neostrost na krajích zvětšeniny
#1
Publikováno 12 únor 2009 - 12:28:32
vyvstal mi problémek- včera jsem byl v komoře a u první zvětšeniny 18x24 jsem si všiml, že prostředek je ostrý, leč kraje jsou silně neostré. nikdy předtím se mi to nestalo a fakt nevím co s tím. Mám zvětšovák Kaiser 6006 (nebo 7- teď nevim) system-V a objektiv Rodenstock Rodagon 2,8/50. cloním vždy na f8. vodováhy jsou v pohodě, tak fakt nevim co to je... poraďte někdo prosím.
#2
Publikováno 12 únor 2009 - 12:30:39
#3 Anonymous
Publikováno 12 únor 2009 - 12:31:53
#4
Publikováno 12 únor 2009 - 12:55:34
#5
Publikováno 12 únor 2009 - 13:12:28
#6 Anonymous
Publikováno 12 únor 2009 - 13:18:20
#7
Publikováno 12 únor 2009 - 13:27:50
bez skel bych je ani do zvětšováku nedával
dobrá malá svítilna na svícení na negativ z boku a jemnej štětec a dost se prach daří eliminovat
ještě může být, že zvětšovák svítí ke krajům míň a světlejší okraj zvětšeniny vypadá "jako neostře" přitom je jen nedosvícen - ale to asi nebude tenhle případ
#8
Publikováno 12 únor 2009 - 14:03:56
U Rodagonu 2,8 by měla stačit i clona 5,6. Možná i 4. Já cloním u Rodagonu 50/4 na 5,6 a bez problému. Zvětšuju mezi skly a zas taková katastrofa to není.
Mam Rodagon 2.8/50 a clonim na 5.6, nekde sem kdysi cetl ze na 5.6 kresli nejostreji tak pouzivam tuto clonu. Kdyz se divam do zaostrovaci lupy (mam Patersona micro focus finder) tak je zrno skutecne nejostrejsi na 5.6.
Problem s neostrymi okraji mam obcas taky a myslim ze kvuli prohnuti filmu.
#9
Publikováno 12 únor 2009 - 14:13:22
S tim prachem mám dost problém i s rámečkama- a to to praktikuju tim způsobem, že těsně před expozicí šuplík ještě vytáhnu, důkladně ho vyfoukám balónkem, šoupnu ho zpátky a exponuju. A stejně jsou zvětšeniny často zaprášené. Se skly si to ani nedovedu představit...
Připravuju soubor fotografií k přijímačkám na ITF, tak potřebuju, aby byly fakt dokonalé. A tohle mě fakt rmoutí...
Ještě bych se chtěl zeptat jak dlouho tak v průměru svítíte? Já při tý cloně 8 mám na formát 18x24 běžně časy kolem 40 sekund. Myslíte že je takováhle clona tedy zbytečná? já se dokonce dočet v příbalovym letáku Ilfordů, že aby byl print dokonale naexponován, je třeba svítit aspoň 40 sekund... Je to tak?
#10
Publikováno 12 únor 2009 - 14:16:01
#11 Anonymous
Publikováno 12 únor 2009 - 14:17:16
#12
Publikováno 12 únor 2009 - 14:31:25
Ještě sem se chtěl pozeptati- míchám si chemii do pet láhví a dneska zrovna potřebuju míchnout novou- je špatný to lejt do těch samejch flašek? (musel bych sjet někam do města a koupit nějaký vody...)
#13
Publikováno 12 únor 2009 - 14:37:10
Ještě sem se chtěl pozeptati- míchám si chemii do pet láhví a dneska zrovna potřebuju míchnout novou- je špatný to lejt do těch samejch flašek? (musel bych sjet někam do města a koupit nějaký vody...)
míchám v podstatě furt do stejných flašek. Dokonce se občas doporučuje do nové vývojky přilít trošku staré...
#14
Publikováno 12 únor 2009 - 14:52:47
když to nepomůže, zkus víc zaclonit, ono ani tak nejde o kvalitu kresby rodagonu jako o hloubku ostrosti a to je funkce jen clony (v rámci stejného ohniska). Uvědom si, že hloubka ostrosti je konstantní na kulové ploše, nikoli rovině, proto logicky nemůže být střed a roh stejně ostrý...
Proto mi jeden starý kmet doporučoval dělat fotky z kina objektivem na 6x6 - protože máš menší zobrazovací úhel a kulová plocha se při velkém výtahu více blíží rovině.
No a s tím prachem je každá rada těžká. V komoře prostě musí být čisto, jinak je snaha o nějakou vyšší kvalitu marná. Nicméné i se skly to jde, ne že ne. Chce to jen trpělivost.
#15
Publikováno 12 únor 2009 - 14:56:13
Jestli máš barevnou hlavu, koukni, jestli nemáš zařazený neutrální filtr (ten vpravo)
#16
Publikováno 12 únor 2009 - 15:02:35
#17
Publikováno 12 únor 2009 - 15:04:56
No já mám časy na Ophemusu5, 150W opálka, kondenzor, pevná gradace. Čas mě na 18x24 vychází cca 40s.
Clona 8. Negativ většinou trochu víc krytý.
#18
Publikováno 12 únor 2009 - 15:18:09
Neutrální filtr? Jakože azurovej? No to určitě nemám...
Teď jsem třeba zvětšoval z HP5 na Ilford RC Deluxe (pevná gradace 2) 24x30- tudíš úplně bez filtrace. Dělal jsem trochu větší čtvercový výřez, takže byla hlava asi ve výšce 65 cm. no a na clonu 8 bez filtrace to chtělo celejch 70 sekund...
#19
Publikováno 12 únor 2009 - 15:44:10
#20
Publikováno 12 únor 2009 - 15:45:09
#21
Publikováno 12 únor 2009 - 15:49:23
Uvědom si, že hloubka ostrosti je konstantní na kulové ploše, nikoli rovině, proto logicky nemůže být střed a roh stejně ostrý...
Proto mi jeden starý kmet doporučoval dělat fotky z kina objektivem na 6x6 - protože máš menší zobrazovací úhel a kulová plocha se při velkém výtahu více blíží rovině.
Této optické vadě se říká "zklenutí". Jedním z požadavků na zvětšovací objektivy je korekce optických vad při zaostření na blízko. U rodagonu a jiných objektivů symetrické konstrukce je zklenutí korigováno řekl bych takřka dokonale. Pokud se v něm nikdo nehrabal a špatně neusadil čočky (což už jsem zažil) tak bych chybu určitě hledal jinde.
#22
Publikováno 12 únor 2009 - 15:59:59
#23
Publikováno 12 únor 2009 - 16:19:18
čili- jestli tomu dobře rozumim- když je prohnutej negativ, tak na to míra zaclonění nemá vliv?
samozřejmě má, ale naprosto minimální.
#24
Publikováno 12 únor 2009 - 16:20:39
....kdyby jsi ji zvětšoval stejně, tak to teď asi nebudeš řešit, že. Zkus popřemýšlet, co jsi udělal jinak . Nedělal si jí tenkrát menší a teď větší? Máš ostrý negativ?Spíš je mi divný, že sem tutéž fotku zvětšoval nedávno stejnym způsobem a byla krásně ostrá.
#25
Publikováno 12 únor 2009 - 16:27:17
#26
Publikováno 12 únor 2009 - 16:56:09
#27
Publikováno 12 únor 2009 - 16:58:38
#28
Publikováno 12 únor 2009 - 20:51:31
otik: ne ne- všechno stejný... clona, rámeček, objektiv... o ničem nevim. jediný co, tak teď sem otočil negativ emulzí dolu, protože jí potřebuju zrcadlově otočit, ale to by snad nemělo mít vliv...
Tj. film je prohnutý na druhou stranu, než byl minule u ostré fotky. Dejte pozor hlavně na krajním políčku filmu, kdy uřízlá hrana filmu nemusí být dostatečně chycena rámečkem a film se kroutí víc. Zkuste skla. Vyšší clona by měla pomoci - zvětší se hloubka ostrosti. Pozor na difrakci při vysokých clonách. 16 bych na 50mm a kinu už nepoužíval.
#29
Publikováno 12 únor 2009 - 23:24:50
leč díky všem za užitečné rady.
#30
Publikováno 13 únor 2009 - 08:01:00
Kaiser je plastový, všetko ma plastove, časom sa ti to vysúcha..
Takze si daj kondenzor radsej na 6x6 a VZDY ZVACSUJ A ANTINEWTON SKLAMI..
nic nove, radia ti toto aj ostatny..
#31
Publikováno 13 únor 2009 - 08:46:58
může být způsobena deformací upevňovacího kroužku objektivu , když se
pečlivě nezabrousí vystupující kruhové plošky z lisovací formy . Dalším z
kritických míst jsou drážky , do nichž zapadají aretační šroubky světelné
skříně a nezačištěné zbytky z lisovací formy brání v rovinném usazení na
těleso s kondenzorem . Rovněž je nutné zkontrolovat dosedací plošky na
sloupcích kondenzoru a případně je začistit . Nastavení světelné skříně je
nutné začít kontrolou žárovky , zda není šikmo zatmelený závit E27 , a to
kutálením po rovné desce . Křivě zatmelený závit žárovky může způsobit
při velmi malé vzdálenosti od kondenzoru nerovnoměrnost osvětlení . Pro
konrolu se mi osvědčil kousek látky z punčochy , vložený mezi AN skla ,
která používám v kombinaci se buď ve dvojici s optickým sklem , nebo se spodní plastovou formátovou maskou . Mám vlastní sestavu s 60x80cm
základní deskou a tyčí 1,5m s distančním mezikusem , kterou mám pro
větší stabilitu připevněnu v její horní části zhotoveným držákem ke zdi .
#32
Publikováno 13 únor 2009 - 09:56:52
svojeho kaisera jsem taky hodně prohlížel, ale jak čtu ten popis, jako jezdí do bytu ladiči pian, možná by mohlo být i řemeslem "ladič kondenzorového zvětšovacího přístroje"Vážený kolego , Kaiser Modular V je možné optimálně nastavit ...
s mým kaiserem se mi pracuje velmi dobře, plasty v tomhle případě nejsou na závadu a nijak neočekávám jejich vyžůchání, ale ještě jednou ho pořádně prohlédnu dle návodu
#33
Publikováno 13 únor 2009 - 10:21:53
dlouhou dobu postupně kompletoval dle finanční situace počátkem 90. let .
Mám starší variantu do maximálního formátu negativu 6x7cm . Podařilo se
mi tehdy získat několik stěžejních komponentů za doprodejové ceny v DM
se značnou slevou . Trvalo mi to skoro celý rok , ale rozhodně nelituji . Co
jsem bohužel nesehnal / včetně přímého opakovaného dotazu u výrobce z údajů v katalogu Kaiser / je bowdenový nástavec pro jemné zaostření .
S pazourou nad hlavou a okem u zaostřovací lupy je to problém . Erik
#34
Publikováno 13 únor 2009 - 10:24:56
#35
Publikováno 13 únor 2009 - 10:54:21
když jsem s překvapením zjistil , že nemůžu měchem doostřit Rodagon
pro velké zvětšeniny . Ani zapuštěný , zakázkově zhotovený kroužek M39
rozměrově nevyhovoval . Celý zvětšovák v dokonale zachovalém stavu i s dokumentací jsem zdarma věnoval a ještě si pak vyslechl skuhrání , že
mu plechy dřou negativy . Za dobrotu na žebrotu .... . Erik
#36
Publikováno 13 únor 2009 - 11:03:14
#37
Publikováno 13 únor 2009 - 12:06:04
opravdu nechystám . Ladím raději housle a violu , pokud mi to volný čas
umožní . I když se o violistech říká , že ladí neustále ! Obdobně , jako ve
snaze o dokonalé výsledky neustále ladíme naše "Valentinské světlolapy".
#38
Publikováno 13 únor 2009 - 16:46:52
Barevna hlava v kombinaci s kondenzorem je vypborna vec. Uz bych nechtel jinak. Neni to o velikosti zvetsenin, delaji se s tim i paradne pohlednicovky stejne jako 40x50.
#39
Publikováno 13 únor 2009 - 17:00:38
...
Barevna hlava v kombinaci s kondenzorem je vypborna vec.
..
To na tom prohazujes vrsek?
#40
Publikováno 13 únor 2009 - 17:02:43
...
Barevna hlava v kombinaci s kondenzorem je vypborna vec.
..
To na tom prohazujes vrsek?
ne, ma barevnou hlavu a pod tim kondenzor.
#41
Publikováno 13 únor 2009 - 17:53:23
ovládacího šroubu mikroposuvu se povolil zajišťovací šroubek menšího
vnitřního kolečka , které se vyjmulo a nahradilo koncovkou bowdenu ,
nebo je to v praxi jinak ? Prosím Vás o popis katalogového čísla tohoto
zatím marně hledaného příslušenství , které bych opravdu uvítal . Při
použití sestavy s 1,5m dlouhou vodící tyčí je manipulace bez bowdenu
velmi zdlouhavá . Ostření mikroskopem na zrno a přeostřování by se
tak významným způsobem pro velká zvětšení urychlilo a zjednodušilo .
#42
Publikováno 13 únor 2009 - 18:09:33
#43
Publikováno 13 únor 2009 - 22:29:03
Vážený kolego , Vlčáku , mohl bych Vás požádat o slovní popis detailu vzájemného spojení mikroposuvu a zaostřovacího bowdenu Kaiser ? U
ovládacího šroubu mikroposuvu se povolil zajišťovací šroubek menšího
vnitřního kolečka , které se vyjmulo a nahradilo koncovkou bowdenu ,
nebo je to v praxi jinak ? Prosím Vás o popis katalogového čísla tohoto
zatím marně hledaného příslušenství , které bych opravdu uvítal . Při
použití sestavy s 1,5m dlouhou vodící tyčí je manipulace bez bowdenu
velmi zdlouhavá . Ostření mikroskopem na zrno a přeostřování by se
tak významným způsobem pro velká zvětšení urychlilo a zjednodušilo .
Vazeny Eriku,
nebude problem slovne popsat pripadne i nafotit, doufam ze tam i katologove cislo na bowdenu najdu. Zitra se na to podivam
#44
Publikováno 17 únor 2009 - 15:57:10
že zaostřovací mikroposuv KAI 4422 / 1:1 + 6:1 / mohl být namontován
místo původního šroubu ostření od série 06 výroby 10/94 . Ve zmíněném
katalogu byl rovněž tehdy uveden i přídavný bowden ostření . Díky ! Erik
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních