Přejít na obsah


Fotka

hledám kontrastni kombinaci film/vývojku


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
18 odpovědí na toto téma

#1 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 11 duben 2009 - 10:00:24

Vážení, toto není žádný vtip. Vím, že většinou lidé hledají film se obrovským rozsahem a pružností, s detaily ve stínech atd... Poraďte mi však film nebo vývojku (resp. jejich kombinaci) s naopak co nejmenší pružností nebo dynamickým rozsahem.
Raději nějaký málo citlivý. Podle toho, co jsem zatím vypátral by to mohly být některé filmy s citlivostí 25 ASA. Z vývojek snad AM50.
  • 0

#2 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 11 duben 2009 - 15:14:45

25 asa dělá rolleipan a rozhodně se nedá mluvit o špatným nebo průměrným filmu.
Spíš Fomapan 200T exponuj jako 800 a pak ho na tech 800 navolej v Rodinalu 1+20 . To je tisíckrát ověřená cesta do pekel, horší kombinaci neznám. Je to jen černá a bílá v rávoji zrna. a když při ustalování rychle změníš teplotu...třeba naleš horkej a pak rovnou vychlazenej ustalovač tak se ti z emulze ještě odloupou malinký částečky který pak dělají černý malý tečky na fotce
  • 0

#3 prowler

prowler

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 553 příspěvků(y)
  • LocationTrnava, SVK
Reputace: 13

Publikováno 11 duben 2009 - 15:24:42

a nakoniec by si ešte mohol negatív prebehnúť trochu šmirglom :?:
  • 0

#4 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 11 duben 2009 - 15:31:18

a nakoniec by si ešte mohol negatív prebehnúť trochu šmirglom :?:


Náhodou to nevypadá špatně...ještě když je emulze mokrá tak jí "Seškrábat" šmirglem po okrajích fotky, pak to vypadá jako takový rámeček.Když se to podaří. Líp se to ale dělá na plocháčích třeba 13x18
  • 0

#5 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 11 duben 2009 - 17:14:32

Asi jsem se špatně vyjádřil. Nehledám cestu, jak film zprasit. Hledám cestu, jak řídit tonalitu již v negativním procesu. Hledám náročný film/vývojku s krátkou HD křivkou na místo filmu, který je možné exponovat +/- 1 EV a výsledek je skoro stejný (jako např. FP4+).
  • 0

#6 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 11 duben 2009 - 18:02:48

no tak FP4+ je docela měkejš. Opravdu stále doporučuju Fomapan 200T Je to extra tvrdej negativ A co se týče tvrdýho vyvolání tak běž po vývojkách který pracujou rychlým časem. Např ILFORD ID-11 (Kodak D-76) při 30°C ti z fomapanu 200 udělá jen černou a bílou. Jak říkáš "krátkou křivku" .Je taky dobrý ten film podexponovat a pak navolat. Nebo ještě mám ověřený, tím dělám reprodukce perokresby, vyvolat ten film ve tvrdý vývojce na papír... 3-4 minutky
  • 0

#7 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 12 duben 2009 - 08:40:28

Tohle jsem asi od začátku špatně interpretoval.
Chci mít na negativu více odstínů než dva - černou a bílou. Změřím dejme tomu dopadající světlo, s tím, že v této oblasti budu mít normálně bohatou šedou škálu - řekněme obličeje lidí, které fotografuji. Ale zároveň potřebuji, aby pokud mají dejme tomu tmavé kabáty nebo šaty, aby tyto byly černé bez kresby. Myslím, že to není otázka pouhého kontrastu. Řekl bych, že se to snáze dosahovalo na starších filmech. Ty dnešní moderní obsáhnou příliš mnoho a je to dost zápas to pod zvětšovákem zakrýt.
  • 0

#8 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 12 duben 2009 - 09:05:32

Fuli neopan acros. Má extrémně hlubokou černou barvu a světla jsou přitom prokreslený. fotil jsem s tím "tu fotku tady v pravo" http://e-umeni.cz/dilo.php?ID=10817
  • 0

#9 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 12 duben 2009 - 09:07:04

On je moderní film a moderní film. Fomapan 200, jak už bylo zmíněno, neobsáhne na rozdíl od filmů klasických vůbec nic. Už se mi stalo, že jsem sháněl nouzově svitek - myslím v Dvoře Králové. Měly je akorát v nějaké drogerii, a byl to zmíněný fomapan 200. Jaká smůla. Vyvolával jsem v dvourostokové metolové vývojce, druhá lázeň boraxová, a i tak to bylo znatelně kontrastnější, než slušné filmy. V běžné vývojce k ničemu. Jak jen může někdo prohlásit, že je to nejlepší film od fomy... :?:
  • 0

#10 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 12 duben 2009 - 09:29:37

Já tedy nevím,ale podle mého názoru a zkušeností je pro požadovaný výsledek / např. ty černé kabáty + tonálně neošizené obličeje/ vhodných několik různých postupů :
1/ adekvátní světlo / v interiérech vcelku slušně dosažitelné různým stíněním a pod./
2/ lekhý push/ +1/ + odpovídající expozice spíše trochu méně než na střední šedou,řekněme rovnou na běžně světlý obličej + stock
3/ než ten acros bych tedy rozhodně doporučil spíše deltu 100,která je podle mého názoru výrazně kontrastnější / když bych tedy chtěl tu menší citlivost/ + stock
4/ případné použití barevného filtru + odpovídající barvy hader
5/ split s maskováním + některý z předchozích bodů - podle mého názoru ideální

Takovou tu vyloženě přirozenou unifikovanou tonalitu měním dost často,dá se říct že skoro pořád a nemám s tím problém.S 25 ISO neporadím.
  • 0

#11 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 12 duben 2009 - 09:31:40

On je moderní film a moderní film. Fomapan 200, jak už bylo zmíněno, neobsáhne na rozdíl od filmů klasických vůbec nic. Už se mi stalo, že jsem sháněl nouzově svitek - myslím v Dvoře Králové. Měly je akorát v nějaké drogerii, a byl to zmíněný fomapan 200. Jaká smůla. Vyvolával jsem v dvourostokové metolové vývojce, druhá lázeň boraxová, a i tak to bylo znatelně kontrastnější, než slušné filmy. V běžné vývojce k ničemu. Jak jen může někdo prohlásit, že je to nejlepší film od fomy... :)


Ech no, s tím že T200 neobsáhne na rozdíl od filmů klasických vůbec nic bych si tedy dovolil vehementně polemizovat. Problém toho filmu tkví jednoznačně mezi vývojnicí a podlahou. Zkrátka je to potvora a musí se jen vědět jak na něj. Goro má na T200 perfektní zvětšeniny z negativů exponovanejch za letního poledního slunce, po nějakým ´dábelským kotrastu ani stopy. Požadavek přesnýho zpracování bych nepovažoval za vadu materiálu.
  • 0

#12 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 12 duben 2009 - 09:43:51

Tohle jsem asi od začátku špatně interpretoval.
Chci mít na negativu více odstínů než dva - černou a bílou. Změřím dejme tomu dopadající světlo, s tím, že v této oblasti budu mít normálně bohatou šedou škálu - řekněme obličeje lidí, které fotografuji. Ale zároveň potřebuji, aby pokud mají dejme tomu tmavé kabáty nebo šaty, aby tyto byly černé bez kresby. Myslím, že to není otázka pouhého kontrastu. Řekl bych, že se to snáze dosahovalo na starších filmech. Ty dnešní moderní obsáhnou příliš mnoho a je to dost zápas to pod zvětšovákem zakrýt.


Také jsem tě moc nepochopil. Co chceš přesně udělat? To co asi popisuješ můžeš dosáhnout na čemkoliv, jen to tak musíš exponovat. Obličej do světla, tělo do stínu. Exponovat na světla a třeba ještě o 1EV podexponovat. Tak dostaneš slabší, ale ještě prokreslený obličej a to co bylo ve stínu je už černá bota, zvláště když bude mít osoba černé džíny a košili.

Vývojka, která zas až tolik nevyužívá citlivost, aby ti ze stínů něco nevytáhla. Standart je D-76 a pak bych šel níž. Zapomenout na Microphen, FX - 4 ..atd. Pokud chceš grafické věci tak nějakou tvrdou vývojku.

Další možnost kašlat na volání filmu a zvětšovat přes masky. Obličej normální nebo měkká gradace, ostatní tvrdá gradace.

Pokud chceš vše tvrdé a zrnité, koupit si reprografický film a kinofilmové políčko na něj zkopírovat. Podle toho jak chci mít výsledek tvrdý lze kopírovat několikrát.

To jsou myslím cesty.
  • 0

#13 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 12 duben 2009 - 10:15:05

děkuji za rady (např. premovi), to je co jsem potřeboval

Je mi jasné, že se dá lecos nahnat pozitivní cestou (např. zmíněný split-grade), ale řekl bych, že je dobré začít již na negativu. Samozřejmě mohu exponovat více na světla (podexponovat), ale šlo mi právě o ten typ filmu, který na to dobře reaguje. Souhlasím i s tím, že základem je to "správné světlo", možná ho jen nedokážu vyčíhat. Ale přijde mi, že někteří autoři jako by používali úplně jiný postup (a tipoval bych to na neg. proces) než já. Chtěl jsem sem vložit nějakou ukázku, ale většina jich je v knížkách (např. Jiří Toman). Některé fotky Tomáše Bicana (tomasbican.cz) k nim ale také patří.

hm, barevné filtry asi také dost pomůžou, pořád sem se k nim nějak nedostal
  • 0

#14 MR

MR

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 94 příspěvků(y)
  • LocationZpupná Lhota
Reputace: 284

Publikováno 12 duben 2009 - 16:06:06

koukal jsem na toho Bicana, ale chtělo by to vidět na papíře, na netu to vypadá vždycky jinak a není problém úpravou tonality dosáhnout čehokoli. osobně si myslím, že ten požadovaný výsledek zaručí spíše citlivý film a krátký čas, než film málo citlivý
  • 0

#15 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 14 duben 2009 - 08:00:17

On je moderní film a moderní film. Fomapan 200, jak už bylo zmíněno, neobsáhne na rozdíl od filmů klasických vůbec nic. Už se mi stalo, že jsem sháněl nouzově svitek - myslím v Dvoře Králové. Měly je akorát v nějaké drogerii, a byl to zmíněný fomapan 200. Jaká smůla. Vyvolával jsem v dvourostokové metolové vývojce, druhá lázeň boraxová, a i tak to bylo znatelně kontrastnější, než slušné filmy. V běžné vývojce k ničemu. Jak jen může někdo prohlásit, že je to nejlepší film od fomy... :roll:


Ech no, s tím že T200 neobsáhne na rozdíl od filmů klasických vůbec nic bych si tedy dovolil vehementně polemizovat. Problém toho filmu tkví jednoznačně mezi vývojnicí a podlahou. Zkrátka je to potvora a musí se jen vědět jak na něj. Goro má na T200 perfektní zvětšeniny z negativů exponovanejch za letního poledního slunce, po nějakým ´dábelským kotrastu ani stopy. Požadavek přesnýho zpracování bych nepovažoval za vadu materiálu.



No tož dobře, vím že to jde. Však jsem to ve dvou lázních také zvládl. Ale shodneme se, že je to hrozná potvora :roll:
  • 0

#16 Kubikula

Kubikula

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 919 příspěvků(y)
Reputace: 11

Publikováno 14 duben 2009 - 15:42:54

Měl jsem to štěstí vidět, prezentaci fotografií Tomáše Bicana a černá jim opravdu nechybí. Třeba by nebylo špatné ho kontaktovat a promluvit s ním.

Co se týká T200, na setkání v Nedvědici jsem měl velmi tonálně srovnané noční fotografie. Jsou to počáteční pokusy a krátkodobá práce s pro mě novým objektivem, vývojkou (Pextral) a filmem. Píšu to pro to, že se to prostě docela dobře dá. Pomohl jistě formát 8x10“. Byl bych rád kdybych ještě ten film sehnal, protože v tomto formátu geniálně nahrazuje TMax400 za laciný peníz.

Jinak v nižší citlivosti PanF dává razantní gradaci a zajímavou tonalitu. Líbí se mi to třeba na struktury starých fasád při šedivém světle.
  • 0

#17 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 14 duben 2009 - 16:17:30

Měl jsem to štěstí vidět, prezentaci fotografií Tomáše Bicana a černá jim opravdu nechybí. Třeba by nebylo špatné ho kontaktovat a promluvit s ním.

Co se týká T200, na setkání v Nedvědici jsem měl velmi tonálně srovnané noční fotografie. Jsou to počáteční pokusy a krátkodobá práce s pro mě novým objektivem, vývojkou (Pextral) a filmem. Píšu to pro to, že se to prostě docela dobře dá. Pomohl jistě formát 8x10“. Byl bych rád kdybych ještě ten film sehnal, protože v tomto formátu geniálně nahrazuje TMax400 za laciný peníz.

Jinak v nižší citlivosti PanF dává razantní gradaci a zajímavou tonalitu. Líbí se mi to třeba na struktury starých fasád při šedivém světle.


Zenku na tý norský www.fomafoto.com T200 8x10 stále mají. Snad by se s tim panem Polívkou dalo domluvit že by ti krabku dvě vzal až zasejc pojede do Čech a měl bys to bez těch otravnejch celníků...
  • 0

#18 Kubikula

Kubikula

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 919 příspěvků(y)
Reputace: 11

Publikováno 14 duben 2009 - 16:21:42

Zenku na tý norský www.fomafoto.com T200 8x10 stále mají. Snad by se s tim panem Polívkou dalo domluvit že by ti krabku dvě vzal až zasejc pojede do Čech a měl bys to bez těch otravnejch celníků...


Dík, zkusím to, spíš bych vzal dvě tři. Krabka padla a kus druhý, než jsem si uvědomil vzácnost toho materiálu pro noční focení.
  • 0

#19 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 14 duben 2009 - 19:44:29

Opravdu to Zdeňku zkus. S panem Polívkou se něco takového opravdu možná bude dát domluvit. Moje poslední maily se mi ale vrátili zpět - plná schránka nebo nefungující poštovní server.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních