ADOX Vario Print FB
#1
Publikováno 26 March 2009 - 00:40:51
Ty lesklý nevypadaj zle (i když mám pocit, že s Ilfordama furt nesrovnatelný, ale vzhledem k ceně bych jim to možná i odpustil), ale co je velikej problém, to je fakt, že jsou podle všeho poměrně dost citlivý i na červený světlo.
Já teda mám v komoře takovou šíleně starou lampu s takovym otočnym hranolem uvnitř, skýtajícím různé barvy filtrů, ale vlivem času je použitelnej jen světle červenej. S ilfordama neni žádnej problém, ale ty adoxy černaj okamžitě... Teď jsem si všimnul lehkýho závoja i na Fomatonech, ale neni tak patrnej.
Otázka tedy zní: Jaké osvětlení papíry Adox vyžadují, jaké osvětlení používáte Vy (obecně...) a jaké máte zkušenosti s Adoxáckejma barytama?
Díky.
#2
Publikováno 26 March 2009 - 01:36:03
#3
Publikováno 26 March 2009 - 11:29:12
S tím nedostatečným zčernání ale bude problém jinde než v papíru. Vždy a všude je řešením Foma GDL v rozumném ředění(řekněme 1+4).
#4
Publikováno 26 March 2009 - 15:46:00
Stojím si za tím, že chyba papírů to nebude. Mám odběratele, kteří tvrdí, že se jedná o výborný materiál a jeho zčernání je opravdu vysoké. Samozřejmě lze obecně očekávat, že matný povrch vykazuje nižší Dmax než povrch lesklý.
K tvorbě závoje je nutné připomenout, že výrobce doporučuje použití tmavěčerveného filtru v kombinaci s 15W žárovkou a vzdáleností svítidla a citlivého materiálu je min. 1m.
Doporučuji nahlédnout do datasheetu na mých stránkách a počkat na odezvu ostatních.
#5
Publikováno 26 March 2009 - 16:19:02
#6
Publikováno 26 March 2009 - 18:22:28
Co se vývojky týče- do teď jsem vždy dělal jen s Ilford MG. Teď jsem si pořídil Amaloco 6006, tak sem zvědav. BTW- kde se dá ta GéDéeLka sehnat? U Škody sem se ptal a tvářili se dost zděšeně...
#7
Publikováno 26 March 2009 - 19:03:10
#8
Publikováno 26 March 2009 - 21:55:14
Matné papíry nemají obecně šťavnatější podání, tedy jedno z možných vysvětlení proč se ti výsledek nelíbí.
Dělal jsem na fomu lesk a energickou vývojku nepoužívám. Mohu potvrdit, že černá je černá a světla se při schnutí trochu zatáhnou. Počítat s tím při expozici papíru a volání.
Zkus přidat gradaci, pohybovat s papírem ve vývojce. Nevolat méně než 1 minutu.
#9
Publikováno 26 March 2009 - 23:29:20
#10
Publikováno 27 March 2009 - 08:30:22
S vyvoláváním kratším než 1 minutu bych byl ale opatrný! Naopak, tyto papíry mají naprosto specifikou emulzi, nikdo jiný už podobnou nevyrábí. Je velmi tlustá a má velmi vysoký obsah stříbra (ve srovnání s ostatními výrobci bych řekl extrémní obsah stříbra). Chová se tedy úplně jinak, než běžné papíry. Než se všechny zárodky obrazu vyvolají, trvá to opravdu dlouho. A než vyvolávací látky proniknou celou tloušťkou polevu, to taky chvíli trvá. Absolutní minimum jsou 3 minuty! Doporučuji to "máchat" tak 5 minut a nezapomenout na pohyb. Amaloco 6006 je rozhodně dobrá volba - energická, dobře kryje, nizký závoj. Jen počítej v této kombinaci s chladným tónem obrazu, vývojka je neutrální a papíry studené. GD-L je myslím mírně teplejší, tak by to mohlo dávat neutrálnější výsledky (jestli se tedy nepletu). Ale nelze očekávat, že se jakoukoliv teplou vývojkou přesuneš z vyloženě studeného podání papírů do teplého, toho dosáhnout nelze. Dostaneš se tak o jeden stupeň do teplého tónu, tedy do neutrálního podání (toto samozřejmě platí i pro jiné materiály a platí to i naopak, když chceš z teplého papíru udělat studený - jeden stupeň vývojkou ovlivníš, víc ne). Kdo chce teplý tón u Fine Print, pak tónování je jediná volba. A tento papír se dá opravdu dobře tónovat!
Ještě malá poznámka: nezapomeň je pořádně vyprat, obzvlášť matný povrch si to vyžaduje!
#11
Publikováno 27 March 2009 - 11:47:46
to sou všechno věci, který zněj mejm uším úplně skvěle - extra vobsah stříbra, úplně jiná emulze, starej typ emulze.... určitě chci dát už jenom kvůli tomuhle těm papírům šanci, navíc přítel jediný dobrý značky už z principu nejsem, ale bude to asi delší proces - no nic, ty nejlepší věci přece vždycky dlouho trvaj a něco stojej a peníze to zdaleka vždycky nejsou. zrovna teď sem se "dlouhodobějc" trápil s jednim zapomenutym typem filmu a nakonec to stálo víc než za to
#12
Publikováno 27 March 2009 - 13:49:27
#13
Publikováno 27 March 2009 - 14:15:37
Přesně přesně, mně to taky zní víc než dobře a slyšel sem na ně samou chválu... první zkušenost byla trochu rozčarovávající, leč asi si je budu muset pořádně ošahat...! pro začátek zkusim otočit světlo do stropu, ale asi by to fakt chtělo tmavější filtr. pravda že sem to ve vývojce máchal určitě dýl než minutu, ale rozhodně ne 5! spíš bych řek tak 2, tak to je taky možnej problém. jinak s miskou samosebou pohybuju a peru je tak aspoň hodinku, což je doufám dostačující. v každym případě děkuji všem za věcné připomínky.
ja na ne svitim neprimym svetlem z blikacky na kolo a je to v pohode, volam je v Multigrejdu a obraz mi prijde neutralni. Volam cca kolem 3 minut, prerusuju minutu a ustaluju min. 3 minuty...
Ale zas na druhou stranu - PR typu super extra obsah stribra, emulze jako za stara - ja nevim, usim to zni libe, ale proste nevim...musel by na to udelat poradny test, jinak tomu neuverim
#14
Publikováno 27 March 2009 - 15:45:49
K množství stříbra v emulzi mohu říct jen to, že tlumočím informaci od výrobce. Sám nejsem schopen něco takového ověřit nebo změřit. Ale s tloušťkou emulze bych řekl nemůže být pochyb - vzhledem k tomu na jakých mašinách tu emulzi polévají. Tato technologie byla překonaná a dnes už se používají jenom vertikální rychloběžné mašiny. Prostě polevací stroj s horizontálním polevem tenkou vrstvu neudělá, to fakticky není možné.
Mám trochu zkušenost z doby kdy jsem pracoval v jedné nejmenované fabrice na nejmenovaný produkt a v rámci inovace se tam zavádělo nanášení vrstvy "antistatického sajrajtu" na výrobek (slovo "sajrajt" jsem použil úmyslně, protože jsem viděl náhodou docela utajovaný bezpečnostní list). Když se aplikace prováděla v horizontální poloze výrobku, opravdu vznikla tlustá vrstva, tak se ti inženýři snažili tu vrstvu ztenčit. To "svinstvo", co tam dělníci z důvodu vaporizace denně dýchali (a že se to fakt fest odpařovalo - po půl roce bylo vše v hale pokryté vrstvičkou slizu, který byl posléze identifikován jako antistatikum), poté začali nanášet vertikálně s velkými ovacemi, protože se tak znatelně snížila spotřeba drahé chemie a navíc pak výrobek nebyl na omak takový upatlaný. Teď mě ovšem napadá ... z toho bych mohl, dle mého selského rozumu odvodit, že větší množství emulze které se poleje na jednotku plochy bude obsahovat také větší množství stříbrných krystalů na jednotku plochy. Ale to je jen moje teorie, v technologii výroby fotografických materiálů se totiž nevyznám!
Folkenstein:
2 minuty vyvolávání jsou podle mého jednoznačně málo. Co se týká praní, hodina by měla stačit.
#15
Publikováno 27 March 2009 - 17:01:19
Co když ta jiná technologie je příčinou proč se nedaří tak jak by se dařit mohlo? logicky jsou dvě řešení - výrobce používá marketingové fígle a vymýšlí si...nebo je to prostě jiné...a tudíž s tím neumíte pracovat. Na výrobce se zodpovědnost za výsledek přesunuje snadněji... Osobně bych to viděl tak půl na půl - technologie je jiná - ale nikoliv implicitně lepší protože jiná, a zároveň tím, že je jiná, trvá délo zvládnout zpracování.
#16
Publikováno 27 March 2009 - 17:16:52
#17
Publikováno 26 June 2009 - 07:37:07
#18
Publikováno 26 June 2009 - 10:20:31
take me prislo ze dost dojizdi, druhy den jsem byl dost prekvapenVe vodě vypadalo vše OK, ale po uschnutí papíry hodně dojely.
#19
Publikováno 26 June 2009 - 12:42:18
#20
Publikováno 26 June 2009 - 12:43:50
A nemohlo by to být nedostatečným ustálením vzhledem k tloušťce emulze? Co nechat ten parpír v ustalovači trochu déle poležet?
pouzivam Amaloco X55 - nechavam to tam vzdy aspon 3-4 minuty...
#21
Publikováno 26 June 2009 - 13:04:11
Tím ovšem netvrdím, že ten papír trochu nedojede (na druhou stranu ale myslím, že to není o moc víc než u jiných výrobků).
#22
Publikováno 26 June 2009 - 13:06:35
#23
Publikováno 26 June 2009 - 13:06:56
#24
Publikováno 26 June 2009 - 13:21:01
Tento materiál opravdu potřebuje zvláštní zacházení!!! A za toto se vám potom náležitě odvděčí
#25
Publikováno 26 June 2009 - 13:24:21
z obecného hlediska to je zajímavé - jakoby se dala ustalovánímU tohoto papíru, s kterým pracuji velmi rád, je tento jev normální. Když mám fotku trošku světlejší nechám v ustalovači 3 až 4 minuty a po usušení bude akorát. Když už je akorát tak ustaluji minimálně 10 min nebo i dýl. Ztmavne minimálně. Používám Fomafix.
(které snad původně němělo mít viditelný vliv nikdy na nic)
dotvořit fotografie
možná že je to to místo, kdy někdy ten snímek dojde víc, jindy míň a celé je to závislé jenom na vyčerpanosti ustalovače a ev. době, po kterou tam byl snímek ponechán
no chystám se nalít dvě misky, na ustalování dvoulázňové, tam se to zastabilizuje
ale u příliš světlé fotografie to jistě vyzkouším, dvě minuty v jeté ustalovací lázni, prát a uvidí se
#26
Publikováno 26 June 2009 - 13:42:05
#27
Publikováno 26 June 2009 - 13:43:49
#28
Publikováno 26 June 2009 - 15:08:14
P.S. Fomafix (rychloustalovač) 10 min - s klasickým ustalovačem budu ustalovat jak dlouho? No fuj, to fakt ne.
#29
Publikováno 26 August 2009 - 13:26:28
Hned z první várky, která přišla ke Škodovi jsem koupil dvě balení - 24x30 a 30x40. Nejprve jsem dělal s těmi 24x30 a ten papír mě naprosto okouzlil. Nádherné tóny a hlavně velmi příjemný povrch, takový skoro sametový.
Nemile jsem byl však překvapen, když jsem nyní otevřel to větší balení. Sametový povrch je tentam a místo něj spíše jemný šmirgl-papír. Dost by mě mrzelo, kdyby takové byly i další várky. Ty původní byly staršího data ještě bez loga ADOX - várka s číslem Em: 710730, druhá (horší) již s nálepkou a logem pak Em:81o816.
Mohl by to púrosím někdo porovnat se svým balením?
#30
Publikováno 27 August 2009 - 13:05:51
#31
Publikováno 24 November 2009 - 11:23:04
Jen si nejsem jistý tím osvětlením.Mám v komoře hustý oranžový filtr pro multigradační papíry.Mohu jej použít i pro ty adoxy nebo musím pořídit ten tmavě červený? Já se domnívám,že by to použitelné mělo být.
#32
Publikováno 24 November 2009 - 11:43:56
#33
Publikováno 24 November 2009 - 11:59:24
#34
Publikováno 24 November 2009 - 12:10:02
#35
Publikováno 24 November 2009 - 12:44:40
Mám dotaz na uživatele Adox Vario Frint FB v matné verzi.
Hned z první várky, která přišla ke Škodovi jsem koupil dvě balení - 24x30 a 30x40. Nejprve jsem dělal s těmi 24x30 a ten papír mě naprosto okouzlil. Nádherné tóny a hlavně velmi příjemný povrch, takový skoro sametový.
Nemile jsem byl však překvapen, když jsem nyní otevřel to větší balení. Sametový povrch je tentam a místo něj spíše jemný šmirgl-papír. Dost by mě mrzelo, kdyby takové byly i další várky. Ty původní byly staršího data ještě bez loga ADOX - várka s číslem Em: 710730, druhá (horší) již s nálepkou a logem pak Em:81o816.
Mohl by to púrosím někdo porovnat se svým balením?
Nechci to tady zaplevelovat, ale doplním k tomu, že adox se možná snaží být retro i v této věci. Co jsem četl, bylo prý dříve běžné, že stejně označené papíry měly v různých formátech různý povrch, konečně pro větší zvětšeniny to může být výhoda - rozbije se zrno.
#36
Publikováno 24 November 2009 - 12:51:47
Jo, 50x60 zatim maji. Ale jen nabrali velke zasoby a uz ctvrt roku vaznou dodavky a nikdo nevi kdy prijdou dalsi, muze se tedy stat ze maji na sklade posledni balik. Resil jsem to jeste s jednim dovozcem a stejny problem. Ony ty dodavky asi nekdy dojdou, jen se nevi kdy, coz je treba pro me kdyz potrebuju delat do skoly pomerne zasadni problem. Jak jsem rekl, papiry jsou to super, ale aby se ti pak nestalo ze si na ne zvyknes a ony nebudou k dostani.Díval jsem se na stránky fotoškody a tam je mají skladem.
#37
Publikováno 25 November 2009 - 11:29:41
Jo, 50x60 zatim maji. Ale jen nabrali velke zasoby a uz ctvrt roku vaznou dodavky a nikdo nevi kdy prijdou dalsi, muze se tedy stat ze maji na sklade posledni balik. Resil jsem to jeste s jednim dovozcem a stejny problem. Ony ty dodavky asi nekdy dojdou, jen se nevi kdy, coz je treba pro me kdyz potrebuju delat do skoly pomerne zasadni problem. Jak jsem rekl, papiry jsou to super, ale aby se ti pak nestalo ze si na ne zvyknes a ony nebudou k dostani.Díval jsem se na stránky fotoškody a tam je mají skladem.
V tom případě je to ale zásadní problém...Tak teď nevím,jestli to má tedy cenu vůbec zkoušet. Ach jo Každopádně díky za podstatnou informaci.
#38
Publikováno 26 November 2009 - 16:54:25
Produkce těchto materiálů je na mnoho let dopředu zaručena (musí se prostě zaplatit investice vynaložené do zavedení výroby), ale k nám se nedostane
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních