Na srazu jsem se s někým bavil o Flexaret a říkal že tenhle dokument nezná.Kdysi jsem to sem dával tak to dávám znovu pro ty kdo to neznají.
Zašlapané projekty - Příběh zvaný Flexareta - YouTube
Publikováno 9 July 2025 - 11:09:07
Na srazu jsem se s někým bavil o Flexaret a říkal že tenhle dokument nezná.Kdysi jsem to sem dával tak to dávám znovu pro ty kdo to neznají.
Zašlapané projekty - Příběh zvaný Flexareta - YouTube
Publikováno 11 July 2025 - 12:23:37
Zkouknul jsem, zajímavé, ale přišlo emociálně podbarvené na to, že to má být dokument. Chápu, je to meopťácká legenda.
V poslední době jsem se díval na pár filmů o fotografii. A doporučil bych:
War Photographer (2001)
The Photographer of Mauthausen (2018)
Ocima fotografky (2015)
Lee (2023)
Minamata (2020)
(odkazy jsou funkční, jen zkrácené zobrazení)
Publikováno 11 July 2025 - 16:25:46
JiriPlzen, on 11 Jul 2025 - 11:23, said:
Zkouknul jsem, zajímavé, ale přišlo emociálně podbarvené na to, že to má být dokument. Chápu, je to meopťácká legenda.
Je to tak, není to vůbec objektivní. Resp. je to natočeno tak, aby se to dalo napasovat do tématu Zašlapané projekty, ale pravé důvody zrušení byly jinde a jsou naznačeny spíše okrajově. Koncept dvouoké zrcadlovky už byl prostě přežitý, což dostihlo o pár let později i jedinou opravdovou špičku - Franke und Heidecke. Vývoj a prodej už běžel masově v 35 mm zrcadlovkách a všechny trumfy měli v rukou japonští producenti.
V úvodu "dokumentu" se uvádí, že Flexaret se mohl rovnat se světovou špičkou(což objektivně nemohl) a v další stopáži jeden z účastníků srovnává s Voigtlanderem Brillant, což je naopak výrobek úplně jiné, horší, třídy. Nemám nic proti Flexaretům, myslím si, že proti strojům typu Yashica-D(lepší verze s Yashinonem) nijak nezaostává. Měl a má svoje místo na trhu, ale oproti pokročilejším přístrojům(a tedy i výrazně dražším) už objektivně prostě nemůže kromě ceny nabídnout nic navíc. Celkově bych neváhal ten "dokument" zahrnout do projevu tzv. ostalgie. viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Ostalgie
Publikováno 12 July 2025 - 09:04:00
Že si do někoho kopnu... ... Hlavní šéfkonstruktér pořád opakující "UZÁVĚRKA fotoaparátu"
... když to řekl poprvé, usmál jsem se, ale když to řekl asi po pětadvacáté, tak už mi to moc vtipné nepřišlo.
To prohlášení o vyrovnání se se světovou špičkou, hned mi proběhlo hlavou jak by asi chtěli porovnávat jakoukoli verzi Rolleiflexu, to by snad shořel papír, na který by to napsali. Srovnání s Mamiyou to samé. Zkrátka když někdo záměrně neříká pravdu (to druhé slovo psát nebudu). Také netvrdím, že je Flexaret špatný, ale tento "dokument" na mě působí spíše trapně, kvůli jeho, jemně řečeno, velmi smělým tvrzením. Bohužel, na tento narativ narážím stále častěji, všude možně. Přitom je fakt, jak píšeš, projekt skončil kvůli neaktuálnosti, postupnému zaostávání až se nakonec hromadně přešlo ke kinofilmu.
Publikováno 12 July 2025 - 09:35:31
JiriPlzen, on 12 Jul 2025 - 08:04, said:
Že si do někoho kopnu...
... Hlavní šéfkonstruktér pořád opakující "UZÁVĚRKA fotoaparátu"
... když to řekl poprvé, usmál jsem se, ale když to řekl asi po pětadvacáté, tak už mi to moc vtipné nepřišlo.
To prohlášení o vyrovnání se se světovou špičkou, hned mi proběhlo hlavou jak by asi chtěli porovnávat jakoukoli verzi Rolleiflexu, to by snad shořel papír, na který by to napsali. Srovnání s Mamiyou to samé. Zkrátka když někdo záměrně neříká pravdu (to druhé slovo psát nebudu). Také netvrdím, že je Flexaret špatný, ale tento "dokument" na mě působí spíše trapně, kvůli jeho, jemně řečeno, velmi smělým tvrzením. Bohužel, na tento narativ narážím stále častěji, všude možně. Přitom je fakt, jak píšeš, projekt skončil kvůli neaktuálnosti, postupnému zaostávání až se nakonec hromadně přešlo ke kinofilmu.
Né všechno co se navrhlo prošlo.Byl prototyp s expozimetrem kde napájení byla plochá baterka výroba nepovolena.Co se týče příslušenství i slavnější značky ho neměly tolik.Já osobně mám Yashicu D nastavení zaostření a výměna filmu je proti Flexaret neohrabaná krabice.Tenkrát byla doba kdy se nesmyslně zakazovalo spousty věcí a navíc spousty jich nevylezlo na světlo.My ted těžko můžeme soudit co kdyby možná asi atd......
Publikováno 12 July 2025 - 11:53:43
Luboszz, on 12 Jul 2025 - 08:35, said:
JiriPlzen, on 12 Jul 2025 - 08:04, said:
Že si do někoho kopnu...
... Hlavní šéfkonstruktér pořád opakující "UZÁVĚRKA fotoaparátu"
... když to řekl poprvé, usmál jsem se, ale když to řekl asi po pětadvacáté, tak už mi to moc vtipné nepřišlo.
To prohlášení o vyrovnání se se světovou špičkou, hned mi proběhlo hlavou jak by asi chtěli porovnávat jakoukoli verzi Rolleiflexu, to by snad shořel papír, na který by to napsali. Srovnání s Mamiyou to samé. Zkrátka když někdo záměrně neříká pravdu (to druhé slovo psát nebudu). Také netvrdím, že je Flexaret špatný, ale tento "dokument" na mě působí spíše trapně, kvůli jeho, jemně řečeno, velmi smělým tvrzením. Bohužel, na tento narativ narážím stále častěji, všude možně. Přitom je fakt, jak píšeš, projekt skončil kvůli neaktuálnosti, postupnému zaostávání až se nakonec hromadně přešlo ke kinofilmu.
Né všechno co se navrhlo prošlo.Byl prototyp s expozimetrem kde napájení byla plochá baterka výroba nepovolena.Co se týče příslušenství i slavnější značky ho neměly tolik.Já osobně mám Yashicu D nastavení zaostření a výměna filmu je proti Flexaret neohrabaná krabice.Tenkrát byla doba kdy se nesmyslně zakazovalo spousty věcí a navíc spousty jich nevylezlo na světlo.My ted těžko můžeme soudit co kdyby možná asi atd......
Plochá baterka? Ta byla dost velká. Pokud chtěl někdo schválit prototyp do výroby s plochou baterkou ve chvíli, kdy ostatním výrobcům stačila knoflíková, tak je dobře, že to zašlápli. To vy schváli jen někdo vyloženě mdlého rozumu.
My teď nesoudíme, co by kdyby, to děláš ty. My objektivně(kriticky) hodnotíme, jaká úroveň byla.
Pokud je někdo zvyklý ostřit pákou, tak ostření kolečkem mu jistě může připadat neohroabané. Pro uživatele Rolleiflexu, kde to je standard už od prvního modelu, je třeba zas ostření pákou hrozné heblo.
Publikováno 12 July 2025 - 17:28:13
druzi! rád jsem se podíval znova na ten dokument a také spatřuji, že ten kontext mohli doplnit o ostatní značky ve smyslu, že některé končily vývoj dvouokých zrcadlovek v přibližně stejné době
a i kdyby nešlo o politicky způsobené zašlapání výroby, byla by tato ukončena stejně v následující pětiletce
taky nemohu nevzpomenout minolty autocord, která byla nad našimi výrobky jistě o dvě třídy (možná její existence vystupujícím unikla) alespoň po mechanické stránce, či ovládání spoušti, které mají některé modely flexaret z mého pohledu dost nešikovné
a minoltí kyvadlo, neznám lepšího ostření, tak kdo dělá čárky, napište si mě ke kyvníkům
hlavní jsou ty snímky že áno
-
mimochodem v jiném dokumentu mistr saudek pracoval s rolleiflexem
Publikováno 12 July 2025 - 18:22:35
Publikováno 12 July 2025 - 20:27:43
No, nedá mi to, abych se nezúčastnil.
Je fakt, že když poslouchám úvodní a závěrečnou řeč pana Skalického, že nebýt sovětské invaze, předstihli bychom Rolleie i Hasselblady dohromady (to jsem teď taky přibarvil), tak se dost červenám. Trošku si tedy přisadil i pan Škoda, no...Ale jinak na to s odstupem času (2009) rád vzpomínám, měl jsem tehdy rok před bypassem atd. Za sebe malý zázrak v tom smyslu, že díky vynikajícímu střihači nepřesáhlo mé koktání a zadrhávání únosnou mez a vyznívá to coby souvislé věty.
Nicméně jsou jiné výrobní komodity, které srpnem 68 utrpěly i více a to konkrétně ukončení vývoje a výroby profi zvětšováků 6x9 a větších (Magnifax, Agrand, Meogrand, Magnitarus II a Herkules II. A tady si myslím, že třeba už jen známé Magnifaxy II měly světu co nabídnout. Trojky přišly na trh až o hodně později a to až po značném naléhání fotografů, kteří odmítali kupovat náhradu - polské Krokusy.
Ty zmíněné nesmysly tam jinak nějak nevidím
No a co se Flexaretů týče, tak přestože se vždycky uvádělo, že srovnatelným konkurentem je Rolleicord, tak ve druhé polovině 60. let byl vyvinut a připraven do výroby do značné míry převratný (a to doslova v pravém slova smyslu, vysvětlím) vynález zn. Flexarex alias Flexaret 8. Byla to pořád TLR zrcadlovka, ale měla výměnné kazety na perforovaný svitkový film 65 mm (stejný jako panorama pro kino), výměnné hledáčky - šachta nebo penta hranol, který byl spolu s expozimetrem zabudován v přídavné rukojeti. Teď se vrátím k tomu slovu převratné - vtip byl v tom, že kdyź se koukalo do šachty, tam byl aparát vzhůru nohama než když se fotilo s hranolovou rukojetí. Vtipné, netradiční, ale říkám si, jestli by to prorazilo na trhu...navíc bylo používání perforovaného 65mm filmu teprve v začátcích - byly takto jen speciální kazety pro Hasselblad. Taky zarazili ukončený vývoj "českého Sinaru" - aparátu Grandina 9x12. V tom muselo být utopeno prostředků...Svoji vinu na tom asi nesli i východní Němci, byla tam kooperace s Zeissem a vývojem nových centrálních závérek o větším průměru. Jak moc bylo tohle příčinou konce, bůh suď.
Zkuste vyjmenované neduhy tvůrcům odpustit, já už to udělal...a jsem rád, že si tím občas připomenu přátele, které už jinak neuvidím
Publikováno 13 July 2025 - 05:20:11
Díky za vhled zevnitř!
Zvětšováky byly jiná kapitola a tam je určitě škoda, že ten vývoj byl přerušen. Grandina mohla být taky velmi zajímavá. Otázka je, jak by si bývala vedla oproti japonské kokurenci(Toyo a spol.), hm...
Publikováno 13 July 2025 - 06:16:50
Notorius, on 13 Jul 2025 - 04:20, said:
Díky za vhled zevnitř!
Zvětšováky byly jiná kapitola a tam je určitě škoda, že ten vývoj byl přerušen. Grandina mohla být taky velmi zajímavá. Otázka je, jak by si bývala vedla oproti japonské kokurenci(Toyo a spol.), hm...
Já myslím, že obstojně. Až se někdy budete dívat na detektivku Alibi na vodě, tak tam s ní (tou dřívější verzí prototypu) fotí Oldřich Nový. Převzato z Temnokomorníka
Publikováno 13 July 2025 - 09:13:58
Notorius, on 13 Jul 2025 - 04:20, said:
Díky za vhled zevnitř!
Zvětšováky byly jiná kapitola a tam je určitě škoda, že ten vývoj byl přerušen. Grandina mohla být taky velmi zajímavá. Otázka je, jak by si bývala vedla oproti japonské kokurenci(Toyo a spol.), hm...
věřím, že dobře! u vf nejde o složité, ale přesné díly, lícování-drážky... a to čechoslováci uměli
když si vzpomenu na sovětskou kameru fkd ze začátku osmdesátých let, tak tady kdyby nebylo bráněno, jsme o mnoho námořních mil před sověty a japonce bychom jistě dobíhali jen s malou ztrátou
Publikováno 13 July 2025 - 09:47:13
Václav Vait, on 13 Jul 2025 - 05:16, said:
Notorius, on 13 Jul 2025 - 04:20, said:
Díky za vhled zevnitř!
Zvětšováky byly jiná kapitola a tam je určitě škoda, že ten vývoj byl přerušen. Grandina mohla být taky velmi zajímavá. Otázka je, jak by si bývala vedla oproti japonské kokurenci(Toyo a spol.), hm...
Já myslím, že obstojně. Až se někdy budete dívat na detektivku Alibi na vodě, tak tam s ní (tou dřívější verzí prototypu) fotí Oldřich Nový. Převzato z Temnokomorníka
Krásná byla, jen co je pravda. Obě verze mají cosi do sebe. V tom filmu je tedy ten prototyp, jestl to chápu dobře?
Publikováno 13 July 2025 - 10:04:25
Publikováno 13 July 2025 - 10:38:42
Publikováno 13 July 2025 - 10:53:37
iuliuzz, on 13 Jul 2025 - 09:38, said:
Pěkný článek o objektivech ke Grandině tady:
https://www.arnecroe...om/publications
Velmi zajímavé. No pokud by mělo být něco označeno za zašlapaný projekt(neschopností DDRónů dodávat závěrky), tak tedy Grandina a objektivy k ní si toto smutné označení zaslouží jistě.
Publikováno 13 July 2025 - 11:20:26
Václav Vait, on 12 Jul 2025 - 19:27, said:
Zkuste vyjmenované neduhy tvůrcům odpustit, já už to udělal...
Nijak jsem u sledování netrpěl
Vše, co zmiňujete, už dostává zajímavé kontury a dost mě mrzí, že není žádný dokument takto celkově pohlížející na Meoptu, ale třeba i Fomu. Moc rád bych takový dokument viděl.
Publikováno 17 July 2025 - 09:24:54
Svitky už umí tohle
to není výzva.
Ale ty plany bych bral
Publikováno 17 July 2025 - 10:22:24
Ars Imago je pouze moderní inovace původního AGFA Rondinax, které také existovalo ve verzi 35 pro kinofilm a ve verzi 60 pro svitek.
Zde názorná ukázka verze 60 pro svitkový film:
Ale "dačo také" pro plany, to by bylo něco...
Publikováno 17 July 2025 - 15:35:24
jen houšť!
pokud to přesvědčí někoho, aby se pustil do vyvolání negativu, tak skvělé
jinak mi to přijde jako nešikovná technická zajímavost a pochopitelně se jako strojař ptám, proč to nemá za padesát korun usb motorek na otáčení automatické
dále není nepodstatné, že vyvolání tedy probíhá pouze rotačně, což nám malinko krátí možnosti autora do procesu zasáhnout
je to vlastně návrat k původnímu bakelitovému tanku, kde musil táta tehdá ve špajzu otáčet shora
svitek dejme tomu, ale jak navinout kinofilm, který má každý jinou podložku, kroutí se a navíjí na cívku v kameře tu tak, tu opačně, občas mu při navíjení musím pomáhat bočními vybráními na cívce a sice zřídka, ale jednou za čas se sekne a nejde nikam a musí se rozloupnout cívka a začít znova? jak to tady řešit tedy netuším, ale možná to má výrobce zvládnuté, abych mu nekřivdil
já bych pro denní světlo volil vyspělý rukáv a tank klasický
-
volací tank na plany do 10x15 cm, jen založit potmě, nebo v rukávu a pak se dá rozsvítit, letitý nápad a možná už takové v cizině dělají z plastu
https://www.rajce.id...i-tank-10x15-ii
mám ještě větší verzi na 18x24
0 členů, 2 návětěvníků, 0 anonymních