Přejít na obsah


Fotka

nejčernější černá


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
56 odpovědí na toto téma

#1 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 060 příspěvků(y)
Reputace: 378

Publikováno 19 červenec 2010 - 14:41:07

Přátelé, kamarádi, kolegové, mám na vás dotaz. Léta fotím na formát 4x5, sami víte co je s tím práce a výdajů Za ty roky jsem - podle toho, co bylo k disposici atd - zkoušel všechny možné papíry. Ilfordy, Kodaky,Agfy, FRorte, Fomu, Kentmere... Každou chvíli se něco přestalo vyrábět nebo dovážet atd. Ilfordy a Kodaky, ačkoli byly skvělé, byly a jsou drahé a po všem zkoušení mi zdaleka nejlépe vycházely apíry Kentona od Kentmere. Ovšem - přestali je samozřejmě dělat. Sehnal jsem co kde ve skladech leželo, ale už není kde brát. Co se vlastností papíru týče, snesu kdeco, jen jednu věc ne:vyblitou šedou místo černé. Potřebuju prostě pořádnou, opravdovou čerň a jsem proto ochoten lehce slevit i jinde. je mi jasné, že v povaze tvůrčí práce a subjektivních dojmů je že jednomu se líbí a vyhovuje to, jinému ono. Povězte mi: jaké papíry(neRC) mi udělají pořádně hlubokou černou?
  • 0

#2 tomas.kontakt

tomas.kontakt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 599 příspěvků(y)
  • Location49°17'32.960"N, 14°47'59.314"E
Reputace: 200

Publikováno 19 červenec 2010 - 14:43:32

nu.. ař fotíém jen max 6x9, tak na velikost formátu se v tomto případě až tak hledět nemusí..
Mám osvědčené Ilfordy warmrton, které používám z 95%
  • 0

#3 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 060 příspěvků(y)
Reputace: 378

Publikováno 19 červenec 2010 - 17:11:22

No jo, Ilfordy mam ozkousene taky, jsou skvele, jen dost drahe. Myslel jsem treba, jak v tomhle ohledu vychazeji treba fomy, nechce se mi zas vsechno naslepo zkouset, proto se ptam po zkusenostech jinych.
  • 0

#4 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 19 červenec 2010 - 18:02:20

fomabrom n111 v foma GD-L je černej jako bota. ale je to reprografická vývojka, což každému nemusí šmakovat
  • 0

#5 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 19 červenec 2010 - 18:16:41

fomabrom n111 v foma GD-L je černej jako bota. ale je to reprografická vývojka, což každému nemusí šmakovat

vodsávání nad miskou, já to říkám pořád :evil:
  • 0

#6 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 19 červenec 2010 - 18:51:29

puch jsem nemyslel, jenom že je hodně tvrdá
  • 0

#7 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 19 červenec 2010 - 18:59:24

o víkendu jsme na toto téma hovořili s jedním zdejším temnokomorníkem.

Nejhezčí černou měl papír forte, gradace ultratvrdá.

Tak krásnou černou nevyhoní ani gédéelka z výše zmiňovaného fomabromu.

Jinak souhlas s otikem výše, a ještě bych dodal, že černou si lze ještě o kousek možno vytáhnout selenovým tónovačem.
  • 0

#8 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 19 červenec 2010 - 18:59:56

vodsávání nad miskou, já to říkám pořád :)

nasávání nad miskou zabere, člověk je pak víc tolerantní k chybám materiálů :evil:
  • 0

#9 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 19 červenec 2010 - 19:07:08

o víkendu jsme na toto téma hovořili s jedním zdejším temnokomorníkem.
Nejhezčí černou měl papír forte, gradace ultratvrdá.
Tak krásnou černou nevyhoní ani gédéelka z výše zmiňovaného fomabromu.
Jinak souhlas s otikem výše, a ještě bych dodal, že černou si lze ještě o kousek možno vytáhnout selenovým tónovačem.


tohle můžu potvrdit. i já o víkendu zavzpomínal na Forte papíry, tenké jak hajzlpapír, s velmi slabou vrstvou emulze, vyvolané v blautolu, nebo i našem Fomatolu M, či amidolové vývojce, nádhera... sice velmi náchylné na praskání při nepozorném leštění, takže to chtělo vychytat, já před vlastním leštěním na chvilku máčel v teplé želatině s glycerinem, potom mňam mňam... hluboký a měkký lesk, čerň jak ... to vyslovit nemůžu ... sněhobílé jasy...
  • 0

#10 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 19 červenec 2010 - 19:15:38

ještě možná zkusit vývojku ohřát na teplotu vyšší než normální. P. Sudek něco říkal snad o čtyřiceti stupních, že to emulze vydrží. Je to práce na víc a momentálně by jsem do toho nešel asi.
  • 0

#11 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 19 červenec 2010 - 19:17:16

nádhera... sice velmi náchylné na praskání při nepozorném leštění, takže to chtělo vychytat, já před vlastním leštěním na chvilku máčel v teplé želatině s glycerinem, potom mňam mňam... hluboký a měkký lesk, čerň jak ... to vyslovit nemůžu ... sněhobílé jasy...


... to jsou náhody. O tom praskání a o fíglu s glycerinem mi dotyčný zmiňovaný též vyprávěl ... glycerin hlavně ten úplně čistý, z lékárny, ten je na to nejlepší ...

:evil: :) :-) :D
  • 0

#12 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 19 červenec 2010 - 19:24:08

... glycerin hlavně ten úplně čistý, z lékárny, ten je na to nejlepší ...
:evil: :-) :D :D

jojo, pravda, ten funguje i na mazání rukou, aby nepraskala kůže prosycená šmírem z motorů umejvaných petrolejem :)
  • 0

#13 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 19 červenec 2010 - 22:25:47

Forte je bestie a nemusí být ultratvrdá. I tvrdá je po třiceti letech expirace stále tvrdá :roll:

Jinak Fomabrom 111 v lesku a nemusí být ani reprografická vývojka. Foma je bestie v tom, že při schnutí ztrácí kontrast. Chce si to vyzkoušet o kolik méně exponovat světla, aby zůstala po usušení kresba a bílá. Kupodivu se stíny to tolik nehýbe. Jinak trochu pomáhá i pohybování s miskou při vyvolávání.

Údajně jsou pevné gradace o něco tvrdší než multigrejd, ale sám nemám u Fomy vyzkoušeno. Jsem moc pohodlný nato, abych skladoval několik balíků stejného papíru.
  • 0

#14 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 20 červenec 2010 - 08:42:28

...Foma je bestie v tom, že při schnutí ztrácí kontrast. Chce si to vyzkoušet o kolik méně exponovat světla, aby zůstala po usušení kresba a bílá. Kupodivu se stíny to tolik nehýbe. Jinak trochu pomáhá i pohybování s miskou při vyvolávání.
...


Mám spíš zkušenost takovou, že se hejbá celá škála :roll: (Fomatone + gdl). Ve vodě a za mokra šedá se po uschnutí změní v krásnou černou s náznakem kresby, a tmavnutí světel bych spíš nazval zvýšením kontrastu ve světlech. Pozoroval jsem to třeba u záběru v protisvětle (slunce v záběru), kdy na mokré fotce záře/paprsky kolem slunce splývaly s okolní oblohou a po uschnutí se ukázaly, a přitom sluneční kotouč je stále bílý...
  • 0

#15 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 20 červenec 2010 - 09:50:45

GDL jsem nikdy nepotřeboval, tak netuším jak se chová tato kombinace. Teď mi docela vyhovuje GAF 125 (nějaký klon D-72). Od Klonů s vitamínem C jsem upustil. Přece jen měl Lukáš 87 pravdu a dál bylo posáno jinde, že hydrochinon reaguje agresivněji než jeho náhražka. U nagativu to může být dobré, ale u papíru je bohužel dle zkušeností pro mě lepší ekoteroristycký hydrochinon.
  • 0

#16 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 20 červenec 2010 - 11:06:56

ještě možná zkusit vývojku ohřát na teplotu vyšší než normální. P. Sudek něco říkal snad o čtyřiceti stupních, že to emulze vydrží. Je to práce na víc a momentálně by jsem do toho nešel asi.

s tím sudkem jsem přestřelil, snad mi mistr a jeho příznivci odpustí. za trest si dneska nedám fantu ale jen chemčaj. myslel jsem J.Saudka :roll: :) . tudle to říkal v televizi, když vychvaloval fomu, v tom dokumentu o fabrice.
  • 0

#17 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 060 příspěvků(y)
Reputace: 378

Publikováno 26 červenec 2010 - 13:53:57

děkuju vám všem za rady, ačkoli mi zas tolik nepomohly. Forte samozřejmě znám, ještě i nějaký schovaný mám a pořád se na ně dá dobře dělat. Jen je to pořád tejnej problém - už se to nevyrábí a nasyslený krabice nejsou bezedný. Potřebuju papír, kterej se normálně vyrábí, double-weight, lesklý. Potřebuju pořádnou černou, ale ne zas kdovíjak tvrdý celkový podání, pro velkej formát to není úplně ono. jsem ochoten v gradaci lehce - ovšem přiměřeně - přitvrdit, bude-li to znamenat hezkou černou. Smiřuju se s tím, že Kentonu už nenahradím. Asi holt se zase vrátím k Ilfordům, i když jsou drahý jako prase. Aspoň holt nebudu fotit kraviny a plejtvat materiálem na fotky, u nichž si nejsem docela jistej. Opět se ukazuje, že za kvalitu se platí - v tomhle byla Kentona výjimkou, jež potvrzuje pravidlo...
Viděl jsem v Košicích výstavu nových zvětšenin z negativů Zikmunda a Hanzelky a tonalita snímků se mi moc líbila. Hned jsem se ptal, co je to za papíry, prý Foma Variant. Ovšem měli na to Dursta s nějakou vesmírnou ufo-hlavou za bambilión saudskejch zlatejch dolarů. Já mám jen obyčejnou starou émerickou Omegu, i když s Apo-Rodagonem... Tak to holt zkusim, v nejhoršim zas někoho budu proklínat; na to už jsem ale zvyklej..
  • 0

#18 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 26 červenec 2010 - 15:20:39

Ještě bych se letmo zmínil o Fomatone MG classic 131 (multigradační baryt, karton), používám ho už prakticky jako základní a jediný materiál, v GD-L vypadá moc pěkně, jenom je to trochu specifický materiál, reaguje na typ vývojky barevným nádechem a v případě GD-L je trochu jiná barevnost u čerstvé vývojky a už použité (jemná hnědozelená). Na krajinu mi to absolutně vyhovuje, mám ho radši než Fomabrom variant, nestkal jsem se u něj zatím s nějakýma výrobníma vadama (narozdíl od variant-u), černou umí moc hezky a tonalita se mi taky líbí, nicméně si dost hraju s gradacema (split atd.), takže nějaké exaktní zkušenosti poskytnout nemůžu. Jo a zvětšuju na to ze svitku (FP4) a 9x12 (Foma 100).

P.S.: musíme ten papír trochu propagovat, aby nám ho Foma nepřestala vyrábět :lol:, protože si myslím, že je jejich nejlepší papír na všeobecné použití.
  • 1

#19 vanourek

vanourek

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 831 příspěvků(y)
  • LocationZlín
Reputace: 135

Publikováno 26 červenec 2010 - 15:31:14

Jendo, pod to se podepíšu. Fomatone MG Classic 131 v GD-L je velmi dobrá kombinace, dělá o něco teplejší tón než z LQN, se kterou také často dělám, to ujetí do zelena je u obou vývojek normální, u mně to chce hlídat kolik +- papírů udělám, pak vylít část vývojky a dolít čerstvou. GD-Lku mám rád i na staré Fomatony 542, tam je výtečná.
  • 0

#20 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 26 červenec 2010 - 16:02:45

Jendo, když používáš tuto kombinaci, kterou jsem shodou okolností i já povýšil na svou královskou, nedělají se ti někdy na papíře jemné fialové skvrny, či mapky? Absolutně nevím čím to je. (chemie je čerstvá, ustaluji dobře)

Jinak ke kvalitní černé jsem se dostal až se splitem. (přiznám se, že už jinak než splitem nepracuji)
  • 0

#21 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 26 červenec 2010 - 16:42:07

Jendo, když používáš tuto kombinaci, kterou jsem shodou okolností i já povýšil na svou královskou, nedělají se ti někdy na papíře jemné fialové skvrny, či mapky? Absolutně nevím čím to je. (chemie je čerstvá, ustaluji dobře)

Jinak ke kvalitní černé jsem se dostal až se splitem. (přiznám se, že už jinak než splitem nepracuji)


Pavle a co přerušení? Mě tahle kombinace dělala fleky (ne teda přímo do fialova, takže jde možná vo jinej problém) když jsem z papíru nedostatečně vypral vývojku a flák ho příliš brzo do ustalovače...
  • 0

#22 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 26 červenec 2010 - 16:48:38

Používám TF2, takže přerušuju pouze vodou. Nevím jak jinak přerušovat u tohoto skvělého ustalovače, abych ho neničil...
  • 0

#23 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 26 červenec 2010 - 16:58:25

Jinak ke kvalitní černé jsem se dostal až se splitem.


Vítej v klubu :lol: :lol:
  • 0

#24 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 26 červenec 2010 - 16:59:48

já nyní dělám tak nějak intuitivně
vývojka-přerušovač-voda- ustalovač
taky mám pěknej ustalovač a chci aby udržel kondici dlouho
  • 0

#25 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 26 červenec 2010 - 17:00:50

Jendo, když používáš tuto kombinaci, kterou jsem shodou okolností i já povýšil na svou královskou, nedělají se ti někdy na papíře jemné fialové skvrny, či mapky? Absolutně nevím čím to je. (chemie je čerstvá, ustaluji dobře)

Tohle mi dělalo taky, když jsem přerušoval vodou. Od doby, co na radu Bzencaka nepřerušuju vůbec a házím to rovnou do ustalovače, je po flecích.
  • 0

#26 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 26 červenec 2010 - 17:01:24

Jendo, když používáš tuto kombinaci, kterou jsem shodou okolností i já povýšil na svou královskou, nedělají se ti někdy na papíře jemné fialové skvrny, či mapky? Absolutně nevím čím to je. (chemie je čerstvá, ustaluji dobře)

Tohle mi dělalo taky, když jsem přerušoval vodou. Od doby, co na radu Bzencaka nepřerušuju vůbec a házím to rovnou do ustalovače, je po flecích.

Do ustalovače TF-2...
  • 0

#27 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 060 příspěvků(y)
Reputace: 378

Publikováno 26 červenec 2010 - 17:10:20

oukéj, fomatone 131! dobrá rada, určitě ozkouším, děkuju. A jak taková věc reaguje na selenový tónovač? Kentony se nádherně vyjasnily: bílá byla nádherná a celé se to jaksi prohloubilo..
  • 0

#28 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 26 červenec 2010 - 17:11:08

Super, díky moc! (asi budu mít nějaký mimosmyslový vnímání, protože se mi furt do mozku vtíral maličkatý hlásek "je to tou vodou, je to tou vodou" :)
  • 0

#29 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 26 červenec 2010 - 17:12:40

Radime díky za zajímavý nápad, to by mohlo fungovat, vyzkouším!
  • 0

#30 vanourek

vanourek

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 831 příspěvků(y)
  • LocationZlín
Reputace: 135

Publikováno 26 červenec 2010 - 17:16:31

Jde vidět, že i zde platí heslo "je ti špatně? to je z vody! proto rychle do hospody" :D

Já ovšem vodou přerušuju, ale vždycky do ní uchčiju trošku vyjetého TF-2 z předchozí várky, asi tak nějak pro klid svědomí, že i to přerušení je jen lehce zásadité a spíš 90% voda. Zatím dobré, žádné fleky, ty si spíš udělám špinavou pinzetou nebo pazúrou od ustalovače ve vývojce.
  • 0

#31 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 26 červenec 2010 - 17:34:37

Tohle mi dělalo taky, když jsem přerušoval vodou. Od doby, co na radu Bzencaka nepřerušuju vůbec a házím to rovnou do ustalovače, je po flecích.


no sem si rikal ze ja ty fleky nemel fialovy :D Takze zaver by mohl bejt:
GDL > malo ve vode vyprany > kyselej ustalovac => svetly fleky
GDL > moc ve vode vyprany >zasaditej ustalovac => tmavy fleky
:-)
plati pro 131
  • 0

#32 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 26 červenec 2010 - 18:09:09

Pavel_P:

jediné fialové fleky (s přechodem do žluta), které jsem našel, byly otisky prstů na kraji papíru, buďto od vývojky nebo ustalovače, a pak fleky (loužičky), odlišené pouze tmavší konturou, které se mi přihodily při nedbalém vložení do ustalovače.

Takže jak to dělám já:

1. vývojka: GD-L ředěná 1:4, zatím dolévám do potřebného objemu
2. voda, celkem často měním
3. vyjetý TF-2
4. čerstvý TF-2
5. vanička s vodou.

1. papír do vývojky dávám emulzí nahoru a přeženu vlnu, hned otáčím obrazem dolů a v průběhu volání občas otáčím. Po 3 minutách vyndávám, o hranu misky otřu rub fotky, okapání.
2. ve vodě šmrdlám horem dolem, je to asi jedno, po nějaké době zase otřu rubovou stranu, nechám okapat.
3. první ustalovač fotka potká ca 4.5minuty od počátku vyvolávání, pokládám emulzí dolů od jedné hrany a hned přeliju vlnou. Začínám znova stopovat, občas obracím, prohlížím pod červeným světlem. Po minutě nebo víc zase otřu, okapu a házím do čerstvého ustalovače.
4. po 2-3 minutách od začátku ustalování rozsvěcím a v misce nechávám papír minimálně do 6. minuty, obvykle do 10. minuty a vyndávám.
5. ve vodě prohlížím, při neprohlížení nechávám obrazem dolů, po pár minutách otřu z obou stran a přenesu ven z komory do druhé vaničky s čistou vodou, kteoru několikrát vyměním. Když už si myslím, že je dobře vypraná, položím obrazem nahoru na plexisklo a nechám uschnout.

Proč dvakrát ustaluju? Nevím, jestli je to vlivem vyčerpaného ustalovače nebo znečištěním vývojkou, která mimochodem výborně barví, ale když jsem dělal jenom v jednom ustalovači, tak mi další papíry získávaly krémovou barvu, nebyly tak sněhobílé jako z čersvého ustalovače a nešlo to vyprat. od Chvíle, co jsem přestal být líný a mám dvě misky s TF-2, tak se mi to nestává.
  • 0

#33 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 060 příspěvků(y)
Reputace: 378

Publikováno 26 červenec 2010 - 18:29:25

jen k tomu vyvolávání: otáčení fotky nejdřív xichtem nahoru a pak dolu je kravina, neboť při jakýmkolif zbytečným vyndavání fotky z vývojky dojde jen k tomu, že ti ta vývojka na papíře vlivem velmi tenké vrstvy (té vývojky) okamžitě zoxiduje (čímž je pro příště na hovno) a tenhle zoxidovanej šlem pak zas dáš zpátky do dobrý vývojky. A druhá věc: vyvolávat se musí do úplného zčernání, tedy do té doby, dokud to tmavne. Samosebou není možný dobou vyvolávání dohnat chyby v exposici - ta musí být stanovená přesně - ale jedině takhle dosáhneš všeho, co ti ten papír umožní. A přílišným rachtáním v ustalovači může dojít - obzvlášť u moderních rychloustalovačů - k redukci kontrastu.
Čili fotku hodit do vývojky xichtem nahoru, hned přelít vlnou a vývojkou pak neustále aspoň trochu pohybovat (z toho pohybování se hlavně u negativního procesu často dělá strašně legrační alchymie, plna zarucenzch a tajnych recepisu a la: nejdriv deset sekund otacet, pak tricetsedm sekund nic, pak dvakrát otočit a za šestnáct sekund jen jednou, a pak - pozor - ...atd), aby se k vrstvě dostávala čerstvá vývojka a ta už zreagovavší se naopak odplavovala a to celý tak dlouho, dokud obrázek černá.
  • 0

#34 Girmy

Girmy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 676 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 146

Publikováno 26 červenec 2010 - 19:01:32

.... a to celý tak dlouho, dokud obrázek černá.


To jsem už někde slyšel, ale proč teda foma udává na svejch papírech 90-120s??? Fakt to tam mám nechávat klidně 5 minut (nebo to už je azse moc)???
  • 0

#35 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 26 červenec 2010 - 19:05:45

.... a to celý tak dlouho, dokud obrázek černá.


To jsem už někde slyšel, ale proč teda foma udává na svejch papírech 90-120s??? Fakt to tam mám nechávat klidně 5 minut (nebo to už je azse moc)???

To možná tak na RC, barytové nejméně 3min při 20°C. Osobně nechávám dýl(>5).
  • 0

#36 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 26 červenec 2010 - 19:05:56

.... a to celý tak dlouho, dokud obrázek černá.


To jsem už někde slyšel, ale proč teda foma udává na svejch papírech 90-120s??? Fakt to tam mám nechávat klidně 5 minut (nebo to už je azse moc)???


Podle mě záleží na vývojce. Mám pocit, že GD-Lka by byla schopná při dostatečně dlouhém čase vyvolat i neexponovaný papír :D. Tak jdu cestou stále stejné doby vyvolávání, a 3 minuty mi přijdou jako optimum. Víc bych nevydržel, méně nestačí.
  • 0

#37 Girmy

Girmy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 676 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 146

Publikováno 26 červenec 2010 - 19:10:08

Fakt nestačí??? Mě se zdá, že mám černou dost. Mám 111N a LQN (byla čerstvě namíchaná) a 2 min se mi zdá dostatečnej čas... Ale je fakt, že nvm kde, ale už jsem slyšel něco o dlouhym čase a že jinak ten pozitiv nevydrží 100 let. Nebo něco v tom smyslu...
  • 0

#38 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 26 červenec 2010 - 19:20:49

Nemám to ozkoušený, ale zrovna u těch fomatonů mám pocit, že jejich proces černání nikdy neskončí .)
  • 0

#39 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 060 příspěvků(y)
Reputace: 378

Publikováno 26 červenec 2010 - 19:26:02

to zčernání samozřejmě závisí na exposici, ty doporučené časy by měly zhruba odpovídat dobře exponovanému papíru, ale delším provoláním tomu jen pomůže. Poznat to je mnohem víc ve světlech než ve stínech. Není to můj výmysl, ale fysikálně chemickej fakt ověřenej generacema fotografů.
  • 0

#40 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 26 červenec 2010 - 19:28:50

Jde o to, že u ostatnich papírů se volání po těch třech minutách zastaví, tak u fomatonů v GDL mi i po deseti minutách papír stále pracuje. Velmi mírně, ale rozdíl tam bude...
  • 0

#41 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 26 červenec 2010 - 20:16:23

Nemám to ozkoušený, ale zrovna u těch fomatonů mám pocit, že jejich proces černání nikdy neskončí .)

jo jo, taky tak nejak. Dokonce mi nekdy prijde ze snad jede este i v ustalovaci :D
  • 0

#42 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 26 červenec 2010 - 20:30:33

Nemám to ozkoušený, ale zrovna u těch fomatonů mám pocit, že jejich proces černání nikdy neskončí .)

jo jo, taky tak nejak. Dokonce mi nekdy prijde ze snad jede este i v ustalovaci :-)


To se ti nezdá (nebo mě taky). V prací vodě po vývojce je to takový mdlý, bez šťávy, černá nečerná atd. Když to bouchnu do ustalovače obrazem nahoru a přeleju přes to ustalovač, tak vidím, jak s první vlnou získává fotka brilanci, černá je najednou černá... Proto raději papír dávám do ustalovače obrazem dolů abych se nezakoukal :D :-).
  • 0

#43 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 26 červenec 2010 - 21:42:57

Nemám to ozkoušený, ale zrovna u těch fomatonů mám pocit, že jejich proces černání nikdy neskončí .)

jo jo, taky tak nejak. Dokonce mi nekdy prijde ze snad jede este i v ustalovaci :D


Podívej se na film a pochopíš - emulze je neprůhledná - krystaly halogenidů stříbra tam dělají mléčný zákal. Vývojka část zákalu změní na černé stříbro. Ustalovač pak zákal rozpustí, umožní ti líp vidět tu černou a ta v tvých očích ztmavne.
  • 0

#44 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 26 červenec 2010 - 21:55:06

O těch Fomatonech to potvrzuji. Sem včera blbnul a dělal si zkoušky pro tónování a tak jsem si vyráběl sérii fotek s odstupňovanou expozicí. No a jak sem byl tak v ráži, tak jsem nezvládl délku pobytu papíru ve vývojce. Výsledek je, že expozice osvitovým číslem 34 a po 3 minutách volání je napohled téměř stejná jako expozice OČ 32 a 5,5 minutovým pobytem ve vývojce. Při stejné době ve vývojce je však ten rozdíl 1/3 EV (2 OČ) vidět. Časy vím přesně, protože jsem v tomhle tušil zradu a používal jsem stopky, tedy pro příště nesmím na ně zapomenout koukat.
  • 0

#45 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 27 červenec 2010 - 12:08:53

fomatony 13x (chlorbrom emulze) chtějí delší pobyt (5min klidně) ve vývojce než klasické bromy třeba ta zmiňovaná 111. poznatek o "dojetí" v ustalovači je správný.
  • 0

#46 Bret3

Bret3

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 971 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Brno
Reputace: 9

Publikováno 28 červenec 2010 - 07:47:23

...Podívej se na film a pochopíš - emulze je neprůhledná - krystaly halogenidů stříbra tam dělají mléčný zákal. Vývojka část zákalu změní na černé stříbro. Ustalovač pak zákal rozpustí, umožní ti líp vidět tu černou a ta v tvých očích ztmavne.


No a ona ta emulze taky navíc není sněhobílá - čili v ustalovači se bílá stává bělejší (odkryje se barytáž) a černá černější :?: Samozřejmě pokud to člověk nepřežene s ustalovačem a místo ustalování nezačne zeslabovat.:)
  • 0

#47 krilo

krilo

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 536 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 21 leden 2011 - 21:08:36

Používám TF2, takže přerušuju pouze vodou. Nevím jak jinak přerušovat u tohoto skvělého ustalovače, abych ho neničil...


trosku mimo temu, ale spominali ste to tu tak sa spytam ...
tiez pouzivam TF2 a ako prerusovac fomacitro ... vyvojka prerusovac ustalovac .... ziadna voda medzi tym ... pruser? davam na frak ustalovacu? kaslat na fomacitro a prerusovat vodou?
  • 0

#48 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 21 leden 2011 - 22:05:00

neprerusovat
  • 0

#49 krilo

krilo

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 536 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 21 leden 2011 - 23:23:42

neprerusovat


Hm, vobec? Ani u negativu? Zas, mohlo ma napdadnut, ze kysle do zasady velmi nepasuje ;-)
No necham si poradit
  • 0

#50 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 22 leden 2011 - 00:01:56

tim, že po vývojce přerušuješ fomacitrem, v podstatě likviduješ tu jedinou výhodu tf2... to už můžeš rovnou ustalovat kyselim ustalovačem a vyjde ti to nastejno.

přerušuj čistou vodou a nebo nepřerušuj vůbec.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních