Přejít na obsah


Fotka

Ideální světlo z okna na sever?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
40 odpovědí na toto téma

#1 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 29 březen 2011 - 21:30:00

Všude čtu a slyším, že ideální je pro denní přirozené světlo v interiéru mít velké okno na sever. Bohužel bydlím v bytě, kde mám velké okno na jih.
Dnes jsem byl asi půl hodinu před západem slunce u nás v práci u jednoho okna na sever, pak u druhého okna na jih. Vzal jsem jednu dívku jako figurantku, postavil jsem ji před severní okno, pak jsem ji přemístil před jižní okno. Výsledek? Světlo ze severního okna bylo velmi drsné a nelítostné, protože se z protějšího domu do okna odráželo silné světlo zapadajícího slunce. Světlo z jižního okna bylo naproti tomu jemné, protože ulice na té straně je stíněná domy. Chci se teda zeptat, jak to s tím jižním a severním oknem je, když přece záleží, co vše za tím oknem vězí - a taky jestli je ráno nebo večer a dalších asi milion detailů, které to světlo nakonec ovlivní? Není nakonec důležitější experimentovat a zkoušet různé denní doby a úhly a situace než trvat na tom severním okně? Díky za všechny vaše praktické zkušenosti s danou problematikou.
  • 0

#2 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 29 březen 2011 - 21:52:20

Není nakonec důležitější experimentovat a zkoušet různé denní doby a úhly a situace než trvat na tom severním okně?


Sám sis odpověděl. Nebo si snad nedokážeš vybrat, jaké světlo se ti líbí?
  • 0

#3 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 29 březen 2011 - 22:40:05

těžká věc. fotografie, zejména v době velkých "skleníkových" ateliérů byla takřka zcela kratochvílí obyvatel žijících na sever od rovníku. slunce tedy převážnou část roku nešajnilo přímo do oken :wink: jestli se hrou osudu nestal tvůj "ateliér" jakýmsi světem naruby. to já bych se tam odsud odstěhoval 8-) lezlo by mi to na bednu.

nic z toho nevyvozuji. jen by mě zajímalo, jestli to maj v austrálii taky nejraději na sever.
  • 0

#4 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 29 březen 2011 - 23:38:36

ono to severní světlo zřejmě bude jako ideální východisko - kdyby si člověk mohl vybrat mezi dvěma ateliéry - jeden s oknem na sever a jeden s oknem na jih, tak by si taky skoro každej zvolil ten sever - v Austrálii je to samozřejmě obráceně

kdyby si člověk mohl vybrat mezi špinavým a čistým oknem, opět vyhrálo by špinavé - pořád tu je řeč o pokud možno rozptýleným světle jako ideálu

asi teda jde o ideální, výchozí podmínky pro svícení portrétu, to neznamená, že jižní okno je nepoužitelný, jen asi to, že jižní okno bude v některých případech, časech, úhlech problematický v době, kdy to severní bude sloužit v pohodě

stejně mě zajímají jakýkoliv postřehy ohledně použití denního světla pro portrét, nejen v interiéru, na to téma je těžký něco najít, všude jsou jen články o umělým osvětlení, který mě zatím moc nezajímá
  • 0

#5 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 29 březen 2011 - 23:52:10

Já ti žádné postřehy nepředám nejsa portrétistou, ale nebylo by nejsnáze vzít práce autorů tímto způsobem pracujících? Ty se tu pořád oháníš nějakou literaturou, jistě je v ní dost vhodných snímků, které můžeš zkoumat. Co?
  • 0

#6 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 30 březen 2011 - 00:34:34

A proc myslis, ze ty ateliery byly az v poslednim patre? Asi aby se jim eliminovaly ty zalezitosti s odrazy a stinenim s kteryma ses setkal ty. Navic oni potrebovali pracovat prevaznou cast dne, ze ti bude hodinu rano a hodinu vecer svitit prime slunce do okna asi uz nebude tolik vadit. Proste nestinene okno na sever ti bude davat vetsi cast dne mekke svetlo a bude se tedy chovat jako jeden giganticky softbox.

Vykasli se na poucky, svetlo musis citit. Stavit atelier z prelomu 18/19. stoleti nejdes, tak zkousej jake svetlo ti k cemu sedi, casem to prejde do oka. Lepsi jednou videt, jak stokrat slyset (cist).
  • 0

#7 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 30 březen 2011 - 00:37:49

Samozrejme 19/20. stoleti.
  • 0

#8 ypres_bass

ypres_bass

    Obchodník zbožím prošlým

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 736 příspěvků(y)
  • LocationPardubice
Reputace: 52

Publikováno 30 březen 2011 - 00:54:13

romane, povím ti...
nic ve zlém, ale tvoje starosti na moju hlavu...
  • 0

#9 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 30 březen 2011 - 02:57:44

Ypressu, nech ho. On tady za nás potí krev, aby posunul dále možnosti umJení a ty si toho nevážíš :wink:
  • 0

#10 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 30 březen 2011 - 07:30:25

no však romane. sakra chlape, takovýhle dotazy sem. dívej se trochu kolem sebe a uč se od mistrů, co jsou pořádný problémy :wink: 8-) :lol:
  • 0

#11 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 30 březen 2011 - 07:50:14

Dilema sever - jih. Odpověděl jsi si správně - nepřímé světlo. Ovšem poučka nepočítá s odrazem od protější budovy :wink: Resume - záleží na tobě co fotografuješ a potřebuješ.

Denní světlo mám též raději než umělé. Jen pak časem zjistíš, že stejně potřebuješ nosiče na další krámy kolem, viz obr. Avedon a American West. Platí i pro interiér a dosvěcování minimálně odraznou deskou.

Vložený obrázek

P.S. V prvním vydání je bílé pozadí ve skutečnosti trochu našedlé. Má kresbu a neruší. Za svého života si ještě ohlídal. To až později nějaký pitomeček opravil kontrast a pozadí ze snímků v novějších vydání přímo svítí.
  • 0

#12 VirusSvobody

VirusSvobody

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 115 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 30 březen 2011 - 09:25:58

Podívejte se, jak to kdysi vypadalo. Teď víme, proč se v horním patře :-)

Vložený obrázek
  • 0

#13 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 30 březen 2011 - 10:01:38

Děkuju všem za odpovědi. U těch knih a mistrovských snímků většinou není info o tom, odkud šlo světlo, jestli ze severu, jihu atd. Jsou knihy o technice svícení, ale ty jsou prakticky jen o používání umělého světla, umístění záblesků ve studiu atd.

Mickael mi otevřel oči s tím, že se celá věc komplikuje, pokud je okno v bytě naproti nějakým stavbám v ulici. Severní okno v posledním patře bez domů naproti je jistě ideál.

V každým případě jsem kvůli všem možným technickým aspektům fotografie celou dobu co fotím neměl čas zamyslet se nad tím zřejmě klíčovým, co dělá fotografii - světlem - takže to teď chci řešit především, aniž bych ignoroval ty technický aspekty.
  • 0

#14 prowler

prowler

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 553 příspěvků(y)
  • LocationTrnava, SVK
Reputace: 13

Publikováno 30 březen 2011 - 10:42:16

zo svetlom to je tak.. kuknem a vidim.. a je uplne jedno ci zo severu alebo z juhu. Do kedy sa clovek do tohto stadia nedostane, nepomozu mu ani 3 kompasy a atelier zo zaciatku 20. storocia. Takze by som sa vysral na nejake akademicke debaty a jednoducho fotil, skusal rozne typy svetla a rychlo clovek pochopi, ake svetlo dava ake vysledky na fotke.
  • 0

#15 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 30 březen 2011 - 10:43:20

V každým případě jsem kvůli všem možným technickým aspektům fotografie celou dobu co fotím neměl čas zamyslet se nad tím zřejmě klíčovým, co dělá fotografii - světlem - takže to teď chci řešit především, aniž bych ignoroval ty technický aspekty.


Světlo, všechny další spojené technicizmi a kompoziční pravidla se nauč vnímat, jen je neber jako dogma, přes které vlak nejede. Jinak by všichni fotografovali stejně a to by byla sterilní nuda.

Dobré světlo, PN.
  • 0

#16 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 30 březen 2011 - 10:47:27

Ono je to takhle: fotografie=svetlo. Bez svetla nic neni, svetlo je podminkou sine qua non. Kdyse jsem se nejakym nedopatrenim ocitnul na nejake ochutnavce vin. A protoze jsem nevedel nic o buketech, dochutich, kyselinkach a vsi tyhle vinarsky latine, radeji jsem se zeptal, jak vlastne poznam dobre vino. A jeden moudry moravsky vinar (narozdil od predeslych chytraku, kteri to brali zesiroka skrz ty bukety aj) mi rekl: dobre vino je takove, ktere ti chutna. Nuze dobre svetlo je takove, ktere ti vyhovuje.
Ja fotim vyhradne v prirozenem svetle, nepouzivam ani odraznou desku. Kdyz holt kresbu ve stinu nedostanu, ozelim ji. Kdyz se portret povede, snese se to. Kdyz se nepovede, technicky detail uz by ho moc nevylepsil. Ale tohle je muj pristup, kterej plne vyhovuje mne, ty si najdi svuj, abys byl spokojenej.
  • 0

#17 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 30 březen 2011 - 18:53:15

zo svetlom to je tak.. kuknem a vidim.. a je uplne jedno ci zo severu alebo z juhu. Do kedy sa clovek do tohto stadia nedostane, nepomozu mu ani 3 kompasy a atelier zo zaciatku 20. storocia. Takze by som sa vysral na nejake akademicke debaty a jednoducho fotil, skusal rozne typy svetla a rychlo clovek pochopi, ake svetlo dava ake vysledky na fotke.


Podpis, tečka.
  • 0

#18 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 30 březen 2011 - 19:58:28

no jóóó... tak to máte vy talentovaní, řekněme vrchličtí fotografie. jdete, vidíte, cítíte, fotíte, ohromujete, těšíte nás.

ale co my, těžkopádní nerudové? my se dřeme s každým záběrem, koumáme proč to nebylo ono. často obtěžkáni kilogramy techniky vyrazíme... a nic. jindy ulevíme zádům a s hlavou v dlaních vracíme se domů, co záběrů mohlo vzniknout, mít tak ten neskladnej vercajk sebou. koumáme, špekulujeme... snažíme se předvídat, ale necítíme to v kostech. ptáme se zkušených.

a občas třeba narazíme na nějakou tu pravdu. to okno na sever příkladně. jenže... ono to má svůj vývoj a své souvisloti. a světe div se, ono i to snad akademické objevení nevyřčeného potěší. nejen poznání, že to tak je. ale i proč.

potěší i vidět, že mnozí jsou dál i bez přemýšlení. talent je třeba obdivovat. ale jak se skoro zpívá... nemít talent? nevadí. nemít radost, jóóó....
  • 0

#19 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 30 březen 2011 - 22:17:01

zo svetlom to je tak.. kuknem a vidim.. a je uplne jedno ci zo severu alebo z juhu. Do kedy sa clovek do tohto stadia nedostane, nepomozu mu ani 3 kompasy a atelier zo zaciatku 20. storocia. Takze by som sa vysral na nejake akademicke debaty a jednoducho fotil, skusal rozne typy svetla a rychlo clovek pochopi, ake svetlo dava ake vysledky na fotke.


Podpis, tečka.


fotím tři roky, koukám, vidím, cvakám - a prd platný to je, ten cit pro světlo si myslím se pěstuje dlouho, dlouhou, léta zraje než uzraje a jestli vůbec uzraje- o víkendu jsem fotil dívku v kavárně, pak venku na ulici, chvíli tak pak onak, ze všech stran, zespodu, zezhora, v polostínu, ve stínu... a ted jsem šest hodin skenoval ty negativy - a řeknu vám jedno - jediný, co jsem se snažil udělat bylo aby vypadala dobře, ale co vyleze jako výsledek, co to světlo udělá s výslednou fotkou, to prostě nemám skoro bvůbec pod kontrolou a počítám že opravdu léta létoucí to bude trvat, jestli to vůbec někdy pod kontrolou mít budu - no děvčica vypadá dobre, ale tak moje zásluha to moc není, možná tak slušných objektivů, nevím vlastně čeho
  • 0

#20 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 31 březen 2011 - 07:39:30

no jóóó... tak to máte vy talentovaní, řekněme vrchličtí fotografie. jdete, vidíte, cítíte, fotíte, ohromujete, těšíte nás.

ale co my, těžkopádní nerudové? my se dřeme s každým záběrem, koumáme proč to nebylo ono. často obtěžkáni kilogramy techniky vyrazíme... a nic. jindy ulevíme zádům a s hlavou v dlaních vracíme se domů, co záběrů mohlo vzniknout, mít tak ten neskladnej vercajk sebou. koumáme, špekulujeme... snažíme se předvídat, ale necítíme to v kostech. ptáme se zkušených.

a občas třeba narazíme na nějakou tu pravdu. to okno na sever příkladně. jenže... ono to má svůj vývoj a své souvisloti. a světe div se, ono i to snad akademické objevení nevyřčeného potěší. nejen poznání, že to tak je. ale i proč.

potěší i vidět, že mnozí jsou dál i bez přemýšlení. talent je třeba obdivovat. ale jak se skoro zpívá... nemít talent? nevadí. nemít radost, jóóó....


Kdocóóóó jsi stejně šílený!!!!! Ale tak pěkně :-) :lol: :lol:
  • 0

#21 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 31 březen 2011 - 08:45:22

Mám vážnou otázku trochu off topic, ale snad nestojí za extra vlákno.

Nicméně moc by mě zajímalo, jak je možný udělat kontrastní fotku - portrét (nemyslím pérovku, ale takovou tu fotku, co má šťávu, na úkor i detailů ve stínech) a přitom neudělat z šedých, zelených, modrých očí atd. tmavě "hnědý"oči (mám tu na mysli černobílé portréty). Všiml jsem si že třeba Newton má dost kontrastní portréty, a přitom ty holky maj pořád světlý oči. Nechápu jak to dělá. Když pridávám kontrast, světlý oči se automaticky mění na tmavý a tím samozřejmě se notně mění i podoba dotyčné dívky, která se pak na fotce ani nepozná. Má přece krásně šedozelený oči a já ji zobrazuju jako hnědoočku.

Jediná možnost co mě napadá oči při zvětšování pečlivě vykrýt. Tím zůstane fotka kontrastní, a podoba dívky, ženy, muže, více zachována.

Chápu že většina lidí tady má radši neutrálně kontrastní, realističtější podání u portréta a tento problém tudíž řešit nemusí, ale kdyby někdo...
  • 0

#22 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 31 březen 2011 - 11:33:44

Promiň, ale tvou otázku nechápu. Pokud to oko není ve stínu, tak bude vždy světlé. Tečka.
  • 0

#23 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 31 březen 2011 - 11:36:04

A i kdyby ve stínu bylo, tak bude vždy světlejší, než hnědé. Citlivost materiálu k barvám je pořád stejná, ač-li ve stínu či na světle.
  • 0

#24 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 31 březen 2011 - 12:22:07

hmm.... tmavé bělmo? já nevím, fotím většinou bledé tváře, ty neprotestují... a jasné, světlounké modré oči a tmavší pleť, aby to bylo fajnově kontrastní, je asi třeba hledat někde v Brazílii.
  • 0

#25 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 31 březen 2011 - 12:44:15

Promiň, ale tvou otázku nechápu. Pokud to oko není ve stínu, tak bude vždy světlé. Tečka.


hmm, to je divný, u mě je přímá úměrnost kontrast světlost očí

tak asi vložím nějakou ukázku - fotografie dívke, které mají ve skutečnosti světlé oči, ale u mě jsou velmi tmavé, např.

dnes už nestíhám, tak až v neděli

zatím dík
  • 0

#26 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 31 březen 2011 - 12:46:13

stíhám link na tohle - ta dívka má ve skutečnosti zelenomodré nebo zelenošedé, tedy světlé oči, ale ne na fotografiích, které jsem chtěl kontrastnější

http://www.facebook....92&l=1196684adf

a to mi vychází i v komoře, aby někdo neřek že to je počítačový svinstvo
  • 0

#27 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 31 březen 2011 - 14:38:23

stíhám link na tohle - ta dívka má ve skutečnosti zelenomodré nebo zelenošedé, tedy světlé oči, ale ne na fotografiích, které jsem chtěl kontrastnější

http://www.facebook....92&l=1196684adf

a to mi vychází i v komoře, aby někdo neřek že to je počítačový svinstvo


Všechno je zakopáno ve světle a zpracování. Newton nebyl na ulici, v místnosti či ateliéru sám (asistenti, technika) a měl vlastního laboranta.
Proto pořád mluvím o světlech, odrazných deskách při fotografování a nadržování ve fotokomoře.

Fotografie není jen o negativu a identické kopii z něj.

P.S. Nic si z toho nedělej. Fotím cca 10 let a vždy se najde něco co dokážu pokazit nebo si později uvědomím, že jsem měl udělat jinak. Někdy naopak rozchod s představou jak udělám a výsledkem, snímku kupodivu pomůže. Sice mě vždy naštve tím, že stále nemám vše pod plnou kontrolou jak bych potřeboval, ale nakonec spokojenost nad výsledkem mě nakonec uklidní. Alespoň se pro příště posunu dál a vím co si mohu dovolit.
  • 0

#28 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 31 březen 2011 - 14:46:07

Aha, tak abychom si rozumeli: nejde ti, jak zde bylo dosud chapano, o belmo, nybrz o duhovku! No jo, tam jde krome svetla jeste o barvu a asi by to bylo resitelne filtrem. Ja bych na to dlabal. V kazdem pripade ty dve fotky jsou moc povedene - obzvlast skvely je, co ti na te prvni fotce delaji v pozadi ty domy. Lepsi je ten efekt na prvnim obrazku, protoze, jak tam nemas pruhled na oblohu, ten efekt "pozadi v pohybu" je uzasnej. Vybornej napad a vyuziti hloubky ostrosti, uplne jsem na to chvili cumel jako vejr, jax to udelal.
  • 0

#29 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 1 duben 2011 - 09:30:55

Dík Achernare za pozitivní reakci. To sou první pokusy s rollei a je to věc náhody. Plně otevřená clona a rozostřený pozadí ne. Ale co to pozadí dělá to sem taky ještě neviděl. Se stativem by to bylo normální asi. Tohle byla padesátiná.
  • 0

#30 kid

kid

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 334 příspěvků(y)
Reputace: 40

Publikováno 1 duben 2011 - 12:43:53

Se stativem by to vypadalo stejně. To je dané bokehem objektivu.
  • 0

#31 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 1 duben 2011 - 14:50:45

V tom případě proč se tomu archenar tak divil. Vždyť bokeh planaru jeho rolleiflexu nebude moc odlišný od mého tessaru. Nebo bude?
  • 0

#32 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 1 duben 2011 - 14:51:12

Na té fotce je vše, jak má být, nevím co chceš. Hnědé oči by za stejných podmínek vyšli tmavší. Mnohem. Pokud chceš modrou duhovku převést jako světle šedou, tak užij buď příslušný filtr, nebo ortho film.
  • 0

#33 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 1 duben 2011 - 15:13:09

V tom případě proč se tomu archenar tak divil. Vždyť bokeh planaru jeho rolleiflexu nebude moc odlišný od mého tessaru. Nebo bude?

O ten objektiv nejde, jeho podani znam dobre a v tomhle mas samozrejme pravdu. Mel jsem na mysli neco jineho: ty dve zdi v pozadi. Jedna ubiha zleva, druha zprava a za modelkou se jaksi spojuji. Rozhodujici je, ze tam neni pruhled na nejaky vzdalenejsi plan, predevsim oblohu(srovnej s druhym snimkem). Diky tomu (a rovnez diky vhodne zvolene clone a tedy hloubce ostrosti) pak vznika dojem, jako by se to pozadi uzaviralo, jaksi hroutilo do sebe, v tom je ten "pohyb". To se mi libilo. Kdybys clonil o trochu vic, tak se pozadi o neco vice prokresli a nezadouci detaily by tenhle efekt zbouraly, nebo by aspon nebyl tak vyrazny. At se ti to povedlo nahodou a nebo zamerne, povedlo se ti to skvele. Svou vyraznou roli tam hraje i denni doba, vhodne (podobne) osvetleni obou zdi. Kdyby jedna byla ve stinu a druha osvicena, zas by to vypadalo docela jinak. Takhle mas na fotce tonalne vicemene rovnomerne pozadi, ktere je ale zaroven paradoxne velmi dynamicke a ta dynamicnost v nem vznika efektem ryze fotografickym: to je, podle meho nazoru, to nejlepsi, ceho u pleneroveho portretu muzes vubec dosahnout. Tudy vede cesta, takovych veci stoji za to si vsimat a vedome je rozvijet. Ono se to ovsem snadneji rekne nez udela (zde strilim do vlastni rady)
  • 0

#34 kid

kid

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 334 příspěvků(y)
Reputace: 40

Publikováno 1 duben 2011 - 15:18:07

V tom případě proč se tomu archenar tak divil. Vždyť bokeh planaru jeho rolleiflexu nebude moc odlišný od mého tessaru. Nebo bude?


Portrét na ulici každý den nefotíme a tohle vyšlo pravdu pěkně. Nehledej záhady, kde nejsou.:) Na zbytek ti odpověděl vyčerpávajícně archenar.
  • 0

#35 kid

kid

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 334 příspěvků(y)
Reputace: 40

Publikováno 1 duben 2011 - 15:20:06

Achernarovi se omlouvám za přejmenování.
  • 0

#36 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 1 duben 2011 - 17:23:50

Tak to čumim co sem to proved. Hledal sem z ktere strany bude modelka vypadat nejlíp a pozadí jsem se rozhodl obětovat. Ale z tyhle strany se za ní zrovna sbíhaly tý zdi. A to mi tolik ani nevadilo. Netušil jsem ale co to udělá. Na původní matnici tohn moc vidět není. Tam hledám hlavně kompozicí a ostřím s lupou. Plnou díru u portrétů volím skoro vždycky. V tomto případě to je 3.5. Díky moc za vysvětlení efektu.
  • 0

#37 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 1 duben 2011 - 17:38:14

p.s. k tomu efektu primo patri to, ze ubeznik tech linii je za hlavou modelky, tedy za nejdulezitejsim mistem obrazu. O to vic to funguje, dvojnasob soustreduje. Clovek se prirozene podiva portretovanemu do obliceje, kom toho tam ale jeste pohled navede ten ubeznik. Kdyby byl jinde, tak by se to za tychz svetelnych a obecne technickych podminek asi dost tlouklo.
  • 0

#38 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 2 duben 2011 - 06:49:39

A tluče se to u tý druhý fotky? Protože z nějakýho důvodů se všem líbí víc ta druhá. Asi kvůli výrazu v tváří.
  • 0

#39 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 122 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 2 duben 2011 - 14:44:11

odstín stěn v ateliéru je docela důležitý. např. se má dosáhnout toho kontrastnějšího podání, tak je dobré mít tmavý interiér, který neodráží sekundární světlo, které obvykle zabíjí plastičnost portrétu.

jinak samozřejmě severní okno proto, že tam nesvítí přímé světlo. přímé světlo se sice dá využít, ale obvykle je dost těžké ho pro portrét zkrotit.

ale není imho problém opatřit si to jižní okno nějakým difuzérem. stačí pauzák nebo bílý závěs (btw. tuhle informaci jsem vyčetl snad v každé fotografické příručce "pro blbečky").
  • 0

#40 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 2 duben 2011 - 19:13:31

Tak moje okno je sice na jih ale přímé svétlo ze slunka mi tam jde tak pětkrát za rok. Buď je slunce moc vlevo nebo moc vpravo nebo moc nízko nebo moc vysoko. Takže žádný rozptyl ani nepotřebuju? Okna myju jen výjimečně.
  • 0

#41 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 3 duben 2011 - 12:31:32

A tluče se to u tý druhý fotky? Protože z nějakýho důvodů se všem líbí víc ta druhá. Asi kvůli výrazu v tváří.

¨Nevim, co se libi kazdymu, mne se ale jasne vic libi ta prvni, je kompaktnejsi. I ta druha je hezka, moc hezka. Ale pro mne je prvni lepsi. Jednak mam vzdycky radsi pohled do objektivu nez kdovikam a druhak je ta fotka (pro me oko) lepsi jako celek.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních