ILFORD X-PRESS MG RC 1M - PRVNÍ ZKUŠENOST
#1
Publikováno 28 únor 2010 - 22:06:21
Koupil jsem 24x30 na náhledy a udělal cca 20 náhledovek - jednu na ADOX MCP a druhou na X-PRESS MG RC. Vše v lesku. (Magnifax 4a + ES4 + APO Rodagon 50mm)
Poznatky?
X-PRESS MG RC: Velmi slušně zabalený (50ks), krabice pevná, černý pytlík přiměřené velikosti - tak akorát (MCP balili asi do sáčků jaké přišly pod ruku, byly velké, poskládané a musely se také šikovně poskládat při ukládání do krabice, jinak "lezly ven").
Papíry lze dobře "porcovat" (u MCP byly kolikrát hodně "slepené").
Jsou relativně rovné, "přilnou" na desku maskovacího rámu a nemají tendenci odstávat.
Téměř "divoce" reagují na filtraci - půlstupeň se bezpečně pozná (MCP jsou dobrou reaktivitou na změnu barvy světla rovněž známé, ale podle mě reagují jaksi "důstojněji").
Emulze je velmi citlivá (jak konečně Ilford uvádí) - stačí opravdu krátké časy. To může být velkou výhodou při zkouškách, "sériovkách", nebo velkých formátech, ale také nevýhodou při formátech menších nebo u zvětšováků s kondenzorem, které nejsou vybaveny regulací a u kterých lze řídit intenzitu světla pouze clonou (nebo šedými filtry - ale to je dosti nepohodlné). Např. já jsem se dostal při zvětšování "temných" záběrů z pralesa ( ) na svých oblíbených 15-20sec. při cloně 8 a M30-40 až po zařazení neutrálního filtru na hodnotu 40-50 (přičemž 60 je maximum!).
Při vyvolávání - po vložení do vývojky (Neutol NE 1+7, cca 24stC) se obraz poprvé objevil tak rychle, že jsem okamžitě vrazil ruku do roztoku v domění, že termostat nefunguje... Takže následovala zkouška vyvolávací doby - po 40sec už byly obě části testovacího proužku černé jako bota i s jakousi rezervou!
Po vložení do vývojky se papír kroutí "k rubu" - tedy opačně, než např. baryt. Ale prohnutí listu je velmi diskrétní, může udělat problém jenom tehdy, používáte-li misky bez "žebrování" na dně - pak se sakramentsky blbě zasouvají kleště pod papír.
Po celou dobu volání je papír "příkladně rovný" a dobře se po něm "honí vlnky".
Nárůst zčernání je bleskurychlý a po uplynutí "vytestovaného vyvolávacího času" se velmi příjemně "zastaví". Další černání probíhá VELMI pomalu. Takovou dynamiku mám rád...
Přerušoval jsem tradičně v asi 1,5% roztoku kyseliny citronové, ale domnívám se, že voda by bohatě stačila. M.j. tekutina z obrázku velmi slušně sjíždí - při svislém zavěšení za roh už po 10-15 sekundách kapou pouze "ojedinělé kapky" - většina tekutiny steče během 10sec. Zajímavé je, že černání v přerušovači už téměř neprobíhá ani na plném světle, resp. probíhá velmi pomalu. Dedukuji, že emulze je velmi tenká a "dobře prostupná".
Ustálení "standardní" - v čerstvém Fomafixu 1+3 už po 3-5 sec. (!!!) mizí "závoj z rozředěného mléka".
Praní je (dle výrobce) tryskové, ale já i RC peru (v tekoucí vodě nad 10-15stC) alespoň 10 minut.
Protože jsem si rozflákal stahovací kleště, použil jsem mikrovláknovou útěrku. Takto otřený papír schnul na roštu cca 10 minut (pravda, v místnosti, kde bylo 25stC a poměrně velmi suchý vzduch, i když bez proudění). Za dobrou vlastnost považuji možnost sušení při až 85stC!
Povrch a lesk jsou velmi dobré - možná dokonce o chloupek lepší, na oko příjemnější, než u MCP. S vikslajvantem u malých formátů Foma by bylo neslušné srovnávat.
Příští várka půjde do Durstu Printo ("od sucha do sucha"), protože si neumím představit, co by muselo na papírech být výhodnějšího pro použití právě ve vyvolávacích automatech. To samozřejmě neříkám nic objevného - X-Press MG RC je právě pro ně určen.
A jaký byl obrázek?
Musím říci, že nadpoloviční většina fotografií se mi více líbila na X-Pressech Ale abych zase nepěl jenom chválu - takové ty "smetanové scény" byly hezčí na MCP.
Výrobce "nekecá", když tvrdí, že X-Press se honosí bohatou škálou šedi. To je (podle mě) pravda a téměř dohání MCP.
Lze-li dělat nějaké závěry z prvního seznamovacího zvětšování, pak nemám vůči X-PRESS MG RC výhrady. Doufám, že nedostupnost MCP je pouze dočasná, ale kdyby mělo dojít ke katastrofě, bude na co dělat.
#2
Publikováno 28 únor 2010 - 23:37:04
#3
Publikováno 1 březen 2010 - 13:02:08
#4 Anonymous
Publikováno 4 březen 2010 - 11:43:55
Mohl byste, prosím, porovnat i povrch a lesk Ilford vs. větší formát Foma(24x30)? Děkuji.Povrch a lesk jsou velmi dobré - možná dokonce o chloupek lepší, na oko příjemnější, než u MCP. S vikslajvantem u malých formátů Foma by bylo neslušné srovnávat.
#5
Publikováno 4 březen 2010 - 18:58:03
Je to tenký led, ale řekl bych, že X-Press je jenom o "skoronic" hladší a lesklejší, než Fomaspeed Var. ve formátu 30x40.
Ale protože jste mě naviklal, probral jsem dvě krabice s nevyhozenými (ale ani určenými k prezentaci) RC od Fomy (30x40) a našel jsem mezi cca stovkou zvětšenin 5 fotografií, které měly stejný nebo dokonce horší vzhled než 13x18. Ostatní byly velmi dobré.
Aniž bych chtěl generalizovat - Foma měla vždycky jeden zásadní problém - NESTANDARDNÍ PRODUKCE! Zdali to nebude tím...?!
#6 Anonymous
Publikováno 4 březen 2010 - 19:09:37
Já na 30x40 RC Foma právě nikdy nedělal. Na 24x30 ano a ten povrch se mi nelíbil. Agfa MCP mi přišly lepší.Notorius:
Je to tenký led, ale řekl bych, že X-Press je jenom o "skoronic" hladší a lesklejší, než Fomaspeed Var. ve formátu 30x40.
Ale protože jste mě naviklal, probral jsem dvě krabice s nevyhozenými (ale ani určenými k prezentaci) RC od Fomy (30x40) a našel jsem mezi cca stovkou zvětšenin 5 fotografií, které měly stejný nebo dokonce horší vzhled než 13x18. Ostatní byly velmi dobré.
Aniž bych chtěl generalizovat - Foma měla vždycky jeden zásadní problém - NESTANDARDNÍ PRODUKCE! Zdali to nebude tím...?!
#7
Publikováno 10 březen 2010 - 15:31:29
ako co najjednoduchsie dosiahnut aby som mal tie casy dlhsie? viac clonit by asi uz nebolo idealne. pomoze 80mm objektiv?
#8
Publikováno 10 březen 2010 - 20:22:27
X-Press je určen pro "strojové zpracování". Protože čas je nejdražší položkou procesu, tak se výrobce (pravděpodobně) snažil zvýšit citlivost (osvitové stroje již před lety pracovaly s desetinami až jednotkami sekund!) a "zkrátit pobyt v chemii". Stejně tak sušení a pod. Jinak řečeno: čím kratší čas od expozice po uložení do obálky, tím lépe.
Objektivem s delší ohniskovou vzdáleností dostanete negativ o něco dále od průmětny a protože světla ubývá se čtvercem vzdálenosti (někde jsem to četl ), prodlouží se i expoziční čas - ale třeba u 80ky ne o moc! Pokud používáte kondenzorový zvětšovák, asi by bylo jednodušší osadit jej slabší žárovkou, event. (dovoluje-li to konstrukce přístroje) dosadit další matnici (ať už tam, kam patří, nebo třeba do šuplíku na filtry). Celkem přijatelnm řešením by bylo například i vložení deskového ND filtru do zmíněného šuplíku, ale je třeba dát pozor na přehřátí (tzn. materiál, ze kterého je filtr zhotoven).
Zvětšovací objektivy, které mají filtrový závit, lze osadit fotografickým ND filtrem (ale raději dobré kvality).
Také si lze pomoci stmívačem.
Nic dalšího už mě nenapadá...
#9
Publikováno 11 březen 2010 - 09:51:19
/ napr.10ks 40x50 vyšli perfektnerovnaké,čosa o farbe nedá powedať/
#10
Publikováno 13 březen 2010 - 22:04:19
Po dlouhém zvažování a víceméně náhodou jsem nalil do misky GD-L 1+4 a volal ADOX MCP (v krabicích už ho moc není ).
Exponoval jsem lesní zátiší s filtrací M40 (ES4) časem 27sec. Obrázek dopadl slušně, ale chtělo to ještě nadržet jeden roh. JENŽE! V krabici už bylo pusto...
Přišel na řadu X-Press (rovněž 24x30) a ze zvědavosti jsem je šoupnul do rámu bez jakékoliv změny na barevné hlavě či expozičních hodinách.
A co se stalo?!
Zajímavé... Obrázek byl o něco tvrdší, ale výrazně podexponovaný. Abych dosáhl stejného krytí, bylo třeba exponovat 35sec. - tedy o třicet procent více!
Navíc: při stejné filtraci (jako pro ADOX MCP) byly na X-Pressu pěkně vykreslené stíny a světla rovněž. Redukovaná škála šedé mezi krajními hodnotami působila přirozenějším dojmem. Když jsem položil vedle sebe suché obrázky (ADOX MCP a X-Press), působil Adox tak trochu "zatuchlým dojmem", X-Press byl "živější."
Ještě budu přemýšlet, abych neplácal blbosti, ale začínám si myslet, že ADOX MCP a X-Press mají výrazně odlišné vrstvy (reagující na M a Y) a při různých filtracích může dojít k tomu, že někdy je "citlivější" jeden - jindy druhý papír.
Ivanhoe - neměl jste někdy podobný pocit? Nebo jsem něco udělal špatně, přehlédnul, nepochopil....?
#11
Publikováno 16 březen 2010 - 10:06:33
Film:jemné a velmi ostré zrno, bez sebemenších problémů zvětšovatelné na uvedený formát
Zvětšování: nedostal jsem celé políčko (kratší rozměr) na 50cm ani při max. výtahu Magn4a, 3 proužkovky cca 10x15, filtrace nutná M60, neutrální filtr 20, exp. čas 35sec.
Volání:Buben na rolně, GD-L 1+4, cca 1,5 min (dle "čvachtací zkoušky"), 1,5% kys. citronová, Fomafix, praní nastojato v bubnu po odvíčkování ve sprchovacím koutě cca 10min při cca 20stC (sprchový šlauch u dna)
Obrázek:Pěkný, jednoznačně definovatelné oblasti s opravdu bílou a opravdu černou. "Střed" oproti ADOX MCP "komprimovaný, chudší" - ale hezčí!
Pro tuto chvíli: žena, dítě, "poetický" - ADOX MCP, starší, chlap, "dramatický" - X-Press
#12
Publikováno 16 listopad 2015 - 09:34:31
v posledních dnech jsem dělal větší množství fotek, víceméně pro náhledy, formáty Ilford RC X-press 13x18 lesk (před cca 5 lety levně nakoupeno větší množství, bez záruky s neznámým stářím, perfektní (jako kdykoli předtím). Dále pár let starý Ilford RC X-press 24x30 jak lesk, tak jemný velvet, řezaný napůl, 15x24, (kvůli lepšímu využití plného formátu kinofilmu), též dobré. Čestvě nakoupené RC X-press 24x30, perfektní.
Pak jsem pár vybraných obrázků chtěl zvětšit na 30x40 a nepiplat se dlouhým praním, sušením nebo leštěním, tak jsem hrábl do regálu po posledním nenačatém balení 50ks RCček vyrobených v Hradci K. a v rajchu prodávaných se značkou "Rollei Vintage 311 RC, , pár proužkovek, vyladit osvit a filtraci, nacvíceno naostro, pozorně vyvoláno, ustáleno, vypráno a pověšeno. Jaké překvapení bylo, když jsem fotky sundával ráno ze šňůry. Z 10 fotek má 8 kousků typicky fomácký RClesk (tedy nic moc extra), 2 fotky velvet, nebo pearl?
asi ten můj povzdech patří do vlákna "co mě sere", na to je nově založené vlákno "co mě mrzí" slabé.
V současnosti či velmi nedávné minulosti vyrobené papíry Foma pro fotky, kdy mi o něco jde, už ve své komoře po včerejšku nechci ani vidět.
Ale abych se vrátil k tématu tohoto vlákna: s papíry X-press MG RC 1M (lesk) se mi dělá moc dobře, všechno, o čem pan Pentaxista píše v úvodu vlákna, sedí, používám na ně nejraději vývojku Burki a.Jenny ředěnou 1+2 až 1+3 (náběh obrazu není tak dramaticky rychlý, objeví se cca po 10s, plně vyvoláno jest za 60s, není třeba se bát nehlídat čas na sekundy, ani při 3 minutách obraz neutrpí zatažením světel, takže vytahuji z vývojky obvykle po 2 minutách, krátké přerušení v citronádě a ustálení 6-10 minut v kyselém míchaném ustalovači ( i když by měl stačit čas podstatně kratší), nebo krátký oplach vývojky ve vodě často vyměňované a ustálení TF2. Po nedlouhém praní v tekoucí vodě (stará pračka na papíry u formátu do 24x30) nebo v míse s několikrát vyměněnou vodou minutu v náhražce Sistanu (smáčedlo+rhodanid d.) a na šnůřu za rožek,
žádné kroucení, voda steče ihned, schne to velmi rychle. Povrch perfektní, bílá je sněhobílá a černá je sytá, mezitím bohatá, šťavnatá škála ostínů šedé. Když si vedle sebe pověsím toto a RC dříve jmenované značky, je to velký rozdíl. Cenový rozdíl oproti nejlevnějším papírům na trhu není podstatný, list formátu 30x40 přijde dnes v krámě na 36 Kč.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních