Přejít na obsah


Fotka

Lisování barytů za tepla - dry/hot press


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
3 odpovědí na toto téma

#1 Radza

Radza

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 82 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 20 prosinec 2010 - 14:12:01

Zdravím, před nedávnem zde na TK měl jeden "pomalý" uživatel zálusk na hot press, tedy mašinku pro lisování barytů za tepla. Ikdyž já své baryty vypínám (mnoho z nás ví, co to sebou přináší za zábavu a dobrodružství), tak mne tahle možnost zpracování papírů zaujala. Zkoušel jsem TO za pomocí primitivního udělátka "co dům dal" a po pár zkouškách jsem dostal rovný papír. Co mne zajímalo ale především, byl výsledný povrch fotky. A tam mne výsledky mých pokusů moc nepřesvědčily. Finální povrch byl prostě totožný s volně suseným barytem a tak na hony vzdálený od jemně strukturovaného povrchu vypnutých fotografií.

Může mi někdo z místního temnokomornictva řící, jestli mé poznatky správné, popřípadě se podělili se svými zkušenostmi s touto technikou finalizace fotek.

Předem díky

Radza
  • 0

#2 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 20 prosinec 2010 - 17:50:21

Radzo pozor aby tady nedošlo k mejlce.

Já pokukuju po tom dry-mountu proto, abych mohl "navařovat" baryty na paspartu, nikoliv na to, abych v tímto baryty samotné jakkoliv lisoval (čímž si navíc papír "vyleštíš" a přesně jak říkáš přijdeš o strukturu)
  • 0

#3 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 20 prosinec 2010 - 19:34:04

Máte-li někdo zkušenost, podělte se!
Jaký význam má lisování barytů při zvýšené teplotě? Čeho se tím má dosáhnout? Usušení? Vyrovnání? Ovlivnění povrchu?
Myslím si, že pokud je želatina (resp. celá emulzní vrstva) vystavena zvýšené teplotě, (podle mě) MUSÍ změnit strukturu - změkne a přizpůsobí se podkladu. Rovněž se domnívám, že onen žádoucí povrch, kterého docilujeme za studena na skle (vypnutí přilepeného barytu pozvolným sušením), vzniká tak, že se emulze "přizpůsobí" povrchu nevyrovnaného podkladového papíru, tedy se strukturou "jak byl vyroben". V leštičce (leštění za tepla obrazem k plechovému zrcadlu) dojde "přestrukturování" povrchu papíru a současně s tím i k vyrovnání (až do lesku) emulze.
Nebo je jiné vysvětlení, proč se emulze leskne, je-li usušena na zrcadle za tepla?
  • 0

#4 moskva4

moskva4

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 94 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 23 prosinec 2010 - 10:59:08

Suším baryty za tepla. Rozehřeji sušičku na přiměřenou teplotu, papír nechám okapat a položím do sušičky obrazem ven. Přiklopím rámkem. Po určité době rámek odklopím fotografii sejmu a znovu položím a přiklopím rámkem. Přibližně po 10 minutách je hotovo. Nepozoruji změny v lesku nebo struktury. Teploty neřeknu, vše zkouším rukou.... :lol:
PS: ty mezioperace sejmutí jsou proto, aby mohl papír rovnoměrně prosychat a zůstal rovný.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních