
Zaostření objektivu na hyperfokální vzdálenost
#1
Publikováno 27 říjen 2009 - 09:52:21
na hyperfokální vzdálenost, zejména se zaměřením na hranici ostrosti pro
popředí zobrazeného prostoru? Erik
#2
Publikováno 27 říjen 2009 - 11:50:25
#3
Publikováno 27 říjen 2009 - 12:12:06
Quote
... zejména se zaměřením na hranici ostrosti pro
popředí zobrazeného prostoru? Erik
Moc nerozumím otázce. Pokud se myslí, kde leží hranice ostrosti popředí, tak teoreticky se to dá snadno spočítat a v různých tabulkách pro různé formáty filmu (tzn. různé průměry rozptylového kroužku) se uvádí kromě clonového čísla a zaostřené vzdálenosti taky odpovídající hloubka pole ostrosti (DOF=depth of field) od spodní hranice v metrech (popředí) po nekonečno (= horní hranice). Jinak to pochopitelně nemá smysl.
Praktickou zkušenost, že bych to někdy v reálu měřil pásmem od roviny filmu, nemám. Jedinou opakovanou zkušenost s hyperfokálním ostřením jsem udělal v tom smyslu, že stupnice vzdáleností na objektivu je v některých případech více či méně informativní a pak se vyplatí pro jistotu o jeden stupeň přiclonit, aby "to tam bylo" (pokud nehrozí zhoršení kresby kvůli difrakci).
Protože v reálu je těžké na stupnici objektivu trefit zaostřenou vzdálenost, raději si nastavím značku nekonečna proti značce clonového čísla, které chci použít a na opačné straně clonové stupnice si přečtu, odkud přibližně bude začínat pole ostrosti. Uprostřed mám značku ostření, takže vím, jak daleko mám zaostřeno. Příklad: kino objektiv Pentacon 30/3.5 mm, max. clonové číslo je f/22, já chci clonit na f/16. Nastavím značku nekonečna proti číslu f/16. Červená ryska zaostřené vzdálenosti (v tomto případě = hyperfokální rovina) ukazuje na značku 1,3 m. Na opačné straně clonové stupnice vidím, že f/16 ukazuje mezi značky 0,6 a 0,8 m, odhadem je to asi 0,75 m. Suma sumárum, pokud zaostřím na objekt vzdálený 1,3 m a zacloním na f/16, bude na fotografii ostré všechno od 0,75 m do nekonečna. Tolik praxe.
Ještě mám opakovaný poznatek, že při nasazení některých objektivů na jiné tělo přes redukci už může stupnice vzdáleností na objektivu ukazovat naprosto nesmyslně. Naposledy mi objektiv Pancolar 50/1.8 ukazoval odhadem asi tak 2,7 m přitom zaostřeno bylo cca na 1,5 m. V takovém případě je celá teorie hyperfokálního ostření nepoužitelná, tedy pokud nemůžu fyzicky vyměřit vzdálenost od roviny filmu po hyperfokální rovinu - což ovšem nelze v některých příhodných situacích a u masochisticky založených fotografů vyloučit.
#4
Publikováno 27 říjen 2009 - 12:41:09
Quote
Funguje to, jen je potřeba mít na zřeteli velikost finální zvětšeniny. Co se jeví ostré na 13*18 je často na 30*40 rozmazané, nutno zkusit protože nevíme s jakou velikostí rozptylového kroužku počítal výrobce při návrhu stupnice. Dá se to spočítat, ale z hlavy vzoreček nevím.
Tohle by mělo být naopak ošetřeno vzdáleností, ze které pozoruji zvětšeninu nebo ne? Rozptylový kroužek roste s formátem zvětšeniny, protože roste i pozorovací vzdálenost, zatímco nedokonalost zraku je pořád stejná.
Taky jsem měl za to, že pro jednotlivé formáty negativu je velikost rozptylového kroužku chápána jako jakýsi obecný úzus.
Dva anglické teoretické zdroje:
Douglas Kerr
John Lind
Rozptylový kroužek:
film 35 mm - 0,025 mm
film 6x4,5 cm - 0,050 mm
film 6x6 cm - 0,060 mm
...
...
film 8x10 in. - 0,300 mm
Vypadá to složitější než to ve skutečnosti je, hlavně v podání Kerra. Kdysi jsem to studoval, abych věděl, co je DOF a hyperfokální ostření. Nudné čtení, ale stejně mohu doporučit.
#5
Publikováno 27 říjen 2009 - 12:42:32
#6
Publikováno 27 říjen 2009 - 13:30:09
film 35 mm - 0,025 mm
film 6x4,5 cm - 0,050 mm
film 6x6 cm - 0,060 mm
...
...
film 8x10 in. - 0,300 mm
To,že rozptylový kroužek není nějaké dogma je jasné. Stejně tak si pod pojmem "ostrost" představím něco jiného při použití Nikkoru 50 a nebo naopak Prakticaru 50, ikdyž to bude výrobce v obou případech za ostré prohlašovat. Takže je opravdu třeba vyzkoušet, jakou toleranci si daný výrobce při zhotovování stupnice vlastně představuje. Myslím,že někteří výrobci už primárně se zhotovováním větších zvětšenin vůbec nepočítají. Jinak ty uvedené hodnoty rozptylových kroužků mi příjdou dost pofidérní. Nevím např. , proč by zrovna u formátu 6x4,5 měla být jiná hodnota než u 6x6. Stejně tak tolerance 0,3 mm u 8x10 inch mi příjde vzhledem k tomu,že na výsledek koukám z bezprostřední vzdálenosti dost příšerná. Podle těchto údajů by pro kontaktní zvětšeninu z 8x10 měla být vyhovující stejná kvalita / co se rozptylového kroužku týká/ jako pro desetinásobnou zvětšeninu z kina, na kterou se ale opravdu obvykle koukám z odstupu. To mi příjde jako totální nesmysl. Jinak konkrétně u mých pevných Nikkorů jsem pro mé požadavky na kvalitu a pro promítání z dia na 1,2 m s adekvátním pozorovacím odstupem clonil o jednu clonu víc oproti stupnici.
#7
Publikováno 27 říjen 2009 - 13:42:31
Rozptylový kroužek:
film 35 mm - 0,025 mm
film 6x4,5 cm - 0,050 mm
film 6x6 cm - 0,060 mm
...
...
film 8x10 in. - 0,300 mm
Ano, tohle funguje pokud z různých formátů zvětšuješ na jednotnou velikost. Pokud ale použiješ stejné zvětšení (třeba 10krát) bude to z většího formátu ostré míň. Jde o to, dostat rozumně malý kroužek na papír. Kdysi jsem dělal na hyperfokál pokus, vzdálenost se dobře odpočítává na patníkách u silnice a u 30*40 z kinofilmu mi to +1,5 clony proti stupnici (minolta MD)
#8
Publikováno 27 říjen 2009 - 14:30:45
Ano, já počítám, že budu na zvětšeninu z velkého negativu koukat z mnohem větší vzdálenosti než na zvětšeninu z kinofilmu. Jinými slovy, prohlížení kontakt printů z deskáče mě v tu chvíli nenapadlo. Ale pokud si matně vzpomínám, někde v těch textech, co jsem dal jako odkazy, je snad i definováno, pro jaké podmínky takto specifikovaný rozptylový kroužek platí. Četl jsem to tak čtyři roky zpátky a už to znovu louskat nebudu. Zájemce o teorii a její případné rozporování poprosím o samostudium.
Erik Kurach:
K původní otázce. Ano, hyperfokální ostření funguje, ale je třeba zkusit, jak moc přesně mi ukazuje stupnice na objektivu a s případnou chybou počítat. Pokud tu stupnici na objektivu nemám, je to horší ale údajně to praktici řeší tak, že ostří někam do třetiny hloubky obrazového pole a pak přicloní o jednu clonu. U širokoúhlého objektivu a u základního ohniska navíc určitě hraje do karet fakt, že mají velmi krátkou minimální zaostřovací vzdálenost, takže při větším zaclonění bude na kinofilmu ostré opravdu všechno od přední nohy stativu až po obzor. Větší formáty nepoužívám a víc toho o hrátkách s hyperfokálním ostřením fakt nevím.
#9
Publikováno 27 říjen 2009 - 14:32:40
Úzus je jedna věc, praktická stránka je věc další . Objektivy některých výrobců / např. zmíněné Prakticary, některé Heliosy,Belary atp./ by přes tyto úzusy vlastně mnohdy ani žádnou hyperfokální vzdálenost neměly umožňovat ,protože takových hodnot rozptylového kroužku ,obzvláště u clon pod 8 mnohdy nedosáhnou ani při přesném ostření. Tak jsem to myslel.
#10
Publikováno 27 říjen 2009 - 15:25:45
#11
Publikováno 27 říjen 2009 - 21:10:36
U některých konstrukcí objektivů nejsou nutné úpravy redukce a pak dodatečné podložky,ale stačí zredukovat podložky uvnitř objektivu.Takhle je vyroben např.Jupiter9 a jiné objektivy,kdy se hýbe celý objektiv.Každý takový objektiv je ve výrobě "dopodložkován"různýma tloušťkama.tzn malinko se liší.
Co jsem chtěl hlavně napsat.Po této úpravě se dá věřit stupnici objektivu,jak psal tallpe a práce je jednodušší.
#12
Publikováno 27 říjen 2009 - 21:39:14
V kapse mám zalaminované tabulky velikosti platební karty pro různé formáty a různé objektivy.
Jak u Hexaru AF, tak u Fujicy GSW690III již výrobce uváděl hyperfokální vzdálenosti pro různé clony a vzdálenosti vyznačené na objektivu.
S pásmem neběhám...

#13
Publikováno 27 říjen 2009 - 21:44:52
Quote
je blízko předsedoTohle by mělo být naopak ošetřeno vzdáleností, ze které pozoruji zvětšeninu nebo ne? Rozptylový kroužek roste s formátem zvětšeniny, protože roste i pozorovací vzdálenost, zatímco nedokonalost zraku je pořád stejná.

rozptylový kroužek je totiž vztažen k vzdálenosti pozorování pozitivní zvětšeniny. Např: 24x30 pozoruji z cca 60cm, avšak tuto zvětšeninu pořídím z kinofilmu tím, že jej zvětším 10x, nebo z 6x9 tím že jej zvětším 4x. Od toho se odvíjí ta konstanta pro formáty negativu uváděná výše.
Rozptylový kroužek však neroste s formátem zvětšeniny, nýbrž je to nezbytně postačující ostrost negativu vzhledem k velikosti zvětšeniny a dané pozorovací vzdálenosti. Velikost zvětšeniny a pozorovací vzdálenost je konstantou.... s velikostí zvětšeniny roste i pozorovací vzdálenost.
ps: zatím co na digitální tisky je zvykem koukat z patnácti centimetrů... na klasické díla malířů pouze s odstupem

#14
Publikováno 29 říjen 2009 - 11:59:50
Quote
Quote
je blízko předsedo
Tohle by mělo být naopak ošetřeno vzdáleností, ze které pozoruji zvětšeninu nebo ne? Rozptylový kroužek roste s formátem zvětšeniny, protože roste i pozorovací vzdálenost, zatímco nedokonalost zraku je pořád stejná.
rozptylový kroužek je totiž vztažen k vzdálenosti pozorování pozitivní zvětšeniny. Např: 24x30 pozoruji z cca 60cm, avšak tuto zvětšeninu pořídím z kinofilmu tím, že jej zvětším 10x, nebo z 6x9 tím že jej zvětším 4x. Od toho se odvíjí ta konstanta pro formáty negativu uváděná výše.
Rozptylový kroužek však neroste s formátem zvětšeniny, nýbrž je to nezbytně postačující ostrost negativu vzhledem k velikosti zvětšeniny a dané pozorovací vzdálenosti. Velikost zvětšeniny a pozorovací vzdálenost je konstantou.... s velikostí zvětšeniny roste i pozorovací vzdálenost.
ps: zatím co na digitální tisky je zvykem koukat z patnácti centimetrů... na klasické díla malířů pouze s odstupem
Děkuji za opravu a nezbytné doplnění. Tady jsem se unešen zájmem o téma uťal


#15
Publikováno 29 říjen 2009 - 14:13:05

#16
Publikováno 30 říjen 2009 - 00:43:54
Quote
Protože ostření na HF vzdálenost používám dosti často a protože (obvykle) potřebuji co možná největší hloubku ostrosti, napsal jsem si (třeba u oblíbeného Hexaru AF a 35/2) na spodní část těla (kousek od závitu pro stativový šroub) tři nejpoužívanější clony (8/11/16) a HF vzdálenosti. Protože jsou (pro kinofilm) spočítány vesměs pro rozptylový kroužek 0,03 a zvětšení na 24x30cm, "přirazím" 1/2 až 1 clonu pro větší a velké zvětšeniny.
V kapse mám zalaminované tabulky velikosti platební karty pro různé formáty a různé objektivy.
Jak u Hexaru AF, tak u Fujicy GSW690III již výrobce uváděl hyperfokální vzdálenosti pro různé clony a vzdálenosti vyznačené na objektivu.
S pásmem neběhám...V jakési akci jsem si koupil u Conrada laserový měřák vzdáleností (asi pro stavebnictví), nastavím kontinuální měření a najdu si před objektivem bod přesně v té vzdálenosti, jakou chci. Na ten zaostřím. Jde to bleskurychle, je to přesné. Doporučuji!
Tabulky s HF vzdalenostmi s sebou nosim casto, k tomu navic poznamky k jednotlivym objektivum, ktere vyzaduji provest korekce nastaveni clonoveho krouzku proti vyznacene vzdalenosti. Bohuzel casto mam problem vizualne odhadnout dostatecne presne vzdalenost urciteho predmetu pred objektivem. A najednou je to tady

Ten jejich katalog se mi vali v pracovne na stole. Jen doufam aby to clovek vsechno unesl

#17
Publikováno 30 říjen 2009 - 02:29:49
Jinak se mi docela líbí papírový kalkulátor - software a návod je zde. Jeden jsem si vyrobil právě ke Sputnikovi, abych zjistil, že na něm má smysl používat jen jednu vzdálenost...
#18
Publikováno 30 říjen 2009 - 10:42:58
Pardon,


#19
Publikováno 30 říjen 2009 - 12:58:14
Nic nebrání si do programu DOF Master dosadit i jinou hodnotu než 0,3 mm. Tak bych to asi udělal já. Vypočtené hodnoty ve formě grafu nebo nějaké tabulky bych vyzkoušel v praxi a pokud to bude fungovat i na požadovaný formát zvětšeniny a požadovanou pozorovací vzdálenost, tak bych na nějaké 0,3 mm zapoměl. Odkud soudruzi z USA čerpali ta moudra bohužel nevím. Třeba je to jen překlep.
Jako perličku přidám, že jsem se tímhle tématem začal zabývat v době, kdy mi prakticky nic moc platné nebylo. Měl jsem kompaktík ultrazoom s pididigičipem, max. clonové číslo f/8 a ať jsem ostřil a clonil jak chtěl, nikdy nebylo ostré nekonečno. Teď už bych to využít mohl a taky občas měl, ale na place mě to obvykle nenapadne. Budu se muset šířeji zamyslet nad tím, co dělám

#20
Publikováno 30 říjen 2009 - 13:53:45
#21
Publikováno 31 říjen 2009 - 01:24:31

PS: ve všech případech spálení se to mohla a nemusela být ona stupnice, člověk dělá chyby...ale u jednoho skla jich je až příliš.
#22
Publikováno 31 říjen 2009 - 09:53:32
P.S. Nejsem naivní - i na mém přístroji musel pan Conrad vydělat...
#23
Publikováno 31 říjen 2009 - 10:11:34
Quote
Pro zajímavost - Leica Minilux (kompakt) má možnost nastavit ručně prioritu clony a zaostřenou vzdálenost. Zaostření není plynule, ale je tam 10 pevných vzdáleností na které se dá přepnout. Tyto vzdálenosti jsou zvoleny tak, že jsou to zároveň hyperfokální vzdálenosti pro jednotlivé clony.Protože napsal jsem si (třeba u oblíbeného Hexaru AF a 35/2) na spodní část těla (kousek od závitu pro stativový šroub) tři nejpoužívanější clony (8/11/16) a HF vzdálenosti.
#24
Publikováno 31 říjen 2009 - 10:18:21
našich fotolovech nebyli napadeni smečkou střemhlav útočících JAS-39C
Gripen ze stáje vzdušných sil "Zatuchlé Kotliny". Měřit tedy výhradně jen
ve směru horizontálním! A náhradní baterky pro "precizistické jedince" v
počtu menším, než malém do fotograficky aktivního terénu s sebou. Erik
#25
Publikováno 31 říjen 2009 - 10:30:48
Quote
Skvělý nápad. Jen mně vrtá v hlavě - je to opravdu laserový? Ten by musel i v akci stát pěkných pár tisícovek. Není to ultrazvukový s laserovým zaměřovačem? Takové se dají koupit i za tři stovky.V jakési akci jsem si koupil u Conrada laserový měřák vzdáleností (asi pro stavebnictví), nastavím kontinuální měření a najdu si před objektivem bod přesně v té vzdálenosti, jakou chci. Na ten zaostřím. Jde to bleskurychle, je to přesné. Doporučuji!
#26
Publikováno 31 říjen 2009 - 12:12:43
Quote
Quote
Skvělý nápad. Jen mně vrtá v hlavě - je to opravdu laserový? Ten by musel i v akci stát pěkných pár tisícovek. Není to ultrazvukový s laserovým zaměřovačem? Takové se dají koupit i za tři stovky.V jakési akci jsem si koupil u Conrada laserový měřák vzdáleností (asi pro stavebnictví), nastavím kontinuální měření a najdu si před objektivem bod přesně v té vzdálenosti, jakou chci. Na ten zaostřím. Jde to bleskurychle, je to přesné. Doporučuji!
laserový mají za 2500,- a 3500,-, akusticko-laserové do tisícovky. vypadá to ale jako hračky pro děti - a do terénu adle mého pro naše účely problematicky použitelné.
na akci si asi počkám, teď stejně fotit nemíním, spíš zpracovávat nafocené.
#27
Publikováno 1 listopad 2009 - 23:50:27
http://www.dealextre...ils.dx/sku.2550
Na ty nejdrazsi nemam volne obezivo a ty nejlacinejsi ve mne nevzbuzuji moc duvery. Nehlede na to, ze vypadaji priserne digitalne

Ted me napada, ze se treba daji sehnat podobne veci nekde v armyshopech.

#28
Publikováno 2 listopad 2009 - 08:18:08
#29
Publikováno 2 listopad 2009 - 08:56:05
Quote
Nic mi do toho není, ale nepřeháníte to? Stavíme jadernou elektrárnu nebo fotografujeme? Stupnice na objektivu mi odpovídá a komu ne nebo si není jistý, ať si přidá jednu clonku.
Na VF objektivu žádnou stupnici nemáš...
#30
Publikováno 2 listopad 2009 - 10:02:49
P.S. Ono se tu bavilo i o středním a malém formátu.
P.P.S. Jen jsem si přidal, aby se z fotografování nedělala zbytečně věda.
#31
Publikováno 2 listopad 2009 - 11:18:14

#32
Publikováno 2 listopad 2009 - 14:56:24
přiznávám, je to až úchylné...ale když mně něco nasere, tak jsem prostě takový.
#33
Publikováno 2 listopad 2009 - 15:31:23
Quote
nepřeháněl bych to, pokud bych se párkrát ošklivě nespálil...tím, že jsem věřil nesmyslné stupnici. půl kila a 2tis. navíc přežiju rozhodně lépe než aby mne zase brali všichni čerti nad nedocloněnou fotkou, kdy si přesně pamatuju že nekonečno bylo podle stupnice s přehledem v hloubce ostrosti.
přiznávám, je to až úchylné...ale když mně něco nasere, tak jsem prostě takový.
panove, a co vase karma ?

#34
Publikováno 2 listopad 2009 - 16:47:39
Quote
Quote
nepřeháněl bych to, pokud bych se párkrát ošklivě nespálil...tím, že jsem věřil nesmyslné stupnici. půl kila a 2tis. navíc přežiju rozhodně lépe než aby mne zase brali všichni čerti nad nedocloněnou fotkou, kdy si přesně pamatuju že nekonečno bylo podle stupnice s přehledem v hloubce ostrosti.
přiznávám, je to až úchylné...ale když mně něco nasere, tak jsem prostě takový.
panove, a co vase karma ?
uctívám každý den temná a široká božstva, klaním se jim a obětuju jim...a tak jsou moje hříchy odpuštěny.
#35
Publikováno 2 listopad 2009 - 17:13:37
Quote
Quote
Quote
nepřeháněl bych to, pokud bych se párkrát ošklivě nespálil...tím, že jsem věřil nesmyslné stupnici. půl kila a 2tis. navíc přežiju rozhodně lépe než aby mne zase brali všichni čerti nad nedocloněnou fotkou, kdy si přesně pamatuju že nekonečno bylo podle stupnice s přehledem v hloubce ostrosti.
přiznávám, je to až úchylné...ale když mně něco nasere, tak jsem prostě takový.
panove, a co vase karma ?
uctívám každý den temná a široká božstva, klaním se jim a obětuju jim...a tak jsou moje hříchy odpuštěny.
myslim ze tohle je vyssi level a budes muset pouzit nejakou novou mantru

Laserovy dalkomer, ja vam fakt nevim


#36
Publikováno 2 listopad 2009 - 17:23:43

A ne si hrat na StarWars

Bohousek
#37
Publikováno 2 listopad 2009 - 18:45:45

S tím "ucloněním" bych si dovolil rovněž nesouhlasit. Já obvykle potřebuji velkou hloubku ostrosti, ale jít přes clonu 16 u SF (netobože kinofilmu) se už (ze známých důvodů) nevyplatí. A mít na fotce nedoostřený metr popředí - to je obvykle zepsutý obrázek.
Samozřejmě záleží na tom, co kdo fotí!
Pro ostatní: Možná jsem to měl napsat - ty ultrazvukové herberky opravdu nejsou (pro náš účel) nejvhodnější! Zkoušel jsem jeden (a byl to takový "chytřejší"), ale v členitém terénu, kde nejsou rovné, dostatečně velké a pokud možno kolmé plochy (vůči vyzařovanému ultrazvuku), se prostě nechytal. Stejnou zkušenost má i Kibish.
#38
Publikováno 3 listopad 2009 - 11:27:11


#39
Publikováno 3 listopad 2009 - 12:27:29
#40
Publikováno 3 listopad 2009 - 13:35:09
je vybaven velkým kolečkem s údaji o vzdálenostech 1,00-100m. Jednalo
se o černou lakovanou verzi, která při přímém porovnání měří dokonale a
má i vlastní kožené pouzdro. Cena byla vzhledem k vynikajícímu stavu až
neuvěřitelná. Běžně se pohybuje kolem EUR 150,- . Vřele doporučuji! Erik
#41
Publikováno 5 listopad 2009 - 00:56:23
Quote
Tak zrovna u toho Adamse si myslím, že by ten dar přítele Lasera používal, kdyby jen trochu mohl
Jsem podobného názoru co se St. A.A. a podobných klasiků týče a docela mě napadá rouhačská myšlenka, ba přímo kacířská....Na co by asi tito mágové fotografie dnes fotili?

Osobně závidím všem, kterým oči slouží neomylně a odhad neklame a mají vždy ostré přesně to, co chtěli. Já jsem si v tomto ohledu vědom svých rezerv, zvětšujících se úměrně právě s velikostí formátu

#42
Publikováno 5 listopad 2009 - 09:36:59
#43
Publikováno 6 listopad 2009 - 08:42:14
Quote
S tím "ucloněním" bych si dovolil rovněž nesouhlasit. Já obvykle potřebuji velkou hloubku ostrosti, ale jít přes clonu 16 u SF (netobože kinofilmu) se už (ze známých důvodů) nevyplatí. A mít na fotce nedoostřený metr popředí - to je obvykle zepsutý obrázek.
Samozřejmě záleží na tom, co kdo fotí!
Známé důvody přoč nepoužívat nejmenší a největší clony jsou, ale buď to chci vyfotografovat a tu clonu 22 použiji nebo prostě zbalím foťák a jdu jinam. Zatím vyfotografovat motiv s ideálně kreslící clonou na několik snímků různě zaostřených a pak celé v PC složit neumím. Laser mi podle mě nepomůže, když jedu na hyperfokal u kina nebo SF. Prostě se buď do hloubky ostrosti s daným objektivem a motivem dostanu nebo holt obětuji neostré popředí nebo pozadí.
K VF, on si Ansel s dalšími puristy nadarmo neříkali F64 .-) Kromě velké clony lze použít Scheimpflugovo pravidlo.
#44
Publikováno 6 listopad 2009 - 15:57:05
Váš přístup zní docela logicky a pragmaticky... Jenže!!!
V pralese bývá tak "těsno", že se opravdu hraje o ty metry nebo půlmetry a protože "chci něco víc, než rozptylový kroužek 0,03 (kino)", musím obvykle přiclonit. A jak se dá odhadnout např. 1,32m nevím...

Tak si těch 132cm odměřím a doufám, že je pravda to, o čem mluví tabulky.
Přesun na jiné místo? Kolikrát jsem rád, když pro daný motiv najdu jedno alespoň slušné stanoviště!!!

#45
Publikováno 6 listopad 2009 - 22:08:31
Rozptylový kroužek 1/30mm, tedy ten diskutovaný 0,03. Objektiv o ohniskové vzdálenosti 35mm, zaostřeno na 3m, clona 16 a hloubka ostrosti 1,35m až nekonečno. U clony 22 při zaostření na stejnou vzdálenost mám hloubku ostrosti už od 0,94m do nekonečna.
Podle mě, existuje pouze jedno jediné fotogenické stanoviště. Z ostatních úhlů je to také dobré, ale není to úplně ono. Když nemohu vyfotit ze strany které chci, tak prostě zbalím čemodan a jdu dál hledat bez snímku. Třeba je to škoda, nezachovám ani to použitelné, které za chvilku nemusí existovat, ale sám bych už asi podvědomně snímek odflákl s pocitem, že už to vlastně není úplně ono.
Řešení, vzdát se ohniska 35mm a jít u kina do něčeho více širokého, 28mm, 24mm, 20mm. Níž už bych kuli zkreslení nešel. Dostanu se blíže(mohu se pohybovat na menším "nedostupném" prostoru) a mám hloubku ostrosti až kdoví kam.
Ve vašem případě Vám upřímě přístup na exkluzivní lokalitu Mionší závidím, ale moc nechápu volbu kinofilmu. Prostupnost terénu bude určitě hrozná, světlo skoro žádné, ale když se nějaká větší mašinka přinese, dá na stativ, pořádně zacloní, tak už mě dlouhý čas až tak nemůže trápit. Akční fotografie to není, i když vím, že i malý větřík pohrávající si s kapradinou dokáže pozlobit. Minimálně nějaká SF hračka 645, pokud chci něco opravdu super tak sklopka 4x5. Myslím malé a použitelné i v pralese. S kardanem se mi moc nechce běhat ani po Praze, takže obdivuji zdejší nadšence a fotografy se stroji 8x10. Výhoda je, že pak méně zvětšujete než cca 11x u kina pro fotku 30x40cm. Větší formáty jsou znát, ale to určitě dobře víte.
#46
Publikováno 6 listopad 2009 - 22:29:47
Quote
Rozptylový kroužek 1/30mm, tedy ten diskutovaný 0,03. Objektiv o ohniskové vzdálenosti 35mm, zaostřeno na 3m, clona 16 a hloubka ostrosti 1,35m až nekonečno. U clony 22 při zaostření na stejnou vzdálenost mám hloubku ostrosti už od 0,94m do nekonečna.
Pardon, u clony 22, platí hloubka ostrosti při zaostření na 2m.
#47
Publikováno 6 listopad 2009 - 22:38:37
Fotogenické stanoviště je téměř vždy, ale dva metry nad zemí, mezi haluzemi, pod kořeny... atd. Jsem úporný a raději nafotím 100 špatných snímků, než bych opustil "alespoň průměrné stanoviště" - protože holt jiné není.
To se Vám řekne "jít do něčeho širokého"...! Dostat to na políčko zase takový problém není, jenom potom ta perspektiva... Ta 35ka (nebo 75 u 6x7) nebo 24ka (resp. 55 nebo 65) je tak akorát, abych se dostal od fotografovaného motivu dost daleko a současně neposbíral např. prosvítající oblohu. Ty kontrasty se opravdu špatně "řeší".
Kinofilm ZDALEKA není jediný formát, který využívám. Naopak! Nejčastěji 6x7 (P67II), 6x9 (Fuji GSW690III, Bessa) i jiné. Ale když se jde "rekognoskovat", strkám do kapsy Hexar AF nebo Leicu s čistým svědomím, protože jejich objektivy (zvl. Hexaru) + Acros nebo Delta 100 nebo Plus X + některá z dobrých vývojek poskytnou do 30x40 "plnohodnotný obrázek".
#48
Publikováno 6 listopad 2009 - 23:30:56


Problém s ostrostí jsem vyřešil následovně - neřeším. Ostřím na hlavní motiv, pokud si to situace žádá nebo umožňuje, naklápím standarty a cloním dle chuti jak chci mít čitelné prostředí, ale nesnažím se za každou cenu proclonit celou scénu, protože vím, že toho stejně nedosáhnu. Jsou situace, kdy mám ostré úplně všechno, ale pak jsou i záběry, kde je ostrý jenom hlavní motiv a pozadí nepatrně neostré. Náklony nejsou všemocné, ba naopak dokáží občas situaci ještě zhoršit (může dojít ve snaze dosáhout co největší hloubky ostrosti o nechtěné rozostření některých částí obrazu, které se na zvětšenině nemile ukážou).
#49
Publikováno 7 listopad 2009 - 09:00:01
VF není moje parketa, ale máme asi podobnou filozofii... (Otázkou zůstává, zda jsme to tak vymysleli, nebo si to situace vynutila... nejspíše mix.)
#50
Publikováno 8 listopad 2009 - 11:23:54
Quote
Ale když se jde "rekognoskovat", strkám do kapsy Hexar AF nebo Leicu s čistým svědomím, protože jejich objektivy (zvl. Hexaru) + Acros nebo Delta 100 nebo Plus X + některá z dobrých vývojek poskytnou do 30x40 "plnohodnotný obrázek".
Tak tomu už rozumím. I když jsou zmíněné objektivy na kino špička, přeci jen mi 35mm spíše evokuje reportáž než krajinu. Jinak to neberte jako útok, ale diskuzi. Myslím, že je sen každého z nás udělat knížku a úspěšně vystavovat.
Jenda1250:
Tabulky jsou samozřejmě k vadám objektivu neúprosné, ale jak sám píšete, záleží o jaký objektiv se jedná. Respektive stáří jeho výroby. Charakter a podání se sice jak již bylo zde psáno zhoršuje, ale vady, ostrost a podobné věci jsou v novějších sklech mnohem lépe řešeny. Možná to někdo nazve sterilitou k dokonalosti

Sám jsem měl v ruce Summicron 40m v Leice CL a před asférický summicron 35mm. Rozdíl v ostrosti celé scény při ostření na hyperfokal je obrovský. A to jsem si myslel, že se 40mm jít už dál technicky nemohu.
K VF, přenastavení není určitě všemocné, ale ono i záleží v jakých rukou se stroj pohybuje. Jinak opět nic ve zlém. Také se s tím více trápím než dokonale využívám.
Ještě takový dodatek, opravdu na fotce 30x40 vidíte, zda jste použili clonu 2,8, ideálně kreslící u APO skel 4, 5,6, ideálně kresící u normálních skel 8, 11, 16 nebo zmíněnou fuj clonu 22?
Já tedy ne, ale pokud ano, ubere to spičkovému snímku mnoho nebo je důležitější zpracování nad obsahem? Ano, viděl jsem Láďu Kamaráda na Staroměstké radnici a technicky to bylo nepřekonatelné. Jen je skládáno z několika snímků kuli pobrání EV rozsahu scény a možná i různě ostřeno kuli hloubce ostrosti při použití nejépe kreslících clon. Byla to špička a je vidět, že to funguje. Na druhou stranu, kdo z nás dělá tak obrovské plachty.
Zpět k hyperfokálu, souhlasím s tím, že pokud nemohu dokonale proostřit musím si vybrat co bude ostré a co nikoliv. Myslím, že někdy může být výsledek mnohem zajímavější než dokonalá ostrost po celé ploše. Vynikne hlavní motiv.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních