Problém při zpracování Tri-x (kolečka, bublinky na negativ)
#1
Publikováno 16 září 2010 - 10:13:14
Já zpracoval zatím dva svitky a dvě kina a všude se mi objevují na negativech tmavá kolečka se světlejším orámováním (viz fotky níže). U kina je to tak na 8mi snímcích, u svitku na 2-3 (méně výrazné jak u kina, ale je to tam)
Zpracovávám klasicky jako všechny ostatní filmy u kterých sem se ale s tímhle problémem nesetkal :
- Bez předepírání
- Vývojka 20st R09 1+50
- Přerušení vodou 20st
- Ustalovač Fomafix 1+5 (6min za občasného točení plastikou - předchůdce plastimatky)
- Vypírání vodou 20st, postupně teplejší na cca 26st
- Smáčedlo od Fomy (cca 5min)
Dle mýho selskýho úsudku bych to viděl buď na :
- vzduchové bublinky na filmu (špatný přístup vývojky k povrchu filmu), což vylučuju, protože prvních 30sekund ve vývojce zuřivě točím a poklepávám vývojnicí a u jinýho vyvolanýho filmu sem to neviděl
- vada v emulzi (nezdá se mi to, protože svitky i kina jsem bral od někoho jiného, jiné šarže, atd....)
Ptám se, protože mám jeden svitek rozfocený a nerad bych zase "retušoval" tyhle tmavé kroužky.
CO DĚLÁM ŠPATNĚ?
#2 Jirinol
Publikováno 16 září 2010 - 10:21:14
kdysi se mi tohle stalo, když jsem do pořádně neumyté cívky a nevypláchnotého tanku po jaru z předtím vyvolaného filmu namotal vrazil film.... rodinal napěnil, potvora....
#4
Publikováno 16 září 2010 - 10:38:32
#5
Publikováno 16 září 2010 - 11:00:08
Dle mýho selskýho úsudku bych to viděl buď na :
- vzduchové bublinky na filmu (špatný přístup vývojky k povrchu filmu), což vylučuju, protože prvních 30sekund ve vývojce zuřivě točím a poklepávám vývojnicí
CO DĚLÁM ŠPATNĚ?
Zuřivě točíte. Vovolávání není koktejlový bar. Otáčet ano, ale normálně v klidu. Vývojku si zuřivostí zpěníte a sám bublinky vyrábíte.
Doporučuji např. - Ladislav Křivánek, Fotografujeme, Merkur 1968. Knih o vyvolávání je mnohem více. Dříve dělali s vývojnicí pístové pohyb a dnes se např s Jobem už jen překlápí. To je jediná změna jinak starší knihy obecně platí.
#6
Publikováno 16 září 2010 - 11:19:37
tie bodky su tmavsie, takze ako keby to boli prevyvolane miesta na filme. hmm, babo rad. netusim. vyvojku mas asi rozrobenu dobre, premiesat mixerom ;) a potom mozno este trepat treba aj v ustalovaci.
inak nefiem, zatial sa mi take nestalo. vela zdaru do riesenia ;)
zatim...
#7
Publikováno 16 září 2010 - 11:40:34
#8
Publikováno 16 září 2010 - 11:49:38
možná se mýlím, já bych to viděl na ty vzduchové bubliny....
kdysi se mi tohle stalo, když jsem do pořádně neumyté cívky a nevypláchnotého tanku po jaru z předtím vyvolaného filmu namotal vrazil film.... rodinal napěnil, potvora....
Já sem v tomhle docela pečlivej. Vyvolávám vždy za večer jen jeden film a vše je umyté a suché (cívka, tank).
Jednou jsem se pokoušel narvat kinofilm do cívky, které nebyla dokonale suchá a byl to horor. Šlo to tak do půlky cívky, pak ani prd. Takže rozebrat cívku, natočit film zpět do kazety a druhý pokus. Ten samý problém se opakoval. Takže dotřetice - Zase navinout zpět, zavřít do boxu, fénem vysušit cívku a napotřetí se to jakštakš povedlo. Náročná půlhodinka, u které sem se i zapotil.
jkcz : Předmáčení - Tohle mě napadlo taky a příště nejspíš vyzkouším.
nojgi : No já zase tak zuřivej nejsem , ale příště zkusím ubrat na intenzitě.
Vyvolávám jenom v plastikách a zatím opravdu není jediný problém - až na ten nešťastný trix. Dokonce bych řekl, že by s touhle starou vývojnicí šel velice jednoduše udělat procesní poloautomat. Na trn navlíkonout drážkované kolečko, na to pak řemenici (gumičku) a zpřevodovat to k nějakému motorku....doladit rychlosti otáčení, časy, popř. řízení přes jednočip a je vymalováno...akorát by člověk musel hlídat přelívání roztoků a stopky. Ale třeba na ustalování a vypírání (převod na "pumpovací" pohyb cívky není problém) by to byla ideální věc.
Nějaké starší knihy mám, bohužel není moc času je pročítat. Můžu doporučit "rychlokuchařku" "1789 rad pro fotoamatéry" od Ericha Einhorna z roku 68 - je to přehledné, rychle se v tom hledá a člověk nemusí pročíst půl knihy, aby našel řešení.
manutara : Rodinal mám v kapalném koncentrátu - foma R09new, takže by snad měl být vpořádku. Navíc se to děje opravdu jen u Tri-Xu.
Závěr? Snad to tedy bude bublinkami, těším se na další volání (zbývají asi 4 snímky na svitku). Zkusím presoak a budu opatrněji točit cívkou, poklep vývojnicí je snad v pořádku, ne?
Sranda je, že k podobným bublinkám došel i kolega panpriatel ve vláknu "volání prošlých Tri-Xů". http://www.temnakomo...light=trix..viz poslední odkazovaný snímek.
#9
Publikováno 16 září 2010 - 12:04:49
#10
Publikováno 16 září 2010 - 12:06:25
#11 Jirinol
Publikováno 16 září 2010 - 12:21:26
#12
Publikováno 16 září 2010 - 13:06:52
Tomáši, to je ten trix z mého nedávného hromadného nákupu - z metráže v kinu? pokud ano, zajímalo by mě, jestli podobný problém mají i ostatní, neb to byla všechno stejná šarže. U mě nic, v pohodě. Ovšem nevolám trix v rodinalu, jaksi.
Ne Jirko, hromadný nákup Tri-xe sem u tebe propásl, takže to s tím nemá nic společného. Kino sem kupoval u Škody (cca 2krabičky na vyzkoušení) a Svitek (10ks) mám ze států, šarže 0661 011 (tenkrát sem bral víc věcí a svitek vyšel na cca 60.-).
Ale jak sem psal ve vlákně výše - třeba je to opravdu mým špatným zpracováním
#13
Publikováno 16 září 2010 - 14:06:45
a když to překlopíš a chceš ten tank postavit na podložku - klepneš s tim trochu vo zem, aby se ty bublinky z filmu dostaly pryč? v tom je ten fígl přeci. prostě s tim vo tu podložku trochu praštit.
#14
Publikováno 16 září 2010 - 14:55:29
uvědom si, že když jsou tmavší a pochází z negativu, znamená to, že na negativu jsou světlé - tedy v tomto případě zřejmě díky bublinkám neprovolané...
kokso to som si neuvedomil :D :D :D tak nist mno, opat som za magora :D
#15
Publikováno 16 září 2010 - 15:13:46
tak, tu to máte:
1. Trix+Kodak Microdol-X. riedenie: základný roztok, postup:
vyvolávací čas: 10min 15s
preklápanie:prvých 30sekúnd stále, potom každých 30 sekúnd 2krát preklopiť, potom prerušiť a ustáliť
2. Trix + Ilford Perceptol riedenie: 1+1, postup:
vyvolávací čas: 13min,
preklápanie:45 sekúnd preklápať stále, potom 5 minút 3krát preklopiť každých 30 sekúnd, od 6 minúty každých 30 sekúnd 2krát preklopiť, a od 9 minúty každých 30 sekúnd 1krát preklopiť, potom prerušiť a ustáliť
3. Trix + Agfa Rodinal, riedenie: 1+ 25, postup:
Vyvolávací čas: 7 min a 30s.
Preklápanie: 45 sekúnd preklápať stále, potom vždy po 30 sekundách 1krát preklopiť, až po 5min 30s celkového času, potom už nechať stáť bez preklápania. potom prerušiť a ustáliť. (ja som aplikoval tento postup, akurát, že som to kúpal vo Fome R09 a tak som čas predĺžil na 14min - čiže prvú minútu som preklápal stále, po 9. minútu som každých 30s 1x preklopil a potom som to už nechal stáť ďalších 5 min, potom som to prerušil 2% octom a ustálil vo fomafixe)
4. Trix+ Tetenal Ultrafin plus, riedenie 1+6, postup:
vyvolávací čas: 12min 30s,
preklápanie: najprv 3és preklápať stále, potom po 7. minútu vždy po 30 sekundách preklopiť 3krát, a od 7. minúty už len 2krát až do konca času. potom prerušiť a ustáliť.
5. Trix+ MACO LP-Supergrain, riedenie 1+9, postup:
vyvolávací čas: 7min 30s,
preklápanie: prvú minútu stále, potom každých 20s jeden krát preklopiť.
v prvom a poslednom prípade sa odporúča exponovať negatív na ISO 320
ja som konal podľa postupu č. 3 a nemal som problém. žiadne flaky, fotky tip-top
tak snáď to niekomu poradí, že som vám to opísal. v Photolife č 3/06 je k tomu aj graf, kde je to znázornené.
#16
Publikováno 16 září 2010 - 15:16:01
#17
Publikováno 16 září 2010 - 16:30:56
#18
Publikováno 16 září 2010 - 16:38:03
#19
Publikováno 16 září 2010 - 17:09:09
#20
Publikováno 16 září 2010 - 17:25:24
Na negativu to vypadá jako díry v emulsi dokonce i mezi snímky
a nepřišel jsem nikdy co to je
original je tu http://www.fotoklubo...va.cz/orig4.jpg
#21
Publikováno 16 září 2010 - 18:02:25
#22
Publikováno 16 září 2010 - 18:44:13
#23
Publikováno 16 září 2010 - 20:17:40
Mám veselou historku z posledního vyvolávání. Nasoukám film do spirály, zavřu víko vývojnice (dotáhnu bajonet jako vždy). Naliju vývojku, párkrát PROTOČÍM (používám "rotační" vývojnici Plastik), chytím za víko, dvakrát prásknu o dřez a co nevidím - víko mi zůstalo v ruce a spodek s cívkou se rozkutálel po umyvadle. Takže celý film v p..... Tohle se mi stalo poprvé a doufám, že naposled. A takový dobrý záběry to určitě byly
#24 Jirinol
Publikováno 16 září 2010 - 22:02:53
#25
Publikováno 18 září 2010 - 01:04:21
ještě mě napadlo (možná už to někdo zmínil-já to nezahlédl) dát pozor po závěrečném praní a použít smáčedlo...a samozřejmě smáčedlo v destilované vodě !!! Jinak mě zaujalo tvé "filtrování ustalovače"....to jsem nikdy nedělal, ani nevím proč bych měl. Používám na film jinou lahev než na papíry a stačí mi to (nekombinuju).
Jinak tenhle film vyvolávám v Tetenalu Ultrafine Liquid....překlápím docela zprudka a po překlopení klepnu tankem o stůl......kvůli případným bublinám... a vždy se mi to povedlo...
#26
Publikováno 18 září 2010 - 21:41:36
Jinak se chovají "tlusté" vrstvy "klasických emulzí" - zpravidla s kubickými krystaly (Foma 100, TriX, HP5+, FP4+, Ilford Pan, PlusX, atd.), jinak "moderní" tenkovrstvé emulze - zpravidla s T, sigma, a jinými placatými krystaly (TMax, Acros ...). Do "tlusté" emulze se vývojka "prodírá dlouhou snadnou cestou", do "tenkých" sice "kratší, ale obtížnější cestou".
"Pře-přednamočená" emulze zbobtnává - hůře "do sebe propouští" vývojku. "Přesušená" emulze může na některých místech "přijmout" vývojku ochotně, někde méně.
Přednamočení u "klasiky" neublíží (pozor třeba na Lucky!), u tenkovrstvých filmů zřejmě také ne - ale asi ani nepomůže. Je třeba dávat pozor na to, do čeho přednamáčím (Hradec Králové, Kroměříž - voda, která se musí kousat.) a při jaké teplotě (např. želatinu ve studené vodě rozpustíte s problémy, v horké ji znehodnotíte... Ano, jsou to extrémy, ale zpracování filmu je obecně hodně náročné na teplotu a želatina je holt "přírodní materiál"!)
Voda: pokud nepoužíváte čistěnou vodu (deionizovanou, demi nebo dokonce destilovanou), musíte počítat s přítomností vzduchu rozpuštěného ve vodě. Někdy stačí "odražená" (=odstátá) voda, lépe převařit (tzn. 15 minut vařit !!! a pak nechat pozvolna chladnout. Jednak odstraníte přechodnou tvrdost, druhak většinu rozpuštěného vzduchu). V dobách, kdy jsme míchali koncentráty (H36) a destilka nebyla, hodně záleželo na tom, zda byly nasazeny z převařené nebo "surové" vody. Projevovalo se to hlavně v trvanlivosti.
Když peru filmy, tak zásadně "pumpovacím pohybem" ve vývojnici (za časté výměny "odražené" temperované vody. (Podotýkám, že Třinci je mimořádně kvalitní a čistá voda, netřeba upravovat - vařit!) Když jsem pral šlauchem zastrčeným do středové trubky vývojnice (a temperoval sprchovou baterií), VŽDYCKY jsem měl na filmu "hvězdný prach" - mraky bublinek. Šly dolů hodně obtížně a to dokonce i po opakované koupeli ve smáčedle! U Jobo Cascade to bylo lepší, ale rovněž žádná sláva. "Manuál" je (podle mě) nejspolehlivější.
"Mimořádně naprd" voda je voda "magneticky upravovaná" (nevím, jak se to správně jmenuje, ale slouží to snad k odstraňování tvrdosti, vodního kamene..?). Vývojka se vždy chovala úplně jinak, než u "normální vody" a při praní také bublinky - a navíc voda nestékala "obvyklým způsobem".
Neumím si představit, jak by mohlo "šejkrování" (překlápěcí vývojnicí) prospět procesu vyvolání (kromě urychlení). Jistě, ideální by byl "definovaný posun vývojky proti emulzní vrstvě", ale to je asi neproveditelné. Ani u rotačního volání nejde o laminární proudění. (Na mnoha typech vývojnic jsou záměrně výstupky, díry a pod., které mají napomoci "nepravidelnému promíchávání" roztoku.)
Někdo zmínil rotační vývojnici - všimněte si prosím, že u všech typů (se kterými jsem kdysi velmi úspěšně pracoval) byly na dně nádoby pod středovou trubkou jakési výstupky, které při otáčení způsobovaly pohyb cívky ne nepodobný "jízdě po hrbolaté cestě".
Domnívám se, že v kontaktu emulze-roztok se uplatňuje významně i velikost a tvar vývojnice (potažmo spirály). Když voláte jeden kinofilm v JOBO 1520 (možno volat i ve dvou cívkách nad sebou), vškeré roztoky se při překlopení promíchávají velmi intenzívně - v okamžiku, kdy je vývojnice "hlavou dolů", odtekl veškerý přítomný roztok do (nyní) spodní části vývojnice a víka a "film je nasuchu". U svitku (při náplni 485ml) tomu tak není - roztok ve vývojnici se zdaleka tak fest neprošplouchává... Proto se doporučuje u svitku častější překlápění. (Např. u kinofilmu 1x za 30 sec, u svitku 2x za 30 sec.)
Nejlépe drží bublinky vzduchu v místech, kterých se člověk při navíjení do spirály dotýká nečistýma rukama (mastnota, špína, kyselý pot...)
A nakonec: Málokdy vzniknou vzduchové bubliny u vnějšího obvodu spirály. Proto (možno udělat jenom u svitku) raději nenavíjejte film do spirály až nakonec - po středovou trubku. Patrně se při stěnách nádoby promíchává roztok lépe...
#27
Publikováno 30 září 2010 - 09:20:06
Za ten rok a půl co vyvolávám jsem s těmahle starýma vývojnicema měl jenom jeden problém a to jsem si nevšiml, že má nádoba vyštípnutý kousek bajonetu pro zajištění víka a při poklepání se mi oddělila nádoba od víka a průser byl na světě. Jinak mi "protáčení" filmu ve vývojce pořád příjde jako ideální způsob promíchávání (překlápění je příliš "brutální" proces, navíc při protáčení je celý film neustále ponořen ve vývojce).
Ale zpět k TriX-u. Vyvolal jsem další svitek. Tentokrát jsem ale místo Rodinalu (1+50) použil ID11 (1+3) a ubral jsem na intenzitě točení v prvních 30ti sekundách. Výsledek je o něco lepší (na posledním políčku se objevilo pár malých bublinek). Ale i tak to pořád není stoprocentní.
Příště asi zkusím ID11 (1+1) a předmáčení.
#28
Publikováno 30 září 2010 - 19:50:38
Trochu Vám zkazím radost...
Představte si, že máte kinofilm namotaný (u "rotační vývojnice se svislou osou otáčení") do cívky o průměru 10 cm od středové trubky po místo, ve kterém film začínáte do cívky soukat. Jinak řečeno: Začátek filmu máte navinutý na průměru cca 5 cm, konec na 10 cm. Obvod "menšího kruhu" (při začátku filmu) je cca 16cm, většího cca 31 cm. Ještě jinak řečeno: Konec filmu "urazí při otočení cívkou" přibližně 2x delší dráhu, než začátek!
Co z toho plyne?
Překlápění je přeci jenom výhodnější pro promíchávání vývojky a způsob pohybu tekutiny vůči citlivé vrstvě filmu... (Nutno poznamenat, že vyvolávací polo- a automaty, které otáčejí cívkou "naležato" = osa otáčení je vodorovná, mají obvykle nádobu naplněnou pouze zčásti, takže část vyvolávací spirály je trvale "nad hladinou" vývojky. To usnadňuje a "znepravidelňuje" promíchávání lázně. Ty "lepší" stroje pak otáčí cívkou "vpřed a vzad". Navíc lze lázně poměrně přesně temperovat. )
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních