Přejít na obsah


Fotka

Vývojka Focal, DK-20


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
75 odpovědí na toto téma

#51 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 6 duben 2011 - 15:01:45

Jirko viem, aj ja to občas lúštim, keď niet inej pomoci, hlavne za pomoci detí, ale keď nemusím, tak nemusím a radšej ruky preč
  • 0

#52 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 13 duben 2011 - 15:08:43

Nakoniec som trochu prebehol internet a urobil som vývojku Agfa 72, je to vlastne koncentrovanejšia verzia Agfy 8 a riedi sa v pomere 1:10, urobil som len 100ml vývojky, na vyskúšanie účinnosti glycinu mi to stačí.
Výsledok? Môj glycin je úplne vťahu, film po "vyvolaní" je úplne čistý.
  • 0

#53 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 4 červenec 2011 - 08:57:07

Zdravím, síce trochu mimo tému, ale nikde sa nemôžem dopátrať k vyvolávaciemu času Fomy 200 pre DK-20. Exponujem ho na 160ASA, v kino prevedení.
Emulzné číslo: 009915-2. Až ho vyvolám, budem referovať.

Ahoj, T200 vyvolávám v DK-20 5 minut a s kondezorovým zvětšovákem v pohodě na N, nebo Spc papíry. Pro zvětšovák s komorou (difuzní světlo) to bude trochu dýl.

Bohužel mám jen zkušenosti s dělenou DK-20, u T200 mám v poznámkách roztok A - 8 min., roztok B - 4 min.


Přesunuto z jiného vlákna
  • 0

#54 Vojta

Vojta

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 380 příspěvků(y)
Reputace: 55

Publikováno 31 srpen 2011 - 12:56:29

Ve svých poznámkách mám k DK-20 napsáno (zdroj kdesi na netu):

Vývojka DK-20 ve čtyřicátých letech nahrazena D-25, v padesátých Microdolem a v šedesátých Microdolem-X.
V dnešní době se její užití nehodí kvůli nízké ostrosti a sklonu k dichroickému závoji.
Popřípadě se doporučuje redukovat množství thiokyanatanu (rhodanidu) na 50% a přídavek 0,25g Polyvinylpyrolidonu.
  • 0

#55 mclusky

mclusky

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 178 příspěvků(y)
  • LocationPraha Klánovice
Reputace: 78

Publikováno 28 prosinec 2011 - 15:01:28

Mám možná dost možná přiblblý dotaz. Má smysl užití jemnozrnných vývojek na filmy se střední a vyšší citlivostí (HP5)? Nějak tuším, že filmy vyšších citlivostí mají větší zrno již v základu (HP5 pak konkrétně větší než Trix, nebo filmy s plochými krystaly) - jsou jemnozrnné vývojky cestou nebo zrno jen rozmyjí (jak jsem se dočetl v diskuzi o microphenu)? Samozřejmě počítám s tím, že bych musel film náležitě o tu 1/3 bo 1/2 clony přeexponovat a tím přišel o krapet citlivosti.
  • 0

#56 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 28 prosinec 2011 - 16:18:59

... Nějak tuším, že filmy vyšších citlivostí mají větší zrno již v základu (HP5 pak konkrétně větší než Trix, nebo filmy s plochými krystaly) - jsou jemnozrnné vývojky cestou nebo zrno jen rozmyjí (jak jsem se dočetl v diskuzi o microphenu)? Samozřejmě počítám s tím, že bych musel film náležitě o tu 1/3 bo 1/2 clony přeexponovat a tím přišel o krapet citlivosti.


věčně stejná otázka a budou asi věčně stejné odpovědi.
Tušíš správně.
a) nezdá se mi, že vždy by HP5+ měla vždy větší zrno než trix,
b)mnohdy taky záleží na tom, jak kontrastně je film vyvolán, s jakým krytím, a následném zvětšení (s přitvrzením či naopak změkčením). Zrnitý film měkce vyvolán a zvětšen na tvrdou gradaci dá vizuelně mnohem výrazné zrno než naopak.
c) mezi 400 filmy s klasickou kubickou emulzí vím o jednom, který se tak trochu vymyká zvyklostem jak v zrnitosti, tak rozlišení (Maco PTC400). Samozřejmě TMax400 je taky fajnový film.
d) než přeexponovávat vysoce citlivý film a snažit se kejkly z něj udělat jemnozrnný, je lepší (a většinou taky s mnohem lepším výsledkem) středně citlivý jemnozrnný film s vysokou exp. pružností podexponovat a patřičně vyvolat ve vývojce citlivost plně využívající či zvyšující.
  • 0

#57 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 466 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 29 prosinec 2011 - 11:05:01

Jemnozrnné vývojky se používají právě na filmy s vyšší citlivostí a ani není potřeba film přexponovávat. Přitom je dále dělíme na vývojky pravé jemnozrnné - jemnozrnně vyvolávající, jako Atomal, DS-10 a nepravé jemnozrnné - zrno rozmývající, jako D-76, Microphen.
Filmy s nižší citlivostí jsou jemnozrnné samy od sebe a používají se pro ně vývojky s vysokou hranovou ostrostí (accutance) jako Rodinal, DS-12.
  • 0

#58 Vladik

Vladik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 217 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 29 prosinec 2011 - 13:29:52

Mclusky, otazka je zcela na miste.

Zajimave je, ze ta zalezitost, kterou jsi predlozil, byla vyresena jiz pred druhou svetovou. Ve Fotografickych obzorech je to velmi casto obsirne rozebirano v mnoha clancich (dano nastupem maleho formatu a nutnosti jemnozrnneho vyvolavani kvuli velkemu zvetseni).

Ono prvnim problemem je i samotne definovani "zrnitosti - zrna". Bylo by to na delsi debatu, ale v zakladu je mozne rici, ze "zrnitost" je dana nejvice vlastnostmi filmu a to tak zhruba z 50%. Samotna vyvojka zrnitost ovlivni tak ze 30%. Zbytek jsou dalsi podminky vyvolavani. Zejmena potom mikroretikulace zelatiny dana teplotami nebo spise rozdily teplot lazni, pricemz plati, ze pokud je nasledujici lazen chladnejsi, tak je zrnitost vyssi. Dalsi velky vliv ma rychlost a teplota, pri ktere je film susen. Lepsi je pozvolne, pomale suseni spise chladnym vzduchem.
Dale v FO psali, ze v zakladu (neznali jeste moc vyvijece barevnych vyvojek, ackoli i ty jsou derivat PPD, myslim, ne? ) je jedinym skutecne jemnozrnnym vyvolavacem parafenylendiamin, ktery ale vzdy vyzaduje preexpozici. Sam prakticky nefunguje, ma malou aktivitu, proto se pouziva ve spojeni s jinym vyvolavacem, ktery funguje superaditivne. Zajimave je, ze prave tou preexpozici je dan i vyssi pocet zarodku- poruch pro vyvolavani, tj. je zalozeno na vyssi pocet zrn.
Je taky nutne si uvedomit, ze to, co vidime na negativu, nejsou zrna samotna, ale shluky zrn, kterou jsou ovlivneny podminkami pro jejich shlukovani, zejmena hodnota pH a cas (delka) vyvolavani. Z toho pH taky plyne jine oznaceni pro vyvojky neprave jemnozrnne - vyvojky slabe alkalicke. Ty jsou velmi casto doplneny konskou davkou siricitanu, jehoz cinnost je ovlivnena spise delkou pusobeni, nez primo koncentraci (zjednodusene). A vse jde ruku v ruce. Siricitan rozpousti stribro a uplatnuje se tak castecne fyzikalni vyvolavani (opet zavisle na delce vyvolavani).

Jak uz jsem psal, je to na delsi debatu. Ale v zasade je dulezite vybrat vhodny film, vhodne (presne) exponovat, vyvolavat, co nejkratsi dobu, dodrzovat teploty lazni a susit spise pomalu v chladnem vzduchu. Velmi nachylny na retikulaci je treba Rodinal a to diky pouziti louhu a vysokemu pH, oboji "tyra" zelatinu. Rodinal sam o sobe tak nemusi byt "hrubozrnny", ale je nutne dat pozor na technologicky postup.
  • 0

#59 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 19 prosinec 2012 - 11:39:39

Focal jsem v létě používal, na fomu 100 a musel jsem hodně přikrmovat, na expozimetru nastavené iso 25. Na kinofilm, subjektivně moc pěkné. Na léto jí zase namíchám. Co mě taky překvapilo je trvanlivost. Používal jsem tedy regenerátor, ale po asi dvaceti filmech stále stejné výsledky. Nedávno jsem jí vylil a možná jsem ani nemusel.
  • 0

#60 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 396 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 10 březen 2015 - 18:48:00

tak jsem poprvé zkusil dělenou dk-20 na zkušebním panu f plus (s nedělenou hrozně bojuji, nelezou mi z toho většinou taková světla, jaká bych si představoval). a jako pěkný soudě dle negativu, ale udělalo mi to takovou dost podivnou mapu po celém negativu. jelikož to byl jen zkušební film, po praní jsem ho nemáchal v destilce se smáčedlem. párkrát jsem to už tak udělal a vždycky to bylo ok. no nic, říkám si, vymáchám to teda v destilce se smáčedlem. namotal jsem film zas na cívku a nechal ho se koupat 1/2 hodiny. po vyndání mapa zůstala, ale dala se odstranit, jestli jsem dobře viděl, prostým přejetím prstem. teda nemá někdo ponětí, co to je? přijde mi to snad jako jakýsi zbytek antihalační vrstvy. jsem zvyklý vždycky přednamočit, ale kdesi jsem četl, že u dvoulázňovek to není dobrý nápad, tak jsem nepřednamáčel. překvapilo mi, že vývojka jako taková ani nezměnila barvu. když přednamočím, tečou pak pěkný lsd barvičky... nicméně pana f plus jsem nikdy v dk-20 ani nedělený nezkoušel, tak nemám porovnání, jak se chová (máchám hp5+). a ještě se mi tenhle film válel už asi víc jak rok ve skříni, ale do tý doby byl v mrazáku, tak si myslím, že to nebude mít vliv (volal jsem i asi 3 roky starýho pana f plus v 510pyro a nebyl problém)


  • 0

#61 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 768 příspěvků(y)
Reputace: 238

Publikováno 11 březen 2015 - 08:52:11

tak jsem poprvé zkusil dělenou dk-20 na zkušebním panu f plus (s nedělenou hrozně bojuji, nelezou mi z toho většinou taková světla, jaká bych si představoval). a jako pěkný soudě dle negativu, ale udělalo mi to takovou dost podivnou mapu po celém negativu. jelikož to byl jen zkušební film, po praní jsem ho nemáchal v destilce se smáčedlem. párkrát jsem to už tak udělal a vždycky to bylo ok. no nic, říkám si, vymáchám to teda v destilce se smáčedlem. namotal jsem film zas na cívku a nechal ho se koupat 1/2 hodiny. po vyndání mapa zůstala, ale dala se odstranit, jestli jsem dobře viděl, prostým přejetím prstem. teda nemá někdo ponětí, co to je? přijde mi to snad jako jakýsi zbytek antihalační vrstvy. jsem zvyklý vždycky přednamočit, ale kdesi jsem četl, že u dvoulázňovek to není dobrý nápad, tak jsem nepřednamáčel. překvapilo mi, že vývojka jako taková ani nezměnila barvu. když přednamočím, tečou pak pěkný lsd barvičky... nicméně pana f plus jsem nikdy v dk-20 ani nedělený nezkoušel, tak nemám porovnání, jak se chová (máchám hp5+). a ještě se mi tenhle film válel už asi víc jak rok ve skříni, ale do tý doby byl v mrazáku, tak si myslím, že to nebude mít vliv (volal jsem i asi 3 roky starýho pana f plus v 510pyro a nebyl problém)

Mohl by to být dichroický závoj, ang. dichroic fog. Dělala mi to nedělená DK-20. Řešení viz příspěvek od Vojty 31 srpen 2011 - 12:56:29.


  • 0

#62 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 396 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 11 březen 2015 - 14:45:03

děkuju. já furt přemýšlel, jak to může vypadat... :-) čekal jsem, že to bude něco jako bromidový pruhy. no uvidíme s hp5+, jak si budou rozumět


  • 0

#63 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 768 příspěvků(y)
Reputace: 238

Publikováno 11 březen 2015 - 14:57:58

děkuju. já furt přemýšlel, jak to může vypadat... :smile: čekal jsem, že to bude něco jako bromidový pruhy. no uvidíme s hp5+, jak si budou rozumět

Jestli to je ono, tak by to mělo jít velmi opatrně stáhnout. např. namočenou vatou.


  • 0

#64 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 768 příspěvků(y)
Reputace: 238

Publikováno 11 březen 2015 - 15:00:18

děkuju. já furt přemýšlel, jak to může vypadat... :smile: čekal jsem, že to bude něco jako bromidový pruhy. no uvidíme s hp5+, jak si budou rozumět

Podívej se na druhý příspěvek ve vlákně, kde o tom píše Sokolík.


  • 0

#65 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 396 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 11 březen 2015 - 16:48:19

jo, myslím si, že by to jít mělo. děkuju


  • 0

#66 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 11 březen 2015 - 17:54:56

Bromidový pruhy to nebudou, diochorický závoj - no, nevsázel bych na něj. Co jsem dělal s DK-20 (jednolázňovka, regenerovaná), tak mi z ní vypadávalo stříbro, asi teda koloidní. Filtrovat se to moc nedařilo, lepší bylo počkat, až se usadí a slít. Na filmech jsem si ničeho nevšim, ale mám zvyk filmy nakonec smáčedlem protahovat, třeba to opadalo :smile: A vývojnici mi definitivně vypucoval až inverzní proces.

 

Btw: když stříbro budete pít, neboco s tim ty cvoci dělaj, nadobro zmodráte.

https://encrypted-tb...NNwOuF_1Z8ikp1A


  • 0

#67 Vojta

Vojta

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 380 příspěvků(y)
Reputace: 55

Publikováno 11 březen 2015 - 19:28:00

Já používal dělenou DK-20 pouze na stovkové filmy a to jednorázově 300 ml pro rotační volání. Rozpuštěné stříbro jsem pak ani nezaregistroval.

Fungovala překrásně.


  • 0

#68 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 2 září 2016 - 21:47:32

Pracujem s vyvojkou DK20  s delenou verziou. Používam starý Metol ktorý má špinavo sivú farbu. Vyvolavacie časy pre Foma sú 11-12-13 min cca pre 100-200-400ASA.

 

Naposledy som ale zarobil novú vývojku, s metolom z inej várky, ktorý má takmer bielu farbu oproti toho sivého metolu. Taktiež starý Metol,ale asi ten sivej farby je starśí. Pri hore uvedených časoch, mám oproti predošlej vývojke obrovský skok kontrastu a prepalov.

 

Predpokladam, budem musiet znizit časy cca o 3-4 min pre kazdu citlivost.

 

Stretli ste sa niekto so sivou aj bielou verziou Metolu súčasne, čerstvo zakupený Metol má akú farbu ? Evidujem poriadny rozdiel vo vlastnostiach vyvojky. B-čko roztok pouzivam s Boraxom.

 

Dakujem.


  • 0

#69 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 3 září 2016 - 21:09:05

"Čerstvý" metol má barvu bílo-našedlo-světle medovou. Postupem času směřuje k medové s lehkým šedým nádechem. Ale může tomu být i jinak...

Já sám pracuji s metolem cca 25 let starým a před několika lety jsem "dojel" (ze zvědavosti) metol po mém tatíkovi, který ho koupil těsně po druhé světové válce (originál Agfa Leverkusen, sáček jakoby z pergamenového papíru a papírová šroubovací dóza (!!!) ). Vůbec nic mu nebylo! Měl jsem ho asi 80 gramů - asi máte představu, co vývojky z něj bylo uděláno.

Stejně tak tomu bylo i shydrochinonem a rekordmanem byl Rodinal, který vypadal jako mírně zředěný tér, na dně lahvičky "neředěný asfalt" - a normálně pracoval!

Nepochybuji, že se každá chemikálie může "zkazit", ale v tomto případě mi to je jakési čudné...


  • 0

#70 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 4 září 2016 - 09:44:04

Zohnal som po starej a už mŕtvej fotografke cca 2kg s označením METOL toho "bieleho" metolu. Konzistencia je taká istá ako ten moj pôvodný šedý starý metol,aj sa sem tam trbliece. Ale ten rozdiel vo vývojke mi je zahadný.

 

V DK20 v delenej verzii aplikujem pôvodný starý šedý metol,výsledky su na Fomapan špičkové,kontrast normálny,proste bomba výsledky.

 

Uvažujem, či náhodou neexistujú verzie metolu výdatnejší a normál :) to je asi hlúposť,alebo ze sa vyrabaju viacerými spôsobmi a výsledky su preto rozdielne.

 

Či náhodou to nebude v tom, že jeden je PA a druhý čistý...netuším aké su rozdiely vo farbe pri čerstvých Metoloch (PA a čistý)...


  • 0

#71 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 066 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 035

Publikováno 4 září 2016 - 18:11:01

Mozno sa to tu bude opakovayt ale:

http://centralchem.sk/?IDe=225496

Nepride mi ta cena udesna, skor mi je luto si kupit cele kilo a trpnut nad jeho osudom. /ri dnesnych cenach filmov skusat neoverene chemikalie mi pride ako drahsia cesta. Skusme sa zamysliet: 100g metolu za 11€ pri spotrebe 5 g/l a vytaznosti okolo 5-10 filmov /l je asi 15 az 30 centov nakladov na metol.

Prec s neoverenymi metolmi!


  • 0

#72 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 4 září 2016 - 18:20:59

Ten metol ale vyvolava, len kontrast postupil strasne hore.

 

Ten moj starý ORWO Metol, ktorý je šedý, pracuje s normálnym kontrastom pri DK20.

 

Všeobecne, vyvojku  DK20 povazuju za kontrastnu vyvojku. Zrejme s touto bielou formou Metolu.

 

Ja som ale DK20 začal praktizovať s tým starým ORWO metolom,a tam je kontrast nádherný a neagresivny...

 

tak teraz...bud to je niečo iné ako metol (ale to nepredpokladam),zrejme má metol dve obdoby...to je moja uvaha,ale mozno sa mýlim.

 

Každopádne budem testovať na nizsich časoch, co to spraví.


  • 0

#73 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 066 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 035

Publikováno 4 září 2016 - 19:26:10

No, len aby to bolo metol. Teda cisty metol. A nie namiesana univerzalna vyvojka. Trebars.


  • 0

#74 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 4 září 2016 - 19:55:23

No, len aby to bolo metol. Teda cisty metol. A nie namiesana univerzalna vyvojka. Trebars.

Veď to,je to take podivné biele,ale hadam profesionalna fotografka by tam len zo srandy napísala METOL ?...

Skusim tie nizsie časy a uvidime, ked aj v tedy bude kontrast hore,tak to bude nieco ineho...asi do koša patriaceho.


  • 0

#75 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 066 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 035

Publikováno 4 září 2016 - 21:04:04

Metol nezvykne zvysovat kontrast. Vacsia navazka, vyssia teplota, ci zasaditejsie prostredie vedie k hypoproporcialnemu zvysovaniu denzit.

Je jedna dobra metoda, ako zistit, ci ide o cisty metol. Skus ho pouzit 5-10g/l spolu s asi 50g sirticiatnu sodneho/l. Ak vyvolava pekne, ide o metol. Ak nevyvolava, ide o hydrochinon. Ak vyvolava i tak kontrastne, bude to nejaka kompletna alkalicka vyvojka.

Aj ked mas v garazi kdeakych srobikov, vrtaciek a ztazka pouzitelneho harampadia po dedkovi, na chemiu bez historie tazkeho spolahnutia.


  • 0

#76 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 786 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 282

Publikováno 5 září 2016 - 07:35:12

Má zkušenost je podobná jako  u pánů Keka a váženého a ctěného Pentaxisty.  Čistě bílý metol jsem ještě neviděl, resp. si nepamatuji.   I  ten čerstvý,  který jsem získal před pár lety,   v zatěsněném  plechovém  soudku,   uvnitř v zataveném  vakuovaném pytli,   byl  světlounce medový  prášek.   Ty různé "metoly",  stáří  zřejmě  značného, které mi  prošly  rukama  a  spotřebovávám  dodnes,   mají  barvu  od  světle  béžové  až  po  světle šedou s  okrovým odstínem,   ale  fungovaly a fungují   prakticky  stejně,   ať  už  v  negativních (obvykle  D76d,  FX-xx),  tak  pozitivních vývojkách dle různých recepisů.   Pravda,  vesměs  nepoužívám  čistě  metolové  vývojky,   vždy  využívám  superaditivity  s kombinací s jiným vyvolávačem,  ale  nemyslím si,  že se by  popsaná až tak  výrazná změna  kontrastu  se  mohla  ve  stejném receptu  se  stejnou navážkou,  koncentrací  a teplotou jen díky čerstvějšímu metolu mohla  nastat -   pochopitelně,  pokud  ten  původní,  starý metol  nebyl  zoxidovaný, navhlý,  zvětralý  či  skladovaný s přístupem světla,   a  na jeho slabou aktivitu  si  člověk  mohl zvyknout a  přizpůsobit  mu  vyvolávací proces na požadovanou densitu a  kontrast.  Pak  nedotčená aktivita  čerstvého metolu by mohla  znamenat  překvapení.   Ale  tohle  vařím  z  vody,  jen spekuluji.  

 

p.s.   dovolím si ještě jednu  spekulaci:   v DK20 je  celkem  dost  rhodanidu draselného,  dle mého názoru  nepřesnost  v  jeho navážce  by mohla  kontrast  u této vývojky docela podstatně ovlivňovat,   přeci jen  rozpuštění  stříbra  ve slaboučce krytých partiích obrazu  bude  mít  větší  vliv  než  v silněji  krytých.   Stejně je zajímavé,  že   v porůznu publikovaných  receptech na DK20  se udávané množství  thiokyanatanu   liší v  rozmezí  0,77-1g/l  (což  jest  docela hodně!)


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních