Přejít na obsah


Fotka

Magnifax 4 - jaky kondenzor? (jsou casy 5-6 minut normalni?)


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
24 odpovědí na toto téma

#1 vcelkamaja

vcelkamaja

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 19 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 říjen 2009 - 11:51:25

Zdravim cernokomorniky. Tak jsem vcera poprave delal na Fomabromy s novym zvetsovakem a mam par dotazu:

1. Pri sestavovani zvetsovaku jsem nasel v krabici krome pevne kondenzorove cocky (nedilan soucastku Magnifax 4) jeste jeden kondenzor c.1, ktery se vsouva do bocniho supliku. Mam hor pri zvetsovani na 6x6 a 6x,45 s 80mm objektivem pouzit nebo ho nahradit zaslepkou bez cocky?

2. Pri zvetsovani na papir 24 x 30 cm s clonou f8 a sestave 75W opalova zarovka + hlavni kondenzor + suplikovy kondenzor c.1 + Ilford Multigrade filter c.3 + matne sklo v prednim supliku na Fomabrom Variant III mi vychazi casy kolem 5-6 minut, coz mi prijde hodne dloho. Je to normalni? Jaka je moznost zkraceni casu? (silnejsi zarovka? jaka?, vyndat pridavny kondenzor c.1?, dat pryc matne sklo z predniho supliku? (pak bych nemel na co polozit multigrade filter)

3. Predni suplik je docela velky a Ilford Multigrade filtr se v nem muze pohybovat. Jak to resite? Koupit vetsi filtry? Nejake vystredovaci pripravek?

Diky za odpovedi a nazory.
  • 0

#2 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 27 říjen 2009 - 12:11:45

75W mi přijde zoufale málo. Pokud je kondenzor č.1 ten pro 6x9, tak bych šel do něčeho silnějšího nebo sehnal jiný kondenzor.
V Magnifaxu jedničce (taky 6x9 kondenzor) mám 150W halogen a stačí to se zaťatejma zubama - u kina je to pořád pomalejší, než Opemus s 60W mléčnou reflektorovou žárovkou.
  • 0

#3 vcelkamaja

vcelkamaja

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 19 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 říjen 2009 - 13:11:33

Diky za radu. A jaky typ zarovky (150W) tam mam dat. Obavam se, ze opalovou 150W asi uz nesezenu. Da se pouzit neco jineho?
  • 0

#4 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 27 říjen 2009 - 14:46:29

Diky za radu. A jaky typ zarovky (150W) tam mam dat. Obavam se, ze opalovou 150W asi uz nesezenu. Da se pouzit neco jineho?


Jedničce při požití matnice a pořádném vycentrování chutná Osram Halolux BT 150W. A člověk si tím i pěkně zatopí. Nevidím důvod, proč by to nemělo jít i u čtyřky.
  • 0

#5 zdenekz

zdenekz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 17 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 říjen 2009 - 19:53:46

Magnifax 4 mám doma a již x let používám. Ten přídavný kondenzor by měl být menší a dávám ho z boku při kinofilmovém negativu, jinak záslepka. Používám žárovky 150W Philips typ PF 605E/51. Za těch x let mi zatím odešla 1. Časy s touto žárovkou mi vychází podle použitého filtru max. tak 35 sec.. Těch 5-6 minut se mi zdá nějak moc.
Na filtry jsem si přidělal takové rámečky a používám i na 6x9 bez nějakých problémů
  • 0

#6 jka2005

jka2005

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 47 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 27 říjen 2009 - 20:05:21

Mám Magnifax z 30. nebo 50. let (liší se jen rozměry negativů 6,5 resp. 6x9) s opálovou žárovkou 100W bez matnice s objektivem Belar 4,5/105 a při zaclonění na 8 jsou časy v desítkách vteřin. Matnice ubírala světlo a údajně měla poskytovat měkčí světlo a tak jsem ji dal pryč.
  • 0

#7 jka2005

jka2005

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 47 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 27 říjen 2009 - 20:09:42

oprava: Žárovka je 150W Tungsram. Opálová klasika jak ji Edison vymyslel. Jen vlákno již nebude uhlíkové, ale wolframové.
  • 0

#8 vcelkamaja

vcelkamaja

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 19 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 28 říjen 2009 - 07:55:09

zdenekz: Takze na 6x6 (6x4,5) pouzivate jen ten hlavni kondenzor a v bocnim supliku nic? (zaslepka) Sviti to pak rovnomerne na celou plochu? A mate v prednim supliku to matne/mlecne sklo?

jka2005: Neni bez matnice to svetlo nehomogenni po cele plose negativu?
  • 0

#9 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 28 říjen 2009 - 10:19:48

zdenekz: Takze na 6x6 (6x4,5) pouzivate jen ten hlavni kondenzor a v bocnim supliku nic? (zaslepka) Sviti to pak rovnomerne na celou plochu? A mate v prednim supliku to matne/mlecne sklo?

jka2005: Neni bez matnice to svetlo nehomogenni po cele plose negativu?


Pokud je tam pořádná opálová nebo bodová (halogen do promítačky) žárovka a je vycentrovaná přesně do ohniska kondenzoru, tak je to homogenní víc než dost.
  • 0

#10 oteccasu

oteccasu

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 3 106 příspěvků(y)
  • LocationTrutnov
Reputace: 1 081

Publikováno 28 říjen 2009 - 11:21:39

Tak to já mám opačný problém. Extrémně krátké časy. Okolo 10 vteřin. A to mám clonu 22.
  • 0

#11 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 28 říjen 2009 - 16:45:49

řekl bych že dost záleží na formátu fotky a gradaci papíru. Když zvětšuju svým kondenzorákem (opemus2 sklo 105mm) na formát 18x24 měkej papír, tak mívám čas třeba 15 sec. když zvětšuju na tvrdou gradaci 30x40 tak mívám čas klidně 6-7 minut. Pak když si hraju s kontrastem a záměrně přeexponovávám a pak podvolávám tak exponuju i víc.
  • 0

#12 bitovod

bitovod

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 480 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 28 říjen 2009 - 17:18:04

Nezáleží ani tak na formátu, jako na výtahu. Časy se budou dramaticky lišit, když budu dělat 40x30 z kina a ze 6x9, pravidlo o ubývání světla se čtvercem vzdálenosti se nedá okecat. Na kinu to budou podle filtrace, hustoty negativu a výkonu žárovky jednotky minut, na velkém svitku klidně i jednotky vteřin...
  • 0

#13 oteccasu

oteccasu

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 3 106 příspěvků(y)
  • LocationTrutnov
Reputace: 1 081

Publikováno 28 říjen 2009 - 18:54:32

Já se domnívám, že expozice delší jak cca minuta může škodit parazitním odraženám světlem. A taky se mi nezdá, že by byla tak dlouhá exp. normální. Tam budě nějaká kulišárna.
  • 0

#14 zdenekz

zdenekz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 17 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 28 říjen 2009 - 20:46:35

zdenekz: Takze na 6x6 (6x4,5) pouzivate jen ten hlavni kondenzor a v bocnim supliku nic? (zaslepka) Sviti to pak rovnomerne na celou plochu? A mate v prednim supliku to matne/mlecne sklo?

jka2005: Neni bez matnice to svetlo nehomogenni po cele plose negativu?


Přesně tak, to matné sklo tam mám a tam dávám ty ilforďácké filtry
  • 0

#15 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 28 říjen 2009 - 21:34:53

Já se domnívám, že expozice delší jak cca minuta může škodit parazitním odraženám světlem. A taky se mi nezdá, že by byla tak dlouhá exp. normální. Tam budě nějaká kulišárna.


To ano ale vem si to tak, že máš pořát promítanej obraz + osvícení odrazu. To je fut ve stejným poměru. Když ti vyjde oxpozice 30sec tak más třeba promítnutej obraz hodnotu (plácnu) 80% + odražený světlo 20% tak-že asi 22 sekund obraz + 8 sekund veškerej binec a halace kolem.To je asi podle mě při kažným čase stejný.Tak při 80sec expozice bude jakoby 20 sec ostatní svělo z odrazu a čvír ve zvětšováku. Výsledek by asi měl bejt stejnej, pokud v obouch případech bude expozice dostatečná, nebo dostatečně silná
  • 0

#16 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 29 říjen 2009 - 03:35:19

Nezáleží ani tak na formátu, jako na výtahu. Časy se budou dramaticky lišit, když budu dělat 40x30 z kina a ze 6x9, pravidlo o ubývání světla se čtvercem vzdálenosti se nedá okecat. Na kinu to budou podle filtrace, hustoty negativu a výkonu žárovky jednotky minut, na velkém svitku klidně i jednotky vteřin...

Mno ted jsem zvetsoval stridave 6x9 a kino, oboji 30x40, pri pouziti odpovidajici michaci komory a objektivu pro kazdy format (105x50mm) vychazel hodne podobny vytah a taky hodne podobne expozicni casy (15-20s).
  • 0

#17 bitovod

bitovod

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 480 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 29 říjen 2009 - 07:17:08

Nezáleží ani tak na formátu, jako na výtahu. Časy se budou dramaticky lišit, když budu dělat 40x30 z kina a ze 6x9, pravidlo o ubývání světla se čtvercem vzdálenosti se nedá okecat. Na kinu to budou podle filtrace, hustoty negativu a výkonu žárovky jednotky minut, na velkém svitku klidně i jednotky vteřin...

Mno ted jsem zvetsoval stridave 6x9 a kino, oboji 30x40, pri pouziti odpovidajici michaci komory a objektivu pro kazdy format (105x50mm) vychazel hodne podobny vytah a taky hodne podobne expozicni casy (15-20s).


Píšu něco jiného? Když vychází podobný výtah, tak vycháźí podobný čas. Kdybys použilstejnej objektiv na svitek i kino a obojí dělal na plný formát, tak ti stejný výtah nevyjde a u kina dostaneš řádově delší čas.
  • 0

#18 oteccasu

oteccasu

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 3 106 příspěvků(y)
  • LocationTrutnov
Reputace: 1 081

Publikováno 31 říjen 2009 - 21:52:34

Já se domnívám, že expozice delší jak cca minuta může škodit parazitním odraženám světlem. A taky se mi nezdá, že by byla tak dlouhá exp. normální. Tam budě nějaká kulišárna.


To ano ale vem si to tak, že máš pořát promítanej obraz + osvícení odrazu. To je fut ve stejným poměru. Když ti vyjde oxpozice 30sec tak más třeba promítnutej obraz hodnotu (plácnu) 80% + odražený světlo 20% tak-že asi 22 sekund obraz + 8 sekund veškerej binec a halace kolem.To je asi podle mě při kažným čase stejný.Tak při 80sec expozice bude jakoby 20 sec ostatní svělo z odrazu a čvír ve zvětšováku. Výsledek by asi měl bejt stejnej, pokud v obouch případech bude expozice dostatečná, nebo dostatečně silná


Zapoměl jsem ještě dodat, že záleží na formátu papíru. Čim větší tím více par. světla. A k tej matematice by jsem ještě dodal, že teor. je to stejný, ale prakticky musí být nějaká zkrytá veličina, která v praxi zešedivý pozitivy.
  • 0

#19 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 31 říjen 2009 - 22:02:01

6 minut je fakt moc. já mám s barevnou hlavou časy u kina na 24x30, clona 5,6, mírně tvrdá gradace na Fomabrom Variant kolem 3vt. a to je síla...čili naprd.
  • 0

#20 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 31 říjen 2009 - 22:09:40

6 minut je fakt moc. já mám s barevnou hlavou časy u kina na 24x30, clona 5,6, mírně tvrdá gradace na Fomabrom Variant kolem 3vt. a to je síla...čili naprd.


přicloň na f/11 a přejdi na Fomatony - rázem budeš na půlminutě :? :) :lol:
  • 0

#21 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 31 říjen 2009 - 22:18:35

6 minut je fakt moc. já mám s barevnou hlavou časy u kina na 24x30, clona 5,6, mírně tvrdá gradace na Fomabrom Variant kolem 3vt. a to je síla...čili naprd.


přicloň na f/11 a přejdi na Fomatony - rázem budeš na půlminutě :? :) :lol:


hlavně plánuju to č. 2...až zpracuju papíry co mám doma :-o
  • 0

#22 Vlcak

Vlcak

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 279 příspěvků(y)
Reputace: 96

Publikováno 31 říjen 2009 - 23:11:19

6 minut je fakt moc. já mám s barevnou hlavou časy u kina na 24x30, clona 5,6, mírně tvrdá gradace na Fomabrom Variant kolem 3vt. a to je síla...čili naprd.


no uvidis s temi fomatony.
Ja ted delam cca 25 fotek velikosti 20x30cm (na papir 11"x14") na Fomatone 131. Vytah nebyl tak velky - mam 40ku objektiv.
Pri clone 8 a gradaci 2 me to davalo cca 51sec
Pri clone 8 a gradaci 4 pro dane tema 121 sec :?

Jo a je to Kaiser 6x9 s nejakym halogenem uvnitr, na klasickou opal zarovku ty casy musi bejt jeste delsi.
  • 0

#23 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 31 říjen 2009 - 23:15:46

ještě si dovolím takovou vzufku. Poslední dobou jsem nasbíral dost papíru ILFORD a FOMA ve všech pevnejch gradacích i v lesku i v matný podobě. (Asi bych to nehlásal jako vědecky podložený moudro ale) přijde mi že ilford mívá cca míň jak poloviční expoziční časy než foma. Ale na druhou stranu jsem ještě nezvětšoval jednu fotku stejně na obje značky, tak to nemůžu uplně na beton porovnat.
  • 0

#24 Vlcak

Vlcak

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 279 příspěvků(y)
Reputace: 96

Publikováno 31 říjen 2009 - 23:20:23

ještě si dovolím takovou vzufku. Poslední dobou jsem nasbíral dost papíru ILFORD a FOMA ve všech pevnejch gradacích i v lesku i v matný podobě. (Asi bych to nehlásal jako vědecky podložený moudro ale) přijde mi že ilford mívá cca míň jak poloviční expoziční časy než foma. Ale na druhou stranu jsem ještě nezvětšoval jednu fotku stejně na obje značky, tak to nemůžu uplně na beton porovnat.


a jake? baryty/RC? stejny typ emulze? ono je to nakonec stejne neporovnatelne :?
  • 0

#25 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 1 listopad 2009 - 00:28:23

všechno mám RC . všechno volám podobě +/- stejně 2-3 minuty, všechno formát 30x40. Asi rok zpátky jsem dělal grafiku z kusů těl ve tmě a tvuli tvrdosti jsem zkoušel některý obrázky na fomu gradace C a některý na ilforda gradace 3 a pak 4 (na negativu - stejně krytý snímky) . Na tu fomu jsem měl expozici právě tech 6 a něco minut a ilford měl podstatně míň. Už nevím kolik. možná 2-3minuty. (když si zase vemu expoziční matematiku tak pro ten papír je 3 - 6 minut podstatně menší rozdíl než 3 - 6 sekund.) i tak mě to vrtá hlavou.Gradace je ovlivnitelná citlivostí ale jak jsem tak zvyklej tak ilford 4 by měl dělat podobný věci jako fomaspeed C, tím pádem by mohla bejt stejná citlivost.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních