Přejít na obsah


Fotka

Filtry - pro ČB


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
133 odpovědí na toto téma

#1 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,187 příspěvků(y)
Reputace: 155

Publikováno 12 May 2008 - 15:31:30

Dobrý den,
chci se zeptat,zda-li je nutné kupovat si barevné filtry pro černobílou fotografii,o jejichž nákupu pro fotoaparát nyní uvažuji,jestliže mám na zvětšovacím přistroji barevnou hlavu,a tak si mohu kontrast vyladit v temné komoře.Nebo platí,že to musím nejdříve dostat na negativ,aby bylo co upravovat,např.tonální rozlišení lesního porostu,kontrast v krajině,atd.V temné komoře jsem začátečník,proto tento zřejmě hloupý dotaz...Díky
  • 0

#2 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 12 May 2008 - 16:08:05

Nutné to samozřejmě není, ale je tu ale:)
Barevné filtry ovlivňují převod skutečných barev do černobílé škály, a každý film má určitou citlivost na různé části spektra. Všechny tyto křivky se dají najít v datasheetech k filtrům a filmům, využití v praxi pak předpokládá určité zkušenosti. V zásadě pak platí, že filtr určité barvy způsobí větší expozici své barvy a menší expozici barvy doplňkové, toto dále souvisí s opravným faktorem expozice, který je pro každý filtr jiný.
Barevná hlava s tímto nesouvisí, ta nijak neovlivní převod barev do ČB, ale při použití multigradačních papírů se dá použít na změnu strmosti obrazu, čili celkového kontrastu.
Výborný článek o barevných filtrech byl v jednom Photolife-u, žel si již nevzpomenu, ve kterém-třeba zkusit strýčka googla.
Toto je na mnoohem delší povídání, tak snad jsem alespoň vystihl přibližné fungování:)
  • 0

#3 bobrb

bobrb

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 859 příspěvků(y)
  • Locationpod Brdy
Reputace: 54

Publikováno 12 May 2008 - 16:19:29

viz clanek na Fotoaparatu
  • 0

#4 David

David

    Dost toho nakecá