pyrocat HD
#1
Publikováno 14 červen 2008 - 16:43:43
Jak si tak prohlížím zvětšeniny, mám takový pocit, jako bych na většině použil tmavě zelený filtr a přitom tam žádný nebyl, maximálně žlutý. Foceno včera, takže žádná jarní zeleň.
PanF+ @ ISO 25, 1:1:100, 20st, překlopení 2x/min, čas 8 min a budu asi ještě zkracovat.
#2
Publikováno 15 červen 2008 - 11:17:41
Jendo, já jsem zatím zkoušela jenom semistand 1:1:150 na Agfě - čas tak 25min - také ale zkusím příště kratší čas.Zkouším tuhle vodu a ... jaké jsou vaše postřehy a zkušenosti?
Jak si tak prohlížím zvětšeniny, mám takový pocit, jako bych na většině použil tmavě zelený filtr a přitom tam žádný nebyl, maximálně žlutý. Foceno včera, takže žádná jarní zeleň.
PanF+ @ ISO 25, 1:1:100, 20st, překlopení 2x/min, čas 8 min a budu asi ještě zkracovat.
Jsou to tady toto obrázky - klik 1 ; klik 2
Jsou to skeny negativu - v době, kdy jsem to fotila, tj. na podzim, už nebylo po zelené ani památky
Také ti připadá ten negativ tak plastický?
#3
Publikováno 15 červen 2008 - 11:36:38
Alespoň už jsem na tomhle filmu neměl bublinky jako minule (zkusil jsem ho tentokrát předeprat).
#4
Publikováno 15 červen 2008 - 11:46:10
#5
Publikováno 15 červen 2008 - 16:53:22
Pyrocat HD je tvárný a každý si ho doladí jak potřebuje. Základní ředění je 1:1:100. To představuje jen jakýsi startovací bod pro nalezení základního času ve vašem zajetém procesu. Až najdete ten správný " jen a pouze váš čas", tak se jistě dáte do ladění poměrů: třeba 1:1,2:145 ...
Nebo se dáte na volání s omezeným pohybem a nebo na volání bez pohybu.
HDéčko není na chvilku. Začne se odměňovat až za určitý čas co s ním budete dělat. Až když ho správně užijete.
Jendo nezmatkuj, pyrovody jsou svět sám pro sebe a nic se jim nepodobá. To že cítíš něco jako filtry je správně. Prubni i věci na které by sis s jinou vodou netrofnul. Třeba přímé polední slunce...
#6
Publikováno 15 červen 2008 - 17:03:05
jj, jak píše Martin, chvilku nám to potrváNo zdarec pyrošíci!
Pyrocat HD je tvárný a každý si ho doladí jak potřebuje. Základní ředění je 1:1:100. To představuje jen jakýsi startovací bod pro nalezení základního času ve vašem zajetém procesu. Až najdete ten správný " jen a pouze váš čas", tak se jistě dáte do ladění poměrů: třeba 1:1,2:145 ...
Nebo se dáte na volání s omezeným pohybem a nebo na volání bez pohybu.
HDéčko není na chvilku. Začne se odměňovat až za určitý čas co s ním budete dělat. Až když ho správně užijete.
Jendo nezmatkuj, pyrovody jsou svět sám pro sebe a nic se jim nepodobá. To že cítíš něco jako filtry je správně. Prubni i věci na které by sis s jinou vodou netrofnul. Třeba přímé polední slunce...
Ale Jendo, zkusil jsi to nazvětšovat na Chamois? tam se ten kontrast totiž docela hodí
#7
Publikováno 16 červen 2008 - 19:01:28
Eda: nerad bych ještě do procesu cpal další papír, proměnných mám už tak dost
Bzencak: polední slunce už jsem zkoušel a nevypadá to zle, jenomže to bylo na prvním filmu a ten jsem ještě krapet převolal - zvětšovatelný ale je.
#8
Publikováno 16 červen 2008 - 20:23:45
#9
Publikováno 3 červenec 2008 - 08:53:49
Děkuji, Petr N.
#10
Publikováno 3 červenec 2008 - 10:08:55
FP4@100ISO 1:1:150 semi(překlopit v polovině) 25min. Přednamočit!
Foma 100@80ISO 1:1:100 semi 11 minut. Přednamočit!
#11
Publikováno 3 červenec 2008 - 14:59:16
fomapan 100/13min./20stupňů
Ilford PAN 100/13min./20stupňů
Ilford PAN 400/12min./20stupňů
překlápění každou druhou minutu
#12
Publikováno 3 červenec 2008 - 15:01:12
100/1+1+100
#13
Publikováno 16 červenec 2008 - 09:56:10
svitek:
PanF+ zkouším na ISO 25, ředění 1:1:100, 20st. 8minut, překlápění normální (2x co minuta)
FP4+ ISO 100, ředění 1:1:100, 20st. 12minut, překlápění normální (2x co minuta), asi to zkusím o minutku zkrátit. Stíny na filmu jsou, světla taky, je to i z kontrastního světla dobře zvětšovatelné, když se obloha vezme měkčí gradací, tka to nevypadá zle. Taktéž první nástřelný negativ možná se dneska pustím do dovolené (6 x FP4, tak pak poreferuju - mám tam negativy jak kontrastní tak i měkčí, jsem na to zvědavej )
Foma 100 9x12:
zatím jsem zkusil na ISO 64: ředění 1:1:100, 20st, překlápění normální (2x co minuta) a čas postupně zkracuju z 13 minut na zatím 8, což by nemuselo být už moc, ale říkám, pokusy jsou zatím v řádu jednotek, občas špatná expozice (mám rozbitou závěrku), takže zvlášť ten listový film brát s rezervou. Na tomto poli jsem totální zelenáč, ani to nemám na čem zvětšovat, pokusama jsem zničil už asi 10 listů , evidentně se ale člověk chybama učí
#14
Publikováno 16 červenec 2008 - 10:52:19
nemohu nevzpomenout na slavný film z osady kersko
vy rozumíte trabantům?
říkají, že jsem odborník!
o chybách mi nemluv, tuhle se dívám na tonálně dokonalej záběr, říkám si, jak mi ta agfa leze z toho amaloka už dobře a druhej den brouzdám v poznámkách a vono to bylo v rodinalu
#15 Anonymous
Publikováno 16 červenec 2008 - 10:56:09
#16
Publikováno 16 červenec 2008 - 14:05:13
#17 Anonymous
Publikováno 16 červenec 2008 - 14:12:53
ne, já už se v černobílým procesu nedivím vůbec ničemu
Měl jsem na mysli, jestli se divíš tomu, že tonálně dokonalej záběr z Agfy by mohl bejt z něčeho jinýho než Rodinalu. Když už teda takhle mimo téma píšu, tak osobně jsem paf z APX100 ve Fotomalu. To je fakt nářez. Ještě prubnu v Pyrocatu.
#18
Publikováno 16 červenec 2008 - 14:27:30
to jen my, černobílí bojovníci, pořád ty filmy učíme s jinejma vývojkama, než výrobce původně myslel
#19
Publikováno 17 červenec 2008 - 12:47:21
U prvního, asi nejkontrastnějšího jsem dal 9:30 minut, je to tam, část snímků vypadá velmi slušně, ty hodně kontrastní jsou na tom trochu hůř. Kontrastnější záběry ztrácejí dech hlavně v hlubokých stínech = chtělo by to větší přeexpozici a kratší volání (ISO 50/40 a čas 7-8minut). Je to ale už extrém, ve večerním slunci s červeným filtrem.
Další film je exponován na ISO 80, mírně kontrastnější světlo ale nic dramatického, na slunci bez větších filtrových habaďůr. Čas 10minut. koukatelné.
Třetí film je ze zataženého dne, ISO 100, voláno 11minut. Kytičky vypadají celkem dobře, krajina je moc měkká a dost exponovaná, chtělo to vyšší iso a delší volání. Mělo to být asi ISO 125 - 160 a čas +-14minut.
4. film stejně jako 2., kontakt se mi celkem líbí, to se asi povedlo.
5. film: kontrastní světlo (ISO 64 - 80), 9 minut v návaznosti na výsledek z prvního filmu (tenhle byl na měkčím světle - 1. film je moc kontrastní). Tady můžu být spokojený, díry v negativu nemám a ani světla nejsou přepálená. Tady bych si troufl tipnout N-1.
Shrnutí:
N 1:1:100, 20st. ISO 100, čas 10:30 - 11:00, překlápění 2x za minutu.
Během pár dní něco nazvětšuju...
#20
Publikováno 27 červenec 2008 - 00:52:43
okolo desáté jsem se vrátil z mojí první svatby (myslím jako fotograf) a veskrze pozitivní pocity. Část jsem fotil na FP4 a část na HP5, obojí ve svitku (škoda že jsem nechal kino s Pan400 v autě, bejvalo by se to hodilo na momentky víc než sf, třeba příště). Vše - kromě hostiny venku - na slunci, občas stíny od stromů atd. Použil jsem žlutý filtr (asi ne uplně nejšťastnější volba) a měření nakonec nechal na foťáku. Nicméně jsem nastavil citlivost na ISO 40 (FP4!). tak trochu omylem (zvykl jsem si ne externí expozimetr, kde filtrační faktor zahrnuju do měření změnou citlivosti - žlutý = 1 clona dolů -> ISO 64, no a pak jsem ještě přidal 2/3 protože jsem měl v plánu to trochu podvolat a abych neměl utopené stíny a obleky). První svitek mám vyvolaný:
Pyrocat HD 1:1:100, 20st, překlápění normální, čas 9 minut. I ty nejhlubší stíny tam jsou (nepočítám-li záběr, kde mi v interiéru neblejsknul blesk) a zároveň světla nejedou někde úplně do pryč. Dokonce jsem u náhledovek 13x18 speedy místo 2,5 dal gradaci 3. Ty na sluníčku vypadají celkem dobře (až na přimhouřené oči), záběry dělané ve stínu jsou na tom trochu hůř (mdlé), něco s tím budu muset ještě provést. Vážnější zvětšování přijde na řadu až po vyvolání všech filmů. Měkké je to dost, navíc baryt tomu taky dodá krapet štávu
#21
Publikováno 27 červenec 2008 - 16:48:33
www.largeformatphotography.info
#23
Publikováno 7 srpen 2008 - 19:16:29
Foceno někdy večer, kolem 7 hodiny, popředí ve stínu, zámek ve stínu, obloha docela prosvětlená.
Hrubá Skála: FP4 @ISO 80, proměřuju spotem a stíny se snažím udržet ve III. zóně (viz článek o zone systému, Kodl). Na obloze je šedý přechodový (-2EV), kontrast byl dost velký. Volám v ředění zatím 1:1:100 při 20st, překlápím normálně (2x/minutu), čas 9 minut. Světla jsou dost tmavá a stíny na hranici čiré, zvětšováno celé na gradaci 2,5, skály vykrývané (o 1/3 kratší expozice než zámek), modrá obloha nadržovaná asi zase o 1/3; + spodek jsem trochu zavinětil . Verze 18x24 vypadá velmi dobře (skenovaná), včera ještě přibyla 30x40 (26x35cm), kde už stíny trochu ztrácejí, při normální pozorovací vzdálenosti je to ale OK (nicméně to asi není úplně to, co bych chtěl). Navíc se mi ji nepodařilo nadržet / vykrýt stejně jako tu menší
Borovice na výšku je ze stejného filmu; Klokočí PanF+@ISO 32, čas 7:30, taky přechodový filtr, polarizační a ještě žlutý (?), obloha byla prostě moc výrazná. Mohl by ten negativ být o trochu měkčí, ty bílé baráky nestíhají a stromy by si taky zasloužily nějakou kresbu navíc. Typuju ISO 25 a čas 6:30. Třeba to půjdu někdy přefotit
A poslední, borovice se siluetou Ještědu, nemám popsanou. ale FP4@ISO50, o filtrech nevím, a voláno co nejměkčeji, asi 7minut, možná 7:30. Tyhle zbylé tři nejsou nějak extrémně dotahované pod zvětšovákem, támhle pár vteřin ubrat, tady trochu přidat...
Snažím se všechno zvládat na gradaci 2,5, mám takovej bič sám na sebe. Mým snem je vystačit si s pevnou gradací (v 90%...).
#24
Publikováno 7 srpen 2008 - 20:55:35
#25
Publikováno 7 srpen 2008 - 21:20:02
no jendo gratuluju k pochvale před nastoupenou komorou
Dík
Jo a mám kondenzor, pro pořádek.
#27
Publikováno 29 září 2008 - 21:09:51
Potřeboval bych ji ve svitku exponovat na 200ASA, 400 ASA a 800ASA a ještě zakrýt chyby při expozici, případně objektivu. Jiná vývojka než pyro mě nenapadla. Máte s tím někdo zkušenosti?
Na hrubo počítám s ředěním:
200ASA 1+1+150 (trochu změkčit, ale ne moc, dostat se na čas cca 10-15 min)
400ASA 1+1+100 (základ pro volání, jestli dělat na větší kontrast raději si nechám poradit)
800ASA 1+2+80 (potřeba zvednutí kontrastu a využití citlivosti při rozumném času volání - max. 20 min.)
Je to blbost nebo reálné? Jaká je životnost roztoků?
#28
Publikováno 30 září 2008 - 08:55:40
Díval sem se do debilníčku a mám jen jeden zápis s F400 a to: 2+2+100/ 10min.
Tenkrát sem měl všechna ředění k filmům udělaná na těch 10 minut a valil sem to všechno v jednom tanku.
Byla to nějaká svatba, tak sem to asi měl i vychytané! Je to už ale dávno. Na Fomu 400 už dlouho nedělám.
Pyrocat HD na pušování není dělanej, to bych moc nedoporučoval.
Pracovní roztok vydrží jen pár hodin. Po použití vylévám.
#29
Publikováno 30 září 2008 - 14:20:43
Tady píše (http://www.jackspcs.com/pyrohd.htm) , že při ředění 1+2 má být trochu energičtější, tedy lépe využívat citlivost, dá se tomu věřit? Dělal někdo s tímhle ředěním pokusy nebo jiným, kde vývojka velice dobře využívá citlivost?
Nějaké časy pro 1+1+100 jsem našel na digitaltruth, je tam tuším 16 min pro svitek Foma 400.
Mám ještě jednu vývojku, která skvěle využívá citlivost, ale hranová ostrost je slabá. Tady mě lákala vyrovnávací berlička. Při nejhorším udělám pokusný film a uvidím co z toho leze.
#30
Publikováno 30 září 2008 - 14:35:32
S ředěním a s časy si nedělej moc starosti. HDčko je velmi velmi tolerantní už z podstaty. To co budeš mít na negativu jen stěží dostaneš na papír. Jestli je to trošku posunuté k stínům nebo naopak ke světlům je vcelku jedno. Je tam všechno!
#31
Publikováno 2 říjen 2008 - 17:56:22
75g až 100g potaše do 100 ml se mi zdá až moc. Určitě se to špatně rozpouští a nic dobrého v tom nevidím. Někde jsem četl, že se to dá nahradit 10% roztokem hydroxidu na úkor zrna. Ještě ze zásad mě napadl metaboritan, což by zrnu ublížit nemělo. Máte s tím někdo zkušenost?
Máte někdo možnost změřit jaké má PH roztok B?
Druhý dotaz bych směřoval k fenidonu ve vývojce. Fenidon mám rád, ale tady netuším s čím reaguje - žádnou aditivitu nevidím a samostatně moc nevyvolává. Původně tam byl metol, což bych ještě pochopil, ale tohle mi nejde do hlavy.
#32
Publikováno 2 říjen 2008 - 18:17:21
S ředěním 1+2+100 sem dostal jen o trochu tvrdší negativ. Dá se říct, že se to trochu pušlo, ale to je jen pocit ze strmějšího negativu. Na pušování bych spíš použil 2+2+100 nebo 3+3+100, to by podle mého názoru mělo fungovat spolehlivěji. Ale nezkoušel sem to!
#33
Publikováno 3 říjen 2008 - 05:44:17
#34
Publikováno 6 říjen 2008 - 09:27:51
#35
Publikováno 8 říjen 2008 - 20:33:08
Foma 400
ISO 200 1+1+100
ISO 400 1+2+100
ISO 800 2+3+100
Roztok B nahradím uhličitanem sodným s hydroxidem. Když to bude trochu zásaditější mělo by to využívat lépe citlivost. Jaký poměr jsem použil dám vedět. Podle mě by ten push na fomu 400 měl fungovat. V jejich informacích píší, že 800 zvládne při stejném času volání jako 400. Holt to v pyrovodě bude ležet trochu déle a ono to půjde.
Upřímně moc nechápu u velkých formátů pulování třeba fomy 100 na 50 ASA. Zrno mě u VF netrápí navíc u citlivosti 100 ani u normálního formátu nemá proč. Negativ vypadá u normálních vývojek fajn a pozitiv též. Nevím proč bych se měl ochuzovat o citlivost při focení. U 400 ASA na 320ASA bych to pochopil, ale zrovna u té stovky ne.
#36
Publikováno 8 říjen 2008 - 20:44:12
S ředěním jsem moc neexperimentoval. Držel jsem se standartu 1+2+100 pro 100-ku a 2+4+100 pro 400-ku negativ. Naprostá spokojenost...
#37
Publikováno 8 říjen 2008 - 22:00:23
Proč přeexponovávat? aby na negativu a následně i na pozitivu byly ZVĚTŠOVATELNÉ stíny
#38
Publikováno 9 říjen 2008 - 07:41:18
To je sice hezké, ale když si zmeřím expozici na stíny při citlivosti 100 tak je tam také mám.
P.S. Fotky v galerii máš opravdu fajn, ale v tomhle zatím výhodu nevidím. Když si změřím jen stíny tak se dá říci, že jsem přeexponoval, ale měřil jsem při citlivosti 100, ne třeba těch 50. Kdybych nastavil citlivost 50 a opět změřil jen stíny tak to sakra přeexponuji. To pak zase musím volat kratší dobu než tu původní citlivost 100. Tedy kromě kratšího volání a ochuzení se o citlivost moc nevidím. U těch 400 ASA je to trochu jiné, tam jde o jemnější zrno a bohatší tonalitu. U těch malých citlivostí je to podle mě fajn i bez toho přeexponování.
#39
Publikováno 9 říjen 2008 - 08:05:29
#40
Publikováno 9 říjen 2008 - 13:59:14
#41
Publikováno 9 říjen 2008 - 16:57:19
Nevím jak HD, ale dělal jsem s pyrovývojkou od Kulhánka(pyrokatechin, siřičitan, hydroxid). Takže něco vyzkoušené mám a nebyl to jen jeden film. Citlivost vývojka využívala dobře. Exponoval jsem na stíny bez změny citlivosti filmu a bylo tam toho opravdu hodně. Stíny prokreslené a světla vyrovaná.
Jak říkáš, vyzkouším a dám vědět.
#42
Publikováno 10 březen 2009 - 12:09:03
Stalo se to také někomu z vás?
Receptář Macek-Paspa vůbec potaš pro negativní vývojky nedoporučuje, z důvodu, že by v ní mohly být již z výroby nebo ze skladování látky, které by u negativní vývojky byly na závadu. Bez bližší specifikace, jakým způsobem uškodí. V pozitivních vývojkách prý na závadu nejsou.
Tak nevím...bezradný...
#43
Publikováno 11 březen 2009 - 12:18:26
#44
Publikováno 11 březen 2009 - 14:09:56
#45
Publikováno 11 březen 2009 - 20:04:40
#46
Publikováno 12 březen 2009 - 08:56:07
No mne sa to stalo tiez s DiXactolom a raz s Prescysolom EF. Ale tam sa preklapa raz za 3 minuty. Potom som si precital navod este raz a doporucovali na konci preklapania urobit(anglicky vyraz swirl-turbulenciu) s tankom otocku okolo vlastnej osi. Od vtedy to robim a problem nemam. Dufam ze som sa vyjadril aspon kusok zrozumitelne.Ty šmouhy tam byly už v okamžiku vyndání filmu z vývojnice. Přikládám obrázek z doby, kdy se mi to stalo poprvé, je to sken z pozitivu, zahrnuje o něco méně než 1/4 plochy políčka 6x9. Tady jsou téměř svislé, ale už se mi podařily i poněkud šikmější.
#47
Publikováno 16 květen 2009 - 17:10:53
PS:Bzencaku jeste jednou diky za namíchání vody
#48
Publikováno 22 prosinec 2009 - 23:33:07
negativ jako víno!
Asi přestanu bejt ciprdlík a začnu používat i zbytek postarších látek, je jich škoda a jak se zdá nic jim není (jenom ten Bromid jsem raději použil nový, protože ten ze starých zásob je nějaký dost našedlý narozdíl od mého zářivě bílého).
#49
Publikováno 7 leden 2010 - 16:22:28
#50
Publikováno 8 leden 2010 - 08:48:51
Asi přestanu bejt ciprdlík a začnu používat i zbytek postarších látek, je jich škoda a jak se zdá nic jim není (jenom ten Bromid jsem raději použil nový, protože ten ze starých zásob je nějaký dost našedlý narozdíl od mého zářivě bílého).
Zrovna ten bromid si nedovedu předsatvit, co by na něm mohlo stárnout. Co se týče stárnutí, takbych se trochu bál látek jako askorbová, siřičitan. Ale mám tady dvacetiletý a funguje velmi dobře.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních