Přejít na obsah


Fotka

kouzlo dlouhých expozic


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
66 odpovědí na toto téma

#1 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 717 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 389

Publikováno 24 listopad 2008 - 13:44:40

nějak teď přicházím na chuť dlouhým expozicím, prostě tam mám stovku film z odpoledne, tak dám někam foťák do kouta, nebo držím zatajenej dech, opřu o stůl atd. - zkrátka i za situací, na který by se normálně hodil film rychlejší a výsledek je nejistý
nebo držím kino na půl vteřiny v ruce a třeba to vyjde
pro tyto příležistoti mívám i několik malých, příručních stativů v příruční kabele s sebou
zajímalo by mě, jestli postupujete podobně, nebo přístroj v takovým prostředí radši necháte v brašně, nebo kapse
nějak mi to učarovala ta představa, jak se na ten film ta expozice rozlévá a postupně osvěcuje ty krystalky a hňácá a hňácá, je mi to takový myšlenkově "hloubkový focení" když si uvědomuju ten reálnej čas osvitu a doslova ho počítám

pochopitelně se neptám krajinářů, co dojedou na místo, postaví nádobí, počkají hodinu, dvě, pak to na deset minut otevřou atd.

aktuálně jsem odstřelil jedno políčko, poslední na filmu - stoje mezi svými zvětšováky a drže láhev krakenovice ve volné ruce
je pravda, že jsem se řádně ve tváři přeexponoval, ale lepší se přeexponovat na emulzi, než zmíněným lektvarem :wink:
  • 0

#2 StanislavPleva

StanislavPleva

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 215 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 24 listopad 2008 - 14:09:04

Občas fotím v interiéru takové "reportážní portréty" Flexaretou a filmem 100. Obyčejně mě vycházejí expozice tak 1 vteřina na plnou díru, flexu si někdy položím na kolena, někdy ji dám na stůl nebo na skříň. Je potřeba ale počkat na moment kdy někdo je v klidu, když třeba někoho poslouchá. Pěkný jsou taky kontrasty jeden člověk v klidu a v pozadí v pohybu a rozmazanej.
Výchází mě to tak že na 12 záběrů, mám 4 použitelný a 1 až 2 výborný. Fotil jsem takhle i třeba v libereckém antikvariátu u Friče...opět jednou vteřinou a flexu jsem dával na knížky. Musím se přiznat, že takhle jsem pořídil jeden z nejhezčích portrétů své ženy. Mám to zvětšeno na 40x50cm.

Jo a nepoužívám drátěnku a vyvolávám normálně jak jsem zvyklej v r09.

Jiným foťákem jsem to nezkoušel, to tlr se na to hodí asi nejlíp.
  • 0

#3 prowler

prowler

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 553 příspěvků(y)
  • LocationTrnava, SVK
Reputace: 10

Publikováno 24 listopad 2008 - 14:49:19

v krčmách sú tie dlhé expozície skôr taká z núdze cnosť..časy obvykle 1/2 - 1/30(ale to už je super luxus veľa svetla) na 1600. Fotím to z ruky, odpad obvykle obrovský..ale keď to výjde, je to radosť :wink:
  • 0

#4 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 717 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 389

Publikováno 24 listopad 2008 - 15:03:23

Občas fotím v interiéru takové "reportážní portréty" Flexaretou a filmem 100. Obyčejně mě vycházejí expozice tak 1 vteřina na plnou díru, flexu si někdy položím na kolena, někdy ji dám na stůl nebo na skříň. Je potřeba ale počkat na moment kdy někdo je v klidu, když třeba někoho poslouchá. Pěkný jsou taky kontrasty jeden člověk v klidu a v pozadí v pohybu a rozmazanej.
Výchází mě to tak že na 12 záběrů, mám 4 použitelný a 1 až 2 výborný. Fotil jsem takhle i třeba v libereckém antikvariátu u Friče...opět jednou vteřinou a flexu jsem dával na knížky. Musím se přiznat, že takhle jsem pořídil jeden z nejhezčích portrétů své ženy. Mám to zvětšeno na 40x50cm.

Jo a nepoužívám drátěnku a vyvolávám normálně jak jsem zvyklej v r09.

Jiným foťákem jsem to nezkoušel, to tlr se na to hodí asi nejlíp.



to je to vono, že právě takovým krkolomným způsobem může vzniknout něco úchvatnýho, nebo dokonce klíčovýho v tvorbě každýho fotografa
  • 0

#5 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: -1

Publikováno 24 listopad 2008 - 17:00:39

Jo, tohle dělám občas s Bessou, když není světlo a já mám akorát tu čtyrstovku, co u sebe nosím furt. Teď jak jsem si koupil tu 21/4 tak patnáctinu považuju za luxus. A myslím, že i B už jsem použil. Ale vyvolané to zatím nemám.
Některé ty patnáctiny, osminy a delší z dob před jednadvacítkou vypadají velice dobře...


Tady jsou dvě ukázky kolem vteřiny z ruky. Byla tam fakt dost tma - na nohy jsem si neviděl, expozimetr k nepoužití (hlavně u té horní)...

Vložený obrázek

Vložený obrázek
  • 0

#6 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 717 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 389

Publikováno 24 listopad 2008 - 17:08:39

karle, ty seš můj člověk, to jsou přesně ty zajímavý záběry, který by prostě jinak nevznikly
  • 0

#7 Jimmi

Jimmi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 222 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 24 listopad 2008 - 17:48:06

S Flexaretou jsem kdysi fotíval ne snad přímo z ruky, ale z "pupkového stativu" :) běžně časy kolem 1/10 a byly zcela ostré. S jakoukoli kinofilmovou zrcadlovkou se mi nic takového už nedařilo.
Můj problém je, že odmítám používání jiných citlivostí než 100.
  • 0

#8 Kubikula

Kubikula

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 919 příspěvků(y)
Reputace: 10

Publikováno 24 listopad 2008 - 18:10:12

Tady jsou dvě ukázky kolem vteřiny z ruky. Byla tam fakt dost tma - na nohy jsem si neviděl, expozimetr k nepoužití (hlavně u té horní)...


Karle, teda dobrý, mívám to truchu měký i s pětadvacetinou na Panoramu.
  • 0

#9 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 11

Publikováno 24 listopad 2008 - 20:06:50

Pravdou jest, že - co jsem měl možnost vidět, jdou Radimoj ty dlouhý časy jedna báseň. Nechte si někdy pánové ukázat fotografii "12 sekund s Bohoušem" - foceno TLR na fomu 100 v jakés to temné špeluňce a vše perfektně ostré. Vědomí, že ta fotografie je záznamem 12 sekund života toho pokuřujícího pána je kouzelný :)
Jináč mě ty dlouhý časy s TLR moc nejdou, asi mám nějaký pracky gramblavý. Se zrcadlovkou udržím 2x tolik. Na 100vku jsem ale v mizernejch podmínkách snad nikdy nefotil. Buď jsem nabil aspoň 400, nebo se na to vykašlal. Příště to ale vyzkouším ;)
  • 0

#10 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 717 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 389

Publikováno 24 listopad 2008 - 20:56:22

to jsem ale nedržel, komora položena na stole
  • 0

#11 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 11

Publikováno 24 listopad 2008 - 21:23:05

to jsem ale nedržel, komora položena na stole

Jo jo, já vim, ale to "kouzlo dlouhý expozice" to naplňuje dokonale :)
  • 0

#12 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 24 listopad 2008 - 22:16:19

Když vidím hezký záběr a ve foťáku nemá dostatečně citlivý film, stejně to zmáčknu a ono to tam může být a nebo prostě ne. Kdybych si řekl že to tam nebude tak přijdu o spoustu zajímavých záběrů.
Někdy dělám delší časy, abych si něco mázl, ale abych nabíjel úmyslně málo citlivý film, protože se mi krystalky budou pomalu osvicovat tak to ne.

P.S. Ono je teď poslední dobou móda a heslo čím rozmazanější fotografie tím větší umění. Dokonce Jiří Turek říkal v rozhovoru v rádiu ke své výstavě, že ty rozmazané fotografie mají víc emocí. Při takovýhle debatách a fotografií, které většinou jsou jen rozmazané a nic na nic k dívání není vyskakuji dva metry vysoko :wink:
  • 1

#13 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 24 listopad 2008 - 22:22:21

Abych si něco mázl = utíkající lidičky a jedna zastavená ostrá postava, jedoucí auta a k nim např. ostrý plakát....atd.
  • 0

#14 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 11

Publikováno 24 listopad 2008 - 22:28:25

Abych si něco mázl = utíkající lidičky a jedna zastavená ostrá postava, jedoucí auta a k nim např. ostrý plakát....atd.


Jako třeba tak :wink:
Vložený obrázek
To ale myslím není to co měl Rhx na mysli...
  • 0

#15 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 198

Publikováno 25 listopad 2008 - 09:58:32

Ogaři zlaťůčcí, dlouhé časy? Jejich kouzlo? U mě je to jinak. Oného času sem fotil rád milíře, kde sa u nás pálí dřevěné uhlí. V hospodě sem se stavil pro flaškové, zašel sem za tým strýcem co tam u teho byl, chvílu s ním poseděl, stáhli sme každý lahvana a já šel fotografírovat. Našel sem si záběr, nakomponíroval to, neměřil a odhadologií sem určil čas na nejakých 40 minut. Otevřel sem záverku, lehl si na klády a čučel do hvězd. Bylo krásné léto, z komínú šlehaly plameny a všude to krásně vonělo tým dřevěným kúřem. Tu noc sem nafotil asi čtyři záběry, nekteré partije teho mojého obraza sem přisvětlil ruční halogenků abych vypichl to co chcu. Začíná svítat, slunko co začínalo vylézat zpoza stromů, začalo kreslit kouzelné čáry. Exponoval sem ještě jedno políčko, rozlúčil se ze strýcem a celý krásňučko smadlavý kúřem sem odcházel. Začínal nový den.....
Od tej doby už uběhl nejaký čas. Lidi už asi dřevěné uhlí nechcú, pálení v milířích ustalo. Krásný asi 150 kilový strýc co tam pracoval dostal výpověď a šel do dúchoda. Kouzlo zmizelo.....
Asi před 14 dňama sem opět jel kolem, a vidím, že začínají navážat zasejc nejaké dřevo a možná zase budú pálit a z komínú miliřú se zasejc noců povalí plameny.

Snad začne zasejc to kouzlo, moje kouzlo dlouhých expozic.......
  • 1

#16 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 255

Publikováno 25 listopad 2008 - 10:09:58

krakene nesmutni. oni lidi na to dřevěný uhlo přindou zasejc stejně, jak přicházývají teďkonc na ty baryty, filmy a vůbec...
  • 0

#17 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 255

Publikováno 25 listopad 2008 - 10:12:24

Můj problém je, že odmítám používání jiných citlivostí než 100.


a to je pěkný :) to sou mezi náma z čistě ortodoxně klasickýho hlediska stejně nejrychlejší "povolený" emulze :wink:
  • 0

#18 ypres_bass

ypres_bass

    Obchodník zbožím prošlým

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 736 příspěvků(y)
  • LocationPardubice
Reputace: 51

Publikováno 25 listopad 2008 - 11:15:18

"o dřevěném uhlí"

tyjo krakene, kams na to chodil? jestli se to bude znova zapaolvat - vzal bys mne sebou?
  • 0

#19 StanislavPleva

StanislavPleva

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 215 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 listopad 2008 - 15:29:48

Můj problém je, že odmítám používání jiných citlivostí než 100.


a to je pěkný :) to sou mezi náma z čistě ortodoxně klasickýho hlediska stejně nejrychlejší "povolený" emulze :)


No podobnej problém mám taky, sice poslední dobu jedu i na 400 pušnutou na 800, ale 90% věcí dělám na stovku.
Ta stovečka, ta jednadvacítka, to je prostě ten von filmeček, že?? :lol: Člověk může jen tak koukat, funguje odhadologie, na sluníčku 1/125 a f8 a tak je to takové pěkné, normální,...

Jinak mám stále v hlavě fotku Václava Chocholy "Tanečnice v baru jednou vteřinou"....

Kolega v práci má takovou stříbrnou krabičku, na které může nastavit ISO6400....
  • 0

#20 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 255

Publikováno 25 listopad 2008 - 15:36:49

Kolega v práci má takovou stříbrnou krabičku, na které může nastavit ISO6400....


ó ten se má :)
  • 0

#21 tomas.kontakt

tomas.kontakt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 599 příspěvků(y)
  • Location49°17'32.960"N, 14°47'59.314"E
Reputace: 200

Publikováno 25 listopad 2008 - 16:16:25

ISO 6400?? :) a ještě by mohl přihodit do placu, že to dokáže pušnout na 12800 ve fotošopu :lol:
  • 0

#22 moskva4

moskva4

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 94 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 listopad 2008 - 18:57:31

Dlouhé expozice to mám rád.Já raději počítám v minutách V poslední době nic jiného nedělám. :wink: Jeden nepovedený scan negativu mám na http://www.totem.cz/enda.php?a=157669 na papíře to sice vypadá jinak...
  • 0

#23 zajda

zajda

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 888 příspěvků(y)
Reputace: -3

Publikováno 25 listopad 2008 - 22:14:22

v krčmách sú tie dlhé expozície skôr taká z núdze cnosť..časy obvykle 1/2 - 1/30(ale to už je super luxus veľa svetla) na 1600. Fotím to z ruky, odpad obvykle obrovský..ale keď to výjde, je to radosť :wink:

ahoj jožko, mam to taky tak
  • 0

#24 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 11

Publikováno 25 listopad 2008 - 23:14:23

... fotím to z ruky, odpad obvykle obrovský..ale keď to výjde, je to radosť :wink:


Já tyhle hospodský taky rád, tož teda když už jsem sem začal postovat vobrázky tak si dovolím eště jeden, bo to je přesně ten případ kerej měl skončit v odpadu a nokonec se vcelku vyvrbil Tmax 400 čas asi 1/8
Vložený obrázek
  • 0

#25 StanislavPleva

StanislavPleva

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 215 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 13 prosinec 2008 - 18:50:20

Kouzlo dlouhé expozice po dlouhém večírku při dlouhém vracení lahví...

Čas 1/4 z ruky, objektiv Rokkor 50mm na plnou díru f1,7. Film Ilfordpan 100 v R09. Vložený obrázek
  • 0

#26 Lama

Lama

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 113 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 15 prosinec 2008 - 14:12:19

Vložený obrázek
neopan 400 cas 1/15s v prescysole ef
  • 1

#27 panpriatel

panpriatel

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 443 příspěvků(y)
Reputace: 34

Publikováno 7 září 2010 - 15:08:33

S mojim Ricohom R1 fotim dlhe expozicie velmi rad. Pritisnem si ho k hlave a cakam kym pocujem aj druhe tuknutie. Keby som vedel co su to za casy tak asi nebudem mat tu odvahu :0)
Aj tak je to vyborny pocit ked tie fotky vyzeraju dobre! Budem skusat dalej!
Vložený obrázek
tunak je este jedna ukazka s tohto fotaku ale tento krat vo farbe.
  • 0

#28 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 106 příspěvků(y)
Reputace: 435

Publikováno 7 září 2010 - 16:03:53

To mate pravdu, dlouhy casy maji neco do sebe a ackoli fotim temer vylucne na Tri-X, i tak se mi mnohokrat stalo, ze jsem musel jit az do radu sekund , aby tam neco bylo. U kinofilmu, kdyz cekam mizerny osvetleni (fotival jsem koncerty, svatby, reportaze atd), bral jsem si svetelny cocky (zpravidla 35mm 1:2, 24mm 1:1,4 a 85mm 1:1,2), ale pro vsechny pripady jsem v brasne vzdycky nosil par kousku T-Maxe 3200 a nebo Delty 3200. Mimochodem moje cerna krabicka s napisem F1 ma 6400 ASA taky. Vzdycky jsem odmital kdekoli cokoli fotit s bleskem, jsemť toho názoru, že fotografii dělá přirozený světlo. Nejradši fotím delší časy Rolleiem, povedla se mi kdysi fotka jazzové kapely, kterou jsem fotil v totální tmě exposicí tři vteřiny. Opřel jsem se o zeď, foťák o sloup...kytarista se chystal na sólo a zůstal ostrej, všichni ostatní se rozmazali. Dlouhý časy jsou krásný...ať má člověk stovku nebo čtyřstovku.
  • 0

#29 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 468 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 8 září 2010 - 06:53:05

S kinofilmovou zrcadlovkou i dálkoměrem byly takové věci neproveditelné. Teprve s TLR se to dalo zkusit.
1/4 z ruky (no, z břicha...) Mamiyou C330.

Vložený obrázek
  • 0

#30 kelfik

kelfik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 073 příspěvků(y)
  • LocationOstrov u Macochy
Reputace: 86

Publikováno 8 září 2010 - 08:09:25

Ricoh TLS 401, 1/8s-tržnice Zanjan-Irán Vložený obrázek
  • 0

#31 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 717 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 389

Publikováno 8 září 2010 - 11:00:49

:cry:
skoro bych řekl, že dlouhozrukyexpozičníci jsou stejně důležitá skupina, jako pneumatici!
také vznikají krásné věci, které by jinak neměly šanci, kdyby nebylo té odvahy zadržet dech a drrrrržet :lol:
  • 0

#32 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 25

Publikováno 8 září 2010 - 11:13:31

Sekunda z ruky, Bessa :cry:
Vložený obrázek
  • 0

#33 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 62

Publikováno 8 září 2010 - 16:51:42

počítá se i rozmazaná sekunda z ruky na skenu z negativu?
Vložený obrázek
  • 0

#34 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 106 příspěvků(y)
Reputace: 435

Publikováno 9 září 2010 - 18:37:22

Rolleiflex, Tri-X, vteřina opřená o břicho, s rukou opřenou o opěrku židle.Vložený obrázek
  • 0

#35 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 106 příspěvků(y)
Reputace: 435

Publikováno 9 září 2010 - 18:43:37

...a ještě jsem teď narazil na jednu: Olympus XA, FP-4/64ASA, Perceptol. Osmina vteřiny.
Vložený obrázek
  • 1

#36 Fill

Fill

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 264 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 126

Publikováno 9 září 2010 - 20:15:45

Koukám, že se tady z toho stává autorská fotografie bez keců :twisted: jen tak dál... Já bohužel asi nemám dostatečně pevné ruce, nebo že by to zrcátko v Praktice?
  • 0

#37 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 106 příspěvků(y)
Reputace: 435

Publikováno 9 září 2010 - 20:25:37

Nekdy to nevadi, dyt ta moje druha je taky rozmazana:-) Ale je fakt, ze kdyz jsem zkousel tyhle delsi exposice zrcadlovkou, vzdycky jsem dopredu zvedl zrcadlo, u nekterych to jde.
  • 0

#38 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 717 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 389

Publikováno 9 září 2010 - 21:14:02

mám radost z vývoje vlákna a jen připomenu, že zejména širokoúhelníci se nemusejí bát držet, patnáctkou jsem držel půlvteřiny a pro běžné nevelké zvětšování se takový snímek jistě dá použít (bessa L)
důležitá je ta úměra, čím kratší ohnisko, tím dýl můžete držet :twisted: škoda, že tady není náš širokoúhelní předseda :wink: měl by taky radost
  • 0

#39 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 62

Publikováno 9 září 2010 - 21:18:45

archenare, to jsou fajn fotografie.
  • 0

#40 orwell

orwell

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 131 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 10 září 2010 - 05:45:36

zejména širokoúhelníci se nemusejí bát držet


Canon 30V, quantaray 19-35, ILFORD PAN100, 1/15 z ruky

Vložený obrázek
  • 0

#41 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 10 září 2010 - 09:40:40

to všichni používáte datovací stěny nebo si to někam píšete, jak jste exponovali?
  • 1

#42 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 106 příspěvků(y)
Reputace: 435

Publikováno 10 září 2010 - 09:49:59

archenare, to jsou fajn fotografie.

diky, diky. Bohuzel jsou to jen skeny ze zvetseniny na matnym papire, tak je to takhle krapet vyblity.
Jinak - pisu si film, popr asa a vyvojku, u techhle relativne ridkych pripadu dlouhych exposic si ty exposice pamatuju. Jinak obecne plati priblizna umera: ohnisko v mm=nejkratší bezpečně udržitelný čas. Čim kratší objektiv, tim snazsi prace. Se sedmnactkou jsem bezne udrzel osminu, kdyz jsem se snazil, obcas i vic.
  • 0

#43 zajda

zajda

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 888 příspěvků(y)
Reputace: -3

Publikováno 10 září 2010 - 09:54:40

to všichni používáte datovací stěny nebo si to někam píšete, jak jste exponovali?

:lol: ne, všichni máme papírky a tužky které většinou založíme tak že je už nenajdeme a pak před filmem v tanku zoufale přemýšlíme jakou tam máme nalejt koncentraci a jak dlouho volat :)
  • 0

#44 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 717 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 389

Publikováno 10 září 2010 - 10:09:18

to všichni používáte datovací stěny nebo si to někam píšete, jak jste exponovali?

já sem tele a nic si nepamatuju, nicméně některé záběry, či akce - nebo světelné podmínky se zaryjí a drží a kupodivu se dají vyvolat zpátky (tajemník, fp4, vteřina ze stolu, pivo) , což se mi třeba v případě výpočtů, co jsme dělali při hodinách předmětu "strojní montáže" nestává, ale ty nosníky zas tak nepotřebuju :)
  • 0

#45 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 106 příspěvků(y)
Reputace: 435

Publikováno 10 září 2010 - 10:40:03

když jsem dřív zkoušel pořád nový a nový kombinace filmů a vývojek, bylo to podstatně složitější, než dnes. Pořád si něco pamatovat: jakej film, kolik asa, jak to volat, psal jsem si všelijaký tabulky všeho ve všem, no hrůza. Co film ve foťáku, to nová zkušenost, novej problém. Psával jsem si to všechno na kazetu filmu, nebo přímo na film - to hlavně tehdy, když jsem tu kazetu používal po osmdesáté a byla celá počmáraná (mimochodem dodneška na metráže používám třicet let staré kazety od Ilfordu, dají se otevírat a zavírat donekonečna). Později už jsem najel na několik osvědčených kombinací a pak si už odchylky od normálu člověk zapamatuje o dost snáz. Stejně mně ale překvapí, jak když se probírám starejma fotkama, na kolik detailů si u nich vzpomenu.
no to jsem se zas rozkecal.
  • 0

#46 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 156

Publikováno 10 září 2010 - 10:56:29

Při prohlížení tohoto fora a vašich fotografií, mám chuť přejít na fotografování pouze na film o citlivosti 100ASA a nižší za špatných světelných podmínek.
  • 0

#47 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 156

Publikováno 10 září 2010 - 10:59:54

Ještě jsem zapomněl dodat, že by mě celkem zajímaly i clony, které byly použity.
  • 0

#48 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 106 příspěvků(y)
Reputace: 435

Publikováno 10 září 2010 - 11:16:06

troufnu si mluvit i za ostatni, myslim, ze v situacich, kdy ma clovek jen stredne ci malo citlivy film a nema stativ nebo kloudnou oporu voli plnou diru, v pripade obou mych fotografii tedy 2.8. Jsou situace, kdy naopak voli clonu vyssi, to ale zpravidla tehdy, kdyz clovek CHCE dosahnout dlouheho casu - tehdy ale je na neco takoveho vybaven, treba stativem nebo slusnou oporou. Myslim, ze vetsina podobnych snimku, jake jsou v tomhle vlakne, nevznika planovite, nybrz necekane a mnohdy vylozene NAVZDORY aktualnimu vybaveni. Kdyz jsem driv nemel jiny starosti nez foceni, nosival jsem v brasne vzdycky citlivej film "co kdyby" a nebo dokonce neustale nejakej malej kompakt s citlivym materialem. Jinak ale obecne je pravda, ze krasne a neopakovatelne zabery vznikaji za necekanych ci primo nepriznivych svetelnych situaci.
  • 0

#49 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 10 září 2010 - 11:26:54

Vím, že to dávám už podruhé, je to v jiném vlákně už dlouho. takže jen k technice:
Maco Surveillance PTC400@400, A-49, Minolta XG-M, MC Rokkor 58mm/1,2 @1,2, 1/8s z ruky.
Vložený obrázek

a jedna z archívu - Praktica LLC, CZJ Flektogon 20mm/4, Agfa Isopan 21, A-49, tipl bych na 1/30, bylo hodně šero, co si pamatuju. Takže tohle vlastně není ani dlouhým časem, to je pro 20mm naprosto standartní, pohoda, klídek, kafíčko.
Vložený obrázek
  • 0

#50 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 10 září 2010 - 11:42:32

... mám chuť přejít na fotografování pouze na film o citlivosti 100ASA a nižší za špatných světelných podmínek.


jen za sebe: zamlada jsem fotil jen na film citlivosti 15DIN (50), 20 či 21DIN (24 či 27 nebyly běžně k mání, Fomapan 30 byl otřesný, běžně v konfekci kupované vývojky, co byly na pultech, se nehodily na dojení, ty lepší - ORWO - byly pod pultem, takže problém sehnat), největší světelnost skla, co jsem měl, byla 1,8, tudíž se moc špekulovat nedalo, jak nesvítilo sluníčko, tak málokdy byl kratší čas než 1/125, až jsem si začal po pár letech jezdit stopem do Prahy na somra pro zbytky NP7 za 5Kčs/m (to byly sakra těžké háky) , mohl jsem si dovolit víc. Všechno je věcí zvyku. Dnes je to luxus, výběr moderních a výborných jemnozrnných filmů, ze kterých vytaháš tehdy nedosažitelnou citlivost, světelné objektivy za pár babek, takže jen si najít to pravé pro to, co se zrovna chce dělat. Málo citlivé filmy i dnes mají oproti těm citlivějším jednu drobnou nevýhodu - menší pružnost, takže je to jen otázka volby, co všechno ve fotce člověk chce mít, a jak to chce mít - se zrnkem, nebo bez.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních