Absolutní archivace
#1
Publikováno 23 srpen 2010 - 19:40:53
Čistě hypoteticky, šlo by "třeba" negativ (zpracovaný běžným způsobem) zalaminovat s tím, aby ho další generace, třeba po 200 a víc letech byly schopny, nějakým způsobem přečíst? Nebo jsou jiné a lepší způsoby jak na to?
Prostě mne zajímá, jak co nejefektivněji a nejdokonaleji uložit negativy pro další generace. Zamezit jejich poškození vodou, ohněm, větrem, člověkem...
#2 Jirinol
Publikováno 23 srpen 2010 - 19:46:55
Dobrý den. Chci se zeptat, jak by jste archivovali negativ pro další generace.
Čistě hypoteticky, šlo by "třeba" negativ (zpracovaný běžným způsobem) zalaminovat s tím, aby ho další generace, třeba po 200 a víc letech byly schopny, nějakým způsobem přečíst? Nebo jsou jiné a lepší způsoby jak na to?
Prostě mne zajímá, jak co nejefektivněji a nejdokonaleji uložit negativy pro další generace. Zamezit jejich poškození vodou, ohněm, větrem, člověkem...
můj názor: nelaminovat... asi by to občas mělo trochu dýchat.... téměř všichni výrobci ve svých datasheetech mají napsáno doporučení, v jakém prostředí skladovat vyvolané filmy. Asi by bylo dobré je neignorovat, přeci jen to asi vychází z poznatků mnoha desítek let sbíraných ....
p.s. hlavně aby tvoje (i moje, i jejich) budoucí generace jevily zájem trochu jiný, než to vše jednoho krásného dne celé v krabicích vynést do kontejneru, ale to už asi nezáleží na tom, do čeho a jak je uschováme....
#3
Publikováno 23 srpen 2010 - 19:50:02
p.s. hlavně aby tvoje (i moje, i jejich) budoucí generace jevily zájem trochu jiný, než to vše jednoho krásného dne celé v krabicích vynést do kontejneru, ale to už asi nezáleží na tom, do čeho a jak je uschováme....
Jistě, ale to je jiný problém, i když ne zrovna zanedbatelný.
#4
Publikováno 23 srpen 2010 - 20:17:11
Co se tyce vyhazovani, zachranil jsem pred znicenim (vyhozenim) nekolik prepravek diaku po stryci jednoho kolegy, regionalnim fotografovi. A to nejsou ani 30 let stare.
#5
Publikováno 23 srpen 2010 - 20:23:42
#6 Jirinol
Publikováno 23 srpen 2010 - 20:28:03
Solne doly v USA - archivuji se tam filmove materialy
Co se tyce vyhazovani, zachranil jsem pred znicenim (vyhozenim) nekolik prepravek diaku po stryci jednoho kolegy, regionalnim fotografovi. A to nejsou ani 30 let stare.
umíš si představit ty haldy odpadků, kdyby bylo vše vyprodukované dnes tikikrabičkami na mýdlo na negativech a na papíru?
#7
Publikováno 24 srpen 2010 - 06:31:54
popřípadě zalejt v něčem, co nepoškodí želatinu (petrolej? epoxidová pryskyřice?).
#8
Publikováno 24 srpen 2010 - 08:05:34
pro Vás nejdůležitější technický požadavek považuji zpracovávat materiál
v celém postupu v režimu dlouhodobé archivace. Přesné podmínky jsou v
normách pro zpracování a archivaci mikrofotografických fotomateriálů. Na
požadavky, které jsou závazné pro archivaci dokumentačních záznamů v
podmínkách knihovnictví Vám poskytnou přesné informace na pracovišti
NKP Praha - archiv Hostivař - oddělení technické kontrolní laboratoře. Dle
mého názoru nemá smysl se zabývat ostatním, když nemáte sebemenší
představu o hodnotách zbytkového podílu chemikálií ve fotomateriálech,
které doma zpracováváte a které mohou působit díky běžným způsobům
archivace v domácích podmínkách jejich časovou destrukci. Kvalitní kniha
o kompletním zpracování mikrofilmů je ve fondu STK Hradec Králové odd.
foto - kino ve volném výběru. Najdete zde dokonalé údaje, běžně jinde v
tomto rozsahu zcela nedostupné. S pozdravem: Erik
#9
Publikováno 24 srpen 2010 - 13:38:25
Vážený kolego, máte vlastní důvody k archivaci negativů na 200 let.
Mám. 200 a víc let...
Nejde o archivaci fotografií krajinek a ani ničeho podobného. Jde o archivaci fotokopií pro mne a mou rodinu důležitých rodových, historických dokumentů.
Přesněji, jak, v čem a za jakých podmínek, lze dlouhodobě uskladnit doma v pokojové teplotě co nejlépe negativy. Nic víc nepotřebuji. Děkuji.
#10
Publikováno 24 srpen 2010 - 13:39:41
Petrolej nevím, ale epoxydová pryskyřice rychle stárne.kodak nakonec doporučoval tónování sirníkem (že vyjde trvanlivější jak tónování zlatem či platinou)
popřípadě zalejt v něčem, co nepoškodí želatinu (petrolej? epoxidová pryskyřice?).
#11
Publikováno 24 srpen 2010 - 13:48:55
Vážený kolego, máte vlastní důvody k archivaci negativů na 200 let.
Mám. 200 a víc let...
Nejde o archivaci fotografií krajinek a ani ničeho podobného. Jde o archivaci fotokopií pro mne a mou rodinu důležitých rodových, historických dokumentů.
Přesněji, jak, v čem a za jakých podmínek, lze dlouhodobě uskladnit doma v pokojové teplotě co nejlépe negativy. Nic víc nepotřebuji. Děkuji.
Doporučuji radu Erika a poptat se v archivech. Po prostudování domácí podmínky určitě nebudou vyhovovat (hlavně stálá teplota a vlhkost). Takže asi uložit dle svého nejlepšího vědomí a svědomí doma nebo věnovat (nechat uložit za peníze) v nějakém archivu.
#12 Jirinol
Publikováno 24 srpen 2010 - 14:02:24
Vážený kolego, máte vlastní důvody k archivaci negativů na 200 let.
Mám. 200 a víc let...
Nejde o archivaci fotografií krajinek a ani ničeho podobného. Jde o archivaci fotokopií pro mne a mou rodinu důležitých rodových, historických dokumentů.
Přesněji, jak, v čem a za jakých podmínek, lze dlouhodobě uskladnit doma v pokojové teplotě co nejlépe negativy. Nic víc nepotřebuji. Děkuji.
Pokud jde o důležité fotokopie (mikrosnímky) dokumentů, nespoléhal bych na bezpečí domova... oheň je sviňa.... Přemýšlel bych o stejném postupu, jako je uchování důležitých vzorků slivovice... do demižonu, zalít zátku voskem a zakopat na bezpečné místo, nejlépe duplicitně a daleko od sebe.
#13
Publikováno 24 srpen 2010 - 14:02:50
takže polysulfid. ten doporučuje kodak. a myslim, že pro to má dobrej důvod. zbytek je už jenom životnost želatiny.
#14
Publikováno 24 srpen 2010 - 14:06:29
#15
Publikováno 24 srpen 2010 - 16:21:11
Je to asi reklama, tak to kdyžtak smažte, ale o jiném normálně dostupném řešení nevím. Vyrábí krabičky mnoha formátů, na fotografie i skleněné desky dělají papírové obaly, v nichž se to dává do kartónových krabic. Předpokládám, že zásobníky na filmy budou mít taky.
Všechny obaly jsou vymyšleny tak, aby nebylo použito lepidlo, pokud nestačí tvarové spoje (chlopně), tak se používají nýty.
Optimální teplotu a vlhkost pro uložení snadno najdeš.
Rozhodně žádné zatavování nebo zalejvání do epoxidu, to je prasárna. Musíš zajistit naprosté minimum chemických vlivů. Papíry pro archivaci se zkouší jestli nejsou kyselé, některé speciální se dokonce vyrábí se zásaditou bází, aby nemohly "zkysnout" stářím.
No a nejlépe to vše aspoň třikrát a uložit na třech místech. Nic není věčné.
Zkusil jsi vůbec google??? Viz např. toto.
#16
Publikováno 24 srpen 2010 - 18:16:57
#17
Publikováno 25 srpen 2010 - 07:53:21
#18
Publikováno 25 srpen 2010 - 07:56:28
Sám používám ten Adostab pro negativy (dle mého skromného názoru lze zvětšeninu vytvořit i dodatečně) ředěný 1+20 po dobu 2minuty za stálého mírného pohybu (zároveň funguje jako smáčedlo). Litrová láhev pak má vystačit na zpracování 700 kinofilmů (teoretická hodnota; naředěný pracovní roztok asi nebude mít neomezenou trvanlivost, aby v něm bylo možno zpracovat takové množství materiálu při fotoamatérově produkci).
Tyto produkty nezpůsobují žádný barevný posun oproti tónovačům, takž já bych doporučoval Adostab nebo Sistan. Jinak také AMALOCO myslím nabízí nějakou stabilizační lázeň.
#19
Publikováno 25 srpen 2010 - 09:43:51
To je jasny, myslim, ze nikdo z nas neskladuje filmy srolovany. Uvadel jsem ten priklad nikoli jako neco nasledovanihodnyho, nybrz proto, abych ukazal, ze i negativ blbe skladovanej vydrzi prekvapive dlouho.Důrazně doporučuji skladovat filmy narovnané, nesmotané. Rozmotání po letech může být problém. Je tu na to nejméně jedno vlákno.
#20
Publikováno 25 srpen 2010 - 12:00:03
z teflonu umožní budoucím archeologům získat informaci o existenci DSRL
přístrojů, které se přechodně objevily na Zemi koncem 20. století. Erik
#22
Publikováno 25 srpen 2010 - 12:30:39
#23
Publikováno 25 srpen 2010 - 12:48:06
Jiná a popravdě méně radostná záležitost je ale to, pokud bychom chtěli po 100 letech mít opravdu stejný výsledek jako dnes. A tady jsem trochu skeptik, ty mnou digitalizované desky vesměs měly různé kazy, u kterých mám podezření na "zub času", u několika to zavánělo vlhkostí.
Popravdě při tomto "striktním" přístupu je skoro lepší digitalizace, ono to sice na médiu vydrží třeba jen 10 let, jenže po těch 10ti letech to lze překopírovat na nová (patrně již lepší) média s minimem práce a bezztrátově, navíc lze snadno udělat víc kopií uložených na různých místech. To je právě to, na co se ptá v původním dotazu golfista o tom "ohni a vodě" - v tomto bodě kupodivu digi vede, možnost naprosto identických kopií u analogu moc není.
Prostě to chce volit podle situace - pokud je šance, že se o to někdo bude starat, tak bych vůbec nepřehlížel digitalizaci, pokud ale jde spíš o šanci, aby to mohlo ležet desítky let v krabici na půdě, tak pak film. Doporučuji se podívat po nějakých lepších archivačních listech - pro takto dlouhodobé skladování to chce nějaké s garancí "acid free" atd.
#24
Publikováno 25 srpen 2010 - 14:28:44
#25 Snek
Publikováno 25 srpen 2010 - 14:41:09
To je právě to, na co se ptá v původním dotazu golfista o tom "ohni a vodě" - v tomto bodě kupodivu digi vede, možnost naprosto identických kopií u analogu moc není.
Naprosto identických asi ne, ale co treba ty skleněné desky, diapozitivy, negativy ofotografovat na film.
Viz napr. zde, kopirovaci zarizeni ve spojeni treba s kinofilmovou zrcadlovkou?
http://www.silverpri...p.asp?PrGrp=154
#26 Snek
Publikováno 25 srpen 2010 - 14:46:25
Archivovat doma vypalovackou na bezna DVD media zakoupena v supermarketu je ztrata casu.
#27
Publikováno 25 srpen 2010 - 14:48:17
#28 Jirinol
Publikováno 25 srpen 2010 - 15:14:10
http://www.sezam.cz/netridove/i44504-sentry-h2100-ohnivzdorna-kazeta-pro-dokumenty-vodeodolna
koupis tohle, prilozis k tomu klic a hotovo
povodeň je mrcha, tu neuhasíš
#29
Publikováno 25 srpen 2010 - 15:28:58
Schránka je certifikována na odolnost proti vodě (vodotěsnost) dle ETL.
A pokud to das na pudu, kde uz se velky tlak vody neocekava...
#30
Publikováno 25 srpen 2010 - 17:04:34
Chtěl bych si nechat vytisknout domácí fotky z digitálních dat. Jenže všechny laby se předhánějí v co nejnižší cenně za papír a tisk, tedy asi to moc archivační nebude. Takže ví někdo kde by byla volba, udělejte mi to extra inkoustem na extra papír?
#31 Snek
Publikováno 25 srpen 2010 - 17:33:38
Pokud by Golfistovi nevadilo, rád bych se v tématu také svezl.
Chtěl bych si nechat vytisknout domácí fotky z digitálních dat. Jenže všechny laby se předhánějí v co nejnižší cenně za papír a tisk, tedy asi to moc archivační nebude. Takže ví někdo kde by byla volba, udělejte mi to extra inkoustem na extra papír?
Pavle, lepší varianta je nechat to udělat z digitálních dat analogovým procesem na Fuji Crystal Archive papír.
Nevím jak v ČR, v UK to nabízí například Peak Imaging
http://www.peak-imag...gital_media.htm
#33 Jirinol
Publikováno 25 srpen 2010 - 18:12:11
archivace digitálně nasnímaných fotek - rozhodně těch, které za to stojí - na zvětšeninách udělaných klasickou cestou digitálním osvitem, je v současnosti asi nejlepší a nejlevnější řešení - i v daleké budoucnosti nebude problém s reprodukcí, ať už jakoukoli technologií, která teprve třeba přijde, navíc i ve slušné kvalitě. Sám využívám pro digitální osvit Fotoplus v Praze, a příště zcela jistě a rád využiju nabídky pana Luboše ze Štramberka, který už mnohokrát zde na TK nabízel své služby, laboratoř i um, i s individuálně dojednanou cenou pro větší objemy. Jestli platit poštovné pod trůbu nebo pod hrad, je fuk.
Nechci nikomu dělat tady nedovolenou reklamu, ale je to jeden z temnokomorníků, a jak jsem viděl jeho práci na vlastní oči (a nebyl jsem sám), tak mu věřím, pracuje s fotkou, nikoli pouze se "zakázkou".
#34 Jirinol
Publikováno 25 srpen 2010 - 18:19:56
snažím se občas prohrabat svůj archív starých negativů a zpracovat je znovu, jsem občas docela taky rád, že mám pár původních zvětšenin, které se vlezou do A4 scanneru, s těmi se pracuje fakt mnohem líp, než s původními negativy. Stačí sken na 800DPI, velmi rychlá retuš a doladění v PS, zvětšení v GF a osvitem a mokrou cestou na výstavní formát... troufám si tvrdit, že je to nerozeznatelné od originálu (kromě materiálu, dnes je to na RC, škoda věšet do zakouřených hospod baryty.)
#35
Publikováno 25 srpen 2010 - 18:25:59
Nechceš to vytisknout u mne?
Myslím, že to docela zvládám a ještě si poslechneš muziku.
Luboš
#36
Publikováno 25 srpen 2010 - 20:04:20
No a pak, takto jednoduše zabalený negativ uložit na místo, nebo do krabice, která odolá lidskému faktoru všechno ničit a vyhazovat, která odolá částečně ohni, částečně, nebo úplně vodě.
Konkrétněji, moje představa byla vložit tyto negativy s podrobným popisem do obrazu, o kterém předpokládám, že o něj bude mít zájem i několik dalších generací. A tudíž neskončí hned na skládce nebo v kamnech.
Napadlo mne taky udělat rámečky jako u diáku, ale netuším z jakých materiálů, které odolávají času a budou dostatečně chemicky stálé. Musí se dotýkat negativu i když ne obrazu samotného.
Ten trezor se mi líbí, jako uskladnění další kopie.
Digitální archivace je nevhodná pro nás všechny. Nikdo nebude kopírovat stále se zvětšující objem dat donekonečna.
Kdežto skenr v budoucnu s tím problémy mít nejspíš nebude.
#37
Publikováno 25 srpen 2010 - 21:45:50
Jsou to vesměs šílený rodinný věci z kompaktu, mobilu a tak, na kvalitě nezáleží, ale rád bych jich pár měl i za dvacet let a co nemám na papíře to časem určitě pozbydu jak se znám :)
#38
Publikováno 19 duben 2014 - 20:00:07
Tak jak je to teda s tou "nesmrtelností" filmů?
http://www.lidovky.c...4_ln-zdravi_ape
Hádal bych špatné ustálení a nedovyprání + nevhodné skladování. Nicméně s jakýmsi žlutavým závojem jsem se už u prastarých celuloidových filmů taky setkal, někde celoplošně, jinde jen skvrny, ale ustalovač s tím nic neudělal a vyprat to taky nešlo.
Ví někdo jakým procesem se ty skleněné desky v astronomické praxi vyvolávaly? Jestli ustalující vývojkou tak bychom mohli mít podezřelého.
Jinak článek dost o ničem, nicméně téma zajímavý.
#39
Publikováno 20 duben 2014 - 13:04:05
Tak jak je to teda s tou "nesmrtelností" filmů?
http://www.lidovky.c...4_ln-zdravi_ape
Hádal bych špatné ustálení a nedovyprání + nevhodné skladování. Nicméně s jakýmsi žlutavým závojem jsem se už u prastarých celuloidových filmů taky setkal, někde celoplošně, jinde jen skvrny, ale ustalovač s tím nic neudělal a vyprat to taky nešlo.
Ví někdo jakým procesem se ty skleněné desky v astronomické praxi vyvolávaly? Jestli ustalující vývojkou tak bychom mohli mít podezřelého.
Jinak článek dost o ničem, nicméně téma zajímavý.
http://www.astroplat...terioration.pdf
http://www.astroplat...E14Archives.pdf
#40
Publikováno 20 duben 2014 - 13:11:52
to ale příliš neodpovědělo na moji otázku. Popravdě ta prezentace vpodstatě kopíruje strukturu článku na lidovkách (tedy obráceně) a nic zásadně nového jsem se nedočetl.
#41
Publikováno 20 duben 2014 - 14:51:21
to ale příliš neodpovědělo na moji otázku. Popravdě ta prezentace vpodstatě kopíruje strukturu článku na lidovkách (tedy obráceně) a nic zásadně nového jsem se nedočetl.
Tak to napíšem Pokiaľ viem tak proces vyvolávania bol prakticky rovnaký ako pri normálnom negatíve. A ten problém, ktorý nastal, je pravdepodobne spôsobený krátkym praním+zlá archivácia (ono je to napísané aj v tej prvej prezentácii myslím).
#42
Publikováno 20 duben 2014 - 15:20:54
Vždyť je to jenom jedna prezentace (oba odkazy jsou totožné)...
No to se tam píše, to je pravda, ale chtěl jsem vědět trochu detailnější info. Postupů pro "běžný" negativ je taky celá řada - různé vyvolávače, ustalující vývojka, fyzikální vyvolávání... Pokud by se pochlubili jak PŘESNĚ filmy zpracovávali, možná by nebylo už co zkoumat a věděli bychom na co si dát příště pozor.
#43
Publikováno 20 duben 2014 - 16:08:51
a ty mas dojem, ze vsichni pouzivaj/pouzivali normovanej system pro archivaci? ...
#44
Publikováno 6 prosinec 2017 - 00:33:24
Pripojim se k vlaknu s podobnym dotazem ale co se tyce zvetsenin. Zajima mne, jak je to s kyselosti papiru.
Koupil jsem 100ks baleni cernych A4 papiru ze kterych chci udelat ruco delane albumy. Cetl jsem, ze barevne papiry byvaji na tom chemicky spatne (pokud nejsou prodavany jako acid free, coz byva u albumu). Fotky mam na barytu - Fomabrom III, sepiovane. Takze fotky samotne jsou odolnejsi variantou na starnuti (snad jsou dobre vyprane). Budu rad, kdyz 5 let to nejak vydrzi. Asi stezi neco rici, kdyz kazdy papir muze byt jiny.. Takze mohu se zeptat obecne, mate nekdo negativni zkusenosti s vlivem materialu - papir, paska, lepidlo, na fotky? Jak rychle to muze fotku dodrbat?
Dale - vite nekdo, jak je na tom bila lepici pasta (dnes prodavana v bilo-modre tube)? Neco se mi zda, ze jsem v nejakem clanku cetl, ze je chemicky neutralni. Jeji slozeni na netu jsem nenasel. To u Herkulesu uvadeji ph 4 az 6, takze to bych tam nedaval. Vim, ze se prodavaji specialni lepidla na fotky. Ruzky take nejake mel bych mit, ale spis chci aby ta fotka drzela na vice mistech.
#45
Publikováno 8 březen 2019 - 10:52:06
NÁRODNÍ TECHNICKÉ MUZEUM
Preventivní péče, uložení, instalace a ochrana historického fotografického materiálu v různých typech paměťových institucí.
http://www.ntm.cz/da.../Metodika 5.pdf
#46
Publikováno 8 březen 2019 - 15:45:47
Vážení kolegové, tónování SELENEM a jeho chemická modifikace na selenid stříbrný ! To je klíč, ( za předpokladu dokonalého vyprání zvětšeniny ! ) k staleté existenci.
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních