
Ideální světlo z okna na sever?
#1
Publikováno 29 březen 2011 - 21:30:00
Dnes jsem byl asi půl hodinu před západem slunce u nás v práci u jednoho okna na sever, pak u druhého okna na jih. Vzal jsem jednu dívku jako figurantku, postavil jsem ji před severní okno, pak jsem ji přemístil před jižní okno. Výsledek? Světlo ze severního okna bylo velmi drsné a nelítostné, protože se z protějšího domu do okna odráželo silné světlo zapadajícího slunce. Světlo z jižního okna bylo naproti tomu jemné, protože ulice na té straně je stíněná domy. Chci se teda zeptat, jak to s tím jižním a severním oknem je, když přece záleží, co vše za tím oknem vězí - a taky jestli je ráno nebo večer a dalších asi milion detailů, které to světlo nakonec ovlivní? Není nakonec důležitější experimentovat a zkoušet různé denní doby a úhly a situace než trvat na tom severním okně? Díky za všechny vaše praktické zkušenosti s danou problematikou.
#2
Publikováno 29 březen 2011 - 21:52:20
Quote
Není nakonec důležitější experimentovat a zkoušet různé denní doby a úhly a situace než trvat na tom severním okně?
Sám sis odpověděl. Nebo si snad nedokážeš vybrat, jaké světlo se ti líbí?
#3
Publikováno 29 březen 2011 - 22:40:05


nic z toho nevyvozuji. jen by mě zajímalo, jestli to maj v austrálii taky nejraději na sever.
#4
Publikováno 29 březen 2011 - 23:38:36
kdyby si člověk mohl vybrat mezi špinavým a čistým oknem, opět vyhrálo by špinavé - pořád tu je řeč o pokud možno rozptýleným světle jako ideálu
asi teda jde o ideální, výchozí podmínky pro svícení portrétu, to neznamená, že jižní okno je nepoužitelný, jen asi to, že jižní okno bude v některých případech, časech, úhlech problematický v době, kdy to severní bude sloužit v pohodě
stejně mě zajímají jakýkoliv postřehy ohledně použití denního světla pro portrét, nejen v interiéru, na to téma je těžký něco najít, všude jsou jen články o umělým osvětlení, který mě zatím moc nezajímá
#5
Publikováno 29 březen 2011 - 23:52:10
#6
Publikováno 30 březen 2011 - 00:34:34
Vykasli se na poucky, svetlo musis citit. Stavit atelier z prelomu 18/19. stoleti nejdes, tak zkousej jake svetlo ti k cemu sedi, casem to prejde do oka. Lepsi jednou videt, jak stokrat slyset (cist).
#7
Publikováno 30 březen 2011 - 00:37:49
#8
Publikováno 30 březen 2011 - 00:54:13
nic ve zlém, ale tvoje starosti na moju hlavu...
#9
Publikováno 30 březen 2011 - 02:57:44

#10
Publikováno 30 březen 2011 - 07:30:25



#11
Publikováno 30 březen 2011 - 07:50:14

Denní světlo mám též raději než umělé. Jen pak časem zjistíš, že stejně potřebuješ nosiče na další krámy kolem, viz obr. Avedon a American West. Platí i pro interiér a dosvěcování minimálně odraznou deskou.

P.S. V prvním vydání je bílé pozadí ve skutečnosti trochu našedlé. Má kresbu a neruší. Za svého života si ještě ohlídal. To až později nějaký pitomeček opravil kontrast a pozadí ze snímků v novějších vydání přímo svítí.
#12
Publikováno 30 březen 2011 - 09:25:58


#13
Publikováno 30 březen 2011 - 10:01:38
Mickael mi otevřel oči s tím, že se celá věc komplikuje, pokud je okno v bytě naproti nějakým stavbám v ulici. Severní okno v posledním patře bez domů naproti je jistě ideál.
V každým případě jsem kvůli všem možným technickým aspektům fotografie celou dobu co fotím neměl čas zamyslet se nad tím zřejmě klíčovým, co dělá fotografii - světlem - takže to teď chci řešit především, aniž bych ignoroval ty technický aspekty.
#14
Publikováno 30 březen 2011 - 10:42:16
#15
Publikováno 30 březen 2011 - 10:43:20
Quote
V každým případě jsem kvůli všem možným technickým aspektům fotografie celou dobu co fotím neměl čas zamyslet se nad tím zřejmě klíčovým, co dělá fotografii - světlem - takže to teď chci řešit především, aniž bych ignoroval ty technický aspekty.
Světlo, všechny další spojené technicizmi a kompoziční pravidla se nauč vnímat, jen je neber jako dogma, přes které vlak nejede. Jinak by všichni fotografovali stejně a to by byla sterilní nuda.
Dobré světlo, PN.
#16
Publikováno 30 březen 2011 - 10:47:27
Ja fotim vyhradne v prirozenem svetle, nepouzivam ani odraznou desku. Kdyz holt kresbu ve stinu nedostanu, ozelim ji. Kdyz se portret povede, snese se to. Kdyz se nepovede, technicky detail uz by ho moc nevylepsil. Ale tohle je muj pristup, kterej plne vyhovuje mne, ty si najdi svuj, abys byl spokojenej.
#17
Publikováno 30 březen 2011 - 18:53:15
Quote
zo svetlom to je tak.. kuknem a vidim.. a je uplne jedno ci zo severu alebo z juhu. Do kedy sa clovek do tohto stadia nedostane, nepomozu mu ani 3 kompasy a atelier zo zaciatku 20. storocia. Takze by som sa vysral na nejake akademicke debaty a jednoducho fotil, skusal rozne typy svetla a rychlo clovek pochopi, ake svetlo dava ake vysledky na fotke.
Podpis, tečka.
#18
Publikováno 30 březen 2011 - 19:58:28
ale co my, těžkopádní nerudové? my se dřeme s každým záběrem, koumáme proč to nebylo ono. často obtěžkáni kilogramy techniky vyrazíme... a nic. jindy ulevíme zádům a s hlavou v dlaních vracíme se domů, co záběrů mohlo vzniknout, mít tak ten neskladnej vercajk sebou. koumáme, špekulujeme... snažíme se předvídat, ale necítíme to v kostech. ptáme se zkušených.
a občas třeba narazíme na nějakou tu pravdu. to okno na sever příkladně. jenže... ono to má svůj vývoj a své souvisloti. a světe div se, ono i to snad akademické objevení nevyřčeného potěší. nejen poznání, že to tak je. ale i proč.
potěší i vidět, že mnozí jsou dál i bez přemýšlení. talent je třeba obdivovat. ale jak se skoro zpívá... nemít talent? nevadí. nemít radost, jóóó....
#19
Publikováno 30 březen 2011 - 22:17:01
Quote
Quote
zo svetlom to je tak.. kuknem a vidim.. a je uplne jedno ci zo severu alebo z juhu. Do kedy sa clovek do tohto stadia nedostane, nepomozu mu ani 3 kompasy a atelier zo zaciatku 20. storocia. Takze by som sa vysral na nejake akademicke debaty a jednoducho fotil, skusal rozne typy svetla a rychlo clovek pochopi, ake svetlo dava ake vysledky na fotke.
Podpis, tečka.
fotím tři roky, koukám, vidím, cvakám - a prd platný to je, ten cit pro světlo si myslím se pěstuje dlouho, dlouhou, léta zraje než uzraje a jestli vůbec uzraje- o víkendu jsem fotil dívku v kavárně, pak venku na ulici, chvíli tak pak onak, ze všech stran, zespodu, zezhora, v polostínu, ve stínu... a ted jsem šest hodin skenoval ty negativy - a řeknu vám jedno - jediný, co jsem se snažil udělat bylo aby vypadala dobře, ale co vyleze jako výsledek, co to světlo udělá s výslednou fotkou, to prostě nemám skoro bvůbec pod kontrolou a počítám že opravdu léta létoucí to bude trvat, jestli to vůbec někdy pod kontrolou mít budu - no děvčica vypadá dobre, ale tak moje zásluha to moc není, možná tak slušných objektivů, nevím vlastně čeho
#20
Publikováno 31 březen 2011 - 07:39:30
Quote
no jóóó... tak to máte vy talentovaní, řekněme vrchličtí fotografie. jdete, vidíte, cítíte, fotíte, ohromujete, těšíte nás.
ale co my, těžkopádní nerudové? my se dřeme s každým záběrem, koumáme proč to nebylo ono. často obtěžkáni kilogramy techniky vyrazíme... a nic. jindy ulevíme zádům a s hlavou v dlaních vracíme se domů, co záběrů mohlo vzniknout, mít tak ten neskladnej vercajk sebou. koumáme, špekulujeme... snažíme se předvídat, ale necítíme to v kostech. ptáme se zkušených.
a občas třeba narazíme na nějakou tu pravdu. to okno na sever příkladně. jenže... ono to má svůj vývoj a své souvisloti. a světe div se, ono i to snad akademické objevení nevyřčeného potěší. nejen poznání, že to tak je. ale i proč.
potěší i vidět, že mnozí jsou dál i bez přemýšlení. talent je třeba obdivovat. ale jak se skoro zpívá... nemít talent? nevadí. nemít radost, jóóó....
Kdocóóóó jsi stejně šílený!!!!! Ale tak pěkně



#21
Publikováno 31 březen 2011 - 08:45:22
Nicméně moc by mě zajímalo, jak je možný udělat kontrastní fotku - portrét (nemyslím pérovku, ale takovou tu fotku, co má šťávu, na úkor i detailů ve stínech) a přitom neudělat z šedých, zelených, modrých očí atd. tmavě "hnědý"oči (mám tu na mysli černobílé portréty). Všiml jsem si že třeba Newton má dost kontrastní portréty, a přitom ty holky maj pořád světlý oči. Nechápu jak to dělá. Když pridávám kontrast, světlý oči se automaticky mění na tmavý a tím samozřejmě se notně mění i podoba dotyčné dívky, která se pak na fotce ani nepozná. Má přece krásně šedozelený oči a já ji zobrazuju jako hnědoočku.
Jediná možnost co mě napadá oči při zvětšování pečlivě vykrýt. Tím zůstane fotka kontrastní, a podoba dívky, ženy, muže, více zachována.
Chápu že většina lidí tady má radši neutrálně kontrastní, realističtější podání u portréta a tento problém tudíž řešit nemusí, ale kdyby někdo...
#22
Publikováno 31 březen 2011 - 11:33:44
#23
Publikováno 31 březen 2011 - 11:36:04
#24
Jirinol
Publikováno 31 březen 2011 - 12:22:07
#25
Publikováno 31 březen 2011 - 12:44:15
Quote
Promiň, ale tvou otázku nechápu. Pokud to oko není ve stínu, tak bude vždy světlé. Tečka.
hmm, to je divný, u mě je přímá úměrnost kontrast světlost očí
tak asi vložím nějakou ukázku - fotografie dívke, které mají ve skutečnosti světlé oči, ale u mě jsou velmi tmavé, např.
dnes už nestíhám, tak až v neděli
zatím dík
#26
Publikováno 31 březen 2011 - 12:46:13
http://www.facebook....92&l=1196684adf
a to mi vychází i v komoře, aby někdo neřek že to je počítačový svinstvo
#27
Publikováno 31 březen 2011 - 14:38:23
Quote
stíhám link na tohle - ta dívka má ve skutečnosti zelenomodré nebo zelenošedé, tedy světlé oči, ale ne na fotografiích, které jsem chtěl kontrastnější
http://www.facebook....92&l=1196684adf
a to mi vychází i v komoře, aby někdo neřek že to je počítačový svinstvo
Všechno je zakopáno ve světle a zpracování. Newton nebyl na ulici, v místnosti či ateliéru sám (asistenti, technika) a měl vlastního laboranta.
Proto pořád mluvím o světlech, odrazných deskách při fotografování a nadržování ve fotokomoře.
Fotografie není jen o negativu a identické kopii z něj.
P.S. Nic si z toho nedělej. Fotím cca 10 let a vždy se najde něco co dokážu pokazit nebo si později uvědomím, že jsem měl udělat jinak. Někdy naopak rozchod s představou jak udělám a výsledkem, snímku kupodivu pomůže. Sice mě vždy naštve tím, že stále nemám vše pod plnou kontrolou jak bych potřeboval, ale nakonec spokojenost nad výsledkem mě nakonec uklidní. Alespoň se pro příště posunu dál a vím co si mohu dovolit.
#28
Publikováno 31 březen 2011 - 14:46:07
#29
Publikováno 1 duben 2011 - 09:30:55
#30
Publikováno 1 duben 2011 - 12:43:53
#31
Publikováno 1 duben 2011 - 14:50:45
#32
Publikováno 1 duben 2011 - 14:51:12
#33
Publikováno 1 duben 2011 - 15:13:09
Quote
O ten objektiv nejde, jeho podani znam dobre a v tomhle mas samozrejme pravdu. Mel jsem na mysli neco jineho: ty dve zdi v pozadi. Jedna ubiha zleva, druha zprava a za modelkou se jaksi spojuji. Rozhodujici je, ze tam neni pruhled na nejaky vzdalenejsi plan, predevsim oblohu(srovnej s druhym snimkem). Diky tomu (a rovnez diky vhodne zvolene clone a tedy hloubce ostrosti) pak vznika dojem, jako by se to pozadi uzaviralo, jaksi hroutilo do sebe, v tom je ten "pohyb". To se mi libilo. Kdybys clonil o trochu vic, tak se pozadi o neco vice prokresli a nezadouci detaily by tenhle efekt zbouraly, nebo by aspon nebyl tak vyrazny. At se ti to povedlo nahodou a nebo zamerne, povedlo se ti to skvele. Svou vyraznou roli tam hraje i denni doba, vhodne (podobne) osvetleni obou zdi. Kdyby jedna byla ve stinu a druha osvicena, zas by to vypadalo docela jinak. Takhle mas na fotce tonalne vicemene rovnomerne pozadi, ktere je ale zaroven paradoxne velmi dynamicke a ta dynamicnost v nem vznika efektem ryze fotografickym: to je, podle meho nazoru, to nejlepsi, ceho u pleneroveho portretu muzes vubec dosahnout. Tudy vede cesta, takovych veci stoji za to si vsimat a vedome je rozvijet. Ono se to ovsem snadneji rekne nez udela (zde strilim do vlastni rady)V tom případě proč se tomu archenar tak divil. Vždyť bokeh planaru jeho rolleiflexu nebude moc odlišný od mého tessaru. Nebo bude?
#34
Publikováno 1 duben 2011 - 15:18:07
Quote
V tom případě proč se tomu archenar tak divil. Vždyť bokeh planaru jeho rolleiflexu nebude moc odlišný od mého tessaru. Nebo bude?
Portrét na ulici každý den nefotíme a tohle vyšlo pravdu pěkně. Nehledej záhady, kde nejsou.

#35
Publikováno 1 duben 2011 - 15:20:06
#36
Publikováno 1 duben 2011 - 17:23:50
#37
Publikováno 1 duben 2011 - 17:38:14
#38
Publikováno 2 duben 2011 - 06:49:39
#39
Publikováno 2 duben 2011 - 14:44:11
jinak samozřejmě severní okno proto, že tam nesvítí přímé světlo. přímé světlo se sice dá využít, ale obvykle je dost těžké ho pro portrét zkrotit.
ale není imho problém opatřit si to jižní okno nějakým difuzérem. stačí pauzák nebo bílý závěs (btw. tuhle informaci jsem vyčetl snad v každé fotografické příručce "pro blbečky").
#40
Publikováno 2 duben 2011 - 19:13:31
#41
Publikováno 3 duben 2011 - 12:31:32
Quote
¨Nevim, co se libi kazdymu, mne se ale jasne vic libi ta prvni, je kompaktnejsi. I ta druha je hezka, moc hezka. Ale pro mne je prvni lepsi. Jednak mam vzdycky radsi pohled do objektivu nez kdovikam a druhak je ta fotka (pro me oko) lepsi jako celek.A tluče se to u tý druhý fotky? Protože z nějakýho důvodů se všem líbí víc ta druhá. Asi kvůli výrazu v tváří.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních