reciproční zákon
#1
Publikováno 31 červenec 2008 - 23:06:36
obecně se praví, že při delší expozici se mění vztah mezi clonou a časem a já abych neměl podexponováno, musím prodloužit expozici podle informace o daným filmu.
o tom žádná..., dál ale se píše, že zvlášť inverze je náchylná k barevnému posunu, proto je záhodno používat filtry pro kompenzaci barev.
a teď proč to píšu,- skutečně vy, kteří rádi noční snímky hádáte, jestli ty lampy jsou sodíkový, nebo halogenový...a podle toho nasadíte filtr?
já osobně opravdu velké zkušenosti s barevnou nocí nemám, ale jednoznačně radši se nechám překvapit, co potom promítnu na plátno.
ono to je třeba někdy tak pěkně zelený...
proto žádný takový filtřík rozhodně v plánu nemám
takže tak
#2
Publikováno 1 srpen 2008 - 09:00:39
No mňa by to tiež zaujímalo, chystám sa na nočné foto, zrejme s tou Proviou, čo ostala z dovolenky, a nechám si rád poradiť.
Ja osobne mám ale tiež rád oranžové sodíkové svetlo, filtre používať nechcem, je to ale možno zle-nedobre?
Nech sa darí,
D.
#3
Publikováno 1 srpen 2008 - 09:47:24
Pouliční osvětlení se neutralizuje dost blbě a není to ani potřeba. Vypadá hezky. Problém je se zářivkama, ty dokáží zkazit nejeden záběr. Pro potlačení zelenavého nádechu zářivek jsou určeny FLD a FLW filtry (Fluorescent Light Day a Warm), dají se nahradit vhodnou kombinací CC (Colour Compensating) filtrů, je to i výhodnější vzhledem k tomu, že každý film vyžaduje trochu jinou filtraci (viz datasheety). Zářivky se dělají ve dvou verzích. Warm a Day. Rozlišit tyhle dva zdroje světla je důležité, protože Day zářivka potřebuje jiný filtr než Warm a řekl bych, že i s jinou spektrální propustností.
odkaz
na odkazu jsou vidět večerní záběry (okolo 22 hodin) hlavního nádraží v Berlíně. Celá hala je osvětlena zářivkama, dolní část jinými než ta horní, dobře je to patrné na posledním záběru, kde spodní nástupiště vypadá docela dobře co se týče barev, kdežto pozadí nahoře je výrazně do tepla. Stejnětak telefony jsou výrazně růžové.
[FL filtry jsou růžové, aby bylo jasno]
#4
Publikováno 1 srpen 2008 - 15:01:00
Ď.
#5
Publikováno 3 srpen 2008 - 23:35:26
#6
Publikováno 4 srpen 2008 - 09:05:26
#7
Publikováno 4 srpen 2008 - 09:09:36
#8
Publikováno 4 srpen 2008 - 16:34:43
#9
Publikováno 4 srpen 2008 - 19:51:47
díky všem, lukasj - neměl by jsi nějaký příklad kompenzace jednoho na úkor druhého? ještě jednou díkyNo delam to tak, ze kompenzuji hlavni svetlo dle meraku barevne teploty. Ale nocni mesto se kompenzovat neda, navic to neni ani zadouci. Kompenzaci das na jednu barvu svetla, ostatni uleti o to vic. Kompenzuju zeleny zarivky, oranzovy vybojky zduraznim. Pokud by slo kompenzovat vse, vznikne docela slusnej CB snimek, to asi nechces. O co jednodusi to maj tikitalisti, wb na fluorescent a je to
#10
Publikováno 5 srpen 2008 - 13:27:03
Tam sa enem tak podívám na to světlo a pak si nejak řeknu sám pro seba:
"Tož ogaro, když tak na to hledím, tož si aj tak říkám, eslivá by nebylo dobré lósknót tam hodinovů expozicu".
Mrsknu to tam, naleju si z termosky čaj, dám si po kalíšku a medituju. Tož eštěvá sa mi nestalo, že by to nevyšlo.....
Minulý týden, sem sa na dovolenej nad kalíškem zapomněél, a místo hodinovej expozice sem tam lóskl hodiny štyry. Vzpomněl sem si na to, že exponuju až když sem šel nad ránem čúrat a zakopl sem o stativ. Světe div sa, obrázek je pěkný jak sviňa, enem ty hvězdy mi udělaly skorem kolečko. Příště budu mířit na polárku, aspoň ta sa tam nepohne.
Tož to je takový múj pohled, ohledněvá tej reprocity či jak sa o tom mrmle správně.
#11
Publikováno 5 srpen 2008 - 17:05:21
Cesta vede asi tudy, jak popisují Goro, Gorgi, LukasJ: "odřezat" to, co je evidentně hnusné (zpravidla zelené zářivky) a zbytkem se nezabývat.
Dokonce i pán, který se celý život živil fotografováním pro hutního giganta (a který mi kolormetr zapůjčil), říkal, že po prvotním nadšení jej fotografové podniku používali v podstatě jenom na kompenzaci jedné barvy světla (odpich železa - v různých podmínkách svítí tekutý kov opravdu hodně různě, nebo "ochlazení" či "oteplení" ve světle jednoho druhu světelných zdrojů) ve vztahu k různým filmům.
Zajímavé bylo, že blesky (barevnou teplotu) už ani neměřili a před objektiv rvali jenom skylight nebo (ještě lépe) cloudy od Pentaxu.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních