Vývojky řady FX
#1
Publikováno 31 leden 2008 - 21:03:23
prosím nediskutovat o FX1 nebo FX2, ale opravdu jen o FX3, FX18 a FX19
#2
Publikováno 31 leden 2008 - 23:23:38
D-76 je taková klasika, že to od pokusnictví odrazuje!
Fenidon nebo metol? Co ředění? No asi seš první co se do toho chce pustit. Nikoho dalšího neznám. Já už mám natestováno, vybráno, a dál se do něčeho tak náročného nehrnu. Vím co to zbaští času a matrošu! Přeju hodně zdaru!
Snad budeš mít tu sílu se s výsledky podělit!
#3
Publikováno 1 únor 2008 - 13:04:09
Nemáte někdo tuto knihu?
The Film Developing Cookbook Autor: Stephen G. Anchell, Bill Troop
Našel jsem jen náhled a zrovna vynechahé stránky mě zajímají. Zajímala by mě strana 56 a 57 kde by mělo být povídání o vývojce FX-39 a doufám, že i složení.
http://books.google....KYgLtTd4C&hl=cs
#4
Publikováno 1 únor 2008 - 18:33:02
http://www.photocrac...RSON_DEVELOPERS
Pro testování jsem si vybral vývojku FX-15. Je tam sice poměrně dost metolu a bromidu, ale podle výše zmíněné knihy by to měla být zajímavá vývojka, která se používá neředěná pro portréty, pro krajiny se ředí 1:1 a pro filmy s ttabulárními krystaly se ředí 1:3. Dokonce byla vyráběna firmou Paterson pod označením Acutol S. Byla stažena z prodeje kuli trvanlivosti - déle jak dva měsíce nevydrží.
Pokud by jste někdo našli vyvolávací časy pro tuto vývojku nebo se chtěli podílet na zkouškách budu jedině rád.
#5
Publikováno 1 únor 2008 - 21:32:23
#7
Publikováno 2 únor 2008 - 19:06:26
#8
Publikováno 2 únor 2008 - 19:21:35
#9
Publikováno 2 únor 2008 - 19:36:28
Ušetří to mnohá zklamání a spoustu času. Jednoduše rozstříhej jeden film s jedním stejně exponovaným záběrem a vyvolej s postupně vzrůstajícími časy... Na jednom proužku jistě bude ten tvůj supernegativ! No a pak stačí jen najít v poznámkách jakým časem, byl zrovna tento proužek, vlastně volaný??? Sakra kde sem si to kurňa poznačííl...
#10
Publikováno 2 únor 2008 - 20:02:42
Nějaký acutol je i tu http://digitaltruth.com/devchart.html i nějaké FXka
Právě, že nějaký a nějaké. Už jsem to všechno projel a FX-15 ne a ne najít.
Spíš to vypadá na velké hraní nebo pátrat v knihovnách. Asi najdu časy pro microphen - xtol a D76 a udělám si nějaký průměr a risknu nějaký proužek filmu.
Bez hraní by měla fungovat klasická D-76, kde místo metolu dám 0,2 gramu fenidonu. Pokus s tou kyselinou boritou (3g boraxu a 3,5g kyseliny borité) by též z časy nic velkého udělat nemělo případně ještě změna 3g boraxu za 2g metaboritanu. Ale to poslední mi už připadá jako velká troufalost. Borax a kyselina boritá by měly spolu vytvářet dobrý stabilizátor pH vývojky. Co udělá zásaditější metaboritan s kyselinou boritou jsem z knih nevyčetl.
#11
Publikováno 3 únor 2008 - 16:09:50
FX2 a FX 13 . Zmíněná skupina vývojek neobsahuje KBr a zvyšují hranový
efekt . Obsah vyvolávací látky je pouze 0,5g/litr .Vyvolávací doba pak je 15´, 15´a 10´bez dalšího ředění . Přeji p.a. chemii , RO vodu , přesné AN váhy při ředění 5ml 0,001%Pot.Iodide a skvělý výsledek . EK
#12
Publikováno 5 únor 2008 - 22:22:18
FX-4 (zvýšení citlivosti, malé zrno a větší kompenzace mezi světly a stíny než klasická D-76)
Fx-5b podobné vlastnosti jako Fx-5 (velmi malé zrno, vysoká ostrost, menší citlivost než D-76- obraz by se měl podobat výsledkům z vývojky Microdol)
V The British Journal of photography z roku 1980 jsem našel vyvolávací časy pro HP5, FP4, PAN F, Tri X. Zatím čekám na metol a pak dám vědět jak dopadly zkoušky. Jinak platí předšlé, pokud by jste něco našli o vývojce FX-15 (vyvolávací časy, tonalita, zrnitost.....) šup s tím do tohoto vlákna
#13
Publikováno 5 únor 2008 - 22:40:19
#14
Publikováno 6 únor 2008 - 07:25:39
Do profilu jsem již svůj email přidal, snad jej nevidím jen já. Jinak nojgi@seznam.cz Děkuji, Petr N.
#15
Publikováno 23 únor 2008 - 18:19:32
BJP(83-86) - Označení MF- kinofilm, RF - svitek) Časy jsou uvedeny v minutách a platí pro neředěnou vývojku.
FX-15:(Pan F - MF - 4, RF - 5)(FP4 - MF - 5, RF - 7.5)(HP5 - MF - 7, RF - 8)(Pan X - MF- 5, RF - 6)(Plus -X Pan - MF - 5, RF - 6.5)(Tri-X - MF - 7, RF - 9) Kapacita vývojky je 5-6 filmů na 600ml a zvyšuje se vyvolávací čas po každém filmu o 10%.
[list][/list]P.S. Pokud má někdo chuť uvedenou vývojku FX-15 vyzkoušet a zpřesní tak vyvolávací časy pro nějaký film dříve než se k tomu dostanu sám za uveřejnění poznatků budu jedině rád a myslím nejen já, ale i ostatní.
#16
Publikováno 20 březen 2008 - 21:23:13
[br][/br]
Kodak T-Max 3200 exponovaný jako 6400ASA stock. Při teplotě 20 stupních, 15 minutách a překlápění první minutu a pak každou započatou se mi tento film podařilo převolat. Tedy pozor na uváděné zvýšení citlivosti + 60 procent oproti D-76 cca jako Microphen. Některé fotky z koncertu z toho jdou při troše úsilí udělat - zrno jemnější než D-76, ale mnohem ostřejší a krásně pravidelné. Tolik dojmy z prvního pokusu pod zvětšovákem. Dnes zkusím čas 12 minut (druhé volání + 10 procent = cca 13:30 minut). Dám vědět jak to dopadlo.
#17
Publikováno 21 březen 2008 - 01:12:27
metol.........................................1,5g
Fenidon....................................0,25g
Hydrochynon.................................6g
Siřičitan sodný bezvodý..............100g
Borax........................................2,5g
bromid.......................................0,5g
vody do ......................................1 l
Kodak T-Max3200 exponován na 6400 ASA (koncert)
teplota 20 stupňů, čas 13 minut jako druhý volaný film, tedy na první film 11-12 minut. Překlápění první minutu a pak další započatou 3x překlopit, poslední minutu již nepřeklápět. Používám přerušovač, tedy hned po 13 minutě jsem vyvolávání zastavil.
Film je kontrastní a má podrobnosti i ve stínech. Mohl být volán i o cca minutu měně a byl by také v pohodě. Vývojka je šílený driák, takže při volání jiného filmu nebo při ředění 1+1 až 1+3 určitě nejdříve proveďte zkoušku.
P.S. Kdo si chce hrát a exponovat T-Max3200 až na hranici 25000 ASA je tohle myslím vhodná vývojka na pokusy.
#18
Publikováno 21 březen 2008 - 19:27:28
#19
Publikováno 22 březen 2008 - 11:38:45
P.S. metol lze nahradit fenidonem v poměru 1g metolu = 1/8g fenidonu. U některých vývojek řady FX (FX4, FX7, FX15) moc netuším co ta kombinace obou látek najednou způsobuje, asi je to asi kuli vyrovnávání mezi světly a stíny. Ta FX-4 vytáhla ze stínů opravdu mnoho a světla jsou též prokreslená.
Kdyby jsi se chtěl ještě zeptat nebo doplnit něco jiného než jsou vývojky řady FX raději mi napiš na email, nejdeš jej při kliknutí na profil a pak následně na email. I když jsem to tu zkazil sám názvem tématu, kde jsem dal do závorky jen tři vývojky a věnuji se zatím jiným rád bych to tu nechal jen tématické. Děkuji.
#20
Publikováno 12 květen 2008 - 06:57:16
Postup jako předešlé, první minutu překlápet, pak každou započatou minutu 3 x překlopit a poslední minutu už nepřeklápět. Následuje stopka a ustálení.
#21
Publikováno 12 květen 2008 - 23:49:12
http://www.legacy-ph...devs/index.html
tak třeba.... pomůžu
#22
Publikováno 13 květen 2008 - 07:08:10
zkušenosti bohužel nemám, ale narazil jsem omylem na tohle:
http://www.legacy-ph...devs/index.html
tak třeba.... pomůžu
Děkuji za snahu, ale co jsem potřeboval jsem již našel (viz. výše). Teď postupně zkouším a přidávám ověřené vyvolávací časy. Zatím pracuji s FX-4 kuli malému zrnu, výborné ostrosti, zvýšení citlivosti o více jak 60% a hlavně vyrovnávání.
Spíše by mi teď pomohly vaše osobní zkušenosti s jiným filmem nebo FX vývojkou (FX-5b, FX-15, FX-19). Postupně se k nim dopracuji, ale chce to čas.
P.S. V uvedeném odkazu jsou u FX chyby, raději nepoužívat. U FX - 4 je 1g bromidu místo 0.5g a u FX - 19 je 100g siřičitanu místo 75. Další možná objevíte, kontroloval jsem jen zběžně a co jsi pamatuji.
#23
Publikováno 13 květen 2008 - 07:41:41
#24
Publikováno 13 květen 2008 - 09:25:08
S tím kontrastem bych to tak černě neviděll. Spíše zkus a uvidíš jak se ti z toho bude zvětšovat. FX - 4 je modifikace vývojky od Adoxu (na označení si teď nevzpomínám), což je zase měkčeji pracujicí varianta D-76. Takže bych se toho opravdu nebál. Mě spíše děsí tak FX -15 (modernější FX-3). Tam opravdu u obou píší o velkém kontrastu a vhodnosti na slabě osvětlené (mdlé) scény.
Hodně citlivé filmy jsou v podstatě sami o sobě měkké a film vypadá opravdu fajn. Není tam jen černá a bílá, pokud narážíš na kontrast. Sám jsem byl překvapen co dokázala vývojka z filmu dostat. Normálně citlivé filmy jsou už trochu kontrastnější, ale zase pomohlo ředění vývojky 1+3. Takže zase opět bohatá škála a spoustu podrobností. Navíc jsem ředil z přesvědčení a lenosti, že film se nedá v krátké době rozumě vyvolat. Jde všechno hodně rychle od nalití, překlápění, sledování času...atd. Uděláš malou chybu a je vše v pr....
P.S. Jen si přečti v tomto vlákně o rozpouštění. Metol a fenidon se rozpouští v téplé vodě se špetkou siřičitanu - teplé nerovná se 20 stupňů. Já trochu zahřeju destilku na plotně v konvici, naleji do plastové lahve od sodovky. Je to tak na hranici zkroucení plastu Pak ještě píší, že je lepší fenidon rozustit před nebo spolu s hydrochinonem. Vývojka by pak měla být trvanlivější.
#25
Publikováno 19 květen 2008 - 17:35:24
pozn.1) negativy jsou měkčí, podobně jako z pyro ; pozn.2) místo benztriazolu bylo použito zvýšené množství bromidu (1,25g).
1) PanF plus50@64 ; teplota 20°; volání 4 min. výborná ostrost, výborná tonalita
2) TRI-X400@500 ; teplota 20°; volání 6 min. ; výborná ostrost, dobrá tonalita ; zrno na ASA 400 velmi dobré.
3) T-MAX100@125 ; teplota 20°; volání 8 min. ; ostrost a tonalita průměrná, nejhorší ze tří uvedených.
#26
Publikováno 19 květen 2008 - 17:44:18
#27
Publikováno 2 červen 2008 - 07:12:13
Ukázka je jen informativní - zvětšoval jsem jen velice narychlo na staré papíry FORTE normální gradace z roku bambus. TMAX3200 jako 6400 vývojka FX-4
#28
Publikováno 2 červen 2008 - 07:29:23
ERROR neboly chyba
Na negativu z čiré strany jsou nepravidelné matové flíčky. Po dalším vyprání se to ještě zhoršilo a při stahování kleštěmi se flíčky rozmázly v jednom směru. Stalo se mi to u dvou filmů, které jsem nevolal těsně po sobě, ale asi tak po týdnu. Jednou byla vývojka čerstvá po druhé už trochu zažloutlá. Takhle tragické to naštestí není na všech políčkách a i tohle by se dalo dalo zachránit neoblíbenou elektronickou cestou naskenování nebo se obrnit trpělivostí a retušovat. Film FUJI NEOPAN 400 vývojka FX-4 ředěná 1+3.
#29
Publikováno 2 červen 2008 - 07:31:45
#30
Publikováno 2 červen 2008 - 07:47:30
#31
Publikováno 30 červenec 2008 - 14:34:06
#32
Publikováno 24 listopad 2008 - 19:11:54
včera jsem namíchal FX-4
dnes vyvolal dva Ilford PAN400 kino exponované v podzimně/zimní zatažené obloze, občas ostré světlo, žlutý a oranžový filtr, interiéry bez filtru.
měřeno FE2 na 800 ASA a občas 640 ASA
vyvolání 20°C, 7 minut, překlápění 1x 30 s.
výsedek - líbí se mi to, 640 ASA je rozumnější, kresba ve stínech ujde, ale čekal jsem od toho víc. rozumně to zvládá kontrast, přijde mi to jemnější, než d-76.
až to přefotím, podám zevrubnější zprávu
zatím se mi to hodně líbí a asi tím nahradím x-tol, pokud budou výsledky takové, jaké se mi prozatím zdají být.
potom se pustím do FX-15, která by měla být vhodnější na velmicitlivé filmy moderních typů.
#33
Publikováno 24 listopad 2008 - 20:00:07
#34
Publikováno 1 leden 2009 - 12:07:52
Já bych moc záměrně nepřevolával. Ono ti pak zase vylézá zrno, zmenšuje se ostrost obrazu a ještě je to tvrdé. Dále se hůře se obraz zvětšuje(dlouhé časy, hodně měkké papíry...atd).
Já teď konečně volal Adox CHM 400 což bylo v té výhodné ceně prodáváno jako Ilford HP5. Nakonec je tam popiska Adox CHM400, ale bude se to chovat stejně jako HP5.
CHM 400 na 800ASA FX - 4 stock jako třetí volaný film, když nepočítám zkoušku. Teplota vývojky 20 stupnů a čas 7:30 min. Překlápím první minutu a pak další započatou (2 - 3)x překlopit. Je tam vše a je to hezké měkké. Když odpočítám přidávaný čas kuli více volaným filmům bude platit čas pro HP5 a microphen mínus 2 minuty.
#35
Publikováno 1 leden 2009 - 16:51:12
je to fajn vývojka, už sem si jí vesele ošahal.
#36
Publikováno 17 květen 2009 - 22:42:18
skoro celou zimu jsem pracoval s FX-4 v kombinaci s Ilford PAN400, trochu jsem to porovnal i s XTOLem, a po dojetí zásoby FX-4 jsem namíchal FX-37, kterou pomalu dojíždím teď.
FX-4 je "hrubá" vývojka. a taky stará (1960) a je to na ní poznat. v kombinaci s PAN400 dosahuju vyloženě '60s vzhledu (i tehdy, když nechci), detaily ve stínech výrazně lepší, jak s D-76 a o trochu lepší než s XTOLem, tonalita by se dala přirovant k trochu měkčí D-76. na rozdíl od XTOLu je obraz velmi ostrý a to bez hranových jevů (který jsou často vidět u rodinalu). dle mého názoru to není vývojka vhodná do podmračnýho počasí, spíš do sluníčka nebo jemnýho oparu na obloze. při převolání dokáže velmi rychle vyvolat světla velkejch densit, takže se to pak nedá dostat na papír.
ozkoušený a relativně dobře fungující čas
FX-4 1+1 & Ilford PAN400 - 10 min při 20°C
FX-37 je oproti tomu mnohem novější vývojka. zrno z ní je vzhledově o něco drobnější, než z FX-4, avšak ještě o něco ostřejší - vývojka se nehodí pro klasický kubický emulze, produkuje velmi zvýrazněný zrno. na druhou stranu má perfektní tonalitu, velmi příjemně kompenzuje světla bez hranovejch jevů (i když na PAN400 se mi na pár políček tyhle rodinalový jevy objevily, ale jednalo se o extrémně kontrastní hranu). celkově mi přijde mnohem lepší, než XTOL.
odzkoušený čas a relativně dobře fungující čas
FX-37 1+3 & Ilford PAN400 - 5 min při 20°C
FX-37 1+5 & Ilford PAN400 - 8,5 min při 20°C
FX-37 1+3 & Ilford Delta 400 - 6 min při 20°C (čas je třeba doladit, 7 min už bylo pro kondenzor moc)
a teď proč to tady celý píšu
ze složení FX-37, pokud věci dobře chápu, vyplívá, že stabilizuje pH pomocí kombinace boraxu a uhličitanu sodného, bromid draselný s benztriazolem fungují jako "omezovače" vyvolávání v nejhustších částech negativu a nízký obsah siřičitanu též přispívá k vysoké obrysové ostrosti zrna. raději uvedu složení:
Siřičitan sodný anh. – 60 g (já použil 70g, dle jiného zdroje)
Hydrochinon – 5 g
Fenidon – 0,5 g
Uhličitan sodný – 5 g
Tetraboritan sodný – 2,5 g
Bromid draselný – 0,5 g
Benztriazol (1% roztok) – 5 ml (lze nahradit navíšením KBr na 1 g)
jakým způsobem by bylo možné efektivně snižit "hranovost" a "ostrost" vývojky (změna aktivity nevadí)? změřit pH bohužel neumím, ale očekávám, že bude vyšší, než u XTOLu, který je na můj vkus "jemnozrnný" příliš.
uvažoval jsem o snížení obsahu uhličitanu na, řekněme, 2-3 g, címž by se mělo snížit pH a i aktivita vývojky
cpát do toho větší množství siřičitanu se mi moc nechce - někde jsem četl, že ve vývojkách s uhličitanem/boraxem v kombinaci s bromidem má obsah siřičitanu na velikost zrna menší vliv, než pH vývojky jako takové.
poradí někdo?
nechce se mi psát na APUG, páč mam mizernou angličtinu a než bych tohle sesmolil....
#37
Publikováno 18 květen 2009 - 06:16:59
#38
Publikováno 19 květen 2009 - 18:17:21
Ahoj,
psal jsem elaborát a systém mě mezitím odhlásil, tak zkrátím Přešel jsem na FX - 4 a to právě kuli využití citlivosti a hranové ostrosti. Zvětšuji na měkčí gradace 2 a půl a méně, tedy zrno tak brutálně nevylézá ani u TMAX3200 (viz má výstava JAZZ - Většina fotek je voláná v D-76 a FX-4. Asi jedna nebo dvě jsou v Microphenu).
Moc bych nesouhlasil s tím sluníčkem. Podle mých zkušeností se při neředění chová kontrastně a s ředěním se chová měkčeji. Mám vyzkoušeno i ředění 1+3 což mi připadá fajn právě na vyrovnání u kontrastních scén. Vzhledek k tomu, že se jedná o slušný driák určitě se dá ředit i více.
S ředěním se pravděpodobně bude zvyšovat ostrost, vyrovnání mezi světly a stíny, ale poroste zrno a zhoršovat se tonalita. Viz krásný článek s ukázkami od Standy Břízy (Delta 3200)
Zásada u všech vývojek. Nepřeexponovat film a nepřevolat. Vzniknou místo kopírovatelného negativu černé neprůhledné boty, ze kterých se špatně zvětšuje a vylézá i zmíněné zrno.
Pokud ti nevyhovuje přešel bych na jiné vývojky a neměnil složení. FX byly právě dělány na zvýšení ostrosti a tím hrubne zrno, i když je pod mikroskůpkem velice malé a ostré.
Myslím, že jsi z Prahy tak se můžeme někdy sejít a pokecat nad konkrétními fotkami a negativy.
Čau, Petr.
#39
Publikováno 19 květen 2009 - 20:30:44
co to jsou, prosím, ty hranové jevy (typické pro Rodinal)?
#40
Publikováno 19 květen 2009 - 20:51:04
Dotaz pro Lukas_87:
co to jsou, prosím, ty hranové jevy (typické pro Rodinal)?
něco, kvůli čemu preventivně nebudu jíst před tim, než budu zase náhodou zvětšovat nějaký fotky z fomapanu vymáchanýho v rodinalu...
Nikon F3, 2/35 ais, f/2 a čas kolem 1/15
Fomapan 100 @ EI 50, Rodinal 1+50 - 6 minut / 20°C (agitace 1x 30s)
sken nijak nenadržovanýho/vykrejvanýho pozitivu - Opemus 6, el-nikkor 2.8/63, fomaspeed 311 N, D-72 1+3
#41
Publikováno 8 červen 2009 - 07:02:24
Bohužel je to asi poslední uveřejněné složení těchto vývojek. FX-39 jsem už nenašel, která by měla být i jemnoznná a FX-50 je 100% stále obestřena tajemstvím .-)
Dobré světlo, Petr N.
#42
Publikováno 8 červen 2009 - 17:01:52
Teď jak pro blbce (pro mně): hranové jevy jsou to, co na tvé fotce vypadá jako nadržování kolem postavy?
Druhá otázka: čím to vzniká?
#43
Publikováno 9 červen 2009 - 06:22:07
Bohužel je to asi poslední uveřejněné složení těchto vývojek. FX-39 jsem už nenašel, která by měla být i jemnoznná a FX-50 je 100% stále obestřena tajemstvím .-)
Poměrně nedávno byla zveřejněna vývojka FX-55, zřejmě odvozenina od FX-50, neměla by mít problémy s trvanlivostí: zde klikni
#44
Publikováno 9 červen 2009 - 11:40:59
Lukas_87: díky za ukázku.
Teď jak pro blbce (pro mně): hranové jevy jsou to, co na tvé fotce vypadá jako nadržování kolem postavy?
Druhá otázka: čím to vzniká?
zjednodušeně ano
čím? vyčerpáním vývojky v okolí silně exponovanejch míst.
něterý kombinace voda/film jsou na to náchylnější, záleží i na ředění... a tak.
#45
Publikováno 14 červenec 2009 - 21:31:06
http://www.photomemo..._Acu_Range.html
#46
Publikováno 14 prosinec 2009 - 12:08:42
#47
Publikováno 16 prosinec 2009 - 07:38:44
Přeji dobré světlo, PN.
#48
Publikováno 8 únor 2012 - 17:12:14
#49
Publikováno 4 říjen 2013 - 20:01:56
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních