standardy - rada do začiatku
#1
Publikováno 4 srpen 2010 - 16:55:31
prípadne odporučiť dáku literatúru k tomu, ďakujem
#2
Publikováno 4 srpen 2010 - 17:20:40
http://www.toyoview....h/lgformat.html
Napiš mi na email, něco ti ještě pošlu.
#3
Publikováno 4 srpen 2010 - 17:51:30
#4
Publikováno 4 srpen 2010 - 20:13:33
naklápěním, otáčením přední standarty naklápíš, otáčíš rovinu ostrosti....
zadní standartou deformuješ focený objekt
....přičemž je třeba ctít kolegu dělostřelce, který prohlásil, že rovina ostrosti, rovina přední standarty a rovina zadní standarty se musejí vždy protínat (v přímce a v nejhorším případě v nekonečnu)(volně interpretováno)
....pak stačí jen počítat s obrazovým kruhem objektivu ( udávan takřka vždy při cloně 22), při naklápění zadní standarty se z kruhu nikdy nedostaneš, při naklápění přední je třeba dávat hooodně pozor.
.....a pak jsou tady už jen posuvy nahorů a dolů...
přečti si první knihu, kde je to popsáno ..... a zkůšaj a zkůšaj, výhoda matnice je jasná, páč fšecko je vidět
#5
Publikováno 20 září 2012 - 20:03:19
Mám tady kardan a jako první cvičení jsem si řekl, že si vyfotím špaletové okno v pokoji. Teoreticky všem pohybům rozumím ale jakmile chci to okno dostat na matnici pravoúhlé, jsem v koncích - přijde mi, že každé zkosení souvisí minimálně se dvěma pohybama a nemám žádný systém jak se dobrat výsledku. Omyly tvořím pokusně stále dokola bez progresu. Věci asi příliš nepomáhá, že rovina podlahy nebude přesně rovina parapetu ani to, že zatím fotím přes kazetu na svitek, takže čučím jen na prostředek matnice.
Například když řeším rovnoběžnost spodního a horního okraje okna, tak netuším jestli mám blbě otočení kardanu kolem osy stativu (rotace jako turniket) nebo náklon kolem osy kardanu (jako hodiny na stěně).
Poradil byste mi někdo jak to systematicky porovnat? Určitě by se mi také hodily tipy jak si srovnat záda s focenou rovinou. (A nebo nejlépe nějaký text, kde je popsána praxe. Zatím jsem našel vždy jen vysvětlení jednotlivých pohybů.)
#6
Publikováno 20 září 2012 - 20:34:36
taky si dej pozor aby se ti netočily standarty kolem tyče
nějaká příručka by se mi taky hodila
#7
Publikováno 20 září 2012 - 20:48:35
Spis kdyby me (nas) nekdo kdo foti s VF architekturu nebo treba produktovku dokazal nasmerovat. Moznosti s cim pohnout je bambilion a zkusenosti zadne. Hledam jeste na youtube ale zatim bez uspechu.
#8
Publikováno 20 září 2012 - 21:06:38
#9
Publikováno 20 září 2012 - 21:14:31
Teď posunem objektivu do strany a nahoru/dolů se pokus dostat obraz okna tam kam chceš. Osa objektivu musí být stále kolmá na matnici (a okno). Děláš jenom posuny, ne náklony (předpokládám, že když je to kardan, tak má oddělené náklony a posuny - do strany na tachi nemám posun, musím přes náklony a je to drbárna).
#10
Publikováno 20 září 2012 - 21:19:30
Ono uz jenom to "postavil ... aby rovina filmu byla rovnobezna s rovinou okna" mi v praxi neni uplne jasny. Mota se mi tam naklon doleva-doprava a otoceni stativu/hlavy kolem svisle osy. Ja potom vetsinou nastavim jakz, takz dve, obcas tri hrany okna a zbytek se nejak rozpadne. Vodovazky na kardanu/stativu mi moc nepomuzou kvuli krive podlaze (viz vyse).
Zkousim si s tim hrat a vysledky se lepsi ale do katalogu to neni a taky doufam, ze to jde nejak systematicky.
#11
Publikováno 20 září 2012 - 21:22:14
Zkus přístroj posadit tak, že matnice bude horizontálně i vertikálně rovnoběžná s oknem. Nezáleží na tom, že nevidíš okno uprostřed matnice. Pro ilustraci je lepší být citelně mimo osu okna (ale ne moc).
...
Vyborne, ozval se praktik Napada me neco jineho - jelikoz to vsechno co pisete uz chapu a ten prvni krok pisete dost samozrejme, zacinam podezrivat okno z krivosti!
Ale stejne jak provadis srovnani filmu s focenou plochou? Od oka a potom ladit pokus-omyl?
#12
Publikováno 20 září 2012 - 21:39:53
#13
Publikováno 20 září 2012 - 22:27:02
#14
Publikováno 20 září 2012 - 22:38:38
Děkuju za duševní podporu. Nezbývá tedy než cvik, takhle abych si na focení jednoho baráku přibalil jídlo na 3 dny. Já do toho ještě zjistil, že mám na zadní standardě aretaci na svislou polohu s poměrně štědrou tolerancí křivě... Zlatá příroda - tu nikdo nezfušuje a nevypadá pak jako neschopnost fotografa.Pokus-omyl Kouknu a vidím, ale mám pocit, že okna prostě jsou křivá, často je to spíš otázka kompromisu, se mi zdá. Ona taky mate pozměněná perspektiva, obraz na matnici se při různých pozorovacích úhlech jeví "deformovaně". Neptej se proč, třeba jenom blbě vidím .
Jak tak koukám, tak se to celé značně komplikuje, když posuny předku nestačí a já to musím dohnat natočením celého aparátu a vyrovnat použitím swingu/tiltu zadku, začnu mít problém s tím, jak to nakombinovat - především jak nasměrovat aparát tak, aby okno bylo nakonec nejen pravoúhlé ale i svislé (strany rovnoběžné s okrajem snímku) v tom případě se snažím namířením aparátu nejdříve srovnat linie, které prochází středem matnice (ty totiž, jak se mi zdá, nejsou swingem/titlem zad dále ovlivňovány) a kraje srovnám pohyby. (pozn.: rychlá praxe z poslední půlhodiny, kterou bude třeba ještě prohloubit )
V takovém případě bych
a) rovnal hlavně zadek, jelikož ten určuje perspektivu (předek "jenom" ostření)
zkusil bych od oka dostatečný tilt+shift+swing předku i zadku
c) zkorigoval rotaci a náklon celého foťáku, tak aby se zadek dostal do optimální roviny
d) doladil shift a fall/rise zadku
e) řešil předek
volitelně f) začal od a) když si kopnu do stativu...
#17
Publikováno 21 září 2012 - 21:48:36
#18
Publikováno 24 říjen 2012 - 12:26:16
#19
Publikováno 12 únor 2015 - 16:05:22
nevím, kam to píchnout, tak to píchnu sem... jednoduchá otázka: center, nebo asymetrický tilt na zadku? když tak čtu o ebony, asi ten asymetrický má něco do sebe, byť to není asi kdovíjak životně nutné...?
#20
Publikováno 12 únor 2015 - 17:04:11
Mam dve kamery. Jednu taku, druhu onaku. Idealne je mat oba pohyby. Ale, ponahlas sa niekam? V oboch pripadoch sa da nastavit kamera do tej istej konstalacie. Potom to nema na vysledok plyv.
Ak som teda pochopil, na co sa pytas.
#21
Publikováno 12 únor 2015 - 17:20:09
jde mi o to, s čím se lépe pracuje (nikdy jsem s vf nedělal a ani si s ním nehrál). stavím a chybí mi už jen svařit "u", co drží standarty. ale jelikož svářeči ty 4 svary trvají neúměrně dlouho (má moc práce a na tyhle kraviny mu nezbývá moc čas), tak vymýšlím blbiny. a jedna z nich je, jestli mám předělat zadní standartu na asymetrický tilt. úprava by byla velice jednoduchá...
#22
Publikováno 12 únor 2015 - 18:03:45
Zasada je, aby bola konstrukcia co najjednoduchsia a najtuhsia. "U" konstrukcia je u kardanovych aparatov jedndoduchsia a tuhsia. Drevene field kamery maju koli cene a tuhosti excentricke riesenie.
Pokial si zvyknes pracovat s jednym systemom, na druhy si ani nespomenies. Neexistuje vyhoda jedneho oproti druhemu. Navyse naklananie standart je reletivne malo pouzivany pohyb. Pouziva sa temer vyhradne na sklapanie roviny ostrosti. Osvedcene v reklamnej fotografii,
#23
Publikováno 12 únor 2015 - 18:28:18
no, já nevím. jsem krajinkář, a předpokládám, že když dám tilt, tak budu mít "všechno ostrý od začátku scény až do nekonečna" i při menší cloně. například budu třeba fotit nějakou kytičku a v pozadí bude kopec. a pokud bych udělal tilt nejen přední standartou, ale i zadní, tak bych měl docílit jiné perspektivy, že třeba kytička bude na matnici větší, než kdybych udělal tilt jen přední standartou. a pokud tomu tak je (jen se domnívám), tak by bylo asi jednodušší mít asymetrický tilt než center, protože bych si zaostřil na kytičku, a po tiltu zadní standartou by mi zůstala ostrost na kytičce (protože asymetrický tilt má osu někde v dolní části negativu, kde by byla +- i ta kytička) a protáhla se hloubka ostrosti i dál, směrem ke kopci. s center tiltem bych asi dýl honil ostření... nebo mám úplně mylné představy o tiltu zadní standartou v krajinářské fotografii?
#24
Publikováno 12 únor 2015 - 19:04:32
Oba typy aparatov umoznuju dostat objektiv i film do rovnakej vzajomnej polohy. Jednym systemom je to pohodlnejsie v nejakom pripade, tym druhym v inom pripade.
Ak fotis kyticky pred nekonecnom, si dalej (aspon po tej kompozicnej stranke), ako vacsina fotografov. Ale nemyslim si, ze svojim aparatom dokazes zaostrit a naklonit vyrazne rychlejsie, ako ja mojim systemom. Navyse, oboma systemami dosiahnes rovnaku vlkost kyticky (oproti zvysku).
Keby bol jeden system lepsi ako druhy, ten druhy by sa uz davno nevyrabal.
Ak by niekto mal problem sa s tym vyrovnat, Sinar P2 je riesenim Alebo Arca Swiss M Line.
#25
Publikováno 12 únor 2015 - 19:15:38
je mi jasný, že obuma systémama dosáhnu toho samého, ale zrovna tenhle případ je asi jediný, kdy chápu zadní tilt, pokud teda objektiv vykreslí požadovaný kruh a nemusím to nutně dohánět zadkem. jinak mi přijde (momentálně, znovu říkám, že jsem si s tím nikdy nehrál) skoro zbytečný pro mě. ale je pravda, že pokud ho budu využívat nějak častěji, tak asi zdaleka ne vždy budu mít hlavní motiv někde dole na snímku, a pak by´byl pohodlnější, jak sám říkáš, jiný systém. to je hlavolamka
#26
Publikováno 12 únor 2015 - 19:33:09
Se zaostřením budeš muset hejbat vždycky. Však je to taky na klidnou práci a né reportáž.
Zadní tilt má podle mě hlavní výhodu právě pro krajináře ve spojení s field kamerou. Proč? Protože abych zachoval vertikály rovnoběžné, musím mít film svisle. Abych Zakomponoval kytku, potřebuju odjet s objektivem dolů, ale ono to nejde (shift nahoru bývá dostatečný, dolů mají některé přístroje jen třeba centimetr). Řešením je pak použití zadního tiltu (technicky vzato by se to v tomhle případě dalo nazvat i drop-bed), protože spojuje dva pohyby přední standarty (fall + tilt). Jak na to? nakloním záda vzad a urovnám je do svislé polohy (podlážka je pak nakloněná dolů, proto drop-bed), objektiv je tak mnohem níž než při základním nastavení a zároveň již pod nějakým úhlem nakloněný vpřed. Pokud je potřeba ještě upravit kompozici přístroj již umožňuje dostatek posunů a náklon se dá taky trochu doupravit.
Přijde mi to ale jako "nouzové" řešení, pokud mi stačí pohyby přední standarty, nechávám přístroj vodorovně a zadek nenakláním (nemám tam navíc ani vodováhu, na podlážce ano). A jestli je osa otáčení uprostřed nebo někde jinde je si myslím jedno, jen pokud má přístroj krátký výtah, je výhodnější mít osu co nejníž aby se při naklonění nezmenšoval ale naopka i trochu zvětšil.
Nechci ti kazit nadšení, ale hloubka ostrosti je pořád stejná, jsme tu rovinu schopni jen naklonit a při nedostatečném zaclonění pak ostrost protíná objekty v různých místech a vzdálenostech a není příliš mnoho případů kdy se to dá považovat za tvůrčí záměr. Ono potom totiž někde v nějakém koutku neostrost najednou bije do očí, ruší. Nic se nemá přehánět.
#27
Publikováno 12 únor 2015 - 19:35:26
Myslim, ze si rozumieme.
Tebe je jasne, ze pre isty typ prace ti viac vyhovie tento system, preto si pravdepodobne priplatis za priliehavejsie riesenie. Vies, ze ostatne zvladnes svojim systemom s mensimi/vacsimi promlemami tiez. Pre niekoho, kto nevie ani zatat, su oba systemy na startovacej ciare uplne rovnocenne.
Ked som zacinal ja, dal som si niekolko podmienok - nekompromisne a lacne riesenie. Vyslo mi Toyo G za 200€. Az neskor pribudla Arca. Mam oba systemy, mozem porovnat. Pouzivat sa daju oba
#28
Publikováno 12 únor 2015 - 19:47:36
jenda: špatně jsem se vyjádřil s tou hloubkou ostrosti. mám furt v plánu dost clonit, ale mám dojem, že tilt by byl přínos díky naklopení roviny ostrosti. myslíš asi rise místo shiftu, ne? jinak budu mít rise i na zadní standartě, takže to asi nebude takový "problém", ale s těma vertikálama jsem si to neuvědomil. to omezuje použití zadního tiltu v praxi skoro jen na bezstromou krajinu
keko: právě že já vůbec nevím, jen se domnívám, tuším a míním, což ale nemá s praxí mnoho společného. proto se ptám, jak moc jsou mé představy vzdálené realitě
ale díky, chlapi. nejspíš to zatím nechám na center a kdybych časem došel k přesvědčení, že by byl lepší asymetrický, tak to předělám, je to otázka jednoho odpoledne
#29
Publikováno 12 únor 2015 - 20:03:38
mi došlo, že jsem to nahoře s tou kytičkou a kopcem napsal blbě, že jo... zaostřil bych na kopeček a tiltem dotáhl rovinu ostrosti na kytičku, protože obraz je převrácený a osu tiltu bych měl dole
#30
Publikováno 12 únor 2015 - 20:07:57
jasně, měl jsem na mysli rise, když ono se pro ten pohyb z nějakého důvodu vžilo spíš shift (z menších formátů ) a skutečný shift (posun do strany) se používá spíše méně (ale je to užitečná vychytávka - dá se tak třeba zvětšit kopec na jedný straně...).
#31
Publikováno 12 únor 2015 - 20:10:15
jasně, měl jsem na mysli rise, když ono se pro ten pohyb z nějakého důvodu vžilo spíš shift (z menších formátů ) a skutečný shift (posun do strany) se používá spíše méně (ale je to užitečná vychytávka - dá se tak třeba zvětšit kopec na jedný straně...).
Opravdu? Já myslel (při své nezkušenosti ještě větší, než u Nimroda), že se perspektiva mění jen při náklonu objektivu nebo zad.... To by mělo tedy být i u risu a fallu, ne?
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních