jak narovnat prohnutý film
#1
Publikováno 6 listopad 2009 - 09:28:58
#2
Publikováno 6 listopad 2009 - 10:16:47
#3
Publikováno 6 listopad 2009 - 10:20:29
Já bych ho znovu namočil a znovu pověsil.
bohuzel jsem ho uz rozstrihal do pasu po 6ti
#4
Publikováno 6 listopad 2009 - 11:13:39
#5
Publikováno 6 listopad 2009 - 11:20:02
Moje zkušenost je taková, že ať už se s filmem (kinofilm/svitek) provádí cokoliv, tak jako tak se kroutí ve dvou směrech. Jednak má nepatrnou tendenci se znovu smotávat do původní roličky (to je celkem marginální problém, vadí to jen na okrajovém snímku každého pásku) a kromě toho se prohýbá do půloblouku emulzí dovnitř. Dost ale záleži na typu filmu: ČB Ilfordy se prohýbají relativně málo, diapozitivy Kodak (znám jen jako 120) jsou prakticky rovné, diapozitivy Fuji (Astia/Provia/Velvia) se prohýbají jako luk a je prakticky jedno jakým způsobem se suší.
Na otázku jak to srovnat kvůli skenování bych odpověděl: "záleží na tom, jak moc rovné to musí být".
Pokud kvůli specializovaným scannerům typu Nikon LS-4000/5000 (minimální hloubka ostrosti) tak bohužel "nijak - nejde to". Ono je možné ten film několik měsíců (nebo i let) lisovat v knize, ale výsledek ani pak není zrovna 100%. Sice se film přeci jen výrazně srovná do roviny oproti původnímu "luku", ale stačí trochu tepla ze scanneru a začne se prohýbat znovu (Kodak se začne "vlnit").
Pokud je potřeba jen přibližná rovina (pro deskové scannery), tak může to lisování v knize stačit.
Jediné skutečné řešení tohoto problému je umístit film do držáku se sklem.
#6
Publikováno 6 listopad 2009 - 12:07:09
Nejvíc se kroutí fuji(to je jeho jediná nevýhoda).Po takovém sušení bývají ještě malinko pokroucené,ale dám je do obalu na negativy a než se dostanu ke zvětšování(třeba týden),tak jsou krásně rovné.Zatěžuju to jen třeba krabičkou z foto papírama
#7
Publikováno 6 listopad 2009 - 12:12:06
Příčné prohnutí - zkroucení do ruličky - je způsobeno tvarovou pamětí podložky v důsledku svinutí filmu do svitku/kazety. Lze odstranit například opačně působícím svinutím - například navinout film do kazety emulzí nahoru a nějaký čas tak nechat. Nicméně tento směr prohnutí málokdy působí problémy.
Podélné prohnutí - do žlábku - je způsobeno rozdílnou reakcí podložky a citlivé vrstvy na vlhkost. Podložka je z tvarově stabilní hmoty a její rozměr se působením vlhkosti téměř nemění. Naproti tomu citlivá vrstva se skládá z podstatné části z želatiny, která vlivem vody bobtná a v suchu se smršťuje. "Normální" stav pro film je, když je želatina mokrá. Takovým způsobem film vznikl, když se tekutá želatina rozlila po povrchu podložky. Za takových podmínek - například při vyvolávání - je film rovný. Jak želatina vysychá, smršťuje se a film se prohýbá (citlivou vrstvou dovnitř). To je podpořeno ještě tím, že v procesu vyvolání se některé složky z citlivé vrstvy vymyjí a tím se zmenší její objem. Takže, potřebujeme-li rovný film, musíme ho namočit, nebo alespoň umístit do prostředí s vysokou vzdušnou vlhkostí.
#8
Publikováno 6 listopad 2009 - 16:16:07
Trochu nerozumím tomu "nebyl dostatečně zatíženej". Nevím jak ostatní, ale já film po vyvolání pověsím na šňůru a dole zatížím jedním kolíčkem na prádlo.
Moje zkušenost je taková, že ať už se s filmem (kinofilm/svitek) provádí cokoliv, tak jako tak se kroutí ve dvou směrech. Jednak má nepatrnou tendenci se znovu smotávat do původní roličky (to je celkem marginální problém, vadí to jen na okrajovém snímku každého pásku) a kromě toho se prohýbá do půloblouku emulzí dovnitř. Dost ale záleži na typu filmu: ČB Ilfordy se prohýbají relativně málo, diapozitivy Kodak (znám jen jako 120) jsou prakticky rovné, diapozitivy Fuji (Astia/Provia/Velvia) se prohýbají jako luk a je prakticky jedno jakým způsobem se suší.
Na otázku jak to srovnat kvůli skenování bych odpověděl: "záleží na tom, jak moc rovné to musí být".
Pokud kvůli specializovaným scannerům typu Nikon LS-4000/5000 (minimální hloubka ostrosti) tak bohužel "nijak - nejde to". Ono je možné ten film několik měsíců (nebo i let) lisovat v knize, ale výsledek ani pak není zrovna 100%. Sice se film přeci jen výrazně srovná do roviny oproti původnímu "luku", ale stačí trochu tepla ze scanneru a začne se prohýbat znovu (Kodak se začne "vlnit").
Pokud je potřeba jen přibližná rovina (pro deskové scannery), tak může to lisování v knize stačit.
Jediné skutečné řešení tohoto problému je umístit film do držáku se sklem.
)))) ty filmy budes skenovat ty!! do zvetsovaku bych to tolik neresil, protoze mam ramecek se sklem, ale alespon Coolscan V ED ma drzak jen s tema ramam, ale ne se sklem na pritlaceni...tak se ptam.
nevim co se stalo, ale dva z 10ti filmu se proste trochu vypoukly, na ostatnich jsme mel kovove spony se zavazim, na tehle byly normalni kolicky. proto to svadim na to, ze nebyly dostatecne zatizene. nacpal jsem je do folii, dal pod reproduktor, ale kdyz je vyndam, tak maji porad tendenci se prohnout. jo a jedna se o Kodak TRIX.
#9
Publikováno 6 listopad 2009 - 17:01:07
Důležité je skenovat to okamžitě po vytažení z "lisu" - a to každý jednotlivý pásek. Prostě nedat filmu příliš mnoho šancí na nějaké vylomeniny.
Ono to jistě ovlivňuje i ta teplota a vlhkost, jak psal dubraro, jenže s těmito parametry se v praxi mnoho dělat nedá. Teoreticky by šlo skenovat vlhký film (pokud vím, tak se to občas dělá v kinematografické praxi), ale já to nikdy nezkoušel.
#10
Publikováno 11 listopad 2009 - 08:37:55
Kdyz mam film prohlej a to skoro vzdycky, polozim ho na sklo skeneru a na nej dam taky sklo, na prikryvacim skle mam fixou naznacene kde skenr skenuje film kdyz je v ramecku a presne tam ho davam zatim bez problemu...
mam canoscan8800
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních