pomoc pri vyberu zvetsovaku
#1
Publikováno 7 leden 2011 - 01:51:42
je to asi pul roku, co jsem zacal koketovat s focenim. Od loma a prakticy jsem velice rychle zamiril trochu vyse a nyni fotim hlavne na olympus om-4 a om-1 s ruznymi zuiko skly a na flexaretu. Do sbirky bych rad do budoucna pridal jeste dalsi kusy (pokud by nekdo mel pekny zorkij 4 nebo iskru, nabidnete prosim). Filmy si vyvolavam (a skenuji) jiz delsi dobu uspesne sam, je nacase se posunout ke zvetsovani.
Vzhledem k tomu ze nemam zadne zkusenosti se samotnym procesem a uz vubec s konkretnimi pristroji, prosim touto formou o rady, postrehy nebo i osobni formu pomoci pri hledani/koupi zvetsovaku. Jelikoz fotim na ruzne formaty a do budoucna se vubec nebranim i 6x7, 6x9, volil bych radeji zvetsovak univerzalni. Dle nazoru, ktere jsem po ruznu vycetl, se jako nejlepsi volba jevi magnifax 4. Existuje asi vice typu, ruzne hlavy, kondenzory..etc
Predpokladam, ze mnozi z Vas byli v podobne situaci, takze asi neni treba se zde moc rozepisovat.
Za kazdou radu dekuji.
Na paladixu se nejake zvetsovaky objevuji (durst, kaiser, magnifax), ale nevyznam se ani v cenach, ani v modelech.
Barevny proces nezvazuji, pokud to tedy hraje roli. Ocekavam kvalitni pristroj, u ktereho mi pri manipulaci nezsedivi vlasy.
Cenove bych se rad vcetne objektivu vesel cca do 7-8 tisic
thebigk1961
#2
Publikováno 7 leden 2011 - 07:35:28
Na tvou otázku není snadná odpověď. Každý preferuje neco jiného, každý považuje za kvalitu neco jiného. Všeobecně jde řéct, že by ti měl určitě vystačit Magnifax 4. Do výše zmiňovanaj částky sa vejdeš krásně, je relaticně kvalitní. Co sa týká tych kaiserů a durstů, tož s tým poradit nemožu, neb s tí nemám zkušenost,
Sám k největší spokojenosti používám magnifax 3a.
Jinak je toho dosti v příslušné sekci.
Tož tak.
PS: Nevím eslivá je to zrovna ve správném vlákně.
#3
Publikováno 7 leden 2011 - 07:53:57
používám ještě kaiser3505 a spokojenost, komfort velký a je to stabilní
PS: ne, není to ve správném vlákně. leda by šlo o nákup hromady zvětšováků
#4
Publikováno 7 leden 2011 - 08:38:26
ja si tiez urobim reklamu takze krokus 66SL, ano ano polska kravina to je podla mnohych, ale co uz. cena je smiesna. zvacsuje to secko do formatu 6x6, objektivy su na zavit M42, takze praktika. neodporuca sa zvacsovat fotografickymi objektivmi a kvalita tych polskych objektivov je mno ``celkom to ujde'', tak som to poriesil nasledovne. zvacsovak krokus 66 SL, redukcia m39>m42 a objektivy schneider kreuznach ;) takze to mam skoro ako kadejake dursty, kaisery a podobne za smiesny peniaz :D jasne, jasne uz to vidim tie reakcie na krokus ;) hehe, nevadi, aspon dufam, ze som ta trosku zamotal :D :D :D
zatim...
#5
Publikováno 7 leden 2011 - 08:57:25
jak praví kraken: magnifax 3a nebo 4. co rozhoduje je objektiv, nejlepsi je rodenstock, pak schneider, pak ostatní značky.
tož tak.
#6
Publikováno 7 leden 2011 - 09:25:01
pokud hledíš dál, pak nelze nedoporučit agfa varioskop, v případě jenom kinofilmu leitz focomat - oba maj výhodu v systému spřaženýho zaostřování, a zároveň nevýhodu náročnějšího štelování (na začátku, pak už neni potřeba a většinou nemývaj problém s rovinností jednotlivejch ploch).
spíš se zaměř na výběr kvalitního objektivu, kterej asi nemá moc smysl kupovat v čr, páč sou tady ceny zvětšovacích objektivů neskutečně přehnaný (ve většině případů).
#7
Publikováno 7 leden 2011 - 10:02:06
Řeknu jen vlastní zkušenost a z toho si udělěj záver sám. Nejprve jsem měl opemus 6 celkem dlouhou dobu není to nic podřadného, ale přeci jen má rezervy jak ve formátu (pouze 6x6) tak celková stabilita a chybějící taková fortelnost zpracování, leský měch snižující kontrast možná by se toho našlo více. Začal jsem se poohlížet po Durstech ze začátku se mi moc líbili (nesporně budou i kvalitní) jenže ceny pro 6x9 jsou obvykle vyšší. Následně jsem narazil na focomat IIc (Leitz) to byla laska na první pohled to je stroj sice stary, ale zpracování neošizené (něco jako Rolleiflex) bohužel Focomat IIc (6x9) v pěkném stavu znamená taky větší peněžní obnos. Pak se našla nějaká dobrá duše tady na temné (už ani nevím kdo to byl) a upozornila mě na Agfa Varioscop což je také německý zvětšovák na podobném principu jako Focomat IIc, je poctivě zpracován co je potřeba pevné je z masivního kovu. je myslím propracován do detailu a má automatické ostřeaní tzn. se změnou vzdálenosti zvětšováku od pracovní plochy se sám zaostřuje. Myslím, že za cenu jakou ho lze koupit (cca 4000,- já měl to štěstí, že jsem ho měl z ebay.de za 3500,- i s poštovným ve stavu 1A- je to velice dobrá volba. Objektivy jsou k němu 2 na výměných destičkách s členen na jemné doostření. Jedinou vadou byl jiný závit pro objektiv. Používám na něm Rodenstock Rodagon 105/5,6 na tvrdo přidělaný v ostřícím členu na kino měním jen pokud nestačí výtah zvětšováku na originál agfa objektiv 50mm. Pokud nemáš místo (trvalou komoru) je potřeba si uvědomit ze Varioscop je výrazně vetší než opemus, ale i Magnifax a není to úplně ideální na stěhování do koupelny a zase do skříně.
#8
Publikováno 7 leden 2011 - 10:11:31
Tento dokonce s barevnou hlavou.
Pokud je prodejce ochoten pečlivě zabalit a poslat za rozumnou cenu je to myslím dobrá volba.
Je taky potřeba říct jak bylo řečeno ostatními, lepší fotografii ti to nezaručí největší vliv má objektiv.
#9
Publikováno 7 leden 2011 - 10:47:04
ja používam Magnifax 4 s Rodagonom 80/4 a farebnou hlavou Meopta 3 a úplná spokojnosť. Na kino mám ešte Axomat 5 s kondenzorom a Meogonom 60/5,6.
#10
Publikováno 7 leden 2011 - 11:13:23
na paladixu je taky jeden.)http://cgi.ebay.de/Agfa-Varioscop-60-Vergroserer-6x9-/110630079728?pt=Fotolabor_Zubeh%C3%B6r&hash=item19c2110cf0
Tento dokonce s barevnou hlavou.
Pokud je prodejce ochoten pečlivě zabalit a poslat za rozumnou cenu je to myslím dobrá volba.
Je taky potřeba říct jak bylo řečeno ostatními, lepší fotografii ti to nezaručí největší vliv má objektiv.
#11
Publikováno 7 leden 2011 - 12:00:43
Vím o něm, je to snad jedinej kus co někdo prodává v ČR. Bohužel nebyla u něj fotografie tak jsem to neodkazoval.na paladixu je taky jeden.)http://cgi.ebay.de/Agfa-Varioscop-60-Vergroserer-6x9-/110630079728?pt=Fotolabor_Zubeh%C3%B6r&hash=item19c2110cf0
Tento dokonce s barevnou hlavou.
Pokud je prodejce ochoten pečlivě zabalit a poslat za rozumnou cenu je to myslím dobrá volba.
Je taky potřeba říct jak bylo řečeno ostatními, lepší fotografii ti to nezaručí největší vliv má objektiv.
#12
Publikováno 7 leden 2011 - 12:05:04
#13
Publikováno 7 leden 2011 - 12:15:22
Koukam, ze kazdej (pochopitelne) doporucuje, co ma sam doma a s cim se mu dobre dela. Mival jsem Opemus 5 a Magnifax 4, s obema jsem byl spokojenej, pak jsem si kvuli prestupu na format 4x5 poridil Magnitaurus (pryc s tim kramem, jeste ze uz mi doma nestrasi) a posleze Omegu. A s tou jsem nejspokojenejsi: zvlada vsechno a neni ani o moc vetsi nez ten magnifax. Jen nevim, jak snadno se shani.
durazně se ohrazuji proti hanění magnitaru! mám dva a oba jsou mí blízcí přátelé. neni to ale pro každýho.
reálně doporučuju magnifax 4. dá se po případném přechodu na "lepší" celkem beze ztráty poslat dál.
#14
Publikováno 7 leden 2011 - 13:04:32
on je totiž můj:) ale holt nemám čas a potřebuju prachy jinde...Vím o něm, je to snad jedinej kus co někdo prodává v ČR. Bohužel nebyla u něj fotografie tak jsem to neodkazoval.
#15
Publikováno 7 leden 2011 - 13:21:41
1)
s nazorem, ze magnifax se da pripadne prodat dal, souhlasim, poptavka je po nem konstatni (inzeraty). taky se k nemu priklanim - na co se tedy inzerujicih ptat, abych v pripade koupi obdrzel zvetsovak kompletni (nepocitaje objektiv - to si nactu, to asi nebude problem).?? kondenzory, supliky, barevna hlava, multigradacni hlava...jak vidite, nemam poneti, co ty pojmy znamenaji a jak jsou dulezite (z hlediska pouziti i ceny).
2)
agfa varioscop vypada prijatelne - cenove i univerzalnosti - trochu me mrzi, ze je vetsi nez ostatni - s mistem skutecne problem je, zatim provizorne v koupelne..a take mi vadi ta komplikace s kompatibilitou na jine objektivy - je tedy treba nejake redukce na jine nez agfa objektivy nebo je to jeste slozitejsi? jaka je kvalita puvodnich agfa objektivu? - jak se znam, tak budu s objektivy jiste experimentovat - stejne jako u zrcadlovek.
3)
pan "X" ma na paladixu inzerat na magnifax a 3 objektivy za 15000,- co si myslite o cene? celkem podrobne popisuje stav i jednotlive soucasti, ale v souladu s Vasimi komentari ta cena jiste neni (za samotny zvetsovak 8000,-) nebo neco prehlizim?
viz zde:
http://www.paladix.c...php?adid=145379
#16
Publikováno 7 leden 2011 - 13:50:17
dekuji vsem za pohotove a vecne odpovedi.
3)
pan "X" ma na paladixu inzerat na magnifax a 3 objektivy za 15000,- co si myslite o cene? celkem podrobne popisuje stav i jednotlive soucasti, ale v souladu s Vasimi komentari ta cena jiste neni (za samotny zvetsovak 8000,-) nebo neco prehlizim?
viz zde:
http://www.paladix.c...php?adid=145379
je to pekne kompletni, s tema objektivama. Pokud chces delat hned tak to je ok i za tu cenu.
Pokud mas cas na shaneni a jasno co chces zvetsovat na jakou velikost tak bych WA objektivy nebral a ulovil si patricny ohniska na e-bay nebo od nekoho za babku. Oni jsou trochu sirsi - rozumej tomu tak ze s tim poridis vetsi zvetseninu - nez u klackyho ohniska pro danej format. Podle vseho magazinovyho i internetovyho testovani (bez zaruky:) jsou WA objektivy o chloupek min ostry...otazka je esli by to na formatu 30x40 kde ja koncim (kvuli slotum) vubec bylo videt
#17
Publikováno 7 leden 2011 - 22:03:57
add paladix a magnifax 3 + 3x wa componon - ta cena za objektivy mi přijde dost přehnaná.
jinak jsou ty WA componony asi nejostřejší optika vůbec, nepočítám-li jediný skutečný apochromáty od nikona a biogon-s, kterej stojí skoro tolik, co leica m6.
#18
Publikováno 7 leden 2011 - 23:03:06
Lukasi, kde jsi nasel, ze WAcka jsou nejostrejsi optika vubec? Nemyslim to nijak zle, jen by me to zajimalo. Kdysi jsem koukal na MTF grafy primo od Schneideru a z nich mi to nevyplyvalo.
Marty, co si vzpominam, srovnaval WA s APO rodagonem a APO vyslo lepe pri krajich, coz neprekvapi. Rozhodne to nejsou asi spatna skla, ale o nejostrejsich bych pochyboval.
Apochromaty od Nikona mas na mysli El-Nikkor 105/2,8?
#20
Publikováno 8 leden 2011 - 11:04:45
ohledně ostrosti - pletu si to s APO-Compononama HM. tam to vychází celkem jasně z MTF tabulek (je potřeba dát pozor na poměr zvětšení, pro kterej to platí, poněvadž u měnší formátů tomu je zcela jinak).
MTF grafy od Rodenstocku jsou nedostatečný k řádnýmu porovnání kvality zobrazení.
+ mám tušení, že 60mm apo-comp hm by byl na kino docela ultimátní .)
myslim, že i B. Thronton v Edge of Darkness to zmiňoval (nebo to bylo jinde?) s tou poznámkou, že jsou ovšem tyhle skla deklasovaný vinětací (což je dáno ohništěm, žejo). s výjimkou S-Biogonu 5,6/40, kde je uvnitř zabudovanej centrfiltr.
ale ruku do ohně bych na to nedal - pro moje účely 8x zvětšení myslim celkem postačuje EL-Nikkor 2,8/50 N u nějž vím (je to vidět v lupě), že na f/4,8 je těsně na hranici limitace difrakcí.
#21
Publikováno 8 leden 2011 - 11:57:03
APO Componny tu rozebiral, tusim, Pentaxista a veril bych tomu, ze budou taky vynikajici a za mnohem prijatelnejsi cenu.
Obecne bych rekl, ze jakykoli peti sesti cockovy objektiv bude slusny. Rodagony a Componony (pripadne Componony S) se dnes daji poridit za hubicku.
#22
Publikováno 8 leden 2011 - 13:47:17
http://zznortz.smugm...761401381_cfey6
jinak bych to nebral jako bernou minci, nebot testeri mezi zvetsovacima objektivama nasli relativne velke rozdily kus od kusu.
#23
Publikováno 8 leden 2011 - 17:45:56
#24
Publikováno 9 leden 2011 - 01:37:03
1)barevna hlava
2)multigradacni hlava
#25
Publikováno 9 leden 2011 - 01:49:12
Ted nevim jak se jmenovala od meopty ta multigradacni hlava, ale v zivote jsem ji nevidel. Kdezto ty barevne hlavy jsou relativne dostupne...
#26 Jirinol
Publikováno 9 leden 2011 - 02:21:02
Ted nevim jak se jmenovala od meopty ta multigradacni hlava, ale v zivote jsem ji nevidel. Kdezto ty barevne hlavy jsou relativne dostupne...
meograde a já ji viděl.
#27
Publikováno 9 leden 2011 - 22:19:00
WA Rodagony používám 40mm a 80mm - oba jsou excelentní. 80ky mám dvě (sešly se zcela nečekaně, jedna darem) a přirovnal bych je ke Compononu S 100/5,6 - a to je škélko opravdu výtečné, směle se může měřit s daleko dražšími a opěvovanějšími konkurenty.
A na závěr: Máte-li kvalitní snímací objektivy a zvětšujete "nad" 24x30, kupte to nejlepší, co kapsa dovolí. "Díky" digitálu jsou dostupné objektivy, o kterých se nám před 20-30 lety ani nesnilo. A je škoda kazit si radost na konci řetězce.
#28
Publikováno 10 leden 2011 - 08:30:29
dekuji vsem za pohotove a vecne odpovedi.
1)
s nazorem, ze magnifax se da pripadne prodat dal, souhlasim, poptavka je po nem konstatni (inzeraty). taky se k nemu priklanim - na co se tedy inzerujicih ptat, abych v pripade koupi obdrzel zvetsovak kompletni (nepocitaje objektiv - to si nactu, to asi nebude problem).?? kondenzory, supliky, barevna hlava, multigradacni hlava...jak vidite, nemam poneti, co ty pojmy znamenaji a jak jsou dulezite (z hlediska pouziti i ceny). Víc misek na objektivy tím lépe, ale to se dá vyrobit.
2)
agfa varioscop vypada prijatelne - cenove i univerzalnosti - trochu me mrzi, ze je vetsi nez ostatni - s mistem skutecne problem je, zatim provizorne v koupelne..a take mi vadi ta komplikace s kompatibilitou na jine objektivy - je tedy treba nejake redukce na jine nez agfa objektivy nebo je to jeste slozitejsi? jaka je kvalita puvodnich agfa objektivu? - jak se znam, tak budu s objektivy jiste experimentovat - stejne jako u zrcadlovek.
3)
pan "X" ma na paladixu inzerat na magnifax a 3 objektivy za 15000,- co si myslite o cene? celkem podrobne popisuje stav i jednotlive soucasti, ale v souladu s Vasimi komentari ta cena jiste neni (za samotny zvetsovak 8000,-) nebo neco prehlizim?
viz zde:
http://www.paladix.c...php?adid=145379
1.
Manuál jsem na stránkách meopty již nenašel. Doma juknu, ale z hlavy počítám u Magnifax 4 kondenzor na kinofilm a kondenzor na střední formát. Pokud chceš barevnou hlavu tak k ní míchací komory na různé formáty. Myslím, že každý formát měl svou, ale nejsem si jist. Na rámečky se můžeš vykašlat. Všechno se dá zvětšovat mezi skly a u středního formátu je to skoro nutnost. Zajistíš si tím rovnoměrnost negativu a tím následnou ostrost. Nevýhoda je v retušování, přeci jen mezi skly občas nazvětšuješ i nějaký ten prach.
2) Přenechám majitelům neboť neznám.
3) Mě to přijde docela dost. Objektivy hezké, ale dají se koupit u Pazdery za cca 2.500,-Kč a za kompletní Magnifax bych víc jak 5.000,-Kč nedal. Kupoval jsem jej za tuto částku skoro nový hodně dávno v bazaru u Škody. Spíš se dnes toho lidi zbavují za pár korun, protože nevědí co s tím a do smetí to hodit nechtějí. Již to není in a málo kdo má čas si s tím hrát. Nehledě na stále rostoucí cenu filmů, papírů, shánění chemie..atd.
Zkus se juknout pro hrubou představu sem http://www.fotoinfo....hop.php?sekce=3
P.S. Někde na inzerát nebo od známích seženeš ještě levněji. Řekl bych v řádu stokorun a ne tisíců. Jeden slušnější objektiv si už pak pořídíš.
#29
Publikováno 10 leden 2011 - 08:34:18
#30
Publikováno 10 leden 2011 - 08:51:03
Na rámečky se můžeš vykašlat. Myslím, tím plechové vložky na různé formáty (24x36mm, 6x6cm..atd).
#31
Publikováno 10 leden 2011 - 12:53:42
dekuji vsem za pohotove a vecne odpovedi.
1)
s nazorem, ze magnifax se da pripadne prodat dal, souhlasim, poptavka je po nem konstatni (inzeraty). taky se k nemu priklanim - na co se tedy inzerujicih ptat, abych v pripade koupi obdrzel zvetsovak kompletni (nepocitaje objektiv - to si nactu, to asi nebude problem).?? kondenzory, supliky, barevna hlava, multigradacni hlava...jak vidite, nemam poneti, co ty pojmy znamenaji a jak jsou dulezite (z hlediska pouziti i ceny). Víc misek na objektivy tím lépe, ale to se dá vyrobit.
2)
agfa varioscop vypada prijatelne - cenove i univerzalnosti - trochu me mrzi, ze je vetsi nez ostatni - s mistem skutecne problem je, zatim provizorne v koupelne..a take mi vadi ta komplikace s kompatibilitou na jine objektivy - je tedy treba nejake redukce na jine nez agfa objektivy nebo je to jeste slozitejsi? jaka je kvalita puvodnich agfa objektivu? - jak se znam, tak budu s objektivy jiste experimentovat - stejne jako u zrcadlovek.
3)
pan "X" ma na paladixu inzerat na magnifax a 3 objektivy za 15000,- co si myslite o cene? celkem podrobne popisuje stav i jednotlive soucasti, ale v souladu s Vasimi komentari ta cena jiste neni (za samotny zvetsovak 8000,-) nebo neco prehlizim?
viz zde:
http://www.paladix.c...php?adid=145379
1.
Manuál jsem na stránkách meopty již nenašel. Doma juknu, ale z hlavy počítám u Magnifax 4 kondenzor na kinofilm a kondenzor na střední formát. Pokud chceš barevnou hlavu tak k ní míchací komory na různé formáty. Myslím, že každý formát měl svou, ale nejsem si jist. Na rámečky se můžeš vykašlat. Všechno se dá zvětšovat mezi skly a u středního formátu je to skoro nutnost. Zajistíš si tím rovnoměrnost negativu a tím následnou ostrost. Nevýhoda je v retušování, přeci jen mezi skly občas nazvětšuješ i nějaký ten prach.
perfektni, diky za postrehy. na ty skla/ramecky ma asi kazdy jiny nazor. slysel jsem, ze nekomu pouzivani skel nesedi kvuli udrzovani jejich absolutni cistoty..to souvisi i s tim prachem..no uz se tesim na samotny proces, jeste ten zvetsovak sehnat..
#32
Publikováno 10 leden 2011 - 12:55:51
3) Mě to přijde docela dost. Objektivy hezké, ale dají se koupit u Pazdery za cca 2.500,-Kč a za kompletní Magnifax bych víc jak 5.000,-Kč nedal. Kupoval jsem jej za tuto částku skoro nový hodně dávno v bazaru u Škody. Spíš se dnes toho lidi zbavují za pár korun, protože nevědí co s tím a do smetí to hodit nechtějí. Již to není in a málo kdo má čas si s tím hrát. Nehledě na stále rostoucí cenu filmů, papírů, shánění chemie..atd.
Zkus se juknout pro hrubou představu sem http://www.fotoinfo....hop.php?sekce=3
P.S. Někde na inzerát nebo od známích seženeš ještě levněji. Řekl bych v řádu stokorun a ne tisíců. Jeden slušnější objektiv si už pak pořídíš.
presne, hlavne si to chci nejdriv osahat s nejakou stredni tridou (jeden dva objektivy) a pak si zacnu vybirat a hrat..
#33 Jirinol
Publikováno 10 leden 2011 - 14:43:15
taky pravda, ovšem pár bílejch ďublíků na pozitivu od prachu na sklech se dá vyretušovat celkem snadno, ale nikdy se mi nepodařilo vyretušovat neostrost v rozích či středu obrazu způsobenou v rámečku prohnutým filmemslysel jsem, ze nekomu pouzivani skel nesedi kvuli udrzovani jejich absolutni cistoty..to souvisi i s tim prachem..
#34
Publikováno 10 leden 2011 - 14:46:13
taky pravda, ovšem pár bílejch ďublíků na pozitivu od prachu na sklech se dá vyretušovat celkem snadno, ale nikdy se mi nepodařilo vyretušovat neostrost v rozích či středu obrazu způsobenou v rámečku prohnutým filmemslysel jsem, ze nekomu pouzivani skel nesedi kvuli udrzovani jejich absolutni cistoty..to souvisi i s tim prachem..
to doženeš, já ti věřim
ale je to naprostá pravda. nevím jak z kináče, ale při zvětšování z 6*4,5 se mi bordel na zvětšenině 30*40 neukázal, a to nejsem zrovna ten nejpečlivější tady. proto bych spíše radil skla. pro klid duše jsou snad ve fotodružstvu k sehnání ještě origoš do MG4 antinewtony.
#35
Publikováno 10 leden 2011 - 14:53:08
#36
Publikováno 10 leden 2011 - 16:53:10
#37
Publikováno 10 leden 2011 - 17:48:28
Prach proste k analogu patri a jedine, co se tim da delat, tak s nim "bojovat", protoze prach je nepritel, ale taky zaroven se s nim smirit.
Cetl jsem kdysi clanek o komarech na Aljasce a zaver byl, ze sice si muzete dat sitku pres oblicej a vzit si dlouhe rukavy a podobne, ale vam to nepumuze a nejdulezitejsi se s temi komary szit. Jak se s nimi szijete, tak vam najednou prestanou vadit a i oni to vyciti a nejdou tolik na vas. Ja to vidim podobne s tim prachem. Je proste nutne nastolik urcitou symbiozu. Stejne jako nevymytite veskere bakterie ve svem domove, ktere k nemu proste patri.
Na kovove masky prdim. Nejak jsem vuci nim nikdy neziskal duveru, ze by dokazaly udrzet film v rovine - tepelne, mechanicke namahani....
#38
Publikováno 10 leden 2011 - 21:51:29
24x36mm, 60x60mm a 60x70mm (používá se i pro objektiv 105mm tedy na negativ 6x9)
P.S. Skla si čistím prontem a taky to funguje. Negativ ofukuji balónkem na klystýr. Upozorňuji, že nepoužitým k původnímu účelu Dá se koupit v lékárně.
#39
Publikováno 3 březen 2012 - 10:20:43
Do stredniho formatu jsem sel s tim, ze az vse zvladnu technicky budu schopen (kdyz si vyhraju s obsahem) delat paradni fotky i na vetsi format (30x40, 40x50). Nechci utratit zbytecne penez ale rad bych aby to, co poridim slouzilo i po prekonani pocatecni faze a "nemusel" jsem za par let zase menit. Nechci tedy "sunku", na ktere bych se mel zaucovat.
Co mi neni jasne...
1. "upravy" zvetsovaku pri zmene formatu negativu (35 <-> 6x7)
Pokud je ve zvetsovaku kondenzor, pak potrebuji dva ruzne?
Pokud ma zvetsovak barevnou nebo multigradacni hlavu, pak se neco prohazuje? (Cetl jsem o michaci komore ale nejsem si jisty.)
2. kondenzor nebo barevnou hlavu?
Cetl jsem, ze kondenzor znamena lepsi kontrast, ostrost, brilanci. Bylo by tedy smysluplne shanet zvetsovak s kondenzorem a v pripade nouze pouzivat mg filtry? (Pohodli barevne hlavy bych ozelel.) Po webovych "bazarech" jich je ale daleko nejvic s barevnymi hlavami.
3. drzak negativu
Lze na vysledku poznat rozdil mezi rameckem beze skla a se sklem? Pouzivaji se vubec ramecky na 6x7 beze skla?
4. jaky model?
Na foru je casto doporucovany magnifax 3a nebo 4 ale vzhledem k jeho oblibe jsou ceny uz nezanedbatelne. Neni pro mne problem koupit pres ebay ale netusim co (vzhledove vypadaji lepe nez magnifax asi vsechny ale to je velmi chaba indicie).
na aukru jsem treba zahledl:
http://aukro.cz/zvet...2179653481.html
na ebay je hromada durstu 670, obcas jobo 7700
Dekuji kazdemu kdo se docetl az sem a dvojnasob tomu kdo odpovi.
#40
Publikováno 3 březen 2012 - 13:23:22
#41
Publikováno 3 březen 2012 - 14:09:10
Za sebe doporučuji Kaiser System V s kondenzorem 6x9, multigradační hlavou a fine focusem. Kondenzor nepřehazuji, dělám na tom od kinofilmu po 6x9 a měním je objektiv. Je to fajn zvětšovák, ale takových je víc ... Dursty, Agfa varioscop, Leica Focomat, De Vere, LPL - záleží spíš na tom co seženeš a kolik jsi ochoten investovat.
Od určité doby používám jen rámeček se skly - dle mého nejlepší řešení.
#42
Publikováno 4 březen 2012 - 15:53:56
Tak míchací komory pro barevnou hlavu (multigradační) jsou 3.
24x36mm, 60x60mm a 60x70mm (používá se i pro objektiv 105mm tedy na negativ 6x9)
Upozorňuju, že míchací komory nejsou tř, ale čtyři 24x36 (pro f 30-50), 60x60 (pro f 80), 60x70 (pro f 90) a 65x90 (pro f 105). (Opsáno z návodu k hlavě Meopta Color 4-es)
#43
Publikováno 4 březen 2012 - 17:34:36
Pod Jánským vrškem v Nerudovce. Citelná sleva jednotlivých dílů mi umožnila nestandartní sestavu s
deskou 50x60cm, nosnou tyčí v délce 1,5m, starším typem základního dílu do maximálního formátu v
třech variantách původně vyráběných kondenzorů pro formáty 35mm, 6x6cm a 6x7cm. Novinkou byl
mikroposuv, který nahradil původní šroub ostření měchu. Zakoupil jsem i distanční mezikus na vodící
tyč, který umožňuje zhotovovat velké zvětšeniny bez rizika, způsobeného malou vzdáleností středové
optické osy přístroje od pouzdra vodící tyče. Mám pouze základní žárovkovou hlavu s paticí E 27 pro
opálovou žárovku Kaiser 3000K. Nikde jsem, přes veškerou snahu nemohl získat bowdenový ostřící
prodlužovací nástavec k mikroposuvu Kaiser, který umožňoval zvětšovací přístroj s dlouhou tyčí bez
rizika vymknutí ramenního kloubu při přípravě snímku se světelnou skříní v horní poloze a současné
snaze o jeho přesné zaostřovací lupou. Řešení těchto potíží jsem našel v nákupu zaostřovací lupy s
vyšším stojánkem - odlitkem od Micro Sight 25x, který zmíněný problém částečně omezil. Využívat na
přesné zostření na průmětně komfort Bowdenu mi stále nedává spát. Je možné, že se uvedený díl v
budoucnosti objeví v nabídce použitých věcí. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#44
Publikováno 4 březen 2012 - 17:58:02
#45
Publikováno 4 březen 2012 - 18:07:49
#46
Publikováno 4 březen 2012 - 19:21:29
Vážený kolego, ... S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
Děkuju za zkušennost. Jelikož to rozhodně není první pozitivní ohlas na značku Kaiser, mohu to tedy brát tak, že s Kaiserem člověk chybu neudělá? Nebo jsou mezi jednotlivými modely velké rozdíly?
#47
Publikováno 4 březen 2012 - 20:21:24
... Využívat na
přesné zostření na průmětně komfort Bowdenu mi stále nedává spát. Je možné, že se uvedený díl v
budoucnosti objeví v nabídce použitých věcí. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
taky si občas v komoře prozpěvuji "mám jednu ruku krátkou" ... o bowdenu sním už půl roku, co mám poněkud větší zvětšovák
#48
Publikováno 4 březen 2012 - 20:40:57
Děkuju za zkušennost. Jelikož to rozhodně není první pozitivní ohlas na značku Kaiser, mohu to tedy brát tak, že s Kaiserem člověk chybu neudělá? Nebo jsou mezi jednotlivými modely velké rozdíly?
Kaiser je celkom fajn (mám System V, "vytunený" z 6x7 na 6x9, Multigrade hlava). Tiež som sa tu vypytoval (skús pohľadať), jediné výhrady boli voči plastovosti kusov. Je možné, že sa časom vyderú niektoré komponenty.
Na druhú stranu, pre mňa malo celkom význam, že ide o živý (!) systém, s kompletným portfoliom, ešte k zakúpeniu. Bral som nejaké súčiastky (knihu na 6x9, AN sklo) tuším z lightQ (nie som si istý, firma z ČR, už je to dávno). Takže ak niečo chýba, pokazí sa - stále sa dá zohnať.
Ešte by som pozrel Dursty.
#49
Publikováno 4 březen 2012 - 21:16:00
který na základě podrobného měření dopadajícího světla na průmětnu potvrdil velmi dobré rozložení
osvětlení v celé ploše, což je u formátu 6x9 skvělý výsledek. Byly postupně vyměněny všechny čtyři
druhy kondenzorů od formátu 35mm, 6x6cm, 6x7cm a též 6x9cm. Při německé důkladnosti a pečlivé
dokumentaci výsledků bylo v závěrečném souhrnném verdiktu zkušebny konstatováno, že přístroj je
schopen za cenu střední kategorie splnit i profesionální požadavky uživatelů. Kdesi ve svém archivu
mám založenu kompletní kopii testu. Blízkost výrobce, ( v případě DURSTU již neexistující firmy bez
jakékoli aktivní servisní podpory ) doporučuji sázet na jistotu. Obrovská náhoda mi umožnila sehnat
dvojici kondenzorů pro DURST L54 ( OTOCON 180/1 a OTOCON 180/2 ) pro práci s formátem 4x5"
a to kondenzorů v originálním balení bez stop použití, ale byl to doslova donekonečna marněný čas
a úsilí, které by bylo lépe investovat do praktické realizace vlastních fotografií. Sběratel by měl svůj
čas věnovat rozšiřování, doplňování a zkvalitňování vlastní sbírky, ale milovník klasické fotografie v
každém případě má svůj vzácný volný čas věnovat především fotografické praxi. Je skvělé mít svoji
představu, ale cesta k naplnění snu o ideální sestavě vybavení je pouze zmíněnou cestou a není v
žádném případě tím, co se dá předložit oku diváka. Toho nezajímá, že dvě hodiny denně cvičíte na
housle stupnice a akordy, poté dřete poctivě po stejnou dobu etudy a následně sólový repertoár s nímž zamýšlíte vylézt před lidi na pódium a očekáváte nějakou odezvu na Váš výkon. Chce pouze
slyšet a vidět výsledek a proto se rozhodl Vám věnovat svůj čas, pozornost a své peníze za vstup.
Stejně je tomu v případě fotografie a její postavení je o to složitější, že ji už přestáváme vnímat, tak
jako přestáváme vnímat hudbu. Ale to už jsme na jiném obláčku. S pozdravem "Starý Jezevec" Erik
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních