Nikon FM 2 a FM 3a
#1
Publikováno 10 květen 2011 - 07:56:46
#2
Publikováno 10 květen 2011 - 08:21:54
http://www.kenrockwe...comparisons.htm
zásadní rozdíl je v závěrce - FM2 pouze mechanická, FM3a umí automatiku
expoziční korekci si nastavíš na voliči citlivosti filmu
předsklopení nevim
#3
Publikováno 10 květen 2011 - 08:31:07
nechcem ripat, ale uz sa to riesilo velakrat ;) ale k veci.
mam FM2n a som nadmieru spokojny aj ked v poslednom case viac fotim
s FA. takze FM2 je mechanicka zrkadlovka, plne mechanicka, baterka sa
pouziva len na meranie expozimetrom. meranie je integralne. nema ziadem
poloautomaticky rezim. korekcie je mozne robit cez nastavenie ISO, nema
na to specialne urceny budik ;) dalej, klasicka samospust s predsklopenim
zrkadla, vela ludi to vyuziva ak foti zo stativu + moznost multiexpozicie.
inak kovova zrkadlovka, poctivo urobena a pocul som uz, ze sa nou aj
klince daju zabijat ;) neskusal som a ani nechcem.
FM3a nemam, ale je to v podstate vylepsena FM2, plati pre nu to co
pisem vyssie + ma to elektromechanicku uzavierku. to znamena ze to
vie poloautomaticky rezim s prioritou clony. uzavierka funguje dvojak.
na baterky, alebo mechanicky, treba podotknut, ze pri vsetkych casoch.
na rozdiel od inych aparatov ktore maju zvacsa len jeden mechanicky
cas, napr FA. toto je vyhoda ak ti odide baterka, vsetko funguje tak ako
keby tam baterky boli, samozrejme bez merania a poloautomatu :)
co sa tyka kvalitnych skiel, mno podla mojho nazoru nikon nevyrobil
nekvalitne sklo. vsetky objektivy nikon AI, AI-S su v podstate
profesionalne skla a kvalitou nezaostavaju ani za dnesnymi. ak sa
mylim opravte ma. jj E-cka su lacnejsia verzia objektivov, ale opticky
az tak nezaostavaju tam je to dane skor plastovejsou konstrukciou.
ja som odporca zoomov takze neodporucam, zaklad napr. 24, alebo 28
sirokac, ja mam 28, ale najviac pouzivam 35mm, 50-ky sa predaju za
vcelku rozumne ceny a teleobjektiv sa tiez da zohnat za rozumnu cenu.
135/2.8 je podla mna super. dlhsi som nikdy nepotreboval ;)
tak hadam som velmi nedristal a troska pomohlo, tak zatim...
#4
Publikováno 10 květen 2011 - 09:15:35
#5
Publikováno 10 květen 2011 - 09:21:38
Tak si zoberies stopky do ruky pri najhorsom.
#6
Publikováno 10 květen 2011 - 09:26:38
#7
Publikováno 10 květen 2011 - 09:45:08
jinak ze skel bych rozhodně doporučil padesátku f/1.4, je to opravdu perfektní sklo.
z širších je výborná 20/2.8 (mám AF verzi, ale myslím, že se od Ai-S snad neliší), pak 28/2.8 (krásně ostrý sklo, ale rozhodně bych bral jen tu Ai-S verzi), no a velmi dobrá 35/2 AF (Ai-S prý slabší, ale ta AF je můj skoro nejoblíbenější objektiv, kupoval jsem jí od fotografa, kterej si nechal upravit vůli ostření, aby šlo trochu víc ztuha právě při manuálním ostření, takže to je někde na úrovni klasickej manuálních skel)
ještě k těm delším časům, i když budeš jen odpočítávat bez stopek, tak se moc nesekneš, když to bude o půl vteřiny delší, u delšího času se tyhle odchylky poměrně stírají, navíc film hodně odpouští
#8
Publikováno 10 květen 2011 - 10:24:16
jakub.jira napisal ``(mám AF verzi, ale myslím, že se od Ai-S snad neliší)''
tak ide len o to, ze vsetky nove skla, AF, AF-S a podobne blbosti su AI, resp.
AI-S takze FM... ich zozeru a funguju spravne, jj bez autofocusu. jediny
rpoblem su G skielka, ktore nemaju clonovy kruzok, takze je problem s
nastavenim clony. netreba sa bat kupovat hoci aj AF verzie na FM... len sa
treba vyhnut AF..G ;) s AF je potom uz len vec zvyku ako ide ostrenie ;)
#9
Publikováno 10 květen 2011 - 10:25:11
- AE-L je pri Acku sikovna vec
- TTL
- pri manualnom nastaveni casu ti expozimeter v hladaciku
ukazuje o kolko si pod-nad
a skla doporucujem
nikon 28/2.8 ai-s
nikon 35/1.4 ai-s
nikon 50/1.2 je fajn, ale 1.4 vo verzi ai-s uplne postaci
pripadne voigtlander 40/2
#10
Publikováno 10 květen 2011 - 10:43:58
k objektivom, ono do manualov sa povacsine kupuju verzie AI, alebo AI-S.
no to samozřejmě, ale pokud je AF verze opticky kvalitnější a má upravený ostření, tak to není problém...
samozřejmě bych rád měl 35/1.4, ale to je cenově mimo.
no a ta 20/2.8 mi právě zbyla po digitálu, Ai-S jsem pak už nekupoval.
#11
Publikováno 10 květen 2011 - 10:45:34
- hlavní rozdíl FM2(n) a FM3a je v konstrukci závěrky - FM2 je plně mechanická, FM3a je tzv. hybridní - tzn. obě dokáží pracovat ve všech časech i bez baterie, ale FM3a navíc umí A režim. Dalo by se dodat, že elektronicky řízené závěrky jsou obecně vzato přesnější, ale to nemusí mít v praxi žádný význam.
- u FM2 je expoziční korekce možná jen přenastavením ISO - skutečně nemá pro ten účel zvláštní ovladač. FM3a už ten ovladač +-2 EV má (pod kličkou převíjení jako řada jiných těl).
- předsklopení zrcadla není samostatně volitelné. Lze jen nastavit samospoušť a pak se zrcadlo sklopí už na začátku běhu časovače. To se sice u některých scén dá v pohodě použít, ale je to otrava při pořizování expoziční série a je to na zbláznění, když potřebuješ předsklopit a pak čekat např. na chvíli klidu ve větru. Na tohle je lepší F3(HP).
- delší časy než 1s samozřejmě řeší „B“ nastavení + hodinky a drátěná spoušť s aretací. FM3a umí v automatickém režimu až 8 s.
Upozornil bych ještě na dvě věci - zdánlivé maličkosti, ale pro někoho mohou být zásadní:
- tento typ fotoaparátů (stejně tak třeba FE, FE2, EM a další) mají poměrně krátký oční bod hledáčku. V praxi to znamená, že pro fotografa s brýlemi může být obtížné až nemožné vidět celou plochu snímku včetně expozimetru. Prostě nedá dostatečně blízko oko. Netýká se F3(HP).
- pro leváky, kteří se do hledáčku dívají levým okem může být dost velký problém, že pokud je páčka natahování sklopená, je zablokována spoušť - páčka natahování musí být mírně vyklopená a to dost nepříjemným způsobem naráží do pravého obočí.
Jsou to zdánlivě maličkosti, ale třeba pro mě činí tento typ fotoaparátů prakticky nepoužitelným. Proto používám F3HP – což doporučuji také zvážit.
---
K těm objektivům:
- existuje značné množství Nikkorů v 20/24/50/135/200 mm. Jsou mezi nimi lepší i průměrné.
- hypotéza manutara, že jsou to "v podstate profesionalne skla a kvalitou nezaostavaju ani za dnesnymi" je zcela a naprosto neobhajitelné. Tohle je zkrátka totálně mimo. Jiná věc je, že objektivy uvedené na trh od roku 1999 (typ G) nelze na manuální zrcadlovky vůbec použít.
- vyjádření téhož autora „E-cka su lacnejsia verzia objektivov, ale opticky az tak nezaostavaju“ je také krajně diskutabilní. Já je totiž zkoušel.
- opticky jsou některé AF shodné s Ai nebo AiS (někdy s obojím). Některé jsou odlišné. Pokud jsou shodné, tak je zpravidla nejlépe pořídit AiS. Důvody jsou dva – pro manuální fotoaparát je totiž lepší MF objektiv (a AF se prostě ostří hůře) a dále AiS mají trochu lepší MC vrstvy než Ai (ale pozná se to jen při přímém srovnání).
- protože jsem v daném rozsahu vyzkoušel drtivou většinu reálně dostupných Nikkorů, mohl bych i poradit, ale chtělo by to omezit na konkrétní ohnisko a konkrétní použití. Dokonalý objektiv neexistuje - jen více či méně vhodný pro konkrétní aplikace.
#12
Publikováno 10 květen 2011 - 10:50:42
bohuzial je tomu vecsinou naopak z dovodu vecsej kusovej variability
pri vyrobe "optimalizovaneho vyrobku"
prava ruka drzi kovove telo a lava si to odskace plastovym nepodarkom?
#13
Publikováno 10 květen 2011 - 11:51:48
Nikkor 20/2,8 AiS/AF/AF-D
Nikkor 24/2,8 Ai/AiS/AF/AF-N/AF-D
Nikkor 50/1,4 Ai/AiS/AF/AF-N/AF-D
- tyto objektivy jsou opticky shodné ve všech uvedených provedeních (liší se jen MC vrstvy). A u 20/2,8 a 24/2,8 mám osobně ověřeno, že AF verze mají vetší kvalitativní "rozptyl". U 50/1,4 jsem to nezaznamenal, může to být i tím, že ty širokáče mají plovoucí členy, kdežto u 50/1,4 jsou čočky napevno.
Ale tam kde se konstrukce změnila už se tvé tvrzení obhájit nedá. Příkladem může být 35/2 - což je v Ai/AiS dost průměrný objektiv a AF model je jednoznačně lepší (i když to je ekonomický kompromis a Distagon 35/2 ZF je všechny hravě strčí do kapsy). Dále tu je nový 50/1,4G AF-S - byť zde by šlo o srovnání s výše uvedeným 50/1,4 Ai/AiS/AF/AF-N/AF-D trochu diskutovat.
Podobně 85/1,8 AF(-D), která je jednoznačně lepší než 85/2 Ai/AiS a v drtivé většině parametrů i než stará 85/1,8 MF.
Opačný příklad je Nikkor 28/2,8 AF/AF-N který byl oproti Nikkoru 28/2,8 AiS propadem - však to nakonec u Nikonu přiznali, když uvedli Nikkor 28/2,8 AF-D který je poměrně zdařilý.
Kromě toho jsem měl na mysli spíš moderní konstrukce jako 24-70/2,8 nebo 14-24/2,8 - tyto objektivy jasně dokázaly, že moderní zoomy mohou starší monofokální objektivy překonat. To je prostě fakt. Důvody proč tomu tak je jsou spíš na samostatnou diskusi.
Navíc důrazně upozorňuji, že ani kovová konstrukce není zárukou konzistentní výroby. Doslova odstrašujícím příkladem může být výše již několikrát uváděný Nikkor 28/2,8 AiS, kde je kusová variabilita naprosto děsivá. Zkoušel jsem 10 kusů a jen 2 byly opravdu špičkové!!!
---
Spíš než "prava ruka drzi kovove telo a lava si to odskace plastovym nepodarkom?" bych rozvinul svůj první příspěvek "... pro manuální fotoaparát je totiž lepší MF objektiv, pokud ovšem AF nenabízí výrazně vyšší optickou kvalitu".
#14
Publikováno 10 květen 2011 - 13:57:50
#15
Publikováno 10 květen 2011 - 13:58:57
#16
Publikováno 10 květen 2011 - 14:05:31
#17
Publikováno 10 květen 2011 - 18:36:59
ano, mal som na mysli AF verzie MF objektivov
to znamena zhodna opticka sustava, ale prerobeny rozvyklany kabat
#18
Publikováno 10 květen 2011 - 21:39:50
#19
Publikováno 10 květen 2011 - 21:47:38
FM3a - světlejší matnice, lépe se ostří i s méně světelnými objektivy, chybí pojistka otevření zadní stěny (nepodstatné), je tam jiné uspořádání indikace měření, což je někdy lepší a někdy horší, hůře se vyndává kazeta s filmem, jelikož jsou tam kontakty na DX kód
FM3a používám hlavně na diáky, kde mi právě velmi vyhovuje měření v manuálním režimu - vidím současně nastavenou hodnotu a druhou ručkou indikátoru rychle proměřím včechny důležité části obrazu, je to dokonalé
třeba u zmiňovaného typu F3HP je tohle nedořešené, je tam indikace +- bez 0, takže není vidět, jak velká odchylka je
FM2 je zas lepší na rychlé focení, indikace +0- je ideální
Jinak je třeba si uvědomit, že všechno je záležitostí dostatečné praxe v užívání nějakého typu, to překoná všechny zde uvedené "nedostatky". PL
#20
Publikováno 11 květen 2011 - 07:25:22
Pro měl byla třeba nutnost mít natahovací páčku při focení v mezi poloze (od aretovanou) dost nepříjemná a byl to i jeden z důvodů proč jsem nakonec vyměnil FE2 za F3. Když koukáte do hledáčku a nemužete se pohodlně připlácnout na tělo fotoaparátu jelikož vás ta páčka pořád dloube nad oko to mi dost vadilo. Jinak pocit z uchopení FE2 (myslí, že se jedna o stejnou konstrukci jako FM2) je solidní, ale působí na mě plechově, pocit z F3 kov masivní pevnější konstrukce. F3 s bleskem nic moc, ale už bych jí neměnil, je to přesně to co jsem v manuálním kinu hledal.
#21
Publikováno 11 květen 2011 - 10:47:36
#22
Publikováno 11 květen 2011 - 10:56:43
příští příbytek do stáje bude kvůli tomuhle tento
oemko na cestě nepočítám
#23
Publikováno 11 květen 2011 - 11:37:50
f3 se dá použít se šachtou jako dvojvočka a to je oč tu běží
příští příbytek do stáje bude kvůli tomuhle tento
oemko na cestě nepočítám
Radime tobě se ty pohledy do šachty staly osudem. Mám šachtu u jednoho kina, ale používám jen hranol, tak nějak mi to k tomu kinu nejde.
#24
Publikováno 11 květen 2011 - 11:40:09
F3 a F3HP jsou stejny stroje rozdíl je jen ve výměným hranolu.Co jsem koukal, tak F3 a F3HP jsou obě taky krásný mašinky. Je tu někde vlákno v čem se liší od FM2/FM3a?
#25
Publikováno 11 květen 2011 - 12:04:49
dvojvočka na kterou můžeš dát širokáč a nemá kilo osmdesát né?f3 se dá použít se šachtou jako dvojvočka a to je oč tu běží
příští příbytek do stáje bude kvůli tomuhle tento
oemko na cestě nepočítám
Radime tobě se ty pohledy do šachty staly osudem. Mám šachtu u jednoho kina, ale používám jen hranol, tak nějak mi to k tomu kinu nejde.
navíc jsem se nedávno díval tím blekošovým s tou blekošovou šachtou a to je to vono
#26
Publikováno 11 květen 2011 - 12:05:59
Tož tak, zdařec Luigi
#27
Publikováno 11 květen 2011 - 12:16:46
#28
Publikováno 11 květen 2011 - 12:37:56
F3 nemá sáňky pro externí blesk - tak jak jej používáte? Klasika blesk z boku upevněný do stativového závitu?
#29
Publikováno 11 květen 2011 - 14:21:57
Tu redukci bych moc nedoporučoval - měl jsem ji a přinejmenším s těžšími blesky se to děsně viklá (ačkoliv to má utahovací pojistku).
No a nebo klasický kolejničkový blesk.
#30
Publikováno 12 květen 2011 - 08:38:37
když vám někdo pučí f3 do ruky, tak nemačkejte spoušť, byť by vám byl lahodný zvuk motorového převíječe tam nasazeného a že srdce každýho mechanika zaplesá a uši jsou blažené
majitel tam totiž může mít film a taková serie pěti políček, které sám neosvitl může být na vyvolaném filmu jaksi navíc
#31
Publikováno 12 květen 2011 - 09:42:22
... jakkoliv šlo o pouhá tři políčka.
#32
Publikováno 1 červen 2011 - 12:57:47
#33
Publikováno 1 červen 2011 - 16:55:56
Tak včera dorazila FM3a black, je to nádhera oproti plastům, se kterýma jsem dělal.... Nenašel jsem na těle korekci dioptrií - jde to nějak štelovat, nebo to zkrátka nejde? Abych viděl nastavený časy v hledáčku ostře, tak musím mít oko dost nalepený na hledáčku, ale to tady bylo výše zmíněno...
Pokud vím tak ne, řeší se to šroubovacíma korekcema na zavit hledáčku.
#34 Jirinol
Publikováno 1 červen 2011 - 17:32:35
...abych viděl nastavený časy v hledáčku ostře, tak musím mít oko dost nalepený na hledáčku, ale to tady bylo výše zmíněno...
kup si gumovou mušli - očnici - se sklem, jestli jsi brejlovec, a nech si u optika uřiznout tu správnou korekční čočku na ten průměr, tu tam jednoduše vsadíš místo toho rovného skléčka - nejjednodušší a nejlevnější řešení.
#35
Publikováno 1 červen 2011 - 22:55:30
#36
Publikováno 4 červen 2011 - 19:10:50
#37
Publikováno 5 červen 2011 - 15:11:38
...abych viděl nastavený časy v hledáčku ostře, tak musím mít oko dost nalepený na hledáčku, ale to tady bylo výše zmíněno...
kup si gumovou mušli - očnici - se sklem, jestli jsi brejlovec, a nech si u optika uřiznout tu správnou korekční čočku na ten průměr, tu tam jednoduše vsadíš místo toho rovného skléčka - nejjednodušší a nejlevnější řešení.
Tuto variantu jsem zkousel a v zadne optice mi nebyli schopni tak male sklicko vyrobit...ale je mozne, ze jsem jen natrefil na nekvalifikovane a line zamestnance
#38
Publikováno 4 červen 2012 - 13:46:35
Moje otázky: 1. je tady nebezpečí poškození jednoho či druhého, díky zkratu? Někde jsem četl že se rozlišují nízko X vysoko napěťové blesky tak nevím jestli to má
s tím co dělat.
2. bude fungovat automatika blesku kde se nastavuje citlivost a clona? S digitálním foťákem jiného výrobce nez je origo Olympus mi to funguje, takže by tam neměla
být komunikace s tělem tak jako u mého Nikona.
3. jak je to se synchronizací dlouhých časů jako 1/4?
Všem moc děkuji za jejich odpovědi a přeji hezký den, Štěpán
#40
Publikováno 4 červen 2012 - 21:30:53
zdá se mi že oba blesky mají úplně jinak rozmístěné kontakty, na patici, tak že ti fungovat bez redukce nebude.
ssss.jpg 450,8K 34 Počet stažení
tam kde nikon má středový kontakt u olyho není nic.
tak to blejska, to je pozitivni, uvidime jestli to i funguje jak ma, dofotim film a vyvolam a podle negativu se snad pozna co a jak
#41
Publikováno 5 červen 2012 - 10:04:36
Ale jo, má středovej kontakt (vždyť mu to funguje )zdá se mi že oba blesky mají úplně jinak rozmístěné kontakty, na patici, tak že ti fungovat bez redukce nebude.
ssss.jpg 450,8K 34 Počet stažení
tam kde nikon má středový kontakt u olyho není nic.
1. U týhle kombinace nic nehrozí
2. Pokud to funguje na jiným foťáku, tak musí i tady
3. Normálně to blejskne hned po otevření závěrky (na druhou lamelu to FM2 neumí)
#42
Publikováno 5 červen 2012 - 10:21:37
#43
Publikováno 24 červen 2012 - 12:33:42
Díky za pomoc, teď už jen užívat nové hračky ve fotce
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních