Vzhledem k formátu papírů jsem se nezvětšoval, ale udělal serii šesti kontaktů 9x12 na následující papíry:
Fomaspeed Variant 311 - lesk
Fomalux 312 - mat
Fomabrom Variant 111 - lesk
Fomabrom variant 123 - polomatný velvet
Fomatone MG classic 131 - lesk
Fomatone MG classic 133 - Velvet
Vyvolával jsem v jeté GD-L, RC papíry 90sec a baryty 3 minuty. Pevné gradace byly exponovány samozřejmě bez filtru, MG papíry s nastavením na M50 ( po úpravě mírně zažloutlá hlava Color 3). Svítil jsem z malé vzdálenosti (jako při zvětšování na 18x24) odcloněným objektivem Rodagon 135/5.6.
Expozičí časy vycházely takto:
311 2sec
312 72sec
111 2.5sec
123 3sec
131 12sec
133 9sec
Výsledek?
Fomatony
táhnou proti bromům do hněda až hnědozelena (dalo se očekávat)
společně se 111 podávají nejhlubší černou.
133 se nedobře skenuje (vylézá nepravdelná struktura).
Fomabromy
realistické podání obrazu, mírně teplejší proti 311. Nesklame, ale ani nepřekvapí.
123 je něco trochu jiného, dává nejšedivější černou ze všech papírů, obraz není tak brilantní jako na ostatních papírech, nehodí se na všechno. Struktura papíru není příliš vhodná ke skenování, je ale nepravidelná (oproti Xiamen).
Poslední skupina jsou RCčka:
311 je nestudenější z celé serie (položíme-li vedle sebe například se 111, osamoceně vypadá neutrálně). Sterilní vzhled, viditelně jiný lesk ve světlech. Černá se zdá být dokonce nepatrně hlubší než u 111 (možná následek nepatrně jiného zbarvení = subjektivní).
Fomalux 312 je kontaktní papír, kvůli kterému jsem toto srovnání realizoval. Proti 111 jde mírně do zelena, černá je nepatrně až nepostřehnutelně šedivější proti 111 a 131. Obraz nemá takovou brilanci jako lesklé papíry, nezdá se, že by dával různé lesky.
Pokud to shrnu, nějak mě ten papír neokouzlil, možná to je způsobeno vysokým očekáváním, nebo jen prostou skutečností, že porovnávám s lesklýma barytama, které dávají brilantnější obraz a hlubší černou, zvlášť v této vývojce. Abych mu ale nekřivdil, je mi příjemnější na pohled i na dotyk než 311

111

123

131

133

311

312

Nejsem si úplně jistý, jestli bych si Fomalux koupil a to i kdyby byl k dispozici jako lesklý baryt. Jistě by se jednalo o velmi zajímavý materiál s velkým potenciálem, obávám se však, že bych ho nebyl schopen plně využít. Vzhledem k citlivosti se opravdu na zvětšování nehodí a kontakty 9x12 jsou příliš malé na to, abych je vytvářel jako konečný produkt. Význam vidím především pro majitele větších formátů, tj 13x18 a víc. Ovšem kdo ví, třeba do realizace projektu si nějaký ten "pořádný" velkoformát taky pořídím

