Vylepšení plastového měchu opemusu
#1
Publikováno 16 září 2011 - 22:26:00
při postupném vylepšování mého zvětšováku, jsem se dostal do fáze, že poslední věc, která mi vadí je lesklý plastový měch (opemus 6). Vím, že se to už porůznu řešilo, ale chtěl bych prokonzultovat některá řešení.
1) vylepit černou textilní páskou
2) vystříkat matnou barvou
3) koupit kůži měch vyrobit na znovu
Samozřejmě mě láká si jako někteří zdejší borci vyrobit vlastní měch doma, ale otázkou je, zda by to mělo nějaký efekt. Zda není lepší koupit onu textilní pasku a za pár minut měch vylepit. Co doporučujete?
#2
Publikováno 17 září 2011 - 12:58:23
Ve Vašem zvětšovacím přístroji Meopta Opemus 6 (libo-li zda Opemus 6 Standard, Opemus 6 nebo Opemus 6a) nechte měch původní, ačkoliv by se mohlo zdát, že může v rámci osvitu negativu docházet k dílčím odleskům, vězte, že jsou natolik minimální, že nemají tak zásadní vliv na osvit pozitivu, než kresba běžně dostupného objektivu.
Dle návodu dbejte na mechanické ústrojí vodící tyče (jemný strojní olej a vždy setřít hadříkem), soukolí převodů (tuhý ložiskový tuk žluté barvy) a světelnou skříň, kterou je doporučeno chránit vhodnou pomůckou proti prachu (lepší než celofán je brokát či damašek). Žárovku pouze o doporučené hodnotě (max 150W na 220V).
Nic víc není třeba. Toto je na svou dobu, ale i v současných podmínkách, stále špičkový přístroj pro formáty jednak na kinofilm a jednak na svitek, k němuž je možno doplnit množství příslušenství.
Světlem přeji dobrý stín, alespoň jako u nás v Praze!
#3
Publikováno 17 září 2011 - 15:24:31
#4
Publikováno 17 září 2011 - 15:37:00
přístrojů Opemus. Krátce před Vánoci jsem byl jedním ze šťastlivců, který se
v prodejně Foto-Kino V dolní ulici v Havlíčkově Brodě u p. Ervína Štáfla, na
něhož s úctou a obdivem dodnes vzpomínám, dostal k původně zamluvené, ale naštěstí pro mne nevyzvednuté rezervaci na jeden z pěti kusů typu O.5.
Měch se opravdu na záhybech leskne jako psovi k..e, ale ve své době s tím
nešlo nic dělat. Až po několika letech jsem původní plastový měch nahradil
částí měchu z Magnifaxu II 6x9 a došlo k jistému zlepšení systosti kresby v
oblasti stínů. Plastová hadice byla technologickým úletem své doby a vřele
doporučuji ji vyměnit. Postupem času jsem získal přístroje Kaiser Modular V
Durst Laborator 54, ale z jisté piety nad měsíční hladovkou, způsobenou na
tehdejší dobu více než jednoměsíčním platem, zmíněný Opemus stále mám.
AN skla / upravená / a dobové příslušenství stále slouží svému účelu, pouze
jsem zhotovil jakýsi dubový sokl na pouzdro tyče, abych mohl zvětšovat na
základní desku papíry formátu 30x40cm. S pozdravem:"Starý Jezevec" Erik
#5
Publikováno 17 září 2011 - 16:19:08
Vzhledem k jednoduchosti řešení teď váhám mezi vylepenmí černou kobercovou páskou a vystříkáním matnou černou barvou. Řešil to už někdo?
#6
Publikováno 17 září 2011 - 17:44:01
#7
Publikováno 17 září 2011 - 18:38:19
Takze, ak prides na nejaky zlepsovak sem s nim
Mam rad moj opemus, asi to nebude vykvet techniky, ale je to moj prvy a zatial aj posledny zvacsovak.
#8
Publikováno 17 září 2011 - 18:51:55
V pondělí zajdu koupit pásku a dám vědět.
#9
Publikováno 17 září 2011 - 19:27:03
Asi jsme postupovali podobně... Já jsem měl mezi tyčí a deskou silonový (!) hranol, který vážil snad 6 kilo. Možná to konstrukci prospělo, určitě se díky "zátěži" o něco méně drbal. P.S. Největším problémem bylo zhotovení dlouhého šroubu, který hranolem procházel.
Začernění plastového "měchu" u zvětšováku: Je to jenom myšlénka co se mihla", ale třeba by to stálo za úvahu... Dnes jsou k mání barvy na téměř vše. Nebyla by třeba k mání pružná matná černá barva? Nemám přehled, ale dříve jsme používali na měchy (fotoaparátů) barvu na obuv. Ano! Byly doby, kdy se poškrábané botky neházely do kontejneru, ale jemně se odrhly a znovu nastříkaly. Dokonce barva i držela a nelámala se...
#10
Publikováno 17 září 2011 - 19:59:18
Platí pro jízlivou třetí poznámku pana „Lukas_87“. (myšleno v dobrém)
Vzhledem k tomu, že se OP v celé řadě vyvážely nejen do Východní ale i Západní Evropy, kde slouží dodnes a kde jsou stále mnohonásobně větší nadšenci pro fotografii klasickým způsobem (Španělsko), mohu směle prohlásit, že OP6 je špičkový přístroj, který pro dané potřeby v místě a čase a pro konkrétní účel splní nadmíru veškeré předpoklady pro cíl, který je určen a plánován zhotovitelem positivní fotografie.
Erik Kurach, čili „Starý jezevec Erik“: výroba zvětšovacích přístrojů OP nebyla obnovena, pokračovala stále, ale v době, kterou popisujete, byla směřována na AX, MGII aj., přičemž další příslušenství, mnohdy totožná s AX, bylo vyvíjeno a vyráběno souběžně. H.B. je skvělé město – o tom žádná – ale OP5, byť má plastový měch, zjevně by se mohlo myslet, že se uvnitř bude lesknout atp., je pro práci v rámci průniku světla přes kondensor a optickou soustavu čoček objektivu naprosto dostačující a ze škály pro hodnocení je výborný. MGII má jiný formát měchu, proti OP5 – to samozřejmě je možné po úpravě provést, ovšem dostane se z toho poměrně nepůvodní a nevzhledný werk, který sice funkci splní, ale pomyslně váže svého uživatele k myšlence, že provedl něco záslužného, byť prakticky zůstal na totožné kvalitě světelného proudu se vším, co osvětlení a osvětlování opálovou žárovkou obnáší.
Kaiser a Durst jsou zcela odlišné cenové hladiny, přesto je OP6 a celá řada dalších vyrovnává, mnohdy převyšuje (lze říci v sociologii práce, praktické funkčnosti, dostupnosti příslušenství).
Nechť to nevypadá, že obhajuji archaické výrobky – jedno zda východní či západní – prvořadé a zásadní pro optické zvětšování negativů na pozitiv je podmínka kvalitní optiky zvětšovacího objektivu. Mnohdy a mnohde se šíří jako mor argumenty, že kdekterý Belar či kdejaký Anaret nebo snad i mezon je překonané sklo, že má jen 3 nebo 6 čoček a že i antireflexní vrstvy jsou tak slabé, že se nevyrovnají vrstvám západním. Uživatel musí především vzít v potaz, jak velké zvětšeniny bude provádět, jaký druh fotografie bude produkovat (barevná či černobílá).
Lze po zkušenostech říci, že objektivy z produkce Optikotechny, kdy se jedná o první Benary v celé výrobní řadě, Belary v celé předválečné a protektorátní výrobní řadě, Belary v poválečné výrobě, Belary s provedením zebra a plast, Anarety s provedením zebra a plast, souběžné Meopary v provedení zebra a hliník, Correctar v provedení hliník, Meogony v provedení zebra a plast, jsou použitelné pro dané formáty, charaktery fotografického materiálu a účel, jímž uživatel sleduje svůj umělecký či praktický záměr. Všechny jsou použitelné, ale vždy je třeba vědět co k čemu a kdy. Nemluvím do větru, jak mnozí pisatelé, jež zde jen prázdnými slovy plní vlákna tohoto webu. Na porovnání byly srovnávány i výrobní řady firmy Rodenstock Rodagon z Mnichova (řada Apo-Rodagon N) a výrobní řada firmy Schneider v Bad Kreuznach (řada Componon-S, provedení s páčkou a zeleným výstražníkem). Chce-li uživatel cosi ryze ostrého, může užít Rodagon. Sleduje-li něco měkkého, něco jemného, může užít Componon, chce-li cosi měkkého, mnohdy snivého, smí užít celou škálu objektivů z produkce Č.S.R., Československa a České republiky, neboť tato výrobní řada jednak splní předpoklady uživatele pro jeho individuální tvorbu, ale zohlední i jeho subjektivní vjem – umění fotografie. Vše má svůj účel, vše má svůj cíl, který plní myšlenku, potažmo touhu. Ostatní myšlenky a návrhy jsou jen odporný konzum a komerce! (myšleno upřímně)
Eutere: kožený měch je sice praktičtější, neboť z technického hlediska je schopnější vydržet 80 let. Mám v možnostech užívat přístroje OP, který byly vyrobeny hned na úsvitu výroby Optikotechny, proto směle tvrdím, že jejich kožené měchy, které jsou kombinované s jemnou látkou jsou stále schopné plnit veškeré funkce, pro něž byly vyvíjeny a vyrobeny. Myslím – resp. doporučuji Vám – nestříhejte nějaký pitomý nahrazující prvek, z něhož by otřepy mohly padat na zadní člen čočky Vašeho zvětšovacího objektivu. Raději vyměňte celý měch a nahraďte ho vlastní produkcí. Výroba měchu – jedno zda kónický do zvětšovacího přístroje nebo na středoformátovou sklopku – je ve své podstatě totožná. Jedno zda v průřezu čtverec, obdélní či kruh. Nezapomeňte však na kvalitní krytí hran a knihařskou kůži o síle 0,6 mm (a mnohdy jsou i menší – rukavičkářská useň). Snad mám někde návod na měch (zcela určitě), ale ne v el. podobě. Určitě však naleznete to, co hledáte na spojeneckých webech v U.S.A., kde jsem obdobné linky viděl. Zde je např. nějaký: http://my.net-link.n...el/bellows.html (myšleno s pomocí a radou).
Světlem přeji dobrý stín, alespoň jako u nás v Čechách!
#11
Publikováno 17 září 2011 - 21:41:21
#12
Publikováno 17 září 2011 - 21:58:03
tak sem si pořídil Leitz Focomat 1c. dovolím si tvrdit, že TO je špičkový přístroj. nebylo na něm třeba seřizovat nic (vyjma AF) a přenáším ho pravidelně a drží jak z kamene. pro střední formát (vynecháme-li nepříliš přenosné obry typu Durst Laborator 1200) bych považoval za špičkové přístroje zvětšováky fy Kienzle, Agfa Varioscope 60 (a trochu objemnější Leitz Focomat 2c).
Opemusy jsou dobré zvětšováky, jenom jsou poněkud náročnější na uživatele. a to mě moc nezajímá. chci přístroj, na kterej se můžu spolehnout i po tom, co si ho upustim na nohu, a ne něco, co budu muset úzkostlivě opečovávat. na to opravdu nemám čas.
komu to vyhovuje, tomu gratuluji.
p.s. nemyslím to nijak zle a nechci zpochybňovat jakékoli vaše tvrzení, nicméně zkušenosti mám, jakožto jinak založený člověk, mírně odlišné.
#13
Publikováno 18 září 2011 - 09:00:07
Zvětšovací přístroje firmy Kienzle i Primos znám. Dokonce jsem měl možnost užívat i Focomat, Teufel 18x24, Minox, Agfa nebo i stařičký Müller & Wetzig z Drážďan. Svou jednoduchou obsluhou, tuhou konstrukcí, standardem a dlouhotrvající užitnou hodnotou však neopouštím Optikotechnu, tedy Meoptu. Jsou v tom i silné poválečné patriotické vlivy!
Objektivy o nižší světelnosti samozřejmě usnadňují činnost při vyšším krytí negativu, ale neznamená, že mohou mít lepší kresbu. Ta je daná především optickou korekcí a opt. soustavou sama o sobě. To je samostatná kapitola. To máte pravdu, když užíváte skla s těmito hodnotami, není to nic veselého, resp. skvělé objektivy jsou vždy veselé. Byť mám vynikající objektivy – současný vrchol zvětšovacích objektivů – držím se zásady vždy o 2 – 3 clony nad základní světelností, přičemž se nikdy nestává, že bych měl kraje neostré. Jako kontrolu na zaostření používám zaostřovací lupu firmy Meopta. Ostřím na zrno. Musím však vyzdvihnout zaostřovací mechanismus zvětšovacích přístrojů firmy Meopta, vždy je přesný, i když ho alibisticky kontroluji lupou.
PS: tak-tak, každému co jeho jest, aneb jedni preferují to, druzí tamto, ale každý si hájí své, neboť má dobré zkušenosti s tím, co již léta vyzkoušel. Souhlasím.
Světlem přeji dobrý stín, alespoň jako u nás v Čechách!
#14
Publikováno 18 září 2011 - 09:03:35
U OP5 jsem řešil několik hodin úpravu kvůli úniku světla,atd.Nějakou dobu mě trvalo vychytat tuhost konstrukce a k plastovému měchu se vyjadřovat nebudu.Chtěl jsem tam dát papírový z krokusu.Nakonec na něj nedošlo protže jsem přešl na formát který už OP5 nezvládne.
Koupil jsem MG2 ketrý má oproti MG4 trošku pevnější stavbu,ale zase nemá rovnou tyč,atd.Kromě úpravy rámku muselo dojít k vypodložení tyče protože formát 30x40 se 105mm objektivem z 6x7 nevykreslí bez okrajů na delší straně.Několik hodin jsem ztrávil úpravou mechanismu centrování žárovky a před každým zvětšováním je nutné zkontrolovat roviny,dotáhnout šroubky atd.
Přinejmenším tahle věta"vlastní konstrukci a vývoj, praktické zkušeby výrobků atp. prováděl se skvělými konstruktéry a pracovníky výroby" mě jako technika hodně rozesmála .
Každopádně je to klasický český výrobek který si musí člověk doma sám poupravit,poopravit tak,aby fungoval.
#15
Publikováno 18 září 2011 - 09:36:54
#16
Publikováno 18 září 2011 - 09:45:04
Tedy v prvé řadě je na zvážení, že ačkoliv popisované přístroje jsou na světě v prvém či druhém provedení od konce 60. let, je prazvláštní, že návody k používání snad čte asi kdo? U OP jsem nezaznamenal od vybalení z kufříku žádný problém. Průnik světla směrem na pozitiv mimo světelný paprsek objektivu neexistuje. Boční „svítka“ jsou i u jiných zvětšovacích přístrojů, zde jsou stejně tak nepatrné, jako u Durstů z téže doby.
Tuhost konstrukce je daná pro formát, z něhož má být zvětšováno. OP5 je do 60x60 mm, čili informace, že nezvládne větší je přece zavádějící. Nebyl konstruován a vyráběn pro větší formát.
MG4 je skvělý a pevný zvětšovací přístroj se stavbou pro dané zvětšení a pro daný účel. MGII (nikoliv MG2) je skvělý a robustní typ pro profesionální použití. Zde je – na rozdíl od podobných – technicky možné užít opálovou žárovku o max. 250W, což člověk uvítá při více krytých negativech a větších formátech (6x9), při nichž nemusí osvětlovat 30 vteřin a více. Že MGII nemá rovnější tyč? Při vytahování světelné skříně nahoru i u jiných přístrojů – Agfa, Kaiser aj., se také pohybuje střed osvětlení z pevného bodu směrem od tyče. Nikdy není přesně svislá – to nebyl ani totální úmysl našich skvělých konstruktérů mít přístroj, který by tuto malicherou věc dokázal, když je tvořen sourodými či nesourodými prvky jako je kov a dřevo a když základna téměř metrové výšky je tvořena pouhými cca deseti centimetry! No tak, trochu soudnosti, pane.
Z formátu 6x7 lze krýt ještě Meogonem 80. Lze také užít i Anaret 90 mm. Lepší je Componon 100 mm. Objektiv 105 na negativ 6x7 nevykreslí bez okrajů na delší straně? Ehmm. Jinak na MGII bylo příslušenství pro zvýšení výšky. Jedná se o masivní zvyšovací nástavec v délce asi 30 – 40 cm, který se upevní místo osvětlovací těleso zvětšovacího přístroje a tím se zvýší logicky i výška. Typů MGII byly vyrobeny asi 3 různé mechanické vzory, do prodeje byly uvedeny určitě 2 druhy s možností několika barevných provedení.
Centrování žárovky? Ehmm. Tak to je libůstka, kterou nikdy nesvěřím nikomu, neboť je to jako třešnička na dortu. Vždyť je to hra. Centrování žárovky pro negativ je vlastnost, kterou mnohé přístroje nemají a bohužel neumožňují. Zde je ve vybavení v základní ceně a bez navýšení. Je to technická možnost, díky níž si můžete pomoci s nejednostranně krytým negativem (vlevo světla, vpravo temné stíny). Zapněte přístroj, zaostřete, proveďte přibližné zvětšení na daný formát. Na pozitivní rámeček vložte milimetrový papír. Všechny hrany musí být rovnoběžné (poměřte dle měřítka), poté papír otočte na jeho bílou stranu sviťte a centrujte žárovku. Musí být celá plocha shodně osvětlená. Žádný světlejší či tmavší bod a místo – to jen v případě cíleného zesvětlení tmavší části negativu.
Je to hra, je to zájmová činnost ve fotokomoře, a pokud se člověk mylně domnívá, že zapne žárovku, provede osvit, vhodí pozitiv do lázní a očekává brilantní obraz – mýlí se! To není hra, to je praobyčejný konzum vhodný na přípravu dráhy digitálního reportéra.
Informace o tom, že „Několik hodin jsem ztrávil úpravou mechanismu centrování žárovky a před každým zvětšováním je nutné zkontrolovat roviny,dotáhnout šroubky atd.“ vypovídá jen, že Vaše technika by potřebovala velmi rychle a důsledně vymést pavučiny nejen z ní, ale i z celé fotokomory. Jen ten, kdo „na svých zahradách není dobrým hospodářem, nemůže očekávat sladké a dobré plody“. Každopádně je to klasický výrobek, který stejně jako jakákoliv jiná technická věc potřebuje pravidelnou údržbu, ochranu a pohlazení, aby fungoval a aby splnil kritéria, které jsou na něj kladeny. Že je český či československý, tak to už samo o sobě znamená, že je to minimálně standard, jestliže ne excelent! Nic víc – nic míň. .
Doufám, že Vás – zdenab2 – má odpověď a argumenty neiritovaly? Chválím pana – krilo – za objektivní výrok! V Optikotechně a Meoptě prováděli vývoj i výrobu rovněž i svělí odborníci a pracovníci ze Slovenska. Zdravím do Bratislavy a posílám:
Světlem přeji dobrý stín, alespoň jako u nás v Čechách!
#17
Publikováno 18 září 2011 - 10:19:45
#18
Publikováno 18 září 2011 - 11:56:24
Osobne používam už od roku 1980 Opemus 5 s objektívmi Anaret 50 a 80, zväčša používam 80, len výnimočne 50, keď sa mi nechce otáčať tyč a zväčšovať zo stola na zem. Som s týmto zväčšovákom spokojný, mal som možnosť robiť s Durstom, typ si už nepamätám, a nevidel som oproti Opemusu podstatnejší rozdiel, aby som cítil potrebu si ho kúpiť.
Zväčšovák mám položený v spálni na skrini, zakrytý igelitovým vrecom, keďže bývam v paneláku, ako tmavú komoru používam kúpeľku, takže keď idem robiť fotky, dám zväčšovák na automatickú práčku, na vaňu dám dosku z pertinaxu, na ktorú dám tri misky, vývojka - prerušenie - ustaľovač, do vane práčku na fotky, poutieram prach zo zväčšováku a môže sa začať.
Do formátu 18x24 mám automatický expozičný rámček ruskej výroby, ktorý perfektne funguje, na väčší formát expozičné hodiny, alebo si pomôžem tým automatom. Keď som robil veľké výrezy z kinofilmu, tak som v noci ešte zatemnil kuchyňu a na stôl postavil zväčšovak otočený opačne a premietal na zem, kde som mal fotopapier, ktorý som po expozícií vyvolával v kúpeľke.
Týmto som len chcel povedať to, že Opemus 5 mi plne vyhovuje a nepotreboval som nikdy iný, za tridsať rokov som s ním urobil určite viac ako 10 000 fotiek, nepočítal som to, a nikdy ma nesklamal, takže som nikdy nepotreboval iný.
P.S. Ešte chcem povedať, že som minule našiel v zberni surovin vyhodený kompletný Opemus 6 so žiarovkou a objektívom, ako nový, ešte som ho nestihol vyskúšať, musím si dorobiť základnú dosku, ktorá chýbala, vymenil som ho za jeden starý výfuk zo škodovky.
#19
Publikováno 18 září 2011 - 15:02:54
#20
Publikováno 18 září 2011 - 16:15:42
Čo sa týka toho mechu, ja by som to riešil zastriekanim vhodnou matnou farbou, pretože si myslím, že vloženie matného materiálu do mechu by mohlo mať zlé následky, alebo potom druhé, náročnejšie riešenie - vyrobiť nový mech z vhodného materiálu.
#21
Publikováno 18 září 2011 - 17:18:00
Byť mám vynikající objektivy – současný vrchol zvětšovacích objektivů – držím se zásady vždy o 2 – 3 clony nad základní světelností, přičemž se nikdy nestává, že bych měl kraje neostré. Jako kontrolu na zaostření používám zaostřovací lupu firmy Meopta.
neboť se obávám, že se připravujete o nejvyšší možnou míru ostrosti zrna. není vhodné clonit více, než je nezbytně nutné, a to především právě kvůli difrakci. tyto poznatky dokládá i často citovaná práce Cteina pulikovaná v knize Post Exposure, ke stažení zdarma zde http://ctein.com/booksmpl.htm .
#22
Publikováno 18 září 2011 - 18:07:20
#23
Publikováno 18 září 2011 - 18:38:42
Každopádně ani Vaše příspěvky mě nepřesvědčili,že plastový měch u OP5 je něco,co zlepšuje jeho vlastnosti.
Moje reakce popisuje zkušenost s výrobky české výroby.Mělo to být zamyšlení nad tím,jak někdo může použít lesklý měchu zvětšovacího přístroje.
Nadruhou stranu tyhle měchy jsou k vidění u secích strojů české výroby a jako pružné připojení filtru k plynové masce,takže proč ho nepoužít na zvětšováku.
Podle mě je řešení použít papírový měch z jiného přístroje.
#24
Publikováno 18 září 2011 - 18:59:22
#25
Publikováno 18 září 2011 - 20:47:27
Ad2) lze provést úpravu vnitřní části měchu klasickou modelářskou barvou – odstín černý, mat – myslím, že Hubroll má větší mat než Revell. Ale to je na subjektivní posouzení. Barvy však mají dobrou nyvost a dobře drží i na pružnějších materiálech než je obyčejný plast, takže – i po zkušenostech, které jsem v minulosti provedl – mohu střídmě doporučit i Vám – pane Eutere.
Ad3) Lukas_87 – jistě skvělá publikace plná věcí, o nichž vyprávěl již před válkou Ing. Koblic a jehož téměř kompletní knihovnu mohu užívat. Bylo napsáno mnoho textů, mnoho pragmatických postupů atp., ale i tak není nezbytně nutné používat základní možnou clonu jen proto, aby jak Vy říkáte „se připravujete o nejvyšší možnou míru ostrosti zrna. není vhodné clonit více, než je nezbytně nutné, a to především právě kvůli difrakci. tyto poznatky dokládá i často citovaná práce Cteina publikovaná v knize Post Exposure“. Kresba objektivu je v celé škále clon, ale kresba, která dává celoplošně vyváženou ostrost i s přihlédnutím k zrnu, je rutinně od první clony – lépe řečeno – na druhé a třetí. Při opravdu hustém negativu zmírním toto léty vyzkoušené pravidlo na základní, při opravdu slabém negativu zmírním toto léty vyzkoušené pravidlo na vyšší než druhou a třetí. K každému okénku negativu operativně a individuálně dle hustoty. Nikdy v zásadě dle výše uvedeného pravidla, neboť ve fotokomoře je věc naprosto individuální a proto nelze brát kdekterých úzus nějakého afrikánského Cteina, jenž se neumí ani evropsky podepsat. Skrývá snad velký nos? (myšleno lehce, doufám, že Vás zase nebudu iritovat)
Ad4) Nikdy jsem nikde nepsal, že plastový měch OP5 je něco, co zlepšuje jeho vlastnosti. Primární teze se týkala OP6. Nic víc, nic míň.
Ad5) Používám nejen československé a české objektivy, ale i Componony a Apo-Rodagony N. Jak jsem uvedl předešle, nutno zvážit co k čemu a kdy.
Synonymum pro zkušenosti s produkty české výroby, jež jste tak naturálně pojal, je snad v kořenech odloučenosti od českého státu na kraj jeho východních hranic. Věřím, že Východní Karpaty, jež jsou Vaším domovem, jsou nádherným krajem plným luk, polí a lesů – byv znalý obrany východní hranice, vím, že i zima je tam tužší než ledový úsměv přátelských amerikánců. Secí stroje české výroby – dokud byly vyráběny a dokud naši zem úspěšně osévaly, byly natolik kvalitní, že chlebem bylo možno vlastní produkcí nasytit 15 milionů lidí československého státu a ještě s ním přikrmovat vynikající výkrmny prasat. Naše plynové masky dokázaly ochránit – mohly dokázat ochránit – mnoho československých lidí, bez toho, že by příděl masek měl být dle sociálního původu. Každému bylo dáváno stejným dílem, byť dílčí rozdíly byly, nyní jsou i v odměnách lidu daleko větší, než kdysi (myšleno vlastenecky, ale nekonfliktně – pouze konstatování bez toho, že bych v podobném tónu pokračoval – věnujme se jen kresbě světlem a strategické cíle k zničení republiky nechme politikům, než je jednou provždy defenestrujeme).
Světlem přeji dobrý stín, alespoň jako u nás ve střední Evropě!
#26
Publikováno 19 září 2011 - 14:40:30
Do stříkání barvou bych se nedával, asi žádná barva na igelitu nebude držet tak, že při pohybu měchu nebude postupně mikroskopisky odpadat na obejktiv.
Faktem je, že "závada" nebyla pro kvalitu fotek významná, ale štvalo mě to, když jsem viděl kolem zvětšovacího rámu na stole světelný kruh, který se měnil když jsem pohýbal rukou měchem.
Já bych radil s tím žít, koukat se po inzerátech a časem koupit za pár korun Opemus 7. Když to nebudeš už moci vydržet, tak zbývá jen jít do jiného typu - magnifax; Durst, kaiser ap.
P.S. Hezké rady pro seštelování zvětšováku od SVETLEM - díky.
Zdařec Luigi
#27
Publikováno 19 září 2011 - 16:19:24
#28
Publikováno 19 září 2011 - 19:44:47
Pln odhodlání jsem se zanořil do útrob své komory, sem tam temné, a vytáhl na světlo boží předělaný Opemus II s držákem na filmy z nějakého novějšího modelu a podiem ze dřeva. Tento raritní kus se ke mně dostal už ani nevím jak. Dalším opakovaným nořením se mi podařilo vydolovat i odpovídající redukci na "normální" závit pro našroubování Rodagonu WA 40. Po sestavení a lehkém pokusu s kinofilmem jsem zjistil, že tohle nebude ta správná cesta, protože se mi nepodařilo dostat objektiv dostatečně blízko k filmu.
Zahleděl jsem se do krabic, vědom si toho, že někde v nich je i Axomat 5 a to dokonce v provedením podobojím (kondenzor i bar. hl. color 3). Takže po pár posilovacích cvicích jsem se dostal ke správné krabici, provedl složení a opětovnou zkoušku s kinofilmem a zjistil sem, že se dostanu v základní konfiguraci téměř ke zvětšenině 40x60cm. To mně potěšilo. Jak sem si ho tak začal prohlížet, ejhle takový jakýsi kulaťoučký leskloučky měch. No a vzpomněl jsem si na tohle téma. Možná že nebudu muset měnit nic, ono ten WA Rodagon zmiňovaný měch tlačí dost k sobě. Budu provádět pár pokusů nejen na toto téma, tak případně pak dám vědět jak to u mně dopadlo. Nicméně jeden náhradní měch bych měl právě z toho starého Opemusu. A nemusím se vydávat na nákup "nové" techniky Na druhou stranu přiznávám že zásoby staré techniky jsou u mně trošku nadlimitní, takový magnitaurus taky stále čeká na složení.
Našel by se odborník, který by napsal u jakých Meopťáckých zvětšováků byl použit na měch tento hodně netradiční materiál?
#29
Publikováno 20 září 2011 - 07:52:03
A proč? To je jako by lovec s vidličkou lákal hada, který dosud skryt z podkamenem sám čeká na noc, aby mohl sytit se svou porcí potravy .....
Ostatně otázka to není těžká pro toho, kdo oplývá onou výrobní řadou produktů ze závodů Meopta, jako Vy :) ??
#30
Publikováno 20 září 2011 - 08:26:34
#31
Publikováno 20 září 2011 - 13:25:17
1. Nemám ve sbírce všechny modely, nejsem sběratel ,přišly ke mně různými cestami....
2. Nemám potřebné znalosti o historii značky Meopta.
3. Věřím v dobré duše, které potřebné znalosti mají a nejsou skoupé se o ně podělit, přičemž jim sestavení odpovědi nezabere více než 5 minut. (časový nástřel si upravte podle vlastní míry sebeobětování času pro tento server)
#32
Publikováno 20 září 2011 - 18:03:43
Toť je ode mne vše.
Podle zdejších zviků napíšu že nejlepší zvětšovák je Opemus 5 s objektivem Anaret 80 ( je nejlepší protože ho mám JÁ! )
#33
Publikováno 22 září 2011 - 09:17:00
Prosim omluvte tu zamenu pismen za y a z, ale nebot jsem zvykly psat vsemi deseti a pouze par minut {ten poplatek tu je take "levny" - ale nelze rici, ze by byl krestansky}, odmitam se podridit diktatu teto cizozemske klavesnice, abych pracne prohazoval prsty pri psani y jako z a z jako y, cili budu psat tak jak je mym zvykem.
1] Barva zn. Humbrol cis. 33 je opravdu skvela, musim dle zkusenosti pouze souhlasit, ze nejsametovejsi a nejmatnejsi ze vsech barev, jez jsou na trhu pro modelare. Agama jsem nepouzival {to jsou stare Unicoll?], pouzival jsem redilo zn. Humbrol, dle rceni "svuj k svemu". Pri zkousce, kterou jsem pouzil na vyrazenem mechu od OP5 jsem provedl standardni zdrsneni vnitrniho povrchu mechu mekkou houbickou, vcetne zahybu, pote slaby nater a pak jeste jeden. Taktez slaby. Musim rici, ye po 2 dnech a nekolikahodinovem pohybu ve zkusebnim provedeni houpani nahoru a dolu {pouzit byl pro tento pohyb skvely ceskoslovensky sici stroj. zn. LADA 77 ze zavodu Sobeslav} je tento mech stale funkci - jak by ne, vydyt je kvalitni a cesky - ale rovnez nebyly zaznamenany zadne patologicke zmeny na barve. Barva opravdu drzi. Zkousku jsem provedl v nedeli. V utery to bylo sundano a zkoumano. Ve stredu jsem to cely den nechal pod infralampou o vykonu 250W {plus salani vlazneho vzduchu z vysavace}, tak abych simuloval i zatizeni v ramci bezne oxidace ovzdusim. Vse v poradku a bez naruseni.
2] Ehmm. Takze zaverem mohu pouze dodat, jestli se to nekoho nedotkne, ze se nemusi dodrzovat zvyk jen proto, ze jsou jakobz dane nekym, kdo ma zkusenosti, nebo provadi zkousky, ale dle vlastnich zkusenosti ve fotokomore. OP5, ostatne i cela rade OP, AX a MG je skvela, pokud se uziva tak, jak byla vyrobcem vyrobena a k uzivani naplanovana. Dulezite je predevsim prislusenstvi. Bez neho je kazdy yvetsovak pouze jakykoliv jiny stroj se zakladni moznosti - tou je zvetsovani negativu na pozitiv.
4] K zvetsovacimu objektivu zn. Meopta Anaret lze uvest, ze jich je velmi mnoho druhu. Ty starsi maji vice lamel clon, novejsi jich maji mene. Nektere jsou opatreni osvetlovaci stupnici "S", jine ji neoplyvaji. Nektere jsou i "SPECIALLY TESTED", pricemz jejich zobrazeni, pokud clovek provadi zkousku kvality optiky v domacich podminkach, je opravdu takove, ze je shodne s objektivy zn. Componon a nemalo i Rodagon. Myslim - a doporuciuji - aby clovek hned bez uvazeni nezavrhoval veci, ktere byly vzrobeny pred tzv. revoluci, a ponaucil se, ze k objektivnimu zaveru je predevsim dulezita zkouska a praxe. Tu ma relativne kazdy, ale musi byt i riyena a cilena ke konkretni veci. Pak je zaverecny nazor opravdu dany a vykoupeny praxi, zkousenim a vlastnim pocitem, ze dobre minenou radou neovlivnil ostatni k spatnym a nespravnym postupum.
5] Ynalosti k historii znacky Meopta? OP 1 {lze-li Opemus a Opematus se samozaostrovacim systemem zahrnout pod zjednodusene oznaceni OP1}, OP2, OP2a - urcite maji koyeny mech, tvaru hranateho. Pouze Opematus - tusim - ma jako jediny mech kulaty, ale stale jeste kozeny. Rovnez tak i Optikotechna Ideal je s kulatym kozenym mechem. Stale vsak drzi.
Pokracujici radou OP3, OP4, OP5/OP5a, OP6/OP6a jsou mechy pryzove a OP7 je urcite kozeny. Timto modelem skoncila rada Opemusu.
Vyrobni linii rady Magnifax, cili MG - od prapuvodniho Multifaxu {typicke otevirani svetelne komory v bok, neexistence nosicu sklicek - negativ se vklada pod sklicka, nebot se pocitalo s planfilmy. Teprve vyvojem byl dodavan negativni ramecek "Negativni ramecek Super pro Multifax"} pres Magnifax, Magnifax 1, Magnifax 1a, Magnifax II, Magnifax 3, Magnifax 3a, Magnifax 4, Magnifax 4a - vse je kozeny mech. Velmi kvalitni a velmi svetlo nepropustny. Jsou-li pristroje osetrovany a predevsim jsou-li uchovavany a uzivany v normalnich podminkach {tj. teplota kolem 20 st. Celsia, vlhkost vyduchu cca 60 - max 70%}, pak jsou nesmrtelne.
Vyrobni linii rady Axomat, cili AX - od prapuvodniho Axomata, ktery ale nevzrabela Optikotechna, nybry Suchanek v Brne {ten ale nemaji ani v Meopte, jeho existence je pouze na obrazku a je otazkou, zda se nejednalo pouze o prototy, kterz nesel do vyroby stejne tak jako fantasticka Pankopta}
Nikoliv Magnitaurus!!! Ale skvely a i v zahranici obdivovany stroj jakoby z fantastickych filmu Julese Verna? To je Magnitarus, cili puvodni Laborant, pak Magnitarus a tato linie byla i pred valkou zavrsena neprekonatelne tezkym Herkulesem {cerne provedeni o jednoticovem nosici, vaha kolem 120 - 160 kg, dle vybaveni}, povalecny Herkules uz nemel tu skvelou temnou cernou barvu, ale byl i v zelenem provedeni, barva kladivkova. Poznavaci znameni je prave se dvema vodicima tycema, uvnitr mezi nimi je kladka s lankem. Pro ten predvalecny se pouzival objektiv Benar 4.5/210, taktez Belar 4.5/210 v provedeni firmy Optikotechna. Po valce byl doplnen o jednu cocku, znovu promeren, zmoderniyovan a opatren antireflexnimi vrstvami - je to nyni Meopar 4.5/300. Do zvetsovaku Magnitarus 13/18 se ovsem nedostane, protoze ma velky upevnovaci zavit. Tento model lze videt v NTM v Praze {pozor na taktez trapne nekrestanske vstupne}, ale je to slepenec z predvalecneho cerneho {svetelna skrin} a povalecneho yeleneho {nosic, stul}, objektiv snad take nemaji puvodni. Mozna je tam jen nejaka pseudonahrazka.
Stacilo to tak, pane ToFF? {neberte to za provokaci, ale nekdy me zarazi, proc se prezdivky nemohou odvijet od neceho, co by charakterizovalo nejakou vlastnost, nebo usudek. Nektere yde jsou tak fantasticke, ze by i yminovanz a milovany Jules Verne zaplakal} :lol:
Svetlem preji dobry stin, alespon jako u nas v Cechach!
#34
Publikováno 22 září 2011 - 09:46:50
#35
Publikováno 22 září 2011 - 11:38:40
O problému pojmenování Magnitaur / Magnitar vím... snad i na bývalých stránkam Meopty to bylo nejednoznačné. Nicméně i poučenému lajkovi je jasné že je to takový velký věšák na kabáty, jak ho mimochodem jednu dobu používal pan Vavřík v Kamrlíku fotografie.
#36
Publikováno 22 září 2011 - 16:45:39
#37
Publikováno 22 září 2011 - 18:50:41
Agama jsem nepouzival {to jsou stare Unicoll?], pouzival jsem redilo zn. Humbrol, dle rceni "svuj k svemu".
''Agamácké'' ředidlo mi přijde úplně stejné jako to ''Humbrolácké'' akorát je podstatně levnější.
Je to původně Unicoll ( ano Unicollky byly na nic jak před revolucí, tak až do roku 2002 ( od roku 1996 to je Agama ), dnes je to takový průměr, samozřejmě nejsou lepší než Revellácké Emailky a AguaColorky a Humrollácké Acrylky a emailky.
#38
Publikováno 22 září 2011 - 19:29:26
Klucí, skutečně potřebujete konický měch? POkud by stačil jen čtvercový, jeho výroba je patřičně jednodušší a myslím si že jako materiál by v pohodě stačíl silnější černý papír, když je to v poměrně stabilním prostředí. Můžete sem někdo dát fotku jak to vypadá když se ta plastová nádhera sundá?
Ak niekto vymysli, ako tam uchytit ctverec, budem len rad.
#39
Publikováno 5 prosinec 2012 - 11:06:29
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních