Přejít na obsah


Fotka

Jen černá a bílá


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
12 odpovědí na toto téma

#1 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 15 únor 2011 - 19:12:05

Zdravím všechny a prosím o radu.
Ať dělám co dělám, tak stále musím filtrovat MG do měkčích gradací i když je negativ od oka až moc měkký. Mohlo by to být zvětšovákem, žárovkou, nebo něčím jiným? (mg4 , kondenzor, obj. 105, kinofilm)
Možná se to tu již probíralo, ale nenašel jsem.
Díky
  • 0

#2 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 15 únor 2011 - 19:19:23

Nejpravděpodobnější je chyba v negativu, pěkný negativ zpravidla znamená horší zvětšování. Když sem začínal měl sem všechny negativy tvrdé jak sviňa.
Ve hře je ale celá řada faktoru: , volání negativu, negativní vývojka, kinetika, pak samotný negativ, žárovka, pozitivní vývojka, její teplota, pozitivní vyvolávání, atd.

A co ti to dělá, když to nazvětšuješ bez filtrace?

Popiš podrobně v heslech svůj způsob zpracování s ohledem na výše zmíněné věci. Snad budu moct pomoci.
  • 0

#3 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 15 únor 2011 - 19:34:38

To je právě to! Zkoušel jsem snad i nemožné - ladění procesu - úprava volání - atd. Kontakt při prohlížení lupou v poho. Po zvětšení strašně kontrastní. Dokud jsem požíval magnifax lla nebyly problémy. Teď mám 4 s kondenzorem. Zkoušel jsem 105 obj. nahradit 50-tkou, s kondenzorem, bez něj (nevysvíceno), žádná změna kontrastu. Papír foma MG, fomadon, fomafix. Na zvětšeninu se zásadně neívám, abych ji nevytáh dřív.
  • 0

#4 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 15 únor 2011 - 20:42:24

Kolego, tož na to by bylo třeba kuknout osobně. Ne tedy že bych byl velký printer, ale víc hlav více ví... Tak bychom se mohli domluvit na nějakém osobním setkání...
  • 0

#5 LaarsenGranz

LaarsenGranz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 206 příspěvků(y)
Reputace: 10

Publikováno 15 únor 2011 - 22:11:43

Nemám s tím zkušenosti, ale logicky - pokud je kontakt v pořádku, hledal bych problém na trase žárovka-rámeček-objektiv-papír.
  • 0

#6 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 15 únor 2011 - 22:30:15

Jj, proto jsem tak položil otázku. A jestli má někdo zkušenost jak u mg4 změkčit světlo.
  • 0

#7 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 15 únor 2011 - 22:33:52

A mas v tom ramecku na filtry matnici (takove matne sklo)? Ja s kondenzorem nedelam, nicmeheo ho k MG4a mam taky a ta matnice tam asi na neco bude...zkusil bych to.
  • 0

#8 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 15 únor 2011 - 22:41:14

Jj, proto jsem tak položil otázku. A jestli má někdo zkušenost jak u mg4 změkčit světlo.

Takhle bych nad tím nepřemýšlel... Jsa od Ostravy, provedl bych u tebe inspekci - v magnifaxu 4 je žárovka, pak matné sklo na které si můžeš dávat filtry pro MG papíry... nemáš tam náhodou nějaký zapomenutý? Pak je z boku výměnný kondenzor (správně čočka), pak je normální kondenzor (druhá čočka) a potom objektiv... to je vše co by mělo být světlu v cestě.... tam není moc možností jak měkčit.
  • 0

#9 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 16 únor 2011 - 20:01:14

Otevřel jsem nové balení papírů a je po problému. Akorát že se to časově krylo se změnou zvětšováku a velkým úklidem. Jen mi teď vrtá hlavou zda se ty MG fomy nějak zkazily a nebo zda ty správné mám v jiné krabičce. Pořád tvrdím že moc uklízení škodí.
  • 0

#10 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 16 únor 2011 - 21:49:39

Aha... to mně napadá jedině že si otevřel nějaké ultra tvrdé papíry a strčil je pak do nesprávne krabičky...
  • 0

#11 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 17 únor 2011 - 00:41:12

Jo. A zajímavý bylo, že to na MG filtry nefungovalo.
  • 0

#12 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 10 leden 2015 - 12:12:14

Jen pro zajímavost. S problémem vysokého kontrastu jsem se potýkal 2 roky. Vyladi jseml volání negativu, aby to bylo aspoň trochu ke koukání. Pak byla skoro 2 roky pauza s komorničením - stavba domečku (a v něm samozřejmě pracovna s komorou). Magnifax 4 zůstal rozebraný a zakonzervovaný a nainstaloval jsem můj stařičký MGlla. A světe div se! stejný negativ, který jsem na MG4 musel filtrovat filtrem 1 až 0,5(ilfordy) najednou potřebuje spíše 3,5 až 4,5. Takže od loňského léta jsem opět začal vyvolávat negativy tak jak jsem byl zvyklý od mládí a jedu na normální gradaci papírů a je to OK. Filtry jsem hezky uložil a použiji je jen na spotřebování zbývající zásoby Variantů. Ona ta velikost lampové skříně, obří průměr kondenzoru a možnost hýbat žárovkou asi k něčemu je. Podle mě tedy MG 4 s kondenzorem byl od MEOPTY asi krok mimo. 

Martin


  • 0

#13 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 10 leden 2015 - 19:20:14

Kdysi jsem četl (snad v materiálech Meopty Přerov), že světlo produkované kondenzorem je "tvrdé", barevnou hlavou (E4S) "měkké". To je obecně pravda. A protože je vždycky "něco za něco", tak například s kondenzorem doshnete ostřejších obrazů - ale zase budete bojovat do vysílení např. s prachovými částicemi. U difusního světla to není tak hrozné (prach), ale obraz je měkčí.

Při zvětšování na MG papíry (pevné gradace nedělám) je "normální" filtrace s kondenzorem "2", "normální" filtrace s difusním světlem (barevnou hlavou) "3". A když k tomu přidáte ještě např. tvrdý negativ, nemáte pod lampou (u kondenzorového zvětšováku) "mléčné" sklo, použijete tvrdý papír, tvrdou vývojku... Pak bude obraz kontrastní.

U barevné hlavy bývá spíše problém dosáhnout "brilantního" kontrastu. To je markantní zvláště u dobře vyvolaného Fuji Neopan Acros. Tento film dokáže pobrat cca 14 stop, ze kterých si můžete vybrat, ale (samozřejmě) celý tento rozsah na papír nedostanete...

Výtečný je v takovém případě split grading. Je to pracnější, ale výsledky jsou výrazně lepší. (Nelze ovšem předpokládat, že vyřeší vše!!! Dovoluji s poznamenat, že i při tomto způsobu zvětšování je nadržování a vykrývání obvykle nutností. Pochopitelně - jinak při expozici "tvrdým" světlem - magenta, jinak při expozici "měkkým" světlem - Y. Často se rovněž uplatní preflashing, NĚKDY je velmi vhodné volání ve tvrdé a měkké vývojce... Atd.atd.atd.)

Ale to už asi opakuji známé věci.


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních