Přejít na obsah


Fotka

korekční filtry pro zářivkové osvětlení


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
13 odpovědí na toto téma

#1 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 6 květen 2010 - 13:47:26

Všude se píše o použití korekčních filtrů pro případ fotografování při osvětlení žárovkami. Kdekdo má doma zářivky, ať už lineární nebo kompaktní, ale o korekčních filtrech se nikde nic kloudného nedozvím, krom toho že existují.
Používá někdo z Vás třeba Hoya FL-W a FL-DAY nebo Cokin FLW a FLD? Jaké máte zkušenosti? Přijde mi, že zejména úsporky často svítí všelijak, jen ne do zelena. Navíc mám i nějaké "day light" zářivky, ty jsou vizuálně spíše víc do modra. Má smysl si takové filtry na objektiv kupovat? Chci to na barevné fotografování lidí v interiéru. Je jedno jestli na film nebo digitálně, můj záměr je, aby už objektivem prošlo světlo co nejméně barevně ujeté. Očekávané komplikace: a) účinek filtru bude příliš slabý a pleť na snímku bude stále mrtvolně zelená nebo :D účinek filtru bude moc silný a pleť potáhne příliš do purpurova. Strašák největší: c) barva světla úsporek je taková, že FL-W a FL-D filtr situaci neřeší.
Rovnou říkám, že nechci řešit, že moderní emulze jsou výrobcem určené do denního i umělého osvětlení. Stejně tak nechci vyvažovat bílou umělým zesilováním a zeslabováním RGB/CMY kanálů při konverzi z RAWu. V případě filmu si barvu volat nebudu a lab to udělá všelijak, v případě digitálních dat nad tím strávím zbytek života a výsledek bude taky na pendrek. Jsou to prostě věci, kterým z dosavadní zkušenosti moc nevěřím.
Zajímá mě proto praktická zkušenost těch, kteří takové fitry používali či používají. Chci využívat jak pouze dané osvětlení interiéru, tak i možnost přisvícení bleskem do delších časů. Blesk bude opatřený korekčním gelovým filtrem pro sladění barvy záblesku s barvou světla v místnosti. Pokud by se ukázalo, že korekční filtry na objektiv jsou zbytečné nebo situaci neřeší, raději těch 14 stovek za dva filtry vrazím do černobílých filmů a Rodinalu.
  • 0

#2 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 6 květen 2010 - 14:15:36

Pockej moment, neco ti poslu na ukazku...
  • 0

#3 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 6 květen 2010 - 14:28:02

Asi takhle. Tyhle filtry mám, v počtu značném. Používám je výhradně na pozitiv. Na negativu se tohle dá elegantně řešit při zvětšování. Mám několik filtrů od různých výrobců. Každej má jinou barvu!!!! Poslední dobou používám spíš barevné korekční a měřák. Bohužel, těch korekčních filtrů mám spousty, ale stejně pořád málo. Silně přemýšlím o Lee filtrech, na průměr 105mm (snad nikdy nebudu mít větší závit na objektivu, zatím končím na 82mm, když nepočítám dalekohled, kde je určitě potřebovat nebudu....). Ale pro začátek jsou dobrý, ale vždy záleží na konkrétních zářivkách. Některé táhnou do zelena, některé do modra, už jsem viděl i žlutou. Záleží dle filtru, ale zelený OK, na modrý +-, na daylight nepoužitelný, na žlutý vyloženě nevhodný. Pro pokusy mohu zapůjčit FLD a FLW na závit 58mm.
  • 0

#4 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 6 květen 2010 - 14:39:12

Mám tu někde Cokin P FL-D (nebo W, musím se podívat), takže kdyby sis to chtěl vyzkoušet, můžu zapůjčit, nepoužívám.
  • 0

#5 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 6 květen 2010 - 14:40:14

Asi takhle. Tyhle filtry mám, v počtu značném. Používám je výhradně na pozitiv. Na negativu se tohle dá elegantně řešit při zvětšování. Mám několik filtrů od různých výrobců. Každej má jinou barvu!!!! Poslední dobou používám spíš barevné korekční a měřák. Bohužel, těch korekčních filtrů mám spousty, ale stejně pořád málo. Silně přemýšlím o Lee filtrech, na průměr 105mm (snad nikdy nebudu mít větší závit na objektivu, zatím končím na 82mm, když nepočítám dalekohled, kde je určitě potřebovat nebudu....). Ale pro začátek jsou dobrý, ale vždy záleží na konkrétních zářivkách. Některé táhnou do zelena, některé do modra, už jsem viděl i žlutou. Záleží dle filtru, ale zelený OK, na modrý +-, na daylight nepoužitelný, na žlutý vyloženě nevhodný. Pro pokusy mohu zapůjčit FLD a FLW na závit 58mm.


Zrovna ten průměr, co nabízíš k vyzkoušení, bych si chtěl koupit. Nejprve ale zkusím nějak zjistit, kam vlastně mi která světla doma a na pracovišti barevně táhnou. Mě přijde, že zelenou nemám žádnou, modré dvě, zbytek takový neurčitě žlutý?
  • 0

#6 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 6 květen 2010 - 14:52:42

S tema usporkama je to svizelne, ted jsem to pro tebe doma otestoval, mame snad vsechny mozne druhy. Velka cast se jich chova jako zarovka, tedy jdou do oranzova bez nejakeho vyrazneho zeleneho nadechu, jenomze nejsou az tak teple jako normalni zarovka, tudiz jsou moje korekcni filtry nepouzitelne. Nicmene nize prikladam ukazku rozdilu pri pouziti barevneho korekcniho filtru Rosco (foliove filtry prevazne urcene pro osvetlovaci techniku, ale s nejakym homemade adapterem by se daly pouzit i pred objektiv, jen to nebude moc prakticke...) u zarivky tzv daylight (prvni snimek bez korekce, druhy s ni, vyvazeni barev nastaveno na daylight). Ovsem problemem vetsiny takovych zarovek je spis hrozne barevne podani, tzv index podani barev (CRI). Tudiz muzes delat co chces a stejne ty barvy nebudou ono, to je jak kdyz by ses snazil pod sodikovou lampou ty barvy vyvazit. Mozna z toho nakonec bilou dostanes, ale cele to bude silene ujete. Osobne bych pod standartnima zarivkama (neco jine jsou fotograficka svetla zarivkoveho typu, ale tam uz je i ta cena jinde...) dobrovolne nic nefotil. A jestli ti jde spis o fotky reportazniho charakteru kdy si proste nemuzes vybrat, tak snad ten filtr, jenze kazda zarivka je jina a u kazde to bude fungovat jinak. Ten Hoya filtr vypada oproti tomu memu hodne silny, takze pak to potahne do purpurova, ja mam tri stupne, tak si muzu zvolit...

PS: u digi to neresim a vyvazuju az pri exportu z rawu, zvolis si jak teplotu tak nadech, tam bych se s nejakyma filtrama vubec nezabyval...

Vložený obrázek
  • 0

#7 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 6 květen 2010 - 14:56:48

Asi takhle. Tyhle filtry mám, v počtu značném. Používám je výhradně na pozitiv. Na negativu se tohle dá elegantně řešit při zvětšování. Mám několik filtrů od různých výrobců. Každej má jinou barvu!!!! Poslední dobou používám spíš barevné korekční a měřák. Bohužel, těch korekčních filtrů mám spousty, ale stejně pořád málo. Silně přemýšlím o Lee filtrech, na průměr 105mm (snad nikdy nebudu mít větší závit na objektivu, zatím končím na 82mm, když nepočítám dalekohled, kde je určitě potřebovat nebudu....). Ale pro začátek jsou dobrý, ale vždy záleží na konkrétních zářivkách. Některé táhnou do zelena, některé do modra, už jsem viděl i žlutou. Záleží dle filtru, ale zelený OK, na modrý +-, na daylight nepoužitelný, na žlutý vyloženě nevhodný. Pro pokusy mohu zapůjčit FLD a FLW na závit 58mm.


Zrovna ten průměr, co nabízíš k vyzkoušení, bych si chtěl koupit. Nejprve ale zkusím nějak zjistit, kam vlastně mi která světla doma a na pracovišti barevně táhnou. Mě přijde, že zelenou nemám žádnou, modré dvě, zbytek takový neurčitě žlutý?


Tak já Ti je půjčím. FLD mám na tomhle průměru 2ks, FLW mám jeden. Vzhledem k tomu, že tenhle průměr objektivu skoro nevyužívám, vpodstatě jen na záložním těle (tam bych nedával ani barevnej film negativní, natož pozitiv) tak je na nějakou dobu postrádat nebudu. CokinP je na tenhle průměr fajn, jen tyhle filtry fakt nemám rád. Než to koupíš, dej vědět.
Jo a posuzovat světlo bez měření je blbost. Zrovna teď sedím pod zářivkou, která mě přijde těžce žlutá, podle měřáku táhne těžce do modra. Je to daný okolním světlem, resp odrazy. Místnost je hnědá a žlutá.
  • 0

#8 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 6 květen 2010 - 16:15:26

mickael:
Děkuji za ukázku. Díky ní jsem si znovu uvědomil, že kvůli nespojitému spektru zářivek můžu čarovat jak chci a vždycky to stojí za pendrek. Ty modré zářivky, co mám doma, jsou údajně pětipásmové, s větším podílem modré a i něco červené části spektra se tam najde. Jinak je to spektrum ale stejně jako vylámaný hřeben. Jejich CRI se udává 92, moc tomu ale nevěřím. Udávaná barevná teplota je 6500K, reál se však pohybuje někde jinde, kolem 4000K. Mám dojem, že stárnutím trubice to světlo ztrácí původní namodralý charakter. Běžné úsporky mi jedou obvykle do žlutooranžova. Doma, když už se vůbec přemůžu za umělého světla fotografovat, to řeším bleskem, difuzním deštníkem, odrazem o strop a stěny. Barvy jsou super, ale je to na aranžované snímky a pokud bych chtěl nějakou hru světel a stínů, musím ji tvrdě vyrobit znova, s pomocí blesků a různých udělátek.
Ty Rosco gely bych před objektiv nedokázal slušně nasadit, vlnilo by se to. Když už vůbec, tak šroubovací klasické filtry. Podobné gely, ale od Lee, mám objednané na blesky. Tam jsou ty dělené hustoty filtrů taky.

LukasJ:
Nemám nic sofistikovaného, žádný přenosný kolorimetr na světlo. Mám jen kalibrační sondu na monitor, s mléčnou rozptylkou a krátkým kabelem. Něco to měří, ale zkusím raději vyfotit neutrální šedou destičku v různých místech bytu a podle ní to orientačně posoudit.

LukasJ a jenda1250:
Za nabídky na zápůjčku moc děkuji. Nejdřív počkám, až přijdou ty gelové filtry k bleskům a zkusím to sladit se světlem zářivek bez filtru na objektivu. Kdyby to vypadalo nadějně, tak se pak domluvíme. Pokud se nezadaří, pak to nemá praktický význam.
  • 0

#9 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 6 květen 2010 - 16:23:12

No jak chceš. Napadá mě takové rčení: Nedá si říct, nedá si říct. Chtěl jsem poslat nějaké ukázky, bez filtrace, FLD, dle kolormetru. No tak nebudu. Uvidíš sám.
Ono je asi nejlepší, když na blesku bude filr, který udělá potřebnou teplotu světla, jen spojitou. Tím svítit hlavní objekt, zbytek nechat na zářivkách. V pozadí už čárové spektrum vadit nebude.
  • 0

#10 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 6 květen 2010 - 16:28:25

Nejprve ale zkusím nějak zjistit, kam vlastně mi která světla doma a na pracovišti barevně táhnou. Mě přijde, že zelenou nemám žádnou, modré dvě, zbytek takový neurčitě žlutý?


já vím, že je to tu zakázané, ale přesto to vyslovím: jelikož nemám colormeter, párkrát jsem úspěšně použil číslicový fotoaparát místo něj: Pokud máš tu možnost, tak nastavit natvrdo barevnou teplotu 5500 K a na výsledku uvidíš celkem zřetelně barvu umělého světla v konkrétním případě. stejným způsobem si nastavit berevnou teplotu odpovídající korekci podle filtru, který máš k dispozici - najdi si TADY
a výsledek uvidíš taky.
  • 0

#11 phanny

phanny

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 212 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 květen 2010 - 16:37:06

Jinak jsem vyzkoušel, že Reale zářivka fakt nevadí, píšou to v datasheetu a dokonce je to pravda.
  • 0

#12 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 6 květen 2010 - 16:41:08

No jde to i s Digi kompaktem. Vyvážení bílé na dení, barva světla se projeví. Ale digi nemá cenu filtrovat, že?
  • 0

#13 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 6 květen 2010 - 20:39:30

No jak chceš. Napadá mě takové rčení: Nedá si říct, nedá si říct. Chtěl jsem poslat nějaké ukázky, bez filtrace, FLD, dle kolormetru. No tak nebudu. Uvidíš sám.
Ono je asi nejlepší, když na blesku bude filr, který udělá potřebnou teplotu světla, jen spojitou. Tím svítit hlavní objekt, zbytek nechat na zářivkách. V pozadí už čárové spektrum vadit nebude.


Sorry, asi sem pomalejší, ale nepochopil jsem. Uniká mi něco? Jen jsem řekl, že s prosbou o zapůjčení počkám, až jestli se mi podaří dostat dvě různá světla na přibližně stejnou barvu. Ale jestli se Ti chce mermomocí posílat hned filtry do Brna, tak jo. S tím svícením to samozřeimě myslím stejně, byť ani blesková výbojka nemá spojité spektrum. Ale chci to i na snímky bez blesku.

...Ale digi nemá cenu filtrovat, že?

Právě naopak. Já to chci i na DSLR. Snad jsem to napsal nesrozumitelně, ale napsal. Že nechci ladit RGB/CMY kanály. Že chci filtrovat světlo, chci plnohodnotný signál, chci mít i pod zářivkami nastavené WB na denní světlo. Když fotím pod žárovkami, používám místo vyvážení bílé raději modrý konverzní filtr, aby i modrý kanál měl dostatečný zisk a nemusel se vytahovat uměle i se šumem. Taky kontrast a tedy i kresba je pak lepší.

já vím, že je to tu zakázané, ale přesto to vyslovím: jelikož nemám colormeter, párkrát jsem úspěšně použil číslicový fotoaparát místo něj: Pokud máš tu možnost, tak nastavit natvrdo barevnou teplotu 5500 K a na výsledku uvidíš celkem zřetelně barvu umělého světla v konkrétním případě. stejným způsobem si nastavit berevnou teplotu odpovídající korekci podle filtru, který máš k dispozici - najdi si TADY
a výsledek uvidíš taky.

Ještě než nás filmový puristé vykážou, tak řeknu, že nějak podobně to chci udělat. Ano, používám digitální zrcadlovku. Na něco se mi hodí kinofilm, na něco zase nuly a jedničky. Chci s čipu dostat maximum barevné informace, proto ty korekční filtry. Řekněme, že digitál mám místo diapozitivu.
  • 0

#14 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 6 květen 2010 - 21:02:58

Jinak jsem vyzkoušel, že Reale zářivka fakt nevadí, píšou to v datasheetu a dokonce je to pravda.


Fajn, a jiné značky barevných negativů?

Mám ve foťáku momentálně Kodak ProFoto 100, podle datasheetu to vypadá, že je vysloveně optimalizovaný na denní světlo.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních