Přejít na obsah


Fotka

Dílčí expozice s VF kamerou


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
20 odpovědí na toto téma

#1 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:36:13

Vážení kolegové, dílčí expozice filmu s VF kamerou s postupnou změnou osvětlení fotografované scény umožní velmi plastické zobrazení v bohaté
stupnici polotónů. Jak v tomto případě zároveň kalkulovat s prodloužením
expozice u Schwarzschildova jevu? Velmi dlouhá expozice a nízká hladina
expozičního osvětlení ve spojení s vysokým clonovým číslem vytváří dost
prostoru pro experimenty se zátiším i s interiérovými detaily. Dle kalkulu
vychází dílčí časy kolem 10-12 minut ve třech vrstvených expozicích. Jak
racionálně postupovat a neplýtvat přitom drahým fotomateriálem o nízké
citlivosti? Máte někdo praktickou zkušenost se zmíněným postupem? Erik
  • 0

#2 nlc

nlc

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 728 příspěvků(y)
Reputace: 38

Publikováno 26 srpen 2010 - 12:45:29

Eriku, poslední měsíc nad obdobnou věcí také uvažuji. Zatím je to ve fázi úvah-příprav. U mě by se nejednalo jednu scénu, ale o jeden objekt různě ve scéně umístěný. Pro začátek bych chtěl začít s jednodušším pozadím, kde by se dalo lecos odpustit.
Základní problém je ale stejný, totiž dílčí expozice různých částí scény. Za jakýkoliv poznatek Váš, či kohokoliv jiného k danému problému, budu velmi vděčný.
  • 0

#3 Drevorubec

Drevorubec

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 324 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 247

Publikováno 26 srpen 2010 - 14:28:33

Vzpomínám si, že mi někdo jednou vyprávěl, že dobrou noční fotku města udělá nadvakrát - jednou před západem slunce a podruhé po setmění a rozsvícení lamp. Jak exponovat mi neprozradil.
Pro začátek bych zkusil denní snímek exponovat asi na polovinu až čtvrtinu normální expozice a noční na zbytek. Akorát tam musí člověk mezitím hodinu stát u foťáku. Proto jsem to nikdy nevyzkoušel.
(Další finta, co mi poradil, je fotit když městské služby opravují lampy a svítí ve dne, to jsou prý taky nádherné "noční" fotky.)
  • 0

#4 nlc

nlc

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 728 příspěvků(y)
Reputace: 38

Publikováno 26 srpen 2010 - 14:36:39

Ono tu ani tak nejde o noční fotografii nebo nízkou hladinu osvětlení, jako o exponování jedné scény nasvícené po částech.
  • 0

#5 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 26 srpen 2010 - 16:12:16

Nevim jestli se presne trefim do Erikova dotazu, ale v produktovce, coz je vlastne zatisi, se obcas pouziva tzv. lightbrush. Jedna se o zableskove svetylko (samotne zarizeni vypada jak fen), ktere blika od 1 do 10 zablesku za sekundu. Pomoci ruznych nadstavcu na svetelny zdroj si pak clovek voli charakter svetla a pri samotne expozici si svetlo vymodeluje kde presne potrebuje a jak. Kamera na stativu, atelier zhasnuty a clovek lita s timto blyskatkem kolem sceny, cas neni podstatny, i pri vetsim zacloneni to vychazi zhruba tak, ze kolik si toho clovek oblyska, tolik svetla v scene ma. Muze trvat treba pet minut. Je to ale narocnejsi na predstavivost. Narozdil od typickeho a vsem dobre znamemu "kresleni svetlem" nejsou videt zadne tahy, cary, nic. Nemusi to ani byt vubec poznat a vypada to jako realisticky nasvicena scena, jen je to jednodussi v tom, ze clovek nemusi hodinu stelovat softboxy, odrazky, zrcatka....
  • 0

#6 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 26 srpen 2010 - 16:14:31

Aha ted jsem konecne pochopil, co Erik myslel. No tak jsem to trosku minul... kdyztak to smazte ;)
  • 0

#7 kelfik

kelfik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 073 příspěvků(y)
  • LocationOstrov u Macochy
Reputace: 85

Publikováno 26 srpen 2010 - 16:27:22

Aha ted jsem konecne pochopil, co Erik myslel. No tak jsem to trosku minul... kdyztak to smazte :lol:

To neva (teda mě),nemáš naukázku nějakou fotku takto vytvořenou? ;)
  • 0

#8 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 26 srpen 2010 - 17:28:52

http://www.photoforu...7/177210_45.jpg
Nekdy je si mozno vsimnout vice odlesku zablesku, to je nezadouci jev teto techniky. Viz dalsi foto:
http://www.photoforu...3/173072_87.jpg

prevzato z ruskych stranek, cela galerie zde


(obrázky upraveny na odkazy, bylo zakázáno linkování obrázků "please visit photoforum.ru" - Vaňúr)
  • 0

#9 kelfik

kelfik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 073 příspěvků(y)
  • LocationOstrov u Macochy
Reputace: 85

Publikováno 26 srpen 2010 - 19:19:40

Pěkný,moc pěkný :lol:
  • 0

#10 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 26 srpen 2010 - 20:26:27

Jo on Erik je velký filuta!
Věřte, že tady už se dotýkáme samé podstaty VF světa a ta velká tajemství jsou stále ještě střežena! Nepočítejte, že se k vám dostanou zadara! Ty si musíte zasloužit vlastní prací, odříkáním, množstvím pokaženého matroše a spoustou času co tomu dáte. To se nerozdává!
  • 0

#11 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 27 srpen 2010 - 07:28:35

Vážení kolegové, pro optimální plasticitu zobrazení scény v přechodech je
použit nízkocitlivý materiál (formátu 4x5"), např.Rollei Ortho 25, následně
zpracovaný v nízko-kontrastní vývojce RLC 1+4, 8:30min, 20°C, případně
HC 110/-H, Rodinalu (1+100). Při využité citlivosti ISO 25/15°DIN a námi
zvolené optimální cloně (např.32) vychází pro danou hladinu osvětlení čas,
který odpovídá jediné expozici snímku. Naším cílem je však rozdělit tuto
základní expoziční dobu do režimu tří dílčích časů. První expozice základní
ve stávajícím osvětlení a dvě doplňující, při nichž se postupně prosvětluje
scéna šikmo z levé a šikmo z pravé strany. Pro výpočet optimálního času
expozice násobíme praktickou citlivost materiálu číslem 3 ( 3 expozice ).
Nikoli zvýšení citlivosti na trojnásobek! Změříme nově základní expoziční
dobu, vynásobenou třemi (ISO 75), připočítáme Schwarzsch. koeficient
pro daný fotomateriál a tento údaj vydělíme třemi. Získáme tak čas pro
tři dílčí sčítané expozice s postupnou změnou směru osvětlení. :lol: Erik
  • 0

#12 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 27 srpen 2010 - 07:44:05

Změříme nově základní expoziční
dobu, vynásobenou třemi (ISO 75), připočítáme Schwarzsch. koeficient
pro daný fotomateriál a tento údaj vydělíme třemi. Získáme tak čas pro
tři dílčí sčítané expozice s postupnou změnou směru osvětlení. :lol: Erik

V paměti se mi vybavilo, že takto nějak jsem podle rady jednoho starého pána (dej mu pámbu věčnou slávu), fotil interiér chrámu, několika delšími expozicemi drátěnkou na jedno políčko 6x6, když kamarád sloužil za pomocníka a obíhal trojlodí a schovávaje se za sloupy postupně přisvětloval ručmo odpalovaným bleskem s rozptylkou. Kvůli té fotce, posléze bez mého vědomí zveřejněné v jedněch novinách, kterým zrovna soudruzi nahoře nepřáli, jsem absolvoval několik trapných pohovorů. Ještě je mám schované :lol:
  • 0

#13 Drevorubec

Drevorubec

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 324 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 247

Publikováno 27 srpen 2010 - 07:46:18

Ono tu ani tak nejde o noční fotografii nebo nízkou hladinu osvětlení, jako o exponování jedné scény nasvícené po částech.

Myslel jsem si, že to nebude úplně ono, ale exponování jedné scény po částech to rozhodně je :lol:

Nevim jestli se presne trefim do Erikova dotazu, ale v produktovce, coz je vlastne zatisi, se obcas pouziva tzv. lightbrush. Jedna se o zableskove svetylko (samotne zarizeni vypada jak fen), ktere blika od 1 do 10 zablesku za sekundu. Pomoci ruznych nadstavcu na svetelny zdroj si pak clovek voli charakter svetla a pri samotne expozici si svetlo vymodeluje kde presne potrebuje a jak. Kamera na stativu, atelier zhasnuty a clovek lita s timto blyskatkem kolem sceny, cas neni podstatny, i pri vetsim zacloneni to vychazi zhruba tak, ze kolik si toho clovek oblyska, tolik svetla v scene ma. Muze trvat treba pet minut. Je to ale narocnejsi na predstavivost. Narozdil od typickeho a vsem dobre znamemu "kresleni svetlem" nejsou videt zadne tahy, cary, nic. Nemusi to ani byt vubec poznat a vypada to jako realisticky nasvicena scena, jen je to jednodussi v tom, ze clovek nemusi hodinu stelovat softboxy, odrazky, zrcatka....

Tohle se samozřejmě dá i s normálními blesky. Hodně to používají jeskyňáři. Taky bych se to chtěl naučit...
  • 0

#14 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 27 srpen 2010 - 08:16:37

No vidíš Eriku jak ti to jde :lol: !
  • 0

#15 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 27 srpen 2010 - 08:20:46

zní to velmi zajímavě. proč to nevyzkoušíte nejdříve na podstatně levnějším svitku v rollce? 8 exp políček (při 6x9) dáva dostatek možností k testování při práci v ramci jednoho procesu.
  • 0

#16 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 27 srpen 2010 - 10:31:38

Vážený kolego, kazeta Super-Rollex se standartním uchycením pro Kardan
4x5" v mém případě do maximálního formátu 6x7cm, který je maximálním
formátem na zvětšovák Kaiser Modular V (III) starší typ, než je tomu nyní
při maximálním formátu 6x9cm, by v mém případě reprezentoval investici
do výměnného kondenzoru pro formát 6x7cm (mám 2ks pro kino a 6x6), koupi kazety Super-Rollex a vzhledem ke dvěma objektivům f=121/f 210
mne výsledný efekt přijde zbytečný. Když předřadím fo kazety test 4x5"
Stouffer TP 4x5" 21, dostanu výsledný negativ, dělený po 1/3 density, jež
proměřím a porovnám. Jedinou kontrolní expozici zhotovím osvětlením v
rozptýleném světle přes bílou opálovou PET plochu a náklady nejsou tak
veliké, jako v případě zdlouhavého vyvolávání jednotlivých expozic 4x5"
plochého filmu. Při standartním postupu stačí obětovat 1ks filmu. Udělej
průzkum zájmu a o Stouffer TP4x5 - 21/31 (Bostick&Sullivan US) bude v
řadách Temnokomorníků určitě zájem! Ušetří mnoho času a peněz! Erik Vložený obrázek
http://www.temnakomo...00827113051.jpg
  • 0

#17 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 27 srpen 2010 - 10:36:29

Vážení kolegové, doplňuji snímek Stouffer TP 4x5-21step/TP 4x5-31step.
:lol: Erik Vložený obrázek
  • 0

#18 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 27 srpen 2010 - 10:56:36

Tohle se samozřejmě dá i s normálními blesky. Hodně to používají jeskyňáři. Taky bych se to chtěl naučit...

Ano chtel jsem to tam taky pripsat, ze princip je stejny, jen ne kazdy ma na blesku strobo efekt a mackat tlacitko sam lze, ale zdaleka se to nevyrovna pohodli prace s "fenem"....
  • 0

#19 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 27 srpen 2010 - 11:03:45

za kolik by ta škála densit šla pořídit?

tady v čr sem našel odkaz na českýho výrobce danes-picta, ale jejich prodejní politika mně znechutila příliš.
  • 0

#20 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 27 srpen 2010 - 11:46:31

no, asi ano. nevím... osobně bych raději udělal nx8 zkušebních obrázků stejné scény s různými expoziceni (jejich poměry), různým nasvícením (statickým i pohybujícím se). viděl bych pak (a myslím že i kontakt 6x9 by měl rámcovou vypovídací hodnotu) obrázek celé scény (samozřejmě si uvědomuji rozdíl v poměrech mezi 4x5 a 6x9) a to v několika variantách (při stejném vyvolání), na kterých bych mohl posoudit, čeho jsem dosáhl, co jsem předpokládal a co je možná i lepší. ostatně ani formát 6x7 mi pro tyto účely nepřijde nepoužitelný.

doufám, že jsem se vyjadřil srozumitelně. jsem moc zvědav, na co v tomtor inspirativním vlákně přijdeme.
  • 0

#21 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 27 srpen 2010 - 11:54:24

Vážený kolego, "21- step" test se liší v ceně u kalibrované verze, která je dražší. Před několika lety jsem jej získal díky známému. Jedná se o 21-step standartní verzi, zcela vyhovující běžné potřebě. Možná bude mít někdo z nás možnost zprostředkovat celou transakci. Při opatrnosti je to
investice na mnoho let. Jedná se o kvalitní PET filmovou podložku, která
umožňuje kontaktní kopii, vložená před 4x5" negativem v kazetě. Dělení
je velmi přesné a test lze využít v pozitivním procesu ke kalibraci přesné
expozice, o čemž byla řeč v provedení od Kodaku na jiném vlákně. Erik
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních