Jean Clair a jeho úvahy
#1
Publikováno 11 leden 2011 - 23:24:46
Co je ovšem zajímavý, jak Clair odsuzuje fotografii. Vůbec mám podezření, že má geniální talent nalézat nejrůznější historické a kulturní souvislosti, ale nejsem si jist jeho talentem vidět poetiku díla samotného. Poetiky fotografie si zřejmě nevšiml vůbec a přirovnává ji k jakýmsi morbidním posmrtým obrázkům.
Čtu teď autobiografii Jeanloupa Sieffa, takže tam je velice osvěžující názor na fotografii a její smysl a jsem intelektuálními úvahami o smyslu všeho trochu unaven, tak založím vlákno o tom, jak Sieff viděl ve své době fotografii a smysl o ní teoretizovat a intelektuálně ji pojímat. Myslím že se to bude líbit lidem jako pentaxista, a pomohlo mi to pochopit lidi, kteří mají trochu odpor k těmhle teoretickým diskuzím o fotografii.
#2
Publikováno 12 leden 2011 - 09:56:00
ryunine, ty máš takové štěstí že v teorii nemám práva...
námitka!
přijímá se.
kdoco, kdyžtak mi to smaž pro nevhodnost.
#3
Publikováno 12 leden 2011 - 16:11:40
#4
Publikováno 12 leden 2011 - 17:55:10
musím něco říct, ale poprosím aby to zůstalo bez odpovědi a flamu...
ryunine, ty máš takové štěstí že v teorii nemám práva...
námitka!
přijímá se.
kdoco, kdyžtak mi to smaž pro nevhodnost.
Jak se říká...mlčeti zlato, mluviti stříbro, ale pádlovati a mlčeti....tak to je snad nad všechny diamanty světa ....
#5
Publikováno 12 leden 2011 - 18:08:33
nechci se tě dotknout, ale o problematice interpretace pod vlivem přesvědčení se zmiňuje hodně psychologickejch studií.
#6
Publikováno 13 leden 2011 - 00:15:32
sem tu knížku četl v době, kdy jsem mezi modernou a postmodernou neuměl rozlišovat, respektive měl jsem představu o stěžejních dílech, ale znal jsem v podstatě akorát tak antiku. překvapivě jsem si to interpretoval úplně jinak...
nechci se tě dotknout, ale o problematice interpretace pod vlivem přesvědčení se zmiňuje hodně psychologickejch studií.
tak to by ses na to musel znovu pořádně kouknout - to by byla urážka snah
Claira, kdybys to takhle zjednodušil - je to hodně do největších podrobností zacházející práce, problematiku rozebírá opravdu do poslední nitky, ale že by sis nevšiml, jak kritizuje umění posledních let a to, jak se k němu staví veřejnost?
no zkrátka, jestli to nechceš vidět příliš zjednodušeně, musíš si to přečíst znovu - samozřejmě je to tvoje věc
pak se můžeme bavit o tom, jestli jsem podlehl přesvědčení, který ovlivnilo mou interpretaci
#7
Publikováno 13 leden 2011 - 09:55:33
Claira, kdybys to takhle zjednodušil - je to hodně do největších podrobností zacházející práce, problematiku rozebírá opravdu do poslední nitky, ale že by sis nevšiml, jak kritizuje umění posledních let a to, jak se k němu staví veřejnost?
Ale jo, tohle kritizuje, to jsi nepřekroutil. Jenže zároveň tam dost ryje i do věcí a řekněme principů patřících do moderny, ne postmoderny. Hodně patrné je to třeba v bodech zabývajících se uměním v totalitních režimech atd.
Prostě podle mě nepřekrucuješ, jen kladeš výrazně větší důraz na některé body, které se ti "hodí" A mimochodem to nemyslím nějak hanlivě - je to asi zcela přirozené.
#8
Publikováno 13 leden 2011 - 15:05:34
Claira, kdybys to takhle zjednodušil - je to hodně do největších podrobností zacházející práce, problematiku rozebírá opravdu do poslední nitky, ale že by sis nevšiml, jak kritizuje umění posledních let a to, jak se k němu staví veřejnost?
Ale jo, tohle kritizuje, to jsi nepřekroutil. Jenže zároveň tam dost ryje i do věcí a řekněme principů patřících do moderny, ne postmoderny. Hodně patrné je to třeba v bodech zabývajících se uměním v totalitních režimech atd.
Prostě podle mě nepřekrucuješ, jen kladeš výrazně větší důraz na některé body, které se ti "hodí" A mimochodem to nemyslím nějak hanlivě - je to asi zcela přirozené.
No právě, nic nelze hodnotit zcela objektivně, atkže si jen můžeme nabízet různý subjektivní pohledy na věci, ale jde o to, aby to asi nebylo uplně neupřimný nebo uplně postavený na hlavu. Zkrátka aby to ještě mělo nějakou komunikační hodnotu.
#9
Publikováno 13 leden 2011 - 17:00:34
pravda neexistuje.
#10
Publikováno 13 leden 2011 - 17:25:02
#11
Publikováno 16 leden 2011 - 15:45:57
Že to bude drtivá kritika postmoderny jsem čekal, ale on se notně opírá i do moderny! Dadaismus, futurismus a abstrakce, to je pro něj slepá ulička a výsledek úpadku, který zapřičinilo odmítnutí tradic, pokrok, věda a růst blahobytu. S tímhle já prostě souhlasit nemůžu.
Vrcholem je hořekování nad ubýtkem "pravých" malířů, jejich řemesla a jejich palety barev, které dnes nejsou k dostání. Skoro mi přišlo, že Jean Clair by nejraději zakonzervoval 19. století navždy s představou, že tím zabrání úpadku... to je přece ale blbost, vždyť by tím vznikla jenom stagnace. Svět se prostě musí někam vyvíjet, to je daný už plynutím času, což krásně popisuje rčení "dvakrát nevstoupíš do stejné řeky".
Vůbec v jeho přístupu necítím žádnou snahu o pochopení postmoderny, vždyť to přece není jen červený čtverec na bílém plátně! Tak si říkám, že by si asi dobře rozumněl s Gombrichem, který to podle mě viděl víceméně podobně, jenom se to neodvážil tak ostře napsat.
Co ale už vůbec nechápu je fakt, jak při takovém postoji mohl pracovat jako hlavní kurátor muzea moderního umění Centre de Pompidou v Paříži nebo v New Yorku.
#12
Publikováno 16 leden 2011 - 18:35:47
to ovšem nikomu nedává právo postmodernu kritizovat či dokonce souhrnně odsoudit. je to důsledek plurality a relativity. je dobré přiznat si, že jediným skutečně oprávněným soudcem bude teprve čas.
nezaměňujte při interpretaci kritiku selektivní (viz "terpentýnoví narkomani") s obecnou ("postmoderna je špatná").
#13
Publikováno 16 leden 2011 - 18:39:48
#14
Publikováno 16 leden 2011 - 22:26:39
#15
Publikováno 17 leden 2011 - 20:56:14
#16
Publikováno 17 leden 2011 - 21:04:03
#17
Publikováno 18 leden 2011 - 00:52:26
ale dostávám se k tomuhle poznání skrze sociologii a filosofii .)
#18
Publikováno 18 leden 2011 - 02:06:45
já se obávám, že ona postmoderna je alespoň v oblasti umění bohužel až moc dobrym zrcadlem skutečnosti - vesměs širé prázdnoty povrchností a banalit.
ale dostávám se k tomuhle poznání skrze sociologii a filosofii .)
No to je slovo do pranice, ale ta povrchost se dá zobrazovat hluboce jako například v Dolce Vita od Felliniho, nebo Great Gatsby od Fitygeralda.
Jean Dubuffet nastavoval zrcadlo primitivismu tím, že napodoboval čmáranice na zdech, ale on je napodoboval takovým způsobem, že si ty čmáranice budou prohlížet lidi ještě za tisíc let. Primitivismus, povrchost, chtíč, maloměšťáctví, blbost, krutost, to vše vynikající autoři, malíři, skladatelé dokázali v minulosti zobrazovat hluboce a autenticky a dát tomu jakýsi nikoliv krásný obal, ale naopak krásnou podstatu.
#19
Publikováno 18 leden 2011 - 10:03:33
já se obávám, že ona postmoderna je alespoň v oblasti umění bohužel až moc dobrym zrcadlem skutečnosti - vesměs širé prázdnoty povrchností a banalit.
ale dostávám se k tomuhle poznání skrze sociologii a filosofii .)
No to je slovo do pranice, ale ta povrchost se dá zobrazovat hluboce jako například v Dolce Vita od Felliniho, nebo Great Gatsby od Fitygeralda.
Jean Dubuffet nastavoval zrcadlo primitivismu tím, že napodoboval čmáranice na zdech, ale on je napodoboval takovým způsobem, že si ty čmáranice budou prohlížet lidi ještě za tisíc let. Primitivismus, povrchost, chtíč, maloměšťáctví, blbost, krutost, to vše vynikající autoři, malíři, skladatelé dokázali v minulosti zobrazovat hluboce a autenticky a dát tomu jakýsi nikoliv krásný obal, ale naopak krásnou podstatu.
nechápeš, tak ještě jednou a jednodušeji:
společnost stojí v průměru za hovno == umění stojí v průměru za hovno.
#20
Publikováno 18 leden 2011 - 16:12:05
nechápeš, tak ještě jednou a jednodušeji:
společnost stojí v průměru za hovno == umění stojí v průměru za hovno.
Víte, co je zvláštní, že všichni umělci si o své současnosti myslí, že stojí za hovno a předmětem velké části jejich činnosti je právě kritika soudobé společnosti. Tohle platilo i o První republice nebo Moderně, přestože tyhle období dnes vnímáme jako ta nejlepší, nejplodnější, nej... atd. Není kritika současnosti vlastně tak trochu normální? Vždycky, kdy se nekritizovalo, směřovalo to k průseru viz nacismus, komunismus po 1948...
Co si asi tak kolem roku 1939 mohl myslet Piccaso, Dubufet a další velikáni moderny o průměru tehdejší společnosti, když v SSSR zuřil Stalin, v Neměcku se rozpínal Hitler s nacismem a v Itálii fašista Musolini? O Francově Španělsku nemluvě. Dnes máme zato v Evropě mír, demokracii a slušný blahobyt, tak jak je možné, že v průměru jsme horší než 1. pol 20. stol?
#21
Publikováno 18 leden 2011 - 17:33:25
Myslím že pár čtenářů Claira si možná nevšimli, že Clair rozlišuje mezi géniem typu Picassa a nějakým hurá spiknutím, kdy se rozhodla skupina lidí malovat jako Picasso. Váží si génia Duchampa, otce dadaismu, ale kritizuje hurá spiknutí, které se rozhodlo dělat vše ala dada. Atd. čili je třeba rozlišit kritiku povrchního prohlášení nebo hurá manifestu a kritiku nejlepšího výtvarného úsilí géniů modernismu. Tam je obrovský rozdíl. Vysmívá se zakládání rádobysměrů typu neofauvisumus, neocokolismus, v tom jsem s ním zajedno. Protože tam právě chybí ta samotná podstata tvorby ze dna naší duše, naší lidské zkušenosti, která je nahrazená pouhou kategorií. Takovou kritiku modernismu naprosto beru. A zrovnatak čekám že v naší postmoderní době se objeví duchové, kteří této naší době nastaví zrcadlo, aniž by klesli k prostoduché šabloně typu Entropa.
Tak zrovna s tímhle tvým hodnocením Claira bych docela souhlasil.
Nesouhlasím ale s poslední větou - ona totiž zrovna Entropa je typickým příkladem práce, která nemá smysl jako estetický výtvor, ale právě jako určité "nastavení zrcadla", v tomto případě řadě dění kolem EU. A ačkoliv jinak jejího autora vůbec (ale fakt vůbec!)nemusím, tak u Entropy bych docela věřil, že bude s odstupem času hodnocená docela vysoko...
#22
Publikováno 20 leden 2011 - 08:46:11
Myslím že pár čtenářů Claira si možná nevšimli, že Clair rozlišuje mezi géniem typu Picassa a nějakým hurá spiknutím, kdy se rozhodla skupina lidí malovat jako Picasso. ...atd
Claira jsem nečetl, tak mě ber s rezervou.
Já bych bral i skupiny, které se rozhodli tvořit jako Picasso a Braque. Přitom Kubismus měl velice krátké trvání a dalo by se říci z tohoto pohledu, že za tak krátkou dobu nemohl nic změnit ani ovlivnit. Naštěstí opak je pravdou. Následovníků bylo hodně, uvedu jen dva.
malířství - Josef Čapek
http://grafika.webzd...oupel_nohou.jpg
http://www.novinky.c...u-poetikou.html
architektura - Josef Gočár
http://www.volny.cz/.../josefgocar.htm
V Paříži si Čapek v roce 1910 - 1911 koupil reprodukce nových obrazů Picassa a Braquea a přímé poznání jejich nejnovějších objevů komentoval slovy: "Všechno to, co my v Čechách děláme, je proti těmto důsledným obrazům moc drobné a směšné". Byla to i vlastní výzva a program k vytvoření něčeho nového.
Shrnuto ovlivnění někým nebo něčím nemusí být tak špatné, pokud máš dostatek invence a jsi schopen udělat něco zajímavého sám.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních