Zdarec Jozue.
Vážím si tvého zájmu o dnešní uměleckou fotografii, že se snažíš obhajovat svého kamaráda který si našel čas a alespoň o něco se pokusil ve svém seriálku na internetovém poli bezvýznamnosti.
Nejde mu o nic velkýho významného. Jen se ptá a pak si odpovídá a hledá něco co už dávno není.
Česká fotografie už neexistuje. Rozpustila se v mnohosti příležitostí a směrů co byly nebo jsou „mediálně in“!Dnešní profík si volné opravdové umění nemůže dovolit. Nestihl by uživit rodinu. Je to především dáno používanou technologií. Nafotit data a odeslat. Počkat na pár šupů co mu za to zaplatí a zase dokola.
Aby mohl opravdu umělecky tvořit na papír, musel by mít i tu druhou řekněme klasickou technologii. Prostorný aťas, světelnej park, soustu propriet a rekvizit. Další místnost(i) na fotkomoru a v ní další spoustu nepostradatelného harampádí. Umění na kšeft se dá nejlépe udat v Praze. A kupte si třeba jen garsonku a jste na dvacet let jasní kandidáti osobního bankrotu... Taky pořádný matroš je drahý. Archivační fotopapíry jsou velmi drahé a mluvit o platinotisku je rouhání úplné(jistě je možné si pořídit i kvalitní tiskárny, ale galerie printy moc neberou a trh soukromých sběratelů je má na háku úplně) Užitou fotkou si na umění dnešní profík sám prostě nevydělá. O tom by vám mohl vyprávět třeba pan Koutský daleko lépe než já. Umělecky se rozkročit nad oběma technologiemi je prostě v dnešní době ekonomicky nemožné. Obrazové internetovébanky necháme raději stranou úplně.
Pak se nutně děje tak, jak předvádí tebou obhajovaný autor. Na malej čtvereček krade náhody při cestách, i chyby povyšuje na „uměleckej záměr“ a do náhod se pak snaží promítnout svůj „koncept“. Prostě něco z toho chudého martrošu vyždímat post morte. Je to obecný jev a nedá se s tím nic dělat. Aby nevznikla mýlka! Dnešní autory za tu lopotu obdivuji! A je mi jich i trochu líto.
Tedy dnešní „česká umělecká“ fotografie zanikla a je nutno se s tím vyrovnat. Pár šikulů to dál dělá jako melouch ještě k něčemu jinému, ale novej opravdovej uměleckej českej profifotograf už není. O české fotce jako o zajímavém fenoménu vymezujícímu se ostatnímu světu je zbytečné se bavit.
Je nutno si přiznat že opravdové ryze české fotografické umění se děje už jen na poli amatérských autorů co mají to štěstí a potřebné finance vydělají jinou činností. Na (ne)štěstí jsou roztroušeni po celé republice a žádná nová Fárová je objevovat nehodlá. Taky jí to nikdo nezaplatí. A tak se něco z té „české klasické fotky“ paradoxně životaschopného snad zachrání? Časem snad někdo objeví? Su docela zvědav jak tohle období ti noví intoši nazvou.
Díky, jsem rád, že jsem se od tebe dočkall rozumné reakce, ty předcházející mi moc rozumné nepřišly
. V mnoha věcech s tebou souhlasím. Nemyslím si, že k úspěchu je zapotřebí všechno to vybavení co jsi vyjmenoval, něco z toho ale určitě. Nicméně já si zase kolem sebe všímám renesance české výtvarné fotografie, podívej se třeba na fotky Vojty Slámy, Gábiny Kolčavové a dalších brněnských fotografů. I když neříkám, že Vojta se živí jenom fotkou, souhlasím, že je to dnes u klasického výtvarného fotografa skoro nemožné. Tedy v Čechách, pokud nechce prorazit venku. V českém rybníku vyniknout byl vždycky problém. Do téhle "obrozené" či "pokračující" vlny počítám i Igora Malijevského (který bohužel není můj kamarád, alespoň zatím, spíše známý), byť na jeho fotky mám diametrálně jiný názor než ty. Tvoji práci neznám, nemohu soudit z čeho vycházíš když mluvíš o chybách a nedostatku obsahu.
Na druhou stranu, když se podíváme zpátky tak musíme uznat, že ti klasici taky pracovali s užitou fotkou a to co dneska obdivujeme v podstatě dělali tak trošku bokem pro sebe. I Sudek dělal fotky na kšeft a nepohrdnul reklamou, takže těžko soudit. Osobně si myslím, že to chce čas a dobře se dívat kolem sebe, někde tady budou.