
Dílčí expozice s VF kamerou
#1
Publikováno 26 srpen 2010 - 09:36:13
stupnici polotónů. Jak v tomto případě zároveň kalkulovat s prodloužením
expozice u Schwarzschildova jevu? Velmi dlouhá expozice a nízká hladina
expozičního osvětlení ve spojení s vysokým clonovým číslem vytváří dost
prostoru pro experimenty se zátiším i s interiérovými detaily. Dle kalkulu
vychází dílčí časy kolem 10-12 minut ve třech vrstvených expozicích. Jak
racionálně postupovat a neplýtvat přitom drahým fotomateriálem o nízké
citlivosti? Máte někdo praktickou zkušenost se zmíněným postupem? Erik
#2
Publikováno 26 srpen 2010 - 12:45:29
Základní problém je ale stejný, totiž dílčí expozice různých částí scény. Za jakýkoliv poznatek Váš, či kohokoliv jiného k danému problému, budu velmi vděčný.
#3
Publikováno 26 srpen 2010 - 14:28:33
Pro začátek bych zkusil denní snímek exponovat asi na polovinu až čtvrtinu normální expozice a noční na zbytek. Akorát tam musí člověk mezitím hodinu stát u foťáku. Proto jsem to nikdy nevyzkoušel.
(Další finta, co mi poradil, je fotit když městské služby opravují lampy a svítí ve dne, to jsou prý taky nádherné "noční" fotky.)
#4
Publikováno 26 srpen 2010 - 14:36:39
#5
Publikováno 26 srpen 2010 - 16:12:16
#6
Publikováno 26 srpen 2010 - 16:14:31

#7
Publikováno 26 srpen 2010 - 16:27:22
Quote
To neva (teda mě),nemáš naukázku nějakou fotku takto vytvořenou?Aha ted jsem konecne pochopil, co Erik myslel. No tak jsem to trosku minul... kdyztak to smazte

#8
Publikováno 26 srpen 2010 - 17:28:52
Nekdy je si mozno vsimnout vice odlesku zablesku, to je nezadouci jev teto techniky. Viz dalsi foto:
http://www.photoforu...3/173072_87.jpg
prevzato z ruskych stranek, cela galerie zde
(obrázky upraveny na odkazy, bylo zakázáno linkování obrázků "please visit photoforum.ru" - Vaňúr)
#9
Publikováno 26 srpen 2010 - 19:19:40

#10
Publikováno 26 srpen 2010 - 20:26:27
Věřte, že tady už se dotýkáme samé podstaty VF světa a ta velká tajemství jsou stále ještě střežena! Nepočítejte, že se k vám dostanou zadara! Ty si musíte zasloužit vlastní prací, odříkáním, množstvím pokaženého matroše a spoustou času co tomu dáte. To se nerozdává!
#11
Publikováno 27 srpen 2010 - 07:28:35
použit nízkocitlivý materiál (formátu 4x5"), např.Rollei Ortho 25, následně
zpracovaný v nízko-kontrastní vývojce RLC 1+4, 8:30min, 20°C, případně
HC 110/-H, Rodinalu (1+100). Při využité citlivosti ISO 25/15°DIN a námi
zvolené optimální cloně (např.32) vychází pro danou hladinu osvětlení čas,
který odpovídá jediné expozici snímku. Naším cílem je však rozdělit tuto
základní expoziční dobu do režimu tří dílčích časů. První expozice základní
ve stávajícím osvětlení a dvě doplňující, při nichž se postupně prosvětluje
scéna šikmo z levé a šikmo z pravé strany. Pro výpočet optimálního času
expozice násobíme praktickou citlivost materiálu číslem 3 ( 3 expozice ).
Nikoli zvýšení citlivosti na trojnásobek! Změříme nově základní expoziční
dobu, vynásobenou třemi (ISO 75), připočítáme Schwarzsch. koeficient
pro daný fotomateriál a tento údaj vydělíme třemi. Získáme tak čas pro
tři dílčí sčítané expozice s postupnou změnou směru osvětlení.

#12
Jirinol
Publikováno 27 srpen 2010 - 07:44:05
Quote
V paměti se mi vybavilo, že takto nějak jsem podle rady jednoho starého pána (dej mu pámbu věčnou slávu), fotil interiér chrámu, několika delšími expozicemi drátěnkou na jedno políčko 6x6, když kamarád sloužil za pomocníka a obíhal trojlodí a schovávaje se za sloupy postupně přisvětloval ručmo odpalovaným bleskem s rozptylkou. Kvůli té fotce, posléze bez mého vědomí zveřejněné v jedněch novinách, kterým zrovna soudruzi nahoře nepřáli, jsem absolvoval několik trapných pohovorů. Ještě je mám schovanéZměříme nově základní expoziční
dobu, vynásobenou třemi (ISO 75), připočítáme Schwarzsch. koeficient
pro daný fotomateriál a tento údaj vydělíme třemi. Získáme tak čas pro
tři dílčí sčítané expozice s postupnou změnou směru osvětlení.Erik

#13
Publikováno 27 srpen 2010 - 07:46:18
Quote
Myslel jsem si, že to nebude úplně ono, ale exponování jedné scény po částech to rozhodně jeOno tu ani tak nejde o noční fotografii nebo nízkou hladinu osvětlení, jako o exponování jedné scény nasvícené po částech.

Quote
Tohle se samozřejmě dá i s normálními blesky. Hodně to používají jeskyňáři. Taky bych se to chtěl naučit...Nevim jestli se presne trefim do Erikova dotazu, ale v produktovce, coz je vlastne zatisi, se obcas pouziva tzv. lightbrush. Jedna se o zableskove svetylko (samotne zarizeni vypada jak fen), ktere blika od 1 do 10 zablesku za sekundu. Pomoci ruznych nadstavcu na svetelny zdroj si pak clovek voli charakter svetla a pri samotne expozici si svetlo vymodeluje kde presne potrebuje a jak. Kamera na stativu, atelier zhasnuty a clovek lita s timto blyskatkem kolem sceny, cas neni podstatny, i pri vetsim zacloneni to vychazi zhruba tak, ze kolik si toho clovek oblyska, tolik svetla v scene ma. Muze trvat treba pet minut. Je to ale narocnejsi na predstavivost. Narozdil od typickeho a vsem dobre znamemu "kresleni svetlem" nejsou videt zadne tahy, cary, nic. Nemusi to ani byt vubec poznat a vypada to jako realisticky nasvicena scena, jen je to jednodussi v tom, ze clovek nemusi hodinu stelovat softboxy, odrazky, zrcatka....
#14
Publikováno 27 srpen 2010 - 08:16:37

#15
Publikováno 27 srpen 2010 - 08:20:46
#16
Publikováno 27 srpen 2010 - 10:31:38
4x5" v mém případě do maximálního formátu 6x7cm, který je maximálním
formátem na zvětšovák Kaiser Modular V (III) starší typ, než je tomu nyní
při maximálním formátu 6x9cm, by v mém případě reprezentoval investici
do výměnného kondenzoru pro formát 6x7cm (mám 2ks pro kino a 6x6), koupi kazety Super-Rollex a vzhledem ke dvěma objektivům f=121/f 210
mne výsledný efekt přijde zbytečný. Když předřadím fo kazety test 4x5"
Stouffer TP 4x5" 21, dostanu výsledný negativ, dělený po 1/3 density, jež
proměřím a porovnám. Jedinou kontrolní expozici zhotovím osvětlením v
rozptýleném světle přes bílou opálovou PET plochu a náklady nejsou tak
veliké, jako v případě zdlouhavého vyvolávání jednotlivých expozic 4x5"
plochého filmu. Při standartním postupu stačí obětovat 1ks filmu. Udělej
průzkum zájmu a o Stouffer TP4x5 - 21/31 (Bostick&Sullivan US) bude v
řadách Temnokomorníků určitě zájem! Ušetří mnoho času a peněz! Erik

http://www.temnakomo...00827113051.jpg
#17
Publikováno 27 srpen 2010 - 10:36:29


#18
Publikováno 27 srpen 2010 - 10:56:36
Quote
Ano chtel jsem to tam taky pripsat, ze princip je stejny, jen ne kazdy ma na blesku strobo efekt a mackat tlacitko sam lze, ale zdaleka se to nevyrovna pohodli prace s "fenem"....Tohle se samozřejmě dá i s normálními blesky. Hodně to používají jeskyňáři. Taky bych se to chtěl naučit...
#19
Publikováno 27 srpen 2010 - 11:03:45
tady v čr sem našel odkaz na českýho výrobce danes-picta, ale jejich prodejní politika mně znechutila příliš.
#20
Publikováno 27 srpen 2010 - 11:46:31
doufám, že jsem se vyjadřil srozumitelně. jsem moc zvědav, na co v tomtor inspirativním vlákně přijdeme.
#21
Publikováno 27 srpen 2010 - 11:54:24
investice na mnoho let. Jedná se o kvalitní PET filmovou podložku, která
umožňuje kontaktní kopii, vložená před 4x5" negativem v kazetě. Dělení
je velmi přesné a test lze využít v pozitivním procesu ke kalibraci přesné
expozice, o čemž byla řeč v provedení od Kodaku na jiném vlákně. Erik
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních