Díky za případné rady-šetří čas

Publikováno 28 March 2008 - 22:52:46
Publikováno 28 March 2008 - 23:04:28
Publikováno 29 March 2008 - 09:12:23
Publikováno 29 March 2008 - 09:22:03
Publikováno 29 March 2008 - 12:02:51
Publikováno 29 March 2008 - 21:27:38
Publikováno 29 March 2008 - 21:27:59
Quote
jinak s tou negativní vývojkou, to je zajímavá úvaha. před časem jsem jednu fotku (papír) dělal v pozitivní (F LQN) a tutéž v negativní (použitej microphen) vývojce. a musim říct, že negativní měla mnohem víc tónů a v tom konkrétnim případě mi přišla fotografie lepší. nicméně si nedovedu představit ty náklady - ohledně trvanlivosti a tedy použitelnosti negativní vývojky. nicméně místní chemici by možná dali dohromady nějakou spešl vývojku
Publikováno 29 March 2008 - 21:29:08
Quote
Quote
jinak s tou negativní vývojkou, to je zajímavá úvaha. před časem jsem jednu fotku (papír) dělal v pozitivní (F LQN) a tutéž v negativní (použitej microphen) vývojce. a musim říct, že negativní měla mnohem víc tónů a v tom konkrétnim případě mi přišla fotografie lepší. nicméně si nedovedu představit ty náklady - ohledně trvanlivosti a tedy použitelnosti negativní vývojky. nicméně místní chemici by možná dali dohromady nějakou spešl vývojku
Publikováno 29 March 2008 - 23:00:10
Publikováno 29 March 2008 - 23:04:19
Quote
papír spíš jen kontaktně, ne? tedy já to tak dělám.
Publikováno 31 March 2008 - 11:42:42
Publikováno 31 March 2008 - 12:40:15
Quote
Staci kouknout do datasheetuNo ale poněvadž chceme exponovat rovnou na papír, tak nás logicky zajímá, kolikpak má ISO/ASA takový fotopapír?? Osobně bych používal FOMA RC 9X13 lesk (odpadový papír).
Publikováno 31 March 2008 - 16:42:56
Quote
takze predpokladam 16tinasobek casu, stanoveneho pro ISO 100Samostatnou kapitolou je stanovení expozice v případě, kdy místo filmu jako negativní materiál použijeme fotografický papír. Citlivost uváděná výrobci je měřena zcela jinak než u filmů, a je proto pro naše účely nepoužitelná. Obvykle se doporučuje citlivost fotografických papírů vyzkoušet. Na expozimetru je třeba nastavit ISO (ASA) někde mezi 2 a 10.
Publikováno 31 March 2008 - 16:51:43
Publikováno 31 March 2008 - 17:13:26
Quote
ted me napada.. co takhle pouzit FOMA emulzi tak, ze ji nanesu na sklo a udelam si oldschool skleneny negativ? nebo nekde shanet role celuloidu?
otazka je, zda to ma vyznam (bude to v necem lepsi nez ty kontakty papir vs. papir)?
copak s tim nema nikdo zkusenost? nikdo neexperimentoval?
tady je fura velkoformatniku.. pochybuju, ze by nekoho nekdy nenapadlo toto reseni misto drahych planfilmu.
Publikováno 31 March 2008 - 17:28:24
Publikováno 31 March 2008 - 17:36:57
Quote
Teď mě třeba napadá, že nějaké velké formáty na skle (jakožto pevné podložce) nemají moc význam, protože se nedají ohnout a obrazová vzdálenost okrajů už bude absolutně mimo.
Publikováno 31 March 2008 - 19:34:11
Quote
pinhole mě zajímá. včera jsem si stáhnul program pinhole designer 2.0
tápu nad dvěma otázkama: pro jakou citlivost filmu je propočítavána základní expozice v tom programu? dalo by se předpokládat, že ISO/ASA 100.. pokud nezapočítáten onen Schw..jev, který by měl být už pro konkrétní iso filmů.
No ale poněvadž chceme exponovat rovnou na papír, tak nás logicky zajímá, kolikpak má ISO/ASA takový fotopapír?? Osobně bych používal FOMA RC 9X13 lesk (odpadový papír). Pochybuju, že by na to někdo používal baryty.
Mimochodem taky bych byl rád, kdyby se tady někdo podělil o zkušenosti s kontakty z papíru.
Publikováno 31 March 2008 - 20:09:28
Publikováno 31 March 2008 - 20:39:31
Publikováno 31 March 2008 - 20:57:35
Publikováno 31 March 2008 - 21:15:00
Publikováno 31 March 2008 - 22:06:17
Publikováno 31 March 2008 - 22:17:11
Publikováno 31 March 2008 - 22:25:31
Publikováno 1 April 2008 - 11:16:53
Quote
no ten 9x13 odpadní papír mám s pevnou gradací. Jde mi o to, zda jde červená pomocí nějakého filtru někam posunout.
Publikováno 1 April 2008 - 11:34:42
Publikováno 1 April 2008 - 12:42:24
Quote
Quote
Quote
jinak s tou negativní vývojkou, to je zajímavá úvaha. před časem jsem jednu fotku (papír) dělal v pozitivní (F LQN) a tutéž v negativní (použitej microphen) vývojce. a musim říct, že negativní měla mnohem víc tónů a v tom konkrétnim případě mi přišla fotografie lepší. nicméně si nedovedu představit ty náklady - ohledně trvanlivosti a tedy použitelnosti negativní vývojky. nicméně místní chemici by možná dali dohromady nějakou spešl vývojku
A můžu se prosím, zeptat na rozdíl doby vyvolávání oproti pozitivní vývojce?
Publikováno 1 April 2008 - 13:51:28
Publikováno 1 April 2008 - 13:53:59
Publikováno 18 June 2008 - 23:37:24
Quote
Pokud se nezadá film, tak žádnou tabulku nevyplivne, jenom číslo, kterým se vynásobí naměřený čas při cloně 22 a dané citlivosti bez zohlednění Schw. jevu.
Použití MG filtrů už při snímání na MG papír by teoreticky mělo obraz ovlivňovat, ale červená bude na výsledné fotce černá jak bota vždycky. Někdo by to musel vyzkoušet.
Publikováno 18 June 2008 - 23:48:04
Quote
Quote
pinhole mě zajímá. včera jsem si stáhnul program pinhole designer 2.0
tápu nad dvěma otázkama: pro jakou citlivost filmu je propočítavána základní expozice v tom programu? dalo by se předpokládat, že ISO/ASA 100.. pokud nezapočítáten onen Schw..jev, který by měl být už pro konkrétní iso filmů.
No ale poněvadž chceme exponovat rovnou na papír, tak nás logicky zajímá, kolikpak má ISO/ASA takový fotopapír?? Osobně bych používal FOMA RC 9X13 lesk (odpadový papír). Pochybuju, že by na to někdo používal baryty.
Mimochodem taky bych byl rád, kdyby se tady někdo podělil o zkušenosti s kontakty z papíru.
Základní expozice je propočítávána pro aktuálně používanou citlivost. Například: Používám ISO 200, nastavím na expozimetru ISO 200, proti cloně 22 odečtu čas a tento vynásobím koeficientem pro vyšší clonu a přidám něco na švarčilda, nebo jednodušeji odečtu ve vypočítané tabulce výsledný čas proti času změřenému při cloně 22.
Papír se doporučuje používat RC (snadnější zpracování a následné prosvícení při kontaktu) matný (méně odrazů světla uvnitř komory) a multigradační (je citlivý k širší části spektra). Citlivost už tady někdo vyřešil.
Kontakty z papíru jsem kdysi dávno dělal: Na desku zvětšováku jsem položil tmavý filc, neexponovaný papír, na něj papírový negativ (emulzemi k sobě), zatížill čistým sklem a prosvítil zvětšovákem. Změna gradace filtry by měla fungovat i v tomto případě (tenkrát ještě MG nebyly).
Publikováno 19 June 2008 - 18:45:17
Publikováno 20 June 2008 - 21:07:53
Quote
Quote
Quote
pinhole mě zajímá. včera jsem si stáhnul program pinhole designer 2.0
tápu nad dvěma otázkama: pro jakou citlivost filmu je propočítavána základní expozice v tom programu? dalo by se předpokládat, že ISO/ASA 100.. pokud nezapočítáten onen Schw..jev, který by měl být už pro konkrétní iso filmů.
No ale poněvadž chceme exponovat rovnou na papír, tak nás logicky zajímá, kolikpak má ISO/ASA takový fotopapír?? Osobně bych používal FOMA RC 9X13 lesk (odpadový papír). Pochybuju, že by na to někdo používal baryty.
Mimochodem taky bych byl rád, kdyby se tady někdo podělil o zkušenosti s kontakty z papíru.
Základní expozice je propočítávána pro aktuálně používanou citlivost. Například: Používám ISO 200, nastavím na expozimetru ISO 200, proti cloně 22 odečtu čas a tento vynásobím koeficientem pro vyšší clonu a přidám něco na švarčilda, nebo jednodušeji odečtu ve vypočítané tabulce výsledný čas proti času změřenému při cloně 22.
Papír se doporučuje používat RC (snadnější zpracování a následné prosvícení při kontaktu) matný (méně odrazů světla uvnitř komory) a multigradační (je citlivý k širší části spektra). Citlivost už tady někdo vyřešil.
Kontakty z papíru jsem kdysi dávno dělal: Na desku zvětšováku jsem položil tmavý filc, neexponovaný papír, na něj papírový negativ (emulzemi k sobě), zatížill čistým sklem a prosvítil zvětšovákem. Změna gradace filtry by měla fungovat i v tomto případě (tenkrát ještě MG nebyly).
Ahoj Acere, můžu tě poprosit ohledně toho exponování na papír? Čím vyvoláváš negativ-papír? Fotil jsem teď a mám problém s pepálenýma světlama. Co s tím? Jinak tak přibližně mi vyšlo iso 12. Bez švarcvalda
Díky moc David
Publikováno 4 January 2014 - 21:10:47
'bagira', on 19 Jun 2008 - 17:45, said:
A môžem miesto umyvadla použiť fotomisku? Sory že sa pýtam, ale celkom ma to zaujalofotopapír ma citlivost 3-9DIN založí se do fotaku treba Flexarety 6,5x9cm tam hezky vleze.Exponovat dejme tomu na 10DIN/.V tmavé komore vybrat papír dát do vyvojky treba universalní/do misky rozredit 1:3/5/.V první tretine /až polovine volaní/dát do umyvadla citlivou vrstvou dolu a zhora obyčejnou svítilnou posvitit v krohovem pohybu dejme tomu 2-5 vterin zhasnout svítilnu a pak dovyvolat v misce.Ziská se tím pozitiv s celkem slušnou šedou škalou./muže vzniknout na nektterých místerch Sabatieruv efekt.Je to asi 30 let co jsem to jakou kluk skoušelm ,ale je to pole na kterem se dá vyhrát.Kontakt z papiru na papír není až tak dobrý.Jako primy BW polaroid.Myslím ,že návod byl kdysi k tanku PLASTIMAT./BW negativ-BW diak.Je to jen jako perlička na spestrení. :)PS :je to možne na jakýkoliv format zvlášt ty co mají velkoformat a kazety k nim.
Publikováno 5 January 2014 - 11:35:49
Publikováno 8 January 2014 - 16:16:11
Publikováno 8 January 2014 - 17:26:39
Publikováno 8 January 2014 - 17:48:06
Publikováno 8 January 2014 - 19:25:26
Publikováno 8 January 2014 - 19:47:34
'koaloo', on 08 Jan 2014 - 18:25, said:
JozefB: to je přesně to co potřebuju (taky jsem na vodu - ikdyž spíš rybníky a podobně)
to tvoje je do pozitivu převedené jako kontakt nebo scan negativu a převod v počítači?
jedná se mi o to, že se s VF učím a filmy na "pokus-omyl" by mne přivedly nabuben (a digiback nevím kdo by mi půjčil)
Publikováno 8 January 2014 - 21:42:52
Publikováno 9 January 2014 - 00:25:43
'jmpetzval', on 05 Jan 2014 - 10:35, said:
Tiež dom si myslel, že ide hlavne o to presvietenie, ale radšej som sa spýtal...či náhodou nehrá nejakú úlohu aj odraz tohto obrázku od glazury umyvadla.... Len preto som sa pýtal...Samozrejme mozete :)/> nie umyvadlo je podtatne ale posvietenie.
Publikováno 6 November 2014 - 13:38:56
Dobrý den pánové,
opět se vracím k pinhole. Do teď jsem exponoval na film. Teď bych si chtěl pro změnu zkusit fotopapír. Zde na fóru jsem se dočetl že citlivost se pohybuje mezi 5-10 ASA. Já bych chtěl konkrétně použít FOMASPEED normální gradace, mat. Aby bylo o zábavu postaráno, chci fotografii vytvořit celou místností. Výsledný obraz bude mít 4,5 m × 1 m
obrazová vzdálenost: 8m nebo 4m
dírka: 3,985/2,818 mm
clona: 2008/1419
prodloužení pro F22: 8330/4160
osvit za slunce (ekv. 1/2000, F2,8, 400 ASA): 4,6 hod/2,3 hod
osvit pod mrakem (ekv. 1/250, F2,8, 400 ASA): 34,7 hod/17,3 hod
Je můj výpočet expozice správný... jak je to se Švárou u papíru, teď jsem ho nezapočítal. U filmu Ilford 100/400 jsem časy mocnil 1,49, to bylo OK, ale nejdelší osvit měl 40 min/400ASA. Citlivost FOMASPEEDU je jaká, nyní jsem počítal se 6 ASA (nejnižší hodnota na mém expozimetru. Vyvolání plánuji v GD-L (nebo prášková univerzálka stačí, potřebuji až 35 l vývojky...), je lepší koncentrovanější GD-L 1+5 nebo měkčí 1+10, jak rychle mi negativní obraz poleze? Musím zvládnout vypustit 180 l vývojky a napustit přerušovací lázeň... Samozřejmě si chci před velkou expozicí udělat proužkovku, snažím se co nejlépe připravit na nečekané, což se nikdy úplně nepodaří, ale je dobré se alespoň pokusit
Před 25 lety byla prý ve Špálově galerii camera obscura. Ulice Národní třída se promítala na zeď, ale obraz se nezaznamenával na světlocitlivý materiál. Neslyšeli jste o tom něco, nebo ještě lépe, nebyl jste někdo přímo návštěvníkem?
Děkuji za Vaši účast v diskuzích zde na fóru,
Štěpán
Publikováno 6 November 2014 - 14:16:30
neumím ti odpovědět na dotazy k expozici dírkovkou, ale jedna část tvého příspěvku mě zaujala: " ... potřebuji až 35 l vývojky"
nevím, jak se chystáš tu plachtu vyvolávat, takže jen vzpomínka z doby krále klacka: asi ve tvém věku jsem dělal, dokonce úspěšně, "čb fototapetu" 100x200cm a stačilo mi na to 3 litry vývojky, 3 litry přerušovací lázně s octem a 3 litry ustalovače - a pak napůl napuštěná vana a sprcha na praní. (z latěk rámek na linu, igelitové nemocniční prostěradlo, kyblík a velká mycí houba na nepřetržité roztírání lázní a šmudlání, aby byla emulze pořád mokrá).
má úvaha k expozici: moc bych se nezatěžoval počítáním, prostě bych připíchl rýsováčkem na stěnu několik kousků na rubu očíslovaných papíru (třeba formátu 18x24, aby to moc nestálo) do místa s kontrastním detailem v projektovaném obraze, a metodou proužkové zkoušky bych postupně sundával jednotlivé papíry v řadě ve zvolených časovýách intervalech. obraz, který by vycházel po vyvolání nejlíp, by mi napověděl.
Publikováno 6 November 2014 - 16:42:16
David, on 28 Mar 2008 - 21:52, said:
Dobrý večer přátelé, chtěl jsem poprosit, jestli někdo nemá zkušenost s pinhole. Zvláště se zajímám o exponování na fotopapír. Už jsem udělal pár pokusů a začínám vychytávat správný čas expozice. Někde jsem se dočetl, že takto exponovaný fotopapír se dá vyvolat v negativní vývojce, čímž dojde ke snížení kontrastu, který je již znát. Ovšem kontrastně vyvolaný by se teoreticky hodil pro práci s ušlechtilým tiskem, např van dyke nebo kyanotypií. Tam si nejsem však jist zda-li se skrze fotopapír, použitý jako negativ dostane dost světla k citlivé vrstvě.
Díky za případné rady-šetří čas
áno, kyanotypia je možná aj cez fotopapier, chce to len trpezlivosť - cca 30 hodín na čerstvom vzduchu (vrátane nočnej tmy) - ráno treba poutierať rosu zo skla (15 hodín nestačí) - neodporúčam na priamom slnku, radšej niekde v tieni; van dyke tiež áno, na dennom svetle niekoľko hodín v závislosti od negatívu a podkladu 4-10 hod.
Publikováno 6 November 2014 - 20:02:25
Stepan2: Tu dirku budes muset radikalne zvetsit, jinak se nikdy zadneho naexponovaneho papiru uz nedozijes Fotil jsem na papir 30x40 a dirku jsem spocital presne dle vzorce. Expozice byly v radu desitek minut. Ten papir urcity svarcild ma, ale kolik to jsem nepocital. Predevsim je tam problem s ubytkem svetla ke krajum, kde se logicky jeste vice projevi a vysledkem bude jen silena vinetace. Nakonec jsem skoncil asi u 1mm dirky pro obrazovou vzdalenost 15cm. Natestuj si to napred na malem papiru a uvidis. Muj odhad je, ze abys u toho nezestarnul a netrpelo to velkou vinetaci, bude potreba dirka dvou az trojnasobna nez to co ti vyslo.
Publikováno 7 November 2014 - 00:55:02
jirin_ol: Chtěl jsem si vyrobit mokrý stůl z tlustého igelitu připevněného na latě (taková vyvěšená kapsa..), papír by se ponořil celý - cca 180 l. Roztírání lázně mne nenapadlo, z důvodu škrábání emulze a rovnoměrnosti vyvolání...
mickael: Já měl pro 35 mm vzdálenost dirku 0,3 a výsledek super. Vinětace tam byla - šíře pásu kinofilmu 115 mm, ale dalo se to částečně vykrýt pod zvětšovákem. U expozice přímo na papír samozřejmě vykrytí nepřipadá v úvahu... Na tvých 150 mm mi vychází dirka 0,55 mm. Nebylo to z 1 mm dirky už dost rozmazané? Přikládám ukázku té 115, je to sken kontaktu, takže kvalita nic moc, chlupy ze skeneru neretušovány... spíš pro představu
otázka pro všechny, jaké má ASA FOMASPEED normal gradace, ať se mám od čeho odpíchnout...
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních