Přejít na obsah


Fotka

ILFORD X-PRESS MG RC 1M - PRVNÍ ZKUŠENOST


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
11 odpovědí na toto téma

#1 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 28 únor 2010 - 22:06:21

Protože ADOXy MCP, které jsem dosud používal, došly, nezbylo se než poohlédnout po něčem jiném. Bylo to jednoduché, protože u Š nic jiného tak jako tak nebylo... (Když budu předstírat, že Fomaspeed Var. neznám.)
Koupil jsem 24x30 na náhledy a udělal cca 20 náhledovek - jednu na ADOX MCP a druhou na X-PRESS MG RC. Vše v lesku. (Magnifax 4a + ES4 + APO Rodagon 50mm)
Poznatky?
X-PRESS MG RC: Velmi slušně zabalený (50ks), krabice pevná, černý pytlík přiměřené velikosti - tak akorát (MCP balili asi do sáčků jaké přišly pod ruku, byly velké, poskládané a musely se také šikovně poskládat při ukládání do krabice, jinak "lezly ven").
Papíry lze dobře "porcovat" (u MCP byly kolikrát hodně "slepené").
Jsou relativně rovné, "přilnou" na desku maskovacího rámu a nemají tendenci odstávat.
Téměř "divoce" reagují na filtraci - půlstupeň se bezpečně pozná (MCP jsou dobrou reaktivitou na změnu barvy světla rovněž známé, ale podle mě reagují jaksi "důstojněji").
Emulze je velmi citlivá (jak konečně Ilford uvádí) - stačí opravdu krátké časy. To může být velkou výhodou při zkouškách, "sériovkách", nebo velkých formátech, ale také nevýhodou při formátech menších nebo u zvětšováků s kondenzorem, které nejsou vybaveny regulací a u kterých lze řídit intenzitu světla pouze clonou (nebo šedými filtry - ale to je dosti nepohodlné). Např. já jsem se dostal při zvětšování "temných" záběrů z pralesa ( :wink: ) na svých oblíbených 15-20sec. při cloně 8 a M30-40 až po zařazení neutrálního filtru na hodnotu 40-50 (přičemž 60 je maximum!).
Při vyvolávání - po vložení do vývojky (Neutol NE 1+7, cca 24stC) se obraz poprvé objevil tak rychle, že jsem okamžitě vrazil ruku do roztoku v domění, že termostat nefunguje... Takže následovala zkouška vyvolávací doby - po 40sec už byly obě části testovacího proužku černé jako bota i s jakousi rezervou!
Po vložení do vývojky se papír kroutí "k rubu" - tedy opačně, než např. baryt. Ale prohnutí listu je velmi diskrétní, může udělat problém jenom tehdy, používáte-li misky bez "žebrování" na dně - pak se sakramentsky blbě zasouvají kleště pod papír.
Po celou dobu volání je papír "příkladně rovný" a dobře se po něm "honí vlnky".
Nárůst zčernání je bleskurychlý a po uplynutí "vytestovaného vyvolávacího času" se velmi příjemně "zastaví". Další černání probíhá VELMI pomalu. Takovou dynamiku mám rád...
Přerušoval jsem tradičně v asi 1,5% roztoku kyseliny citronové, ale domnívám se, že voda by bohatě stačila. M.j. tekutina z obrázku velmi slušně sjíždí - při svislém zavěšení za roh už po 10-15 sekundách kapou pouze "ojedinělé kapky" - většina tekutiny steče během 10sec. Zajímavé je, že černání v přerušovači už téměř neprobíhá ani na plném světle, resp. probíhá velmi pomalu. Dedukuji, že emulze je velmi tenká a "dobře prostupná".
Ustálení "standardní" - v čerstvém Fomafixu 1+3 už po 3-5 sec. (!!!) mizí "závoj z rozředěného mléka".
Praní je (dle výrobce) tryskové, ale já i RC peru (v tekoucí vodě nad 10-15stC) alespoň 10 minut.
Protože jsem si rozflákal stahovací kleště, použil jsem mikrovláknovou útěrku. Takto otřený papír schnul na roštu cca 10 minut (pravda, v místnosti, kde bylo 25stC a poměrně velmi suchý vzduch, i když bez proudění). Za dobrou vlastnost považuji možnost sušení při až 85stC!
Povrch a lesk jsou velmi dobré - možná dokonce o chloupek lepší, na oko příjemnější, než u MCP. S vikslajvantem u malých formátů Foma by bylo neslušné srovnávat.
Příští várka půjde do Durstu Printo ("od sucha do sucha"), protože si neumím představit, co by muselo na papírech být výhodnějšího pro použití právě ve vyvolávacích automatech. To samozřejmě neříkám nic objevného - X-Press MG RC je právě pro ně určen.
A jaký byl obrázek?
Musím říci, že nadpoloviční většina fotografií se mi více líbila na X-Pressech :) Ale abych zase nepěl jenom chválu - takové ty "smetanové scény" byly hezčí na MCP.
Výrobce "nekecá", když tvrdí, že X-Press se honosí bohatou škálou šedi. To je (podle mě) pravda a téměř dohání MCP.

Lze-li dělat nějaké závěry z prvního seznamovacího zvětšování, pak nemám vůči X-PRESS MG RC výhrady. Doufám, že nedostupnost MCP je pouze dočasná, ale kdyby mělo dojít ke katastrofě, bude na co dělat.
  • 0

#2 permon

permon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 225 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 28 únor 2010 - 23:37:04

převážně používám Ilford X-press RC 1M (obzvlášt 13+18).Dělá se mi s něma docela dobře.Zatím si na ně nemůžu stěžovat :)
  • 0

#3 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 1 březen 2010 - 13:02:08

Já jen doplním, že u těchto papírů je nutno dbát na bezpečné osvětlení, ideálně pouze červené. Zelenožluté způosobuje šednutí fotek... Dělal jsem na tento materiál na úplném začátku, zřejmě to ještě znovu zkusím, přecijen mé zkušenosti se už krapet posunuly :) Jinak pár obrázků na tento matroš mám už pár let přichyceno magnetem na lednici, přímo u jižního okna a žádná změna... (a to jsem dřív pral jak prase - jen omyl pod tekoucí vodou...)
  • 0

#4 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 4 březen 2010 - 11:43:55

Povrch a lesk jsou velmi dobré - možná dokonce o chloupek lepší, na oko příjemnější, než u MCP. S vikslajvantem u malých formátů Foma by bylo neslušné srovnávat.

Mohl byste, prosím, porovnat i povrch a lesk Ilford vs. větší formát Foma(24x30)? Děkuji.
  • 0

#5 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 4 březen 2010 - 18:58:03

Notorius:
Je to tenký led, ale řekl bych, že X-Press je jenom o "skoronic" hladší a lesklejší, než Fomaspeed Var. ve formátu 30x40.
Ale protože jste mě naviklal, probral jsem dvě krabice s nevyhozenými (ale ani určenými k prezentaci) RC od Fomy (30x40) a našel jsem mezi cca stovkou zvětšenin 5 fotografií, které měly stejný nebo dokonce horší vzhled než 13x18. Ostatní byly velmi dobré.
Aniž bych chtěl generalizovat - Foma měla vždycky jeden zásadní problém - NESTANDARDNÍ PRODUKCE! Zdali to nebude tím...?!
  • 0

#6 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 4 březen 2010 - 19:09:37

Notorius:
Je to tenký led, ale řekl bych, že X-Press je jenom o "skoronic" hladší a lesklejší, než Fomaspeed Var. ve formátu 30x40.
Ale protože jste mě naviklal, probral jsem dvě krabice s nevyhozenými (ale ani určenými k prezentaci) RC od Fomy (30x40) a našel jsem mezi cca stovkou zvětšenin 5 fotografií, které měly stejný nebo dokonce horší vzhled než 13x18. Ostatní byly velmi dobré.
Aniž bych chtěl generalizovat - Foma měla vždycky jeden zásadní problém - NESTANDARDNÍ PRODUKCE! Zdali to nebude tím...?!

Já na 30x40 RC Foma právě nikdy nedělal. Na 24x30 ano a ten povrch se mi nelíbil. Agfa MCP mi přišly lepší.
  • 0

#7 Corvus

Corvus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 10 březen 2010 - 15:31:29

len tak mimochodom, casy mi na tychto papieroch vychadzaju ultra kratke (viem ze maju vysoku citlivost). tam kde som na fomach mal 6-7 sekund mam teraz 2-3 (13x18, opemus 5, belar 50mm na clone 11)

ako co najjednoduchsie dosiahnut aby som mal tie casy dlhsie? viac clonit by asi uz nebolo idealne. pomoze 80mm objektiv?
  • 0

#8 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 10 březen 2010 - 20:22:27

Corvus:
X-Press je určen pro "strojové zpracování". Protože čas je nejdražší položkou procesu, tak se výrobce (pravděpodobně) snažil zvýšit citlivost (osvitové stroje již před lety pracovaly s desetinami až jednotkami sekund!) a "zkrátit pobyt v chemii". Stejně tak sušení a pod. Jinak řečeno: čím kratší čas od expozice po uložení do obálky, tím lépe.
Objektivem s delší ohniskovou vzdáleností dostanete negativ o něco dále od průmětny a protože světla ubývá se čtvercem vzdálenosti (někde jsem to četl :D ), prodlouží se i expoziční čas - ale třeba u 80ky ne o moc! Pokud používáte kondenzorový zvětšovák, asi by bylo jednodušší osadit jej slabší žárovkou, event. (dovoluje-li to konstrukce přístroje) dosadit další matnici (ať už tam, kam patří, nebo třeba do šuplíku na filtry). Celkem přijatelnm řešením by bylo například i vložení deskového ND filtru do zmíněného šuplíku, ale je třeba dát pozor na přehřátí (tzn. materiál, ze kterého je filtr zhotoven).
Zvětšovací objektivy, které mají filtrový závit, lze osadit fotografickým ND filtrem (ale raději dobré kvality).
Také si lze pomoci stmívačem.
Nic dalšího už mě nenapadá...
  • 0

#9 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 11 březen 2010 - 09:51:19

Možem potvrdiť, že z hladiska strojného priebehového vyvolania jeto velmi dobrý druh papiera, nakolko je aj lacný...
/ napr.10ks 40x50 vyšli perfektnerovnaké,čosa o farbe nedá powedať/
  • 0

#10 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 13 březen 2010 - 22:04:19

A teď jsem z toho jelen...
Po dlouhém zvažování a víceméně náhodou jsem nalil do misky GD-L 1+4 a volal ADOX MCP (v krabicích už ho moc není :twisted: ).
Exponoval jsem lesní zátiší s filtrací M40 (ES4) časem 27sec. Obrázek dopadl slušně, ale chtělo to ještě nadržet jeden roh. JENŽE! V krabici už bylo pusto...
Přišel na řadu X-Press (rovněž 24x30) a ze zvědavosti jsem je šoupnul do rámu bez jakékoliv změny na barevné hlavě či expozičních hodinách.
A co se stalo?!
Zajímavé... Obrázek byl o něco tvrdší, ale výrazně podexponovaný. Abych dosáhl stejného krytí, bylo třeba exponovat 35sec. - tedy o třicet procent více!
Navíc: při stejné filtraci (jako pro ADOX MCP) byly na X-Pressu pěkně vykreslené stíny a světla rovněž. Redukovaná škála šedé mezi krajními hodnotami působila přirozenějším dojmem. Když jsem položil vedle sebe suché obrázky (ADOX MCP a X-Press), působil Adox tak trochu "zatuchlým dojmem", X-Press byl "živější."
Ještě budu přemýšlet, abych neplácal blbosti, ale začínám si myslet, že ADOX MCP a X-Press mají výrazně odlišné vrstvy (reagující na M a Y) a při různých filtracích může dojít k tomu, že někdy je "citlivější" jeden - jindy druhý papír.
Ivanhoe - neměl jste někdy podobný pocit? Nebo jsem něco udělal špatně, přehlédnul, nepochopil....?
  • 0

#11 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 16 březen 2010 - 10:06:33

Nedalo mi to a zkusil jsem portrét (velmi starý člověk se 40cm vousy sepnutými kolíkem na prádlo, přirozené světlo, f4 t1/15, Konica Hexar AF, HP5+@400, DS-12 stock) na X-Press 50x60 (Apo-Rodagon 50mm) v GD-L 1+4 (cca 22stC) v rotačním bubnu JOBO.
Film:jemné a velmi ostré zrno, bez sebemenších problémů zvětšovatelné na uvedený formát
Zvětšování: nedostal jsem celé políčko (kratší rozměr) na 50cm ani při max. výtahu Magn4a, 3 proužkovky cca 10x15, filtrace nutná M60, neutrální filtr 20, exp. čas 35sec.
Volání:Buben na rolně, GD-L 1+4, cca 1,5 min (dle "čvachtací zkoušky"), 1,5% kys. citronová, Fomafix, praní nastojato v bubnu po odvíčkování ve sprchovacím koutě cca 10min při cca 20stC (sprchový šlauch u dna)
Obrázek:Pěkný, jednoznačně definovatelné oblasti s opravdu bílou a opravdu černou. "Střed" oproti ADOX MCP "komprimovaný, chudší" - ale hezčí!
Pro tuto chvíli: žena, dítě, "poetický" - ADOX MCP, starší, chlap, "dramatický" - X-Press
  • 0

#12 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 786 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 282

Publikováno 16 listopad 2015 - 09:34:31

v posledních dnech jsem  dělal větší množství fotek,  víceméně pro náhledy,   formáty  Ilford RC X-press 13x18 lesk (před  cca 5 lety levně nakoupeno větší množství, bez  záruky  s neznámým  stářím,   perfektní (jako kdykoli předtím).  Dále pár let starý Ilford RC X-press 24x30 jak lesk, tak jemný velvet, řezaný napůl,  15x24,  (kvůli lepšímu využití plného formátu kinofilmu), též  dobré.  Čestvě nakoupené  RC X-press 24x30,  perfektní.

Pak jsem pár vybraných obrázků  chtěl  zvětšit na  30x40 a nepiplat se  dlouhým praním,   sušením nebo leštěním,   tak  jsem  hrábl do regálu po posledním nenačatém balení 50ks  RCček vyrobených v Hradci K. a v rajchu prodávaných se značkou "Rollei Vintage 311 RC, ,  pár proužkovek,  vyladit  osvit a filtraci,  nacvíceno naostro,   pozorně vyvoláno,  ustáleno,  vypráno a pověšeno.    Jaké překvapení bylo,  když jsem fotky sundával  ráno  ze  šňůry.  Z 10 fotek  má 8 kousků typicky fomácký RClesk (tedy nic moc extra),  2 fotky velvet,  nebo pearl?  

asi ten můj povzdech patří  do vlákna "co mě sere",   na to je  nově založené vlákno "co mě mrzí" slabé. 

V současnosti či  velmi  nedávné minulosti vyrobené papíry Foma pro fotky,  kdy mi o něco jde,  už ve své komoře po včerejšku  nechci  ani  vidět.

 

Ale abych se vrátil k  tématu tohoto vlákna:  s papíry X-press MG RC 1M (lesk)  se mi  dělá moc  dobře,  všechno, o čem pan Pentaxista píše v úvodu vlákna,  sedí,  používám na ně nejraději  vývojku Burki a.Jenny  ředěnou 1+2 až  1+3 (náběh obrazu není tak dramaticky rychlý,  objeví se  cca po  10s,  plně vyvoláno jest za 60s,   není třeba se  bát  nehlídat čas na sekundy,  ani  při  3 minutách obraz  neutrpí zatažením světel,  takže  vytahuji z vývojky  obvykle  po  2 minutách,  krátké  přerušení v citronádě  a ustálení 6-10 minut v kyselém  míchaném ustalovači ( i když by měl stačit čas podstatně kratší),   nebo krátký oplach vývojky ve  vodě  často vyměňované a  ustálení TF2.  Po nedlouhém praní  v tekoucí vodě (stará pračka na papíry u formátu do 24x30) nebo v míse  s  několikrát vyměněnou vodou  minutu v  náhražce Sistanu  (smáčedlo+rhodanid  d.) a na šnůřu za rožek, 

žádné kroucení,  voda steče ihned, schne to velmi rychle.  Povrch perfektní,  bílá je sněhobílá a černá je  sytá,  mezitím  bohatá, šťavnatá škála ostínů šedé. Když si vedle sebe  pověsím toto a  RC dříve jmenované značky,  je to velký rozdíl. Cenový rozdíl  oproti nejlevnějším papírům na trhu  není podstatný,  list formátu  30x40 přijde dnes v krámě  na 36 Kč. 


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních