Přejít na obsah


Fotka

Jindřich Štreit


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
57 odpovědí na toto téma

#1 Meriamon

Meriamon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 23 leden 2008 - 12:03:59

Sára to vyslovila pěkně, ale do J. Štreita se teď v Digi Fotu zase pusti Petr Třešňák z Respektu :
" ... toto zmechanizované hledání člověčiny náhle divákovi současné reprospektivy nedává možnost tolerovat černobílé zrnité zvětšeniny s datací z počátku 21.století a na mysl se derou otázky, jak může dokumentární fotografie v této podobě přežít ...snad dá tato výstava J. Štreitovi příležitost spočinout a promyslet si, kudy se vydá dál...
  • 0

#2 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 23 leden 2008 - 13:33:39

Ten výsek textu zní dost hrozně. Nedá se někde sehnat plný text? (aniž bych ten časopis musel kupovat?) Nemohl bys to oskenovat a poslat mi to mailem?
  • 0

#3 Lama

Lama

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 113 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 23 leden 2008 - 15:08:06

Petr Třešňák bude asi kurva magor odbornik, J.Štreit je u mna vo fotoreporterskom nebi(nemyslim ze mrtvy ale proste spitzen klasse). Videl som jeho vystavu Dedina je svet spadla mi gamba, sadol som si na rit.
  • 0

#4 Kajmos

Kajmos

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 51 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 23 leden 2008 - 15:22:02

Aniž bychčetl článek, o němž je tu v úvodu řeč, pak musím říct, že jsem viděl jeho výstavu na Straomáku a je to fakt bomba. Kdo ji neviděl, přichází o hodně. Prakticky každá fotografie je velice sdílná. Fotogram tam jakoby je i není zároveň. Lidé na fotkách se chovají absolutně přirozeně, přičemž si myslím, že většinu těch lidí na fotkách autor neznal dříve, než je fotil.
  • 0

#5 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 23 leden 2008 - 16:40:25

výstavu jsem viděl. to se nedá slovama popsat, jaký je to lidský a nádherný. a přitom to zdaleka neni muj ideál, ale krásný to je, moc

když si pak člověk přečte takovejhle blábol, tak si řikam, že vono na tom asi něco vopravdu bude, že tady v tý naší fotografii začíná vznikat dvojí estetika. to je prostě vo životní filozofii, vo pohledu na svět. i když pan štrajt by s tim možná nesouhlasil...
  • 0

#6 Meriamon

Meriamon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 23 leden 2008 - 20:01:33

Zítra ten článek zkusím naskenovat a poslat.
  • 0

#7 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 23 leden 2008 - 20:04:29

Jestli to nevadí, poprosil bych o kopii.
  • 0

#8 blacklight

blacklight

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 23 leden 2008 - 20:27:36

vystava na staromaku? co, kde, kedy, ako?
  • 0

#9 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 23 leden 2008 - 20:32:42

vystava na staromaku? co, kde, kedy, ako?

Dům u Kamenného zvonu, je to v tom rohu jak socha Husa.

http://www.ghmp.cz/c_zvon.php

Výborná výstava, bacha je to tak na půl dne, jestli si chceš ty fotky trochu prohlídnout - je jich 190.
  • 0

#10 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 23 leden 2008 - 20:33:50

Aniž bychčetl článek, o němž je tu v úvodu řeč, pak musím říct, že jsem viděl jeho výstavu na Straomáku a je to fakt bomba. Kdo ji neviděl, přichází o hodně. Prakticky každá fotografie je velice sdílná. Fotogram tam jakoby je i není zároveň. Lidé na fotkách se chovají absolutně přirozeně, přičemž si myslím, že většinu těch lidí na fotkách autor neznal dříve, než je fotil.


On v Sovinci dělal učitele a tak vetšinu lidí naopak znal i později ze statku. Proto jsi ho lidé pustili k tělu a fotky jsou pak parádní. Jestli jsi byl na jeho výstavě, která je na Staromáku tak první patro je opravdu super, to druhé je už jen opakování a po shlédnutí tolika fotografií už tolik nezaujme, už ani nemůže - předešlé je ojedinělý dokument doby.

Výstava je otevřena až do 3.2.2008. Kdo neviděl ať neváhá i přes větší vstupné (60 studenti/120 dospělí). Jsou tam k prohlédnutí i jeho knížky. Otevřeno denně kromě pondělí 10-18h http://www.ghmp.cz/c_zvon.php
  • 0

#11 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 23 leden 2008 - 20:37:18

Aniž bychčetl článek, o němž je tu v úvodu řeč, pak musím říct, že jsem viděl jeho výstavu na Straomáku a je to fakt bomba. Kdo ji neviděl, přichází o hodně. Prakticky každá fotografie je velice sdílná. Fotogram tam jakoby je i není zároveň. Lidé na fotkách se chovají absolutně přirozeně, přičemž si myslím, že většinu těch lidí na fotkách autor neznal dříve, než je fotil.


On v Sovinci dělal učitele a tak vetšinu lidí naopak znal i později ze statku. Proto jsi ho lidé pustili k tělu a fotky jsou pak parádní. Jestli jsi byl na jeho výstavě, která je na Staromáku tak první patro je opravdu super, to druhé je už jen opakování a po shlédnutí tolika fotografií už tolik nezaujme, už ani nemůže - předešlé je ojedinělý dokument doby.

Výstava je otevřena až do 3.2.2008. Kdo neviděl ať neváhá i přes větší vstupné (60 studenti/120 dospělí). Jsou tam k prohlédnutí i jeho knížky. Otevřeno denně kromě pondělí 10-18h http://www.ghmp.cz/c_zvon.php


Ještě takový dodatek, když budeš mít více času tak se podívej i na dokument co tam běží ve smyčce. Uvidíš, že některé fotografie jsou i aranžované.
  • 0

#12 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 23 leden 2008 - 20:42:37

jindra ze sovince
dokument na webu čt
  • 0

#13 Kajmos

Kajmos

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 51 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 23 leden 2008 - 20:42:41

Po výstavě jsem si půjčil dvě knihy. v jedné byl stručný (na pár stránek A4) životopis, a proto vím, že v Sovinci učil a když ho pustili z basy, tak dělal v JZD, proto znal většinu lidí v Sovinci, ale co ostatní obce? Vesnice je svět je z několika obcí.
  • 0

#14 blacklight

blacklight

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 23 leden 2008 - 20:46:37

vystava na staromaku? co, kde, kedy, ako?

Dům u Kamenného zvonu, je to v tom rohu jak socha Husa.

http://www.ghmp.cz/c_zvon.php

Výborná výstava, bacha je to tak na půl dne, jestli si chceš ty fotky trochu prohlídnout - je jich 190.


ohoo, vidim, ze moj pobyt v Prahe bude vysoko kulturny 8-) je to otvorene aj v sobotu-nedelu?
  • 0

#15 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 23 leden 2008 - 20:52:52

ohoo, vidim, ze moj pobyt v Prahe bude vysoko kulturny 8-) je to otvorene aj v sobotu-nedelu?


Jo, 10-18 denně krom pondělka, a mají studentské slevy, když jim ukážeš průkazku.
  • 0

#16 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 23 leden 2008 - 21:04:20

Po výstavě jsem si půjčil dvě knihy. v jedné byl stručný (na pár stránek A4) životopis, a proto vím, že v Sovinci učil a když ho pustili z basy, tak dělal v JZD, proto znal většinu lidí v Sovinci, ale co ostatní obce? Vesnice je svět je z několika obcí.


Já tu knížku mám tak vím o čem mluvíš. V určitém okruhu se znají na vesnici všichni. Dříve to tak aspoň bývalo. Ne v každé vesnici je škola a statek také nebude všude. Nečekalo se až bude u nás zábava, ale jezdilo se i po okolí ...atd.
  • 0

#17 Meriamon

Meriamon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 leden 2008 - 04:38:04

Můžu Vám všem říci, že s panem Štreitem jsem se setkal před deseti lety na jedné fotografické akci a promítal nám černobílé dia z Japonska, kde byl na půlročním pobytu, na který ho pozvala japonská strana.
Normálně bydlel v japonském zapadákově, kde lišky dávají dobrou noc, s babkami chodil na pole a trhal zelí a při tom fotil, fotil a fotil - až za tu dobu naexponoval 300 kinofilmů a z toho potom vznikl cyklus "Ženy z Agaki" (na výstavě v Praze jsem postřehl asi dvě fotografie), který měl asi 80 fotogtafií.Fotografoval na Ilfordy, ale jaké to jsem už zapomněl, ale všechno nezvětšoval sám, měl na tuto činnost nějakého pomocníka.
Jinak byl celý večer báječný, krásně se s ním povídalo až do rána.
  • 0

#18 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 24 leden 2008 - 07:11:56

zajímavé. těžko mě podezírat z nějakého nadšeného obdivu k práci pana štreita, ovšem někdy je zkrátka nevyhnutelné dát si vedle sebe kdo "poučuje" koho. v sinuhetovi se to formulovalo ve smyslu "tvá slova jsou bzučení much u mých uší" - všichni chápeme, proč nás takový článek dráždí, stejně tak jako víme, že nemá žádný reálný význam. dostalo se mu pozornosti, jíž si zdaleka nezasluhuje. konec konců, jeho účel byl právě takový - výkřik, snaha upozornit, že ještě žiju. nechme pana třešňáka jeho mediální křeči a chvalme zrno - ti nejmladší z nás snad ještě počátkem 22. století :)
  • 0

#19 wolfram

wolfram

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 166 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 24 leden 2008 - 11:59:50

jo, tak na výstavě jsem byl už dvakrát - poprvé sám, a pak jsem na to vzal kamarádku. Opravdu to stojí za vidění. Ale divím se, že někdo je ochoten tratit peníze a čas, aby si mohl přečíst moudra "pana" Třešňáka. Fakt mi to hlava nebere. Natož se pak pozastavovat nad tím, co ten slinta duševně potratil na papír. Ten časopis se jmenuje Digifoto, tak halt se drží redakční "filozofie" obsažené už v názvu. Ostatně vycházet Classicphoto, tak tam digi asi taky nechválej.
  • 0

#20 wolfram

wolfram

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 166 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 24 leden 2008 - 12:04:13

sem si přečetl tu Saudkovou - no, pěkných momentů tam má víc, ale ten začátek

"Starou Yashicou a Hasselbladem, což jsou krásné a staré analogové fotoaparáty, na kterých když cvakne spoušť, tak je to jako úder gongu"

se mi zdá dost nešťastnej. Jestli má dvouokou yashicu, tak neni slyset skor vubec a jestli ji u hasse mlati zrcadlo, tak by s tim skoro mela neco delat :)
  • 0

#21 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 24 leden 2008 - 12:52:51

třeba to myslela tak nějak vobrazně, metafyzicky... :)
  • 0

#22 orwell

orwell

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 131 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 leden 2008 - 13:12:22

třeba to myslela tak nějak vobrazně, metafyzicky... :)

ja jak držel poprvé v rukou mamyiu tak mě její majitel taky upozorňoval na ten příjemný zvuk když zmáčkne spoušť. esli to bylo klepnutí zrcadla nebo otevření a zavření uzávěrky to nevím ale byl to příjemný zvuk. na digitálu se to pípnutí dá ovšem vypnout :)
  • 0

#23 Acer

Acer

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 455 příspěvků(y)
  • LocationBruntálsko
Reputace: 251

Publikováno 24 leden 2008 - 13:35:38

Vrátím se ke Štreitovi: Dobrá výstava, dobré fotky, zajímavé téma. Ale zas ho tak nepřechvalme. Na některých fotkách jsou kazy nebo fušerské pokusy o retušování. A to jsou vybrané z vybraných. Na jedné místní výstavě měl pověšené zvětšeniny ze zaprášených negativů, takový hnůj by neměl pustit do světa ani poslední temnokomorník, natož fotograf takového jména. Pokud se nebudeme bavit o lidech, ale o fotkách, tak pro mne jsou ve vedlejším vláknu hanění Saudci přece jenom o třídu výš než Jindra ze Sovince.
  • 0

#24 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 24 leden 2008 - 13:43:01

vono záleží na tom - já sem měl třeba takový dlouhý vobdobí, kdy sem za pár roků focení byl spokojenej všeho všudy tak asi s pěti fotkama (dneska už ani to ne), ale přišli lidi a hele, co to tam eště máš, to je pěkný, to nesmíč tak prožívat - já bych si toho vůbec nevšim a tak - to je potom asi těžký, když mu všichni řikaj, jak je dobrej a že je to dobrý, ale pravda je, že ty sem tam fušeřinky mně překvapily taky - asi to zapadá do toho jeho celkovýho pohledu na fotku, svět, kravín... rozhodně sem měl z celku dobrej pocit
  • 0

#25 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 24 leden 2008 - 14:28:15

jak říkal M E.... "technically perfect pictures are dull"

lidi, neřeště sakra tolik tu technickou kvalitu, dyť je to nakonec stejný jako to nekonečný stupidní hádání se na zahraničních fórech o tom, kterej objektiv na kterym tikitálnim těle nakreslí lepší barvičku trávy.... hovadiny. síla Štreitovejch fotek je ouplně v něčem jinym. tak v tom nehledejte tu techniku pořád... nehledě na to, že jeho občas zfušovaně zprasená forma podání k tomu taknějak i ladí (nebo mně to tak spoň přijde), k tý vesnici a tehdejší době.... to už by z toho jinak byl dnešní aranžovanej a do detailu čisťoulinkej "fashion", ble.
jeho fotky jsou nejenom výpovědí o lidech a době, ale částečně i o něm. a tak z těch fotek mám takovej pocit, že i jemu jde spíš o obsah, než o dotažení formy do nejvyšších sfér dokonalosti. dle mého názoru tedy. na dokument o něm jsem nekoukal.
to jen že bych si rád taky něco ťuknul tady.
a výstava se mi líbila, akorát mohli nějak líp pořešit světlo, neustále sem viděl sebe v těch sklech s fotkama :)
  • 0

#26 abs

abs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 370 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 24 leden 2008 - 15:28:57

Velmi se mi líbí Štreitovy fotografie ze Sovince, ale nechávají mě chladným všechny ostatní pokusy o replikaci tohoto souboru v dalších vesnicích na světě. Viděl jsem Štreitovu vesnici Číně a v Japonsku, a oba soubory jsou podle mě velku nezajímavé. Zcela postrádají přesně to, co je na Sovinci skvělé - intimní znalost prostředí a lidí.
  • 0

#27 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 24 leden 2008 - 19:36:33

Někdy, když hrábnu do krabice s netříděnými negativy (a teď jsem na tom jenom o maličko lépe...), zaujmou mě obrázky, které mi dříve připadaly naprosto nezajímavé. Proč? Je to jakési "cestování v čase a prostoru" - a k tomu má každý jiný vztah.
Stejně jako se někomu líbí Štreitovy fotky proto, že evokují dobu ve které sám žil, jinému naopak proto, že ukazují něco, co sám nezažil, jsou tací, kteří si prohlížejí fotografované lidi jako exponáty, jiní si lebedí, že v takových "buranovech" nemusí přebývat a stýkat se s těmi "prapodivy" na snímcích, ba jsou i tací, kteří v těch fotkách hledají něco, co v nich není... Je i spousta takových, kterým se fotky líbí (nebo nelíbí) - aniž tuší proč.
A to pomíjím "kritiky" a "znalce", kteří se staví do pozice "vykladačů jediného správného pojetí". Ti jsou nebezpeční, protože významně ovlivňují vědomí a v jistém smyslu "vymývají mozky" těm "obyčejným - rozuměj blbým, nevzdělaným a nechápajícím - divákům". Staví se do pozice mentorů a autorit a (záměrně a mnohdy zištně) budují příkopy mezi "těmi co ví" a "těmi co neví" (a proto je třeba jim to podat rozsekané na kusy a upravené do stravitelné podoby).
Já se domnívám, že každý má právo vnímat vše kolem sebe (a tedy i fotografie pana Štreita) sobě vlastním způsobem a myslet si o tom co chce, dokonce to i říkat nahlas mezi těmi, kdo mají názor odlišný. A NIKDO nemá právo komukoliv "nařizovat", aby to vnímal "správně" - tedy v souladu s módou, názorem vzdělaných nebo mocných a podobně.
Nikdy by mě nenapadlo myslet si o někom, že je blb nebo nevzdělanec, protože se mu nelíbí obrazy holandských mistrů, Ladovy obrázky, písničky Karla Gotta, Velká zeď, Rodinovy sochy nebo Burlaci na Volze...
Ono to ani nelze, protože NEEXISTUJÍ OBJEKTIVNÍ KRITÉRIA PRO HODNOCENÍ UMĚLECKÉHO DÍLA. Veškerá umělecká díla jsou pouze "pokusy o zhmotnění nebo zachycení obrazu něčeho nehmotného".
Je zajímavé, že na konci prohlídky výstavy (v podstatě čehokoliv) se často diváci shodnou na jediném... "JE V TOM NĚCO"! Těžko se to definuje, ale je TO TAM cítit. Nebo také ne...
Je to jako s vínem - každý poznáme, jestli nám něco šmakuje a je v podstatě úplně jedno, jestli je to kvůli vyššímu (nižšímu) podílu kyseliny, dlouhé ovocné (květové, chlebové, medové, mandlové...) dochuti a podobně.
Viděl jsem knihu Lidé Třineckých železáren (jestli si vzpomínám správně na název) - a moc se mi nelíbila. Možná proto, že jsem do železáren chodil pracovat jako študák, tatík a celá moje rodina "byla na železárnách existenčně závislá", lidé z železáren jsou dnes mými pacienty a s lidmi z železáren bydlím v jednom baráku a městě pětapadesát let, působily na mě fotky trochu panoptikálním dojmem. ANO! Lidé z fotografií zde jsou, jsou přesně takoví, jako na fotkách, chodí mezi námi, ale my (kteří zde žijeme) je nevnímáme jako "zajímavost hodnou zachycení objektivem".
Současně ovšem tvrdím, že jsou to jedny z nejlepších fotografií "lidu dělného", které jsem kdy viděl.
Myslím si, že člověk, který se zcela neztotožní s tím, co fotí (ale jde to vždycky?), nemůže podat "validní výpověď". Druhou stranou mince ovšem je, že ti, kteří jsou "atributy dané situace nebo prostředí", zase nemusí umět "zhmotnit to nehmotno" - a navíc sami sebe vidí "zevnitř" a tudíž úplně jinak, než zvenčí.
A to je (podle mě) základní "úkol" umělců. Umělci (to slovo je zprofanováno... vnímejme ho spíše jako "ti, co umí") jsou jakýmisi "translátory" mezi lidmi, skupinami, různými dobami a prostředími, názory a způsoby vnímání. Přenášejí "to zhmotnělé nehmotno" od jedněch k druhým, protože nikdo nemůže být současně tam i tam, dělat to i to a reprezentovat sebe i někoho jiného...
Měli bychom opečovávat a velebit lidi (umělce), kteří - riskujíce zničující a znechucující útoky "těch jediných, kteří vědí" - snaží se zaznamenávat a přenášet TO, co zaznamenat a přenést umí jen málokdo...
To jsou důvody, proč mě články, recenze a kritiky (výše uvedené) nechávají v klidu :lol:
  • 0

#28 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 11

Publikováno 24 leden 2008 - 20:08:59

Já tam byl v úterý. Některý ty fotky jsem trochu znal, některý moc ne. Jak jsem si začal prohlížet to první patro, tak jsem se musel hlasitě smát. Úplně jsem si promítal, jaký asi pocity, jaký řeči a tak, byly v situacích, který tam jsou vyfocený. V druhým patře už to tak silný není, ale něco se najde.
Co se týče kazů, tak jsem si všimnul jen jednoho. Nevaděj mi, neruší mě. zkouším to ztrávit tak, jak to naservíroval.
  • 0

#29 kalmir

kalmir

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 21 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 leden 2008 - 21:03:19

Pentaxista: postavím se tu na stranu kritiky. Samozřejmě, můžeme se bavit o jedincích, co a jak, kde a komu, podstrkují. Já ovšem obecně kritiku vnímám jako JEDEN MOŽNÝ VÝKLAD díla, a - to je důležitý - možná bláhově se domnívám, že tak i kritici vnímají svoje řemeslo. Z tiskovin a dalších zdrojů co sleduju, některé čtu (rád), některé ne.

Navíc si myslím, že kritika má i (vedlejší) edukativní funkci, ukázka jedné možné interpretace, pokud je tak chápána, může vést k rozvoji vlastního přemýšlení nad dílem (které může vést úplně jinam). Tak mě napadá hříčka: kritický přístup ke kritice je užitečný, resp. pak i ona sama.

Pokud čtu v novinách kritiku - řekněme Štreita :lol: - je 100% vpohodě se pohoršovat, co ten pisálista píše za sračky. Obviňovat ho z nároku na majetnictví pravdy je věc druhá (která se při pozornějším průzkumu kritikova stylu může potvrdit, většinou tomu tak - podle mě - nejni).
  • 0

#30 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 25 leden 2008 - 00:15:01

nechci beýt škaredý, ale dneska jsem se byl podívat na ty autorem podepsané zvětšeniny ve Francouzském institutu.... od toho Roberta Doisneaua.... jo, fotky skvělé.... jenom na tej první sem našel asi deset míst, kde bylo docela hrubě ťupnuto něčím velkým (2mm?), tmavým, s odleskem do fialova (jenom mne napadlo se podívat zblízka na tu divnou strukturu papíru).... imho to byl nějaký lihový fix!
další fotky jsem raději nezkoumal, nechtěl jsem si zkazit prožitek z výstavy....

kdyby mne tohle vlákno nenakazilo, ničeho si vůbec nevšimnu a mám z toho všeho mnohem lepší dojem :lol:
  • 0

#31 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 25 leden 2008 - 06:04:09

Kalmir napsal:

"kritika má i (vedlejší) edukativní funkci, ukázka jedné možné interpretace, pokud je tak chápána, může vést k rozvoji vlastního přemýšlení nad dílem (které může vést úplně jinam). "

Ogaro, čoveče co to mrmleš, tomu já nejak nemožu rozumnět, no nevím kde to tak nejak sklózlo, su s teho nejaký zmatený a nemožu sa probrat. Toto mám byt kritika?

Ne néni, to je enom nejaká mrmlanica, tak..... :lol:
  • 0

#32 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 25 leden 2008 - 07:20:42

Pentaxista:

Já se domnívám, že každý má právo vnímat vše kolem sebe (a tedy i fotografie pana Štreita) sobě vlastním způsobem a myslet si o tom co chce, dokonce to i říkat nahlas mezi těmi, kdo mají názor odlišný. A NIKDO nemá právo komukoliv "nařizovat", aby to vnímal "správně" - tedy v souladu s módou, názorem vzdělaných nebo mocných a podobně.

Naprosto souhlasím. Dovedl bych to ještě dál (přičemž se to ale netýká Štreita osobně - tan tyto ambice naštěstí nemá, i proto je třeba ho respektovat) - že totiž ani autor nemá nárok na správnou interpretaci díla. Ta je vždy právem diváka, posluchače...
  • 0

#33 Predseda

Predseda

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 422 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 25 leden 2008 - 08:05:20

Velmi se mi líbí Štreitovy fotografie ze Sovince, ale nechávají mě chladným všechny ostatní pokusy o replikaci tohoto souboru v dalších vesnicích na světě. Viděl jsem Štreitovu vesnici Číně a v Japonsku, a oba soubory jsou podle mě velku nezajímavé. Zcela postrádají přesně to, co je na Sovinci skvělé - intimní znalost prostředí a lidí.


Tak s tímto přesně souhlasím. Štreit pro mě představuje jeden ze vzorů v dokumentární fotografii, ale za jeho nejlepší považuji také jeho období tvorby v Sovinci a okolí. Následné projekty v zahraničí už mi tak originální nepřijdou (přestože na tuto tvorbu měl mnohem "lepší" podmínky než při práci v komunistickém Československu - mimo jiné je to perfektně vidět na výstavě i na technické kvalitě zvětšenin v domě U zvonu (lepší materiál, lepší objektivy) - ale možná právě ten Sovinec a atmosféra té doby z něho vymáčklo maximum.
  • 0

#34 jedi

jedi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 137 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 25 leden 2008 - 09:10:05

Spomínate si na tú časť filmu, kde o štreitovi rozpráva taký zarastený týpek, a hovorí niečo v tom zmysle, že stále chodil a otravoval, či môže fotiť. Raz na neho pustil psa a musel utekať. Štreit je vtedy na kraji záberu a tvári sa tak kadejako. Potom sa spýta priamo Štreita, že kde má tú fotku s koňom. Štreit len povie: "Bude, Bude."
  • 0

#35 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 25 leden 2008 - 18:58:21

kalmir: Asi si nerozumíme... :?
Kritika (jak já ji chápu) je obvykle "kvalifikovaným posudkem díla s větším než průměrným podílem objektivity" osobou(ami), která je (nebo se cítí) kompetentní něco posuzovat (ve vztahu k nějakým normám, usu a pod.) a tudíž poukazovat na jeho klady nebo nedostatky. Ne každý, kdo kritizuje je kritik a zdaleka ne vše, co se tváří jako kritika ve skutečnosti kritikou je. Bohužel - velmi často to bývá něco, co lze spíše srovnávat s pomluvou (nezřídka zlovolnou, cílenou a zištnou) nebo rektoskopováním (servilním, zištným....).
Kvalifikovaný (profesní) kritik by měl "rozkódovat" podstatné a nepodstatné (to je nejtěžší!) a srovnat to s obecně známými a akceptovanými "pravdami" (aktuálními i dřívějšími - netvrdím, že jedny nebo druhé jsou PLATNÉ!), aby si divák, posluchač... obecně "vnímatel" - mohl SÁM VE VLASTNÍ HLAVĚ - porovnat subjektivitu a "objektivitu". To je ovšem (současně)velmi obtížné, protože objektivní pravidla pro hodnocení uměleckého díla neexistují a (současně) snadné, protože výsledkem jakkoliv složité nebo prosté úvahy je konečný výsledek "LÍBÍ" - "NELÍBÍ". Domnívám se, že (profesní) kritika by neměla být postavena na vlastních pocitech (i když ty mohou - nebo také nemusí - korelovat s výše zmíněnými "pravdami")
  • 0

#36 kalmir

kalmir

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 21 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 25 leden 2008 - 20:15:44

Pentaxista: Když čtu tvoje řádky, zjišťuju, že to co osobně pokládám za kritiku by šlo spíš označit za komentáře (třeba J. Chuchma). Máš pravdu, že kritika je o něčem jinym - asi, nevim o tom moc; vybavuju si tak, že jsem čet knížku (soubor článků) Václava Černého, a ty určitě měly větší ambice než výše moje pojetí kritiky - myslim, že to dobře popisuješ. Asi by měla kritika dávat autora do souvislosti s otázkama/problémama/hodnotama společnosti.
  • 0

#37 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 28 leden 2008 - 14:01:41

Velmi se mi líbí Štreitovy fotografie ze Sovince, ale nechávají mě chladným všechny ostatní pokusy o replikaci tohoto souboru v dalších vesnicích na světě. Viděl jsem Štreitovu vesnici Číně a v Japonsku, a oba soubory jsou podle mě velku nezajímavé. Zcela postrádají přesně to, co je na Sovinci skvělé - intimní znalost prostředí a lidí.


Tak s tímto přesně souhlasím. Štreit pro mě představuje jeden ze vzorů v dokumentární fotografii, ale za jeho nejlepší považuji také jeho období tvorby v Sovinci a okolí. Následné projekty v zahraničí už mi tak originální nepřijdou (přestože na tuto tvorbu měl mnohem "lepší" podmínky než při práci v komunistickém Československu - mimo jiné je to perfektně vidět na výstavě i na technické kvalitě zvětšenin v domě U zvonu (lepší materiál, lepší objektivy) - ale možná právě ten Sovinec a atmosféra té doby z něho vymáčklo maximum.


Pod tohle se podepisuju...fotograficky mi prijde lepsi spodek - Sovinec a okoli, technicky o hodne lepsi je to nahore - filmy snesou vetsi rozsah, lepe volano/exponovano, ostrejsi skla. Zaroven je to ale trochu sterilni, nezucastnene, nevyjimecne.
  • 0

#38 erka

erka

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 13 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 28 leden 2008 - 14:14:41

někde sem čet že J.Štreit exponuje poměrně velké množství filmů, po přepočtu mi to vyšlo asi 1 denně. Používá Ilford Pan 400, jen někde v cizině /Francie ?/ fotil na TriX
  • 0

#39 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 28 leden 2008 - 15:00:37

někde sem čet že J.Štreit exponuje poměrně velké množství filmů, po přepočtu mi to vyšlo asi 1 denně. Používá Ilford Pan 400, jen někde v cizině /Francie ?/ fotil na TriX

Jo, v tuším v nějaké knížce, co jsou na oné výstavě k vidění, něco takovýho píše - že když fotografuje, tak hodně, takže na negativu pak většinou najde žádný až jeden dobrý záběr. No, možná to byl i nějaký rozhovor s ním, už se nepamatuju...
To s používanými typy filmů si pamatuju stejně.
  • 0

#40 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 29 leden 2008 - 12:05:01

mně se zdálo, že psal, že je syrovej fomista?
  • 0

#41 prowler

prowler

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 553 příspěvků(y)
  • LocationTrnava, SVK
Reputace: 13

Publikováno 29 leden 2008 - 12:13:41

fomista čo sa týka papierov myslím...
  • 0

#42 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 29 leden 2008 - 12:20:16

a v dokumentu je vidět jak zvětšuje na Meopťáckej zvětšovák
  • 0

#43 erka

erka

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 13 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 29 leden 2008 - 15:23:07

a filmy mu podle přání někdo vyvolává- sám na to nemá čas. Ale fotky si pak zvětšuje sám.
  • 0

#44 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 29 leden 2008 - 16:05:00

Prej byl s panem Štreitem na Vltavě nějaký rozhovor, tož to musím najít kdyby se to nekomu podařilo dřív prskněte sem odkaz... Díky
  • 0

#45 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 29 leden 2008 - 16:15:28

možná myslíš tohle?

http://www.rozhlas.c.../_zprava/414281
  • 0

#46 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 29 leden 2008 - 16:17:18

http://www.rozhlas.c.../_zprava/396195

http://www.rozhlas.c.../_zprava/403666
  • 0

#47 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 19 listopad 2011 - 09:51:53

pořád jsem čekal, kdy bude pan Štreit v Praze, tak že, už je to tady. Je to teda v barvě, ale chtěl by jsem se tam podívat.
Jsme ze stejné planety - divadlo Archa
  • 0

#48 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 20 listopad 2011 - 16:42:41

Výstavu jsem navštívil, protože fotografie pana Štreita mám rád, hlavně jeho Sovinec a přilehlá okolí. Pro mě stěžejní dílo a tím pádem i autor. Ale k výstavě, klasickou galerii nečekejte.
Fotografie jsou část u schodů na chodbě a zbytek v hospodě. Je to škoda, protože si je v klidu neprohlédnete. Pořád tam někdo chodí, po chodbě uklízečka, u stolů v hospodě sedí lidé a vy jim koukáte do talíře. Pokud tam půjdete v průběhu představení a dáte si něco k pití, mohlo by to být lepší. Fotografie jako takové mi přijdou jako perfektně vyvedená profesionální práce. Jedná se o portréty, některé téměř rodinné, lidí "cizinců" žijících v Čechách. Nečekejte ale Sovinec, už jen proto že série je v barvě. Je vidět, že pan fotograf nechce žít jen z minulosti, i když pro mě osobně je to stále nepřekonané dílo a asi už překonáno nebude. Doba se mění.

Pokud chcete něco lidského, nenechte si výstavu ujít. Katalog nebo knížka by jí určitě slušeli. J
  • 0

#49 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 23 listopad 2011 - 11:22:27

Výstavu jsem navštívil, protože fotografie pana Štreita mám rád, hlavně jeho Sovinec a přilehlá okolí. Pro mě stěžejní dílo a tím pádem i autor. ...... Nečekejte ale Sovinec, už jen proto že série je v barvě. Je vidět, že pan fotograf nechce žít jen z minulosti, i když pro mě osobně je to stále nepřekonané dílo a asi už překonáno nebude. Doba se mění.

Pokud chcete něco lidského, nenechte si výstavu ujít. Katalog nebo knížka by jí určitě slušeli. J


Já bysem zase barevné snímky od pana Štreita viděl rád, ale do stověžaté matičky kvůli tomu nepoharcuju. Proti jeho dnes již klasické čb tvorbě nic nemám, jen mi jako dítěti vyrůstajícímu v "přilehlém okolí Sovince" někdy až nepříjemně připomínají školní léta na základce, nucené účasti v prvomájových průvodech, těláky a braňáky strávené v modrých silonových teplákách, barexové boty, jiskřičské a pionýrské sliby, skládané proti vůli, tehdejší lampionové průvody s ohňostrojem k výročí VŘSR, každoroční kladení věnců s tryznou a kanonádou u hrobu padlých osvoboditelů, pravidelné kolony ruských tanků a vojenských náklaďáků, časté přelety stíhacích bombardérů nad naším barákem a jiné socialistické výdobytky. Jako dokument doby dost dobré, jako osobní vzpomínky na dětství a dospívání pro mě subjektivně nepříjemné. Proto mě berou víc ty mistrovi snímky, které se neváží k mému dětství a mému rodnému kraji.
  • 0

#50 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 24 listopad 2011 - 06:37:33

ruzumím, každý to máme jinak. Mě se právě líbí ta syrovost doby, která se odráží v těch fotogtafiích. Jako by se mi stýskalo, ale myslím že nevím o čem mluvím, protože jsem byl ještě malý. Dnes je doba barevná, plná reklam na věci, které člověk nepotřebuje a přesto je musí mít.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních