Přejít na obsah


Fotka

Zvětšovací know-how


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
59 odpovědí na toto téma

#1 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 17 listopad 2008 - 22:41:35

U konkurence (na FA) se táhne vlákno - jak už to bývá - začalo o koze a momentálně je u vozu.
Taffey tam pronesl "moudro" v tom smyslu, že "výroba" negativu (č:D není zase až tak neřešitelná (mraky pomůcek a pouček), ale dostat to na papír umí málokdo. Myslím si totéž. Domnívám se, že je mnoho kolegů, kterým by se v komoře líbilo, pokud by alespoň čas od času dokázali vyprodukovat technicky dobrou fotku. Ony ty šedivky a pérovky dokážou zkazit náladu a - co horšího - odradit.
Co tak kdyby nejzkušenější temnokomorníci obětovali půlhodinku času a popsali (co možná nejpolopatističtěji, STEP BY STEP) způsob, jakým se dobojovávají ke kýženému výsledku?! (Od "vyhodnocení" negativu per okno, přes zhotovení proužkovek - v kterém místě obrazu, proč, co z výsledku vyvozovat - jak vyhodnotit kontrast, jak reagovat na nutnost úpravy kontrastu celého obrazu, lokálně, jak postupovat při ovlivňování kontrastu a jak si pomoci při změnách expozice, atd. atd.
Domnívám se, že základy týkající se MC papírů a kondenzoru a barevné hlavy, by bezpochyby ušetřily nervíky a "nahnaly" do našich řad četné další příznivce. Úspěch povzbuzuje, neúspěch (zvláště opakovaný) deprimuje!
  • 0

#2 zbynimir

zbynimir

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 100 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 18 listopad 2008 - 00:06:16

Oh děkuji Pentaxistovi za tohle vlákno, doufám, že se chytne. Ještě bych rozšířil okruh otázek o - Co jsem použil za chemii a proč? jaký to má efekt.

Pokud je na tom člověk jako já, že nemá možnost se o různých věcech s někým ze zkušenějších pobavit (mimo tenhle server), tak je to těžké na to samotný přicházet.
  • 0

#3 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 18 listopad 2008 - 01:26:03

no, zkušený kolega v žádném případě nejsem....ale na jednu věc jsem už přišel...na papíru a pozitivní vývojce záleží až extrémně! zatím se mi nejlépe jeví Fomatone 132 v GD-L 1:3.
  • 0

#4 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 18 listopad 2008 - 10:56:20

Já si myslím, že je důležité vidět jak zvětšuje někdo, kdo to opravdu umí. Přečetl jsem spoustu knížek o zvětšování, ale teprve z praktické ukázky jsem pochopil jak se nadržuje, a že na 90% fotografií si vystačím s rukou.

Proužkovku dávám na nejsvětejší a nejtmavší místo, případně tam kde jsou obě, abych dostal prokreslená světla i stíny. Když je tam tohle vyleze dobře i střed.

Po tom všem už záleží na oku, vkusu a na tom co chci s fotografií udělat - co potlačit a co naopak vyzdvihnout.


P.S. Negativ na zvětšování? No musí tam být vše, ze světlých a mdlých negativů, kde dohromady nic není se moc velké umění udělat nedá.
  • 0

#5 tomas.kontakt

tomas.kontakt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 599 příspěvků(y)
  • Location49°17'32.960"N, 14°47'59.314"E
Reputace: 200

Publikováno 18 listopad 2008 - 11:05:44

rozhodně bych tuto myšlenku podpořil - už z toho důvodu, že "to můžu vyzkoušet sám"
Ale rozhodně nejlepší je proces vidět - proto jsem kdys založil vlákno kurz TK - a bohužel se to nějak nedaří uvést v život... :)
  • 0

#6 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 18 listopad 2008 - 11:22:21

rozhodně bych tuto myšlenku podpořil - už z toho důvodu, že "to můžu vyzkoušet sám"
Ale rozhodně nejlepší je proces vidět - proto jsem kdys založil vlákno kurz TK - a bohužel se to nějak nedaří uvést v život... :)

Přesně tak. Uvedení nějakého postupu má, dle mého názoru, význam pouze pokud můžu být u toho v praxi a především pokud můžu na vlastní oči porovnat výsledek a konzultovat autorův záměr. Ta diskuze nad záměrem je hrozně důležitá, protože nevěřím, že existuje univerzální postup pro danou kombinaci scéna/expozice/vyvolání/pozitivní proces.
Například nesouhlasím s tím, že na negativu a následně na pozitivu musí VŽDY být VŠE. Myslím, že některým fotkám to může velmi ublížit. Věřím, že typický krajinář takto možná přemýšlí, ale v jiném žánru to může být nebezpečné.
  • 0

#7 ivan_maly

ivan_maly

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 810 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 18 listopad 2008 - 12:24:02

rozhodně bych tuto myšlenku podpořil - už z toho důvodu, že "to můžu vyzkoušet sám"
Ale rozhodně nejlepší je proces vidět - proto jsem kdys založil vlákno kurz TK - a bohužel se to nějak nedaří uvést v život... :)

Přesně tak. Uvedení nějakého postupu má, dle mého názoru, význam pouze pokud můžu být u toho v praxi a především pokud můžu na vlastní oči porovnat výsledek a konzultovat autorův záměr. Ta diskuze nad záměrem je hrozně důležitá, protože nevěřím, že existuje univerzální postup pro danou kombinaci scéna/expozice/vyvolání/pozitivní proces.
Například nesouhlasím s tím, že na negativu a následně na pozitivu musí VŽDY být VŠE. Myslím, že některým fotkám to může velmi ublížit. Věřím, že typický krajinář takto možná přemýšlí, ale v jiném žánru to může být nebezpečné.



Negativ by MĚL obsahovat víceméně vše - aby ho bylo možné kopírovat / zvětšit bez krkolomných úprav (= zbytečné ztráty času) na papír normální gradace.

Kurz TK: jsem stále k dispozici, podle posl. informací se to zastavilo na diplomce majitele klíčů od komory ČVUT...
  • 0

#8 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 18 listopad 2008 - 12:44:14

prema nelenil, nežvanil, nečekal a výsledkem je dnešní novej krásnej článek...


jen škoda tý nevydařený digitalizace pro web - trochu to maří efekt popisovanýho
  • 0

#9 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 18 listopad 2008 - 20:49:14

Prema zabodoval! Děkuji za bleskurychlou reakci!

Aniž bych se stavěl do pozice komentátora nebo moderátora, dovolím si pár poznámek k dalším příspěvkům:

Venca: Jistě, neexistuje "univerzální postup". Výsledkem univerzálního postupu by byly "univerzální fotografie" (ničím se nelišící) a to jistě nikdo z nás nechce.
Být v komoře s někým, kdo to ovládá, je bezesporu velmi výhodné. Ale! Zdaleka ne každému se poštěstí strávit hodiny a dny v temnici se znalým temnokomorníkem a už vůbec je těžké najít člověka, který má jednak technické podmínky pro "předváděčku" a také ochotu!
Když mi ale někdo polopatisticky popíše, co a jak dělá on, mohu si to (v pro mě příhodných podmínkách) vyzkoušet a "přizpůsobit své hlavě a své komoře".
Je-li záměrem okleštěná, ořezaná, nebo naopak natažená, či jinak "uzpůsobená" tonalita, mělo by být zřejmé, proč tomu tak je. Jinak si myslím, že čím více informace na negativu je, tím lépe. "Výzvu" k temnokomorníkům jsem napsal proto, aby oni sami popsali své individuální postupy, kterými "vyjmou a na papír přenesou právě to, co chtějí". Je-li chudý negativ, pak platí: kde nic není - ani čert nebere.

Nojgi: no, a to je právě ono! "Střed není problém". Problémem bývají právě ty "kraje". A když vyjde optimální expozice na stíny řekněme 5min. a na světla 20 sec. (záměrně přeháním), pak nastává ta pravá sranda. Pokud chci mít tonálně bohatý "střed", musím se popasovat s těmi okraji. Ale zase nechci "spresovat" celou škálu... Hodně stíny, málo střed, hodně světla. Atd.

Gorgi: souhlasím, ale zde už hraje velkou roli subjektivní pohled na věc (fotku). Dost tím udivuji své kolegy, ale mně osobně se třeba až tolik nelíbí "krémové" fotografie (tedy - většinou, jsou motivy, pro které je to přesně ono, ale v mé hlavě jich až tolik není).
  • 0

#10 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 19 listopad 2008 - 08:13:53

Pentaxista:

Pokud to už je opravdu extrém, tak jedině nadržet. Pokud jde tak použít ruce, pokud nelze tak vystřihnout šablonu. Osobně v podstatě každou fotografii nadržuji. Buď jen kuli zmavení krajů nebo pro vyrovnání světel, prokreslení něčeho...atd. Např. tamhle na mě kouká světlý flíček, který nechci na fotografii mít, aby neodváděl oko od hlavního motivu tak je zatmavím.

P.S. Ty malé proužky na světla a stíny si udělám a pak ještě pro jistotu si udělám jeden větší proužek přes celou fotografii, abych viděl jak to opravdu vyleze. Případně upravím gradaci dle potřeby. Nakonec na celém papíru to ještě nemusí být ono, něco jsem přehlédl a tak teprve až ten druhý papír bývá finální.

Fotografie nekončí jen zmačnutím spuště, ale celý tvůrčí proces se nese až k vytvoření snímku na papíře. Když dáš jedeno stejné políčko negativu 10 lidem tak ti zněj každý udělá fotografii trochu jinak. Vlastní rukopis se tak může utvořit i u pozitivu. Tam se dá ještě vše skazit nebo i z průměrného snímku udělat dokonalý.

To je myslím na fotografii to podstatné, jenže digitálům to nedokáži vysvětlit. Jsou spokojeni, když mají přesaturované barvy, v lepším případě aspoň trochu odpovídající zkutečnosti. V tom horším jim např. fialový shíh nevadí. I u té barvy se musí fotografie dotáhnout až do konce.

To bylo jen tak na okraj, jak jsem poprve. Celý proces chce vidět a pak se dá přímo na místě bavit, proč se ta fotka udělala takhle a ne jinak.
  • 0

#11 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 19 listopad 2008 - 08:55:07

A jeste furt veris tem RCckum?
  • 0

#12 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 19 listopad 2008 - 10:47:57

A jeste furt veris tem RCckum?


To víš, že jo. S fotkou 18x24 a menší se nebudu patlat na baryt. Pokud trochu umíš zvětšovat pěkné fotky na RC též uděláš. Na archivaci to není, ale na aktuální použití je to fajn. Peněz není nazbyt a když z toho za pár let něco vyleze tak si sérii na baryt předělám.

Kolik máš výstavních fotografií na barytu, o kterých budeš přesvědčen i za více jak 5 let, že jsou opravdu dobré a kolik si jich už naházel do koše?

P.S. Ono ani spoustu lidí nepozná rozdíl mezi papírem a umělohmotnou podložkou. Schválně jsem udělal pár věcí i na prošlé baryty s tenkou papírovou podložkou a většina tvrdila, že je to na RC, protože po hmatu neměla v ruce karton.
  • 0

#13 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 19 listopad 2008 - 10:54:08

Jen důležitý dodatek:

Zapomeň na to, že Foma dělá i RC a pak budeš těm umělohmotným papírům budeš věřit i ty :roll: Zkus Kentmere, na které Jílek z Fomy (prodejna v Praze) nadává, že jsou špatné nebo prošlou Agfu, Ilford...atd. S Kentmere jsem asi nejvíc spokojený po tragické smrti Agfy.
  • 0

#14 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 19 listopad 2008 - 11:09:39

ercéčka...
moje zkušenost je (svym způsobem bohužel) ta, že i úplnej laik pozná baryt vod ercéčka, zvlášť když je má vedle sebe - preference sou pak jasný... to je mně pak lehce trapně, což si vobecně nerad způsobuju...

navíc mně, páč sem línej, vlastně žádný náhledy - polotovary dělat nebaví. nemam z toho tu radost potom. poslední dobou mam pocit, že sou ty ercéčka dobrý tak akorát na to, když v pět přijdu z práce, v šest je fotopivo a já nemam nic novýho na papíře... včera se mně nakonec nechtělo ani to - a lenost to nebyla, proč sem to na ten papír nedal...
  • 2

#15 tomas.kontakt

tomas.kontakt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 599 příspěvků(y)
  • Location49°17'32.960"N, 14°47'59.314"E
Reputace: 200

Publikováno 19 listopad 2008 - 11:24:17

rozhodně bych RCčka nezatracoval - když vím, že má tvorba není na výši - ale (zaplaťpánbůh) se to pomalu zlepšuje, tak chápu, že se nechce investovat do hned barytu, kor když to nejsou větší formáty. Určitě hromadě lidí splní službu ku spokojenosti..
Ale vnitřně a osobně se přikláním k Mamiakovi, tudíž jako temnokomornické nedochůdče si jako první papíry koupím baryty a začnu rovnou na nich. Mně se prostě ten papír líbí a nechci si kazit radost z první (i když určitě zmršené) zvětšeniny, že bude na plastu..
  • 1

#16 romanf

romanf

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 41 příspěvků(y)
  • LocationBrrrr, no... žít se tu dá
Reputace: 2

Publikováno 19 listopad 2008 - 13:40:55

Rozhodně raději baryt než ercéčka; je pravda, že napínat na sklo náhledy do formátu 18x24 je drbačka, ale raději postaru leštit než dělat na ercéčka... on ten rozdíl je hoodně velkej. A pokud se týká ceny.... v době, kdy jsem si tuto otázku řešil byla cena u FOMY stejná pro obě varianty...

Kdysi jsem dělal i kontakty z kina či svitku na ercéčka, pro toto byly pro mne vcelku použitelný... jednoho dne došly a tak jsem udělal i tyto kontakty na baryt.... a od té doby... hádejte co...
  • 1

#17 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 19 listopad 2008 - 13:54:49

RC vs. baryt ZDE :roll:
  • 0

#18 nlc

nlc

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 728 příspěvků(y)
Reputace: 38

Publikováno 19 listopad 2008 - 14:33:26

Dělám na oboje (podobojí :wink: ). Často se zmiňuje, jak je práce na baryt těžší a pracnější .... mě se to zatím nějak nepotvrdilo, i když rozdíly samozřejmě jsou ... ale podle mě jen časové ... baryt mám ve vývojce obecně o 1 minutu déle, stejně tak v ustalovači, vypírání asi 30 minut na konci seance tj. po několika hodinách zvětšování, RC propláchnu asi 5 minut. Baryty nevypínám, ale pověsím za růžek a nechám takto do fáze, kdy nelepí, ale ješte jsou vláčné (tzn. ne tvrdé jako při důkladném proschnutí), takto je proložím kancelářským papírem a dám pod zátěž odkud je vyndám asi za 14 dní (prostě až si vzpomenu) ... výsledkem je rovný papír (dělám do formátu 40x30).
A ještě jeden poznatek ... fotografie se světlou oblohou mi jdou lépe na baryt, na RC to často nemůžu dostat.
  • 0

#19 Kubikula

Kubikula

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 919 příspěvků(y)
Reputace: 11

Publikováno 19 listopad 2008 - 16:48:34

Nejsem tak zkušený, jako mnoho dalších, ale pokusím se reagovat na Pentaxistův podnět, popsat moje zkušenosti a i to co nezvládám. Třeba to bude někoho inspirovat, třeba se něco dozvím.

Za prvé - chce to trpělivost a čas. Po nějaké, spíše delší době se dostaví z práce v komoře stejné uspokojení jako z focení. To je myslím zlomový bod za který je moc hezké se dostat. I přes to zpravidla svoje zvětšeniny nenávidím. Nejlepší je zvětšovat průběžně. Pokud to delší čas nedělám, je to zpočátku slabé a stejnou věc mi potvrdil starý praktik pan Bartoš. Člověk se to po delší pauze musí trochu zas jako učit.

Většinu toho, co z pozitivního procesu znám, mě naučil Karel Koutský. Vše mi jde pomalu, i učení. Ty začátky se zkušeným mi moc pomohli. Dá se říct, že mě trvale ovlivnily. Nejde jen o tu technickou stránku, ale i druh cítění a tam záleží na osobě, která vás učí. To technické nabírám postupně – něco si vyčtu, na něco si přijdu.

Negativy, z kterých dělám, se mi někdy zdají být optimální a někdy jsou dost zoufalé. Například teď se děsím dělání jedné fotky, kterou jsem slíbil (líbila se) a kterou budu muset tahat z barevného a podexponovaného negativu. Píšu to proto, že i tomu jsem byl učen – zkusit s tím něco dělat i když to není zrovna optimální podklad a fotka za to stojí. Není jednoduché určit o co ještě bojovat a co už vzdát.

Myslím, že pro ten konec – kterým je práce na pozitivu, je dost důležitý ten začátek - daný světelnou atmosférou a objektivem, kterým se fotí. To je to co do velké míry určuje, jak to v komoře poleze. Když člověk fotí ve stejným světle se stejným sklem, tak se práce na dalších zvětšeninách ohromně zjednoduší.

Teď zkusím reagovat na Pentaxistovi podněty. Dělám především krajiny a zvlášť městské krajiny, které zvětšuju z většího středoformátu, nebo menšího velkého formátu. Kontakty zatím dělám méně a obávám se, že tam je to zas trochu jinak.

Předcházející retuš na negativu zatím nedělám, ale rád bych se naučil minimálně používat červenou barvu. Slyšel jsem o používání maskovacích papírků nebo o neostré masce, ale na to se zatím moc ani nechystám. Je to asi chyba, ale po pravdě dělám rovnou „konečné“ zvětšeniny, tedy nemám ani kontakt, ani náhledovku. Pokud mám skeny, tak se na ně kvůli tonalitě radši nedívám, skener tonálně „vykresluje“ dost jinak než kondenzorový zvětšovák. Úplně nejhorší bylo, když jsem se skenerem „poučil“ pro určení expozice při fotografování. Naopak moc pomůže poučení z pravých zvětšenin.

Negativy samozřejmě zkoumám, prohlížím – krytí, gradaci, tonalitu. Pro mě je to jen orientační. Když jdou za sebou políčka ze stejného filmu, ze stejného snímacího skla, tak se podle toho celkem můžu řídit. Když je to všehochuť, tak se často spletu. Důležité asi pro mě je, že v tento moment si dělám představu o „vyznění“ pozitivu. Rozvažuju, kde budu mít nejvyšší světla a nejhlubší stíny. Potěší mě, když se podaří dostat na hlavní motiv i největší kontrast těchto obou pólů. Myslím, že Sudek někde řekl, že světlo je spojené s kompozicí. Já si to beru tak, že někdy trochu jinak tonálně udělaná fotka dá důraz na jiné detaily obrazu a celkově pak působí jinak a jinak může vypadat i kompozice.

Většinou zvětšuju na Foma MG chlorbromstříbrné papíry, takže beru do úvahy užití MG filtru. Kdyby se ty papíry dělali s pevnou gradací, tak bych to asi zkoušel, ale takto nemám důvod filtry neužít. Používám je i k doladění a i někdy jako případnou záchranu, abych byl upřímnej. V další úvaze dost záleží na struktuře a povrchu papíru. Určuje to celkové vyznění fotografie, určuje to jak se budou zatahovat stíny. Například teď jsem vybral nevhodně papíry 532 na záběry, kde byla důležitá tonalita v odlescích protisvětel. Ty papíry jsou výborné, ale na toto jsou vhodnější papíry 131. Pro mě osobně je jednodušší dělat na lesky, než maty kvůli zatažení hlubokých stínů, když dělám těžší tonality. Jiný je papír ve vývojce pod červeným světlem, jiný je v praní bod bílým, jiný suchý, jiný na denním světle a bohužel někdy je to i trochu jiné v hospodě, či na výstavě, pokud je málo světla. Hodně tu pomůže zkušenost, „sušené“ zkoušky moc nedělám.

Další krok je prohlížení promítnutého obrazu na bílém papíře. Zkoumám celkové krytí – to jak to na mě svítí a podle toho určím expozici. Používám stmívač, čili u relativně normálních negativů nastavím stmívač tak, aby mi vycházel expoziční čas 15-30sec při jednom až dvou krocích clony. Prohlížím si málo kryté oblasti, které se budu snažit při prvotním osvitu zakrývat. Zvažuju co, kolik a jakým filtrem budu dosvěcovat. Často věnuju zvláštní pozornost krajům fotografie. Snažím se tam většinou vyhnout nejvyšší bílé a nejhlubší černé. Někdy vyměňuju žárovku, vyndavám, či zakládám matnici pod kondenzor. Myslím, že vliv zdroje světla je pro mě něco ještě ke zkoumání. V poslední době „tejrám“ podexponované negativy hodně slabým světlem po dlouhý čas. Nemám to teoreticky zdůvodněné, ale zdá se mi, že to trochu pomáhá.

Proužkovou zkouškou se snažím postihnou hlavní motiv, extrém světla a stínu. Někdy je jedna, někdy jich je více. Teď dělám hodně do černých okrajů a rámeček je věší než film.To mi u zkoušky hodně pomáhá pozorovat rozdíl úplné černé mimo film, lehoulince slabší na kraji filmu a nejhlubší stíny v obraze. Je to pomocný etalon ke stanovení expozice.

Při prvotním osvitu většinou zakrývám rukama a občas papírkem na špejli. Se složitější maskou prakticky nepracuju. Často zakrývám spodní kraj, abych tonálně oddělil tmavé popředí od černého okraje fotky. Zakrývám například světla, které chci projasnit. Zakrývám někdy stíny, které chci mít méně hluboké než hlavní motiv. Někdy to není třeba vůbec, někdy po celou dobu prvotního času je někde ruka, či obě „obíhají“ fotku.

Pak přijdou na řadu přídavné dílčí osvity. Oblohy chtějí někdy svítit moc. Často nastavuju stmívač na plné světlo, odcloňuju, násobím prvotní expoziční čas, odebírám či měním MG filtr. Pak dosvicuju další části, popředí pokud je příliš světlé, „vyvažuju“ fotku pokud je nerovnoměrná. Někdy dosvěcuju přes dírku, nebo jiný tvar vyškubaný v papíře. Používám na to šedý karton a obraz sleduju přímo na tomto papíře, tedy nekoukám pod něj přímo na fotku. Někdy přes tvrdší filtr dosvěcuju hlavní motiv, či jiné stíny. Někdy „opravuju“ úplné kraje fotky odkud před tím běžely prsty a naopak zakrývaly při prvotním osvitu. Také „dorážím“ přes tvrdší filtr hlavní motiv, nebo popředí, nebo jiné části. Speciální masky zatím moc nepoužívám. Musím se přiznat, že zkoušky na to také nedělám a intuitivně to zkouším s kompletní zvětšeninou. Ono je zajímavé ty variace druhý den pozorovat. Snažím se udržet rozumný počet kroků, abych si to celé dobře pamatoval bez poznámek. Někdy to „žehlení“ přeženu a ta méně dokonale vyrovnaná fotka působí vlastně lépe.

Nejčastěji chybuju, když tvořím krkolomné tvary rukama a ještě do toho měním jejich výšku nad papírem. Myslím, že řemeslo se učím pomalu, postupně. Byla doba, kdy jsem z toho byl docela zoufalý a z počátku jsem měl asi přehnané obavy „sahat“ na ten obraz z „hezkého negativu. Když to jednou zas nějak nebylo ono, tak jsem si bez hlubšího rozmyslu pustil světlo a dosvicoval podle intuice. Je to jak když vás hodí do vody a nějak plavete i když to neumíte. Tenhle moment se mi opakoval několikrát. Je to hra, která to někdy může posunout dál. Je pro mě normální na každé fotce něco dodělat. Nedávno jsem byl vedle z toho, že jsem si udělal zátiší, které se prostě jen na normální gradaci jednou osvítí.

Zvětšenina je u mě„dobrá“ jen velmi málokdy na první pokus, často je dobrá třetí kopie, když ne - tak už dost zvažuju zda pokračovat. Postupně se to zlepšuje. Extrém je pro mě dnes pět a více neúspěšných pokusů. Často se snažím udělat ty dobré ve dvou až pěti kopiích, když na to je čas a síla. Ony vždy časem kopie nějak zmizí. Nerad se vracím dělat stejnou fotku – už to není tak zajímavé. Někdy mám potíž opakovat úspěšné zvětšování, zvlášť když tam bylo moc té intuice.

Ve vývojce nic zvláštního nedělám. Chlorbromstříbrné papíry tam nechávám 3 až 10 minut. Podle potřeby „houpám“ hodně po celou dobu, nebo téměř vůbec. Ty papíry mají ohromnou pružnost a délkou vyvolávání můžete dost měnit na rozdíl od většiny ostatních papírů, které jsem poznal. Když světla chybí a je nutno tyto papíry dlouho „koupat“, tak nešednou. Naopak jednou jsem omyle přeexponoval papír o dvě clony. Když jsem viděl jak papír ve vývojce vystřelil ve stínech, tak jsem intuitivně plácnu po hlavním světle v komoře a dorazil světla a zdařilo se. (Bylo zajímavé si prohlídnout papír na bílém světle ve vývojce.) Přiznám se, že další lokální úpravy, jako je dosvicování ve vývojce, zahřívání, nanášení kontrastní vývojky zatím ještě uspokojivě nezvládám. Většinu věcí se teda snažím zvládnout při svícení. Co mě dnes láká poznat nejvíce, je práce s různýma vývojkama.

Stává se mi, že fotky přepeču. Charakter mých fotek často umožňuje tónování sépií a pak na chlorbromstříbrných papírech slité stíny obdivuhodně krásně vylezou. Dokonce se mi zdá, že to je jedna cesta, jak zvládat těžko kopírovatelné stíny. Jiné postupy jako zeslabování celkové, nebo lokální zatím neovládám. Nechávám si i dost nepovedených kopií, snad poslouží na pokusy, na vzpomínku, na porovnání pro nové kopírování, nebo na tvorbu bromoleje.

No nevím, zda na tak dlouhý text nebudete nudit, ale je toho tolik, co napsat na dané téma.
  • 6

#20 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 19 listopad 2008 - 17:03:12

Tak dlouhý a podnětný příspěvek by si zasloužil vložit jako článek!
  • 0

#21 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 19 listopad 2008 - 17:04:00

Tak dlouhý a podnětný příspěvek by si zasloužil vložit jako článek!


také hlasuji pro :wink:
  • 0

#22 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 19 listopad 2008 - 20:12:15

Tleskám:) konečně odpověď na prvotní otázku:) co takhle z toho udělat wiki? :wink:
  • 0

#23 to_mas

to_mas

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 3 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 29 listopad 2008 - 22:40:52

kub:
dík, to si rád přečtu víckrát..
  • 0

#24 Hroch

Hroch

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 31 prosinec 2008 - 14:56:45

Tak přátelé jak to vlastně je? V nějakém vlákně jsem četl: "S Magnifaxem 4 udělám plachtu 50x60 bez problémů."
Buduju komoru a nastěhoval jsem tam Magnifax 3a, pokusně jsem ho rozsvítil a při vloženém rámečku 6x6, plném výtahu na tyči a objektivem 105 se dostanu na desce k obrazu cca 32 cm. Budu používat rámečky 6x7, takže počítám že výsledek bude někde kolem 30x40. Dá se to vyřešit aniž bych zvětšoval na zem nebo na stěnu? Jiným objektivem? Delší tyčí? Je-li vůbec nějaká...
/pokud se to tu už řešilo a víte kde, nasměrujte mne, prosím...těžko se to hledá.../
  • 0

#25 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 31 prosinec 2008 - 15:08:13

optimálním objektivem pro daný formát a pak případně na zem.
  • 0

#26 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 31 prosinec 2008 - 15:09:27

pro 6*7 tuším 90tku... pokud budeš dělat opravdu JEN s tímto formátem, možná se to i vyplatí.
  • 0

#27 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 31 prosinec 2008 - 15:13:30

Řekl bych, že to zvládne i většina 80. Já zvětšoval s Meogonem 80/2.8 i 6x9 :twisted:

Pochopitelně, když vyměníš 105mm za 80mm dostaneš větší obraz. Problém je jen, aby objektiv vykreslil celé pole rámečku.
  • 0

#28 Hroch

Hroch

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 31 prosinec 2008 - 15:18:59

Díky. Poohlédnu se po kratším ohnisku.
  • 0

#29 Hroch

Hroch

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 31 prosinec 2008 - 16:03:52

A jeeejeej. To zase bude. Jak tak koukám, sehnat jetou 90-ku bude asi peklo.
/ale to sem nepatří/
  • 0

#30 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 31 prosinec 2008 - 16:12:10

no... neni jich moc. ale v principu bych z toho nebyl smutnej, použil 105tku a zvětšoval mimo pracovní desku, na zeď, na zem. co se týče těch 80tek... no možný to je, ale asi bych to zkoušel přímo. nekupoval bych na slepo sebekvalitnější 80tku s tim, že to snad klapne. nevím na jaký značky koukáš, ale kdyby náhodou... tak o žádný český 90tce nic nevím (to teda eště nic neznamená). ale rodenstocky... a tak by mely bejt občas k nalezení.
  • 0

#31 Hroch

Hroch

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 31 prosinec 2008 - 16:15:24

Přesně! Nebudu to hrotit. 105-ka na zem a časem se uvidí. Díky všem.
  • 0

#32 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 31 prosinec 2008 - 16:15:28

Ideální pro 6x7 je obektiv 90mm.
Prý existuje i Meogon tohoto ohniska, naprostou špičkou jsou APO Rodagon a APO Componon HM.
Pokud dělám formát do 24x30, dosti často používám APO R 105mm - nádherně kreslí, hlava zvětšováku je výše a "celkově z toho mám dobrý pocit".
P.S. Pracuji s barevnou hlavou - při kondenzoru to může být trošičku jiné.
  • 0

#33 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 31 prosinec 2008 - 16:21:30

Podle výrobce je do 6x7 vhodný:

Schneider Apo componon 90/4,5
Rodenstock Rodagon 80/4
Apo Rodagon N 80/4
Rodagon WA 80/4 vysvítí až 6x9 [WA 60 má max 6x6]
  • 0

#34 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 31 prosinec 2008 - 16:30:07

Jedním z možných řešení je i "prodloužení zdvihu zvětšováku" - buď delší tyčí, nebo (jak jsem to kdysi udělal já u Opemusu 6) vložením bloku (u mě silon) mezi základní desku a ukotvení tyče. U Mgf y to asi šlo jednodušeji - vložení trubkového "mezikusu", jehož výroba by neměla být pro zámečníka problémem.
P.S. Je dobré pořídit si prodloužení točítka zaostřování - jakýsi bowden (já ho koupil u Škody), protože u vysokého výtahu nedosáhnete na ostřící kolečko.
  • 0

#35 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 31 prosinec 2008 - 16:50:03

Mám taky Magnifax 3a a pro zvětšování 6x7 používám Meogon 80. A je to v pohodě.

Dokonce jsem zkusil ze zvědavosti nasadit Meogon 50 a taky to vypadalo dobře. Tedy aspoň při promítnutí obrazu na bílý papír jsem nepozoroval tmavnutí rohů nebo něco podobného. Ostrost samozřejmě takto hodnotit nelze.

Takže pokud chceš ze 6x7 větší formát, zkrať ohnisko objektivu. To by měla být nejjednodušší cesta.
  • 0

#36 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 7 září 2009 - 10:28:53

... měl by jsem takový, možná hloupý dotaz. Jde použít při zvětšování na papíry s pevnou gradací modrá barva v multigradační hlavě jako prostředek k snížení množství světla dopadajícího na papír. Že by jsem si jako tou modrou barvou zaclonil a dostal se na delší čas osvitu.
  • 0

#37 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 7 září 2009 - 10:46:29

... měl by jsem takový, možná hloupý dotaz. Jde použít při zvětšování na papíry s pevnou gradací modrá barva v multigradační hlavě jako prostředek k snížení množství světla dopadajícího na papír. Že by jsem si jako tou modrou barvou zaclonil a dostal se na delší čas osvitu.


Rozhodně ano. Ale bál bych se toho jak budou vypadat kontrasty.Přečijen na papír by mělo jít bílý světlo. Pokud máš barevnou hlavu tak bych rači než barevnou filtraci zvolil utáhnutí bílý, nebo si vem slabší žárovku, nebo ND šedej filtr.
Proč chceš delší čas osvitu???
Jo ještě k tomu zaclonění. Barevným (nebo šedým) filtrem clonu nenahradíš. Vestavěná clona pracuje jinak než jen jako omezovač světla. Když si přicloníš přímo clonou tak vykreješ vady objektivu a zlepší se jeho kresba. Dešto když použiješ jen filtr, tak jen omezíš světelnej tok.
  • 0

#38 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 7 září 2009 - 10:55:53

..no že by třeba emulze pevnejch gradací tu modrou barvu ignorovala. ND šedej filtr nemám. Zkoušel to někdo?
  • 0

#39 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 7 září 2009 - 14:04:36

noo to si nemyslim. Fomácký papíry (ach ta foma) mají rozsah cca 350-500 nm. to je od fialový přez modrou skoro k zelený. Tak-že tu modrou by to mělo brát snad v pohodě. Ale co vidim jako průser je, že se ti strašlivě prodlouží expozice a doví jakej kontrast ti to udělá. Podle mě, jestli se něčeho dozkoušíš tak z toho bude extrénmí šedivka.
  • 0

#40 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 7 září 2009 - 15:24:34

...jo, s tou modrou to vypadá opravdu na blbost, já jen, že mi to někde přeběhlo před očima, že snad někdo to takhle zkoušel, ale možná to bylo v jiné souvislosti. Ď
  • 0

#41 abs

abs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 370 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 7 září 2009 - 16:32:38

To přece vůbec není blbost. Za prvé, není to modrá, ale azurová. Stejnou úrovní filtrace CMY vznikne šedivá.

Teoreticky když nastavíš C:50, M: 50 a Y: 100, tak by to mělo být podobné jako když nastavíš C: 0, M: 0 a Y: 50.

Samozřejmě jednodušší by asi bylo rozmontovat hlavu a nahradit azurový filtr ND filtrem nebo děrovanou planžetou (to jsem u své prastaré barevky udělal já).
  • 0

#42 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 7 září 2009 - 16:40:03

..Stejnou úrovní filtrace CMY vznikne šedivá..todle mě taky napadlo, ale nechybí tam zelená?
  • 0

#43 Mellon

Mellon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 166 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 6

Publikováno 7 září 2009 - 17:01:42

Nechybí. http://cs.wikipedia.org/wiki/CMYK
  • 0

#44 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 7 září 2009 - 17:07:20

no tak ND filtr se dá udělat třepa tak, že pod objektiv dáš sklo ze slunečních brejlí žejo. Ale furt nechápu proč to chceš?
  • 0

#45 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 7 září 2009 - 17:08:29

...děkuju :)
  • 0

#46 abs

abs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 370 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 7 září 2009 - 18:01:06

no tak ND filtr se dá udělat třepa tak, že pod objektiv dáš sklo ze slunečních brejlí žejo. Ale furt nechápu proč to chceš?


Jakýkoliv filtr, který strčíš před objektiv, ti bude prasit ostrost. Filtrovat chceš vždycky primárně zdroj světla.
  • 0

#47 zdenab2

zdenab2

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 617 příspěvků(y)
  • LocationKopanice
Reputace: 2

Publikováno 7 září 2009 - 18:13:46

Sakriš...čím častěj sem chodím a hledím do témat.Tým větší mám v hlavě zmatek.Kždý den tu objevuju nové a nové...dnes třeba skélko z brýlí...to mě nenapadlo.
  • 0

#48 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 7 září 2009 - 18:27:45

...tak na to zase rychle zapomeň :), i když jednou jsem ho taky použil, ale oranžový. To když jsem neměl oranžovej filtr na mraky, tak jsem na horách fotil přes lyžařský brejle.
  • 0

#49 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 7 září 2009 - 18:41:29

no tak ND filtr se dá udělat třepa tak, že pod objektiv dáš sklo ze slunečních brejlí žejo. Ale furt nechápu proč to chceš?


asi třeba proto, že menší formát nestihá vykrejt/ nadržet tak, jak by si představoval. Při expozici třeba 10 vteřin je každá nepřesnost ve výsledku vidět...

Co konečně přestat řešit PROČ někdo něco chce činit, a raději mu místo toho odpovědět na JEHO KONKRÉTNÍ DOTAZ.

Třeba jako výborná odpověď mi přijde příspěvek od abs :)
  • 0

#50 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 7 září 2009 - 18:45:33

...tak na to zase rychle zapomeň :), i když jednou jsem ho taky použil, ale oranžový. To když jsem neměl oranžovej filtr na mraky, tak jsem na horách fotil přes lyžařský brejle.


pokud jsou kvalitní tak není problém. Rozhoně bych nikdy nefotil přez čínský okuláre ale třeba teď mám brejle který mě stáli víc než na co by přišli 4 ND filtry. A musim říct že mají skla opravdu bez chyby. Ideální by asi bylo sehnat lennonky s dokonale plochým sklem. Takovou věc bych klidně místo NDčka nouzově použil.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních