V jakém světle hodnotíte zvětšeniny?
#1
Publikováno 18 October 2009 - 20:02:40
Už jsem si pořídil velmi výkonné úsporky o barevné teplotě 6000stK (4x jakoby 100W) a furt to není ono. Přisvětloval jsem i obyčejnými žárovkami (cosi nad 3000stK), aby světlo bylo "míchané" - je to lepší, ale na denním světle je rozdíl znát.
Nemáte někdo nějaký nápad? Jak to děláte vy?
#2
Publikováno 18 October 2009 - 21:06:14
#3
Publikováno 18 October 2009 - 22:11:48
Vzpomenu-li si na mistra Sudka. Tak otevřel okno
a prohlížel si kontakt. Teda viděl jsem to jen v dokumentu.
Asi proto je dělal takové zatažené. Protože na denním světle
se to tonově rozehraje.
Ale prohlížet si ty kontakty v hospodě musí být zátěž pro oči.
#4
Publikováno 18 October 2009 - 22:51:42
#5
Publikováno 18 October 2009 - 22:54:21
#6
Publikováno 19 October 2009 - 05:50:10
#7
Publikováno 19 October 2009 - 06:06:48
#8
Publikováno 19 October 2009 - 09:00:23
#9
Publikováno 19 October 2009 - 10:41:50
#10
Publikováno 19 October 2009 - 11:18:25
Pak nezbývá než dělat dvě varianty
Ale je těžké pořádat výstavu pod palbou denního světla. Bylo
by to však ideální
#11
Publikováno 19 October 2009 - 11:21:19
#12
Publikováno 19 October 2009 - 18:54:34
Asi mám na to štěstí.Většinou se na fotky dívám ve dne.
#13
Publikováno 19 October 2009 - 21:10:42
Když jsem se o tom bavil s kolegy očaři, doporučovali vysokou teplotu chromatičnosti (mozek prý dokáže "to potřebné" lépe odladit, než při "monochromatickém" - žlutém světle obyčejné žárovky) a poměrně vysokou intenzitu (oko reaguje stažením zornice = "vyšší clonové číslo" = lepší rozlišení barev, detailů...).
Moje zkušenost je spíše taková, že co vypadá dobře na denním světle, vypadá dobře i při sporém a žlutém světle. Naopak to (alespoň u mě) neplatí. Ona "černá, hluboce černá a nejčernější" se při žárovce snad ani vyhodnotit nedá. To, co se mi při low key jevilo v žárovce jako "dobré", bylo na denním světle k nekoukání. A světla zase "švindlují", protože to co je v žárovkovém světle "bílé", je na denním světle jednoznačně šedé. Např. high key já v žárovce vyhodnotit prostě neumím.
A ještě ke kontaktům pana Sudka:
Jestli je to, co jsem napsal výše, pravdou, tak právě u Sudkových kontaktů je to pravda nejpravdoucnější !!! Když jsme vybírali jeho fotografie v UMPRUMu pro knihu o pralese Mionší, dorvali jsme se až k oknu, protože na kontaktech nebylo vidět skoro nic (u zvětšenin to nebylo tak zlé). To extrémně jemné odstupňování polotónů je prostě pro dobré světlo... M.j. doporučuji optat se těch, kteří kontaktní obrázky reprodukují, jak jim to jde! Ježí se jim vlasy hrůzou na hlavě...
#14
Publikováno 20 October 2009 - 12:45:29
A dále : Když jsme vybírali jeho fotografie v UMPRUMu pro knihu o pralese Mionší, dorvali jsme se až k oknu, protože na kontaktech nebylo vidět skoro nic (u zvětšenin to nebylo tak zlé). To extrémně jemné odstupňování polotónů je prostě pro dobré světlo..
Mi připadá,že si to tak trochu protiřečí,ne ? Ono obecně i denní světlo strašně mění charakter a tím vyznění fotografií. Mám doma na zdi vystaveny některé své fotografie,které tu a tam vyměňuji za nová ,světlo jde do místnosti ze severovýchodní strany. Je až neuvěřitelné, jak se dojem z fotografií v průběhu dne mění v závislosti na postavení Slunce. Někdy jsou fotografie naprosto brilantní a za pár hodin působí unyle. Kdybych měl někomu fotografie v bytě ukazovat a záleželo by mi na co nejlepším dojmu,rozhodně s tím musím počítat. Stejně tak stačí mít na oknech spuštěné,ale otevřené žaluzie a kontrast je v pytli.Někdy i záclona udělá hodně. Jinak ještě k té barvě světla. Žluté žárovkové světlo způsobuje,že původně bílá podložka táhne fest do krémova,což snižuje dojem brilance ( je to takové ušmudlané) . Na druhou stranu snižuje rozlišovací schopnost ve smyslu odstupňování tmavých ploch,všechno od určité hranice má tendenci se jakoby slévat do tmavé,ikdyž tam ta diference ještě je. Proto mám výrazně raději, jak už jsem uvedl trubici,která má vyšší teplotu chromatičnosti a současně slušnou intenzitu.Na závěr ještě k tomu Sudkovi. Před určitou dobou dával Pentaxista odkaz na výstavu o Mionší v Brně. Byl jsem tehdy strašně z některých věcí zklamán,včetně pár kousků od Sudka. Uznávám,že světlo,které tam bylo použito ( k dokonalosti mělo tedy hodně daleko) mohlo sehrát dost podstatnou roli. Vůbec výstav,které by byly stran adekvátního nasvícení dobře zvládnuty je neskutečně málo. Veškerá snaha pak může být tímto zcela degradována.
#15
Publikováno 20 October 2009 - 18:22:10
No, možná jsem to nenapsal příliš srozumitelně.
Bylo to myšleno tak, že: žárovkové světlo (zpravidla poměrně malé intenzity) je pro fotky (a zvláště ty, jejichž "krása" je do jisté míry dána tím těžko napodobitelným charakterem kontaktů z velkoformátových negativů) těžkým handicapem... Kontrast, rozlišení polotónů...
Obecně - slabé osvětlení může být pro fotografie rovněž "zničující".
Jistě, složení denního světla se také mění, ba i jeho intenzita, ale tak jako tak je obvykle na fotce "vidět víc".
P.S. S tím Brnem (Pralesy ČR) to byl opravdu problém... Možná, že mi to až tak nepřišlo, protože Sudkovy, Helbichovy, Jandovy, Burdovy a (samozřejmě) své fotky jsem znal z dřívějška, takže můj mozek jaksi podvědomě "dodal informaci, která - díky sporému osvětlení - chyběla".
S tím "osvětlovacím problémem" většiny výstavních prostor bezvýhradně souhlasím! Mně osobně se nejvíce líbilo světlo v pavilonu Vincentky v Luhačovicích - velký prostor, barevně střídmý, světlo shora, ze stran, odevšad... Když zrovna nepralo slunce, tak ideální.
#16
Publikováno 22 October 2009 - 12:15:41
#17
Publikováno 22 October 2009 - 12:44:49
#18
Publikováno 22 October 2009 - 12:45:11
#19
Publikováno 23 October 2009 - 14:33:28
Máte představu o nějakém konkrétním typu? Kdybych věděl, jak to mám hledat, zkusil bych to...
#20
Publikováno 23 October 2009 - 16:14:34
#21
Publikováno 27 October 2009 - 16:29:41
Já kdysi v jedné elektře koupil excelentní globe provedení halogenky Philips 100W. Od té doby jsem nic podobného neviděl.Jimmi:
Máš představu o nějakém konkrétním typu? Kdybych věděl, jak to mám hledat, zkusil bych to...
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních