Vývojka pro střední formát
#1
Publikováno 24 březen 2008 - 04:56:52
mohl bych požádat o radu zkušené harcovníky? Začínám a hned jsem přeskočil na větší formát než je kinofilm. Z rad na netu jsem se dočetl, že nemá cenu střídat vývojky a že je nejlepší si vyzkoušet, která mi nejlépe sedne. Ale přeci jen s vaší pomocí bych si to mohl pro začátek ulehčit, než začínat s experimenty. Taky...samozřejmě jsem byl nasměrován na klasiku ID11. Ale nevím, jestli je to nejvodnější pro formát 6x9, 6x6. Že by rodinal? Chci používat Fomu 100 na statické věci, takže bych rád polotony atd. a F400 na pohyb
Moc děkuji všem ochotným za případnou radu do začátku. Robert
#2 Anonymous
Publikováno 24 březen 2008 - 07:24:12
na to je strasne tezka odpoved respektive je tolik odpovedi co fotografu. Opravdu asi nejde presne odpovedet. Takze jak to delam ja.
Amaloco 74 pripadne 20 pouzivam pro VF pokud si pamatuji co a jak jsem meril a co chci mit v obraze.
Rodinal 1+50-1+250 pro to same vetsinou vecerni snimky a nebo pokud mam v mamce na svitku hodne ruznorodou smesici.
Ultrafin Plus nebo Liquid pro portrety a zatisi.
#3
Publikováno 24 březen 2008 - 08:41:41
Ovšem co fotograf, to názor,
#4
Publikováno 24 březen 2008 - 09:15:00
#5
Publikováno 24 březen 2008 - 11:56:37
sou vývojky laciný, pohodlný, trvanlivý, variabilní, šmrncovní... zkrátka rodinal a pak ty vostatní - jejichž jedinou výhodou je jemnozrnost. jasně, je to nadsázka jak hrom, ale pominu-li nevopominutelný nekonfekční zazraky, je pro mě jedinym důvodem, proč neleju rodinal do úplně každýho tanku, moje nezřízená touha po slávě a představa, co by jednou řek v nějaký vopravdu známý galerii goro při pohledu na moji dvoumetrovou zvětšeninu s centimetrovym zrnem
#6
Publikováno 24 březen 2008 - 12:58:36
#7
Publikováno 24 březen 2008 - 20:48:33
Na polotóny PC-TEA.
Na všechno Atomal (Calbe nebo Berger A49 - ty dvě jediné dostupné, - Fotomal, Fomal, ORWO A49, Atomal FF).
#8
Publikováno 22 duben 2008 - 00:13:10
Instant Mytol - variabilita skoro jako u Rodinalu (nebo Xtol nebo Mytol).
Na polotóny PC-TEA.
Na všechno Atomal (Calbe nebo Berger A49 - ty dvě jediné dostupné, - Fotomal, Fomal, ORWO A49, Atomal FF).
A jaký bude rozdíl .... při použití ID-11 nebo rodinal? Musím začínat s něčím jednoduchým. Příroda 100- kové filmy - polotony, reportáž 400-kové ostrost.
Chci začít s něčím jednoduchým, myslím vývojky. Asi si nezvládnu doma mýchat pyrovody, když chci dosáhnout co nejlepších polotonu.
Mám začít s ID-11 a v jakém ředění, či Rodinal?
Děkuji
#9
Publikováno 22 duben 2008 - 08:16:19
Instant Mytol - variabilita skoro jako u Rodinalu (nebo Xtol nebo Mytol).
Na polotóny PC-TEA.
Na všechno Atomal (Calbe nebo Berger A49 - ty dvě jediné dostupné, - Fotomal, Fomal, ORWO A49, Atomal FF).
A jaký bude rozdíl .... při použití ID-11 nebo rodinal? Musím začínat s něčím jednoduchým. Příroda 100- kové filmy - polotony, reportáž 400-kové ostrost.
Chci začít s něčím jednoduchým, myslím vývojky. Asi si nezvládnu doma mýchat pyrovody, když chci dosáhnout co nejlepších polotonu.
Mám začít s ID-11 a v jakém ředění, či Rodinal?
Děkuji
jestli se z těch kombinací nechceš zbláznit, tak začni s jedním filmem (doporučuju fomu 100-levná a kvalitní) a postupně si ho vyvolej v pár vývojkách, začni id-11, pak rodinal, pak třeba ten x-tol a nakonec třeba tetenal ultrafin+.
Všechny jsou výborné, ale každá dává trochu jiné výsledky. Uvidíš sám a podle fotek se rozhodneš, co ti vyhovuje.
Když pak přejdeš na jiný film, výsledky budou podobné, jenom trochu víc zrnitější nebo hladší, ale v zásadě podobné
#10
Publikováno 22 duben 2008 - 09:12:23
#11
Publikováno 22 duben 2008 - 09:22:36
Dříve jsem si míchal několik vývojek, stále jsem něco zkoušel, ale pak jsem žádnou neznal pořádně.
Vím že se tu hodně doporučuje Rodinal, ale s tím jsem to nikdy neuměl. Hodně ředěný mi připadá nějaký placatý a nevýrazný. Používám ho ale k jedinému účelu. Málo ředěný tak jak se to dělalo v dávných časech jeho slávy, používám na ploché filmy 13x18 cm z Magnoly. Při tom formátu na zrnu nezáleží a polotóny jsou z takového rejžáku nádherné.
#12
Publikováno 22 duben 2008 - 10:44:50
Chystal jsem se na AM74 kvůli recenzím, je však nedostupná
Jak sleduji vývoj za poslení dobu, tak se výběr vod začíná ztenčovat.
#13
Publikováno 22 duben 2008 - 10:52:22
#14
Publikováno 22 duben 2008 - 10:55:48
#15
Publikováno 22 duben 2008 - 11:03:50
AM 74 bude, viz vlakno hromadne nakupy. Jinak bych jeste pouvazoval nad AM 20, take je to dobra voda. dela malinku zrnko (ale to na SF neva, ze, navic je krasne ostre) a je velmi ostra.
Díky za odpověď
A co polotony? A AM 20 je k dostání, prosím?
#16
Publikováno 22 duben 2008 - 11:07:59
AM 74 bude, viz vlakno hromadne nakupy. Jinak bych jeste pouvazoval nad AM 20, take je to dobra voda. dela malinku zrnko (ale to na SF neva, ze, navic je krasne ostre) a je velmi ostra.
Díky za odpověď
A co polotony? A AM 20 je k dostání, prosím?
stejne blbe jako AM 74
s polotony...no, asi tak...zalezi na papiru na ktery se to snazim nacpat a na svetlu...od temer zadnych na Fomabrom 111N po docela pekne na Ilford MG IV (stejny zaber!!!) a nebo primo luxusni (zaber ve stinu, jedno na co...) Na filmu toho je spousta, jen to dostat na papir.
#17
Publikováno 22 duben 2008 - 11:28:05
je sice otázkou vkusu ve fotce snad úplně všechno, ale na druhou stranu je u týhle vody nevoddiskutovatelný, že:
je laciná, dostupná, trvanlivá, nekonečně variabilní, blbuvzdorná, jednoduchá na přípravu, sou k ní zpracovaný kvanta postupů a tabulek, je jednorázová a hlavně šmrncovní...
kdysi jeden z kolegů popisoval její působení na negativ za použití alegorie náhlýho rozbití ušmudlanýho skla na svejch vobrázcích v konečnym výsledku... a to mně přijde moc pěkný, výstižný
zrovna včera sem se trápil s vyvolávánim pro mě novýho filmu - rolej retro 100 (prej jako apx agfa... no nevim). zkoušel sem s am74 kdeco - měnil ředění, kvedlání, teplotu... při štvrym a pátym (společně volanym) filmu sem se naprd a nalil tam rodinal 1:25 s celkem tvrdou kinetikou voproti měkký teplotě. a co myslíte? bylo to tam! nádhera! tonalita. světla. stíny. všechno!!! no a trocha toho zrna? u 6x7? vem to čert! vsadim se, že to s nim bude nakonec vypadat ještě líp než bez! a to podotýkam, že světelně to byl vopravdu mišmaš vod deště až po polední sluníčko
#18
Publikováno 22 duben 2008 - 11:34:03
Takovou vývojku vám úplně stejně namíchá podle předpisu udělá každej míchač a cenu, kterou by v obchodě označli za likvidační a navíc vám jí namíchá po 20-ti letech stejně zase.
Jen na lahvi nebude napsáno "new recepture".
#19
Publikováno 22 duben 2008 - 11:38:28
Možná to bude znít trochu podivně, ale připadá mi divný hledat nějakou zázačnou vodu mezi komerčníma vývojkama. Snad jen ten Atomal, jestli ho ještě někdo dělá, nebo rodinal. Ale všecho ostatní se taknějak dá namíchat. Já osobně preferuji dvousložkové koncentráty, míhání 1:1:100 zmanená 2x5ml na 1 svitek a lahvička s půllitrem koncentrátu vydrží na 100 svitků. Když jsou chemikálie, tak je do druhého dne hotová a za pár korun.
Takovou vývojku vám úplně stejně namíchá podle předpisu udělá každej míchač a cenu, kterou by v obchodě označli za likvidační a navíc vám jí namíchá po 20-ti letech stejně zase.
Jen na lahvi nebude napsáno "new recepture".
to jako myslíš, že mi namícháš třeba tetenal ultrafin+ nebo amaloco AM74?
Já myslím, že to tak jednoduchý není. Navíc, každý není chemik a nemá přístup k chemikáliím nebo prostě nemá odvahu se do toho pouštět. Jako třeba já
#20
Publikováno 22 duben 2008 - 11:41:13
Já tio enem za sebe řeknu, že největši pravdu má podle ně pentaxista. Já na fomu 100 včilkaj dělám. Dřivej sem ju kúpal aj v R09, ID 11, pyrokatechinových vodách no skončil sem kde? No u pentaxistového Instant Mytolu. Je to dobrá voda, jednoduchá příprava, naředíš z voděnkú, dává nádherně učesané polotoný, zvládne velký expoziční rozsah no prostě všecko jak má byt. Zatím nepřemýšlám o změně a to su aj takový hnidipich, že sa pořád tlačím do nejakých nových nesmyslú. A na tu 400 ju taky použiješ.
Možná budeš řešit jak si ju umíchat, kde ju kúpit, Kodakův X-tol jehož je to kopija je drahý, ale je to jednoduší než si včilkaj myslíš. Pokud sa na Ňu rozhodneš dělat, tož mi napiš na mejl, já ti zašlu nejaký vzorek, doporučené časy a pak už budeš enem hledět jak mláďátko tura na nové dvérka od stodoly.
Jako výhodu bych u ní ještě uvedl trvanlivosti. Já si ju vždyckyvá umíchám doforoty tak na půl roka cca 5 litrů a v pohodě to aj vydrží. Tož tak.
#21
Publikováno 22 duben 2008 - 11:48:06
skutečnym důvodem proč začala jedna z nejgeniálnějších vývojek na "běžný" focení ztrácet svoje místo v temnici, byl nástup kina. pokud teda uvažuješ o vstupu do sf a to určitý začátečnictví tomu jen nahrává, můžu ti s klidnym svědomím doporučit r o d i n a l
je sice otázkou vkusu ve fotce snad úplně všechno, ale na druhou stranu je u týhle vody nevoddiskutovatelný, že:
je laciná, dostupná, trvanlivá, nekonečně variabilní, blbuvzdorná, jednoduchá na přípravu, sou k ní zpracovaný kvanta postupů a tabulek, je jednorázová a hlavně šmrncovní...
kdysi jeden z kolegů popisoval její působení na negativ za použití alegorie náhlýho rozbití ušmudlanýho skla na svejch vobrázcích v konečnym výsledku... a to mně přijde moc pěkný, výstižný
zrovna včera sem se trápil s vyvolávánim pro mě novýho filmu - rolej retro 100 (prej jako apx agfa... no nevim). zkoušel sem s am74 kdeco - měnil ředění, kvedlání, teplotu... při štvrym a pátym (společně volanym) filmu sem se naprd a nalil tam rodinal 1:25 s celkem tvrdou kinetikou voproti měkký teplotě. a co myslíte? bylo to tam! nádhera! tonalita. světla. stíny. všechno!!! no a trocha toho zrna? u 6x7? vem to čert! vsadim se, že to s nim bude nakonec vypadat ještě líp než bez! a to podotýkam, že světelně to byl vopravdu mišmaš vod deště až po polední
sluníčko
Za chvilku se chystám do města, tak se stavím u Škody pro rodinal
Našel jsem tento odkaz o rodinalu: http://www.temnakomo...=viewtopic&t=61 Mamiaku, posílal jste tam Edušce nějaké info o rodinalu. Mohl bych Vás poprosit, kdyby jste si vzpomněl i ne mě někdy? Za případné info moc předem děkuji Zkusím dělat 100 Fomu svitek
#22
Publikováno 22 duben 2008 - 15:10:13
Možná to bude znít trochu podivně, ale připadá mi divný hledat nějakou zázačnou vodu mezi komerčníma vývojkama. Snad jen ten Atomal, jestli ho ještě někdo dělá, nebo rodinal. Ale všecho ostatní se taknějak dá namíchat. Já osobně preferuji dvousložkové koncentráty, míhání 1:1:100 zmanená 2x5ml na 1 svitek a lahvička s půllitrem koncentrátu vydrží na 100 svitků. Když jsou chemikálie, tak je do druhého dne hotová a za pár korun.
Takovou vývojku vám úplně stejně namíchá podle předpisu udělá každej míchač a cenu, kterou by v obchodě označli za likvidační a navíc vám jí namíchá po 20-ti letech stejně zase.
Jen na lahvi nebude napsáno "new recepture".
to jako myslíš, že mi namícháš třeba tetenal ultrafin+ nebo amaloco AM74?
Já myslím, že to tak jednoduchý není. Navíc, každý není chemik a nemá přístup k chemikáliím nebo prostě nemá odvahu se do toho pouštět. Jako třeba já
Že namíchám Ultrafin+ nebo amaloco AM74 (který stejně zase není) si nemyslím, ale najdu 30 nebo 50 jinejch skvělejch vývojek, takže v podstatě není důvod. Co se týče toho, že každej nemíchá, je mi jasný, stačí když míchá jeden na 5-50 lidí.
Myslím, že je jednodušší znát se s nějakým míchačem, než objednávat amaloco někde z Holadska.
#23
Publikováno 22 duben 2008 - 15:18:23
#24 Anonymous
Publikováno 22 duben 2008 - 15:25:25
skutečnym důvodem proč začala jedna z nejgeniálnějších vývojek na "běžný" focení ztrácet svoje místo v temnici, byl nástup kina. pokud teda uvažuješ o vstupu do sf a to určitý začátečnictví tomu jen nahrává, můžu ti s klidnym svědomím doporučit r o d i n a l
je sice otázkou vkusu ve fotce snad úplně všechno, ale na druhou stranu je u týhle vody nevoddiskutovatelný, že:
je laciná, dostupná, trvanlivá, nekonečně variabilní, blbuvzdorná, jednoduchá na přípravu, sou k ní zpracovaný kvanta postupů a tabulek, je jednorázová a hlavně šmrncovní...
kdysi jeden z kolegů popisoval její působení na negativ za použití alegorie náhlýho rozbití ušmudlanýho skla na svejch vobrázcích v konečnym výsledku... a to mně přijde moc pěkný, výstižný
zrovna včera sem se trápil s vyvolávánim pro mě novýho filmu - rolej retro 100 (prej jako apx agfa... no nevim). zkoušel sem s am74 kdeco - měnil ředění, kvedlání, teplotu... při štvrym a pátym (společně volanym) filmu sem se naprd a nalil tam rodinal 1:25 s celkem tvrdou kinetikou voproti měkký teplotě. a co myslíte? bylo to tam! nádhera! tonalita. světla. stíny. všechno!!! no a trocha toho zrna? u 6x7? vem to čert! vsadim se, že to s nim bude nakonec vypadat ještě líp než bez! a to podotýkam, že světelně to byl vopravdu mišmaš vod deště až po polední
sluníčko
Za chvilku se chystám do města, tak se stavím u Škody pro rodinal
Našel jsem tento odkaz o rodinalu: http://www.temnakomo...=viewtopic&t=61 Mamiaku, posílal jste tam Edušce nějaké info o rodinalu. Mohl bych Vás poprosit, kdyby jste si vzpomněl i ne mě někdy? Za případné info moc předem děkuji Zkusím dělat 100 Fomu svitek
Zkusím odpovědět za Mamiaka. Zřejmě se jednalo o toto vlákno.
#25
Publikováno 22 duben 2008 - 22:29:42
#26
Publikováno 22 duben 2008 - 22:50:39
#27
Publikováno 23 duben 2008 - 05:40:26
http://www.digitaltruth.com/devchart.html toto jsem nalezl. Ale proč je tam exponovat 100 na 400 ISO?
To je push, na to bych se vykašlal Jinak teda Foma doporučuje pro R091+40 (což je prý ekvivalent Rodinalu 1+50) časy 6-7 minut, zkusil bych 6 a budeš vidět.
#28
Publikováno 23 duben 2008 - 08:11:42
první se rozpomeň na světlo. jaký bylo? tma, bez kontrastu? nějakej střed? tvrdý letní polední?
u rodinalu tomu velice zhruba odpovídaj indikovaný ředění 1:25, 1:50, 1: 100
s tim gama (kontrastem) se dá pak hejbat i kvedlánim nebo teplotou (i když to moc nedoporučuju - lepši je udělat si střed na svoji běžnou teplotu a pak to řídit tim vostatnim, ale je dobrý vo tý odchylce vědět a kalkulovat ji při všech těch možnejch úpravách vostatních veličin)
na přitvrzení používam u rodinalu kromě malý koncentrace 1:25 i rytmus 60-20-10, což je překlápění prvních 60 vteřin pak 20 klid a zase deset klopíš a takhle furt až do konce. no a střed je holt střed, to je všude tak nějak papírově podobný nebo aspoň uvedený takže třeba první půlminuta nepřetržitě a pak jednou každejch patnáct vteřin při 1:50 (na svitek!). no a tem stend máš tady vode mě popsanej hned vedle
#29
Publikováno 23 duben 2008 - 08:18:14
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních