
Hasselblad
#1
Publikováno 10 duben 2010 - 11:26:54
O jednom by jsem věděl. Válí se v písku a nikdo jej nechce. Stačí si jen pro něj doletět.
#2
Publikováno 10 duben 2010 - 12:43:59
Když jsem chtěl jít "do něčeho lepšího" na SF, vážil jsem právě mezi Hasselbladem a "zbytkem světa" (Pentax, Mamiya RB, RZ, 7II, TLR, Contax, Rollei, Fuji, atd.). Naštěstí mám hodně známých, kteří s těmito přístroji pracují a mají je "přečtené". Půjčoval jsem, zkoušel jsem, koukal na fotky...
Nakonec vyhrál Pentax 67II (v těsném závěsu byla M7II) z následujících důvodů: (Vím, že otázka zněla jinak, ale v podstatě jsou to důvody, proč jsem nezvolil H.)
Dnes jej lze zakoupit za velmi slušnou cenu ve velmi dobrém stavu (od neprofesionálů) a nabídka je velká.
P67II je "nezničitelný" (a patrně proto i těžký - přezdívaný Brontax), i po mnoha letech a tisících svitků jede jako nový.
Má velmi přesné měření (včetně spotu).
Je k němu možno koupit mraky objektivů za "srandovní ceny", z nichž některé (podle mě) válcují optickými i konstrukčními parametry vše kolem sebe. Tedy včetně 35mm, shiftu 75mm a zoomů.
A řeknu Vám, že 8-čočková 55/4, 75/4,5 a 45/4 jsou skla, která se jen tak nenajdou. A potom zoom 55-100/4,5... U tohoto objektivu (patrně jako u jediného zoomu) nemáte šanci poznat, že obrázek není fotografovaný špičkovým pevným sklem. Za to dám ruku do ohně!
Kdyby byla rozhodující hmotnost (a spokojil bych se s menším počtem výjimečných skel) - vyhraje M7II.
Kdybych byl třeba ortodoxní "širokoúhlý" krajinář - vyhraje Fujica GSW (kresebnost mimořádná, hmotnost přijatelná, "totalmanual").
Prostě jsem hledal "kompromis" HLAVNĚ mezi hmotností, trvanlivostí (bytelností), kvalitou objektivů a TAKÉ pohotovostí a možností výměny kazet s filmy (pravda, když jsem tuto mžnost měl, využil jsem jí tak 5x... ale také pravda - fotografuji téměř "monotématicky").
A to vše by mělo korelovat s CENOU.
P.S. U H se nemohu zbavit pocitu, že platím 1/3 ceny za to "H".
P.P.S. Asi jsem napsal z 95% něco, na co jste se neptal. Admin vymaže, co?!
#3
Publikováno 10 duben 2010 - 12:44:39
http://www.horolezec...=item&itemid=17
Tak jako u všeho budou skvělé modely a ty horší. U Hassla platíš velkou sumu za značku a zase ty starší věci už budou sběratelské. Ber to jako legendární Leicu. Po pádu impéria filmu se fotoaparáty i ty nejstarší stále prodávají za ohromné sumy zatímco normální dostupné značky v dřívější době jsou dnes ke koupi za cenu šrotu.
Osobní zkušenosti nemám tak mě ber s rezervou. Třeba někdo z místních uvede nějaký typ co koupit. Já bych šel do Roleie. Viděl jsem fotky (50x60) z kina a objektivy kreslí jako fík. Předpokládám, že SF bude na tom hodně podobně s výhodou většího filmového políčka a tím menším zvětšením.
P.S. Asi dnes ty starší věci bude problém opravit a nebo za ohromné sumy u obou značek.
#4
Publikováno 10 duben 2010 - 12:46:22
#5
Publikováno 10 duben 2010 - 12:51:32
Zkus se poptat zase Ládi Kamaráda. On prý původně P67 měl a v extrémních podmínkách (hory) se mu furt něco sralo. Proto vyhrál hasselblad. Na druhou stranu kolega z práce má 2000FC a něco tam odešlo. Oprava v tomto případě neřešitelná, na tuhle elektronickou potvoru nejsou snad díly.
Takže vše s rezervou. Každá značka se dá vychvalovat nebo na ní kydat hnůj.
#6
Publikováno 10 duben 2010 - 17:56:58
#7
Publikováno 10 duben 2010 - 18:20:17
Dalsi skla samozrejmne lezou do penez. Bronica a spol. vyjde s vice skly podstatne levneji.
Samostatnou aktegorii tvori kopie Hasselbladu - sovetsky Kiev80/88 (vetsinou nespolehlivy sunt velmi nizke technicke kvality a spolehlivosti, jako temer vse ze SSSR) a jeho podstatne vylepsena ukrajinska verze Arax. Kompatibilni jsou jen hledacky a hranoly, objektivy jsou na KIev vlastni nebo lze na Arax pouzit objektivy na Pentacon Six, ale u tech vychodonemeckych nejde zaostrit na nekonecno.
Hckova rada se moc nepovedlo - on uz to neni ani Hasselblad, ale Fuji (tela) a Rodenstock (objektivy).
Opravari Hasselbladu jsou asi dva v republice (jednomu z nich to dava Pazdera), Hasseblad jiz dal od stare rady ruce pryc.
#8
Publikováno 11 duben 2010 - 18:42:39
Stále funguje servis i díly. Ale nic se nekazí. Stačí jednou za rok prohlídka.
Pořídil jsem RZ67 a uvažuji, že Hasselblad prodám. Pokud by byl zájem, napište mail.
#9
Publikováno 11 duben 2010 - 19:40:20
Za 15.000 Kc se da poridit 500 C/M + 80mm Planar + 150mm Opton uplne v pohode (oficialni servis samozrejmne neni).
Nevim o nikom, kdo by prodal 503 nebo podobny novejsi Hasselblad za mene nez 50.000 Kc a to je jenom telo + kazeta + sachta.
Do Hckove rady nema cenu chodit, s Hasselbladem to ma spolecny pouze nazev, kvalita sla rapidne dolu a fullframe DSLR foti skoro lepe.
#10
Publikováno 11 duben 2010 - 20:38:12

Aniž bych zrovna této funkce využil, jsem s Brontaxem spokojený a mým potřebám vyhovuje. Každý můžeme mít, ale rozdílné preference a různé důvody k nim vedoucí. Já jsem chtěl relativně spolehlivý, odolný foťák na focení v terénu, s dobrým poměrem cena výkon a s možností pořízení dobrých skel, která jsou ještě pro fotografa "hobbystu" zaplatitelná.
#11
Publikováno 11 duben 2010 - 20:57:48
Koukam na Ebay a vypada to ze stredni format uz ma mensi hodnotu nez digitalni kompakty, nekdo tam prodava RB67 + 90mm + kazeta + sachta za 150 USD (kup ted).
RB67 i P67 maji tu vyhodu, ze s nimi lze v pripade potreby umlatit i medveda, aniz by doslo k poskozeni aparatu

#12
Publikováno 12 duben 2010 - 19:26:23
#13
Publikováno 12 duben 2010 - 20:05:52
#14
Publikováno 12 duben 2010 - 20:17:02
já se za to nestydím - možnost si někdy nacvaknout (půjčený) digiback by se mi docela líbila
#15
Publikováno 12 duben 2010 - 20:21:23
Koukám, že jsem se nemejlil, když jsem předpokládal, že se majitel žádnej neozve, ale zato bude dost příspěvků od jiných temnokomorníků. Těch co maj lepší stroje a hassiho by nechtěli. Škoda, chtěl jsem se na několik maličkostí zeptat. Po koupi jsem odnesl přístroj na vyčištění a seřízení k jednomu důchodci, co bydlí za rohem a nyní mi jen zbejvá fotit a fotit a fotit...Ptal jsem se i na RBčka. Prej jich pár opravoval, čistil i seřizoval. Dost je chválil, ale nakonec se mě podíval a řekl. "Víte Hasseblad je Hassehlad". Kupte si další objektivy a doneste si je na vyčištění a do smrti máte pokoj.
proč se pro pána jána nezeptal rovnou toho souseda???
tak mi to připadá... 10.4. otázka, 12.4. koupeno a seřízeno... řekni, že ty ses chtěl jenom pochlubit. tak se podívej, kam to vede! ypress tu z toho - nestyda - dělá pomalu digi agitku

#16
Anonymous
Publikováno 12 duben 2010 - 20:27:37
Já koukám, žes ses mejlil, když jsi předpokládal, že se majitelé neozvou. Odpověděli ti 2 lidé, kteří hasselblad skutečně vlastní (petr22 a ivan_maly). Zkus si to vlákno přečíst pořádně, než příště napíšeš takový odsuzující příspěvek.Koukám, že jsem se nemejlil, když jsem předpokládal, že se majitel žádnej neozve, ale zato bude dost příspěvků od jiných temnokomorníků.


#17
Publikováno 12 duben 2010 - 20:31:33
O tom "do smrti mate pokoj" bych vazne pochyboval, precijenom zaverky natahuju sroubovakem docela casto, a dve elektricka tela uz jsem nekolikrat rozdelaval. On ten Hasselblad tak uplne bezporuchovy neni.
#18
Publikováno 12 duben 2010 - 20:42:06


#19
Publikováno 13 duben 2010 - 01:39:56
Pokud chcete mít bezporuchová těla, pak je nepoužívejte. Pokud ho budete používat, pak po cca 300 svitcích obvykle přicházejí první problémy a po další stovce jde na seřízení. Pokud nejde, rozbije se. Nejčastěji se urve natahování závěrky.
Doporučuji se vyhnout všem typům s štěrbinovou závěrkou, poslední modely (a zdaleka nejdražší) byly přímo katastrofální. Závěrka v rychlejších časech nelze seřídit, pruhuje.
Je vhodné si vybrat typ, který má centrálku a byl vyroben v letech 1995 až 2000. Pak šla kvalita výroby dost drsně dolů.
U starších těl je skoro jistota, že byly rozbírané kvůliva seřízení. Problém je, že
Hasselblad se musí po každém rozebrání pečlivě seřídit stran kolmosti standart a nastavit matnici a zrcadlo. Pokud se to neudělá, bývá po takovém servisu vyhvězdíno - pravděpodobně ani nezaostříte. Kdo někdy viděl seřízení kolmosti rovin u Hasselbladu, tedy vyboucháváním, nemůže mu nedojít, že tohle hned tak někdo neumí. A většina opravářů to ani neví. A když ví nemá náčinky. Nebo má náčinky a je mu to na níc (oficiální servis v Hasselblad v Olympusu - odstrašující zkušenost).
Pokud se vše seřídí, zjistíte, že se Vám vybuluje film. Ve staších kazetách výrazně více. Zmiňovaný horolezec vyvinul a vyrobil podtlakovou kazetu na 220 film, která to řeší. Mám ji a vím, že to řeší beze zbytku.
Jinak provozuji 501 C/M a 555 ELD objektivy mám 40/50/60/80/120/180/250 vše v nejnovějí řadě. Používám podtlakovou kazetu Ládi Kamaráda a datastěnu Leaf 75. Optika je vskutku neuvěřitelně kvalitní.
Nicméně za 5 let provozu - 501 3x vážnější porucha, 555 2 x vážnější porucha, 120 mm urvaná závěrka. Těla jsem kupoval nové a obě byly od výrobce naprosto neskutečně rozjeté. S ani jedním nešlo seriozně zaostřit, nebo lépe řečeno šlo, ale na filmu i čipu to bylo úplně jinde. Po seřízení je s nimi naopak vynikající práce.
Přesto systém dabluji podobně rozáhlým od AP67II. A fotí se mi s tím lépe.
Do ranní krajiny beru AP. Na komeční práce a na fotky, kde má být kresba dominantnější nad tonalitou Hasselblad.
Na AP jsem od roku 1985. Měl jsem tělo, které více než deset let jelo cca 100 filmů týdně. Bylo také dvakrát v servisu - na preventivní prohlídce a promazání. Chodí dodnes, koupil so ho známý.
Takže Hasselblad je výborný, ale musí být seřízený, dobře servisovaný a ne se starými objektivy.
Pokud je kterákoli z těchto podmínek nesplňená, jděte raději do RB, RZ, AP, SQ atd. Budete mít kvalitnější výsledek a víc peněz na kontě.
Hezký den
Luboš
#20
Publikováno 13 duben 2010 - 05:00:52
Takhle jsem si to představoval.
Můžeš mi zaslat mejl. Rád by jsem se zeptal na několik drobností.
oteccasu@seznam.cz
#21
Anonymous
#22
Publikováno 13 duben 2010 - 07:38:36
Jinak ano, když si dá člověk trochu práce, najde tu docela dost mých pidů na toto téma.
Hezký den
Luboš
#23
Publikováno 13 duben 2010 - 08:02:03
Podtlakove kazety na Hasselblad, Mamiyu a podtlakova zadni stena na P67 jsou popisovane v americkych casopisech (dokonce se i vyrabely a prodavaly) ze 70tych let, takze podle me to vypada spise na opraseni stare myslenky. Podtlakovou zadni stenu ma take temer kazda kamera pro leteckou fotografii.
#24
Publikováno 13 duben 2010 - 09:06:00
Nebyla by fotografie te podtlakove kazety L. Kamarada ? Jakym zpusobem to vyresil. Cca pred 10 lety jsem si udelal podtlakovou kazetu na stary nemecky mechac.
Co zkusit jeho stránky? Je tam o tom celý článek včetně obrázků.
Obě strany klid zbraní, jo? počet přispěvatelů non-Hass významě převyšuje ty, co ho skutečně mají a já se ptám PROČ? Tazatel stál o názory UŽIVATELŮ a v úvodním příspěvku to taky důrazně napsal. Nadruhou stranu nevidím důvod se nezeptat v již existujícím vlákně (vhodné by se určitě našlo)

#25
Publikováno 13 duben 2010 - 10:49:18


nehledě na ty kvanta informací, co tu servus už porůznu na tohle téma opravdu zanechal

#26
Publikováno 13 duben 2010 - 13:04:58
#27
Publikováno 13 duben 2010 - 13:45:58
#28
Publikováno 13 duben 2010 - 13:51:49
OT: jsem si to tak nějak v hlavě přeložil jako RB/RZ*Ivan*: nemělo tam být spíš "to u P67 (mam) moc nejde"

#29
Publikováno 13 duben 2010 - 14:04:10
#30
Publikováno 13 duben 2010 - 14:05:33
#31
Publikováno 13 duben 2010 - 14:37:08
http://www.horolezec...=item&itemid=17
Princip je v podstate shodny s desitky let starym popisem (a mozna i patenty), presnost bude pri tech stovkach hodin prace urcite vetsi.
Vyborne se tenhle princip osvedcil u Pentaxu 67, s nim se v podstate neda fotit z letadla aniz by byla nejak resena rovnost filmu.
Mamiya RB/RZ 67 je reseni financne podstatne mene narocne, pri zachovani urcite pro me dostatecne kvality vystupu. Vzdy tu jeste zustava Arax/Kiev, to aspon na prvni pohled jako Hasselblad vypada.[/url]
#32
Publikováno 13 duben 2010 - 16:56:22
Ne, pisi o Mamiya RB, ale napsal jsem to trochu nevhodne. Ale co psal Lubos, Pentax kope jeste vic nez Mamiya, takze je to vlastne jedno*Ivan*: nemělo tam být spíš "to u P67 (mam) moc nejde"

#33
Publikováno 14 duben 2010 - 08:22:02
moje vlastné zkušenost z práce s s2a vs. pohrávání si s 503 je ta, že ta stará mašina je daleko příjemnější a v mnoha ohledech ergonomičtější. strašnej je naopak zvuk závěrky a dotahovací fáze převíjení. hasy působil na mě dojmem velmi jemný, sofistikovaný a trochu překombinovaný hračky s nepochopitelně blbě řešenejma drobnejma detajlama, kterou bych určitě rád měl, ale tim by to zřejmě taky skončilo, mimo jiný i proto, že s nim rozumně nezavostřim pod metr, což potřebuju a taky proto, že bych se o něj bál. toť názor amatéra čudlíkáře, kterej prožene zádama maximálně v desítkách svitků za rok, teď dokonce spíš míň
kamarád profík ještě velmi zdůrazňoval už zmiňovanou nutnost pravidelnýho servisu u hasyho a značnou choulostivost přístroje. muj pocitovej dojem byl přesně takovej. aparát se mi jinak moc líbí a když ho maj u škody ve vitríně, vždycky se rád podívam. co se týče skel, ty nemůžu posoudit u hasyho vůbec, co snad můžu říct o nikkorech na broně je to, že už zase si pár lidí na poslednim sraze spletlo jejich podání s velkoformátovym výstupem stejně jako svýho času otecčasu, jestli si ještě vzpomínáš? nějakou absolutní ostrost já moc neřešim, ale tam bude bezpochyby králem nějakej poslední óbrdrahej cajz. já pro nespokojenost s brutálně počítačovou ostrostí sekoru 2,8/110 na erzetě tenhle prodal i s tělem. když kraken nebo pentaxista napíšou, že dělaj s ap67 kvůli tonalitě skel, velmi jim rozumim. když napíše servus, že je novej hasy spolehlivější než stará broňa tak mu taky věřim, ale myslim si, že mně ouplně stačí
pěknej den
#34
Jirinol
Publikováno 14 duben 2010 - 09:47:49
Jinak Mamiya RB67 se mi doma vali vcetne 2 kazet 6x8, jedne 6x7, ocnice, kompendia, mezikrouzku, kufru, 3 skel a nemericiho hranolu. Kdyby byl zajem....
Docela mě to zajímá, můžeme pokračovat v rozhovoru e-mailem? dík
#35
Publikováno 15 duben 2010 - 10:37:15

#36
Publikováno 15 duben 2010 - 11:23:52
Kdezto kdyz se rozbije Hasselblad, tak je oprava za tisice az desetitisice, treba oprava zaverek v objektivech je lahudka. Hasseblad sice je po mechanicke strance kvalitni, ale to ze by vydrzel desitky let fungovat bez chyby je nesmysl, naopak zavady jsou celkem bezne.
Porad jeste tu je http://www.araxfoto.com
#37
Publikováno 15 duben 2010 - 11:25:02


#38
Publikováno 15 duben 2010 - 12:10:24
Koukám, že Hasselblad přinesl stejnou negativní diskusi jako P6. Najivně jsem si myslel, že hasselblad je lepší. Nechtěl by někdo Hasseblad výměnou za sixe?? Rád doplatím.
já nevidim nic moc negativního na tom, když ti kamarádi raděj, jak ušetřit

nebejt jinýho kamaráda, kterej zná hase jak svý boty a kterej mně řek, to co píšu vejš, asi už bych ho dneska taky měl (tak drahý to zas už nejni) a možná bych byl zklamanej. přeju ti, ať najdeš aparát svýho srdce a seš s nim spokojenej. p
#39
Publikováno 15 duben 2010 - 13:18:46
#40
Publikováno 15 duben 2010 - 13:55:00
1. Hasseblad neni bezporuchovy a vyzaduje udrzbu, ktera neni nejlevnejsi.
2. Servis Hasselbladu je ve srovnani s jakoukoliv jinou znackou mnohonasobne nakladnejsi (dily nejsou a nebudou)
3. Optika na Hasselblad je ve srovnani s konkurenci mnohonasobne drazsi, zvlast ty kvalitnejsi skla (tudiz nic pro 99% fotografu)
Cela otazka je v tom, jestli dotycny ma na to aby mohl s Hasselbladem fotit a jestli je do toho ochoten ty penize dat. Desitky tisic, stovky tisic, miliony - to je ta zakladni otazka.
Davat za priklad L. Kamarada je znacne neobjektivni - jeho technika si na sebe uz davno vydelala. Pro bezneho smrtelnika jsou presnost na nekolik mikronu a superdokonale podtlakove kazety zcela zbytecne.
#41
Publikováno 15 duben 2010 - 14:45:41
Podle mě pokud se bude fotografovi lépe fotit když bude mít pěkný pocit z fotoaparátu, že lepší stroj mít v podstatě v dané oblasti nemůže, nevidím důvod proč by si ho neměl koupit at už to bude Hasselblad, SL66. Pokud to možnosti jen trochu dovolují určitě nebude nákupu litovat a bude s aparátem s radostí pracovat.
Stejně se né vždy pozná z čeho fotka vylezla... Takoví ti co si kupují foťák jen podle značky ho stejně nepotřebují na focení ;o). Já osobně musím mít k fotoaparátu vztah a nejen aby se mi tak nějak líbil, ale abych zněj měl i takový pocit kvalitně provedeného stroje. Pak už jsem ochotnej i tahat nějakou tu váhu navíc nebo přimouřit oči nad větším rozměrem.
#42
Publikováno 15 duben 2010 - 15:06:26
#43
Publikováno 15 duben 2010 - 15:39:32
Kdyz secteme vybaveni L. Kamarada, vyjde nam astronomicka castka a stovky hodin stravene vymyslenim a realizaci uprav. Jemu se investice urcite vyplati, ja to delat nebudu (mam originalni podtlakovou kazetu na Pentax 67, urcenou pro foceni z letadla)
Predpokladam ze aparat ma byt urcen na fotografovani, a ne na machrovani pred ostatnimi, aby se z napisu Hasselblad posadili na zadek (nebo z napisu Leica v jinem pripade). Hasselblad (a Leica) neni zadny zazracny vyrobek, ktery nema nikdy zadnou poruchu ani aparat s naprosto dokonalymi objektivy. A kdyz takova porucha nastane, jeji odstraneni je pomerne financne narocne (narozdil od konkurencnich aparatu).
Takto se muzeme dohadovat stejne jako na digitalnim foru, kde se pixelovi onaniste hadaji na urovni pixelu nekde v rohu na snimku a nadavaji na vse, u ceho nelze spocitat vousy u sviste na protejsim kopci.
Pokud nejsou pozadovany superdokonale vysledky (zvetsenina 3x3 metry ostra pri zkoumani lupou do posledniho detailu), existuji cenove vyhodnejsi varianty pro Hasseblad (RB/RZ67. P67, Zenza atd.)
V pripade silne omezenych financnich prostredku (tzn majitel nechce investovat do dalsich skel a do udrzby pristroje) maji ostatni aparaty podstatne lepsi pomer cena/vykon.
#44
Publikováno 15 duben 2010 - 17:15:53
Predpokladam ze aparat ma byt urcen na fotografovani, a ne na machrovani pred ostatnimi, aby se z napisu Hasselblad posadili na zadek (nebo z napisu Leica v jinem pripade). Hasselblad (a Leica) neni zadny zazracny vyrobek, ktery nema nikdy zadnou poruchu ani aparat s naprosto dokonalymi objektivy. A kdyz takova porucha nastane, jeji odstraneni je pomerne financne narocne (narozdil od konkurencnich aparatu).
podstatne lepsi pomer cena/vykon.
Před i po výňatku je určitě pravda, ale tady bych trochu přibrzdil a vydýchal se. Že by značka získala světové renomé jen kuli hezkému nápisu? Proč nemají takovou pověst kvalitní optiky, tichého chodu, lehkou spouští ostatní značky?
Takže ano optika Leicy, Rolleie, Haselblada... je špičková. Na druhou stranu kdo i při dnešních "směšných" cenách, oproti těm původním dokonale využije a technika mu vydělá a jen nezestárne? Ano i ostatní značky jsou pro běžnou práci konkurence schopné. Jde přeci o fotografii a ne o počet zaznamenaných čárek na milimetr či ostrosti jak břitva.
#45
Publikováno 15 duben 2010 - 17:58:39
Hasseblad 503 a kvalitni skla ano, ale nesmi se zapominat ze jenom telo stoji nove 60.000 Kc a kazdy objektiv je za dalsi desitky tisic. Pokud fotograf zaplati za aparat 200.000 Kc a ty se mu vrati, tak ano. Kdyz ne, podstatne lepsi sluzby mu udela jiny aparat - treba si poridi vice objektivu za cenu jednoho Zeisse.
Navic se ukazuje, ze kvalita a renome neni vsechno - Hasselblad uz hezkych par let v podstate neexistuje (Fujistock Hx neni Hasselblad), Leica se potaci okolo bankrotu. Aparaty se ve Svedsku a Nemecku uz take nevyrabeji.
#46
Publikováno 15 duben 2010 - 20:47:55
To ano, ziskala svetove renome, ale mnohdy jsou ji prisuzovany i vlastnosti, ktere nema. Predstava, ze kdyz si koupim Hasselblad, tak budu mit automaticky kvalitnejsi snimky jen kvuli tomu napisu nebo ze aparat je natolik spolehlivy, ze nema zadne zavady jsou mylne.
Hasseblad 503 a kvalitni skla ano, ale nesmi se zapominat ze jenom telo stoji nove 60.000 Kc a kazdy objektiv je za dalsi desitky tisic. Pokud fotograf zaplati za aparat 200.000 Kc a ty se mu vrati, tak ano. Kdyz ne, podstatne lepsi sluzby mu udela jiny aparat - treba si poridi vice objektivu za cenu jednoho Zeisse.
Navic se ukazuje, ze kvalita a renome neni vsechno - Hasselblad uz hezkych par let v podstate neexistuje (Fujistock Hx neni Hasselblad), Leica se potaci okolo bankrotu. Aparaty se ve Svedsku a Nemecku uz take nevyrabeji.
Ono nepochopitelně, tyto dříve progresivní firmy sázely na značku a ne na další vývoj. Přišla doba digová a ani leica, či hassl neměli žádný model, se kterým by vyrukovali. To je ten důvod proč jsou dnes druzí.
P.S. V éře filmu se už nic tak převratného nedělo. Dnes každých půl roku je nějaký úžasný skvělý model, který musím mít.
#47
Publikováno 15 duben 2010 - 21:00:29
mohu se tedy zeptat, jaká byla tvoje motivace si přístroj koupit? jaké objektivy jsi k němu pořídil či plánuješ pořídit? jak se ti s ním pracuje? proč se chceš vlastně na pár drobností zeptat anonymně, mailem, a ne je dát v plen, aby i ostatní mohli čerpat informace (ano, důvod je nasnadě, vyhnout se off topicům - ale, podělíš se o ty zkušenosti)?
#48
Publikováno 15 duben 2010 - 21:24:57
K Hasselbladu se da levne dokoupit prislusenstvi od Kieva - merici/nemerici hranol, lupovy hledacek (vyborna vec a stoji kolem 1000 Kc). Sachta je mnohem lepsi originalni, ale tu uz nejspis ma, stejne tak matnice.
V pripade problemu s natahovanim (treba kdyz neni synchronizovane telo s objektivem) se da natahnout zaverka v objektivu sroubovakem, staci zatocit osickou se zarezem. Pri nasazovani objektivu musi souhlasit stav tela, objektivu a kazety (natazeni/nenatazeni tela a a kazety je videt ze strany, okenko je bud bile nebo cervene).
U motorove verze jeste hrozi poskozeni prevodu, pouzity motor je pomerne silny (pomerne hodne silny) a nema zadnou ochranu mechanismu ve smyslu ze by se pri nemoznosti natahnout zaverku motor odpojil, takze v pripade mechanickeho problemu dokaze motor poskodit prevody v tele jak se snazi silou natahnout mechanismus na doraz (k odpojeni proudu dojde pouze ppokud se zaverka korektne natahne). Elektronika Hassebladu je delana na 12V, i kdyz je standardne pouzito 6V (lze pouziti obycejnou 9V baterii). Predpokladam ale ze koupil mechanicke telo, takze podobny problem nehrozi. Kdyz to z nejakeho duvodu nejde natahnout, nesmi se to rvat silou.
#49
Publikováno 15 duben 2010 - 22:21:40
Jeste k tomu co jsi petre22 psal o nekolik prispevku vys: "U fotografa delajici zvetseniny 3x3 metry to muze mit smysl, ale cloveku foticimu jen tak pro radost ktery svoje fotografie ukazuje znamym v nejakem beznem formatu se to podle me nemuze vyplatit a kvalita vystupu z jakehokoliv Hassebladu ktery sezene je vice nez dostacujici. "
Na nekolika forech jsem narazil na drivejsi majitele kteri Hassyho prodali protoze nebyli schopni zaostrit. Resp. to co na matnici bylo v poradku, na filmu bylo mimo. Nechapal jsem jak je to mozne, az mi to p.Dolezal nazorne ukazal. Rada 500 ma zrcatko na takovych rekneme molitanovych podlozkach. Ty se casem slehnou a ostris jinam nez je treba. Pak je to i na fotografiich "bezneho formatu" videt, natozpak kdyz se ti neco povede a chces si to dat na zed. Nevim jak ty, ale ja si tam fotky 30x30 nedavam.
Skoda ze jsem se nemohl zucastnit testovani podtlakove kazety ktere delal Lubos, rad bych ten rozdil posoudil.
#50
Publikováno 15 duben 2010 - 23:32:54
U Hassebladu jsem si vyrazne chyby v ostreni nevsiml, u zadneho Kieva take ne (ani s 250mm Jupiterem na plnou diru). Urcite je zaostreno plus minus 5 cm s Optonem 150mm a 150mm Kaleinarem.
Na ostreni s temihle skly ale pouzivam ostrici kazetu, je to filmova kazeta, ve ktere je misto filmu matnice a jde na ni nasadit lupa nebo sachta. U Kieva je zrcadlo nakrivo pomerne beznym jevem, s ostrici kazetou jsem zadny problem s ostrenim nezaznamenal. Na foceni krajiny se zaclonenym 30mm, 45mm nebo 50mm sklem je to jedno, tam staci matnice a ostreni na stupnici.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních