skenovanie kinofilmu
#1
Publikováno 10 September 2008 - 08:36:02
dakujem
#2
Publikováno 10 September 2008 - 09:07:32
#4
Publikováno 10 September 2008 - 09:08:26
no ak mas 20.000 k dispozicii, tak si mozes dovolit v podstate vsetko (ak ti ide iba o kino). to by som ti poradil nikon coolscan V ed (bazarovy okolo 15.000) alebo ja som teraz kupil minoltu 5400 (okolo 10.000). oba speci na kino, vyborne skenuju aj dia, vysoka denzita, 16bit, 5000 dpi pouzitelne.
ak by si casom chcel skenovat stredny format, pripadne chces viacucelovy skener (aj dokumenty a pod), tak potom epson V500, V700, V750 - kvalita fajn, vyuzitelne DPI tak 2000-2500 (6600 ci kolko uvadza vyrobca je marketingovy bluf).
ja som aj prefocoval diaky - otocil som hlavu zvacsovaku, polozil na zakladnu dosku a fotak uchytil na tyc. pouzival som makroobjektiv, nikon D200, vysledky su fajn do mensich formatov (13x18, 20x25), a na web.
s adaptermi skusenost nemam.
maj sa,
d.
#5
Publikováno 10 September 2008 - 09:18:54
A tady pekny Nikon http://www.paladix.c....php?adid=68145
#6
Publikováno 10 September 2008 - 09:24:31
takisto pozor - pripaja sa cez SCSI, a rozbehat pojde asi len cez vuescan (posledne ovladace boli pre W98).
nedam za vsetko ruku do ohna, len pred kupou urcite overit. este je jedna minolta na stredny format, tiez daka multi PRO, a ta je na urovni nikonu 9000 ED, draha a nezohnatelna (pod 40000 tazko).
d.
#8
Publikováno 11 September 2008 - 17:40:00
Idealni pro webovou prezentaci popripade i misto kontaktek.
A prece nebudu skenovat dokonaly negativ, abych data pak poslal na vyvolani do minilabu, to uz je takove hrabani pravou rukou za levym uchem.
#9
Publikováno 11 September 2008 - 18:21:23
Záleží také na účelu pro který se má skenovat.
#10
Publikováno 11 September 2008 - 18:49:53
#11
Publikováno 11 September 2008 - 19:33:34
ale asi kupim ten epson v700, na cb kino a na foto z pinhole
#12
Publikováno 11 September 2008 - 19:54:54
...ale to by mi tu možná taky neprošlo
#13
Publikováno 11 September 2008 - 19:56:33
#14
Publikováno 11 September 2008 - 21:15:24
#15
Publikováno 11 September 2008 - 21:20:58
karasisi: ten Epson na kino bych ještě rozvážil (já mám Epson V750 PRO). Jestli chceš, tak ti na něm klidně vzorek naskenuji.
a přilož k tomu ještě výstup z filmového skeneru, aby byl vidět rozdíl, nedostatky a slabiny této technologie
#16
Publikováno 11 September 2008 - 21:55:45
#17
Publikováno 11 September 2008 - 22:12:00
#18
Publikováno 12 September 2008 - 13:19:22
#19
Publikováno 12 September 2008 - 14:36:09
porovnani scaneru a povídání o digitalizaci: Digitalizace archívu
#20
Publikováno 12 September 2008 - 20:33:36
Budu se věnovat hlavně skenování ČB negativních filmů. Na závěr se zmíním i o diapozitivech.
#21
Publikováno 12 September 2008 - 20:38:26
Krátce o jednotlivých typech:
Nikon Super Coolscan 9000 ED – velmi dobrý stroj, který podle mých zkušeností nejvíc vyniká ve skenování kvalitních barevných diapozitivů. Pro plné využití potenciálu je nezbytný držák FH-869G který zajistí rovinnost filmu (jinak problém scannerů Nikon) a dále úprava chlazení (viz stránky L. Kamaráda – výskyt závady potvrzuji). Středoformátový model jsem použil kvůli momentálním okolnostem na mém pracovišti – výsledky odpovídají modelu 5000 ED (viz dále).
Nikon Super Coolscan 5000 ED – obrazové výstupy jsou velmi podobné jako u 9000 ED (i když ne zcela identické). Problémem je zcela minimální hloubka ostrosti, která v praxi často znemožňuje využít plný potenciál scanneru. Klíčovou výhodou tohoto modelu jsou podavače na celý pás filmu 135 a na dipozitivy v rámečcích. Tyto podavače totiž umožňují digitalizovat i rozsáhlé fondy aniž by došlo k totální fyzické i duševní devastaci obsluhy scanneru
Nikon Super Coolscan 4000 ED – starší model. Jediný praktický rozdíl oproti 5000 ED je o něco nižší je Dmax, takže tento scanner může mít drobné obtíže s diapozitivy s velmi vysokou densitou (Fuji Velvia 50).
Epson V750PRO – deskový scanner umožňující skenovat filmy až do velikosti A4
#22
Publikováno 12 September 2008 - 20:39:27
Nejprve budou vždy ukázky "náhledového" rozlišení, potom výřezy.
#23
Publikováno 12 September 2008 - 20:48:34
Nejprve Nikon 9000
a Epson 750
Upozorňuji zejména na odlišné podání v tmavších partiích obrazu - koruny stromů napravo i nalevo a stín v příkopu vpravo dole.
#24
Publikováno 12 September 2008 - 20:52:19
Nikon 9000
Epson 750
Zde jsou rozdíly ještě nápadnější - prokreslení jeptišky (hádejte, kdo je pod ní )
#25
Publikováno 12 September 2008 - 20:57:00
Nikon 9000
Epson 750
... i zde najdeme sice jisté rozdíly mezi oběma obrázky, ale minimální.
#26
Publikováno 12 September 2008 - 20:59:53
Je patrné, že oba typy dosahují dobrých výsledků. Nikon dosahuje viditelně vyšší kvality v oblasti Dmin (díky negativu jsou to tmavé partie). S použitím křivek by bylo možné obě verze více přiblížit, ovšem Nikon poskytuje "širší manévrovací prostor" a lépe je schopen zachytit plný rozsah tonality.
#27
Publikováno 12 September 2008 - 21:23:00
Výřez okna věže kostela na prvním snímku
Věžní hodiny tamtéž
...z obou snímků je jasné vyšší rozlišení Nikonu a vyšší mikrokontrast (lepší přenos signálu na vysokých prostorových frekvencích)
Druhý snímek - nášivka na rukávu a textura svetru.
...převaha Nikonu v mikrokontrastu je jasně patrná. Ani s brutálním doostřováním nelze Epsonem dosáhnout stejného výsledku.
Z třetího snímku detail brýlí (nic jiného ostrého tam beztak není)
...zde je vyšší rozlišení Nikonu již málo platné - film sám roslišení vcelku postrádá, takže obdržíme leda ostřejší a výraznější zrno. Epson může ledaskomu připadat "koukatelnější". Není ovšem problém pomocí gaussovského rozostření srovnat Nikon s Epsonem - naopak to jde hůře.
#28
Publikováno 12 September 2008 - 21:31:10
Pro potřeby tisku se již může projevit výhoda specializovaných filmových scannerů ve vyšším reálném rozlišení (podle míry zvětšení) a lepším dynamickém rozsahu. Je otázka kdo ze zdejších čtenářů to ale bude využívat.
Poznámky k jednotlivým typům:
Deskové scannery vyšších tříd – takové, které umožňují skenovat celou plochu A4 (nebo skoro celou) mají jasnou výhodu v tom, že pro potřeby náhledů není nezbytně nutné filmy vytahovat z acetátových fólií a tím prakticky nehrozí riziko poškození. Navíc to práci může trochu zrychlit. Problémem mohou být newtonovy kroužky.
Filmové scannery – pokud jde o Nikon 9000ED, tak pro potřeby náhledů je práce s ním spíše pomalejší než s deskovými scannery. Pro velké zvětšeniny je na jeho straně jednoznačná výhoda v držáku se skly, který udrží film rovně a zajistí, že vysoké rozlišení bude standardně dosahováno po celé ploše. Scannery Nikon 4000ED/5000ED nabízejí zcela zásadní a neporazitelnou výhodu v podobě podavače na celý pás filmu a tím reálnou možnost digitalizovat i rozsáhlé fondy.
#29
Publikováno 12 September 2008 - 21:36:19
Protože podstatné ukázky naskenovaných diapozitivů jsou zde:
http://www.temnakomo...&highlight=v750
tak přistoupím hned k:
Skenování diapozitivních materiálů – PÁR POZNÁMEK: zde je bohužel situace na rozdíl od ČB materiálů méně radostná. Reálné rozlišení (situace bude podobná jako u první ukázky z Acrosu) nemusí být omezující - pro potřeby náhledů jistě ne a může za jistých okolností dostačovat i pro malé zvětšeniny. Neřešitelným problémem je densita. Zejména to, jak dokáže scanner sejmout kresbu ve stínech. V tomto směru bohužel mají deskové scannery – a to i vyšší třídy – zásadní nedostatky a projeví se to i na malých náhledových skenech. Neprokreslené tmavé partie žádný software rekonstruovat nedokáže a naskenovaný snímek tedy nebude odpovídat předloze - dojde k jeho nezanedbatelné degradaci.
#30
Publikováno 12 September 2008 - 21:48:23
#31
Publikováno 13 September 2008 - 06:39:17
... to jsem zvědav, co mi na to řekne admin
aby jsi z toho udělal článek
#32
Publikováno 13 September 2008 - 17:09:05
Sám jsem chvíli o nějakém skeneru uvažoval, ale pak jsem získal možnost skenovat na Epsonu V700 a výsledky naprosto dostačují na náhledy, web a tisk by podle mne mohl ucházet tak do 30*30cm, což stačí. Na větší věci už nemá flatbed smysl, myslím, že to jsou vyhozené peníze.
#33
Publikováno 16 September 2008 - 05:53:06
#34
Publikováno 17 September 2008 - 07:18:56
#35
Publikováno 17 September 2008 - 07:51:40
#36
Publikováno 17 September 2008 - 08:27:53
#37 Anonymous
Publikováno 17 September 2008 - 09:34:50
#38
Publikováno 17 September 2008 - 10:30:35
#39
Publikováno 17 September 2008 - 10:45:13
#41
Publikováno 17 September 2008 - 19:12:23
#42
Publikováno 19 September 2008 - 12:08:45
#43
Publikováno 19 September 2008 - 12:23:49
skusenost ale nemam, aj ked sme si s kamosmi kupili tu 750 - sme lenivi (ach jo) napisat do epsonu. a zrejme by sme boli lenivi aj zakazdym vsetko cistit
a treba si overit, ci to plati aj pre nizsie modely, nez je 750PRO, mne sa zda, ze nie.
D.
#44
Publikováno 19 September 2008 - 12:47:44
1. Drží film rovně
2. Umožňují polohování filmu do různé výšky u scannerů, které to potřebují. V tom případě skutečně může dojít k dramatickému nárůstu kvality (protože před tím byl film prostě mimo rovinu ostrosti). To se dá zjitit celkem snadno - položí se na scanner průhledné pravítko a na jedné straně vypodloží. Naskenuje se pravítko a na jeho stupnici se zjistí, kde je rovina ostrosti - ta se pak odměří.
"Mokrá cesta" slouží jednak o odstanění newtonových kroužků a také k snížení ztráty kvality na rozhraní sklo-vzduch-vzduch-film. Teoreticky to ale může mít význam jen pro přenos kontrastu na hranici rozlišení. Tohle jsem ještě nezkoušel, takže si nejsem jist jak je to v praxi.
... k některým scannerům to vyrábí i nezávislí výrobci.
...o fluidním nástavci nic nevím
#45
Publikováno 14 May 2012 - 11:21:47
k epsonu 750PRO mas moznost (vraj zadarmo) - priobjednat si po registracii (resp az po kupe samotneho skenera) nastavec na mokre skenovanie. tzn. film umiestnis na podlozku, zrejme zastriekas, zalejes nejakou tekutinou, a skenujes. malo by to vyriesit problem s newtonovymi kruzkami a plochostou, len treba dat bacha na bubliny.
skusenost ale nemam, aj ked sme si s kamosmi kupili tu 750 - sme lenivi (ach jo) napisat do epsonu. a zrejme by sme boli lenivi aj zakazdym vsetko cistit
a treba si overit, ci to plati aj pre nizsie modely, nez je 750PRO, mne sa zda, ze nie.
D.
ten rámeček pro mokrý proces by měl být zadarmo k 750 PRO, k jiným modelům tedy k 700 by se musel přikupovat. Ale cena je hrozná.
Nic si z toho nedělej, v EPSONu jsou supr lenivý, já si ten rámeček objednal v polovině ledna, sice promtně reagovali a poslali mě seznam co vše mám dodat, já to dodal, oni poděkovali za zájem, ale tím to končilo. Je polovina května a nic se neděje. Na dotazy odpovídají, že musím čekat, že požadavek se vyřizuje a rámeček pro mě ještě nedorazil.
#46
Publikováno 8 June 2012 - 13:41:40
O Dmax tady už někdo psal, za sebe bych viděl zajímavější drobnosti:
- ICE a ROC jsou funkce k NEZAPLACENÍ. Samozřejmě nefungují na klasiku ani Kodachrome, ale zvládnou i dia. Na jedny vánoce jsem vytáhl tatíkovy zásobníky (cca 20 filmů) se starými ORWO a všechny dia (zasklené!) jsem mu pod stromeček naskenoval. Byla s tím práce jako na kostele, ale po prvních pokusech, kdy jsem nechal diák v rámečku jak byl a zapnul ICE a ROC, co to udělá, jsem zase zajásal. Z pohledu záchrany starších věcí to umí neuvěřitelné (viz přílohy). Práci bez ICE si dneska ani neumím představit a kdyby to bylo možné kooupit pro zvětšovák přemýšlel bych nad tím
- je celkem komplikované skenovat klasické černobílé filmy. Teď jsem začal po čase zase vyvolávat doma (viz poznámka děti v domě) a tím pádem i skenoval. Opět jsem si ověřil, že zatímco barva je víceméně stejná jako z labu (většinou subjektivně krapet horší), tak sken klasiky vs. fotka ze zvětšováku je dost jiné kafe. Ani dotazy u kolegů, kteří mají podobné zkušenosti, jsem nezjistil proč. Aktuálně poslední stav je ten, že skenuju na 4000Dpi (čili max) a zapínám ROC a GEM, nicméně je dávám na nulu (0). Ve výsledku si skener projede negativ trochu jinak a vypadá to docela ucházejícně. Následné kroky, jako zmenšení pro lab (viz opět "děti v domě") už jsou zase problematické a i ten poddajný Across vypadá trochu divně. Nevím, jestli se to týká i jiných skenerů a jakou mají zkušenost ostatní, docela by mě to zajímalo.
- používal jsem dlouhou dobu Vuescan (ještě i na Photosmart), ale nakonec jsem skončil u dodávaného Nikon scan. Je s tím sice více práce, ale výsledky odpovídají tomu, co leze z labu.
- skenování trvá. Jeden film, podle toho, na kolik jej skenuji a co je to za typ, je kolem 2 hodin. Černobílé jsou výrazně rychlejší.
- nikdy jsem neměl problémy se zaostřováním - ale taky všechny negativy pečlivě stříhám a archivuji v poloze rovné.
- POZOR! Na Windows 7 v 64 bitech NEJSOU drivery a zřejmě ani nikdy nebudou! Našel jsem nějaký obskurní popis, jak to rozchodit, ale ještě jsem nenašel čas to vyzkoušet. Windows XP jsou v pohodě.
Myrra
Přiložený soubor (y)
#47
Publikováno 8 June 2012 - 13:45:09
Ó pardón, nevšiml jsem si, jak jsou ty přílohy velké. Tak ještě jednou v malém
Přiložený soubor (y)
#48
Publikováno 8 June 2012 - 13:46:37
#49
Publikováno 8 June 2012 - 13:51:24
...zlaté HTML bez Javasriptu
Přiložený soubor (y)
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních