
"Na stíny"vs."podle stínů"
#1
Publikováno 13 April 2011 - 19:22:17
O co jde?
V několika vláknech jsem zaregistroval, že diskutující měli (velmi pravděpodobně) diametrálně odlišnou představu o měření "na stíny".
Jedni mluvili o zamíření expozimetru (nejlépe bodového) na místa nejvyšších stínů (ev. s vědomím, že am chtějí mít kresbu) a podle odečtených hodnot exponovali.
Jiní měřili stejně, ale odečtené hodnoty KORIGOVALI (dle vcelku známých pravidel) a teprve poté exponovali (s vědomím - nebo alespoň tušením - že přiřadili zmíněnou oblast do některé zóny).
Tedy:
Naměřit stíny (ve kterých si přeji kresbu nebo alespoň její náznak) - přiřadit tuto partii do některé zóny (obvykle II až III) - "přepočítat" z hodnot "navržených" expozimetrem expozici - exponovat.
Proč?
Změříme-li (odražené) světlo nejvyšších stínů a bez korekce exponujeme, bude negativ přeexponovaný. Expozimetr totiž neví, že měří "stíny" a stanovuje "optimální expozici" - ovšem pro 18% šedou.
#2
Publikováno 13 April 2011 - 19:37:52
Obvkyle to platí pro exponování BW negativu. Protože pro barevnou inverzi (diák) je lepší přesně opačný postup - tedy exponovat s korekcí podle světel.
Nebudu vysvětlovat celý problém (negativ nesnese podexponování a diák zase přeexpozici), ale v podstatě jde o to, že obvykle neměříme celý rozsah jasů dané scény a následně ještě ty korekce korigujeme dle toho, co tam chceme mít, ale používáme velmi často (i já) tuto zjednodušenou metodu, která je dostačují pokud se nejedná o extrémně nasvícené scény.
Takže největší problém bývá někdy právě vybrat ty nejčernější černé, kde má být ještě kresba a nejbílejší bílé, kde má být kresba. U některých scén je to oříšek a pak odhaduju, o kolik je ta šedočerná šedší než ta černá s kresbou a dám třeba korekci jen -1. Někdy se trefím, někdy ne. Ti co mají v palici Adamse, optimalizovaný celý proces a škálu zoone to zvládají lépe.
Zdařec Luigi

#3
Publikováno 13 April 2011 - 19:42:04
Pokud vam tedy nekdo nekdy bude tvrdit, ze meri "na stiny", "na svetla" ci jinak, tak je nutne vyzvedet i E.I, ktere pri tom uvazuje, a nejlepe take nasledny zpusob vyvolavani (vyvojka, na jaky kontrast atd.).
U pyro vod je male riziko "odpaleni svetel" prave diky tomu, jak funguji (tvrzeni zelatiny a jeji zabarveni), takze je nutne si expozici ohlidat ty stiny a o svetla se prakticky nemusite starat.
#4
Jirinol
Publikováno 13 April 2011 - 19:58:08
#5
Publikováno 17 April 2011 - 19:39:35

#6
Publikováno 18 April 2011 - 19:42:38
Můžete ovlivnit jenom kontrast. Charakter nasvětlení scény ("měkké, "tvrdé", ze kterého směru) obvykle změnit nemůžete (snad jenom přisvítit bleskem, odraznou deskou, zaclonit a pod.
Jaké máte v ČB fotografii další možnosti:
- Volba filmu - citlivost a z toho obvykle - ne vždy - plynoucí velikost a charakter zrna, kontrast a též těžko definovatelná vlastnost "charakter filmu" (např. zkušení poznají téměř bezpečně TriX, APX100, PlusX a pod.).
- Snímací objektiv.
- Způsob měření, expozice a "osobních preferencí korekcí" - "podle stínů", "podle světel", "na střed", a pod.
- Použití snímacích filtrů - odfiltrování některých částí světla.
- Použitá vývojka a způsob vyvolání - rapidní, vyrovnávací, tvrdá, měkká... Zachování doporučených podmínek (teplota lázní, pohyb...)
- Zvětšovací objektiv.
- "Druh" světla použitého ke zvětšování - difuzní, "kondenzorové", studené a způsob expozice.
- Zvětšovací papíry.
- Pozitívní vývojka.
- Atd. atd.
Jinými slovy: Pokud víte, jak a co (z výše uvedeného) ovlivňuje výsledný obraz, můžete zhotovit fotografii, na které vcelku bez potíží poznáte, jaké přesně panovaly v okamžiku expozice světelné poměry (typické pro snímání ráno, v poledne, večer, pod mrakem, v poledně za slunce, po setmění, s oparem či prachem ve smogu....).
Ještě jinými slovy: Právě ten zmiňovaný zónový systém Vám umožní "natěsnat" do obrázku extrémní světla a stíny, nebo naopak umožní diferencovat šedou (až po "černou" a "bílou") tak, aby na fotografii nebylo jenom "kalno".
I bez znalosti zónového systému můžete při expozici dost napomoci kvalitě obrazu tím, že použijete pravidlo:
Malý kontrast scény - exponovat méně - vyvolávat déle (minus 1-2 EV, volat o 15-50% déle).
Velký kontrast scény - exponovat více - vyvolávat kratší dobu (plus 1-2 EV, volat o 15-30% kratší dobu).
(Pozn.: Je to tak hrůzostrašně zjednodušené, že by se to ani nemělo psát...)
#7
Publikováno 18 April 2011 - 19:55:56

#8
Publikováno 30 May 2011 - 17:02:08

když jsem fotil před pár lety Zenitem, neměl jsem ani expozimetr a expozice jsem odhadoval z hlavy, skoro vždy to vyšlo, ani jsem nad tím moc nepřemýšlel. Pak byla pár let dlouhá pauza číslicového focení a teď když jsem se ke klasické fotografii opět vrátil, začínal jsem ze vším takřka odznova.
Mám expozimetr a asi s ním moc neumím měřit, páč co svitek to pes z jiný vsi

Něco málo jsem si přečetl o zónovém systému, měření světel, stínů apod, ale skončil jsem u pochopení, že je jasný počet zón a tam někde je středně šedá...

K věci... pokud někam jdu a chci fotografovat, aniž bych vytahoval expozimetr, tak si okometricky vyhodnotím scénu a najdu si středně šedou, třeba kámen v polostínu u cesty. Ten kámen si pak naměřím expozimetrem a ukáže mě hodnotu středně šedé, na kterou je každý expozimetr kalibrován. Tím mě zbytek scény většinou odpovídá rozsahu zón na pomyslné stupnici od 0 až do 9, s tím, že 5 je naměřená středě šedá (kámen u cesty)....
Pokud chci ovlivňovat kresby ve světlech či stínech, pouze koriguji posunutím své okometrické stupnice na sousedící hodnoty stupnice zón.
Od té doby, co to takto dělám, mě negativy vycházejí naprosto krásně.
Jsem věčný začátečník a studování exponometrie a zónového systému mě do hlavy opravdu moc neleze, tak jsem si to udělal po svém.
Nevím, jestli to není nějaký nesmysl, nebo jsem napsal, něco už jednou napsané, ale mě to vychází.
Prostě vše na fotografované scéně si v hlavě promítnu do černobíla a vidím "ty svoje zóny", podle toho pak exponuji, jen se expozimetrem přesvědčím, jaké hodnoty mám nastavit na té (mnou vybrané) středně šedé.
Toto "promítání" scén v hlavě do černobíla si cvičím každý den, třeba když jdu do práce pěšky a výsledky se mě dostavily. Rozhodně tedy lepší, než když jsem se trápil s expozimetrem a kalotou naháněl kdejaké EV...
Neříkám, že je to nějaký návod pro zkušené, ale nějakému začátečníkovi, jako jsem i já, by to pomoct trochu snad mohlo.
Tož asi tak

#9
Publikováno 31 May 2011 - 12:14:59
Quote
..Naměřit stíny.. Proč?
Negativní film je citlivý na podexpozici. Záleží na filmu a jeho vyvolání, ale třeba Foma 100 exponovaná podle "střední šedé" má při podexponování rezervu maximálně 2 EV, vše ostatní se slije v černou bez kresby (křivka je tam poměrně ostře ohnutá), kdežto do přeexpozice je křivka ohnutá jen mírně, takže ve světlech se toho dá zachránit mnohem víc.
Proto má Foma 100 při standardní expozici (na stř. šedou) poměrně charakteristické podání, kde se poměrně rychle ztrácí kresba ve stínech. Z toho plynou rady, pro přeexponování filmů - zvětší se tím dynamický rozsah ve stínech za cenu snížení citlivosti (100 ISO exponovat např. jako 50 ISO a přizpůsobit vyvolání). Některé jiné filmy jsou na tom lépe, protože mají větší rezervu, než se stíny slijí do černé bez kresby.
Proto je třeba u filmu pohlídat to, aby nejtmavší místa, která mají mít ještě kresbu , byly dostatečně exponované, tedy byly nad kolenem křivky. To je, jak jsem psal třeba u Fomy 100 max. 2 EV pod expozicí na "střední šedou", jiné filmy mohou mít rezervu větší.
Další věc je dynamický rozsah při zpracování, protože při přeexponování stínů se taky přeexponovávají světla..
Digitály jsou naopak citlivé na přeexponování. Z principu mají maximální hodnotu, při jejímž překročení se vše skokem slije do bílé bez kresby. Při podexponování se "pouze" zvyšuje šum. Tady se to dobře pozná podle pravé strany histogramu.
#10
Publikováno 3 June 2011 - 19:40:02
Quote
Jo, tak to znám a umím používat. Jak je to ale s exponování ČB diáku, konkrétně Fomy R100? Vzhledem k tomu, že se nejprve vyvolává jako negativ a potom se "překlápí do pozitivu" bych řekl, že by se měla exponovat jako ČB negativ. Ale jistý si nejsem. Mohl by mi to někdo upřesnit? Diky.Nebudu vysvětlovat celý problém (negativ nesnese podexponování a diák zase přeexpozici)...
#11
Publikováno 4 June 2011 - 08:33:41
#12
Publikováno 5 June 2011 - 19:53:45
#13
Publikováno 5 June 2011 - 21:17:27
#14
Publikováno 6 June 2011 - 06:20:08
#15
Publikováno 6 June 2011 - 09:13:16
#16
Publikováno 3 August 2011 - 00:09:05
Quote
Něco málo jsem si přečetl o zónovém systému, měření světel, stínů apod, ale skončil jsem u pochopení, že je jasný počet zón a tam někde je středně šedá...
Z tvého příkladu bych řekl, že jsi to pochopil dobře, jen místo měření různých částí scény a následného vyhodnocení v té scéně hledáš střední šedou podle oka, díky čemuž to pak stačí změřit jednou a výsledek bude cca stejný.. Je to fikané, snažím se to dělat taky tak

#17
Publikováno 3 August 2011 - 16:35:30
To ano, ale jenom do doby, kdy se nejhlubší stíny a nejvyšší světla při daném zpracování dostanou "mimo znázornitelnou oblast" (= na filmu nebude ve stínech nic, ve světlech bude černá jako bota). Pravda, střední šedá a dvě tři zóny kolem na fotce budou... (asi).
#18
Publikováno 3 August 2011 - 20:54:38
#19
Publikováno 4 August 2011 - 06:58:36
Quote
světla můžeš částečně korigovat pomocí volání (zkrácení času, použitá vývojka...) stíny už ale nedoženeš, pokud jsi je správně nenaexponovalV takovém případě bych tomu ale nezabránil ani při použití "standardního" zónové systému, ne? Při změření samostatně světla a stínů by to vykazovalo velikou odchylku.
#20
Publikováno 4 August 2011 - 07:09:09
zde klikni
#21
Publikováno 4 August 2011 - 11:59:46
#22
Publikováno 4 August 2011 - 15:03:51
Quote
Takže u velmi kontrastních scén si i tak najdu ten středně šedý bod, ale abych z toho pak dostal víc, pootevřu to o .. x clon. Zajímavé, to jsem nevěděl.
no spíš si změříš stíny, u kterých chceš mít ještě kresbu...světla, u kterých chceš mít kresbu, abys věděl rozsah scény, a pak to budeš korigovat
ty ogaro poslůchaj, přečetl sis ten kodlův článek?
#23
Publikováno 4 August 2011 - 19:24:57
#24
Publikováno 4 August 2011 - 20:08:28
Quote
není to složitéJo, četl. Je to složité..
důležité je správně exponovat na stíny...pokud budeš v terénu hledat střední šedou, jenom abys ji našel a exponoval na střední šedou bez ohledu na to, jestli pro tebe objekt se střední šedou je důležitý či nikoliv...tak je to k ničemu ...
jo, pokud je tonálně normální scéna, tak ti bude vycházet standart, ale pokud ne, nebudeš mít nikdy proces vychytaný a tvoje expozice budou de fakto jen o náhodě.
#25
Publikováno 4 August 2011 - 20:54:32
Jo tak. To je důležitá věta, díky.
#26
Publikováno 4 August 2011 - 21:28:01
Ale opravdu můžu říct, že mě to fungovalo bezvadně - buď nepřerušená souhra náhod, nebo na tom prostě něco bylo

Teď už jsem ale zlenivěl a měřím 3D matrixem na Nikonu

#27
Publikováno 12 August 2011 - 01:56:42
#28
Publikováno 13 August 2011 - 15:21:27
na patřičné místo, která je pro Vás z hlediska měření světla prioritní, není
sebemenší potíž odečíst hodnotu expozice. Uvedená metoda je vhodná pro
statické objekty, které nevykazují větší kontrast fotografovaného objektu,
který převyšuje poměr osvětlení objektu větší, než 1:32. Je použitelná pro
fotografii zátiší na VF, kdy zcela spolehlivě umožní stanovení optimální, pro
danou kombinaci praktické citlivosti film-vývojka zhotovení technicky věrné
kopie skutečné předlohy. S pozdravem "Starý Jezevec" Erik
#29
Publikováno 11 December 2011 - 16:51:10
#30
Publikováno 11 December 2011 - 18:43:16
Ale má to smysl...!
U kinofilmu se exponometrie neliší od SF nebo VF. "Nevýhodou" je jenom délka filmového pásu. Když fotografujete "úsporně" a v nejrůznějších světelných podmínkách, o některé záběry buď příjdete úplně nebo alespoň nebudou nic moc.
Pokud totiž budete exponovat a vyvolávat "normálně" a rozsah scény bude mimo rozmezí (řekněme) 5 clon, budou ty kontrastnější kontrastní příliš - ztratíte buď světla nebo (častěji) stíny.
Jak z toho ven?
Buď si nastříháte metráž - kratší kusy.
Nebo použijete několik filmů a když se podmínky významně změní, stočíte exponovanou část do kazety (a poznamenáte si na kazetu co jste fotil a kolik snímků jste exponoval a též necháte trčet z kazety "jazyk"!!!) a použijete jiný film - třeba "pro menší kontrast". Když to natrénujete (a máte k tomu vhodné tělo kamery), je to vcelku dost výhodné - resp. není to až tak nevýhodné.
Nejčastěji používanou "metodou" bude asi expozice na nižší citlivost a zkrácené volání. Dostanete negativy se sníženým kontrastem a zbytek musíte vybojovat v komoře. Na filmu bude (asi) vše nebo většina toho, co jste fotografoval a pak musíte jenom doladit kontrast.
Úplně ideální je split grading + vykrývání a nadržování.
Z měkkého negativu dostanete po zapracování i tvrdý obraz (samozřejmě ne pérovku), z tvrdého negativu budete dolovat těžko už i "normální" obraz.
Pozn.: O věcech jako je dodatečné ovlivnění kontrastu negativu (na vystřižených políčkách) asi v této situaci uvažovat nebudete - ale i to jde.
Přeji úspěch!
#31
Publikováno 11 December 2011 - 22:05:59
Případně ještě, když vím že obdobné podmínky pro focení nenastanou (tak brzy), tak ve tmě otevřu foťák a exponovanou část odstřihnu a vyvolám.
#32
Publikováno 11 December 2011 - 22:34:59
Nejčastěji používanou "metodou" bude asi expozice na nižší citlivost a zkrácené volání. Dostanete negativy se sníženým kontrastem a zbytek musíte vybojovat v komoře. Na filmu bude (asi) vše nebo většina toho, co jste fotografoval a pak musíte jenom doladit kontrast.
Když bych tedy teoreticky fotil podle stínů exteriéry a na stejný film i ty interiéry, které by potom vylezly zkráceným voláním skoro bez světel, mohl bych je tedy při zvětšování zpátky "vyhonit" nahoru, tedy zvyšovat kontrast? Zatímco exteriérové snímky by to nepotřebovaly. Nebo se toto týká jen případů focení na nižší než nominální citlivost?
Nejlepší volbou mi nicméně vychází namotávání do kazet v menším množství. (Až si to někdy začnu dělat.)
Ještě mě napadá, že jsem se chtěl zeptat, jak se toto řeší při pushi, dejme tomu 400@3200. Samotné delší volání zvyšuje kontrast, přizpůsobujete tomu nějak i exponometrii?
#33
Publikováno 11 December 2011 - 22:57:07
Quote
Ještě mě napadá, že jsem se chtěl zeptat, jak se toto řeší při pushi, dejme tomu 400@3200. Samotné delší volání zvyšuje kontrast, přizpůsobujete tomu nějak i exponometrii?
Jsou vpodstatě dvě cesty. Jednou je prosté "navolání" na vyšší citlivost což je jinak řečeno zvýšení kontrastu. Jednoduché ale za cenu prázdných stínů a přepálených světel. Je to o kompromisu, někdy to vyjde, někdy je to horší.
Druhou možností je využití vývojky, která "zvyšuje" citlivost filmu, je jich hned několik, RAF nebo třeba XR-1. Na první je potřeba ne úplně běžná chemie (myslím že mi tu něco chybí), ta druhá je naopak velmi jednoduchá, ale daní je prý ne úplně pěkná tonalita, jestli jsem to dobře pochopil. Tady už je možné ovlivňovat kontrast při volání.
Občas pokukuju po něčem citlivějším, ale ještě jsem se k tomu nedokopal. Není to pro mě zas tak kritické...
A k tý první části:
Pokud se skrátí volání, sníží se i krytí negativu, ale samo o sobě to kresbu do stínů nedostane. To zajistí až mírná přeexpozice, která není pro světla fatální právě kvůli kratšímu volání = na filmu je všechno, ideální pro kontrastnější scény; ploché bez většího kontrastu budou ještě placatější a je potřeba při zvětšování zvýšit adekvátně kontrast multigrade papírama (velká výhoda už vzpomenutý splitgrade) nebo tvrdým papírem.
Takže nejlepší je mít víc těl a nebo se snažit naflákat celej film ve stejným světle (pro mě takřka nemožný).
#34
Jirinol
Publikováno 11 December 2011 - 23:08:47
Quote
ad 1. když na jeden film budeš fotit exteriéry i interiéry a vždy budeš měřit na stíny, tak vždy na filmu budeš mít všechno (samozřejmě méně či bezkontrastní scény při zvětšování doladíš multigradací - jen musíš počítat s tím, že při vysokém přitvrzení na papír ti vyleze viditelnost zrna).Když bych tedy teoreticky fotil podle stínů exteriéry a na stejný film i ty interiéry, které by potom vylezly zkráceným voláním skoro bez světel, mohl bych je tedy při zvětšování zpátky "vyhonit" nahoru, tedy zvyšovat kontrast? ...
Ještě mě napadá, že jsem se chtěl zeptat, jak se toto řeší při pushi, dejme tomu 400@3200. Samotné delší volání zvyšuje kontrast, přizpůsobujete tomu nějak i exponometrii?
ad.2 záleží na použité vývojce, Najdi si tu článek od bzenčáka, jak z Fomy 100 udělat 800... RAF pyro-metol po několikerém otestování na různých filmech se mi stává vývojkou No.1 pro vyvolávání filmů pro zvýšenou citlivost, s velice dobrými výsledky, a oproti předpokladům Bzenčáka, i velmi příjemným jemným, ostrým zrnem. Už jsem to zmínil jinde - na jednom z prvních testovacích filmů nominální citlivosti 400jsem nafotil jednu scénu s vysokým rozsahem jasů, bracketingem Ei 100 až Ei 3200. Všechny políčka jsou zvětšovatelná bez problémů, bez extrémních rozdílů krytí, jak by vyšlo z běžnými vývojkami (samozřejmě, při Ei3200 už ve stínech, kde ani smrt nebere, je toho o hodně míň, jako při Ei 200). Je to sice asi off topic, ale dá se v tom možná najít odpověď na tvoji skrytou otázku, jak univerzálně zpracovat film s velmi různorodě nasvětlenými a exponovanými scénami.
#35
Publikováno 11 December 2011 - 23:31:19
#36
Publikováno 11 December 2011 - 23:43:30
Nicméně jendo a Jirinole - díky, přesně toto jsem chtěl slyšet.
#37
Jirinol
Publikováno 12 December 2011 - 00:06:27
Quote
Ještě mě napadá, že jsem se chtěl zeptat, jak se toto řeší při pushi, dejme tomu 400@3200. Samotné delší volání zvyšuje kontrast, přizpůsobujete tomu nějak i exponometrii?
k tomuhle další off-topic: použít adamsův či krakenův zónový systém pro push mi nedává moc smyslu (aneb pull + push = normál

pokud se v jednom dni budeš chystat fotit vysoce kontrastní exteriéry i interiéry či noční fotky bez světla, tak nejrozumnější řešení je vícero filmů, dvě těla (anebo jedno tělo, 1. rozfocený film smotat do kazety - za předpokladu, že si poznačíš číslo snímku, kde jsi skončil - ale nenamotat do kazety úplně - poznáš uchem přitisknutým na zadní stěnu - jak začátek filmu vyjede z namotávací cívky a ozubené podávací hřídelky, uslyšíš jemné lupnutí - přestat motat, doporučuji napřed párkrát odzkoušet v temné komoře a ujistit se, že slyšíš dobře a funguje to. 2. založit a fotit na jiný film, třeba vysoce citlivý, pro temné scény), pokud nenafotíš celý, viz 1.
3. pro pokračování na rozfocený film založit již částečně naexponovaný, a v manuálním režimu, s nejkratším časem, co foťák umí, se zakrytým objektivem (těsným víčkem či přitisknutím čela objektivu ke kabátu či stehnu, např.) nacvakat počet polí, které jsi naexponoval již dříve + alespoň 3 další pro jistotu, a dále již normálně fotit až do konce filmu.
4. hlavně si dobře na štítek nalepený na kazetě poznačit, který film pro co je, a kolik na něm už je naexponováno.
pamětníkům se omlouvám - vím, že už to bylo popsáno v radách zde na TK minimálně jednou a podrobně ...
#38
Publikováno 12 December 2011 - 08:45:53
#39
Publikováno 12 December 2011 - 11:44:14
#40
Publikováno 12 December 2011 - 12:08:14
Vybaven snad už všemi teoretickými detaily slibuji, že další mé kroky už povedou k využití v praxi a metodě pokus-omyl..

#42
Publikováno 12 December 2011 - 14:17:19
#43
Jirinol
Publikováno 12 December 2011 - 14:37:09

#44
Publikováno 12 December 2011 - 15:09:59

#45
Publikováno 12 December 2011 - 18:20:36
Quote
Vidím, žes z Ostravy. klidně se ozvi na email, můžem spolu někdy pofotit i pozvětšovat..To bude asi rozumné. Leč nemaje zvětšovák, odkládám toto na nový rok, kdy už se snad známí uvolí k prohledání sklepů a různých tajemných zákoutí svých obydlí.

#46
Publikováno 12 December 2011 - 20:08:04
Řekněte mi, prosím, čím fotografujete, na jaký film, v čem (a jak) vyvoláváte negativ a jak zpracováváte obrázky v temné komoře?
Z negativu vyčtete málo - pokud nejste opravdu zkušený matador...
Podpořím Jirinola: měřič expozice (lhostejno, zda kamerový nebo externí expozimetr) neví, co měří!!! Zda exteriéry nebo interiéry. V obou případech se snadno dostanete do situace, kdy bude scéna nasvětlena ploše, nebo naopak mimořádně kontrastně...
#47
Publikováno 12 December 2011 - 20:57:10
Pentaxista: Minolta X-700. V ostatním nastává problém, neb oblíbený film nemám zatím žádný. Co jsem s tím systémem ale naposledy experimentoval, bylo to na Ilford FP4 Plus. Vyvolával jsem zatím jednou, a to v ID-11 1+3. U této vývojky (a pravděpodobně filmů té značky) chci jako začátečník zůstat. Pošilhávám ještě po Rodinalu, ale do jiných v nejbližších měsících asi nepůjdu a zůstanu u této (těchto).
Obrázky zatím nezpracovávám, nemám kde. Ale shánění vybavení je v průběhu. Jsem zatím vybaven teoretickými znalostmi, v jejichž urovnání mi tato debata velmi pomohla -- pořádná praxe přijde na řadu následně.
#48
Publikováno 12 December 2011 - 23:51:17
ohledně vyvolání bych doporučil zatím se držet pro id11 ředění 1+1
rodinal neuteče i když ho můžeš ve skříni mít poněvadž se nekazí
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních