Velvia, Provia, Ektachrome...?
#1
Publikováno 27 červenec 2008 - 18:47:00
Obrátil se na mě výtečný fotograf (ale od narození černobílý!), který dostal zakázku na fotografování jakéhosi hradu či zámku a okolí, o radu. Přijal ji jenom proto, že se mu tam chce a chce si nafotit i "své" fotky. Zadavatel chce barevný diák, SF.
Poradíte, co mu mám doporučit, když jsem sám b+w a jediné diáky, které dělám, dělám v práci (Ektachrome E100G - kino - s těmi jsem maximálně spokojen)?
Co na který film vyjde dobře a co byste vy sami na který film nefotili?
Děkuji - Pentaxista
#2
Publikováno 27 červenec 2008 - 20:40:10
Velvia je docela specifická v stínech, při ne zcela ideálním počasí udělá v barvách zvěrstva. E100VS dokáže být hodně ulítlá barvami, ostatně stejně jako ta Velvia, ale táhne do jiných odstínů. Gorgi s fotkami z Mexika by mohl vyprávět:)
E100GX pak má už oteplující filtr jakoby v sobě na podložce
Předpokládám, že nafocení hradů bude za pěkného počasí, Provia by nemusela být úplně od věci, možná s oteplujícím filtrem.
#3
Publikováno 27 červenec 2008 - 21:06:10
Provia 100F má větší dynamický rozsah, dá se použít i během dne na slunci, ale stejně stále se musí počítat s tím, že je to diák a ne negativ, takže obezřetně. Stíny si udrží kresbu, mraky taky jdou, jenom nesmějí být moc bělostné, už se to pak dostává zase na hranu použitelnosti. Barevně je neutrální až studená, docela bych doporučil za slunečného počasí používat skylight filtr, ten by to mohl docela pěkně neutralizovat, menší sytost barev proti Velvii. Řekl bych, že zelenou podává tmavěji než Velvie.
Počkal bych ještě na vyjádření Fabia, bere to trochu exaktněji než já, nebo Gorgiho, diáků má nafoceno minimálně o řád víc.
#4
Publikováno 27 červenec 2008 - 21:08:13
Počkal bych ještě na vyjádření Fabia, bere to trochu exaktněji než já, nebo Gorgiho, diáků má nafoceno minimálně o řád víc.
To se načekáme. jsou ve Švýcarsku. Oba dva.
#5
Publikováno 28 červenec 2008 - 06:27:02
Velvie je velmi speciální film (viz jenda), pro tento účel bych ho skoro vynechal.
Zbývá tedy Ektachrome a Provie. Já osobně jsem zajetý na Provii (ale stejně dobře by asi posloužil i Ektachrome), výtečně se skenuje, má minimální zrnitost a vynikající (na diák) dynamický rozsah, studené podání kompenzuji při skenování. Skoro bych se zeptal zadavatele, jestli dává něčemu přednost. Pokud má grafika, který je bezvadně "zajetý" na jeden typ filmů (skenování, korekce, zpracování) tak není co řešit.
#6
Publikováno 28 červenec 2008 - 08:18:25
Amatérovi bych doporučil amatérský film Fujichrome Sensia II 100 ISO, který je bezproblémový a výsledky jsou dobré, jaký svitkový film poradit nevím.
#7
Publikováno 28 červenec 2008 - 08:43:02
#8
Publikováno 28 červenec 2008 - 09:25:30
Jinak souhlasím, že problematika focení na dia má opravdu své specifika, osobně sebou vozím na výběr několik dost rozdílných materiálů a o nasazení se rozhoduji až na místě, dle charakteru světla a záměru. Zde ovšem jde o typ akce, jednou a už nikdy, takže bych volil co nerobustnější, univerzální film. Asi ta Provia. Její poněkud nijaký barevný projev si skenerista jistě dovede požmoulat.
Ať se zadaří
Luboš
#9
Publikováno 28 červenec 2008 - 09:38:42
#10
Publikováno 28 červenec 2008 - 18:33:06
Mám pocit, že doporučím Ektachrome E100G. Zdá se, že "nemůže zklamat" - stejně, jako jsem s ním spokojený já.
#11
Publikováno 28 červenec 2008 - 21:41:10
Ten E100 G mi připadá nejuniverzálnější
#12
Publikováno 29 červenec 2008 - 17:40:07
#13
Publikováno 30 červenec 2008 - 21:54:12
Provia mi přijde na krajinu dost studená, táhne do modra. Tolik vychvalovaná Velvia je skvělá a nenahraditelná jen v úzkém spektru případů (měkké nekoontrastní světlo, zataženo...).
Záleží na tom co kdo vyžaduje, já dávám přednost zcela přirozeným snímkům. Značná část profi krajinných fotografů komerčně těží z výrazně přebarvených "líbivých" fotek.
Tak fotím jen na tek Kodak. jsem na něj zvyklý, vím, co mi kde udělá a nemusím přemýšlet, jestli je zrovna zataženo, nebo přímé slunce - je dost univerzální. Nevýhoda je, že třeba oproti Provii má mnohem větší denzitu a je třeba jej profi naskenovat
#14
Publikováno 31 červenec 2008 - 08:29:18
#15 Anonymous
Publikováno 31 červenec 2008 - 08:30:10
máte někdo voblíbenej diák ne jen krajinářskej - "univerzální" a případně diák "na lidi"?
Astii ale uz jsem na ni vic jak 2 roky nefotil.
#16
Publikováno 31 červenec 2008 - 08:59:29
#17
Publikováno 31 červenec 2008 - 09:14:56
máte někdo voblíbenej diák ne jen krajinářskej - "univerzální" a případně diák "na lidi"?
Astii ale uz jsem na ni vic jak 2 roky nefotil.
jasně - ještě furt ji vyráběj ve zbytečně barevnym provedení, co?
#18
Publikováno 31 červenec 2008 - 22:18:12
osmelím sa na jednu z prvých reakcií na fóre: mám za sebou prvý "vážnejší" pokus na dia (som prebehlík od df:-), takže ťažko hovoriť o obľúbenom filme, ale prikladám ukážku na Proviu (v podstate neupravený scan, dosť sa blíži reálu), kde je vidieť, že modrý studený nádych nie je vždy na škodu.
Ešte sa mi páčilo aj, že existuje 400X (lepšie kvôli cene kúpiť na eBay), oproti 100 len mierne zrnitejšia. Lacnejšia varianta: Sensia 400.
Výborná je aj reciprocita, tuším do 2min je expozícia bez zmeny...
Dovolím si aj otázku na skúsenejších: počul som niečo o push diákov, je to možné? a v praxi ako na to? asi len volať doma, že?
Nech sa darí!
(obrázok ak sa mi sem nahrá, je sever Nórska, na horizonte Lofoty)
#19
Publikováno 1 srpen 2008 - 06:29:26
Dovolím si aj otázku na skúsenejších: počul som niečo o push diákov, je to možné? a v praxi ako na to? asi len volať doma, že?
V lepších labech zcela bez problémů, v Thalii se mě dokonce explicitně ptali, jestli je to push.
#21
Publikováno 1 srpen 2008 - 09:02:27
u nás na Slovensku máme zrejme iba jeden lab, tak sa skúsim popýtať...
O koľko sa zvykne pushnúť? 400-800 by šlo?
D.
#22
Publikováno 1 srpen 2008 - 09:53:30
#23
Publikováno 1 srpen 2008 - 10:51:20
nicméně pokud existuje Provia 400 X, o keré se říká, že je co do zrnitosti na tom velmi dobře, tak bych se na push vykašlal. Zvlášť na krajinu.
#24
Publikováno 3 srpen 2008 - 23:05:29
jednou navrhovaná Sensia 100 není zlá...ale Provia je lepší, znám ji z kina, navíc není v svitku.
Kodaky všeobecně jsou zrnitější než jejich protějšky Fuji (platí u diáků), což je celkem průser u kinofilmu, svitek je už na tom trošku jinak...pochopitelně.
Provie 100F je výborný univerzální diák - slušný rozsah, říká se že je studená/do modra (u mne nepotvrzeno - spíš bych řekl že dosti "studeně" reaguje na určité světlo, já ji mám z Mexika celkem v poho - a to jsem fotil skoro jen na ní - jirif může poskytnout více info, bo to viděl. Navíc - KR filtr je celkem bezproblémový doplněk.) Vhodná pro hezké, slunečné počasí.
Velvia 100F má výrazně menší rozsah a pestřejší barvy, lepší do hnusného počasí, na slunci černají stíny a nastupují šílené barvy. vyšší densita než u Provie. Volil jsem kvůli lepší udržitelnosti z ruky (oproti 50)
Velvii 50 bych na slunce nebral ani omylem, trošku upravuje barvy, celkově je dělá "pestřejšími", často ale poněkud mimo... dobré na situace s málo světlem, hnusné počasí, rána a večery, nekontrastní nebo málo barevné scény.
Kodak E100VS je krásný film...ale barvy jsou dost mimo (vše do tepla/červena), slušný rozsah, vyšší zrnitost...je to takové cukrlátkové (bratranec dostal několikerý záchvat smíchu z reálnosti barev. Lidi mají červené ksichty)
Kodak E100GX - namám rád bo Předseda vyšel žlutý jako Číňan nebo postižený žloutenkou.
Ostatní neznám, sám bych ale vzal vše dvojmo/trojmo (Kodak E100VS a podle počasí buď Velvia 50 nebo Provia 100F).
#25
Publikováno 3 srpen 2008 - 23:21:05
#26
Publikováno 3 srpen 2008 - 23:26:23
Oslo, královský palác, C-PL, širokáč, 2007
Oslo, radnice, C-PL, širokáč, 2007
Gwan: můžeš to trochu rozvést? [příspěvek z 0:21]
Dík.
#27
Publikováno 3 srpen 2008 - 23:32:35
Gwann: můžeš to trochu rozvést? [příspěvek z 0:21]
Dík.
mírná podexpozice dává sytější barvy a hustější diák - lepší na promítání, expozice podle ISO dává lépe scanovatelný obraz, který ale může být trochu slabší na promítání. rozdíl 1/3 clony je občas sakra znát.
#28
Publikováno 3 srpen 2008 - 23:59:40
#29
Publikováno 4 srpen 2008 - 00:04:13
#30
Publikováno 4 srpen 2008 - 19:53:41
Většina podstatného již zazněla, doplním jen pár drobností:
Velvia 50 - výrazně barevný materiál s vysokým kontrastem. Nepochybně vhodný na "pošmournou" krajinu kde vytáhně i mdlé barvy. Ve slunečné krajině může nadělat celkem paseku, ale viděl jsem velmi dobré i zimní (= bílá/tmavá) slunečné krajinky. Pro architekturu může být zajímavý, ale je třeba postupovat velmi uvážlivě. Rozhodně to není vhodný materiál pro dokumentaci architektury. Pokud to projde počítačem (prepress), tak se velviová saturace a kontrast dá +/- vyrobit i z něčeho jiného (naopak to nejde - chyběl by dynamický rozsah). Nedokáži si představit použití v interiéru a na lidi.
Provia 100F - univerzální materiál. Vyšší dynamický rozsah než Velvia, ale i tak je to často problém se s reálnou scénou do rozsahu "vejít". Je mírně studenější (zejména oproti Kodaku) - z toho pramení pověst o tom, že je "modrá". Na architekturu tento materiál používám nejčastěji pro jeho univerzálnost (což ale neznamená, že je na to vždy nejvhodnější).
Astia 100F - typický materiál na lidi, protože poskytuje relativně nejvěrnější barvy (z inverzních materiálů Fuji). Má také z tří uvedených největší dynamický rozsah. Zajímavá aplikace je i zimní krajina, kde díky velkému dynamickému rozsahu pobere poměrně hodně a nízká saturace podpoří až "monochromatický" vzhled (ale nesmí tam pochopitelně být modrá obloha - snímek je buď vůbec bez oblohy nebo je zataženo). Další zajímavostí (zejména vzhledem k původnímu dotazu) je použití v interiérech, kde díky situaci okno/před oknem/tmavé zákoutí vznikají těžko zvládnutelné dynamické rozsahy - Astia je z Fuji inverzí jednoznačně nejvhodnější na dokumentaci interiérů.
Kodak - materiály Kodak znám jen málo. Běžně s tím nepracuji, takže bych se raději zdržel poskytování rad. Jak správně podotknul Gwann, mírně horší zrno a rozlišení nehrají u 6x7 moc roli. Naopak některé Kodaky poskytují poměrně vysoký dynamický rozsah a zajímavé barevné podání.
#31
Publikováno 4 srpen 2008 - 20:11:01
jen se zeptám: dvoják/troják - znamená dvě/tři expozice též scény?u diáku je dvoják/troják celkem standard. alespoň u mne poslední dobou.
#32
Publikováno 4 srpen 2008 - 20:26:05
jen se zeptám: dvoják/troják - znamená dvě/tři expozice též scény?u diáku je dvoják/troják celkem standard. alespoň u mne poslední dobou.
V mém případě ano. A ještě do toho zamíchávám nebezpečí pohybové neostrosti (při 1/8 není jednoduché mít ostré kytky v popředí, takže víc verzí; varianty +- 0.5EV, něco z toho prostě vyjít musí). Upřímně řečeno na třetiny kašlu, nemám je jak nastavit, pouze je zohledňuju při interpretaci výsledků měření.
#33
Publikováno 5 srpen 2008 - 01:23:35
Diky za odpovede,
u nás na Slovensku máme zrejme iba jeden lab, tak sa skúsim popýtať...
O koľko sa zvykne pushnúť? 400-800 by šlo?
D.
Leckde píšou, že třeba Provia 400X (shodou okolností ji teď mám v přístroji) se dá pushovat na 1600, dokonce jsem někde na netu v jakési galerii viděl i výsledky, které vypadaly velmi dobře. Sám jsem to ještě nezkoušel, mimo jiné proto, že jsem ve focení na dia (a dá se říct že ve focení vůbec) úplný začátečník.
#34
Publikováno 5 srpen 2008 - 08:50:59
#35
Publikováno 5 srpen 2008 - 11:04:56
#36
Publikováno 5 srpen 2008 - 11:09:37
3200 ISO z diákem prováděl Rumcajz. Vyvolávali mu to u Škody (kde to volají ve skutečnosti nevím). Jak to dělají netuším - jak poznamenáno výše, tak v návodu k sadě od Tetenalu je jen +2 max.
A s jakým výsledkem?
#37
Publikováno 5 srpen 2008 - 11:10:24
#38
Publikováno 5 srpen 2008 - 11:11:22
#39
Publikováno 5 srpen 2008 - 23:01:00
Ale když máte nutkavou potřebu udělat momentky na promítání a následné společné pobavení se, tak to lze
Největší problém je, žy tyhle zběsilý citlivosti potřebuju při umělým osvětlení, takže filtr, tím jde zas další světlo do kelu, stejně jsem to fotil na strašně dlouhý časy, takže dohromady mizérie, ovšem hodlám činit ještě pokusy.
Jo, dělali mi ten push na Petřinách
Provia 400X se mi líbí na PUSH na 800, kdy je to na promítání ještě opravdu mooc mooc pěkné.
#41
Publikováno 21 červenec 2012 - 12:56:06
ak ide o farby (až prehnane farebné, saturované) tak Velviu, ak skôr o "realistické podanie" tak Proviu.
Existuje myslím Provia 400F - aj vo zvitku - s citlivosťou ISO 400. Ideálne, ak ide o fotenie bez statívu, na zvitku to (mierne) väčšie zrno vadiť nebude.
Ak by som šiel teda fotiť napríklad západ Slnka na zámku, a chcel by som "farbičky ako víno" tak beriem Velviu, v opačnom prípade Proviu.
V Kodakoch sa nevyznám, tam neporadím.
#42
Publikováno 21 červenec 2012 - 16:07:42
... doporučil bych Provii 100F - na architekturu používám převážně právě tento materiál. S tou Velvií 50 bych byl VELMI opatrný. U architektury nevyhnutelně vznikají stíny, které často vadí a na Velvii to může být jen horší. Dost ale záleží na tom, jak to chce dotyčný fotograf pojmout. Velvia má velmi výrazné barvy, ale (zjednodušeně řečeno) jen některé. Dále lze na určité specifické situace velmi zdařile použít Astii 100F - je sice méně saturovaná, ale současně má viditelně širší dynamický rozsah, což může být u architektury výhodné. Typicky případy, kde dochází ve větších plochách k dramatickým kontrastům, které diapozitiv zkrátka nepobere - podloubí, arkády, interiéry s výhledy do exteriérů etc.
#43
Publikováno 21 červenec 2012 - 17:15:51
#44
Publikováno 21 červenec 2012 - 17:33:44
#45
Publikováno 21 červenec 2012 - 19:47:37
A kdo za to může?!
NO, dúfam, že nepíšem zase úplne mimo
Zaujalo ma: Astia sa ešte vyrába ? (mal som za to, že skončila?).
A čo Sensie?
Ach jaj, dúfam, že aspoň JEDEN 35mm diák zostane
#46
Publikováno 21 červenec 2012 - 19:48:25
špagetová nestvůra!!!A kdo za to může?!
#47
Publikováno 21 červenec 2012 - 21:10:12
#48
Publikováno 21 červenec 2012 - 21:43:31
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních