jak nejlepe vyvolat stare cb filmy orwo, fomapan fortepan
#1
Publikováno 30 January 2010 - 22:55:37
orwo np22 a fortepan400 - rada bych z nich vytriskala nejake zvlastni efekty. Nevi nekdo jak a v cem by je bylo nejvhodnejsi vyvolat? Slysela jsem ze pomuze je dat pred pouzitim na chvili do mrazaku aby zacala fungovat emulze. Ale v ramci vyvolani bych potrebovala poradit....maji se pushnot treba 2 stops a prodlouzit doby lazni???nebo jak na ne na darebaky
#2
Publikováno 30 January 2010 - 22:59:32
#3
Publikováno 30 January 2010 - 23:33:16
každopádně je to na pokusy, a rodinal asi nebude ideální další přijdou určitě s lepšíma vývojkama, ale mě to vycházelo celkem pěkně...
#4
Publikováno 31 January 2010 - 00:25:04
#5
Publikováno 31 January 2010 - 10:04:54
#6
Publikováno 31 January 2010 - 11:01:48
#7
Publikováno 31 January 2010 - 11:06:43
Vyvolat uvedené naexponované filmy F17 a F21 by něměl být s běžnými vývojkami (LQN, A49 apod.). Jen je poněkud složité odhadnout vyvolávací dobu tak, aby byl výsledek i s ohledem na stáří latentního obrazu ještě akceptovatelný (lze očekávat snížený kontrast, zvýšení zrnitosti, závoj atp.). Každopádně by bylo rozumné provést na cca prvních třech či čtyřech snímcích jejich vyvolání a v případě např. slabě krytého negativu prodložit délku vyvolávání o jistý podíl (1/3, 1/2 apod. původně zvolené délky vyvolávání). Také i pro film Fomapan T800, resp. jeho vyvolávání by bylo vhodné do nasazeného roztoku přidat např. KBr (bromid draselný), a to v poměru 1g na 1 lt roztoku kvůli event. snížení šedého závoje. Tím je však potřeba opět prodloužit vyvolávací dobu o 1/4 - 1/3.
Sám jsem se ještě k vyvolávání nedostal, ten bromid ještě doma nemám ...
#8
Publikováno 31 January 2010 - 11:33:40
#9
Publikováno 31 January 2010 - 12:18:41
Souhlasím. Tohle je myslím F17 v LQN, jen s prodlouženým časem, sken negativu.volal jsem několik fomapanů 21 a jeden fortepan, běžným způsobem v běžné vývojce - LQN, Fomal, od Fomapanu nelze očekávat klasický výsledek, vždy jsou tam otištěné znaky z papírové podložky, Fortepan vyšel v podstatě jako normální neprošlý film
Netuším zda by na to viditelné zvrásnění pomohl nějaký jiný postup.
#10
Publikováno 31 January 2010 - 13:11:59
#11
Publikováno 31 January 2010 - 14:59:50
myslite, ze mrazak je uplna blbost? ja s tim opravdu nemam zkusenost a budu vdecna za kozdou radu.
Pokud vím, tak skladování filmů v mrazáku zpomaluje jejich stárnutí tzn. pokud je film starý, ale byl celou dobu skladován v mrazáku (nebo v ledničce, ale čím větší zima tak tím méně film stárne řekl bych) tak bude mít lepší vlastnosti než film který byl skladován v teple. Nemyslím si ale, že pokud byl film skladován v teple tak to že ho strčím před focením do mrazničky něčemu pomůže. Naopak, film by se měl před focením z mrazničky vyndat ať se přizpůsobí teplotě kde se s ním bude fotit, ne?
#12
Publikováno 31 January 2010 - 15:19:43
tohle je svema 100, prošlá někdy v roce 93, foceno na 25ASA a volaný v R09 (2,7+250ml) nějakou půlhoďku, nechal jsem to stát, ale asi v půlce jsme do toho lehce šťouchnul aby se tam neudělaly ty čáry od perforace.
vypadá to dobře, ale do foťáku to dám jen, když vim, že to nacvakám rychle a budou to jen havdinky, na skutečný fotky je to moc nekvalitní navíc výsledek fakt nejistej) a má to vskutku nechutné zrno...
#13
Publikováno 1 February 2010 - 08:48:08
VYVÍJENÍ PROŠLÝCH FILMŮ BEZ ZAVOJE.
Filmy prošlé 2 až 6 let lze vyvíjet buď bez závoje nebo se závojem silně potlačeným, a to většinou při nesníženém využitkování citlivosti, mou vývojkou „MPB", která obsahuje v 1 litru pracovního roztoku:
4 g Metolu
16 g bezvodého siřičitanu sodného
4 g středního fosforečňanu sodného kryst.
8 g boraxu kryst.
Vyvíjející teplota je 18° C, vyvíjející doba 12-20 minut podle druhu filmu a žádaného krytí. Několik profesionálních fotografických a kinematografických laboratoří se vyjádřilo, že od té doby, co jí používají, neexistuje pro ně starý prošlý materiál, ačkoli není jiného již několik let.
Závoje a mramorování, které vznikají na negativech proto, že se chemicky otiskuje struktura ochranného papírového pásu svitkových filmů do emulse, nevyjdou zde v největším počtu případů, díky střednímu fosforečňanu. Jeho množství lze podle potřeby stupňovat do nasycenosti roztoku, to je asi do 70 g na 1 litr.
Vývojku, která potlačuje závoj a otiskováni struktury papíru na starých svitkových filmech nejúčinněji, udává tento můj předpis na 1 litr roztoku pracovního zředěni:
10 g Metolu,
80 g kryst. siřičitanu sodného,
70 g středního fosforečňanu sodného, kryst.
Vyvíjecí podmínky: 18-20°C, 15-20 minut.
#14
Publikováno 1 February 2010 - 09:05:39
vzhledem k tomu, že žadatelka chce vytřískat z filmu zvláštní efekty, potom bych doporučil cokoli kromě MPB.
snad jen že bude potřeba, aby si pro každej film našla "svůj vyvolávací čas", protože takhle stará emulze bude trošku trpět ztrátou citlivosti a kontrastu.
vlastně mi na to přijde velmi vhodnej rodinal. páč rodinal je vhodnej na všechno, co má bejt tak trochu prasox. a neředěnej. a pořádně exponovat (minimálně o clonu navrch oproti udávaný citlivosti).
#15
Publikováno 21 April 2010 - 16:04:38
v čem kousek vymáchat abych zjistil co to je zač nebo alespoň zjistil jestli to není barva? třeba budou nějaké nápisy na perforaci...
k dispozici mám rodinal, atomal, LQN a bednu chemikálií
#16 Jirinol
Publikováno 21 April 2010 - 16:19:55
lze nějakým způsobem volat když nemám tucha co v té aspoň 30let staré kazetce je?
a což takhle kousek odsřihnout jako vzorek - a vyvolat v čemkoli?
volat samozřejmě pak můžeš třeba z okna
#17
Publikováno 21 April 2010 - 16:51:21
lze nějakým způsobem volat když nemám tucha co v té aspoň 30let staré kazetce je?
v čem kousek vymáchat abych zjistil co to je zač nebo alespoň zjistil jestli to není barva? třeba budou nějaké nápisy na perforaci...
k dispozici mám rodinal, atomal, LQN a bednu chemikálií
Jo nejlépe tak, že vezmeš 30cm filmu a vymácháš v pinakrylové zeleni, pak do misky s vývojkou. Při patřičném světle se můžeš dívat, co to dělá. Až se ti to bude zdát OK, opláchneš a ustálíš. Tím alespoň neznehodnotíš větší část filmu. Pokud by to byla barva, poznáš to hned. Na to u negativu stačí podložka.
#18
Publikováno 21 April 2010 - 16:51:31
lze nějakým způsobem volat když nemám tucha co v té aspoň 30let staré kazetce je?
v čem kousek vymáchat abych zjistil co to je zač nebo alespoň zjistil jestli to není barva? třeba budou nějaké nápisy na perforaci...
k dispozici mám rodinal, atomal, LQN a bednu chemikálií
Nějaká metolová dvoulázňovka to zvládne - ty jsou blbuvzdorné.
#19
Publikováno 21 April 2010 - 16:52:26
#20
Publikováno 21 April 2010 - 18:45:00
to samozřejmě vím, spíš jsem se ptal které čímkoli by bylo nejvhodnějšílze nějakým způsobem volat když nemám tucha co v té aspoň 30let staré kazetce je?
a což takhle kousek odsřihnout jako vzorek - a vyvolat v čemkoli?
volat samozřejmě pak můžeš třeba z okna
#21 Snek
Publikováno 22 April 2010 - 01:53:17
pro kontrastnejsi negativy pet az sest minut v lazni A, 3 minuty v lazni B.
#22
Publikováno 19 June 2010 - 18:05:18
Pred casom som nasiel u nas doma 2 kusy filmu Fomapan 800 special (zvitok).
Jeden kus som skusal vyvolat tak nejak zbrklo na rychlo v R09 (casy som si nejako ani uz neviem ako odhadol podla digitaltruth - evidentne blbo!).
Vyslo to fakt zle. Otlacene cisla s papiera - to sa da oznacit za zaujimavost. Ale bolo to cele velmi slabe a zrnite.
Ukazka:
(podotykam ze fotila mama)
Nuz ten druhy film som si vlozil do coriny a chcem ho vyfotit pez ohladu na nasledky.
Teda neratam s tym ze s toho bude zazrak.
Rad by som to volal v xtole (mam namiesany...)
Aky vyvolavaci cas by ste mi asi tak doporucili?
Da sa prirovnat k nejakemu filmu na ktory sa normalne daju zohnat vyvolavacie casy?
Bohuzial nemam dostupnu ziadnu surovu chemiu takze tak...
Dakujem
Budem vdacny za kazdu informaciu alebo prakticku skuseost s tymto filmom.
S.
#23
Publikováno 20 June 2010 - 10:38:15
Myslite ze je to podobny alebo ten isty film ako fomapan speial 800?
http://www.fotorepor...tivni-film.html
http://www.digitaltr...per=&mdc=Search[/url]
#24
Publikováno 20 June 2010 - 13:30:28
T800 je (byl) mladší nástupce Special 800. Ten special se začal prodávat v roce 1988, nebo 89 a mělsem s ním blbé zkušenosti - jediný film, co mi retikuloval, obludné zrno, špatně se vypíral, prostě děs. Volalsem pravděpodobně podle návodu v krabičce, excel tenktát neexistoval,poznámky nevím jestli ještě dohledám. Pokud netoužíš po cíleném prasoxu, nech si svitky jako dekoraci
#25
Publikováno 21 September 2010 - 11:31:07
Vcera som kupil na burze za par supov metraz 2x8mm filmu s nazvom orwo up22 aorwo up27... Myslel som ze to bude 8mm film ale je to 16mm obojstranne perforovana.
Kusok s toho 27 som narval do kieva30....
Chcem to co najskor vyfotit a vyvolat nech vidim co s toho je....ak vobec nieco. Mal by to byt reverzny material ale nemam na to chemiu...
Myslite ze to pojde vyvolat v normalnej negativnej vyvojke?
Nejde mi o dosiahnutie uzasnych vysledkov len proste chcem aby tam bol nejaky obraz... :0)
Najskor to dofotim a hodim to do rodinalu a necham to tam chvilku lezat... Nech s toho cosi je.
Co si o tom myslite?
Dakujem
S.
#26 Snek
Publikováno 21 September 2010 - 11:54:34
Ahojte.
Vcera som kupil na burze za par supov metraz 2x8mm filmu s nazvom orwo up22 aorwo up27... Myslel som ze to bude 8mm film ale je to 16mm obojstranne perforovana.
Kusok s toho 27 som narval do kieva30....
Chcem to co najskor vyfotit a vyvolat nech vidim co s toho je....ak vobec nieco. Mal by to byt reverzny material ale nemam na to chemiu...
Myslite ze to pojde vyvolat v normalnej negativnej vyvojke?
Nejde mi o dosiahnutie uzasnych vysledkov len proste chcem aby tam bol nejaky obraz... :0)
Najskor to dofotim a hodim to do rodinalu a necham to tam chvilku lezat... Nech s toho cosi je.
Co si o tom myslite?
Dakujem
S.
aaaaaaaaaaaaahhh jasne ze to je 8mm film (!). Do kamery 2x8mm, proto je to 16mm film. Nenicit prosim, nasel bych pro nej vyuziti v kamere, hlavne je to krasnej inverzni material (u nemeckych orwo filmu zkratka UP - inverzni panchromaticky, NP - negativni panchromaticky).
#27
Publikováno 21 September 2010 - 15:07:44
Tusil som ze sa najde nejaky regulerny magor ktory by mal zaujem o tieto filmy.
Preto som nechal up22 napokoji (bolo evidentne neotvorene v originalnej krabicke s navodom... len som otvoril a precital.).
Kusok up27 ktory bol v otvorenej krabicke bez navodu som odstrihol a narval do kieva.
V kazdom pripade ak mas o filmy zaujem tak ich nebudem prznit a kludne sa mi ozvy do mailu (mail na teba nemam...)a doladime detaily.
Dobra sprava je ze pan ktory to predaval tam mal okrem tychto 2och krabiciek s plechovkami este plno plechoviek bez krabiciek naplnenych neznamim obsahom...
Ked pojdem na burzu nabuduce mozem ti to kuknut.
V kazdom pripade myslite ze s toho cosi vynde ak strcim ten kus filmu co uz mam dofoteny s kieva do ridinalu?
S.
#28 Snek
Publikováno 21 September 2010 - 15:28:21
Odpust mi moju nevzdelanost a neotesanost.
Tusil som ze sa najde nejaky regulerny magor ktory by mal zaujem o tieto filmy.
Preto som nechal up22 napokoji (bolo evidentne neotvorene v originalnej krabicke s navodom... len som otvoril a precital.).
Kusok up27 ktory bol v otvorenej krabicke bez navodu som odstrihol a narval do kieva.
V kazdom pripade ak mas o filmy zaujem tak ich nebudem prznit a kludne sa mi ozvy do mailu (mail na teba nemam...)a doladime detaily.
Dobra sprava je ze pan ktory to predaval tam mal okrem tychto 2och krabiciek s plechovkami este plno plechoviek bez krabiciek naplnenych neznamim obsahom...
Ked pojdem na burzu nabuduce mozem ti to kuknut.
V kazdom pripade myslite ze s toho cosi vynde ak strcim ten kus filmu co uz mam dofoteny s kieva do ridinalu?
S.
Dekuju za nabidku detaily doladime mailem, jeden funkcni bych mel mit v profilu, pokud ne, napravim to
Z toho filmu urcite neco vyleze, osobne bych na to mozna nesel rodinalem, spise nejakou dvoulaznovkou, ale to je spis detail.
Akorat bych mozna do te vyvojky dal malou lzicku thiokyanatanu (2 - 4 gramy na litr, nemusi to byt nija presne) na rozpusteni antihalacni vrstvy.
#29
Publikováno 22 September 2010 - 23:47:10
Daj vediet co a ako s tymi filmami kludne aj do mailu (dufam ze sa ti zobrazuje)
S.
#30 Snek
Publikováno 23 September 2010 - 00:29:54
Tvoj mail stale v profile nenachadzam.
Daj vediet co a ako s tymi filmami kludne aj do mailu (dufam ze sa ti zobrazuje)
S.
ok, muj mail najdes zde:
http://www.foto-filmy.cz/?kontakt,2
Dekuju
#31
Publikováno 5 February 2014 - 13:12:17
Podelím sa aj ja s pokusom o vyvolanie Fomapanu F21 - 120. Expirácia 4/1989. Fotené na ISO 50 počas jedného roku. Vývojka: 450 ml D-76 (príprava 5/2011) z váženej chémie + 50 ml vody + 5 ml 1% roztoku benztriazolu na potlačenie závoja. Tú vodu som tam pridal proste preto, že som chcel spotrebovať starú vývojku a potreboval som pol litra do tanku. Považujem za potrebné na to upozorniť, rovnako kvôli dátumu prípravy vývojky. Vyvolávací čas 12 min, teplota 22,5°C. Prerušenie 2% octovka, ustaľovač Ilford Hypam 1+4. Bežná agitácia roztoku prvých 30s a potom 1x každú minútu. Výsledný negatív je podľa môjho subjektívneho vnemu vyvolaný mäkšie, na filme sa objavili (čo som očakával) otlačené znaky z krycieho pásu, nie sú však veľmi markantné. Pri zväčšenine 13x18 skôr vyzerajú ako zaschnuté kvapky vody na filme. Fotil som zasneženú ulicu pri zatiahnutej oblohe, určite aj to sa podpísalo na kontraste. Závoj takmer žiadny, podložka na týchto filmoch je číra.
Pozitívny proces som robil na starý Neobrom C 1126 13x18 (exp. asi 92), ktorý som asi 3 min vyvolával v pyrokatechinovej vývojke pre preexpírované papiere. Vývojka už mala 9 mesiacov, na fľaši bolo len číslo receptu 169, ale neviem, z ktorého receptáru. Chcel som spotrebovať staré roztoky, ktoré mi bolo ľúto vyliať bez skúšky. Vývojka pracovala dosť mäkko, žiadal by sa tam určite vyšší kontrast a taktiež vek papierov tomu zodpovedal. Samotný papier však v tejto vývojke pracoval bez závoja. Viditeľné bolo aj zrno, dnešná FOMA 100 je v tomto smere podstatne lepšia.
Záver: Fomapan F21 je dnes rozhodne filmom, ktorému sa potešia hlavne lomografovia a experimentátori. Nič na serióznu prácu, ale to tunajšie osadenstvo určite vie. V mojom procese je samozrejme až príliš veľa premenných, vďaka ktorým mohol byť celkový výsledok oveľa lepší. Mám ešte niekoľko kusov tohto materiálu, preto som zvedavý na ďalšie výsledky. V kinofilmovej verzii by určite nebol problém s krycím pásom, ale zrnitosť by tento film asi posunula niekde na úroveň Fomy 400.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních