V čem volat Tri-X 400@1600
#1
Publikováno 3 říjen 2011 - 22:12:08
Další pokus: ID-11, 1:1, 14,5 min. oproti udávanejm 13,25, 20 stupňů překlápění totožné, výsledek: viz výše...
3. pokus tri-x 400@3200, id-11, stock, 12,5 min.(!!!) oproti udávanejm 11-ti, překlápění celou první minutu, pak 10s každou minutu, 20 stupňů. výsledek? zase neuvěřitelně nekontrastní a tmavej negativ...
tak já už nevim!!? kde může bejt chyba? přece nemůžou soudruzi už X let na digitaltruth i na krabicích d-76 a id-11 udávat špatný čísla, né?!
mám teď dofocenej ještě jeden na 1600 a už ho hrozně potřebuju vyvolat dobře...
help mí, plííís...!
#2
Publikováno 3 říjen 2011 - 22:17:10
zkrať dobu vyvolávání
měř lépe
použij jinou vývojku - já to máchám v atomalu
#3
Publikováno 3 říjen 2011 - 22:22:50
#4
Publikováno 3 říjen 2011 - 22:28:55
pouzi data z digital truth
odporucam 20 stupnov (neprepocitavat na vyssie teploty)
mnou pouzivane. vysledok asi to najlepsie co sa da z trix@1600 dostat
#5
Publikováno 4 říjen 2011 - 07:19:22
V D-76 som mal velmi dobre vysledky, z toho co pises mi to skor pripada, ze to mas podexponovane.
#6
Publikováno 4 říjen 2011 - 07:21:37
#7
Publikováno 4 říjen 2011 - 07:56:32
#8
Publikováno 4 říjen 2011 - 08:20:41
V R09 sem to koupal jednou a je fakt, že kontakt z toho vypadá výborně (jenže zas to bylo 1:25, takže to zrno ještě poskočilo a z toho už se vážně nedá moc zvětšovat...)
no tak já teda nevim...
#9
Publikováno 4 říjen 2011 - 08:30:23
d-76 (respektive id-11) bych použil neředěnou.
p.s.: snažit se poznat rozdíl mezi 13,5 a 13,25 minut je vopravdu blbost.
#10
Publikováno 4 říjen 2011 - 09:02:05
#11
Publikováno 4 říjen 2011 - 09:13:46
Tri-x sice neni zadnej typickej pushovaci film, i kodak sam ucadi, ze pro pushproces moc neni, ale snese opravdu dost a dve clony nejsou tolik, abys to nezachranil.
hm? ja som bol v tom ze je to prave vhodny film na push a kodak tak aj pise v datasheete
TRI-X 400 Film is recommended for push-processing
applications.
#12
Publikováno 4 říjen 2011 - 09:21:40
mno a víš, co měříš? neznám měření EOS30 a jeho spolehlivost v podmínkách umělého/špatného osvětlení, ale tady je třeba měřit více pečlivě a v případě umělého světla přidat 1clonu pro kompenzaci rozdílu citlivosti měření a filmu.a ta podexpozice - no, taky uz me to napadlo, ale na druhou stranu je to měřený tou EOS třicítkou, která mi vždycky měřila velmi dobře...
jináč z mých pokusů TriX@1600či3200 jsem vynašel poznatek, že expozice a převolání nikdy není málo. což víceméně platí pro všechny situace citlivý film+špatné osvětlení - nikdy jsem nepřeexponoval:)
#13 Jirinol
Publikováno 4 říjen 2011 - 09:27:38
Tri-x sice neni zadnej typickej pushovaci film, i kodak sam ucadi, ze pro pushproces moc neni, ale snese opravdu dost a dve clony nejsou tolik, abys to nezachranil.
hm? ja som bol v tom ze je to prave vhodny film na push a kodak tak aj pise v datasheeteTRI-X 400 Film is recommended for push-processing
applications.
osobní názor: tri-x je relativně dost kontrastní film, push v konfekci, která dává normální kontrast při volání na jmenovitou citlivost, kontrast ještě hodně nažene - světla na trix při převolání černají velmi ochotně. Takže pro push-procešs je potřeba asi měkce pracující vývojku, která zvyšuje citlivost a při převolávání nevyhání moc kontrast, jak praví Achernar, např. Microphen.
p.s. včera jsem zkusil RAF Pyro-metol (viz Bzenčákův článek) na 400 negativ focený na EI3200 v noci z ruky. Negativ vypadá zajímavě, zítra budu znát už co vyleze po zvětšení. Vývojka je to jednoduchá a obsahuje dostupné ingredience.
Tvůj popsaný výsledek těžko hodnotit ze slov, chtělo by to vidět negativ.
#14 Jirinol
Publikováno 4 říjen 2011 - 09:47:13
Kodak filmy (still-photo Plus-x, Tri-x, i cine-filmy Plus-x, Double-x) mají jednu vlastnost společnou: spektrální citlivost.
Tyto filmy jsou velmi citlivé k modrému spektru, méně citlivé k červenému. Že z toho vyleze nádherně podaná pleť, je všeobecně známo. Málokdo si uvědomuje, že při umělém osvětlení (žárovka či halogen, zdroje které dávají vlastně červené světlo a málo modré (a UV), při focení na nominální citlivost udávanou pro denní světlo dojde vlastně k podexpozici, a to dost značné.
Proto kodak u svých filmů uvádí citlivost jak pro denní světlo, tak umělé - žárovkové (tungsten). Tato se liší docela rapidně, téměř 1 EV a to je udávané s opatrností.
Zkus na jeden proužek filmu Tri-X nafotit při stejném způsobu měření a na stejnou měřenou citlivost pár snímků při denním světle a pár snímků jen při žárovkovém osvětlení, hned ti bude jasný rozdíl.
Z tohoto důvodu (a po vlastním ověření) Kodak filmy používám pouze na denní světlo, pro umělé osvětlení (interiéry, hospody, noční ulice) láduju do foťáčku filmy, který mají spektrální citlivost naprosto opačnou (například Ilford filmy vlastně všechny), takže umělé světlo jim z citlivosti neubírá vůbec nic.
Následující odstaveček sice se netýká přímo Tri-Xe, ale pro doplnění informace si jej neodpustím, pardon:
Existuje pár filmů, které jsou citlivé až za hranici červeného světla, cca do 720-730nm, a ty jsou pro umělé osvětlení a push-proces na hodně vysoké citlivosti více než vhodné (většinou se označují jako surveillance filmy, protože pochytají hodně i z téměř tmy a byly vyvinuty pro dopravní a bezpečnostní kamery s cílem dosáhnout čitelnosti a rozpoznání obličejů atd. ve velmi složitých světelných podmínkách (velký rozsah jasů snímané scény spoře osvětlené)
Na to, co poberou tyto filmy, Tri-X díky své citlivosti k různému spektru světla nedosáhne ani náhodou.
#15
Publikováno 4 říjen 2011 - 10:04:50
to jsou veelmi důležité informace, pro trix s klasickou žárovkou jsem při push vždycky clonu při expozici přidávalZkus na jeden proužek filmu Tri-X nafotit při stejném způsobu měření a na stejnou měřenou citlivost pár snímků při denním světle a pár snímků jen při žárovkovém osvětlení, hned ti bude jasný rozdíl.
já se v těch vlnových délkách neorientuju, doba přináší všelijaké ničemnosti - jednou je ta, že žárovky už pomalu mizí a jsou nahrazené úspornými zářivkami - bohužel i v hospodách
světlo je divné, ale na druhou stranu je to okolnost expozičně přívětivější protože podle mě je film na tu zářivku citlivější než na obyčejný vlákno klasické žárovky
= potíž s trixem při push je o něco menší než před lety
#16
Publikováno 4 říjen 2011 - 10:25:02
#17
Publikováno 4 říjen 2011 - 13:23:25
i když jsi to měřil vyspělým tělem s chytrým měření těžko říct co ti nakonec aparát - automat - naměřil
já jsem pár desítek kinotrixů na 1600 protahl, ale skoro vše při umělém světle
pro denní ostré bych musel chvíli hloubat a udělal si nějakej test
pro push i normální volání kinotrixu používám A 49 1+1 je to s trixem hodně tolerantní kombinace ále každému nesedí
#18 Jirinol
Publikováno 4 říjen 2011 - 13:26:02
tohle je hodně fajnová kombinace pro můj šmak.pro push i normální volání kinotrixu používám A 49 1+1 je to s trixem hodně tolerantní kombinace ále každému nesedí
#19
Publikováno 4 říjen 2011 - 17:58:03
#20
Publikováno 1 říjen 2016 - 20:23:03
Zdravim ve spolek,
co říkáte na vyvolávání Tri-X 400@1600 v HC-110? Když jsem používal dilution B, tak to bylo otřesný a prakticky nepoužitelný, ale teoreticky by to v nižších koncentracích (dilution H) už mohlo jít. Máte s tím někdo zkušenosti? A co stand vyvolání v R09? Nebo je nejlepší jít na jistotu a vymáchat to v Microphenu?
#21
Publikováno 1 říjen 2016 - 22:16:27
Zdravim ve spolek,
co říkáte na vyvolávání Tri-X 400@1600 v HC-110? Když jsem používal dilution B, tak to bylo otřesný a prakticky nepoužitelný, ale teoreticky by to v nižších koncentracích (dilution H) už mohlo jít. Máte s tím někdo zkušenosti? A co stand vyvolání v R09? Nebo je nejlepší jít na jistotu a vymáchat to v Microphenu?
D-76 neriedena! Rozhodne iba neriedena!
Casy su na:
http://www.digitaltr...rch&TempUnits=C
#22
Publikováno 2 říjen 2016 - 18:50:53
A R09 nebo HC-110 za zmínku tedy vůbec nestojí?
#23
Publikováno 2 říjen 2016 - 19:42:37
Jo, jít na jistotu a vymáchat to v DD-X. Tak jsem to udělal já dle rady tady místních borců a povrdilo se, že na Trix asi lepší kombinace není. Mrkni na můj příslěvek "Sinagoga v Polné", tam je vše Trix na 1600 a v DD-X, a to poprvé co jsem to zkusil.Tož tak, zadřec Luigi
#24
Publikováno 2 říjen 2016 - 20:40:32
A R09 nebo HC-110 za zmínku tedy vůbec nestojí?
Stoji. Ale ked to chces dobre, potom su na tahanie citlivosti vhodne vyvojky. Niektore su napisane pre moderne filmy a dobre tahaju aj tie tradicne (DD-X, T-Max Dev), a potom tie dobre PUSHujuce tradicne vyvojky pre tradicne filmy. Dobre PUSHujuca vyvojka a vyvojka dobre vyuzivajuca citlivost filmu nie su totozne ...
Paradoxne najlepsie PUSHuje D-76 neriedena. Podobene ID11.
Pytal si sa, bolo ti odpovedane.
HC110 ma fantasticke vyhody, to iste aj R09. Ale skusenosti ukazuju, ze PUSH a Tri-X rovna sa neriedena D-76.
----------------------------
Este treba vediet, ze sa pletu filmy Tri-X stare (oznacuju sa TX) a tie novsie (oznacuju sa 400TX). Rozna Tri-X - rozne vyvolavacie casy. Na nestastie existuju este TXP, Teda Tri-X s citlivostou 320. Sem-tam sa este moze objavit nejaky svitkac, ale ploche filmy od 4x5" sa ine ani nerobia
#25
Publikováno 3 říjen 2016 - 06:21:16
Jeste jednou diky moc!
#26
Publikováno 3 říjen 2016 - 09:19:06
Diky moc za vycerpavajici odpovedi, moc si jich cenim Ted akorat rozhodnout mezi DD-X a D-76. Asi si hodim minci
Jeste jednou diky moc!
Jen aby se ti ta mince nezakutálela, to bys pak nemusel mít na tu DD-X - ha, ha - drahota DD-X je tady dost diskutovaná. Ale není to zase až tak zlé, když vezmeš v potaz film za 150 Kč, tak 17,- Kč za vyvolání (to je moje cena při vyvolání 4ks na 1,2 dcl stocku/600,- Kč flaška- co na to použiju..) je podle mne vzhledem k výsledku přiměřené - Zdařec Luigi
#27
Publikováno 3 říjen 2016 - 09:34:14
Jen aby se ti ta mince nezakutálela, to bys pak nemusel mít na tu DD-X - ha, ha - drahota DD-X je tady dost diskutovaná. Ale není to zase až tak zlé, když vezmeš v potaz film za 150 Kč, tak 17,- Kč za vyvolání (to je moje cena při vyvolání 4ks na 1,2 dcl stocku/600,- Kč flaška- co na to použiju..) je podle mne vzhledem k výsledku přiměřené - Zdařec LuigiDiky moc za vycerpavajici odpovedi, moc si jich cenim Ted akorat rozhodnout mezi DD-X a D-76. Asi si hodim minci
Jeste jednou diky moc!
To je asi taky duvod, proc nakonec pro tenhle pokus koupim D-76 a Jezisek snad donese DD-X
#28
Publikováno 3 říjen 2016 - 10:38:39
Ak fotis Tri-X, alebo HP5, ci FP4, nemusi byt DD-X ziadnym prinosom. Snad len, ze je jednoduchsia priprava.
Ak fotis Delty, alebo T-Maxy, potom vyvojky pre moderne filmy su temer nevyhnutnostou. T.j. DD-X, T-Max Dev, pripadne praskovy X-Tol.
Ak fotis na to E.I., co je napisane na krabicke, potom sa da vyvolavat v comkolvek.
Naopak, ked chces vyvolavat v "nejakej" vyvojke - napr DIAFINE, CAFENOL, je potrebne starostlivo vybrat film a potom na neho fotografovat pri osporucanom (este lepsie - vyskusanom) E.I. Napri Tri-X kinofilm vyvolavam v DIAFINE casto a vtedy Tri-X fotim na E.I.1250.
Ale ked Jezisek DD-Xky nosi, potom do toho netreba vrtat.
#29
Publikováno 3 říjen 2016 - 11:20:15
Vážený kolego, keko, naprostý souhlas. Údaje, které jsou spolehlivě prověřeny pro individuální sestavu řetězce od exposimetru po teploměr a teplotní toleranci a režim pohybu při zpracování negativu, včetně tak odlišných vlastností světelných skříní jednotlivých zvětšovacích přístrojů nelze jen tak zevšeobecňovat. Záleží i na ztrátách kontrastu, způsobených vlastnostmi jednotlivých fotografických komor. Časy jsou velmi individuální, stejně jako praktická citlivost filmu pro určitou vývojku, odvíjející se významně i od poměru kontrastu fotografované scény. V délce kinofilmu, obsahujícím chaotickou směs záběrů, exponovaných za velmi rozdílných hodnot kontrastu osvětlení, je jedinou cestou nějaký kompromis. Tematická práce, kde lze předpokládat individuální korekci pro určitý materiál a způsob vyvolání lze pouze doporučit, jako cestu, vedoucí k předvídatelnému výsledku. Drahý materiál si zaslouží poučený přístup k jeho zpracování. Preferuji Tetenal Emofin, který osobně považuji za velmi jednoduše použitelnou a dokonale pracující vývojku.
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#30
Publikováno 3 říjen 2016 - 12:30:06
...
Tyto filmy jsou velmi citlivé k modrému spektru, méně citlivé k červenému. Že z toho vyleze nádherně podaná pleť, je všeobecně známo. Málokdo si uvědomuje, že při umělém osvětlení (žárovka či halogen, zdroje které dávají vlastně červené světlo a málo modré (a UV), při focení na nominální citlivost udávanou pro denní světlo dojde vlastně k podexpozici, a to dost značné.
Proto kodak u svých filmů uvádí citlivost jak pro denní světlo, tak umělé - žárovkové (tungsten). Tato se liší docela rapidně, téměř 1 EV a to je udávané s opatrností.
...
Ano ano, tímhle jsem si taky kdysi nevědomky zkazil několik roliček Tri-X. Kombinace podzimního podvečera a žlutého filtru, případně žlutě vymalovaná místnost osvětlená 40W žárovkami byly kombinace tak vražedné, že jsem to nakonec ani nezvětšoval...
#31
Publikováno 4 říjen 2016 - 20:53:28
Diky moc za vycerpavajici odpovedi, moc si jich cenim Ted akorat rozhodnout mezi DD-X a D-76. Asi si hodim minci
Jeste jednou diky moc!
Ahoj, T-Rix 400@1600 vyvolávám v D-76 Stock 10 minut při 20 stupních. 1.minutu překlápím a pak každou další cca 3x překlopím. Ustálení 5 minut v Ilford Rapid Fixer a pak cca 10 minut praní. Leze to parádně. Tom
#32
Publikováno 1 říjen 2019 - 18:01:21
Zdravím,
nezkoušel jste někdo porovnávat rozdíl v push volání Tri-Xu @ 1600 v (semi)stand Rodinalu a XTOLu (Excelce)? Předpokládám že z Rodinalu vyleze větší ale ostřejší zrno, ale co můžu čekat od tonality a např. od podání stínů?
#33
Publikováno 1 říjen 2019 - 18:44:06
Diafine je jedna dobra volba. ZIadne obavy.
D-76 neriedena je druha dobra volba.
Ale Tri-X je tak dobry film, ze vyvolat ho ide v comkolvek. Teda i na E.I. 1600.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních