Rollei Retro
#1
Publikováno 9 listopad 2008 - 10:39:44
Nafotografoval jsem na svitek "standardní" scénu o rozsahu 7 stop. První políčko bylo měřeno matrixem, druhé bylo exponováno 3 stopy nad nejhlubšími stíny (téměř černá), třetí exponováno dle "navržené expozice" Gossenem Starlite (6 měření, bodové - průměr), čtvrté exponováno na hluboké stíny.
Polovina filmu byla volána v 1+50 // 10min. // 20stC // 1min./1x co 30sec.//. Druhá polovina volána "semistandem" 1+100// 1hodina // 20stC//1min./co 20min. 3x překlopit.
Protože jsem se zařekl, že z filmu nebudu hodnotit (až z fotografií), jenom několik postřehů:
- Expozce "na stíny" - špatně, těžce přeexponováno (snesitelné a asi zvětšovatelné u 1+100)
- Expozice na průměr stanovený ze 6 měření Starlitem - lehce podexponováno (?)
- Expozice 3 stopy nad nejhlubší stíny - zdá se dobré.
Ja píše pan Vašina, opravdu se film kroutí, zvláště při schnutí. Pak se srovná, ale není to "prkno" jako R3.
Příští (dnešní) várka půjde do Instant Mytolu a jistě s přednamočením.
Re: Myslím si, že Retro by mohl být dobrý "univerzální" film (jak 100 tak 400).
#2
Publikováno 9 listopad 2008 - 16:44:14
#3
Publikováno 9 listopad 2008 - 19:47:17
Nafotil jsem 2x Retro 100 (svitek), EI 160, u rybníků = opravdu drsné odlesky a tmavé kmeny. Vyvolal jsem v Rodinalu 1+50, 20stC, 17min., pohyb: 1min., pak 1x překlopit co 30sec.
Jeden film jsem přednamočil (1min.), druhý ne. (Ten přednamočený mi připadá o sotva poznání "měkčí")
Re: oba filmy dobré, přiměřeně kryté, lupou se zdá, že je dobrá kresba ve stínech i světlech.
P.S. Když jsem přednamáčel do vody 20stC, vytekla z vývojnice temně modrá voda. Po namočení do 24stC - pouze lehce zamodralá voda - ale o to děsnější vývojka. Má to nějakou logiku?
#4
Publikováno 9 listopad 2008 - 21:28:26
#5
Publikováno 10 listopad 2008 - 14:25:47
#6
Publikováno 10 listopad 2008 - 15:32:55
#7
Publikováno 10 listopad 2008 - 16:12:13
Vážený Pentaxisto, těším se na vaše výzkumy, Rollei Retro 100 je pro mě asi zakletý...nejsem schopen ho rozumně vyvolat...
mně se tak choval do doby, než sem použil R O D I N A L
#8
Publikováno 10 listopad 2008 - 19:54:05
#9
Publikováno 11 listopad 2008 - 09:39:56
#10
Publikováno 20 listopad 2008 - 10:18:54
#11
Publikováno 20 listopad 2008 - 10:44:23
#12
Publikováno 20 listopad 2008 - 12:02:12
Vážení kolegové, mám jeden podivnej dotaz, kvůli použitelnosti v Panoramu. Má cívka filmu drážky do křížku „X“(jako Ilford, Foma a R3), nebo je na něm jednoduchá drážka „I“ jako u většiny filmů?
Kubikulo bohuzel je tam I (nazrany uprosred)
#13
Publikováno 20 listopad 2008 - 12:43:02
Vážení kolegové, mám jeden podivnej dotaz, kvůli použitelnosti v Panoramu. Má cívka filmu drážky do křížku „X“(jako Ilford, Foma a R3), nebo je na něm jednoduchá drážka „I“ jako u většiny filmů?
Kubikulo bohuzel je tam I (nazrany uprosred)
Dík za zprávu, tím je to pro Panoram mimo. Zajímavé je že R3 ma "X", že by byl každý film z jenbé fabričky?
#14
Publikováno 20 listopad 2008 - 18:01:59
#15
Publikováno 20 listopad 2008 - 18:12:07
Proc vlastne potrebujes X?
Ty "X" mají nepatrně ktratší cívky a tak se s nimi lépe dělá v kameře určené původně pro film 105. S podrobnostmi můžeme spíše pokračovat ve vlákně Panoram.
#16
Publikováno 20 listopad 2008 - 18:45:54
#17
Publikováno 1 duben 2009 - 18:57:37
#18
Publikováno 1 duben 2009 - 19:16:16
Proc vlastne potrebujes X?
Ty "X" mají nepatrně ktratší cívky a tak se s nimi lépe dělá v kameře určené původně pro film 105. S podrobnostmi můžeme spíše pokračovat ve vlákně Panoram.
Jsem sice technik nic moc, ale napadá mne prosté řešení - vzít brusný papír a tu desetinku ubrousit
#19
Publikováno 1 duben 2009 - 19:45:40
Proc vlastne potrebujes X?
Ty "X" mají nepatrně ktratší cívky a tak se s nimi lépe dělá v kameře určené původně pro film 105. S podrobnostmi můžeme spíše pokračovat ve vlákně Panoram.
Jsem sice technik nic moc, ale napadá mne prosté řešení - vzít brusný papír a tu desetinku ubrousit
Jestli jsi zažil jakou má kubikula spotřebu filmů tak ti musí být jasné proč nebrousit
#20
Publikováno 1 duben 2009 - 19:56:29
#21
Publikováno 1 duben 2009 - 20:34:48
O víkendu jsem volal dva svitky Rollei Retro 400 a prekvapilo me ze po uschnuti vytvori rolicku cca 300stupnu Uz to 4dny lisuju a porad to neni ono. Kde je chyba? Spatne zpracovani nebo to je normalni?
Ty jo tak z toho su jelen. Minulej vejkend jsem poprve volal Rollei retro 400 ale nejaky brutalni krouceni jsem nezaznamenal. Ten film se choval uplne standardne. Svitek v A49, přerušeno destilkou, ustáleno ve fomafixu, práno v tekoucí vodě a po smočení ve fomáckým smáčedle sušeno vertikálně na šńůře. Pravda tedyž byl to R R 400S. Nemají ty retro S jinou podložku?
Jinak ten film se mi jeví velice sympaticky
#22
Publikováno 1 duben 2009 - 20:40:07
Já jsem na Rollei Retro 100 docela nasraný. Koupil jsem teď v akci 20ti pack, obrazová kvalita, zrno atd. je OK (Rodinal 1:50), ale kroutí se naprosto nechutně, při cpaní do scanneru jsem málem vyskočil z kůže. Dělali jste si ti ze mě srandu, když jsem popisoval Shanghai GP3, ale ten Rollei je v kroucení snad ještě horší Ono se může zdát, že to přeháním, ale to kroucení je fakt problém - ve scanneru nebo zvětšováku bez skel to značně shodí ostrost, ve zvětšováku se skly (a místy i ve scanneru) to zas výrazně zvedne ryziko newtonových kruhů - nic moc
zlí jazykové tvrdí že to je dělané na kinofilmové podložce...
#23
Publikováno 1 duben 2009 - 21:09:37
Třeba Efke 100 je ve srovnání s Rollei 100 z hlediska kroucení téměř dokonalé...
#24
Publikováno 1 duben 2009 - 21:26:24
Příští Retro zkusím promáčet po vyprání ve vodě s glycerinem nebo s acetonem. Nevím, co to udělá, ale nekdo mi to tak radil.
#25
Publikováno 1 duben 2009 - 21:57:39
Kroucení je nepříjemné, ale když necháte schnout film pomalu, za nižší teploty (než pokojové) a ve vyšší relativní vlhkosti, není to nic hrozného.
Hm, to jsi mě ale moc nepotěšil, když o tom totiž tak uvažuji, tak jsem to Retro sušil přesně tak jak doporučuješ. Tak nevím, zda není to, že mám "jen" oblouček, vlastně úspěch díky tomuto a zda se poté, co to zkusím usušit ve větší teplotě (což třeba v létě bude nutné) nedostanu také až k té "roličce"
#26
Publikováno 2 duben 2009 - 09:16:50
Proc vlastne potrebujes X?
Ty "X" mají nepatrně ktratší cívky a tak se s nimi lépe dělá v kameře určené původně pro film 105. S podrobnostmi můžeme spíše pokračovat ve vlákně Panoram.
Jsem sice technik nic moc, ale napadá mne prosté řešení - vzít brusný papír a tu desetinku ubrousit
problem ani neni ta pracnost toho brouseni (i kdyz zkus si treba obrousit 30 svitku - ono ti to treba 2 hodinky zabere, kdyz to zkousis nandat).
No ale hlavne co je problem je prach - nebot se ti muze (me se to obcas stalo) dostat na film, je tak jemny ze proste i kdyz delas peclive, tak tam byt muze, dostane se tam napr. ulpeny na povrchu civky, a pak do kamery... nic prijemneho.
#27
Publikováno 2 duben 2009 - 16:26:38
#28
Publikováno 2 duben 2009 - 16:40:20
brousit pod vodou!
No pod vodou... Stačí namočit šmirgl a nepráší se. Chce to ale opravdu šmirgl pro broušení pod vodou. A stejně by to bylo celkem zdlouhavý.
#29
Publikováno 2 duben 2009 - 18:52:41
Ilford a Foma tam jdou v pohode, standardne tam ted strkam FP4ku a nestezuju si.
#30
Publikováno 3 duben 2009 - 09:10:12
#31
Publikováno 23 říjen 2010 - 20:08:17
Je tady ještě někdo, kdo fotí na Rollei Retro 100 (400)?
Dnes jsem nafotografoval 3 svitky Retro 100@100 (M7II+65mm) a vyvolal v Rodinalu 1+25 a 1+50. Jeden s přednamočením 3'.
Všechny dobré, ALE opravdu hodně náchylné na přeexpozici.
Teprve po prohledání archivu negativů se mi rozsvítilo! Na pixle s koncentrátem to není (a vykouřilo se mi to z hlavy), ale u Rieglera
www.fotoriegler.at/pdf/Agfa_Rodinal_Gebrauchsanleitung_Verarbeitungshinweise.pdf
je to napsáno: EI pro Retro 100 a Rodinal 1+25 je 125 a pro Rodinal 1+50 je 160.
Podle vzhledu negativu soudím, že i kdybych s tou 1/3 až 2/3 clony kalkuloval, přeexpozice o 1/2 clony je už škodlivá.
#32
Publikováno 24 říjen 2010 - 11:13:42
Jiná věc je u Retro 400. Původně to byl Agfa APX 400 (nová verze). Pak ale přidali na konec označení nenápadné "S" a jedná se o úplně , ale úplně jiný materiál, ve skutečnosti Agfa Aviphot Pan 400S, což je materiál pro letecké snímkování, mimořádně náročný na přesnou expozici a zpracování (tlak vzduchu, skvrny na slunci...).
#33
Publikováno 24 říjen 2010 - 19:09:32
To nezpochybňuji... jenom to takhle dopadlo.
Před hodinkou jsem se vrátil z temné komory.
Ta první stovka@100 volaná v Rodinalu 1+25 je příšerně kontrastní! Navíc byla nafocená před západem slunce - takže přijatelná filtracena Adox MCP) byla kolem Y40. Dohromady nic moc.
Druhý film (rovněž na 100) volaný v Rodinalu 1+50 17'/20stC je výrazně lepší. První část byla nafocená těsně před západem slunce, druhá po západu. Obě části velmi dobré, se sluncem - bez filtrace, bez slunce M10-20.
Pravdou ale zůstává, že oba filmy byly významně více kryté, než při správně nastavené citlivosti...
#34
Publikováno 31 říjen 2010 - 13:47:05
#35
Publikováno 31 říjen 2010 - 20:26:51
Nafotil jsem další dva Rollei Retro 100, tentokrát "správně" exponované pro Rodinal 1+50 na E.I.160. Měřil jsem kamerou, porovnával s měřením dopadajícího světla a scénu proměřoval 1st spotem - Starlite. Více už snad nelze... Volal jsem v Rodinalu ("One Shot") 1+50 při 20stC 17minut, 1'//1x/30".
Výsledek je nadmíru hezký!!!
Zvětšováno na Xpres od Ilfordů 30x40 lesk, voláno v GDL 1+4 při cca 24 stC podle zkoušky volacího času (40" + 40" na dojetí"). Kontrast (hlava Meopta 4-ES) velmi příjemný jak ze "světelně chudé" scény, tak i scény o rozsahu 5stop. Při větším rozsahu se domnívám, že bude stačit překlápět 1-2x za minutu.
Re: Je-li Rollei Retro 100 (120) Agfa APX 100, pak jí asi opravdu "sedí" Rodinal. Jednoduché, rychlé (no... 17min.), levné, výsledky jistě nadprůměrné.
P.S. nastříhané svitky, které mám v acetátu uložené v šanonech v plastovém kufru, se podélně kroutí i po roce (už jenom lehce prohnuté, ale prohnuté). Ty, které byly uloženy ve stejném obalu ve skříni pod krabicemi s fotografiemi, se srovnaly za 2,5 měsíce téměř úplně.
#36
Publikováno 31 říjen 2010 - 20:37:17
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních