Přejít na obsah


Fotka

Thiosíran sodný / draselný


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
9 odpovědí na toto téma

#1 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 10 červen 2009 - 14:59:14

zdravim vespolek, rád bych se zde podělil o jednu drobnost, na kterou jsem narazil na APUGu (respektive sám jsem se ptal). překopíruju text v originále, nemám tak silný překladatelský ambice.

In The Film Developing Cookbook, p. 105, Bill Troop says that “current research indicates that sodium thiosulfate … cannot adequately fix modern films or papers”, and in a footnote cites Haist, Modern Photographic Processing, and the following article:

Lee, W. E.; Drago, F. J.; Ram, A. T. “New procedures for processing and storage of Kodak spectroscopic plates, type IIIa-J”, Journal of Imaging Technology, Vol. 10, No. 1 (Feb. 1984), pp. 22-28.

This investigation into microspot formation on astronomical plates led to a new processing procedure and storage recommendations for enhanced image stability for these materials.

Lee reports that the densitometric characteristics of plates images processed in Kodak fixing bath F-5 (sodium thiosulphate) and Kodak rapid fixer were virtually identical; however F-5 left significantly more silver halide in the emulsion layer, “indicating less fixing action” even with a total of 12 minutes in two baths of F-5 compared to 4 minutes for complete fixation with rapid fixer. Lee also found that the density loss with inadvertent prolonged fixation was proportionally worse with F-5, contrary to long held assumptions, and on the basis of these findings recommends that rapid fixer replace F-5 for this application.

Lee does not conclude that fixing with sodium thiosulphate is “inadequate”, just that rapid fixer is better for this application. More research might be desirable before generalising the recommendations arising from this study to all modern photographic materials.

Incidentally, Lee also found that hypo clearing agent had an adverse influence on permanence, as indicated by his accelerated peroxide microspot test. Later research demonstrated the benefits of a very small amount of residual hypo. Thus, current recommendations are not to use Hypo Clearing Agent for film, which should not be over-washed, and should definitely not be subjected to the HE-1 hydrogen peroxide-ammonia hypo eliminator.

Lee also recommends a postprocess treatment of Kodak rapid selenium toner, although later research demonstrated that sulfiding treatments are superior (See for example the Image Permanence Institute study at cool-palimpsest.stanford.edu/.../an12-507.html).

From a behavioral point of view, it might also be worth commenting that over-fixing is less likely if the process takes a relatively short amount of time; i.e. you're more likely to forget your film in a sodium thiosulphate fixer while you go off and do something else for the next ten or twelve minutes (even though you should be agitating the film in the fixing bath!), on the other hand, you're more likely to wait around for the precise time if you know the film needs to come out in three or four minutes!


stručně vzato se v Kodaku přišlo na to, že ustalovače s thiosíranem sodnym nedokážou ustálit moderní fotografický emulze (filmy s plochejma krystalama, moderní papíry) tak kvalitně, jako rychloustalovače s thiosíranem amonným. vysvětluje to, proč Ilford tak hrdě přidává do datasheetů ke svejm ustalovačům, že neobsahujou sodium thiosulfate (hypo).
mno...
  • 0

#2 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 10 červen 2009 - 17:39:21

Hmm, velice zajímavé čtení.....
  • 0

#3 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 10 červen 2009 - 20:17:21

joa celý vlákno, kde jsem se na to na APUGu ptal, je kdyžtak tady:

http://www.apug.org/...hiosulfate.html
  • 0

#4 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 11 červen 2009 - 06:32:27

Tož hezky sem si početl, to zas ja. Ešče že jedu na staré emulze :oops:
  • 0

#5 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 11 červen 2009 - 08:56:24

Hmm, to nejsou moc pozitivni informace. U filmu me to netrapi, placate krystaly neprovozuju, ale co papiry? U tech jsem doposud delal s ilfordim rapid fixerem, byla to pohodova, rychla prace. ted chci po letech prejit na i pro pozitivy na zasadity TF2 a ted takoveto info. no a nebo se tim nezabyvat, nejaky ten rok to vydrzi a stejne nakonec skonci vsechno v popelnici.
Jo a jeste k selenu - tam je to tak, ze pokud by mel mit archivni ucinek, tak by se muselo pouzit silnejsi koncentrace a delsi doba tonovani. Pokud se pouziva jen pro "archivni stalost", tedy nizke koncentrace po kratkou dobu, kdy se jeste nemeni ton fotografie, tak svetla se nestihnou "stabilizovat".
  • 0

#6 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 11 červen 2009 - 09:28:24

myslím, že s papírama od fomy, především s barytama, by neměl nastat výraznější problém (emulze nejsou iodizovaný ani plochokrystalický), nebál bych se ani u MCP, MCC, vlastně ani u těch fomaspeedů...

s tím selenem máš naprostou pravdu, právě proto je koneckonců vhodnější sirníkový tónování (myslím), protože u něj nedojde k tak silnýmu posunu barvy i při kompletní přeměně stříbra na stabilní sloučeniny.
  • 0

#7 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 13 červen 2009 - 20:45:51

Kontrolni otazka - kdyz uz TF2 zasadity ustalovac, tak cim prerusovat v pozitivnim procesu ? U negativu prerusuju jen cistou vodou, 2x protocim, pak dvoulaznove TF2. Ted zvazuju, jestli na papiry jit taky s vodou, nebo to mrsknout do kyseliny, doted jsem pouzival citronovku. Jestli si ale tou kyselou stopkou zase zbytecne nebudu kontaminovat podlozku kyselinou a tim padem prijdu o vyhody kratkeho prani pri pouziti zasaditeho ustalovace. Dilema ... :oops:
  • 0

#8 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 13 červen 2009 - 20:50:15

nu, a navíc nebude kyselý přerušování znehodnocovat samotný ustalovač?
  • 0

#9 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 14 červen 2009 - 06:28:52

Jirko, já jsem se na přerušování vykašlal úplně. Z vývojky to rovnou házím do TF2. Ale raději o tom nikomu neříkej. Oni by si mysleli že su strašný lenoch :oops: .
  • 0

#10 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 14 červen 2009 - 17:25:20

kyselej přerušovač by TF-2 znehodnocoval.
takže v pozitivu rovnou z vývojky (která je zásaditá) do ustalovače (zásaditýho). eventuelně vopláchnout vodou, ale... kdo by se s tim, ehm...
v negativnim procesu nepřerušuju, jenom proplachuju vodou jako jkcz
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních