Přejít na obsah


Fotka

Vyvolávání ve více vývojkách


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
4 odpovědí na toto téma

#1 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 3 září 2011 - 19:38:59

Chtěl jsem se optat, zda má někdo zkušenosti vyvolávání ve více vývojkách. Něco jako v pozitivu - kombinace měkké vývojky pro světla a tvrdé na stíny. Mluví o tom v jednom dokumentu Olivier Melier. Nemyslím dvoulázňovky typu Diafine, Pextral atp..
  • 0

#2 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 3 září 2011 - 19:42:08

Tady kolega pentaxista
  • 0

#3 Vladik

Vladik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 218 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 3 září 2011 - 21:32:32

Osobni zkusenost nemam.
Ale v jedne moudre knize je zminovano pouziti stare glycinove vyvojky pro pocatecni vyvolani svetel a nasledne dojeti stinu v zahrate (24°C) rapidni vyvojce (pyrokatechin s louhem, neredeny Rodinal atp.). Do druhe rapidni vyvojky prenaset bez oplachu. Postup je vhodny pro zvladani silnych svetelnych kontrastu, pricemz se expozice ridi stiny.
Na konci je poznamka, ze obecny postup nelze predepsati a je nutno spravne casove usporadani obou stupnu vyvolavani vzdy uvodnim pokusem stanoviti.
Vlivem vetsiho mnozstvi oxidacnich zplodin ve svetlech pochazejicich z prvni vyvojky je vyvolavani techto mist v druhe rapidni vyvojce ucinne brzdeno a dochazi tak prednostne k vyvolavani stinu.
Asi budes muset, Pavle zaexperimentovat.
Jo jinak v te knize doporucuji srovnani pozitivu zhotovenych z takto vyvolane desky s pozitivem z desky stejne exponovane avsak vyvolane ve Windischove vyrovnavajici vyvojce.
  • 0

#4 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 3 září 2011 - 21:41:06

Děkuji. To, že budu muset sám experimentovat - s tím jsem počítal. Jen mi šlo o prvotní nakopnutí, jaký druh vývojek atp.
Jinak mi nejde o vyrovnávací efekt, ale o silný kontrast, který mi však nesežere světla. Na fotkách zmíněného Oliviéra Meriéla je to dobře vidět.
  • 0

#5 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 6 září 2011 - 08:10:27

Vážený kolego, Pavle, za velmi dobré a osvědčené řešení považuji ani ne
tak kombinaci dvou ( svým složením a vlastnostmi specifických ) vývojek
ale kombinaci téže vývojky v doporučené koncentraci, v níž se osvitnutý
fotografický papír ponechá velmi krátce do doby, kdy se objeví počáteční
stopy kresby v nejvyšších světlech a jeho následné přenesení do ředěné
vývojky v poměru 1:1 až 1:2 s přídavkem minimálního množství vhodné
protizávojové přísady ( Benztriazol atd. ), zabraňující zešednutí světlých
ploch obrazu stejné tonality - např. světlá obloha, či pleťovka. Uvedená
technika je velmi vhodná při fotografování náročných motivů, jakými je
fotografování uměleckého skla v ateliérovém osvětlení, portrétů a zátiší,
u nichž záleží na co největším množství polotónů v obraze. Kominace u
dvou, svými vlastnostmi a složením zcela odlišných lázní mi nepřijde tak
vhodná pro vzájemné ovlivnění a omezenou kontrolu jejich vlastností v
poměrně krátkém intervalu působení iniciační vyvolávací lázně. Postup
je to zajisté zajímavý a očekávám zkušenost od kolegů. Velice vhodná
a hospodárná je příprava dle Kulhánka z tekutých koncentrátů stejného
základního chemického složení, kde se mění pouze objemy roztoků pro
specifické vlastnosti vývojky. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních