Přejít na obsah


Fotka

Zvětšování - mat/lesk?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
37 odpovědí na toto téma

#1 cvms

cvms

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 32 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 29 říjen 2010 - 10:52:16

Chystám se poprvé zvětšovat. Přemýšlím, jaký papír a jakou úpravu zvolit. Jak se docílí matného povrchu? Jsou na to různé typy papíru, nebo matné jsou prostě tehdy, když je nevyleštím? Leštičku zatím nemám - za kolik se tak obvykle dá sehnat a jak funguje? (Pro začátek si asi pořídím RC papír, ale stejně ji časem asi budu potřebovat)
  • 0

#2 karoll

karoll

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 29 říjen 2010 - 11:02:30

Chystám se poprvé zvětšovat. Přemýšlím, jaký papír a jakou úpravu zvolit. Jak se docílí matného povrchu? Jsou na to různé typy papíru, nebo matné jsou prostě tehdy, když je nevyleštím? Leštičku zatím nemám - za kolik se tak obvykle dá sehnat a jak funguje? (Pro začátek si asi pořídím RC papír, ale stejně ji časem asi budu potřebovat)

Ahojky,
je dobre,ze zacinas na RC papirech. A doporucuji ti lesk. Je zivejsi obraz na tomto povrchu a lepe viditelne chyby. Mat je dobry na zatesicka na barytove papiry.
Hodne stesti a zdaru 8-O
  • 0

#3 krilo

krilo

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 536 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 29 říjen 2010 - 13:25:29

neviem ci dnes este niekto lesti baryty, skor asi nie ...
Papiere mas leskle matne a ine ... ako RC tak aj baryty ...
Skus na zaciatok leskle RC ako radi kolega ... aj ked, nebal by som sa ani lesklych barytov ... mne ta umelina nejako nesmakuje ...

Chystám se poprvé zvětšovat. Přemýšlím, jaký papír a jakou úpravu zvolit. Jak se docílí matného povrchu? Jsou na to různé typy papíru, nebo matné jsou prostě tehdy, když je nevyleštím? Leštičku zatím nemám - za kolik se tak obvykle dá sehnat a jak funguje? (Pro začátek si asi pořídím RC papír, ale stejně ji časem asi budu potřebovat)


  • 0

#4 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 29 říjen 2010 - 13:58:29

A ja bych zas sel radeji do matnych RC, ty lesky mi pripadaji fakt ohavne... Ale jak muzes videt, sto lidi sto chuti... 8-O
  • 0

#5 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 29 říjen 2010 - 14:24:26

Ja zatim zvetsoval jen na lesk a velvet, oboje RC od fomy. Nicmene jak jsem jeden videl, tak me naprosto uchvatil vylestenej baryt. Fotka se mne zda daleko zivejsi a pripadm si, ze jsem "tam". Jen se to naucit lestit 8-O
  • 0

#6 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 29 říjen 2010 - 14:28:39

Chystám se poprvé zvětšovat. Přemýšlím, jaký papír a jakou úpravu zvolit.

na začátek - tedy doslova "poleze mi první obrázek z vývojky" - je to jedno
jinak já bych zvolil na úvod z dnešního pohledu fomabrom variant 111 a filtr pro normální gradaci
následně fomatone 131
kdo by chtěl lesk bez leštění, tak napnout tradičně na sklo, nechat zavadnout a pak vzít fénem, trochu lesku (brilance) navíc to získá
ale uschlé hned nesundávat, nechat dojít do rána například
  • 0

#7 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 29 říjen 2010 - 14:31:02

Chystám se poprvé zvětšovat. Přemýšlím, jaký papír a jakou úpravu zvolit. Jak se docílí matného povrchu? Jsou na to různé typy papíru, nebo matné jsou prostě tehdy, když je nevyleštím? Leštičku zatím nemám - za kolik se tak obvykle dá sehnat a jak funguje? (Pro začátek si asi pořídím RC papír, ale stejně ji časem asi budu potřebovat)


ahoj cvms (nevím, jak tě oslovit lépe, v představovacím vlákně jsem tě nenašel, v profilu bližší informace nevidím), předně ti přeju, ať se ti první zvětšování líbí a hlavně daří.

Dle mého skromného názoru je jedno, jaké si koupíš ze začátku papíry. RCček se neboj. Dnes ten plastový fuj už mnohdy není tak strašně plastový fuj jako před lety ... alespoň třeba u Ilfordů nebo Adoxů MCP. Fomacká RC jsou stále dost plastová, ale proč se na ní nenaučit zvládnout proces, žejo.

První krabici papírů obětuj na zkoušení a experimentování. Dělej si testovaci osvity a sleduj, jak moc papír snese osvitu při dané cloně a krytí negativu a jak se chová ve vývojce při různé době volání, s pohybem a bez pohybu ve vývojce... až ti přejde do krve, jak se papír chová, odhadni pro políčko negativu čas, clonu a gradaci, o které si myslíš, že je akorát doba osvitu a zkus to. Papír vyvolej (nech ho ve vývojce alespoň 3 minuty v případě RC, alespoň 5 v případě barytů). V případě neúspěchu opakuj tak dlouho, dokud se ti to nepovede.

Až se ti budou konstatně dařit dobré pracovní zvětšeniny (slovem dobré myslím prostě dobré, ne chvalitebné, ne výborné, zkrátka dobré), začni přemýšlet o tom, na jakém papíře (mat-semi mat-lesk, baryt-rc, velikost, tón) by se ti tvé obrázky líbily. Pak nastane čas na to, rozhodnout se a zodpovědět si tvé otázky z tvého příspěvku výše.

Přeju hodně zdaru a na závěr přidám historku na téma RC / baryt z Rajnochovic - měl jsem tam v pracovní paspartě mezi ostatními obrázky na barytech jedno RCčko, a nepamatuju si, že jej tehdy někdo z přítomných temnokomorníků od barytu rozeznal.
  • 0

#8 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 29 říjen 2010 - 14:33:11

jinak dodávám, že u těch barytů stejně dříve či později jednou taky skončíš 8-O a leštička pro tebe bude nutností. :)
  • 0

#9 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 29 říjen 2010 - 16:36:51

Nemusíš se bát barytů. Jednoduchost u RC papírů je spíš zdánlivá. Já, ač z mladé generace, jsem dlouho nevěděl, že nějaké RC papíry existují. Fomabrom normální gradace je nejvhodnější, donutí tě negativy dobře exponovat a volat. A pro začátek lesklý, donutí tě dávat si pozor na stav a čistotu negativu. A nauč se leštit, i kdybys to nakonec neužíval, je to nezbytný postup pro maximální čitelnost detailů. Leštičku ti tady možná i někdo dá, popřípadě prodá do dvou stovek, pokud postačí malá(jakože pro naučení postačí). A kup si knihu Černobílá fotografie od Jaroslava Kulhánka - lepší příručka všeobecně objímající černobílou fotografii u nás nikdy nevyšla.

Mimochodem, čím a co ponejvíce fotogravuješ?
  • 0

#10 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 29 říjen 2010 - 17:38:03

Souhlas se Snekem a Plocim. Barytu se neboj, zvětšování je stejný (jo akorát se hodí zvětšovací rám, v nouzi poslouží i dřevěné lišty....) a přesný čas. No.... Kdysi jsem používal mechanické hodiny, pak dlouho digitální (vlastní konstrukce, oznamují konec vyvolání a jiné blbosti, dnes je používám jen na barvu.....) a v současné době si počítám. Proužkovka, jo někdy to jinak nejde. Ale většinou stačí pohled na negativ, chyba se stane, ale čím dál tím méně. A čím konstantněji zpracované negativy, čím konstantnější podmínky, tím lépe.
RC má obrovskou výhodu, je to rychlé. Hodně rychlé. Už třeba na 30x40 je rozdíl velice patrný. Zvětšeniny tohoto rozměru můžu prát maximálně 2 současně. Tedy nazvětšuji první, vyvolám, dávám do ustalovače. Zvětšuji druhou, dávám vyvolat. Než vytáhnu z vývojky, vyndám z ustalovače první a oplachuji. Házím do vany s vodou. Ustaluji druhou, po 4minutách pustím světlo z vedlejší místnosti. Ustálím, opláchnu a házím do vody ve vaně. Odstraním vývojku a ustalovač, včetně desky. Nechám uležet pár minut. Pak vodu vypustím, důkladně osprchuji, napustím znovu vodu. Nechám několik minut ležet ve vodě, vypustím. Osprchuji a pak napustím vodu plus vypírač. Po vypírači delší dobu sprchuji, pak napustím vodu, nechám 10min. Pak opakuji sprchování a ležení ve vodě, asi tak 10min, celé tak 5x. Pak přiložím na sklo, nechám doschnout než začnou odpadávat (což je cca doba, která je potřeba k vytvoření dalších 2ks ve stavu ležení v první vodě.....). Jakmile doschnou na prvním skle, sundám a lepím na sklo, kde zůstanou do úplného uschnutí. Za večer udělám 4ři fotky, druhé dvě jen sundám, osuším sklo a finálně je napnu.
U RC to dělám jinak. Nazvětšuji jednu, když jí hodím do ustalovače, zvětšuji druhou. Když je vyvoláno, hodím první do vody. Pak stejně s druhou. Vypustím vodu, po cca 5 minutách od poslední, důkladně osprchuji, lázeň s vypíračem a pak dúkladně osprchovat (asi 10min) a hotovo. Pak jen přitisknout kamkoliv a před odpadnutím někam odložit.
Ani na barytu ani na RC nikdy nebyl problém. Moje nejstarší fotky jsou vyrobený 20let, žádné změny.
Krom jediné, stalo se na barytu i RC, krásné hnědé kroužky, jen na jednom místě vystavení fotek. Společný jmenovatel je rám z IKEA, plast místo skla.
  • 0

#11 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 29 říjen 2010 - 17:51:43

Jo a otázky gradace. Pokud je všechno OK, stačí Nko. A to vpodstatě vždy, pokud je standardní zpracování, exponováno dle zonálního systému (nebo jinak dle Krekenova systému), stačí.
IMHO můj názor, MG papíry vedou spíš k expozičnímu diletantismu. Ze začátku se jim vyhýbej obloukem. Ale prodejci házej občas klacky pod nohy. Potřebuji nazvětšovat nějaké fotky, z negativů vím, že na Nka to fakt nepůjde. Na něco bych potřeboval Ska, na něco Cčka. Prča je, že Nka i Cčka u Škodů jsou, Ska néééé. Ani Foma, ani Ilford. Tak pak MG. ALe ani ty od Fomy už 2x neměli. Tak Ilford, jen to znamená filtrovat, no. A to je věc, co mě netěší. A o dostupnosti větších papírů, to už je spíš horor.
BTW, potřebuji něco většího než 50x60, ideálně šíře 108 a tak na 108. Nemá někdo roli?????
  • 0

#12 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 29 říjen 2010 - 19:22:05

Jo a otázky gradace.

ohledně těch multigrejdů ... souhlas, akorát jsem to možná nebyl připravenej úplně napsat na plnou ... ústa, abych mu chuděrovi ouplně nezamotal hlavu.

moc se mi chtělo napsat ... drž se zpočátku pevný gradace a vylaď si napřed celej proces, pak se pusť do MG ... ale pak jsem si říkal, jestli by to nevyznělo jako skřehotání staromilce, kterej si na MG zvykal dlouho a težce teprve nedávno?

vycházejme z toho, že se stejně zpočátku bude držet filtru gradace 2 nebo 3 (na mysli mám gradaci 00 - 5 dle Ilfordu), pak by mu MG papír neměl uškodit, to ovšem za předpokladu, že mu negativy budou vycházet právě někam k normální gradaci ...

ale jestli bych mu radil hned zkraje brikule se splitgrade osvitem (sám s multigrejdama dneska už ani jinak nepracuju) ... rozhodně ne...
  • 0

#13 karasisi

karasisi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 113 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 29 říjen 2010 - 19:34:00

A kup si knihu Černobílá fotografie od Jaroslava Kulhánka - lepší příručka všeobecně objímající černobílou fotografii u nás nikdy nevyšla.

Mimochodem, čím a co ponejvíce fotogravuješ?


tu knihu ponuka tento pan z bratislavy badurad@gmail.com
  • 0

#14 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 30 říjen 2010 - 08:57:50

Jo a otázky gradace. Pokud je všechno OK, stačí Nko. A to vpodstatě vždy, pokud je standardní zpracování, exponováno dle zonálního systému (nebo jinak dle Krekenova systému), stačí.
IMHO můj názor, MG papíry vedou spíš k expozičnímu diletantismu. Ze začátku se jim vyhýbej obloukem...


můžeš mi prosím vysvětlit, jakej spatřuješ rozdíl mezi mg papírem a filtrem normální gradace - ne barevnou hlavou, ale kondenzorem a filtrem na jedné straně a použitím papíru "N" bez filtrace na straně druhé?
nemyslím nějaké výtvarné zvláštnosti, ale normální zvětšování
já třeba skoro všechno zvětšuju jedním filtrem a nemyslím, že bych právě kvůli mg exponoval diletantsky
  • 0

#15 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 30 říjen 2010 - 11:49:33

můžeš mi prosím vysvětlit, jakej spatřuješ rozdíl mezi mg papírem a filtrem normální gradace - ne barevnou hlavou, ale kondenzorem a filtrem na jedné straně a použitím papíru "N" bez filtrace na straně druhé?
nemyslím nějaké výtvarné zvláštnosti, ale normální zvětšování
já třeba skoro všechno zvětšuju jedním filtrem a nemyslím, že bych právě kvůli mg exponoval diletantsky


mezi MG papírem a G papírem jsou samozřejmě "velké" rozdíly
ať už v maximálním zčernání (obecně vetší u papírů pevné gradace) nebo v tom, že ta křivka tonality u MG nikdy nebude zcela hladce spojitá

pro někoho nepodstatné detaily pro jiného ne :wink:
  • 0

#16 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 30 říjen 2010 - 12:53:56

MG papíry začátečníka svádí k nepravostem, co se volání negativu týče - i ze šmejdu lze udělat ucházející obrázek. Nemluvím teď o tom, že jestli má nějaký Magnifax 6x9 po dědovi, bude to mít se pevným papírem jednodušší, než když bude muset vymýšlet, kam ty faltry strčit.
  • 0

#17 spooky

spooky

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 074 příspěvků(y)
  • LocationTrenčín, Slovakia
Reputace: 18

Publikováno 30 říjen 2010 - 13:21:53

Chlapi, nekomplikujte to začiatočníkovi.
Proste ja som začínal na fomaspeed, normálna gradácia, povrch lesklý.
Teraz už ale výhradne fomabrom variant, matný. A to hlavne kôli kolorovaniu.
  • 0

#18 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 30 říjen 2010 - 13:47:17

Chlapi, nekomplikujte to začiatočníkovi.
Proste ja som začínal na fomaspeed, normálna gradácia, povrch lesklý.
Teraz už ale výhradne fomabrom variant, matný. A to hlavne kôli kolorovaniu.


Kdo mu co komplikuje? Naznačil a zdůvodnil jsem co, proč a jak. Nejpříměji, nejsnáze a nejužitečněji. A hlavně jse modkázal na pro začátečníka nejlepší literaturu. Stejně tak udělali ze svého pohledu ostatní. Kdyby o to náš začátečník nestál, neptá se.
  • 0

#19 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 30 říjen 2010 - 18:21:47


můžeš mi prosím vysvětlit, jakej spatřuješ rozdíl mezi mg papírem a filtrem normální gradace - ne barevnou hlavou, ale kondenzorem a filtrem na jedné straně a použitím papíru "N" bez filtrace na straně druhé?
nemyslím nějaké výtvarné zvláštnosti, ale normální zvětšování
já třeba skoro všechno zvětšuju jedním filtrem a nemyslím, že bych právě kvůli mg exponoval diletantsky


mezi MG papírem a G papírem jsou samozřejmě "velké" rozdíly
ať už v maximálním zčernání (obecně vetší u papírů pevné gradace) nebo v tom, že ta křivka tonality u MG nikdy nebude zcela hladce spojitá

pro někoho nepodstatné detaily pro jiného ne :wink:

děkuji
jestli by to mělo pro mě význam při začátcích to tedy nevím, ale jsem rád, že to vím
  • 0

#20 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 378

Publikováno 30 říjen 2010 - 19:02:41

clovece, ja osobne bych ti doporucoval RCcka od Fomy, ale urcite matny. Leskly nejsou hezky, v lescich, kdyz se nedivas frontalne, vypadaji dost umelahmotne, zatimco matny jsou nadherny a presvedcivy. Ani jedny ani druhy ti neudelaji fotku lepsi nebo horsi, jen ty matny vypadaji o moc lip. "Obycejny" fotky, tedy ten prumer, kterej nezvetsuju s vystavnimi ambicemi, nebo si vystacim s mensim formatem, zvetsuju jenom na tyhle RC, teprve ty lepsi, povedenejsi, ten vyber, zvetsuju na poradny baryty, Kentmere nebo Ilford (ty prvni dochazeji a uz nebudou). na tech RCckach se naucis vsechno potrebny, prace s barytem je oproti tomu jenom delsi a v detailech jina, na to brzy prijdes sam.
  • 0

#21 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 30 říjen 2010 - 19:17:13

archenare, myslis, ze na prvnich 100 papirech najde treba ode dneska za 10 let fotku, ktera se mu bude stale libit?
  • 0

#22 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 378

Publikováno 30 říjen 2010 - 21:28:58

Nemuzu soudit jinek, nez podle sebe, a soude tedy podle sebe, odpovidam: ano.
  • 0

#23 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 31 říjen 2010 - 10:12:58

Nemuzu soudit jinek, nez podle sebe, a soude tedy podle sebe, odpovidam: ano.


Tak to pak jo :-) a v tomto pripade bych mu navic poradil, at zacne rovnou na baryt :D
  • 0

#24 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 31 říjen 2010 - 22:37:31

mňo...RC jsou fajn...jen Fomaspeedy nevypadají moc dobře (obraz ano, ale povrh a materiál...eeee), mají ukrutně krátké časy (stejně jako Fomabrom). Fomabrom už je o něco zajímavější, v lesku se mi moc líbí, maty jsou také zavadlé, šedivější a tolik "nečernají". Nejlepší je dle mého Fomatone...

K doporučení: kvůli ceně určitě Foma, vykašli se na MG a pořiď pevné gradace Fomabrom, pro začátek alespoň Sp a N, ona ta fomácká N mi přijde trochu kontrastnější než by měla být. A povrch LESK. Případně rovnou Fomatone 131, je to sice M?G, ale úúúúžasný.
  • 0

#25 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 2 listopad 2010 - 09:46:58

No jako začátečník bych byl fakt zmatený. Skutečně neexistuje žádná správná odpověď.
Když bereme v úvahu, že bude poprvé zvětšovat, určitě bych dělal na RC (asi matné) a pak bych popřemýšlal nad barytama a jejich napínáním. Na začátku ne.
Až v té době, kdy zvládne ogara udělat několik obstojných fotek na RC, postoupí na další level - baryt.
A tak dál , a tak dál.
  • 0

#26 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 2 listopad 2010 - 12:00:43

Doporučuju RC lesklé, po hmatu se na nich líp pozná, na které straně je emulze, matné jsou na omak z obou stran podobné.
Ať se daří !
  • 0

#27 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 2 listopad 2010 - 22:34:05

On je snad bude zvětšovat potmě, aby hmatal? :-)
  • 0

#28 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 2 listopad 2010 - 23:21:42

tak třeba u adoxu 312 (mcp i easy print) je to poznat taky dobře i pohmatu a poslepu (navíc strana s emulzí se lepí na vlhký prsty a jazyk, ale to už musí bejt krize, aby to nebylo poznat suchejma rukama).
  • 0

#29 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 3 listopad 2010 - 00:24:32

odlehčíme to? když to nejde po hmatu... oblíznout. s jistotou pak rozeznáte emulzi od rubu papíru. :-)
  • 0

#30 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 3 listopad 2010 - 01:36:22

nejlepší je "oblizovat" pouze sličnou asistentku a nikoliv papír... :-)
  • 0

#31 Mellon

Mellon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 166 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 6

Publikováno 3 listopad 2010 - 10:27:52

tak třeba u adoxu 312 (mcp i easy print) je to poznat taky dobře i pohmatu a poslepu (navíc strana s emulzí se lepí na vlhký prsty a jazyk, ale to už musí bejt krize, aby to nebylo poznat suchejma rukama).


btw, koupím teď 312 jinde než přímo z Fotoimpexu? Škoda už je neprodává a zásoby se tenčí.
  • 0

#32 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 3 listopad 2010 - 18:21:35

mňo...RC jsou fajn...jen Fomaspeedy nevypadají moc dobře (obraz ano, ale povrh a materiál...eeee), mají ukrutně krátké časy (stejně jako Fomabrom). Fomabrom už je o něco zajímavější, v lesku se mi moc líbí, maty jsou také zavadlé, šedivější a tolik "nečernají". Nejlepší je dle mého Fomatone...

K doporučení: kvůli ceně určitě Foma, vykašli se na MG a pořiď pevné gradace Fomabrom, pro začátek alespoň Sp a N, ona ta fomácká N mi přijde trochu kontrastnější než by měla být. A povrch LESK. Případně rovnou Fomatone 131, je to sice M?G, ale úúúúžasný.


No nějak mám problém koupit cokoliv kromě C a N, posledně ani MG, na který jsem byl ochoten přistoupit. Nakonec jsem skončil na MG od Ilfordů.........
  • 0

#33 koja

koja

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 219 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 11 listopad 2012 - 01:55:03

Chtel bych se zeptat zda jste nekdo pozoroval rozdil v ostrosti obrazu mezi ruznymi typy povrchu. Po dnesni seanci mam dojem, ze obraz na lesklem papiru vypada ostrejsi. Na matnem papiru maji tmave oblasti kolem sebe cosi jako halo. Nejak si predstavuju, ze podobny efekt by mohla na filmu zpusobit absence antihalacni vrstvy (ale to je jen moje fabulace po 10h v temne). Pro priblizeni - jsem si celkem jisty zaostrenim, obrazek byl identicky ale papiry uplne jine. V kostce: je to jen dojem ale zaujalo mne to, tak se ptam.
  • 0

#34 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 11 listopad 2012 - 08:32:48

No kvulivá tomu se přece dělají různé papíry! Na něco je lesk na něco jiného mat a na něco jiného rastr .. V tom je přece ta nádhera tvorby čb fotek! Chapišto?
  • 0

#35 koja

koja

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 219 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 11 listopad 2012 - 12:16:05

Počkej, co mám chápat? Ačkoliv tady po fóru řeším nejrůznější kraviny, jsem stále tápající začátečník, tak je možné, že jsem leccos zaspal.
Doteď jsem žil v domnění, že mat/lesk/... se liší jenom povrchem (který tedy nepřímo může ovlivnit vzhled fotky). Takže opravdu jsou matné papíry obecně "méně ostré" a obraz trochu "rozpatlají"?
  • 0

#36 MrB14ck

MrB14ck

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 570 příspěvků(y)
  • LocationChotěšov (PJ)
Reputace: 119

Publikováno 11 listopad 2012 - 12:41:55

nevím jestli to řeknu správně a možná budu za idiota ale lesklé papíry mají dle mého názoru větší hranovou ostrost což se v konečném důsledku může projevit tak nějak jak říkáš. jak píše výše bzenčák na něco se hodí mat na něco lesk - ale není to třeba až nějak moc hrotit. prostě podle vkusu každéhou soudruha :-D
  • 2

#37 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 11 listopad 2012 - 20:58:45

matné fomabromy jsou krásné a pokud vychytáš gradaci tak jdou krásně do krémova, což je rozdíl o proti fomatonům které jsou teplé už v krabici
  • 0

#38 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 12 květen 2013 - 16:39:39

jaký je tedy rozdíl mezi velvet a mat? třeba Foma 312 x 313? Obvykle zůstávám u obyčejnýho 111var, ale chtěl bych zkusit něco userfriendly, co vypadá líp než 311 ale je stejně jednoduchý na zpracování. Kdysi jsem to zkoušel, ale kdo si to má pamatovat... :)
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních