Dojíždění papírů
#1
Publikováno 27 březen 2009 - 09:49:43
#2
Publikováno 27 březen 2009 - 09:55:15
jinak ještě k těm proužkům - záleží pod jakým světlem je pozoruješ. při umělém osvětlení nemusíš přechody černé mezi proužky pozorovat, pak s tím vyjdeš na denní světlo a ejhle, najednou tam nějaké drobné rozdíly vyskočí. to by taky mohl být důvod, proč se ti večer vše zdá tak nějak ok a ráno máš snímky přepečené. ale rozhodně to není nijak dramatická změna.
#3
Publikováno 27 březen 2009 - 09:59:00
#4
Publikováno 27 březen 2009 - 10:09:34
zde klikni
od tý doby co dělám na kentmere a adox to nesleduju, nebo prostě už podvědomě svítím míň
#5
Publikováno 27 březen 2009 - 10:27:38
ale je pravda, žese s tim dá naučit počítat. rád to ale rozhodně nemam
#6
Publikováno 27 březen 2009 - 10:27:56
Jinak je to tedy spíš problém fomy? Ostatní papíry ten efekt nemají tak výrazný? Jestli jo, tak snad raději budu používat něco jiného, třeba ilford, ač je dražší. Ve výsledku by pro mě byl levnější, protože co já už toho druhý den vyházel...
#7
Publikováno 27 březen 2009 - 10:29:45
#8
Publikováno 27 březen 2009 - 10:35:01
#9
Publikováno 27 březen 2009 - 10:37:07
Takový druh napětí v sobě člověk vytváří
#10
Publikováno 27 březen 2009 - 10:39:34
#11
Publikováno 27 březen 2009 - 10:45:54
Já rozsvěcím ihned po namočení do ustalovače. V tom ustalovači asi bude nějakej háček tam by se veškerý tmavnutí mělo zastavit nebo ne?
#12
Publikováno 27 březen 2009 - 10:50:18
dry co?????
#13
Publikováno 27 březen 2009 - 10:53:48
Nevěřím, že je to Fomou. Nebo jsem diltenat a to, o čem píšte, jen nevidím. Ty papíry do rána trochu ztratí kontrastu to ano, ale že by černaly?
Já rozsvěcím ihned po namočení do ustalovače. V tom ustalovači asi bude nějakej háček tam by se veškerý tmavnutí mělo zastavit nebo ne?
Souhlasím, dělám téměř od začátku na Fomy bromy 131, trošku to ztratí šťávu a stíny, ale s tím počítám. Nic divného se něděje....Na srazu to Pavlíku prodebatíme, dáme po kalíšku a bude faň.
#14
Publikováno 27 březen 2009 - 11:04:01
#15
Publikováno 27 březen 2009 - 11:18:59
#16
Publikováno 27 březen 2009 - 11:27:05
#17
Publikováno 27 březen 2009 - 11:30:01
#18
Publikováno 27 březen 2009 - 11:30:23
Škoda, protože Dektol má tón jemně do hněda a opravdu hlubokou černou. Tipuju, že typově odpovídá oné energické GD-L.
A na papírech to podlě mě až tak moc nezáleží, zkoušel jsem Fomy i Adoxy a oba se chovali v tomto směru stejně.
#19
Publikováno 27 březen 2009 - 11:39:16
používám dražší ustalovač a tak mu dopřejvám přerušovač čerstvý pokaždé
obrázek v přerušovači nechávám tak půl až jednu minutu
#20
Publikováno 27 březen 2009 - 11:54:43
Jako ještě než rozsvítím? To dnes chci zkusit. Nechám to tam prostě deset minut a hotovo Snad u toho neumřu A pak vypotřebuju tři vany na vyprání. Uvidíme co se stane
já jsem sice proti Vám uplný temnokomornický dítě, ale tento problém se mi zatím nestal, kromě klasického uschnutí papíru a tím malinkému tonovému posunu. Rosvítím si nejdřív po 3 min v ustalovači. Mám pocit, že po krátkým přerušení a eště jen vodou by mohlo dojít k tomu, že nasáklá vývojka v emulzi po rozsvícení a a po krátkém ustalení by mohla dojet. ikdyž to by se projevilo hned a ne až druhý den. Jenže pokud se toto děje při zachování stejného postupu nově, pak je to záhada.
#21
Publikováno 27 březen 2009 - 12:00:26
Tak jako tak mi z této debaty vychází, že musí existovat nějaká proměná, která to způsobuje. Je tu až příliš velký rozptyl toho, jak komu papíry při schnutí pracují. A už to, že existují nejenom krajní body, ale celá škála síly problému napovídá, že celá věc bude způsobena něčím, co si fakt zaslouží odhalení :) Asi zkusím udělat jednu věc a to přemluvit admina, aby u mě doma vyrobil zvětšeninu. Tím se dá dost věcí vysledovat.
#22
Publikováno 27 březen 2009 - 12:12:39
#23
Publikováno 27 březen 2009 - 12:28:18
Multigrejd minimálně 3-4 min. poté minimálně minutu v přerušovaču a 10 min v ustalovaču. U zkoušek to trochu krátím ustalovač cca 3- 4 minutky a šup s tým do mikrovlny. pak to výtáknu, dám si po kalíšku, kóknu na to, vidím že je to dobré. No tož tak to dělám a foma 131 sú O.K.
Tož tak.
#24
Publikováno 27 březen 2009 - 12:45:02
u toho ustalovače je to asi málo, co?
#25
Publikováno 27 březen 2009 - 12:45:09
#26
Publikováno 27 březen 2009 - 12:47:40
pokud to nechám ve vývojce dýl jak půl minuty tak to mám jak botu?
Ypresi, pokud si správně exponoval, tak to můžeš mít ve vývojce jak dlouho chceš. Papír se nepřevolá. Ale musíš ho dovolat. Takže si dej do komory minutku, nechávej to tam ty minimálně tři minuty u barytu a tak minutu u RC a dělej to pokaždé stejně. Jestli to máš černé jak bota, máš přeexponováno!
#27
Publikováno 27 březen 2009 - 12:59:19
#28
Publikováno 27 březen 2009 - 13:02:41
#29
Publikováno 27 březen 2009 - 13:16:15
#30
Publikováno 27 březen 2009 - 13:37:34
#31
Publikováno 27 březen 2009 - 13:46:10
#32
Publikováno 27 březen 2009 - 13:56:31
já jsem předevčírem vzal sebou přítulku a celou dobu do mne hučela že nechápe co mi na tom tak trvá že se s tím zbytečně camrámJá si čím-dál-tím víc myslím, že odbývám to praní. Budu manželku muset přesvědčit, že to až takový mrhání není .)
#33
Publikováno 27 březen 2009 - 14:00:36
#34
Publikováno 27 březen 2009 - 14:07:18
#35
Publikováno 27 březen 2009 - 14:13:25
třeba já bych to na nijaký procenta převádět neuměl - nemám to tady, ale pracuju v osvitových číslech kde deset vteřin je asi číslo "8"(?) v prostředním režimu mých mechanických hodin - tak nastavím kousek před "7" - ale já zvětšování tak neřeším, je možný že krajináři to potřebujou na 5 procent přesněJeště dotaz. Když se tedy to "uschnutí" uvádí kolem 10-15 procenty - jakým způsobem je to aplikováno na čas? 10 sekund - 10 procent je něco jiného v klasických číslech a něco jiného v osvitových.
ta doměnka, že to "něco" způsobuje a není to konstantní je zajímavá - jedna proměnná mě napadá - doba, teplota, (ne) častý pohyb vody kolem fotografií při praní - tohle vzhledem k rozdílné teplotě vody léto/zima
nyní - voda ze studně je kolem 6°C to dělám tak, že snímek dám postupně do třech misek(během jedný hodiny) s vodou kolem 16°C a pak to dám na chvíli proudit do tý studený, snad mi fotky za pár let nevyblednou
#36
Publikováno 27 březen 2009 - 14:21:30
No, zrovna u těch 131 píšou že kvalita přerušovacího procesu má vliv na stabilitu obrazu.
ano, dělal jsem asi dvakrát na tyhle papíry a přerušoval jsem podle zvyku obyčejnou vodou, nebo tím slabým roztokem- už nevím a výsledek fatální do koše = tyhle papíry přerušovat řádně a nevyčerpaným roztokem
#37
Publikováno 28 březen 2009 - 18:29:16
Včera jsem změnil postup. Přerušoval jsem citronovkou, silnější než obvykle, po dvě minuty. Fomafix P je pomalejší (test s filmem mi trval pět minut i u čerstvého), takže jsem fotku nechával v ustalovači bez rozsvícení deset minut. Poté ještě pár dalších minut navíc během čehož jsem si připravoval další fotku. Fotky jsem postupně házel do umyvadla, které pomalu utíká, dopouštěl jsem vodu. Ležely v něm tak tři hodiny s asi šestkrát vyměněnou vodou. Poté jsem je ještě dal prát do průtokové pračky na dvacet minut, přidal sodu a nechal se sodou stát dalších dvacet minut. Následně jsem je ještě osprchoval vlažnou vodou. Výsledek? Fotky se téměř nehnuly, tedy max tak o 3 procenta, což je spíš rozdíl mokrá/suchá. Problém tedy byl zřejmě buď ve špatném přerušení, ustálení(tedy svícení během ustalování), či špatném praní. Dost bych věřil tomu, že ve všem zároveň :) Díky všem za pomoc, já su tak šťasné! :)
#38
Publikováno 28 březen 2009 - 18:31:42
sodu?Hola hola.
Včera jsem změnil postup. Přerušoval jsem citronovkou, silnější než obvykle, po dvě minuty. Fomafix P je pomalejší (test s filmem mi trval pět minut i u čerstvého), takže jsem fotku nechával v ustalovači bez rozsvícení deset minut. Poté ještě pár dalších minut navíc během čehož jsem si připravoval další fotku. Fotky jsem postupně házel do umyvadla, které pomalu utíká, dopouštěl jsem vodu. Ležely v něm tak tři hodiny s asi šestkrát vyměněnou vodou. Poté jsem je ještě dal prát do průtokové pračky na dvacet minut, přidal sodu a nechal se sodou stát dalších dvacet minut. Následně jsem je ještě osprchoval vlažnou vodou. Výsledek? Fotky se téměř nehnuly, tedy max tak o 3 procenta, což je spíš rozdíl mokrá/suchá. Problém tedy byl zřejmě buď ve špatném přerušení, ustálení(tedy svícení během ustalování), či špatném praní. Dost bych věřil tomu, že ve všem zároveň Díky všem za pomoc, já su tak šťasné!
#39
Publikováno 28 březen 2009 - 18:34:01
#40
Publikováno 28 březen 2009 - 18:44:45
to jako na nějaké dodatečné ustálení?Sodu na praní, rada od Danyho.
já teda papíry hážu na odmočení do misky se zobáčkem v jednom rohu a tam pomalu proudí voda z kohoutku - takže bych měl přidat tu sodu do té vaničky?
#41
Publikováno 28 březen 2009 - 18:47:09
#42
Publikováno 28 březen 2009 - 18:50:52
Vždycky si koupím citronku, kterou vždycky stříknu do misky a zaleju vodou, ta flaštička mi vydrží tak měsíc, to je investice zanedbatelná. Mělo by to být kyselý, což je. Baryty v tom nechám minutu, pak tak 3 minuty v ustalovači, jo a ten ředím řadší míň než 1+9. Se stálostí problém nemám.
A s tím světlem, určitě radši tmavší filtr, žárovku jen tak 15W (myslím, že rozdíl proti 40W s filtrem moc nepoznám, zato papíry určitě...) a svítit někam do kouta. V komoře mi stačí vidět, kam šahám... Fotku nebo zkoušku kontroluju na normálním světle...
#43
Publikováno 28 březen 2009 - 18:53:27
#44
Publikováno 28 březen 2009 - 19:45:34
#45
Publikováno 28 březen 2009 - 20:07:23
strhnout z papíru? vysvětli, co tropíš....Štve mě ta slintací páska pač mi nejde strhnout z papíru a mám dodrbaný okraje.
#46
Publikováno 28 březen 2009 - 20:31:37
#47
Publikováno 28 březen 2009 - 20:58:11
#48
Publikováno 28 březen 2009 - 21:03:17
no tož přece když chci napnout baryt ,musím ji přilepit na sklo.slintací páska rtreaguje na vlhko tož když dám fotku po praní na sklo tož je mokrá ne??a jak zaschne tak ze skla slintačku strhnu v klidu,ale z papíru kousek jde a kousek nee
hm, sem si to myslela, že tropíš nějakou nepřístojnost
U barytu je potřeba při zvětšování ponechat větší okraj kolem obrázku, abys potom mohl slintací pásku odříznout a kojlem obrázu ti ještě nějaký okraj zbyl, pokud ovšem stojíš o to, mít nějaký okraj...
#49
Publikováno 28 březen 2009 - 21:05:12
#50
Publikováno 28 březen 2009 - 21:11:46
To asi nepůjde...jediné řešení maximálního využití papíru, resp. vyhnout se slintací pásce, by byla leštička (ale asi omezené formáty a musí se to umět - určitě už se to tu řešilo), a nebo naválečkovat fotku na sklo emulzí dolů (ale musí být sklo v supr stavu) - ani nevím, jestli se tyto metody tady někomu daří...ale jo neboj okraje se tvoří oříznou to pujde ,jen jsem myslel že to třeba sloupnu
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních