Přejít na obsah


Fotka

Portrétní objektivy na velký formát - archiválie


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
40 odpovědí na toto téma

#1 DavidS

DavidS

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 85 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 15:00:18

Přátelé, prosím o pár rad. Po nedávném pořízení Magnoly jsem začal s nesmělými portrétními pokusy, zatím s Belarovým záklaďákem. Protože vidím, že to jde, uvažuju o pořízení dalšího skla, něčeho vyloženě na portrét - 300 až 400 mm, světelnost ideálně 4, neideálně 5.6 a v nejhorším případě 8. Nechci ale moderní objektiv, spíš bych rád zkusil něco archivního, na nízkých clonách měkkého a bez vrstev (kvůli odleskům).

Líbí se mi staré hollywoodské portréty, jaké dělal ve 30. letech třeba Hurrell nebo C. S. Bull, proto moje první volba padla na objektivy Wollensak Verito, s nimiž oba pracovali (http://wfwhitaker.com/tech/verito.htm). Jejich ceny na eBayi nejsou zrovna malé, tak bych se rád zeptal, jestli s nimi má někdo osobní zkušenost a jaké jsou případně alternativy jiných značek, včetně starších mosazných objektivů z přelomu století.

Uvítám také jakékoli další postřehy ohledně montáže (vím, že u Magnoly možná nastane problém s průměrem tubusu a velikostí destičky, případně se stabilitou při velkém výtahu s těžkým sklem), ohledně závěrek (stačila by mi jednoduchá Otevřít/Zavřít) a toho, na co si dát při výběru pozor. A samozřejmě i jiné dobré rady od velkoformátníků-portrétistů. Díky!
  • 0

#2 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 15:12:08

Tohle mě taky celkem zajímá. Zatím jsem koukal po nějakém TeleXenaru 360/5,5.
  • 0

#3 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 4 únor 2009 - 15:21:53

no tak heliar je heliar ze ano :wink:, co si budem namlouvat. Ale ty ceny, ty ceny!
Na stránkách Jima Galliho jsi asi už byl, je tam spousta skel, ukázka bokehu (krakene prosímtě, neptej se co je bokeh :) )
já mám heliar v ohnisku 240, magnolích 13x18 to vykryje určitě, dělám s tím na krátko i na 8x10. 360 ohnisko už na magnolu asi nedáš, pochybuju. A ani nevím, jestli nutně musíš mít ohnisko v rozsahu atakujícím 400m. Já bych klidně zkoušel i kratším, resp. když dělám nějaký ksichtík, tak to mastím záklaďákem.
ale na vf ksichtíky jsou tu jiní experti, určitě se ozvou :)
  • 0

#4 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 4 únor 2009 - 15:25:58

A vůbec, koho zajímají vf portréty, tak není špatné se občas juknout na largeformatphotography. Pravidelné vlákno, každy měsíc se zakládá nové, pokec o portrétech, ukázky s uvedením skel, atd...
  • 0

#5 DavidS

DavidS

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 85 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 15:31:30

Za odkazy díky, u Galliho jsem ještě nebyl. Taky si myslím, že 400 je moc, ale zase musím myslet na eventuální budoucí přechod na 8x10, že ano :wink:
  • 0

#6 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 15:38:23

Ahoj,

nevim jestli jsem povolany portretista velkoformatnik ale par jich uz za sebou mam. A vcelku durazne varuji pred objektivy bez zaverek. Ono mit model ktery vydrzi civet bez hnuti cca 1/2s nebo delsi cas neni uplne snadne sehnat.

Neco jineho je mekky portret a neco jineho je rozmazany portret pohybem. Sam mam rad take mekke portrety s minimalni hloubkou ostrosti ale vse ma miru.

Tele xenar 360/5.5 je vyborna volba pro portretni fotku, mel jsme ho a dnes trosku lituji ze jsem ho prodal.

Jako spickovy portretni objektiv lze sehnat treba heliar ale problem v obrovske vaze, rozmerech a v neposledni rade neexistence zaverek u 250 a vetsich. U kardanu a studiovych masin lze resit packard zaverkou na magnole bez sance. Pokud je k disposici atelier lze vse resit exponovanim blesky, sam jsem to zkousel, da se to ale neni to moc pohodlne a prijemne jak pro fotografa tak pro model.

PS. Magnolu neznam ale pocitejte u portretu s 2nasobnym vytahem.

PPS. nebal bych se zakladaku :wink: pri trose naklonu uz vubec

A konecne rada nakonec staci trosku rozsroubovat objektiv a hned je z nej mekce kreslici, stejnou sluzbu udela puncocha. Nebo filtr namazany vazelinou atd atd. Zmekcit lze ale doostrit uz nikoli.

Heliar exponovano blesky pozor 340kb
  • 0

#7 DavidS

DavidS

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 85 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 16:36:40

Díky Dany za postřehy, ten portrét se mi moc líbí, ale koneckonců je na něm vidět něco, bez čeho si vf portrét zatím moc neumím představit, totiž fixovaná pozice. A pokud už teda portrétovanou osobu o něco opřu, pak mi zase ta vteřina tak šílená nepřijde (to už se tu tuším někde řešilo). Ale hlavně pokud jedinej dostupnej materiál je Foma 100 a pracovní clona cca 8, tak mi obávám se kratší časy (podotýkám že v interiéru a bez blesku) stejně moc nehrozí. Tolik k té závěrce... Ale třeba bude praxe jiná
  • 0

#8 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 16:49:23

Díky Dany za postřehy, ten portrét se mi moc líbí, ale koneckonců je na něm vidět něco, bez čeho si vf portrét zatím moc neumím představit, totiž fixovaná pozice. A pokud už teda portrétovanou osobu o něco opřu, pak mi zase ta vteřina tak šílená nepřijde (to už se tu tuším někde řešilo). Ale hlavně pokud jedinej dostupnej materiál je Foma 100 a pracovní clona cca 8, tak mi obávám se kratší časy (podotýkám že v interiéru a bez blesku) stejně moc nehrozí. Tolik k té závěrce... Ale třeba bude praxe jiná


Tady je fixovana kuli tomu heliaru a neexistenci zaverky ty oci u te 1s apod vypadaj vetsinou fakt velmi nehezky. Uvidis sam.
  • 0

#9 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 4 únor 2009 - 18:49:56

zdar, hlásim se do klubu - i mně to dlouhodobě zajmá. musim se přiznat, že mý portréty (cca deset let zpátky) s magnolou nedopadly moc dobře. dneska bych ty samý chyby už asi neudělal, ale stejně souhlasim s danym, že to nebude žádná čurina. nevim jaký máš zkušenosti s portrétama vobecně, ale svýho času mně do značný míry uspokojil v tomhle směru střední formát a ani tam to nebylo voproti kinu úplně jednoduchý...
  • 0

#10 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 18:59:04

Mamiak:
Můžeš to (ty chyby) nějak rozepsat? Nebo podebatujeme na srazu? :-)
  • 0

#11 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 4 únor 2009 - 19:32:20

voboje :lol:

byly to začátečnický boty někoho, kdo neví, jak se chová negativ řádově větší než kino a s tim související fyzika... prostě sem to dělal jakoby všechno (skoro) stejně. fotil sem cikány v ostravě a bylo mně divný, že byly pokaždý nevostrý. ale možná až zkusim nějaký necikány.... :cry: :-) :wink: :?
  • 0

#12 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 4 únor 2009 - 19:51:09

s tou zaverkou bych se uplne stejne jaky Dany primlouval aspon za packarda. klobouckovat je hruza i treba jen 1-2 vteriny. aspon ja to tedy nezvladam - kdyz chci vychytat pravy okamzik pro expozici a pritom nerozhybat kameru - proste nestiham byt ocima tam i tam.
  • 0

#13 DavidS

DavidS

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 85 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 20:24:42

Tady je fixovana kuli tomu heliaru a neexistenci zaverky ty oci u te 1s apod vypadaj vetsinou fakt velmi nehezky. Uvidis sam.


Teď asi moc nechápu, ale tím lépe, vysvětlováním se spousta věcí vysvětlí :? Píšeš, že expozice je provedená bleskem, pak ale čas závěrky nehraje prakticky roli. Mylel jsem si (a pořád ještě myslím), že fixace je nutná hlavně kvůli tomu intervalu od zaostření přes provedení těch asi pěti úkonů až po expozici. Aspoň co jsem zkoušel, tak i když model seděl, ale nebyl opřenej nebo jinak fixovanej, tak se mi za těch pár vteřin z ostrosti vždycky odporoučel. I když třeba jen o centimetr.

jinak já se závěrce samozřejmě nebráním :-) jenom vím že to asi bude problém a u většiny expozic stejně skončím na béčku (a přes něj zase dám při troše snahy i tu patnáctinu)
  • 0

#14 DavidS

DavidS

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 85 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 20:30:12

Jinak tady http://www.cameraecc...ollensak_8.html v tom katalogu (je to až skoro na konci) je řeč o závěrce zvané Studio, což by měl být právě jen ten dvoupolohovej přepínač otevřeno/zavřeno, ovládanej ovšem ne kloboučkem :-), ale drátěnkou nebo balónkem
  • 0

#15 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 20:30:46

Tady je fixovana kuli tomu heliaru a neexistenci zaverky ty oci u te 1s apod vypadaj vetsinou fakt velmi nehezky. Uvidis sam.


Teď asi moc nechápu, ale tím lépe, vysvětlováním se spousta věcí vysvětlí :? Píšeš, že expozice je provedená bleskem, pak ale čas závěrky nehraje prakticky roli. Mylel jsem si (a pořád ještě myslím), že fixace je nutná hlavně kvůli tomu intervalu od zaostření přes provedení těch asi pěti úkonů až po expozici. Aspoň co jsem zkoušel, tak i když model seděl, ale nebyl opřenej nebo jinak fixovanej, tak se mi za těch pár vteřin z ostrosti vždycky odporoučel. I když třeba jen o centimetr.

jinak já se závěrce samozřejmě nebráním :-) jenom vím že to asi bude problém a u většiny expozic stejně skončím na béčku (a přes něj zase dám při troše snahy i tu patnáctinu)


Ja nemam az tak problem s modelem co se tyce udrzeni hlavy na pozici to vetsinou zvladnou. Vetsi problem s tim, ze treba fotis 1/2s a model udrzi kamenou tvar ale hur uz oci, ktere vetsinou chces zrovna ostre. To by chtelo ukazat na fotce, takhle je to pro mne tezko popsatelne.

Jeste k tem sklum, mam 375/6.3 Caltar v illex 5 zaverce, na portret vynikajici sklo.
  • 0

#16 DavidS

DavidS

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 85 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 20:41:35

s tím souhlasím, ovšem z koncepce mě vyvedla právě ta poznámka "exponováno blesky"
  • 0

#17 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 4 únor 2009 - 20:49:47

OT na Danyho:

Zmínil jsi se o Tele-xenaru 360/5.5. Sleduju ho už nějakou dobu a nevypadá špatně, jak si stojí s kvalitou kresby z pohledu krajináře (je poněkud těžší, ale zase nevyžaduje velkej výtah, je to pořád jenom tele, žejo)? Na netu se hodnotí dobře, sám výrobce píše že je skvělej a Tele-arton ještě lepší (a neakceptovatelně větší a těžší), ale věř si výrobcům :-)

Dík.
  • 0

#18 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 21:20:39

Tele-arton je opravdu lepsi a to hlavne pri nizkych clonach pri 11-16 se to srovnava nas guru vlastni prave teleartona. Ja mel telexenar a docela lituju ze jsem ho dal pryc, mam sice nikkor m 300/9 a sironar 300/5.6 ale ten kratkej vytah a ohnisko 360 paradicka. Tuhle mam ted zrovna na te vystave v bolce a 40x50 a myslim ze to de.

Vložený obrázek

Vložený obrázek
  • 0

#19 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 4 únor 2009 - 21:33:45

jo.. to de... :-)
  • 0

#20 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 4 únor 2009 - 21:36:27

Výstava ještě pokračuje? Celej leden jsem strávil v Brně :-) :cry:

Trošku jsem se bál té "nezvyklé" konstrukce, nižší clony než těch 11 mě příliš netrápí. Jestli ho časem potkám, tak vím, na čem jsem :? (na eBay dneska jeden šel za 200$, rezervace ale nepřekročena).
  • 0

#21 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 21:44:26

Tele Xenar,
ale ten stav nevím, nevím.
  • 0

#22 DavidS

DavidS

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 85 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 21:47:10

zdar, hlásim se do klubu - i mně to dlouhodobě zajmá. musim se přiznat, že mý portréty (cca deset let zpátky) s magnolou nedopadly moc dobře. dneska bych ty samý chyby už asi neudělal, ale stejně souhlasim s danym, že to nebude žádná čurina. nevim jaký máš zkušenosti s portrétama vobecně, ale svýho času mně do značný míry uspokojil v tomhle směru střední formát a ani tam to nebylo voproti kinu úplně jednoduchý...


co se stalo, že už tě neuspokojuje?
  • 0

#23 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 5 únor 2009 - 07:46:59

Jestli mohu,také bych se tak trochu ozval.Jedno zdejší téma /VF a portrét/,kde jsem měl částečně podobné dotazy se trochu zvrtlo nežádoucím směrem a k ničemu rozumnému to nevedlo.Co bych dnes po byť malé,ale přeci jen osobní zkušenosti s VF /18x24/ doporučil : předně si opravdu kriticky ujasnit,co vlastně od VF portrétu očekávám a jaký přínos vůči SF portrétu to má mít. Jen na začátek bych uvedl,že práce se SF na nízkých a nejnižších clonách je pro mne standart,stejně jako snímání vcelku dost z blízka.Takže jaké problémy fest omezená DOF přináší,jak je třeba se s tím vypořádávat a jak k fotografování přistupovat docela dobře znám.A to přesto,že vzhledem k zrcadlu mám nepřetržitou kontrolu.Po uvedené zkušenosti mohu dnes celkem jednoznačně prohlásit / můj názor/,že kvalitně zhotovená" zvětšenina" ze svitku na formát 13x18 / stejně jako kontakt s té vaší Magnoly/ nebude v ničem zásadním za tím kontaktem zaostávat,vzhledem k výhodám,které nepřetržitá kontrola přináší a celkové flexibilnosti mnohdy spíše naopak. Odkazujete na Hollywoodské portréty.Jenže je opravdu třeba si uvědomit,že člověk obvykle nepracuje s herci,kteří se umí před objektivem chovat dlouhodobě adekvátně / topornost,strojenost/a také,že přistupovat ke spotřebě materiálu / planfilmy/ řekněme jako např. na TK uváděný Nachtwey / přeci jen je to dost loterie/ si člověk také po počátečním nadšení z práce samotné rozmyslí. Jinak mám xenara 360/4,5 a řeknu vám,že při plně otevřené cloně je ostření / s trochou štěstí navíc/ vhodné leda na opravdu přísně statické motivy.Jinak co se týká často zmiňované luxusní tonality kontaktů musím opět konstatovat,že při decentním zvětšení svitku / řekněme 3x/ z adekvátního filmu na MG s možností dotažení v pozit. procesu rovněž vůči kontaktu z Fomy 100 / velice omezené možnosti práce pod zvětšovákem/ neshledávám žádný zásadní posun k lepšímu .Tolik můj názor.
  • 0

#24 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 5 únor 2009 - 08:59:52

premo, i pres tve logicke argumenty bych rekl toto:
VF je vyzva
  • 0

#25 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 5 únor 2009 - 09:10:10

TO Prema: dejme tomu ze ty na svych vecech neshledavas rozdil. Ale zapominas porad na nejvetsi vyhodu VF masinek jimiz jsou naklony, ve chvili kdy je zacnes smysluplne vyuzivat se ti otevira novy svet treba obe oci ostre.

Navic mam pocit z toho jak pravidelne pises ze si venoval znacne mnozstvi casu vymazleni zvetsenin ze SF. A Tomu VF uz jsi tolik nedal.

Ono vyvolavat pro kontaktni kopirovani a zvetsovani je kazde trosku jina disciplina. Obrazek idealni pro kontakt se ti bude hur zvetsovat a ten pro zvetsovani jde hodne spatne kontaktovat.

Jako posledni vec zvetsenina z SF a kontakt 8x10 rozhodne nikdy nemuze vypadat stejne pokud se nedela nekde neco spatne.

Jinak s tebou naprosto souhlasim, nejdrive bych zapremyslel co vlastne u VF portretu hledam a proc to chci zkusit ono je to uplne jina disciplina nez portret kinem nebo SF masinkou.
  • 0

#26 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 5 únor 2009 - 09:31:30

Výzva to bezesporu je.Také mám výzvy rád.Než jsem se stal postupně tatíkem dvou svišťů,roky jsme podnikali např. několikadenní přechody zimních Tater,Jeseníků atd. ve stylu zlaté horečky,tj. v oblecích,hubertusech,s dřevěnými krosnami a kufry !!!,cokoli kromě kůže ,vlny a bavlny bylo nepřípustné.Přes všechny nesnáze/ nebo právě kvůli nim/ to byla neskutečná paráda.Ovšem tam jsme veškeré nesnáze nesli sami.U toho portrétu,kde ať chci nebo nechci musím nějakým způsobem pracovat s portrétovanou osobou,považoval bych vůči ní za dost nefér,abych po určité snaze z její strany,investovanému jejímu času atd. /možná/vyprodukoval až na bůhvíkolikáté sezení věc,u které bych si řekl,že to je alespoň trochu podle mých představ. A ikdyž nejsem úplná držgrešle ,představa,že mě ve finále jeden opravdu slušný kontakt vyjde na řekněme šet osm stovek... Není to krajina,kde náklady mohou být výrazně lidštější.
  • 0

#27 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 5 únor 2009 - 09:42:50

Danny : Na náklony samozřejmě vůbec nezapomínám,dokonce mám těsně před doděláním jednu věcičku,která by měla spojit operativnost SF se všemi výhodami náklonů / něco na způsob flexbody,ovšem za ceny plně odpovídající platům ve zdejší kotlině - pozor,žádný hajzlzvon/.Po otestování,jestliže se zadaří,udělal bych na to téma tady nějaký pokec.Jinak srovnával jsem zvětšeninu s 13x18,ne 18x24,což je také dost rozdíl.
  • 0

#28 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 5 únor 2009 - 09:46:39

Danny : Na náklony samozřejmě vůbec nezapomínám,dokonce mám těsně před doděláním jednu věcičku,která by měla spojit operativnost SF se všemi výhodami náklonů / něco na způsob flexbody,ovšem za ceny plně odpovídající platům ve zdejší kotlině - pozor,žádný hajzlzvon/.Po otestování,jestliže se zadaří,udělal bych na to téma tady nějaký pokec.Jinak srovnával jsem zvětšeninu s 13x18,ne 18x24,což je také dost rozdíl.


Uz mlcim 8-O
  • 0

#29 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 5 únor 2009 - 10:22:50

všechno jistě úžasně racionálnía promyšlený argumenty...

a co když mám prostě ujasněno, že chci dělat portréty VF? je to hloupá, nezralá, nepromyšlená, pocitová, iracionální pohnutka. takřka bych řekl.... fotografická.
  • 0

#30 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 5 únor 2009 - 10:59:55

Kdoco : ...úžasně racionálně promyšlený argumenty ... Spíše OSOBNÍ poznatky z praxe,což není / zvláště na netu/ zdaleka totéž. Jinak než si něco "prostě ujasním" ,obvykle tomu alespoň trocha racionality předchází / aspoň u mne tedy/. Ale také už mlčím 8-O .
  • 0

#31 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 5 únor 2009 - 12:08:45

ale já nechci abys mlčel! v žádnym případě. tvoje příspěvky jsou tu jedny z nejužitečnějších!

jen že jsou i takoví blázni mezi náma a taky chtí 8-O
  • 0

#32 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 5 únor 2009 - 13:45:26

s tou zaverkou bych se uplne stejne jaky Dany primlouval aspon za packarda. klobouckovat je hruza i treba jen 1-2 vteriny. aspon ja to tedy nezvladam - kdyz chci vychytat pravy okamzik pro expozici a pritom nerozhybat kameru - proste nestiham byt ocima tam i tam.

nevíte někdo o odkazu, kde bych si to prohlédl na kameře přidělané?
hledal jsem "film" na youtube a nenalezl 8-O
ono se to vlastně vylučuje, proč by velkoformátník něco fotil digitálem, nebo digikamerou a někam to posílal, ale třeba víte o odkazu
ne, na živo jsem se s tím ještě nesetkal a do dubna daleko
  • 0

#33 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 5 únor 2009 - 13:49:16

zdar, hlásim se do klubu - i mně to dlouhodobě zajmá. musim se přiznat, že mý portréty (cca deset let zpátky) s magnolou nedopadly moc dobře. dneska bych ty samý chyby už asi neudělal, ale stejně souhlasim s danym, že to nebude žádná čurina. nevim jaký máš zkušenosti s portrétama vobecně, ale svýho času mně do značný míry uspokojil v tomhle směru střední formát a ani tam to nebylo voproti kinu úplně jednoduchý...


co se stalo, že už tě neuspokojuje?


no jak napsal jura - je to výzva - proč mít něco "jenom" výborný, když to může bejt špičkový, žejo 8-O
ale vážně, kdo má takovej ten zvláštní čmuch pro vf věci a má to rád, tak to prostě chce. klidně trochu mázlý, měkký a kdovíjaký, ale vf...
  • 0

#34 DavidS

DavidS

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 85 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 5 únor 2009 - 13:51:59

Premovi bych chtěl poděkovat za jeho cenné zkušenosti, když už je nevyužiju já, pak určitě někdo jiný (bez ironie). Rozdíl mezi portrétem na středoformát a velkoformát celkem chápu a také vím, že je větší (aspoň u mě) než mezi portrétem na SF a kino.
U středoformátu jsem postupně opustil všechny systémy s výměnnými skly a kopajícími zrcadly, abych získal možnost fotit z ruky i za dost šílených světelných podmínek. Tím chci říct, že 90, spíš 95 procent mých portrétů (prostě "lidí") vzniká dvouočkem na čtyřstovku. Mám ještě takový Pentacon Sieben (upravený Pentax 67), abych mohl občas použít Biometar 120 nebo Sonnar 180, ale práce s tím je úplně jiná. Foťák je na stativu a model musím mít natolik pod kontrolou, že to až hezký není. Ale právě proto, že vím, že tu kontrolu získat lze (je to řekněme kombinace vhodného modelu a odpovědné práce uspávače hadů), tak prostě CHCI tenhle typ fotek zkusit s VF - samozřejmě bez nějakých velkých počátečních iluzí a s tím, že hlavním nástrojem zůstane rolejflex.

Mimochodem, zmínka o nákladech je podstatná, jestli jsem na záčátku uváděl ten Hollywood, tak tam nešlo ani tak o ty cvičené opice (stars), jako spíš o to, že za jedno čtyřhodinové sezení exponoval fotograf (s pomocí dvou asistentů) 200 až 300 listů 8x10. A laborka mu to do druhého dne zpracovala...
  • 0

#35 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 5 únor 2009 - 14:46:58

David S : Mimochodem, zmínka o nákladech je podstatná, jestli jsem na záčátku uváděl ten Hollywood, tak tam nešlo ani tak o ty cvičené opice (stars), jako spíš o to, že za jedno čtyřhodinové sezení exponoval fotograf (s pomocí dvou asistentů) 200 až 300 listů 8x10. A laborka mu to do druhého dne zpracovala...
No právě 8-O . Jenže o této "drobnosti ",včetně o "kapku" jiné charakteristice materiálů se raději moc nemluví. Ale jinak samozřejmě není nad vlastní zkušenost,o tom žádná.Je třeba si to sám vyzkoušet,když už nic,tak aby měl člověk trochu nadhled nad různými na netu milionkrát opakovanými pravdami,které už ale bohužel za současných podmínek až tak pravdivé být nemusí.Hodně zdaru v práci.
  • 0

#36 DavidS

DavidS

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 85 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 5 únor 2009 - 15:26:38

Možná by bylo fajn vrátit se k těm portrétním objektivům, aby se to tu nezvrhlo v přestřelku klasika (rozuměj VF) vs. digitál (SF) :?

Teď jsem uvažoval o tom, co psali jkcz a dany o ohniscích (nepřehánět to s délkou). Ono je to vlastně logický, protože u klasickýho portrétu hlava+ramena atakujeme s VF zvětšení 1:2 až 1:1 (mluvím o 18x24). To znamená, že výtah je dvojnásobnej až čtyřnásobnej oproti nekonečnu a drasticky se tím zvětší zobrazovací kruh, takže to co bude na negativu, bude ve skutečnosti odpovídat jen zlomku původního úhlu zobrazení. A potom že crop faktor přišel až s digitálem 8-O
  • 0

#37 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 5 únor 2009 - 17:02:00

Ono je fakt asi lepší hned se do toho nemíchat. Vždyť kluci se sami usvědčili z neznalosti práce s VF. Jen tak trošku jste do toho nakoukli a hned je vám všechno jasné a dokonce vytváříte doporučení pro ostatní. Hodnotit VF podle Magnoly je nesmysl. Existují jiné a to velmi pohodlné portrétní kamery.

Práce s VF kamerou je zcela jiná a vyžaduje dovednosti které se s menším (boxíkovým) formátem nenaučíte. Zručnost za VF kamerou se nedá získat za rok.
Je k tomu potřeba vzdělání, nadání, prostředky, manuální zručnost, trpělivost a v neposlední řadě vhodné prostředí - ateliér.
Pokud toho všeho dosáhnete, zcela jistě, obrazovou kvalitou portrétů, předčíte jakékoli pokusy o portrét se SF!
Ty nejhorší tvůrce VF portrétů někdy dohoníte i s SF, ale ty dobré nikdy!

A jen na okraj:V pozitivním zpracování kontaktu můžete dělat všechny úpravy stejně jak při zvětšování dokonce ve větším pohodlí, protože se nemusíte obávat rozhýbání zvětšováku.
  • 0

#38 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 5 únor 2009 - 18:26:23

no tys to teda zase rozsek martine :lol: nechtěl by ses třeba radši rozepsat vo těch speciálních portrétních kamerách :) mě by to dost zajmalo. dík
  • 0

#39 ivan_maly

ivan_maly

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 810 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 5 únor 2009 - 23:42:09

Existují jiné a to velmi pohodlné portrétní kamery

Tohle mne také velice zajímá. Můžeš to prosím trochu rozvést..?

Promiňte odbočku: asistenti:
-fotograf exponoval (s pomocí dvou asistentů) 200 až 300 listů 8x10.

Já asistenty moc nikdy nepoužíval, ale z těch asi 2-3 byli 2 úplně skvělí. Zvlášte ten druhý teďka posledně: s jeho pomocí (a pomocí jeho kazet, které už přivezl založené) jsem za 1/2 hodinové sezení exponoval 4 listy behěm tak... no možná 15 vteřin. Když pak odjel domů do Liberce, tak jsem se pokoušel vysvětlit zůstavšímu kamarádovi, co po něm chci, ale byl to nebetyčný rozdíl, přestože se kamarád snažil a je velmi učenlivý a přizpůsobivý.

Podstatné je, aby asistent vždy věděl, co se děje. Pak je to pro fotografa-operatéra velké ulehčení a práce skvělá.

Tímto bych rád pooděkoval před naseděnou TK mému 2. a zatím nejlepšímu VF asistentu Davidu Simethovi.
DÍKY!
  • 0

#40 DavidS

DavidS

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 85 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 únor 2009 - 00:26:45

...

Práce s VF kamerou je zcela jiná a vyžaduje dovednosti které se s menším (boxíkovým) formátem nenaučíte. Zručnost za VF kamerou se nedá získat za rok.
Je k tomu potřeba vzdělání, nadání, prostředky, manuální zručnost, trpělivost a v neposlední řadě vhodné prostředí - ateliér.
Pokud toho všeho dosáhnete, zcela jistě, obrazovou kvalitou portrétů, předčíte jakékoli pokusy o portrét se SF!
Ty nejhorší tvůrce VF portrétů někdy dohoníte i s SF, ale ty dobré nikdy!


Já bych k tomu snad ještě dodal: sviním ani perlu :) A už bez ironie, ty pohodlné velkoformátové kamerky by mě také zajímaly.
  • 0

#41 ypres_bass

ypres_bass

    Obchodník zbožím prošlým

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 736 příspěvků(y)
  • LocationPardubice
Reputace: 52

Publikováno 16 únor 2010 - 02:22:26

kdo to sháněl ten Heliar?
http://www.aukro.cz/...21cm_1_4_5.html
kdyžtak mám účet kompatibilní í s allegro.pl ale musíte si domluvit dopravu(přinejhorším pomůžu).
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních