Zvětšování - mat/lesk?
#1
Publikováno 29 říjen 2010 - 10:52:16
#2
Publikováno 29 říjen 2010 - 11:02:30
Ahojky,Chystám se poprvé zvětšovat. Přemýšlím, jaký papír a jakou úpravu zvolit. Jak se docílí matného povrchu? Jsou na to různé typy papíru, nebo matné jsou prostě tehdy, když je nevyleštím? Leštičku zatím nemám - za kolik se tak obvykle dá sehnat a jak funguje? (Pro začátek si asi pořídím RC papír, ale stejně ji časem asi budu potřebovat)
je dobre,ze zacinas na RC papirech. A doporucuji ti lesk. Je zivejsi obraz na tomto povrchu a lepe viditelne chyby. Mat je dobry na zatesicka na barytove papiry.
Hodne stesti a zdaru
#3
Publikováno 29 říjen 2010 - 13:25:29
Papiere mas leskle matne a ine ... ako RC tak aj baryty ...
Skus na zaciatok leskle RC ako radi kolega ... aj ked, nebal by som sa ani lesklych barytov ... mne ta umelina nejako nesmakuje ...
Chystám se poprvé zvětšovat. Přemýšlím, jaký papír a jakou úpravu zvolit. Jak se docílí matného povrchu? Jsou na to různé typy papíru, nebo matné jsou prostě tehdy, když je nevyleštím? Leštičku zatím nemám - za kolik se tak obvykle dá sehnat a jak funguje? (Pro začátek si asi pořídím RC papír, ale stejně ji časem asi budu potřebovat)
#4
Publikováno 29 říjen 2010 - 13:58:29
#5
Publikováno 29 říjen 2010 - 14:24:26
#6
Publikováno 29 říjen 2010 - 14:28:39
na začátek - tedy doslova "poleze mi první obrázek z vývojky" - je to jednoChystám se poprvé zvětšovat. Přemýšlím, jaký papír a jakou úpravu zvolit.
jinak já bych zvolil na úvod z dnešního pohledu fomabrom variant 111 a filtr pro normální gradaci
následně fomatone 131
kdo by chtěl lesk bez leštění, tak napnout tradičně na sklo, nechat zavadnout a pak vzít fénem, trochu lesku (brilance) navíc to získá
ale uschlé hned nesundávat, nechat dojít do rána například
#7 Snek
Publikováno 29 říjen 2010 - 14:31:02
Chystám se poprvé zvětšovat. Přemýšlím, jaký papír a jakou úpravu zvolit. Jak se docílí matného povrchu? Jsou na to různé typy papíru, nebo matné jsou prostě tehdy, když je nevyleštím? Leštičku zatím nemám - za kolik se tak obvykle dá sehnat a jak funguje? (Pro začátek si asi pořídím RC papír, ale stejně ji časem asi budu potřebovat)
ahoj cvms (nevím, jak tě oslovit lépe, v představovacím vlákně jsem tě nenašel, v profilu bližší informace nevidím), předně ti přeju, ať se ti první zvětšování líbí a hlavně daří.
Dle mého skromného názoru je jedno, jaké si koupíš ze začátku papíry. RCček se neboj. Dnes ten plastový fuj už mnohdy není tak strašně plastový fuj jako před lety ... alespoň třeba u Ilfordů nebo Adoxů MCP. Fomacká RC jsou stále dost plastová, ale proč se na ní nenaučit zvládnout proces, žejo.
První krabici papírů obětuj na zkoušení a experimentování. Dělej si testovaci osvity a sleduj, jak moc papír snese osvitu při dané cloně a krytí negativu a jak se chová ve vývojce při různé době volání, s pohybem a bez pohybu ve vývojce... až ti přejde do krve, jak se papír chová, odhadni pro políčko negativu čas, clonu a gradaci, o které si myslíš, že je akorát doba osvitu a zkus to. Papír vyvolej (nech ho ve vývojce alespoň 3 minuty v případě RC, alespoň 5 v případě barytů). V případě neúspěchu opakuj tak dlouho, dokud se ti to nepovede.
Až se ti budou konstatně dařit dobré pracovní zvětšeniny (slovem dobré myslím prostě dobré, ne chvalitebné, ne výborné, zkrátka dobré), začni přemýšlet o tom, na jakém papíře (mat-semi mat-lesk, baryt-rc, velikost, tón) by se ti tvé obrázky líbily. Pak nastane čas na to, rozhodnout se a zodpovědět si tvé otázky z tvého příspěvku výše.
Přeju hodně zdaru a na závěr přidám historku na téma RC / baryt z Rajnochovic - měl jsem tam v pracovní paspartě mezi ostatními obrázky na barytech jedno RCčko, a nepamatuju si, že jej tehdy někdo z přítomných temnokomorníků od barytu rozeznal.
#8 Snek
Publikováno 29 říjen 2010 - 14:33:11
#9
Publikováno 29 říjen 2010 - 16:36:51
Mimochodem, čím a co ponejvíce fotogravuješ?
#10
Publikováno 29 říjen 2010 - 17:38:03
RC má obrovskou výhodu, je to rychlé. Hodně rychlé. Už třeba na 30x40 je rozdíl velice patrný. Zvětšeniny tohoto rozměru můžu prát maximálně 2 současně. Tedy nazvětšuji první, vyvolám, dávám do ustalovače. Zvětšuji druhou, dávám vyvolat. Než vytáhnu z vývojky, vyndám z ustalovače první a oplachuji. Házím do vany s vodou. Ustaluji druhou, po 4minutách pustím světlo z vedlejší místnosti. Ustálím, opláchnu a házím do vody ve vaně. Odstraním vývojku a ustalovač, včetně desky. Nechám uležet pár minut. Pak vodu vypustím, důkladně osprchuji, napustím znovu vodu. Nechám několik minut ležet ve vodě, vypustím. Osprchuji a pak napustím vodu plus vypírač. Po vypírači delší dobu sprchuji, pak napustím vodu, nechám 10min. Pak opakuji sprchování a ležení ve vodě, asi tak 10min, celé tak 5x. Pak přiložím na sklo, nechám doschnout než začnou odpadávat (což je cca doba, která je potřeba k vytvoření dalších 2ks ve stavu ležení v první vodě.....). Jakmile doschnou na prvním skle, sundám a lepím na sklo, kde zůstanou do úplného uschnutí. Za večer udělám 4ři fotky, druhé dvě jen sundám, osuším sklo a finálně je napnu.
U RC to dělám jinak. Nazvětšuji jednu, když jí hodím do ustalovače, zvětšuji druhou. Když je vyvoláno, hodím první do vody. Pak stejně s druhou. Vypustím vodu, po cca 5 minutách od poslední, důkladně osprchuji, lázeň s vypíračem a pak dúkladně osprchovat (asi 10min) a hotovo. Pak jen přitisknout kamkoliv a před odpadnutím někam odložit.
Ani na barytu ani na RC nikdy nebyl problém. Moje nejstarší fotky jsou vyrobený 20let, žádné změny.
Krom jediné, stalo se na barytu i RC, krásné hnědé kroužky, jen na jednom místě vystavení fotek. Společný jmenovatel je rám z IKEA, plast místo skla.
#11
Publikováno 29 říjen 2010 - 17:51:43
IMHO můj názor, MG papíry vedou spíš k expozičnímu diletantismu. Ze začátku se jim vyhýbej obloukem. Ale prodejci házej občas klacky pod nohy. Potřebuji nazvětšovat nějaké fotky, z negativů vím, že na Nka to fakt nepůjde. Na něco bych potřeboval Ska, na něco Cčka. Prča je, že Nka i Cčka u Škodů jsou, Ska néééé. Ani Foma, ani Ilford. Tak pak MG. ALe ani ty od Fomy už 2x neměli. Tak Ilford, jen to znamená filtrovat, no. A to je věc, co mě netěší. A o dostupnosti větších papírů, to už je spíš horor.
BTW, potřebuji něco většího než 50x60, ideálně šíře 108 a tak na 108. Nemá někdo roli?????
#12 Snek
Publikováno 29 říjen 2010 - 19:22:05
ohledně těch multigrejdů ... souhlas, akorát jsem to možná nebyl připravenej úplně napsat na plnou ... ústa, abych mu chuděrovi ouplně nezamotal hlavu.Jo a otázky gradace.
moc se mi chtělo napsat ... drž se zpočátku pevný gradace a vylaď si napřed celej proces, pak se pusť do MG ... ale pak jsem si říkal, jestli by to nevyznělo jako skřehotání staromilce, kterej si na MG zvykal dlouho a težce teprve nedávno?
vycházejme z toho, že se stejně zpočátku bude držet filtru gradace 2 nebo 3 (na mysli mám gradaci 00 - 5 dle Ilfordu), pak by mu MG papír neměl uškodit, to ovšem za předpokladu, že mu negativy budou vycházet právě někam k normální gradaci ...
ale jestli bych mu radil hned zkraje brikule se splitgrade osvitem (sám s multigrejdama dneska už ani jinak nepracuju) ... rozhodně ne...
#13
Publikováno 29 říjen 2010 - 19:34:00
A kup si knihu Černobílá fotografie od Jaroslava Kulhánka - lepší příručka všeobecně objímající černobílou fotografii u nás nikdy nevyšla.
Mimochodem, čím a co ponejvíce fotogravuješ?
tu knihu ponuka tento pan z bratislavy badurad@gmail.com
#14
Publikováno 30 říjen 2010 - 08:57:50
Jo a otázky gradace. Pokud je všechno OK, stačí Nko. A to vpodstatě vždy, pokud je standardní zpracování, exponováno dle zonálního systému (nebo jinak dle Krekenova systému), stačí.
IMHO můj názor, MG papíry vedou spíš k expozičnímu diletantismu. Ze začátku se jim vyhýbej obloukem...
můžeš mi prosím vysvětlit, jakej spatřuješ rozdíl mezi mg papírem a filtrem normální gradace - ne barevnou hlavou, ale kondenzorem a filtrem na jedné straně a použitím papíru "N" bez filtrace na straně druhé?
nemyslím nějaké výtvarné zvláštnosti, ale normální zvětšování
já třeba skoro všechno zvětšuju jedním filtrem a nemyslím, že bych právě kvůli mg exponoval diletantsky
#15
Publikováno 30 říjen 2010 - 11:49:33
můžeš mi prosím vysvětlit, jakej spatřuješ rozdíl mezi mg papírem a filtrem normální gradace - ne barevnou hlavou, ale kondenzorem a filtrem na jedné straně a použitím papíru "N" bez filtrace na straně druhé?
nemyslím nějaké výtvarné zvláštnosti, ale normální zvětšování
já třeba skoro všechno zvětšuju jedním filtrem a nemyslím, že bych právě kvůli mg exponoval diletantsky
mezi MG papírem a G papírem jsou samozřejmě "velké" rozdíly
ať už v maximálním zčernání (obecně vetší u papírů pevné gradace) nebo v tom, že ta křivka tonality u MG nikdy nebude zcela hladce spojitá
pro někoho nepodstatné detaily pro jiného ne
#16
Publikováno 30 říjen 2010 - 12:53:56
#17
Publikováno 30 říjen 2010 - 13:21:53
Proste ja som začínal na fomaspeed, normálna gradácia, povrch lesklý.
Teraz už ale výhradne fomabrom variant, matný. A to hlavne kôli kolorovaniu.
#18
Publikováno 30 říjen 2010 - 13:47:17
Chlapi, nekomplikujte to začiatočníkovi.
Proste ja som začínal na fomaspeed, normálna gradácia, povrch lesklý.
Teraz už ale výhradne fomabrom variant, matný. A to hlavne kôli kolorovaniu.
Kdo mu co komplikuje? Naznačil a zdůvodnil jsem co, proč a jak. Nejpříměji, nejsnáze a nejužitečněji. A hlavně jse modkázal na pro začátečníka nejlepší literaturu. Stejně tak udělali ze svého pohledu ostatní. Kdyby o to náš začátečník nestál, neptá se.
#19
Publikováno 30 říjen 2010 - 18:21:47
děkuji
můžeš mi prosím vysvětlit, jakej spatřuješ rozdíl mezi mg papírem a filtrem normální gradace - ne barevnou hlavou, ale kondenzorem a filtrem na jedné straně a použitím papíru "N" bez filtrace na straně druhé?
nemyslím nějaké výtvarné zvláštnosti, ale normální zvětšování
já třeba skoro všechno zvětšuju jedním filtrem a nemyslím, že bych právě kvůli mg exponoval diletantsky
mezi MG papírem a G papírem jsou samozřejmě "velké" rozdíly
ať už v maximálním zčernání (obecně vetší u papírů pevné gradace) nebo v tom, že ta křivka tonality u MG nikdy nebude zcela hladce spojitá
pro někoho nepodstatné detaily pro jiného ne
jestli by to mělo pro mě význam při začátcích to tedy nevím, ale jsem rád, že to vím
#20
Publikováno 30 říjen 2010 - 19:02:41
#21 Snek
Publikováno 30 říjen 2010 - 19:17:13
#22
Publikováno 30 říjen 2010 - 21:28:58
#23 Snek
Publikováno 31 říjen 2010 - 10:12:58
Nemuzu soudit jinek, nez podle sebe, a soude tedy podle sebe, odpovidam: ano.
Tak to pak jo a v tomto pripade bych mu navic poradil, at zacne rovnou na baryt
#24
Publikováno 31 říjen 2010 - 22:37:31
K doporučení: kvůli ceně určitě Foma, vykašli se na MG a pořiď pevné gradace Fomabrom, pro začátek alespoň Sp a N, ona ta fomácká N mi přijde trochu kontrastnější než by měla být. A povrch LESK. Případně rovnou Fomatone 131, je to sice M?G, ale úúúúžasný.
#25
Publikováno 2 listopad 2010 - 09:46:58
Když bereme v úvahu, že bude poprvé zvětšovat, určitě bych dělal na RC (asi matné) a pak bych popřemýšlal nad barytama a jejich napínáním. Na začátku ne.
Až v té době, kdy zvládne ogara udělat několik obstojných fotek na RC, postoupí na další level - baryt.
A tak dál , a tak dál.
#26
Publikováno 2 listopad 2010 - 12:00:43
Ať se daří !
#27
Publikováno 2 listopad 2010 - 22:34:05
#28
Publikováno 2 listopad 2010 - 23:21:42
#29 Snek
Publikováno 3 listopad 2010 - 00:24:32
#30
Publikováno 3 listopad 2010 - 01:36:22
#31
Publikováno 3 listopad 2010 - 10:27:52
tak třeba u adoxu 312 (mcp i easy print) je to poznat taky dobře i pohmatu a poslepu (navíc strana s emulzí se lepí na vlhký prsty a jazyk, ale to už musí bejt krize, aby to nebylo poznat suchejma rukama).
btw, koupím teď 312 jinde než přímo z Fotoimpexu? Škoda už je neprodává a zásoby se tenčí.
#32
Publikováno 3 listopad 2010 - 18:21:35
mňo...RC jsou fajn...jen Fomaspeedy nevypadají moc dobře (obraz ano, ale povrh a materiál...eeee), mají ukrutně krátké časy (stejně jako Fomabrom). Fomabrom už je o něco zajímavější, v lesku se mi moc líbí, maty jsou také zavadlé, šedivější a tolik "nečernají". Nejlepší je dle mého Fomatone...
K doporučení: kvůli ceně určitě Foma, vykašli se na MG a pořiď pevné gradace Fomabrom, pro začátek alespoň Sp a N, ona ta fomácká N mi přijde trochu kontrastnější než by měla být. A povrch LESK. Případně rovnou Fomatone 131, je to sice M?G, ale úúúúžasný.
No nějak mám problém koupit cokoliv kromě C a N, posledně ani MG, na který jsem byl ochoten přistoupit. Nakonec jsem skončil na MG od Ilfordů.........
#33
Publikováno 11 listopad 2012 - 01:55:03
#34
Publikováno 11 listopad 2012 - 08:32:48
#35
Publikováno 11 listopad 2012 - 12:16:05
Doteď jsem žil v domnění, že mat/lesk/... se liší jenom povrchem (který tedy nepřímo může ovlivnit vzhled fotky). Takže opravdu jsou matné papíry obecně "méně ostré" a obraz trochu "rozpatlají"?
#36
Publikováno 11 listopad 2012 - 12:41:55
#37
Publikováno 11 listopad 2012 - 20:58:45
#38
Publikováno 12 květen 2013 - 16:39:39
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních