Přejít na obsah


Fotka

Prakticke pouzivanie zonalneho systemu


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
170 odpovědí na toto téma

#1 anton

anton

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 257 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 20 January 2010 - 09:44:10

Ahoj.

Pouzíva niekto z vas zonalny system? Ste si ho kalibrovali na dany material podobne ako je to v knihe od Velkoborskeho?
Chcem ho zacat vazne pouzivat, by som potreboval poradit.
Pracujem iba s jednym druhom filmu a vyvojkou, pouzival spotmeter.
  • 0

#2 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4,203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 20 January 2010 - 10:02:46

Už se to tu řešilo kolikrát, ale třeba by shrnutí pomohlo. Co potřebuješ vědět?

K již položeným otázkám:
Ano používám, je to výborná věc. Onu knihu jsem nečetl, četl jsem originál od Adamse a povídal si o tom s lidma, takže nevím jak to tam je. Nicméně, prostě jsem si určil EI danýho materiálu pro daný proces a hotovo :)
  • 0

#3 anton

anton

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 257 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 20 January 2010 - 10:06:38

Tak nam sem prosim napis ako si si urcil EI.
  • 0

#4 Kjuba

Kjuba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 170 příspěvků(y)
Reputace: 16

Publikováno 20 January 2010 - 10:30:30

žeby? 8-)

http://www.temnakomo...=article&sid=26
  • 0

#5 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4,203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 20 January 2010 - 10:32:06

Ok. Jednoduše jsem si (na balkóně) připravil scénu, která měla větší expoziční rozsah. (u EI tě tedy zajímá pouze černá, nicméně jsem si to rovnou připravil i pro test volání) V úplném stínu tedy černé zmuchlané tričko, pak nějakou tu otevřenou knihu s textem a obrázky, květinu, lesklý kovový hrnek, bílý hrnek. Ideální by byla tabulka se škálou od černé po bílou, ale tu jsem bohužel neměl. Dělal jsem to celé na svitek, nicméně na vf to jde třeba tak, že si vytvoříš štěrbinu z černého papíru a tu posunuješ po políčku, či nejlépe na víc planů. No a pak jsem si jen určil základní čas - změřil jsem triko spotmetrem a posunul ho do zóny dvě. A pak jsem jen jel nahoru a dolu po třetinkách. (nezapomeň se vyhnout moc rychlým, či moc pomalým časům) Chce si to pečlivě zapisovat, celou scénu si nejlépe nakresilit a udělat si popisky kde člověk kolik naměřil EV. A také doporučuji předem si napsat plán v kombinaci clona/čas jak to půjde po sobě. Vyvolat na normální čas od výrobce a pak jsem z toho udělal fotky všechny stejným časem. Šlo by to i scanovat. Či jen lupou na pultíku prohlídnout. No a fotka, kde to černý triko nejlépe odpovídalo skutečnosti, tedy zhruba zóna 2 - hluboká černá s náznakem kresby mi řeklo, že pro konkrétní postup mi třeba HP5 vychází na EI 250-320. Následně jsem tedy vzal toto nové EI a pomocí něho jsem znovu nafotil celý film, tentokrát všechny políčka stejným časem. Rozstříhal jsem to na tuším pět kusů a každý kus vyvolal zvlášť v jedné vývojce s rozdílnými časy. No a podle výsledků vysvícených na základní gradaci jsem si zase určil ten svůj pravý čas na volání. Zní to divoce, ale zabralo to jedno dopoledne....
  • 1

#6 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5,702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 20 January 2010 - 10:59:00

když jsem na půdě hledal volací čas, tak to vyhlíželo asi takhle:
Vložený obrázek
někdy to chvilku dá, sehnat předměty tonálně odlišné a stihnout to dokud světlo střešním oknem svítí stejně 8-)
  • 0

#7 majla

majla

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 520 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 20 January 2010 - 14:07:32

když jsem na půdě hledal volací čas, tak to vyhlíželo asi takhle:
Vložený obrázek
někdy to chvilku dá, sehnat předměty tonálně odlišné a stihnout to dokud světlo střešním oknem svítí stejně :oops:


To je super názorná fotka :-)
  • 0

#8 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 20 January 2010 - 14:32:27

Co to je ten zónový systém??? :oops:
  • 0

#9 tomas.kontakt

tomas.kontakt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,599 příspěvků(y)
  • Location49°17'32.960"N, 14°47'59.314"E
Reputace: 200

Publikováno 20 January 2010 - 14:36:59

to je vlastně vobšlehnutej Kareken systém :oops:
  • 0

#10 krilo

krilo

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 536 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 20 January 2010 - 16:02:55

nechcem byt za blba, ale z toho clanku som to nepochopil ...
takze som sa na cely zonovy system vybodol, ale keby sa nasla dobra dusa co by toprelozila do reci ludi jednoduchsich nenahneval by som sa :oops:
  • 0

#11 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 20 January 2010 - 16:12:09

nechcem byt za blba, ale z toho clanku som to nepochopil ...
takze som sa na cely zonovy system vybodol, ale keby sa nasla dobra dusa co by toprelozila do reci ludi jednoduchsich nenahneval by som sa :-)

Prijed na sraz a popros hezky Krakena, aby ti vysvetlil tzv. KZS(Kraken Zonal System), ktery v podstate ten Adams s tim druhym pazgrivcem okopirovali a pridali k nemu jen nejakych par cisel, aby to nebylo hned na prvni pohled poznat. :oops:
  • 0

#12 krilo

krilo

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 536 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 20 January 2010 - 16:16:43

nechcem byt za blba, ale z toho clanku som to nepochopil ...
takze som sa na cely zonovy system vybodol, ale keby sa nasla dobra dusa co by toprelozila do reci ludi jednoduchsich nenahneval by som sa :-)

Prijed na sraz a popros hezky Krakena, aby ti vysvetlil tzv. KZS(Kraken Zonal System), ktery v podstate ten Adams s tim druhym pazgrivcem okopirovali a pridali k nemu jen nejakych par cisel, aby to nebylo hned na prvni pohled poznat. :oops:


a mozno aj pridem :-)
je tam cas chut a ochota na blbe zaciatocnicke otazky? :)
  • 0

#13 zdenab2

zdenab2

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 617 příspěvků(y)
  • LocationKopanice
Reputace: 2

Publikováno 20 January 2010 - 16:20:52

To je obšlahnutý KZS.Onehdá sem si četl v pédéefku od Adamsa cosi a napsál to do knížky asi přesně jak mu Kraken říkál.Já su na toto také úplně tupý a nejak to moc nechápu.
  • 0

#14 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 20 January 2010 - 16:32:27

Krilo, Zdenku, ogaři dostavte sa na sraz a tam vám to vysvětlím, vše Vám rád řeknu, resp. řeknu Vám jak to dělám já. Nevím eslivá je to dobře, ale nejak to vycházá..
Ten ogara Adamsuj v tym dělá enem bordel :oops:
  • 0

#15 krilo

krilo

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 536 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 20 January 2010 - 16:44:27

Krilo, Zdenku, ogaři dostavte sa na sraz a tam vám to vysvětlím, vše Vám rád řeknu, resp. řeknu Vám jak to dělám já. Nevím eslivá je to dobře, ale nejak to vycházá..
Ten ogara Adamsuj v tym dělá enem bordel :oops:


hehe :-)
pokusim sa
kedy a kde je zraz?
treba tam brat komplet vybavenie?
ci mozem prist na motorke? :-)
  • 0

#16 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 20 January 2010 - 17:13:04

TU JE SRAZ
  • 0

#17 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 20 January 2010 - 23:10:34

Dobrý večer.
Jsem tady na mnoha místech našel frázi "exponuj na světla, vyvolej na stíny.". Pročelt jsem skoro vše o tomto tématu, ale nechápu jak to v praxi uplatňujete. Lze to nějak polopaticky vysvětlit? Např. zkušenosti s úpravou doby volání?
  • 1

#18 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 20 January 2010 - 23:14:06

Dobrý večer.
Jsem tady na mnoha místech našel frázi "exponuj na světla, vyvolej na stíny.". Pročelt jsem skoro vše o tomto tématu, ale nechápu jak to v praxi uplatňujete. Lze to nějak polopaticky vysvětlit? Např. zkušenosti s úpravou doby volání?


tak tos tu frázi našel blbě, protože je to přesně obráceně.
  • 1

#19 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 21 January 2010 - 01:46:10

Dobrý večer.
Jsem tady na mnoha místech našel frázi "exponuj na světla, vyvolej na stíny.". Pročelt jsem skoro vše o tomto tématu, ale nechápu jak to v praxi uplatňujete. Lze to nějak polopaticky vysvětlit? Např. zkušenosti s úpravou doby volání?


No polopaticky.... víš co přijeď na sraz vem sebú halúzkovicu a budeš to mnět aji s mojím pokrúceným ksichtem. Garantuju ti, že to dosmrti nazapomeneš 8-)
  • 0

#20 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 21 January 2010 - 01:47:32

Jinak toho dost najdeš i tady ne webu, do vyhledavače zadej tři písmena, hádej jaké? 8-)
  • 0

#21 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 21 January 2010 - 08:07:31

Našel jsem to dobře, akorát opačně napsal. To jak jsem si tu teoreticky kreslil ta pole a-h a zóny l-X. Jde mi jen o vaše zkušenosti jak to praktikujete.
  • 0

#22 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5,702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 21 January 2010 - 21:24:33

exponovat na stíny se nejlíp dá pomocí bodovýho měření scény před tebou
expozice se změří v místě, kde chceš mít znatelnou kresbu, třeba nějaká kůra stromu dole v rohu
naměříš při daný cloně třeba čas 1/15 sec
kdybys to tak exponoval, tak to na (negativu) pozitivu bez úprav vyjde středně šedá
ale ty to nechceš středně šedé, v zoně 5 co vidíš okem před sebou je přece tmavší, tak expozici upravíš -2ev
= exponuješ to 1/60 =dáš to do zony 3
tím jsi exponoval na stíny - kůra stromu vlevo dole - to je levá strana rozsahu
no a na druhé straně jsou světla
co vychází v zoně 3 víš a díváš se, v jaké zoně vycházejí světla (7-8), kde má být kresba
když je to akorát, volá se časem normálním
když jsou světla o hodně dál - čas se krátí
když je scéna "krátká" a rozdíl, mezi zonou 3 a těmi světly krátký, tak se čas natahne
at už budeš volat jakkoliv, tak ty stíny, ta kůra tam vždycky bude = exponováno bylo na stíny
jako pavel to napsat neumím, snad to není zmatené vysvětlení :cry:
tak nějak prostě funguje ten kraken zon system :cry: :lol:
  • 0

#23 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 21 January 2010 - 23:30:56

Díly za odpověď. Ale dá se tato technologie využít při zprácování kinofilmu? 36 políček! Přece jen budou záběry jednotlivých políček diametrálně odlišné. Čili toto je má otázka ze začátku. Měříte v praxi tam kde již nemá být kresba a korigujete expozici a pak upravujete čas vyvolávání? nebo to děláte jinak? A jak? Toto mě zajímá
A předem děkuji za odpovědi.
Martin
  • 0

#24 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3,570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 21 January 2010 - 23:45:45

martinmat:

myslím, že RHx a Pavel_P to popsali docela jasně...

Je jasné, že je potřeba exponovat a volat jeden film nastejno. Dá se řešit více tělama, kratším filmem, výměnou filmu, výměnýma zádama u středoformátu a pak planfilmama, samozřejmě.

Kinofilm exponuju a volám podle toho jakou citlivost zrovna potřebuju a nějaký kontrast mě příliš netrápí, jsem rád, že tam něco je (holt dokumentační reportáž no :lol:). U svitku už je to něco jiného, tam měřím bodově a vyměňuju filmy podle zamýšlené změny kontrastu při volání, takže mám vpodstatě tři filmy - na měkké, normální a kontrastní světlo. U planů to funguje stejně jako u svitku, akorát je to pohodlnější.
  • 0

#25 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 21 January 2010 - 23:47:37

Během mého psaní se tu objevila fundovaná odpověď od RHx. Díky. Ale já prostě nechápu tu korekci vyvolávací doby při použití poučky "exponuj na stíny, volej na světla!" Jak je třeba upravit volací dobu? O kolik za skušenosti? Nechce se mi dělat spoustu zkoušek.
Martin
  • 0

#26 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 21 January 2010 - 23:49:21

Sakra! Odpovědi jsou rychlejší než mé otázky!
Dík za trpělivost.
Martin
  • 0

#27 zajda

zajda

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 888 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 21 January 2010 - 23:58:20

ahoj, odpovím ti na polovinu otázky - 36 políček je pro mně samotného při takto položené otázce taky příliš moc, při mojí váhavosti a snaze exponovat správně nikdy nemohu dosáhnout optimálního vyvolání všech políček filmu / počítám dvojáky i trojáky/ potřebuju osobně něco kratšího, nebo dvě těla na různý film.
vyvolat to můžeš jen jedním způsobem, v tom je to úskalí i kouzlo.
odpověď je: dá se to využít, ale jen za cenu odpadu, je na tobě jak moc ten odpad počítáš
  • 0

#28 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3,570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 22 January 2010 - 00:07:06

Moc kontrastní scéna? = skrátit volání
moc měkká, plochá scéna? = prodloužit čas.

O kolik si už každý musí natrénovat sám.

Normální kontrast je pro mě 8 minut, pro kontrastní scény volám 5 minut a zvyšování kontrastu skoro nedělám, zkoušel jsem něco okolo 10 či 11 minut. Ale jak říkám, je potřeba si to nazkoušet co komu s jakou vývojkou a jakým filmem sedí...

Princip je jednoduchej. Délka volání neovlivňuje krytí negativu ve stínech (málo exponovaná místa), narozdíl od silně exponovaných míst, která reagují na délku volání velmi dobře. Čili krátkým voláním zůstanou stíny tam, kde jsi je naexponoval ale světla nebudou přepálená. Naopak v opačném případě dlouhým voláním šedivá světla posuneš do světel aniž bys zesvětlil stíny.

Samozřejmě zjednodušeně, je to trochu složitější :lol:
  • 0

#29 cuba

cuba

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 518 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 22 January 2010 - 00:10:33

U kinofilmu se hůře uplatňují procesy pro korekci kontrastu, tj. N-2, N-1, N+1, N+2. Lépe řečeno... zdá se to méně ekonomické. Páč každý z nás má divný pocit, když má za jeden fotosešn vyplácat celý film na čtyři reálně vyzvětšované snímky. Pokud fotím 9x12 nebo 4x5, pak je poměr exponovaných a zvětšovaných 1:1. Ale plocha filmu je přibližně stejné, co se týče ekonomiky. Výsledek ovšem nikoliv... z hlediska kvality výstupu. Nicméně zonal krakenúv systém se dá uplatňovat na jakýkoliv formát negativu a pro expozici je to jen přínosem.

ps: kdo neviděl fotky Adamse ( např. v Blavě), jako by nebyl :lol:
  • 0

#30 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 22 January 2010 - 00:17:07

Ogaři týmto ste mne připravili o kalíšky na srazu, keré sem si chtěl "vykecat" při vysvětlováni KZS!!! :lol: :cry:

Vždyť vy všecko víte!!!!:cry:
  • 0

#31 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 22 January 2010 - 00:21:54

vzhledem k tomu, že fotim výhradně na kino, tak si dovolím sem nasypat trochu vlastních zkušeností.
pokud nemam celej film nafocenej na zhruba stejnym místě za stejnejch podmínek, což neni prakticky nikdy, tak vyvolávám všechno stejně. stačí si jednou odladit proces tak, aby taknějak normálně kontrastní scéna vyfocená s žlutym/oranžovym filtrem vyšla na papír gradace 3 zhruba tak kontrastní, jak si jí člověk pamatuje (to znamená "taknějak normálně").

když je pak na filmu nějaká míň kontrastní fotka, tak vyjde míň kontrastní, u opačný situace je tomu samozřejmě stejně.
a je to tak správně.
umělý vyhánění kontrastu u nekontrastních scén (kdy je z povahy světla jasný, že kontrastní ani bejt nemůžou) a stejně tak i snižování kontrastu tam, kde předtim třeba pražilo přímý polední slunce, produkuje buď přesmažený srágory (viz add 1) a nebo nekontrastní fotky za kontrastního světla, což v obou případech téměř naprosto vždy vypadá blbě (samozřejmě i zde se najdou výjimky, ale je jich... zatraceně málo).

expozici měřím baj voko na střední šedou scény a nebo taknějak kam se mi to líbí.
přičemž pokud fotím v nekontrastním světle, pak si dovolím podexponovat, u kontrastních scén naopak exponuju bohatě - film to pobere.

add 1) s dovolením bych citoval: "berlickou nevhodne vyhulenyho kontrastu se umi podeprit kdejakej loser, vetsinu casu je to jen dalsi zbytecnej efekt"
add 2) delta400 v dd-x / mpb pobere hodně moc velkej rozsah tónů & snese klidně přeexpozici o 2-3 clony
add 3) je to jenom můj názor - můžete semnou nesouhlasit a nadávat mi, ale to je asi tak všechno.
  • 0

#32 cuba

cuba

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 518 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 22 January 2010 - 00:24:20

Se Tě snažíme uvést na pravou cestu. Páč fotograf purista rozpouští žal v rodinalu, či jiné vývojce a v slivovici rozpouští maximálně Fenidon A, či B. Vývojka bezvadně voní, není zaměnitelná s ustalovačem, ovšem za cenu mírného závoje :lol:
  • 0

#33 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3,570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 22 January 2010 - 00:24:59

Ogaři týmto ste mne připravili o kalíšky na srazu, keré sem si chtěl "vykecat" při vysvětlováni KZS!!! :cry: :cry:

Vždyť vy všecko víte!!!!:-)


děláme to pro tvoje (a naše) zdraví :lol:
  • 0

#34 KGB

KGB

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 389 příspěvků(y)
Reputace: 20

Publikováno 22 January 2010 - 00:45:34

Ogaři týmto ste mne připravili o kalíšky na srazu, keré sem si chtěl "vykecat" při vysvětlováni KZS!!! :-) :)

Vždyť vy všecko víte!!!!:D


ja si to od tebe klidne necham vysvetlit :D
  • 0

#35 Vladik

Vladik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,217 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 22 January 2010 - 07:34:52

Myslim, ze v nejakem vlakne se tu uz nazor na ZS rozebiral.

Osobne jsem se na ZS vykaslal po nejake dobe, co jsem ho provozoval. Duvody vicemene udava Lukas.
To, co clovek vzdycky podvedome na fotografii hodnoti, jsou mista, kde ocekava dle vlastni zkusenosti z kazdodeniho koukani na tenhle svet "normalni kontrast". Pokud tam vidi neco jineho (mekci, tvrdsi)vypada fotka divne a je jedno, jestli na fotce vidite prokresleneho trpaslika v tunelu a cerne skvrny na slunci zaroven. Mozek vam bude rikat, ze tady neco smrdi.
Pro me to znamena najit si ten spravny EI pro dany film, vyvojku a vyvolavani, kdy posleze budu zvetsovat na normalni gradaci. Scenu merim na mista, kde chci mit "normalni kontrast" (vetsinou je to plocha, ktera odpovida ve scene stredni sede) a maximalne koriguju plus minus 1 clona. Treba podle toho, jestli je ksichtik cloveka ve stinu nebo na slunci. Jak mi vyjdou stiny nebo svetla, neresim, protoze vim, ze ikdyz je tam nebudu mit, fotka bude vypadat uveritelne.
Krom toho je z hlediska filmu idealni vyvolavat prave tak akorat, protoze jinak roste zrno a klesa rozlisivost vrstvy. Ale to je dulezite hlavne pro mensi formaty.
Mimochodem i pritom, jak na to "kaslu", je na negativu prakticky vse (volam mekkce pro kondezor) a v komore si muze clovek klidne pomoci multigradepapiru o jeden stupen privrdit nebo zmekcit bez vlivu na kvalitu.
  • 0

#36 StanislavPleva

StanislavPleva

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 215 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 22 January 2010 - 09:00:23

Já teda ZS nepoužívám, páč jsem na to děsně línej. Nejraději exponuju tak jakože báj voko a vono to v drtivý většině funguje. Spíš sleduju světýlka v očích a ksichtíky a vůbec, než abych rejdil někde půlhodiny s expozimetrem....
Samolitr, že při precizním snímání krajiny či architektury na VF to asi bez toho nejde....no ale pak zase musej bejt ty důvody proč má bejt něco jakože černý a něco jakože šedý..
Nic neplatí absolutně...pixsláci maj zasejc to svý hádéer, žejo.. :-)
  • 0

#37 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4,416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 22 January 2010 - 09:56:59

staňo, ty si muj člověk a jasnej aspirant na přijetí do bratrstva :-)

já, pominu-li různý poloautomatický módy mejch krásnejch starejch strojů alá om2n, sem tenhle problém vyřešil pro ostatní případy jednou provždy ex.ex v kapse, kterym na začátku focení změřim dopadající světlo a pak už jen vod voka provádim ty přesný korekce :) jak píše standa
  • 0

#38 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5,702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 22 January 2010 - 10:02:37

Sakra! Odpovědi jsou rychlejší než mé otázky!
Dík za trpělivost.
Martin

hlavní je na začátku černobílé kariéry oddělit "kontrolované expozice"
kde nad tím přemejšlíš a proměřuješ nějakou chaloupku, nebo slečinku v koupelně - třeba na svitek, nebo planfilmy
a
reportážní fotografování na kino, nebo i ten svitek třeba dvojvočkou
u toho druhého případuse to dělá plus mínus na střed, jak už zaznělo, nebo se volí "hodně hodná" kombinace film a vývojka, která pochytá všechno možný a je vůbec tolerantní no a potom když se ujede hodně, tak multigradační papíry při zvětšování
  • 0

#39 StanislavPleva

StanislavPleva

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 215 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 22 January 2010 - 10:17:00

staňo, ty si muj člověk a jasnej aspirant na přijetí do bratrstva :-)

já, pominu-li různý poloautomatický módy mejch krásnejch starejch strojů alá om2n, sem tenhle problém vyřešil pro ostatní případy jednou provždy ex.ex v kapse, kterym na začátku focení změřim dopadající světlo a pak už jen vod voka provádim ty přesný korekce :) jak píše standa


A jaký jsou další podmínky pro příjetí...??

Třeba vypít nějakej lektvar, nebo dojít v noci na hřbitov? :D :D
  • 0

#40 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4,416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 22 January 2010 - 12:00:37

staňo, ty si muj člověk a jasnej aspirant na přijetí do bratrstva :)

já, pominu-li různý poloautomatický módy mejch krásnejch starejch strojů alá om2n, sem tenhle problém vyřešil pro ostatní případy jednou provždy ex.ex v kapse, kterym na začátku focení změřim dopadající světlo a pak už jen vod voka provádim ty přesný korekce :lol: jak píše standa


A jaký jsou další podmínky pro příjetí...??

Třeba vypít nějakej lektvar, nebo dojít v noci na hřbitov? :lol: :lol:


no hlavní sou nekompromisní postoje, jasný názorový stanoviska a ideová pevnost i v bouřích doby :( :) :(
  • 0

#41 StanislavPleva

StanislavPleva

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 215 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 22 January 2010 - 13:28:51

Tak to jóóó...svoji odvahu teda prokážu při prvním nočním útoku přes dráthindrnisy a proniknu jako záškodník do nejbližšího tábora nepřátel...

Jináč dneska jsem si vyzvednul barevný fotky z barevnýho negatívu v našem obecním pixlolabu..Každopádně je jasný, že tam zonální systém taky neznaj, páč ty postříkaný igelity byly dojebaný celoplošně. Já si vždycky sebou beru vobrázek, kterej dělali předpixelovské době.....a vždycky jim ho tam položím...s dotazem, cože jako to ten pokrok je a proč už nedělaj fotky. No dneska se mi jenom omluvili s tím, že to prostě už jináč nejde...Tedy je to tak, že některý zóny už jsou těžce jakože zasažený no a některý ještě ne. Tož se dnes pudu uklidnit do temnice...holt tam kde svítí červená lampa je to vždycky zajímavý..a to už po staletí, že?? :(
  • 0

#42 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4,416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 22 January 2010 - 13:38:16

Tak to jóóó...svoji odvahu teda prokážu při prvním nočním útoku přes dráthindrnisy a proniknu jako záškodník do nejbližšího tábora nepřátel...

Jináč dneska jsem si vyzvednul barevný fotky z barevnýho negatívu v našem obecním pixlolabu..Každopádně je jasný, že tam zonální systém taky neznaj, páč ty postříkaný igelity byly dojebaný celoplošně. Já si vždycky sebou beru vobrázek, kterej dělali předpixelovské době.....a vždycky jim ho tam položím...s dotazem, cože jako to ten pokrok je a proč už nedělaj fotky. No dneska se mi jenom omluvili s tím, že to prostě už jináč nejde...Tedy je to tak, že některý zóny už jsou těžce jakože zasažený no a některý ještě ne. Tož se dnes pudu uklidnit do temnice...holt tam kde svítí červená lampa je to vždycky zajímavý..a to už po staletí, že?? :)


:( :) :(

seš přijat
  • 0

#43 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 22 January 2010 - 15:47:36

kdyz uz tu probirate prakticky pouziti zonovyho systemu, tak ja se s vama podelim o svou, dlouhodobe empiricky overenou zkusenost -

u vetsniny "normalnich scen" (ulice, lidi venku na ulici, otevrena krajina, castecne i stredne prostvetlenej les) plati nasledujici Snekovo pravidlo:

pokud zmerim dopadajici svetlo, tak v 90 % expozice vyjde tak, ze stiny "padnou" do zony 3 tak nejak samy. To znamena, ze JE UPLNE JEDNO jestli si zmerim dopadajici svetlo cele sceny nebo jestli zmerim odrazene svetlo ve stinech a umistim ho do zony 3. Schvalne si to nekdy zkuste. (Samozrejme to neni dogma a neplati vzdy a vsude :lol: aby me tu pak nekdo nekamenoval)

Zaver: nejjednodusi pouziti zonovyho systemu v praxi, zejmena pro kino a stredni format je merit dopadajici svetlo a podle charakteru sceny tak nejak intuitivne udelat "odbornou odhadologii" korekci ;)
  • 0

#44 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 22 January 2010 - 15:57:15

kdyz uz tu probirate prakticky pouziti zonovyho systemu, tak ja se s vama podelim o svou, dlouhodobe empiricky overenou zkusenost -

u vetsniny "normalnich scen" (ulice, lidi venku na ulici, otevrena krajina, castecne i stredne prostvetlenej les) plati nasledujici Snekovo pravidlo:

pokud zmerim dopadajici svetlo, tak v 90 % expozice vyjde tak, ze stiny "padnou" do zony 3 tak nejak samy. To znamena, ze JE UPLNE JEDNO jestli si zmerim dopadajici svetlo cele sceny nebo jestli zmerim odrazene svetlo ve stinech a umistim ho do zony 3. Schvalne si to nekdy zkuste. (Samozrejme to neni dogma a neplati vzdy a vsude :lol: aby me tu pak nekdo nekamenoval)

Zaver: nejjednodusi pouziti zonovyho systemu v praxi, zejmena pro kino a stredni format je merit dopadajici svetlo a podle charakteru sceny tak nejak intuitivne udelat "odbornou odhadologii" korekci ;)

A tak já si teda ten spotmetr (zatím) kupovat nebudu. ;-)
Takhle to provádím totiž taky a je pravda, že to vychází. Podotýkám, že krajinu nefotím a celkově to trochu tentooo ... nějak vošulím. 8-O
  • 0

#45 Vladik

Vladik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,217 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 22 January 2010 - 16:41:12

Sneku,

kapnul jsi na to ;)

Tim, ze ja merim misto, kde chci mit normalni kontrast nebo misto, ktere je "stredne" sede, nedelam vlastne nic jineho, nez ze jinym zpusobem merim dopadajici svetlo :lol:
  • 0

#46 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,187 příspěvků(y)
Reputace: 155

Publikováno 22 January 2010 - 17:26:22

pokud zmerim dopadajici svetlo, tak v 90 % expozice vyjde tak, ze stiny "padnou" do zony 3 tak nejak samy.


A měří se to s vytaženou nebo zataženou polokoulí?
  • 0

#47 kelfik

kelfik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,073 příspěvků(y)
  • LocationOstrov u Macochy
Reputace: 85

Publikováno 22 January 2010 - 17:30:33

No mělo by se to měřit s kalotou ,ale koule přitom můžou být klidně vytažený. :lol:
  • 1

#48 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 22 January 2010 - 17:31:08

šneku, vládíku, nechtěl bych vidět jak by ty Vaše poučky dopadly při fotografování mých zřícenin, kde mnohdy rozsah mězi stíny a světly je více ja 10 clon.
  • 0

#49 vanourek

vanourek

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 831 příspěvků(y)
  • LocationZlín
Reputace: 135

Publikováno 22 January 2010 - 17:31:27

ale koule přitom můžou být klidně vytažený. ;)

Z toho plyne: měření zimní noční scény může mít tedy vliv na potenci a potažmo manželství :lol:
  • 0

#50 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 22 January 2010 - 17:33:37

šneku, vládíku, nechtěl bych vidět jak by ty Vaše poučky dopadly při fotografování mých zřícenin, kde mnohdy rozsah mězi stíny a světly je více ja 10 clon.

Asi jak sedláci u chlumce by poučky dopadly. ;) Ale on šnek uvádí, že to platí pro většinu normálních scén. Na takovéto komplikované 10-clonové scény je samozřejmě nezbytné použít KZS. To je jasné. :lol:
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních