Přejít na obsah


Fotka

Vývojka - čas..


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
13 odpovědí na toto téma

#1 Holin

Holin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 11 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 5 září 2009 - 20:07:49

Zdar!

Jeden začátečnický a pro většinu asi hloupý dotaz...

Jestliže je u vývojky uveden čas např. 2min/20C, tak by mne zajímalo, co se stane, když to nechám ve vývojce třeba o 20 vteřin déle?

Předpokládám správně, že se jedná o chemickou reakci, která prostě do těch 2min. proběhne, proces se ukončí a poté se už nic neděje, nemusím se tedy obávat, že mi to pěkně zčerná, když to o nějakou tu vteřinu přešvihnu?

Díky!
  • 0

#2 Shopingjs

Shopingjs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 118 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 5 září 2009 - 20:27:37

Jestli je to papír tak už to dál černat nebude. Jestli je to film tak se bude zvětšovat krytí a kontrast.
  • 0

#3 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 6 září 2009 - 00:47:30

Pokud to tedy bude např. 2 min a 20 sec. Rozdíl nepoznáš, ale pokud to v pozitivní vývojce nacháš ležet řekněme 5 minut rozdíly budou více jak patrné, to jako né, že né!!!
Na to pozor.
  • 0

#4 Holin

Holin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 11 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 září 2009 - 14:20:46

Jasné, myslel jsem pozitivní vývojku.

To prodloužení vyvolávací doby jsem myslel tak o cca 10-15% předepsané vyvolávací doby.

Předpokládám, že konec chemické reakce ve vývojce lze poznat i okem, že? Prostě nechám papír ve vývojce předepsanou dobu, pro jistotu počkám ještě například 5-10 vteřin, obraz na papíře se už nemění, tak vytáhnu a šoupnu do přerušovače, je to tak?

Díky..
  • 0

#5 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 6 září 2009 - 17:36:01

Ano, tak by se to dalo pro základ pojmout. Otázkou je zda budeš koupat ty pklastové RC nebo baryty. Tam by ti dvě mimuty nestačily.
  • 0

#6 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 312

Publikováno 6 září 2009 - 19:09:48

Pokud se jedná o vyvolávání papírů, pak na to existuje primitivní a spolehlivá zkouška:
Proužek papíru osvětlíte (nijak akademicky, prostě jej necháte na chvíli ležet na světle = v komoře rozsvíceno). Poté ponoříte půlku proužku do vývojky (za světla!) a jakmile se začnou objevovat první stopy černání, vložíte proužek do vývojky celý a začnete měřit čas (papírem občas pohybujete - buď pinzetami nebo kolébáním miskou = "honíte vlnky").
V okamžiku, když se zčernání obou polovin srovná - nelze odlišit, která polovina byla vyvolávána déle - dospěl jste k času, který budete používat pro volání. Je dobré porovnat černání na dobrém světle - nejlépe denním. Obvyklé = nepříliš intenzívní osvětlení komory dost klame. Stejně tak barva světla - obyčejná žárovka (nebo zářivka se stejnou teplotou chromatičnosti) neposkytuje optimální podmínky pro vyhodnocení.
Pozn.: čas, který jste naměřil (já ještě 10-20% přidám), platí pro konkrétní papír, konkrétní vývojku a její vyčerpanost a autodestrukci a samozřejmě teplotu! Je proto dobré čas od času tuto zkoušku udělat znovu - zvláště, pracujete-li v chladnější místnosti, pracujete-li s menším množstvím vývojky, zpracováváte-li větší množství papírů...
Není ale pravdou, že po dosažení zčernání (odpovídajícího expozici) toto dále nepokračuje! Pokračuje - pomaleji a "nekontrolovatelně" = černají stejně světla i stíny.
A abyste v tom měl opravdu chutný guláš, je dobré připomenout, že po dosažení "optimálního zčernání" (po uplynutí změřeného času) je vhodné ponechat papír ještě chvíli ve vývojce k "dotažení". Neumím to vysvětlit srozumitelně, ale je to něco podobného, jako když uvaříte špagety, odstavíte z plotny - a pak je ještě pár minut necháte ve vodě pod poklicí, aby "došly". Když si exponujete dvě identické fotky a jednu vyvoláte bez a druhou s "dotažením, dojitím", poznáte na první pohled, která je která.
Přeji úspěch!
  • 0

#7 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 6 září 2009 - 19:37:10

mistře pentaxisto:

díky. patlám se v komoře nějaký ten rok, ale prostě... pak přijde jeden takovej odstavec od fundovaného komorníka a zas mám pocit, že se mohu posunout dál. a stačí pár řádků.

díky!
  • 0

#8 Holin

Holin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 11 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 září 2009 - 20:59:50

Přesně tak jsem to myslel, jen jsem se obával, aby mi to nějak dramaticky nezčernalo, když to nechám tím cca 10-20procentním přírustkem času ve vývojce "dojít" (jako u těch zmíněných špaget).

No, koukám, že to bude běh na hoodně dlouhou trať, než to bude k něčemu vypadat, ale už se nemůžu dočkat až svou první zvětšeninou přijdu v temné komoře o "panictví".

Díky za odpovědi i za tip na test vývojky, určitě to prubnu!
  • 0

#9 lindys

lindys

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 69 příspěvků(y)
Reputace: 31

Publikováno 25 září 2012 - 12:08:27

Já oživím vlákno s mým problémem.
Udělal jsem zkoušku podle Pentaxisty - a vyšel mi čas okolo 35s ve vývojce. Ne, že by mi to vadilo, ale přecejen na barytu (Fomabrom 111N, 13x18, v cca 25°C , vývojka Foma GD-L 1:4) se mi to zdá málo...

Dnes jsem taky zjistil novinu, že vyvolávání po těch cca 3 minutách téměř nepokračuje. Já vyvolávací čas počítám skoro na vteřiny, protože papír pořád dost intenzivně černá.

Nejsem nějak zkušený temnokomorník, mám za sebou filmů co by se na prstech 4 končetin dopočítal, tak na mě berte prosím ohled :grin:
  • 0

#10 jakub.jira

jakub.jira

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 846 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 112

Publikováno 25 září 2012 - 13:33:28

čas osvitu by měl bejt takovej, aby jsi ve vývojce mohl nechat tu fotku mnohem dýl, než 35 sekund.
pokud to do 35 sekund intenzivně zčerná, tak jsi svítil moc dlouho, obraz by se na fotce měl objevovat pomalu, nejdřív nejhlubší stíny a postupně by se to mělo dotahovat ke světlům. každý volá třeba jinak dlouho a je zvyklej jinak dlouho máchat, podle toho, kolik toho na fotce chce, ale zrovna fomabromy v GDL mívám tak dvě minuty, jestli si dobře pamatuju:)
  • 0

#11 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 25 září 2012 - 13:36:55

Papír dost intenzivně černá jako celý a nebo jen na těch správných místech? Pokud by to byla ta první možnost, je možné, že máš podexponováno. Jinak GD-L je reprografická vývojka, je dost kontrastní a to intenzivní zčernání je normální. Sám jí ředím 1:5 a jinak používám ilford multigráde. Možná by jsi také mohl zkusit nějakou jinou vývojku, aby jsi měl porovnání.
  • 0

#12 lindys

lindys

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 69 příspěvků(y)
Reputace: 31

Publikováno 25 září 2012 - 14:04:38

No, před zvětšováním jsem dělal zkoušku podle Pentaxisty (s tou polovinou, druhou polovinou a měřením času) a v této zkoušce mi právě vycházelo oněch 35 sekund, takže osvit nemá v tomhle problému vliv.

BTW.: Nevíte, jakou teplotu by musela mít vývojka, abych dostával takovýhle časy? Mě totiž nenapadá nic jinýho kromě teploty.
  • 0

#13 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 312

Publikováno 25 září 2012 - 16:56:04

1. "Intenzívní černání" a "srovnání 'černé' a 'černé' na obou částech zkušebního ústřižku" může být problém... V jakém světle posuzujete obě 'černé'? Ve sporém osvětlení komory můžete zaměnit "černou" a "tmavěšedou".
2. Proces "srovnávání" stupňů černání na obou polovinách skušebního ústřižku probíhá zpočátku velmi rychle a postupně se zpomaluje. Vlastní "vyrovnání obou černých" trvá mnohem déle, než první část černání.
3. Čerstvá vývojka (GD-L) pracuje dramaticky rychle a velmi intenzívně, zvláště při ředění 1+4. Zkuste 1+5 nebo 1+6 a pokud Vám nebudou stíny dostatečně černat, přesuňte z tohoto ředění papír do vývojky 1+4 nebo 1+3.
4. Zkuste ponořit do vývojky druhou část ústřižku až v okamžiku, kdy je na první části ústřižku zřetelná stopa černání.
  • 0

#14 lindys

lindys

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 69 příspěvků(y)
Reputace: 31

Publikováno 25 září 2012 - 18:53:31

Děkuji za odpověď.

1) "Černou" ústřižku (respektive "rozdíl černých") posuzuji na denním světle u okna, kde celý pokus dělám.

2) To by sedělo :-)

3) Vyzkouším, děkuji.

4) Tak to +- dělám, ono nic, nic a najednou je tam už celkem zřetelná šedá.

Probíhá to asi takhle:

1) Udělám výše zmíněnou zkoušku v GDL 1:4 - vyjde čas 35-40s
2) Proužkovka po 3s, jdu s ní na světlo
3) Vyjde dejme tomu 18, udělám tuto expozici, jdu na světlo.
4) Nějak tak tomu uberu nebo přidám, jak se mi zdá, provedu expozici, vývojka cca 32s (aby to došlo ve vodě), pak do vody na minutu, ustalovač 3 minuty.
5) Fotka je tak jak jsem očekával. Je tam černá i bílá, polotóny OK (neumím dost dobře posoudit, nejsem tak zběhlý).

Když ale fotku ve vývojce nechám dejme tomu o 10 vteřin déle, je nepoužitelná - tmavá. Reakce se prostě nezastaví.

Nutno říct, že jsem zkoušel s málo kontrastním negativem, trochu méně krytým, žárovka 100W, Opemus 6x6.

Také jsem neměřil teplotu vývojky, zítra možná zkusím namíchat čerstvou a vytemperuju přesně na 20°C.
  • 0




1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních