Přejít na obsah


Fotka

Pomoc pro rovnání = "lisování" barytů


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
125 odpovědí na toto téma

#1 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 14 únor 2010 - 18:32:38

Před měsícem jsem navštívil Tesco a hned u vchodu byly regály "všechno za 30,-". V jednom z regálů byly prapodivné kleštičky, které mě upoutaly: plastové "kleště" (dvě velikosti) z odolné umělé hmoty, vybavené pohyblivými konci a velmi silnou pružinou. Fungují jako svěrka. Menší se rozevřou na cca 3,5 cm, větší na cca 7cm.
Protože jsem narychlo sušil náhledy barytů 30x40 v elektrické sušičce a nechtělo se mi po vyhodnocení napínat je na sklo, šoupnul jsem je mezi dvě desky (lamino?) a sevřel na každé straně třemi svěrkami (dohromady 12ks). Takto pobyly měsíc a dnes byly ganc rovné!!!
Pro pořádek: za 30,- byly dvoje velké svěrky, nebo 4 malé.
  • 0

#2 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 14 únor 2010 - 19:19:47

Dobry postreh, jen si myslim, ze u toho napinani na sklo jde taky o ten vysledny povrch, ktery (asi) touto metodou nedosahnes. Zajimave je, ze lepeni slintackou neni celosvetove, treba v Izraeli kde byla kamoska na stazi to taky nejak lisuji mezi platny. Chtela jim ukazat nasi metodu a problem, v izraeli neni slintacka k sehnani...
  • 0

#3 sbriza

sbriza

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 817 příspěvků(y)
Reputace: 15

Publikováno 14 únor 2010 - 19:26:36

jestli to jsou černé svěrky s oranžovými doteky, tak přesně ty jsem v tescu kupovat taky :wink:
Ale na lisování mi přijdou málo tuhé, radši používám svěrky.
  • 0

#4 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 14 únor 2010 - 19:59:50

mickael: V sušičce (nikoliv leštičce!!!) "vzniká" v podstatě stejný povrch, jako na skle. Jenom nejsou papíry rovné... Proto to lisování.

sbriza: Ano, mám na mysli (a na stole) právě tyto "svěrky". Ty menší opravdu nemají stisk příliš velký (ty budou na lepení při paspartování), ale ty velké (téměř 20cm) - nejsem žádné párátko - pro rozevření je třeba vynaložit soti velkou sílu...
  • 0

#5 wolfram

wolfram

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 166 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 14 únor 2010 - 22:45:42

Mozna dopadneme jako v Izraeli, uz zdraleka neplati, ze slintaci pasku maji vsude :idea:
  • 0

#6 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 15 únor 2010 - 10:32:56

experimentoval jsem trochu s různým přichytáváním zvětšeniny po obvodu bez lepení a sice experimentálně na nesavou lamino desku
dřevěnými lištami a vruty
kovovými profily "U" danými obráceně a vruty
kovovými profily "U" danými obráceně a svorkami
pak sušit fénem, nebo nechat, nebo dát k sálavému teplu apod.
je to zvláštní, ale nedostal jsem rovné zvětšeniny a vrátil se k lepení na sklo = přisehnal více skel do kouta v komoře
pracoval jsem v řádu dnů :idea: ne měsíc
ale na náhledy jistě dobré a kdyby se to vychytalo, tak asi i na větší obrázky
jako by ten baryt byl živej organismus a chtěl prostě pásku se kterou se může přetahovat či co... aspoň v mém případě
  • 0

#7 wolfram

wolfram

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 166 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 15 únor 2010 - 23:41:21

tak jeden z možných způsobů, jak rovnat baryty po uschnutí je - prdnout to normálně do kliprámu mezi dva papíry. přišel jsem na to, když jsem blbnul s fotografickou emulzí a ručním papírem - ten by se totiž po upevnění slintací paskou asi dost snadno trhal a navíc bych přišel o ty pěkně ožižlaný okraje.
  • 0

#8 zdenab2

zdenab2

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 617 příspěvků(y)
  • LocationKopanice
Reputace: 2

Publikováno 16 únor 2010 - 18:09:06

Já jsem párkrát pro ulehčení a zrychlení procesu použil způsob o kterém jsem předtím jen slyšel(spíš jsem to někde vyšetl).
Usušený a pokroucený papír chytnu za oba konce a přetáhnu přes hranu stolu-samozřejmě obrazem nahoru(deska má rádius a nesmí se to moc přehýbat,ať nepopraská vrstva a nesmí se to ůplně přesušit) jednou tam a jednou zpátky v podstatě se to srovná tak,že zůstane jen malinko pokroucená ta část za kterou se to drží.Pokud je čas stačí to na chvilku hodit pod knížky.Dělal jsem to hlavně s 13x18cm.Do dnes jsou pěkně rovné.
  • 0

#9 zdenab2

zdenab2

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 617 příspěvků(y)
  • LocationKopanice
Reputace: 2

Publikováno 17 únor 2010 - 18:33:26

No a potom ještě jsou nějaké stojánky z drátu.Tam sa dá papír na stojáka a při schnutí sa tak nekrůtí.Zrovna je nejaký takový na paladixu http://www.paladix.c...=&dsw=&q=&uid=0
Pak sa to dá dorovnat třeba mezi knížky.
  • 0

#10 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 17 únor 2010 - 19:36:05

zdenab2 : Stojánek je výhradně na RC - baryt se tak pokroutí, že jej skoro nejde ani vyjmout... :wink:
Mezi knížky... no, jde to, ale kde vzít knížky 30x40 až 50x60 ?
  • 0

#11 zdenab2

zdenab2

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 617 příspěvků(y)
  • LocationKopanice
Reputace: 2

Publikováno 17 únor 2010 - 19:42:39

Nevím.Ten stojánek jsem nezkoušel,ale láká mě to zkusit.Hlavně když dělám třeba 13x18 náhledy a musím každý kus olepovat slintačkou je každé zrychlení a zjednodušení procesu vítané.A to už nemluvím o tom,že mi ubude kus fotky tou slintačkou.
Používám ten postup s přehýbáním o stůl.RCčka nedělám vůbec,ale s tím stojánkem...chci to zkusit na baryt.
  • 0

#12 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 17 únor 2010 - 20:01:26

Nevím.Ten stojánek jsem nezkoušel,ale láká mě to zkusit.Hlavně když dělám třeba 13x18 náhledy a musím každý kus olepovat slintačkou je každé zrychlení a zjednodušení procesu vítané.A to už nemluvím o tom,že mi ubude kus fotky tou slintačkou.
Používám ten postup s přehýbáním o stůl.RCčka nedělám vůbec,ale s tím stojánkem...chci to zkusit na baryt.

stojánek Ti na baryt nepomůže, to je zbytečné zkoušet, jediné (vynecháme-li napínání na skle a leštění/sušení na sušičce) je lisování (chce to pořádný kníhy nebo lis)
  • 0

#13 sbriza

sbriza

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 817 příspěvků(y)
Reputace: 15

Publikováno 17 únor 2010 - 20:10:43

zdenab2 : Stojánek je výhradně na RC - baryt se tak pokroutí, že jej skoro nejde ani vyjmout... :wink:
Mezi knížky... no, jde to, ale kde vzít knížky 30x40 až 50x60 ?


proč knížky? Já lisuju mezi dvěma deskami, původně určenými na kuchyň. Jsou rovné, tuhé a hlavně byly zadarmo :)
  • 0

#14 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 17 únor 2010 - 20:57:42

a to je také pěkné řešení! ala lis
  • 0

#15 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 17 únor 2010 - 21:59:33

Pro formát 13x18 bych nepřemýšlel ani půl minuty.... Elektrická leštička Kovos. Buď leštit (nevím proč existuje takový "odpor" k leštěným fotkám...?!?!?!) nebo prostě sušit.
P.S. Zkuste si dát inzerát třeba na Paladix. Těchto leštiček (různého stáří, zachovalosti i formátů) jsou nabízeny mraky a mraky! Když ji koupíte za padesátku a nebude se vám hodit, můžete si aspoň přitápět v komoře, nebo ji prostě zavezete do sběrného dvora, nebo uděláte radost někomu jinému...
  • 0

#16 zdenab2

zdenab2

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 617 příspěvků(y)
  • LocationKopanice
Reputace: 2

Publikováno 18 únor 2010 - 18:55:53

S tím leštěním mám špatné zkušenosti.Kdysi jsme měli kovos teplice a pak ještě nějakou polskou oboustranou a měl jsem problém,že se to přichytávalo.Plechy sem měl v dobrém stavu a i když jsem to leštil okenou apod.zůstalo to někdy přichycené.

To lisování provádím,jen s tím,že to přejedu o tu hranu stolu a pak lisuju.Jinak by to trvalo dlouho.
Stojánek teda zavrhuju,protože RC nedělám(jednou jsem si pár koupil na zkoušku)
  • 0

#17 Stráníková Olga

Stráníková Olga

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 84 příspěvků(y)
Reputace: 7

Publikováno 18 únor 2010 - 19:28:20

Teď jsem zabrousila k vám do diskuze...s barytem jsem právě skončila,protože jsem ho nikdy pořádně nevylisovala,ať jsem dělala ,co jsem mohla.Zkoušela jsem to lepit na sklo,ale tlakem se to trhalo a stejně trochu zkroutilo,...pak jsem lisovala mezi knížkama,jenomže třeba i po týdnu byl papír trochu vlhký a pak se zkroutil...Takže vy ho necháte úplně uschnout a pak ho zkroucený(ale suchý)teprve lisujete?
Já už na to neměla nervy,ale je pravda,že barytonový papír je nejkrásnější.A tak bych si nechala poradit a zase začala :wink:
  • 0

#18 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 18 únor 2010 - 19:30:27

a u toho vypínání na skle je to stejný - taky nejdřív necháš den úplně uschnout a teprv pak ho zas jen na chvíli namočíš a oblepíš tou páskou!
  • 0

#19 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 18 únor 2010 - 19:32:56

Nech ho úplně uschnout, poté ho hoď do misky s vodou, přidej trochu smáčedla. Nech ho tam jen co změkne, max minutu. Vyndej, nech okapat a pak teprve nalep. Skla musí být horizonátlně. Neboj, ono se to podá, chce to jen poznat jak to dělat.... Nedělat kvůli tomu baryty je pěkná blbost :)
  • 0

#20 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 18 únor 2010 - 19:33:42

jsem pomalej .)
  • 0

#21 Stráníková Olga

Stráníková Olga

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 84 příspěvků(y)
Reputace: 7

Publikováno 18 únor 2010 - 20:07:51

Díky moc,tak já je zase zkusím,stejně jich mám nakoupenou zásobu.A je pravda,že jsou úplně nejkrásnější a nejlepší :wink:
  • 0

#22 ypres_bass

ypres_bass

    Obchodník zbožím prošlým

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 736 příspěvků(y)
  • LocationPardubice
Reputace: 52

Publikováno 18 únor 2010 - 20:37:27

já mám kolem vany kachličky, tak to po vyprání lisknu našikmo (aby přes roh stékala voda) na kachle, stáhnu z toho mokrou hranou ruky vodu a dělám dál. po cca 45min se začnou odchlipovat rožky a to je čas kdy to dávám na sklo do slintačky nebo do leštičky
  • 0

#23 Stráníková Olga

Stráníková Olga

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 84 příspěvků(y)
Reputace: 7

Publikováno 19 únor 2010 - 06:48:07

Dík.
  • 0

#24 RasCZ

RasCZ

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 156 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 19 únor 2010 - 09:48:43

určitě bych si u větších papíru netroufnul to na sklo přilepit ještě mokré, nebo jenom zavadlé po zvětšování. Učitě nechat nejprve uschnout a pak znovu namočit. Vnitřní pnutí je sviňa.
Jinak leštění jsem taky vzdal. :(
  • 0

#25 Stráníková Olga

Stráníková Olga

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 84 příspěvků(y)
Reputace: 7

Publikováno 19 únor 2010 - 10:40:07

No jo,já to lepila mokrýa ono se to odtrhávalo a kroutilo :) a já jsem zuřila....
  • 0

#26 vanourek

vanourek

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 831 příspěvků(y)
  • LocationZlín
Reputace: 135

Publikováno 19 únor 2010 - 10:58:11

barytonový papír


To sú árie s tim barytonem :)
  • 0

#27 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 19 únor 2010 - 11:45:16

No jo,já to lepila mokrýa ono se to odtrhávalo a kroutilo :) a já jsem zuřila....

neboj to naskočí a jistě to jde i nalepit chvíli po vyprání (papír do 24x30 - u větších ten systém s "druhodenním lepením") je je třeba ten postup vyladit - dělám to několik let tak i tak a papíry se netrhají
hodně pomáhá nižší teplota okolní pro sušení
poslední praní - lázeň - s tím smáčedlem
dát na to sklo nebo kachlíky - bylo řečeno, voda steče
akorát namočená páska, animáloanihodně
papír danej na chvíli na nasákavou podložku - taková dětská plena látková je dobrá
položit vodorovně na sklo
papírovou utěrkou utřu dosedací místo pro pásku na papíře
střed - tedy fotografii někdy otřu, někdy nechám doslova mokrou
olepit
papírovou utěrkou utřu opatrně shora tu už nalepenou pásku - zas moc nemačkat, aby lepidlo nezateklo pod snímek spíš přejet v místě nalepení na sklo a místě nalepení na fotografii a ten prostor mezi nemačkat

já co nenalepím :) ten aktuální den po vyprání tak někdy nenalepím vůbec, ale jak říkám jedná se o snímky do 24x30 a když zvětšuju pět snímků dvě hodiny tak to lepení mám za deset minut hotový a ráno se při denním světle dívám na ještě mírně vlhké, ale rovné obrázky
  • 0

#28 zdenab2

zdenab2

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 617 příspěvků(y)
  • LocationKopanice
Reputace: 2

Publikováno 20 únor 2010 - 12:31:37

24x30 lepím na sklo hned ten večer,kdy zvětšuju a problém jsem nikdy neměl.Jen mě štve,že kus fotky musím pásce objetovat,protože jsem začal zvětšovat bez rámečků.Začal jsem to dělat tak,že mám podložku z plechu na které mám narýsované jednotlivé velikosti papíru a po umístění papíru ho po obvodu zachytím magnetkama.Takže vlastně mám jen tu a tam neosvícené místa na okraji.Tak max2mm a když to nalepím slintačkou,tak stejně příjdu třeba o 1cm z každé strany.Protože pokud sem to olepil třeba jen 5mm tak se fotka při schnutí ze slintačky vysmekla.

Jestli to není moc mimo téma vrátil bych se k té leštičce.Čím teda leštíte plechy?Mě to lihem moc nešlo.Stávalo se mi,že jsem měl na fotce takové nevyleštěné místa.Proti světlu to pak blbě vypadá.To je potom lepší mít nevyžehlenou fotku.
Možná to chtělo třeba něco přidat do vypírací vody ještě kromě smáčedla.
  • 0

#29 zdenab2

zdenab2

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 617 příspěvků(y)
  • LocationKopanice
Reputace: 2

Publikováno 20 únor 2010 - 12:32:39

Sory myslel jsem obětovat :cry:
  • 0

#30 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 20 únor 2010 - 20:47:50

Na očistu (vyleštění) plechů do leštičky je nejlepší (za 40 let praxe jsem nic lepšího neobjevil!!!) přípravek na sklo a kovy - dříve Sidol, dnes snad Sitol.
Kdybych měl vyjmenovat, čím vším jsme chromované a nerezové plechy nebo sklo mazali... dnes bych se nevyspal :lol:
  • 0

#31 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 20 únor 2010 - 21:05:00

Dnes jsem měl práci v bráchově bytě a abych "neměl prostoje", vyzkoušel jsem dva způsoby sušení fotografií (barytů), které m už dlouho ležely v hlavě.
K oběma jsem použil oboustrannou plochou leštičku Kovos.

1. Baryt jsem namočil na cca 2 minuty do studené vody ve vaně, setřel kleštěmi. Na (teplou - ale ne horkou !) leštičku jsem položil teflonovanou tkaninu (která se používá na pásy v průběhových pecích v pekárnách - a já jsem ji koupil jako folii na pečící plechy ve velmi šikovném formátu cca 32x42 cm). Na folii jsem emulzí (obrazem) přiložil baryt. Poté uzavřít a při mírné teplotě se sušilo.
Výsledek: fotka rovná, na emulzi VELEJEMNÝ a velmi příjemný "rastr", který ale laik nenajde.

2. Stejně připravený baryt jsem rubem položil na "výhřevnou plochu" leštičky. Na obraz jsem pak přiložil velmi mírně vlhkou (vyždímanou a "vytřepanou") mikrovláknovou útěrku koupenou v Tescu v autokosmetice. (Prodává se ve dvojbalení (hnědá a bílá). Je opravdu VELMI jemná, vypadá spíše jako samet, struktura tkaniny není znatelná.)
Rukama jsem rozprostřel útěrku po fotografii (aby nebyly faldíky), přiklopil plátnem, opět rukama (ne válečkem!) uhladil, přiklopil plátnem a sušil při mírné teplotě (10 sekund udržíte ruku na plátně).
Výsledek: OPRAVDU PĚKNÉ! Bez stop na emulzi, hladké, fotka rovná, téměř přesně stejné, jako při vypnutí na sklo.

Poznatek: Určitě nemáčet fotografii déle než ty dvě minutky! Emulze i papír pak nadměrně změkne a všechno se na ní projeví!

Ještě budu zkoušet, ale mohla by to být cesta...
  • 0

#32 zdenab2

zdenab2

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 617 příspěvků(y)
  • LocationKopanice
Reputace: 2

Publikováno 21 únor 2010 - 09:15:12

Aha tož to možná bude ono.Já ty fotky nechával namočené déle a myslel jsem,že čím déle tím lépe.Zkusím teda ty 2minuty.A ještě zkusím sehnat ten Sidol.
Děkuji za rady.
  • 0

#33 taz

taz

    Tlampač (grafoman)

  • Administrators
  • 1 252 příspěvků(y)
  • LocationLiberec
Reputace: 213

Publikováno 21 únor 2010 - 09:21:31

Dobry postreh, jen si myslim, ze u toho napinani na sklo jde taky o ten vysledny povrch, ktery (asi) touto metodou nedosahnes. Zajimave je, ze lepeni slintackou neni celosvetove, treba v Izraeli kde byla kamoska na stazi to taky nejak lisuji mezi platny. Chtela jim ukazat nasi metodu a problem, v izraeli neni slintacka k sehnani...


Leda začít slintací pásku do Izraele dovážet :lol:
  • 0

#34 vanourek

vanourek

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 831 příspěvků(y)
  • LocationZlín
Reputace: 135

Publikováno 21 únor 2010 - 09:51:07

Dobry postreh, jen si myslim, ze u toho napinani na sklo jde taky o ten vysledny povrch, ktery (asi) touto metodou nedosahnes. Zajimave je, ze lepeni slintackou neni celosvetove, treba v Izraeli kde byla kamoska na stazi to taky nejak lisuji mezi platny. Chtela jim ukazat nasi metodu a problem, v izraeli neni slintacka k sehnani...


Leda začít slintací pásku do Izraele dovážet :lol:


Pozor, to by ale musela být nějaká košer-páska :)
  • 0

#35 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 21 únor 2010 - 10:04:32

Dnes jsem měl práci v bráchově bytě a abych "neměl prostoje", vyzkoušel jsem dva způsoby sušení fotografií (barytů), které m už dlouho ležely v hlavě.
K oběma jsem použil oboustrannou plochou leštičku Kovos.

1. Baryt jsem namočil na cca 2 minuty do studené vody ve vaně, setřel kleštěmi. Na (teplou - ale ne horkou !) leštičku jsem položil teflonovanou tkaninu (která se používá na pásy v průběhových pecích v pekárnách - a já jsem ji koupil jako folii na pečící plechy ve velmi šikovném formátu cca 32x42 cm). Na folii jsem emulzí (obrazem) přiložil baryt. Poté uzavřít a při mírné teplotě se sušilo.
Výsledek: fotka rovná, na emulzi VELEJEMNÝ a velmi příjemný "rastr", který ale laik nenajde.

2. Stejně připravený baryt jsem rubem položil na "výhřevnou plochu" leštičky. Na obraz jsem pak přiložil velmi mírně vlhkou (vyždímanou a "vytřepanou") mikrovláknovou útěrku koupenou v Tescu v autokosmetice. (Prodává se ve dvojbalení (hnědá a bílá). Je opravdu VELMI jemná, vypadá spíše jako samet, struktura tkaniny není znatelná.)
Rukama jsem rozprostřel útěrku po fotografii (aby nebyly faldíky), přiklopil plátnem, opět rukama (ne válečkem!) uhladil, přiklopil plátnem a sušil při mírné teplotě (10 sekund udržíte ruku na plátně).
Výsledek: OPRAVDU PĚKNÉ! Bez stop na emulzi, hladké, fotka rovná, téměř přesně stejné, jako při vypnutí na sklo.

Poznatek: Určitě nemáčet fotografii déle než ty dvě minutky! Emulze i papír pak nadměrně změkne a všechno se na ní projeví!

Ještě budu zkoušet, ale mohla by to být cesta...


tento postup jsem na stejné leštičce praktikoval až do r.92, kdy jsem musel koupelnu uklidit a přestal jsem na čb fotit. mikroutěrky nebyly, fotky na lesklém papíře, které jsem nechtěl mít zrcadlově lesklé, jsem po ustálení utvrdil kamencem, vypral, běžně vyleštil a nechal odpočinout a vydýchat, pak na chvilku namočil, setřepal vodu, setřel jemně jelenicí, položil na vlažnou leštičku rubem přímo na plech, překryl silnou nestrukturovanou plenou, která už byla tak sepraná, že vlákno nepouštěla, vypnul rukou, , zavřel a uhladil rukou, na chvilku leštičku zapnul jen lehce ohřát, a nechal to tam až bylo na plátno leštičky na omak suché. opatrně sloupnul plenu, sundal fotku, mezi zatíženými atlasy mezi dvěma listy pergamenového papíru jsem to pár dní nechal - dodnes fotky dokonale rovné s fajnovým povrchem.
Velvet, rastr, mat kartony jsem takto sušil přímo po praní - bez problému. pokud jsem želatinu neutvrdil, plínka měla tendenci se na fotku lepit, při utvrzení nema problema.
  • 0

#36 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 21 únor 2010 - 10:04:49

[quote name="Pentaxista"]Dnes jsem měl práci v bráchově bytě a abych "neměl prostoje", vyzkoušel jsem dva způsoby sušení fotografií (barytů), které m už dlouho ležely v hlavě.
K oběma jsem použil oboustrannou plochou leštičku Kovos.

1. Baryt jsem namočil na cca 2 minuty do studené vody ve vaně, setřel kleštěmi. Na (teplou - ale ne horkou !) leštičku jsem položil teflonovanou tkaninu (která se používá na pásy v průběhových pecích v pekárnách - a já jsem ji koupil jako folii na pečící plechy ve velmi šikovném formátu cca 32x42 cm). Na folii jsem emulzí (obrazem) přiložil baryt. Poté uzavřít a při mírné teplotě se sušilo.
Výsledek: fotka rovná, na emulzi VELEJEMNÝ a velmi příjemný "rastr", který ale laik nenajde.

Tak tohle je parádní nápad, během týdne otestuji a dám vědět.
  • 0

#37 Hoki

Hoki

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 8 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 17 srpen 2010 - 17:43:38

Zajimave je, ze lepeni slintackou neni celosvetove


To je pravda. V žádné zahraniční příručce, kterou znám (včetně Ansel Adams - The Print), není o napínaní a lepení na sklo jediná zmínka. FB papíry suším volně a pak je lisuju pod Encyklopedií listnatých stromů a dvěma díly American Regional English Dictionary.:wink: S výsledkem jsem spokojen.
  • 0

#38 Tilberien

Tilberien

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 327 příspěvků(y)
  • LocationLouny
Reputace: 107

Publikováno 17 srpen 2010 - 19:05:38

Zajimave je, ze lepeni slintackou neni celosvetove


To je pravda. V žádné zahraniční příručce, kterou znám (včetně Ansel Adams - The Print), není o napínaní a lepení na sklo jediná zmínka. FB papíry suším volně a pak je lisuju pod Encyklopedií listnatých stromů a dvěma díly American Regional English Dictionary.:wink: S výsledkem jsem spokojen.

Prosím o doplnění. Necháš je usušit úplně, nebo do stavu jisté vláčnosti? Jak dlouho je pak lisuješ? Já se učím vypínání na sklo slintačkou, ale ještě jsem nepřišel na ten správný stav vláčnosti papíru. Už jsem jen krůček, ale stejně se mi ještě občas přilepí papír okrajem ke sklu.
  • 0

#39 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 17 srpen 2010 - 19:08:43

To ze se ti prilepi okrajem ke sklu je prebytkem vody na skle a papire prave u hrany...ta rozmoci lepidlo pasky a to se dostane i pod papir, po naplacnuti na sklo je potreba prejet napriklad suchou hubkou na nadobi zaroven kus skla a zaroven i kousicek fotky...no a hlavne pak lepit tu pasku tak, ze mezi papirem a sklem je kousek vzduchu....
  • 0

#40 Tilberien

Tilberien

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 327 příspěvků(y)
  • LocationLouny
Reputace: 107

Publikováno 17 srpen 2010 - 19:13:17

To ze se ti prilepi okrajem ke sklu je prebytkem vody na skle a papire prave u hrany...ta rozmoci lepidlo pasky a to se dostane i pod papir, po naplacnuti na sklo je potreba prejet napriklad suchou hubkou na nadobi zaroven kus skla a zaroven i kousicek fotky...no a hlavne pak lepit tu pasku tak, ze mezi papirem a sklem je kousek vzduchu....

Snažím se to lepit tak, že tam tu mezeru mezi papírem a sklem mám. Už to není tak časté, ale stejně tak jedna fotka ze 4 je nějak přilepená.
  • 0

#41 Hoki

Hoki

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 8 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 17 srpen 2010 - 19:24:44

Prosím o doplnění. Necháš je usušit úplně, nebo do stavu jisté vláčnosti? Jak dlouho je pak lisuješ? Já se učím vypínání na sklo slintačkou, ale ještě jsem nepřišel na ten správný


Ano, nechám je uschnout úplně, pak je dám vylisovat pod tlusté knihy. Většinou dávám půlku papírů obrazem nahoru, druhou půlku na ně obrazem dolů, nebo všechny obrazem nahoru a na poslední z nich položím čistý papír. To jen pro jistotu, aby se náhodou na obraz neobtisklo něco z knihy. Lisuju obvykle 24 hodin, někdy déle, když na ně zapomenu, klidně i týden. :wink: Spousta fotografů se mnou nebude souhlasit, ale vypínání na skle považuju za ztrátu času a zbytečnou piplačku. S tímhle postupem jsem se opravdu setkal jen v českých foto příručkách. Zahraničních knih o práci ve fotokomoře mám asi 5 a žádná z nich napínání na skle ani okrajově nezmiňuje. Ale chápu, že někomu to vyhovuje a dává přednost vypnutým printům.
  • 0

#42 Tilberien

Tilberien

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 327 příspěvků(y)
  • LocationLouny
Reputace: 107

Publikováno 17 srpen 2010 - 19:33:19

Prosím o doplnění. Necháš je usušit úplně, nebo do stavu jisté vláčnosti? Jak dlouho je pak lisuješ? Já se učím vypínání na sklo slintačkou, ale ještě jsem nepřišel na ten správný


Ano, nechám je uschnout úplně, pak je dám vylisovat pod tlusté knihy. Většinou dávám půlku papírů obrazem nahoru, druhou půlku na ně obrazem dolů, nebo všechny obrazem nahoru a na poslední z nich položím čistý papír. To jen pro jistotu, aby se náhodou na obraz neobtisklo něco z knihy. Lisuju obvykle 24 hodin, někdy déle, když na ně zapomenu, klidně i týden. :wink: Spousta fotografů se mnou nebude souhlasit, ale vypínání na skle považuju za ztrátu času a zbytečnou piplačku. S tímhle postupem jsem se opravdu setkal jen v českých foto příručkách. Zahraničních knih o práci ve fotokomoře mám asi 5 a žádná z nich napínání na skle ani okrajově nezmiňuje. Ale chápu, že někomu to vyhovuje a dává přednost vypnutým printům.

Díky, zkusím.
  • 0

#43 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 18 srpen 2010 - 05:15:30

Hoki píše : Spousta fotografů se mnou nebude souhlasit, ale vypínání na skle považuju za ztrátu času a zbytečnou piplačku.

Jak už (nejen) tady bylo uvedeno - nejde zdaleka jen o rovnání, ale také o výsledný charakter povrchu ! Ten , který vzniká při napnelistickém postupu je naprosto jiný ( z mého pokledu nesrovnatelně luxusnější ) než při postupu lisovacím.
  • 0

#44 jakub.jira

jakub.jira

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 846 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 112

Publikováno 18 srpen 2010 - 06:04:38

Ten , který vzniká při napnelistickém postupu je naprosto jiný ( z mého pokledu nesrovnatelně luxusnější ) než při postupu lisovacím.


souhlasím, ze začátku jsem taky lisoval, ale na tenčích papírech mi vznikaly hrbolky a papír se scvrknul tak nějak nerovnoměrně...
  • 0

#45 Tilberien

Tilberien

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 327 příspěvků(y)
  • LocationLouny
Reputace: 107

Publikováno 18 srpen 2010 - 10:37:03

Bylo mi líto starého nábytku, tak jsme si z něj s piškotem udělali stojánek na napínací skla. Předtím jsem je ukládal vodorovně do poličky, ale bylo to trošku nepohodlné.
Vložený obrázek
  • 0

#46 vanourek

vanourek

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 831 příspěvků(y)
  • LocationZlín
Reputace: 135

Publikováno 18 srpen 2010 - 20:52:50

Tilberie, lepší byly snímky, jak s piškotem a tatínkem děláte Tvůj 4x5 kardánek ... to jsou krásné momentky!!!!
  • 0

#47 Tilberien

Tilberien

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 327 příspěvků(y)
  • LocationLouny
Reputace: 107

Publikováno 19 srpen 2010 - 08:22:45

Tilberie, lepší byly snímky, jak s piškotem a tatínkem děláte Tvůj 4x5 kardánek ... to jsou krásné momentky!!!!

Jestli to nebude tím, že většinu těch fotek dělala žena.:lol:
  • 0

#48 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 19 srpen 2010 - 18:25:51

Mně pořád nejde do hlavy, že svět neví o napínání na sklo se slintací páskou a tady to většina lidí považuje za normu a nejlepší řešení.

Pak je tu pořád něco o leštičkách, ale když jsem pátral na anglickymluvících forech o temnokomorničení a otázce napínání mokrých barytů, tak se tam pořád mluví o nějakých lisech.

To tu není jedinej obchod, kterej by prodával nějaký lisy na fotografie? Dyt by se to tam dalo a druhej den by byl baryt vylisovanej perfektně. Copak to tak nedělali fotografové celé desítky let všude na světě? Copak si všichni cpali baryty pod nějaký velikánský encyklopedie, to se mi teda nezdá. Chci lis, chci lis. Nic proti český vychytávce slintací pásky a skla, ale proč to dělat složitě když to jde "normálně".
  • 0

#49 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 19 srpen 2010 - 18:49:56

takhle ten lis vypadá a za dvě minuty je fotografie rovná

http://www.ehow.com/...aphy-print.html
  • 0

#50 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 19 srpen 2010 - 20:11:36

no, tak se vykašli na lis, kup si dva kusy paspartovacího kartonu, vraž mezi ně fotku, na to nahoru tlustý sklo a na sklo pár knížek. a druhej den vyndavej print. a máš to stejný, jak lis. nebo to můžeš zkusit patlat žehličkou, ale bude to zdlouhavý a výsledek nebude takovej, jako z lisu.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních